Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *kesäkuussa*

Mä kävin np-ultrassa Naistenklinikalla ja olin tosi yllättynyt miten kiireetön tunnelma oli. Kätilö oli tosi mukava ja tarkka, haki pitkään hyvää asentoa vauvalle että sai kaiken oikein mitattua ja välillä "herätteli" vauvaa painelemalla kohdun reunoilta. Selitti myös tosi kivasti mitä milloinkin mittailee tai katsoo. Sain myös 6kpl kuvia joista erottuu tosi selkeästi vauva! Näköjään siis ultraajakohtaisiakin eroja.

Istukasta kun kysyin mulle sanottiin, että istukka on vielä suhteessa niin iso ettei pysty sanoa missä tulee sijaitsemaan... Hassua että toiset saaneet tässä vaiheessa jo kuulla sijainnista.

@mimmi92 huh, tsemppiä kauheasti muuttopuuhiin, ei kuulosta ihan helpoimmalta hommalta! Ja joo ihanan nimen keksi vaikka tietää kyllä että tulokas voi olla myös poika. :D

Mahakuvat on niin ihania <3 Laitelkaahan te muut jo, mä odotan vielä muutaman viikon mahan kasvua ja sitten kyllä ylpeänä esittelen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Ihana masu @mimmi92 :love:
Meikäläisellä on jo ihan tajuton pötsi, näytän että puolessa välissä oltaisiin, neukkatätikin kommentoi että on hyvästi kasvanut ja pullahtanut kunnolla jo esiin. No niin on :D:D

Nyt alkaa kipuja tulla jälleen. Mullahan on riesana ollut joka raskaudessa hyvin erikoiset kohdunkasvukivut, jolle ei lääkäritkään oo löytäny mitään järkevää syytä..Eli jos makaan tai istun liian pitkään (lähinnä öisin) niin vatsan sivuille tulee painetta ja venymistä josta muodostuu ihan järjettömän kivulias kramppi. Viime yönä oli pahin ikinä sillä se levisi liki kylkiluihin asti ja meinasin oksentaa silkasta kivusta.
Tämän takia yö oli jo itsessään hirveä mutta menin vielä näkemään unta, että vuosin jälleen verta. Vaikka heräsin aina välissä niin se penteleen uni vaan jatkui aina uudestaan! :eek:
 
@Surusilmät Hyi mikä uni :(
Mulla tuli juuri tänään aamulla makoillessa ihan järkyttävä kipu vasemmalle jonnekkin kohdun sivuun, ei pystynyt pitkään aikaan liikkumaan. Aloin jo miettimään että onko joku umpisuoli tms. tulehtunut. Meinasin päivystykseenkin jo taksilla lähteä. Parin tunnin päästä kipu alkoikin sitten hellittämään, eikä enää tunnu mitään. Eli olisikohan myös sitten ollut jotain venymiskipua myös. Ei näistä vaivoista tiedä kun tuntuu että kaikenlaiset kivut normaalia :D
Yöllä ei taas tullut uni ja tyttö päättikin että aamu alkaa tänään jo 4.30. Kaiken lisäksi sen parin tunnin aikana mitä ehdin nukkumaan heräsin siihen että mulla on jalka koukussa pystyssä, ja se on puutunut niin etten pysty liikuttamaan sitä. Olen ilmeisesti sitten nukahtanut jotenkin yhtäkkiä. Sitten kun pystyi taas liikkumaan niin onnistuin venyttämään jalkaa niin että pohkeeseen tuli sitten suonenveto :D kohta yrittämään jos päikkärit onnistuisi. Että pelkkää valitusta taas vaiheeksi...

Mimmi 16+0 (hurjaa että sikiöllä kokoa jo n. 16cm!)
 
@mimmi92 ihana masukuva!! :)
Mä en taida osata laittaa tänne sellaista..

Mun tissit on kasvaneet heti alussa kokoa isommaksi ja kokoajan kasvaa lisää. Tissit kutiaa ja kirvelee sisäpuolelta ja iho on arka ja kutiava rintsikoiden kohdalta. :confused: Mies kyllä tosiaan tykkää, mutta musta tuntuu että ryhti huononee tästä epämiellyttävästä olosta. En muista että olisi aiemmin ollut näin paha. Onko muilla tällaista?

