Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *kesäkuussa*

@mimmi92 ensin ajattelin että odotetaan vielä kertomisen suhteen, mutta nyt tekisi mieli kertoa pian. Täytyy miehen kanssa jutella. Kyllähän 7v huomaa jos jotain sattuu ja vanhempi on aivan poissatolaltaan, niin olisi ihanaa saada esikoinenkin mukaan iloitsemaan. Ja onnea liikkeistä! Ihanaa että ne voi pian jo tuntua <3

Te joilla muita lapsia, milloin kerrotte heille raskaudesta vai oletteko jo kertoneet? :)
 
@mimmi92 eikä! Miten voivatki tulla just sillon sit.
No mut onneks ei ollu ton pahempaa, eiköhän kaikki ymmärrä kakkavaipat. Tosin en tiedä millasen hajun se tuottaa, kun yhdistyy tonnikala ja kakkavaippa.

Sä et oo ainoa, joka unohti hääpäivän.
Meillä oli ensimmäinen hääpäivä sunnuntaina ja mä en ees muistanu koko asiaa.
Yleensä kun sanotaan, että miehet ei muista hääpäivää, mutta täällä en muista minä, tosin osasyyn laitan kyllä raskauden piikkiin.
No olin töissä ja mies oli sinä aikana tehnyt meille ihanan ruuan, käynyt ostamassa ruusuja ja hankkinut lahjan.
Oli mullakin lahja valmiina, mutta en muistanu koko päivää.
Mua vähän hävettää kun tuli unohdettua hääpäivä, mutta onneks mies on ihana ja otti huumorilla, korvaan myöhemmin unohdetun hääpäivän miehelle.

@Shara ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia. :)

Vielä ois kaks päivää töitä ja sitten juhannuksen viettoon mökille.
Sää näyttää olevan juhannuksena sateinen, mutta eipä se allekirjoittanutta haittaa. Kunhan ei 24/7 satais.
Mutta ruokaa, saunomista ja ehkä sitä tulee meressä pulahdettua.

Onko muuten lohessa joku määrä, mitä kypsänä saa syödä. Vai onko se vaan, että ei saa raakana(graavina) syödä?
Ei sillä, että graavikalaa söisin, mutta kiinnostais tuo, että onko määrää rajoitettu kypsänä (uuni/savustettu) syödessä.
Tyhmä kysymys, mutta oli pakko kysyä, haluan olla varma asiasta.

Oltiin eilen siskon tykönä ja siellä kummipoika kyseli kovasti, että onko tuolla (osoitti masua) vauva ja koska se syntyy ja vaikka mitä. Hällä on kaks pikkuveljeä, joten hänt kiinnosti myös se, et tuleeks hänel serkkutyttö vai poika.

Amanda 13+6
 
@Shara ja @Lumi87 onnea hyvistä ultrakuulumisista!

@mimmi92 ihanaa, että sielläkin liikkeet tuntuneet. Ois tosiaan ihana, kun alkais jo tuntumaan säännöllisesti. Mulla oli muutaman päivän hiljaista, mutta tänään on tuntunut melko paljon kuplintaa ja hipsutuksia. :love:

@Lumi87 me on esikoisen (himpun vajaa 3v) kanssa katsottu joskus ultrakuvia, joissa hän on masussa. Nt-ultran jälkeen näytin hälle ultrakuvaa ja kysyin, että tietääkö mitä siinä on. Sanoi oman nimensä. Sitten kerroin, että siinä on vauva, joka on nyt kasvamassa äidin masussa, niinkuin sinäkin silloin ihan pienenä. Ja syntyy sitten, kun on kasvanut tarpeeksi isoksi ja kun äidillä on jo iso maha. Sitten vauva tulee meille kotiin. Tuntui, että ymmärsi jotenkin. Kotona sen jälkeen muutaman kerran puhui, että meille tulee vauva. Odotin, että möläyttäisi sen jossain kyläillessä, mutta eipä vaan oo sanonut. Ei olisi siis haitannut yhtään, olisi ollut ihan hauskakin, jos olisi vaikkapa mummolassa sanonut, että meille tulee vauva. Mutta katsotaan nyt miten ja milloin kerrotaan muille. :) Halusin kuitenkin esikoiselle tuossa vaiheessa kertoa, että keritään käsitellä vauvan tuloa tässä hyvin yhdessä ja lapsi itsekin ennen h-hetkeä. Ajattelin vielä tässä kirjastosta etsiä lastenkirjoja tyyliin "meille tulee vauva" "minusta tulee isosisko" jne.

Nanna 14+5
 
@-Amanda- Kiva etten ole ainut joka unohtelee tärkeitä päiviä :D meillä oli 4. niin jos sitten ensi vuonna minäkin muistaisin :) Mies oli järjestänyt ravintola reissun ilman lapsia, oli kyllä mukavaa olla hetki ihan kahdestaan, ilman että joku huutaa tai heittelee ruokaa lattioille :ROFLMAO:

Onko muilla univaikeuksia?
Mulla iltaisin vaikeuksia nukahtaa ja uni tuleekin yleensä reilusti puolen yön jälkeen. Sitten klo 3 eteenpäin heräilen vähän väliä eikä meinaisi oikein enää saada unta. Kuitenkaan ei tunnu (vielä) mitenkään älyttömän väsyneeltä aamuisin.

Mimmi 15+4
 
tärkeät päivät Me harvoin unohdetaan hääpäivää, sillä se on pyhitetty meille. Silloin varataan toiselta paikkakunnalta hotelliloma vkl ihan vain meille kahdelle ja lapset menee hoitoon :D odottelenkin syksyä kuin kuuta nousevaa, sillä se taitaa olla pitkään aikaan sellainen kahdenkeskinen aika ennen vauvansyntymää että päästään mihinkään..

Lapsille kertominen raskauesta
Oishan tuota voinut jo sanoa, sillä tosiaan 4,5v kyselee toisinaan että miks sulla äiti on noin iso masu. Tyytyy kyllä edelleen vastaukseen että siellä on paljon ruokaa :whistle:
Jotenkin on tullut hirveitä pelkotiloja, sillä yhden myöhäisen km kokeneena, itsellä on sellainen rajapyykkipäivä joka on henkisenä esteenä vielä kolmannenkin raskauden kohdalla. En vain osaa luottaa täysin, että kaikki menee hyvin. Lapselle haluaisin kertoa vasta sitten kun on edes pienet mahdollisuudet jos vauva syntyy etuajassa että selviää masun ulkopuolella. Vaan eihän siitäkään aina ole takeita.
Eiköhän me tämän viikon aikana esikoiselle kerrota, nuorimmaiselle on ihan turha sanoa mitään, kun ei ymmärrä kuitenkaan. :)
 
Tänään kävin neuvolassa ja painoa oli tullut 0,2 kg lähdöstä. Olin ihan varma että olis tullut useita kiloja, mutta en kai ole sittenkään syönyt liikaa. :D Oli kiva kuulla sydämen jumputus! Tuntuu taas vähän aikaa todelliselta tää raskaus. Vieläkään en tunne oikein liikkeitä.

Me ei olla vielä kerrottu lapsille, mutta houkuttelisi kyllä kertoa. En vaan jaksaisi vastata kyselyihin joka ikinen päivä.. esikoinen kohta 4v alkaa olla niin kyselyiässä ja malttamaton odottelemaan. Varmaan kerrotaan lähipäivinä kun mahakin alkaa näyttää hänen silmissään erilaiselta.

Me ollaan onneksi molemmat niin hajamielisiä, että hääpäivät unohtuu.. olisihan se mukava juhlia kahdestaan, mutta me ollaan varattu kahdenkeskiset hotelliyöt tai illalliset aina kun siltä tuntuu ja ollaan saatu hoitaja. Viimeksi kk sitten. Oli kyllä huippu miniloma, pitkästä aikaa omassa kaupungissa niin ei mennyt matkoihin aikaa. :love:

Mulla ei kyllä ole univaikeuksia, päin vastoin. Raskaudessa mua vaivaa tahaton nukahtelu. Vielä ei ole kovin, mutta pelkään että pahin nukahtelu alkaa kun maha painaa..