Linea negra voi näkyä vaikka odottaisi tyttöä tai poikaa tai vaikkei olisi raskaana ollenkaan. Olen kuitenkin joskus kuullut, että linea negra näkyy todennäköisemmin poikaa odottaessa, koska elimistöön tulee enemmän poikahormoneita tai jotain. Voi kyllä olla, että tämä on ihan satua. :ROFLMAO:

Henriette 16+3
 
@Henriette nyt kyllä tuntuu että kasvaisi tissit silmissä (kun kerran lähti kasvamaan). Joutuu ainakin pian lähtemään liiviostoksille ja nyt alesta voisi ennakoida myös isompaa ympärysmittaa loppuraskautta ajatellen.
Pari päivää tuntunut välillä myös tisseissä jännää kihelmöintiä, vähän samanlaista kun maito lähtee herumaan, mutta liiveihin kurkatessa ei siellä mitään vuoda. Ja siis mulla heruessa valuu maito aina ulos saakka, joten liivinsuojia joutuu koko imetys ajan vaihtamaan jatkuvasti. Se siitä rintaruokinta on ilmaista :D
Eilen myös selailin edellisen odotuksen keskusteluja vähän läpi ja tissit (ja maha) siinä kutisi kovasti ja uusia arpia tuli lisää. En kyllä vieläkään tajua miten kun painoa oli koko raskauden ajan 10kg vähemmän kuin esikoisen kanssa ja pysyin muutenkin pienempänä, joten kaiken järjen mukaan nahalla olisi ollut vielä venymistilaa.

Nukuin pitkästä aikaa 12h yöunet muutamalla hertyksellä ja nyt voin sanoa olevani pirteä. Eikun kahvia vielä naamaan niin loppupäivä pelastettu :)

Mimmi 16+1
 
Tännekkään ei kuulu ihmeepiä.
Vatsaa kolottaa sieltä täältä ja paineentunnetta on ilmassa, kovasti kasvaa siis. Supistuksia ei onneksi ole vielä tullut!

Pojallekkin kerrottiin uutiset ja ihanasti otti vastaan kuten arvattiinkin. Hänen kanssaan ollaan nyt kuunneltu sykkeitä ahkerasti.
Vauva liikkuu ihan valtavasti masussa kuunteluiden aikaan ja perässä ei meinaa pysyä. :)

Liikkeitä vielä odotellaan, muutaman muksahduksen olen tuntenut mutta pistänyt ne vielä suolien piikkiin :D
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Ihania masuja täällä ❤ mä en vielä viitsi kuvaa laittaa kun turvottaa kuin viimeisillään olisi :D oon 151cm niin aika valas saa taas olla :D
kiva kuulla miten ihanasti muut lapset ottaneet uutisen vauvasta vastaan :)

Mulla oli tänään neuvola ja eiköhän se sokerirasitus paljastanut jtn häikkää haimassa.. paastoarvo hyvä ja tunti litkun juomisesta hyvä mutta 2h litkun juomisesta arvo oli liian korkea et haima ei ala tarpeeks nopeesti tuottaa insuliinia.. nyt mittailen kotona sokereita ja tarkkaillaan, vielä ei diabetesta ole, kun paastoarvo hyvä ja toivoen ei tulisikaan :( lisäksi sydänäänet ei kuuluneet antiikkisella laitteella niin sit katotttiin antiikkisella ultralaitteella,et kaveri siellä uiskenteli ja sydänkin löi.. neuvolatäti laittoi lääkäriajan ensi tiistaiksi niin saa varmaan uudemmilla laitteilla kuulumaan äänetkin. Vaikka ei mua haitannutkaan kun näkyi että sydän lyö,mut neuvolatäti halus mulle äänet kuulumaan :D Jännä,että jo kuulemma viimeistää vkolla 18 on nykyään eka lääkäriaika täällä :O

Nems 13+0
 
Ihania masuja @mimmi92 ja @Henriette :love:

Huh, luulin että pahoinvointi jäi jo taakse kun ei ole kuvottanut yhtään ja kahviinkin pystynyt koskea kyläillessä. Äsken juna-asemalle reippaammin kävellessä alkoi röyhtäyttää ja yhtäkkiä tunsin että nyt tulee ylös. :sick: En ollut ennen töihin lähtöä syönyt kuin jugurtin ja lasin mehua (syön töissä tuhdimman aamupalan), mutta tuli kyllä kaikki ylös keskellä tietä. Onneksi ei ollut ketään näkemässä... Kerran aiemminkin kävi näin kun en ollut syönyt kovin tukevasti ja lähdin vähän kiireellä kotoa.