@-Amanda- tietääkseni kyse on vain kypsentämättömistä kaloista. Kypsää lohta saa siis syödä niin paljon, kun maha vetää. Ainakin itse olen ihan normaalisti syönyt kaloja.

Henriette 15+6
 
Ja mä näköjään unohdin kokonaan kommentoida tuota kala-asiaa, vaikka piti :D
Eli munkaan tietojen mukaan ei ole mitään määrää rajoitettu, eikös se yleissuositus ole 2-3x/vko kalalajeja vaihdellen ja osa oli kokonaan kielletty (Hauki?). Eli tuskin kukaan pystyy kerralla syömään mitenkään haitallista määrää olettaen että kyseinen kala ei ole niitä elohopea pitoisimpia :D

@Surusilmät mäkään en yleensä unohda mitään, olen se joka huolehtii laskut ja lääkärit yms. ajoissa, niin nyt vähän harmittaa :)
Ja ymmärrän hyvin miksi olet varovainen kertomisen kanssa.
Täällä myös nuorimmainen ei kai ymmärrä (tai halua ymmärtää) mistään mitään :D

@Henriette no ei kyllä ole paino paljoa noussut, mutta eipä sen kai vielä tarvitsekaan :)
 
Ihan hurjaa että joillakin tuntuu jo liikkeet!
Mulla on aina tuntuneet vasta 17+ viikoilla, eli parin viikon sisään saadaan varmaan täältäkin liikeuutisia! :love:

Paino Mulla on noussut vasta kilon verran, mutta lähtöpaino on korkeampi 5-7kg mitä normaalisti painan. Olo on nyt jo kuin turvonneella norsulla. Tissitkin mulla on ihan valtavat vielä, eivät ehtineet palautua välissä ollenkaan, oiskohan koko 75J tällä hetkellä. Ei ne tästä onneksi hirveesti paisu, pingottuu vaan kuhan maito nousee. Mutta kuitenkin olo on iso ja en kyllä odota sitä turvonnutta oloa yhtään. :( Miehen kosketuskin tuntuu inhalta itsestä tällä hetkellä kun olo on liian suuri. :( Että painovalitukset täältä.
 
@Surusilmät Täällä vähän sama homma, tai siis painoa nyt saman verran mitä ekassa neuvolassa, mutta lähtö tosiaan paljon korkeammalla kuin yleensä. Pelottaa ettei edes vanhat äitiysfarkut mahdu kun lantiolla kaikki ylimääräinen. En ole uskaltanut kokeilla..
Tissit mulla on alkanut nyt tällä viikolla vasta täyttymään imetyksen jälkeisistä patalapuista (75c kupit lähinnä ylimääräistä nahkaa täynnä :D). Ei siis lopetus saanut mitään pingotuksia aikaiseksi, vaikka yli vuosi tuli imetettyä ja pelkäsin että tulee vielä joku tulehdus/tukos :eek: Eipä tähän taida kuin ehkä 1-2 kuppikokoa lisää tulla (ellen nyt ihan hirveästi lihomalla kasvata itseäni) paitsi sitten synnytyksen jälkeen kun maito nousee niin muutamaksi viikoksi järkyttävän kokoiset pallot niin että loppuu koot kesken normi kaupoista :D
Ja tosiaan tuntuu tyhmältä murehtia niinkin turhaa asiaa kuin paino, mutta kyllä se valas oli tulee vielä jossain vaiheessa hyvinkin paljon ahdistamaan kun nyt jo pieniä kriisejä vaatteiden kanssa..
 
@Lumi87 Onpa tosiaan erikoista, ettette saaneet suoraan niitä riskilukuja! Luulin että joka paikassa saa.

Mulla ei oo ollut univaikeuksia, tosin oon nyt lopettanut kahvin juonnin kokonaan ja muutenkin vuorokausirytmi on tosi säännöllinen. Ihan viimeistään yhdeksältä täytyy päästä unten maille. Päikkäreitä ei oo tarvinnut ottaa.

Kaloista, mua on jostain syystä koko raskauden ajan ällöttänyt kala, sen takia ostin niitä Raskaus-kalakapseleitakin. Normaalisti tykkään kyllä varsinkin lohesta, en tiedä miksi ne nyt niin tökkii.

Mulla oli eilen ylimääräinen lääkärikäynti tämän mun ahdistuneisuuden vuoksi, täytyy kyllä sanoa että mulla on ihana neuvola ja neuvolantäti! Olin lukenut etukäteen kauhutarinoita miten neuvolassa ei oo otettu ahdistusta tosissaan (laitettu kokonaan vaan hormonien piikkiin), ja että varsinkin kesällä on ollut vaikea saada minkäänlaista apua. No, mä laitoin maanantai-iltana tekstarin tilanteestani, ja tiistaiaamuna sain vastauksena että pääsisinkö tulemaan keskiviikkona. Kävin sitten juttelemassa omista fiiliksistä, ja sain ensi maanantaille neuvolalääkärin ajan tarkempaa kartoittamista varten, ensi kuun alkuun ylimääräisen neuvolakäynnin ja vielä neuvolapsykologin yhteystiedot. Tuli heti parempi mieli kun tietää että apua on tarjolla.
 
@Shara hienoa, että sait neuvolassa juteltua ja jatkossakin jutteluapua, jos tarvitsee! (y) toivottavasti ahdistus myös helpottaa.
On kyllä niin eri käytännöt eri puolilla neuvoloissa, Täällä kaikki yhteydenotot menee neuvolan puhelinpalvelun kautta (tiettyinä kellonaikoina aikoina), ja siellä vastaa joku työntekijä ihan mistä päin tahansa kaupungin neuvolasta eli ei edes omasta neuvolasta yleensä. Nykyään on kyllä neuvolaan myös sähköinen ajanvaraus, mutta en tiedä toimiiko äitiysneuvolan puolella..

Huonot unet vaan jatkuu. Eiköhän sitten kun kaiken stressaavan saanut pois hoidettua alta niin helpota.

Mimmi 15+5
 
Muilla linea negra näkyvissä tai miten mennyt aiemmissa raskauksissa?

Mulla pojasta tuli koko vatsan poikki selvä viiva (en muista milloin alkoi ilmestymään)
Tytöstä ei tullut mitään muistaakseni.

Nyt huomasin että ehkä n. 5cm haalea viiva ilmestynyt ihan alavatsalle, eli sen perusteella tyttöolo alkaakin vaihtumaan poikaan :)
Mies on muuten ollut alusta saakka sitä mieltä, että ei kysytä sukupuolta ja itsehän haluaisin tietää. Nyt sitten väännetään kummin päin tehdään, jos siis edes suostuu sitten jalkoväliään vilauttamaan :D
 
Me nyt kerrottiin esikoiselle ja isovanhemmille. Esikoinen on niin onnellinen, hämillään ja kysymyksiä täynnä, että ollaan koko aamu keskusteltu vauvasta ja katsottu niitä vähiä leluja ja vaatteita, jotka meillä vielä on jäljellä. Kuuntelutin dopplerilla esikoiselle sydänääniä, se ja ultrakuva teki ehkä asiasta vähän konkreettisemman. <3

@Shara tosi hienoa, että neuvolassa otetaan vakavasti. Ja jo se, että tietää apua olevan tarjolla, voi helpottaa oloa.

@Surusilmät ymmärrän hyvin huolen, muakin jännittää ettei kaikki menekään hyvin vaikken ole keskenmenoa kokenut. Esikoisen kanssa olin tosi huoleton mutta tuo lapsettomuus toi kauhean menettämisen pelon. Mutta ei se suru vähene vaikka etukäteen murehtisi joten yritän nauttia raskaudesta. Ja toisaalta pähkäilin, että jos jotain käy niin nyt esikoinen tietää että sisarus on kuitenkin ollut tulossa. Meillä kun paljon kysellään, miksi kaikilla muilla on sisarus.

Tänään tuli postissa jo kirje, ettei lisääntynytta down-riskiä ole, mutta trisomia-18 ei viitattu mitenkään enkä kannastakaan löytänyt tietoa? Down riski oli jotain 1:980. @mimmi92 sähän olet sinakin pk-seudulta, oliko sulla tarkemmin tosta tri-18 asiasta? NktMom 1.35, hcgMom 0.91. Mikä toi eka arvo on?

heräilen aamulla tosi aikaisin enkä meinaa saada enää unta. Joka aamu herään ennen kellonsoittoa. Yöt nukun sikeästi ja nukahtaminen on helppoa, mutta pahimman väsymyksen hellitettyä oon alkanut iltaisin valvoa liian pitkään.

Mulla rinnat kasvoi jo rv 7 kuppikoolla. Tuntuu että aiemmin pienet rinnat on kasvaneet niin että tyhmempikin huomaa niiden kasvaneen. Urheilurintaliivit tuottaa päänvaivaa, joutuu mennä ostamaan uudet kun kaikki kiristää ja juostessa tuntuu tosi epämiellyttävältä. Muuten juoksu on nyt taas tuntunut tosi hyvältä ja oon muutaman kerran viikossa käynyt rauhallisella lenkillä.

Rentouttavaa juhannusta!

Lumi 12+4
 
@Lumi87 mä kävin jorvissa ja ei tosiaan lukenut mistään muusta kuin downista ja siis Mulla oli down ikäriski n. 1:1300 ja sitten joku down riskisuhde erikseen n. 1:34000. Noista muista ei ollut mitään tietoa. Ymmärsin (oletin) että toi nktmom tulisi siitä pappa arvosta jos kerran toisesta tuli se hcg kun muutahan ei mun tietääkseni mitattu?
Ja kiva että esikoinen innoissaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
@mimmi92 noin mäkin ajattelin mutta tosi epäselvät lyhenteet. :D Tosi nopeasti noi tulokset tuli vaikka sanottiin että viikossa, ultrapäivän iltana näkyi jo kannassa. Mun ikäriski oli jotain 1:960 mutta labrat ja turvotus ei ilmeisesti liikuttaneet riskiä suuntaan tai toiseen.
 
@Lumi87 Mulla oli myös laitettu ultrapäivänä ne sinne, ei ollut ainakaan tunti ultrasta vielä laitettu niin siksi huomasin vasta seuraavana päivänä :)
Ja en kyllä tajua tota ikäriskiä kun nyt kun ikää vähän enemmän kuin toista odottaessa niin riski pienempi (tokasta oli n. 1:1400) :D
Muok.muok. voi kun voi olla tyhmä, siis totta kai nyt suhdeluvun ollessa pienempi riski on suurempi :D

Muok. Nyt kun katselin tarkemmin niin tuohon tri18 kohtaan oli merkattu vain -NT 1.3mm, mutta toisesta taas on merkintä 1:100000 suunnilleen samalla turvotuksella (1.4mm)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei linea negraa ilmestynyt ekassa raskaudessa, eikä nytkään ainakaan vielä näy.

Nukkuminen on täällä vähän vaihtelevaa. Toisaalta väsyttää iltaisin kovasti, mutta kuitenkin heräilen monesti useamman kerran yössä ja kerran pitää käydä jokayö vessassa. Aamuyöstä saatan herätä, enkä saa heti uudestaan unenpäästä kiinni, vaan pyörin hereillä, kunnes jossain vaiheessa nukahdan. Ja sitten kun pitäisi herätä, niin väsyttää taas. :cautious:

Mulla on myös lapsettomuus (molempia yritetty yli vuosi) jättänyt arvet. Huoli, pelko jne. että jokin menee pieleen on koko ajan taustalla, lymyilemässä mielen perukoilla. Mutta oon yrittänyt asennoitua niin, että kaikki on nyt hyvin, eikä oo mitään syytä miksi ei menisi loppuun asti hyvin. Yritän ajatella positiivisesti ja nautin raskaudesta nyt, kun viimein raskaana pitkän yritystaipaleen jälkeen olen. Surra ja huolehtia ehtii sitten, jos sille jotain aihetta ilmenee...

Ja parina viimepäivänä tuntuneet vilkkaat hipsutukset tuolla masussa ei voi saada muuta kuin hymyn korviin ja onnen kyyneleet silmäkulmiin. :love:

Ihanaa juhannusta kaikille!

Nanna 15+0
 
Hyvä tietää, että lohta voi syödä sen verran kun mielii. Ja ei sitä nyt varmaan toisaalta ihan niin hurjia määriä tuu syötyä.
Täytyy vaan olla varma kaikesta.
Kiitoksia suuresti vastauksista.

Ollaan matkalla mökille, venys vähän tää lähtö ja käytiin kaupassa vielä.
Joten täältä suunnata hiljaista ainakin sunnuntaihin asti.
Silloin palaillaan taas takaisin mökiltä, koska sit ois maanantaina jälleen töitä. Viis päivää ja kesis alkaa.

Paino on tai oli viimeks kun vaa'alla oon käyny, niin noussut 700g.
Taitaa kyllä johtua tosta alun pahoinvoinnista, ettei oo ton enempää noussut vielä.
Mutta olen kyllä myös sen päättänyt, että en ota yhtään stressiä painosta ja sen hyvinkin mahdollisesta tulevasta noususta.

Ihana päästä mökille nauttimaan siitä, että ei oo kaikki paikat täynnä laatikoita ja säkkejä.
Mulla menee hermot, että missään ei mahdu liikkumaan muuttolaatikoiden ja tavarasäkkien takia.
Mä huudan siinä vaiheessa hallelujaa, kun uudessa talossa on saatu kaikki kondikseen ja tavarat paikoilleen.

Tissit ei oo vielä pahemmin turvonneet, pikkasen niihin on kokoa tullut, mutta ei vielä ainakaan liikaa (mies kyllä tykkää.)

Mäkään en siis normaalisti unohtele mitään päiviä, osoitteita, puhelinnumeroita. Mä muistan normaalisti mun siskon kaikki edelliset osoitteet (viisi ) ja nykyisen osoitteen ulkoa.
Ihmisten nimissä ja kasvoissa oon huono.
Mutta nuo numerot ja muut pysyy muistissa.
Tää raskaus näköjään saa mut todella unohtelevaks ja hajamieliseks.
Kuinka monta kertaa on kaukosäädin ollu jääkaapissa, avaimet pakastimessa, lompakko pesukoneessa tai roskapussi autossa, vaikka se piti roskiin viedä.
Muutaman kerran on myös miehen avaimet ja lompakko löytyny astianpesukoneesta tai roskapussista.

Ja mua siis harmittaa hurjan paljon se, että unohdin hääpäivän ja vielä sen ensimmäisen hääpäivän!
Mutta oon suunnitellut meille jotain ihanaa rentoutumis kylpylälomaa ensi kuuksi, kun molemmilla on lomat. Ja vähän yllätykseksi miehelle.

Hassua tosiaan ajatella, että joillain tuntuu jo liikkeet!
En malta odottaa, että saa itse niitä tunnustella, mutta siihen nyt menee jokunen viikko vielä.

Tosin tuntuu, että nää viikot on mennyt hurjaa vauhtia.
Vastahan sen positiivisen raskaustestin tein ja nyt jo näinkin pitkällä.

Tietynlaisia univaikeuksia on esiintynyt. Tai emmä tiedä voiko niitä nyt varsinaisesti univaikeuksiksi sanoa, mutta yöt on nyt menny siihen malliin, että tulee pyörittyä nukkumaan mennessä 1-2tuntia sängyssä ennenkuin uni tulee silmään.
Kuumalla tulee vielä huonommin uni. Mä oon enemmän viileässä nukkuja ja kyllä mieskin tykkää enempi viileässä nukkua, vaikkakin mies kyllä nukkuu oli sitten mikä tahansa.

Linea negraa ei ainakaan vielä näy.

@Lumi87 ihana esikoinen. :)

@Shara ihana vastaanotto neuvolassa. Ja hyvä, että otetaan vakavasti.

Omassa olossa ei sen kummempia.
Hyvä olo, ei pahoinvointia, kahvia pystyy juomaan ja muutenkin kaikki hyvin.

Jotain varmaan jäi kommentoimatta, mutta tää on nyt jo varmaan tarpeeksi pitkä tälläisenäkin.

Hyvää juhannusta kaikille! :)

Amanda 14+1
 
Tänää alkoi 18. viikko <3 sen kunniaks vauva on myllertänyt koko päivän mahassa. Oon liikkeitä jo jonkin aikaa tuntenut, mutta tänää edelliseen verrattuna paljon enemmän ja selkeempiä.

Viimesen viikon aikana ollut neuvola ja neuvolalääkäri. Seuraavaksi rakenneultra, mutta sitä pitää vielä muutama viikko odotella. Mies rupesi puhumaan tällä viikolla, että voi olla ettei pääse sinne mukaan. Muuten ei haittaa, mutta olisin kovasti halunnut selvittää sukupuolen yhdessä. Taistelen nyt itseni kanssa, että onko ihan tyhmää sen asian takia varata yksityiselle aikaa.. jotenkin tuo asia tuntuu tosi tärkeältä ja mies on koko heinäkuun kiinni töissä kun muut lomalla, niin rakenneultran päivämäärän vaihtokaan ei auttaisi. Katsotaan mihin päädytään :D

Täällä myös univaikeuksia. Tosin siihen vaikuttaa varmasti myös mun tosi epäsäännölliset työvuorot ja ihan liian aikaset aamuherätykset. Yöllä en saa nukuttua, mutta aamulla unta piisais. Katotaan, niin huomenna kun on vapaa niin herään neljältä... :D

Mulla on linea negra ilmestynyt jo aikaisessa vaiheessa, mutta ei vielä ylety edes napaan. Kertookohan se tytöstä vai pojasta..? Koko alkuraskauden ollut enemmän poikaolo, mutta jotenkin lähiaikoina ei oo ollut enää mitään hajua kumpi sieltä tulee :D jännityksellä odotan!

Hyvää juhannusta kaikille :)
 
Hyvää juhannusta kaikille :) en saa ilmoituksia viesteistä niin en oikein ole pysynyt kärryillä, mutta ilmeisesti tänne kuuluu hyvää :)

Lapsille kertominen : meiän 1v 8kk ei varmaan ihan ymmärrä, vaikka päästiin näyttämään ultrakuvaa ja kyllä pussaili kovin kuvia :love: meinas siinä kyyneleet karata poskille :p

Liiikkeet: onnea kaikille liikkeistä :) mulla on istukka edessä ylhäällä ja se voi aluksi vaimentaa liikkeiden tuntemista..viimeksi oli takana ylhäällä :)

Mulla oli keskiviikkona nt ultra ja kaikki hyvin, pikkunen vaan uiskenteli karkuun sitä ultraajaa ja oli tosi hätänen se ultraaja, niin ei saanu kovin hyviä kuvia.. tajusin myös lähdettyäni,ettei se kuunnelluttanut mulle sydänääniä :(

lohjalla oli niin ihanat kätilöt viime raskaudessa, kun odottivat oikein sikiön olevan hyvässä asennossa ja otti kuvia paljon . Kertoi tarkasti kaiken mitä tutki ja ajan kanssa mittaili.. Hyvinkäällä vähän nihkeempi palvelu, vaikka synnytys siellä sujui viimeksi ihan hyvin :Dlukuunottamatta yhtä kätilöä .. olin ollut ihan hiljaa koko synnytyksen ja ponnistusvaiheessa sanoin sitten jotain että "eikö se saat... tule jo" niin heti sano et "ei tässä nyt kiroilemaan sovi ryhtyä" :D tosi nyrpeä oli..

Eilen oli myös sokerirasitus ja olihan se taas inhottavaa, toivon etten joutuisi enää siihen toiseen :/

Pahoinvointi on voitettu ja 4-5 viikon viilillä eläminen ja jatkuva oksentaminen takana päin, tosin eilen oksensin illalla,mutta pistän sen sokerirasituksen piikkiin.. :D

Nems 12+3
 
@Nems onpa tosi ikävää, jos jäi ultrasta hätäinen kuva. :( Niin harvoin vauvaa pääsee moikkaamaan ja muutenkin on noi niin tärkeitä juttuja että aina kiva jos ultraaja kertoilee vähän perusteellisemmin ja plussaa jos saa vielä hyvät kuvat mukaan.

Mä oon alkanut nukkua levottomasti. Nään tosi outoja unia ja paljon pitkin yötä.

Ja voi tota esikoista, me ollaan täällä vuorokaudessa mietitty noin tuhat asiaa vauvaan liittyen. :D Sanoi tyttö, että äidin maha on vähän isompi, mutta oli ajatellut että äiti on vaan syönyt paljon. Mulla on siis maha pullahtanut niin ettei kesävaatteissa pysty oikein piilotella. Oon normaalisti tosi hoikka ilman mitään vatsaa mutta nyt on kyllä alamahalla kumpua. Esikoisesta oli varmaan rv19 samanlainen maha. Painokaan ei ole noussut kuin kilon verran niin en usko niin lihoneenikaan.

Hirveä siivouspuuska... Pesin saunan tänään juhannussaunaa varten ja aamupäivästä päätyi kaksi jätesäkillistä tavaraa roskiin kun tuli kauhea tarve tyhjentää kaappeja. Nyt vaan selkä vähän ilmoittelee olemassaolostaan rehkimisen jälkeen.

Leppoisat juhannukset!

Lumi ja "hilla" (esikoisen keksintö) 12+5
 
Hyvää juhannusta kaikille! :)

@noora.l onnea liikkeistä ja toivottavaa saatte rakenneultra asian järjestettyä mieleiseksi. Näköjään ei voi päätellä sukupuolta linea negasta, mutta ainakin mulla se pikkuhiljaa nousi ylöspäin ja jälkikäteen mietittynä taisi kasvaa aika samaa tahtia kuin sf mitta.

@Nems harmi että jäi hätäinen kuva ultrasta. Mä sain myös tällä kertaa jorvista mukaan vain 2 huonoa kuvaa, joista ei kyllä kunnolla vauvaksi erota. Aiemmista tullut 5 kuvaa joista edes joku ollut hyvä :) kiireisiä ultrissa ovat myös olleet mutta ehkä se on johtunut pk seudulla siitä kun joku sairaaloista aina rempassa ja suljettuna. Ultrissa olen käynyt jorvissa, kätilöopistolla ja naistenklinikalla ja sama homma ollut kaikissa. Synnytyksissä (jorvi,Kos) ei kiire ole näkynyt muistaakseni ollenkaan, tosin nuoremmasta olin sairaalassa yhteensä vain 12h ennen kotiutumista :D
Ja siitä tulikin mieleen onkohan Hyvinkäällä myös mahdollista synnyttää polikliinisesti?
Jäi tosi hyvä kokemus edellisestä synnytyksestä ja toiveena olisi että menisi seuraava yhtä hyvin :)

@Lumi87 ihanan työnimen esikoinen keksinyt :) Mulla myös tokasta maha pullahti paljon esikoista aiemmin, nyt ehkä viikon myöhemmin. Tänään tosin kuulin että ei musta vielä huomaa että raskaana olisin, mutta kyllä selälteen makoillessa ainakin nousee alavatsalle kunnon kumpu :)

Mä en muuten yhtään tiedä missä istukka sijaitsee. Esikoisesta kerrottiin rakenneultrassa olevan takana, toisesta np edessä ja olinkin hämmästynyt kun liikkeitä tuntui jo 14+ ja rakenneultrassa olikin sitten takana? Nyt ei sanottu mitään ja liikkeitä alkoi tuntumaan vähän myöhemmin. Eiköhän sitten rakenneultrassa selviä :D

Ja hei muuten mä ainakin katselen mielelläni mahakuvia, joten lisäilkää ihmeessä tänne jos haluatte :D

Jäätiin sittenkin tytön kanssa kotiin pakkailemaan kun oli kaikki niin kesken. Nyt alkaa olla jo hyvällä mallilla :D pojat lähti mökille ja hakevat sunnuntaina matkalla uuden asunnon avaimet ja sitten aletaankin kantamaan heti tavaroita. Kaikki "lapsenvahti kelpoiset" ensi viikon lomailemassa kaukana, joten vähän haasteelliseksi menee miten saadaan keskenään tavarat (+lapset) kannettua. Asutaan 7. kerroksessa, eikä kaikki tavarat mahdu hissiin :confused: tyttö ei vielä osaa turvallisesti portaissa kulkea. Koitetaan jotenkin järjestää (n) pahimmassa tapauksessa tyttö sitten miehen selkään manducaan :ROFLMAO:

Mimmi 15+6
 

Yhteistyössä