@Nems harmi että sokerirasituksessa löytyy probleemaa, mutta hyvähän se on että jäit siitä nyt kiinni ja asiaa voidaan seurata. Ja ihanaa että antiikkisemmallakin laitteella pääsit pikkuista katsomaan. :love:

@Surusilmät ihanaa että kerroitte pojalle! Minkä ikäinen hän olikaan? Mä olen myös mun tytön kanssa kuunnellut yhdessä sykkeitä.

Mun on mahaa tosi vaikea piilotella kesävaatteissa. Mulla ei normaalisti ole mahaa yhtään ja nyt on turvotusta ja ehkä vähän sitä vauvamahaakin jo jossain määrin jo aamusta. Oon kyllä töissä kertonut ja lähimmille ihmisille muutenkin niin ei haittaa kuin puolituttuihin ja lapsen kaverin vanhempiin törmääminen. 7v on ollut kavereilleen vielä asiasta hiljaa niin kuin sovittiin. :)

Nyt töihin, ihanaa lomaa niille jotka jo lomailee!
 
Pikaisesti ilmoitan vain @Lumi87 noista seulahommista että ei se ntkmom ollut se pappamom. Sain vanhasta neuvolasta paperit uuteen ja neuvolan papereissa on tarkemmin eritelty kaikki riskiluvut mitä kannassa ei näy, ilmeisesti Mulla nuo molemmat mom arvot matalia hcgmom 0,28 ja pappamom 0,43 kun taas se ntkmom 1.01 mistä ei mitään hajuaa mitä tarkoittaa :D mutta kaipa se sitten lääkärissä selviää onko noilla mitään väliä..

Mimmi 16+4
 
Pahoinvointi en tästä juurikaan kärsinyt kuin hetkellisesti, mutta nyt on tullut riesaksi päiväpahoinvointi jos jää välipala syömättä! :(

Poika täyttää meillä syksyllä 5v ja odottaa todella kovasti toista pikkusisarusta. Hän on luonteeltaan aivan ihana pikkusisartaankin kohtaan, mustasukkaisuutta ei ole ollut koskaan. Uusi tulokas on todella odotettu. Pikkuveljeä hän toivoo, sen takia kuulemma että kun on jo sisko niin velikin voisi olla kiva. :) Pienempi neiti on hiukan omapäisempi, hänen kohdallaan saattaa tilanne olla erilainen, temperamenttia löytyy ja uskoisin että siihen mustasukkaisuuteenkin saattaa löytyä pieniä vinkeitä. Jää nähtäväksi. :LOL:

Ikäviä nuo sokerirasitusongelmat , itsekin olen niihin iän puolesta jo joutunut, arvot ovat olleet kyllä aina viitearvojen alapuolella, hämmentävän alhaiset, hoitajat ovat olleet ihmeissään. Hyvä vain, toivottavasti samoilla jatketaan!

Masukuva
Just hokasin että en ole ottanut ainoatakaan kuvaa. Aikaisemmissa on tullut räpsittyä sentään muutama muistoksi, pitääpä kunnostautua ja napata edes pari kolmannellakin kerralla. :cautious::cautious:
Edelleen koko on kuitenkin ihan jäätävä, ei ole kyllä siro masu sitten ollenkaan. Turvotuksia on kyllä edelleen, kumma kyllä! o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Lumi87
@Nems mä olin luullut, että se on ihan sama mikä niistä sokeriarvoista on pielessä, niin radi diagnoosi napsahtaa. Toivottavasti ei kuitenkaan diabetesta sitten tule!
Hienoa että ultrasivat, niin ei jää turhaa huolestuttamaan (y)

@Lumi87 yöks toivottavasti ei tule enää pahoinvointia. Mä kyllä esikoista odottaessa häpesin iltapäiväruuhkassa kun oksu tuli ihan yhtäkkiä keskellä Helsinkiä. Se kun ei jäänyt huomaamatta ohikulkijoita :ROFLMAO:

@Surusilmät juuri eilen miehen kanssa puhuttiin että tyttö tulee kyllä olemaan todella mustasukkainen uudesta vauvasta (esikoinen ei ollut, eikä todennäköisesti tule olemaan). Esikoinen halusi hetkeksi illalla syliin kun oli ollut ikävä. Tyttö sitten tuli häntä itkien repimään pois sylistä, vaikka ei mitään kiinnostusta ollut aiemmin siinä olla vaan Ihan tyytyväisenä mun siskon sylissä, jolla pari tuntia olivat hoidossa :cautious:
Ja täällä ei ole aiemmista raskauksista kuvia tallessa. Tältä sivulta toisesta löytyy muutamia ja täytyykin tänne muistaa ne mitä ottaa niin myös lisätä :D
Ja täällä myös maha on nyt ollut ihan järkyttävän kokoinen, mutta uskon johtuvat parin päivän pizzalla elämisestä :ROFLMAO:

Ja tosiaan muutto suurin piirtein ohi, huomenna yritän lasten kanssa saada loppusiivouksen tehtyä ja sitten alkaakin tavaravuoren purku.. Ei ole ihan putkeen mennyt kun iltaisin aikaa rajallisesti. Kahtens päivänä jo vuokrapakun palautus myöhästynyt ja todettiin että seuraava muutto (toivottavasti vasta n. 20v päästä) hoidetaan jonkun muuttopalvelun kautta:ROFLMAO:
Raskauden osalta ei mitään jännää päivitettävää, liikkeitä tuntuu hyvin satunnaisesti. Ehkä joka päivä jotain pientä tuntunut. Isompia kunnon monotuksia saa varmaan pari viikkoa vielä odottaa

Mites @-Amanda- muutto sujuu siellä :rolleyes:
 
Ihania masukuvia @mimmi92 ja @Henriette. ❤

Juhannus oli ja meni ja oli kyllä ihana ja hauska juhannus. Käytiin miehen kanssa soutelemassa merellä.
Ja sitten saunottiin, uitiin ja grillailtiin. Ja pitihän se iltaisin kuunnella beben ääniä, iloisesti jumputus kuului.

Nyt on kolme päivää töitä takana ja kaks vielä eessä ennen loman alkua.

Raskauden saralla ei juur ny mitään kummempia.
Mitä nyt itkuherkkänä vedin melkein itkupotkuraivarit siitä, että mies oli painanut hammastahnatuubia keskeltä, vaikka ei kyseinen asia mua koskaan ennen oo haitannut.

Ja no, kaikki aika mikä ei mee töissä, menee pakkailemisessa.
Tää tavaramäärä on iso, liian iso. Meillä on nyt oikeestaan muutamaa vaatetta vajaa kaikki pakattu, oli pakko jättää muutamia käyttövaatteita ja hygieniatarvikkeet pakkaamatta.
Avaimet saadaan tänään, tai mä käyn ne aamusella hakemassa, koska meen vasta iltaan ja sit saakin alkaa raahaamaan tavaroita jo uuteen taloon.
Ajattelin, että jos muutamia säkkejä ehtis viemään ennen töihin menoa.
Mies kuulemma sitte kun pääsee töistä, alkaa veljensä ja ystävänsä kanssa viemään jo noita muita tavaroita.
Ois todella hyvä jos, noista isommista tavaroista sais ainakin sohvan vietyä jo tänään. Toki mitä enemmän sais vietyä, niin ois positiivista.

Muuten meillä on onneks sunnuntai-iltaan asti aikaa.
Sovittiin vuokranantajan kanssa avainten palautus vasta sunnuntaille ja onneks vuokranantaja oli todella suostuvainen, meijän onni.

Siihen nähden siis muutto on suht hyvällä mallilla, ainakin suunnitelmat on hyvät.

Jotenkin kyllä todella kolkon näköinen asunto nyt, kun on seinät tyhjät, kaapit, jnejne.
Tulee vähän ikävä tätä asuntoa, ensimmäinen yhteinen asunto, jossa asuttiin yhdessä yli viis vuotta.
Kaikki isot asiat on tässä asunnossa koettu.
Tää on ollu ihana asunto nää viis vuotta ja tässä on ollut ihanat naapurit, niitäkin tulee ikävä.
Jos seinät osais puhua.

Mä alan varmaan pillittää viimeistään siinä vaiheessa kun avaimet luovutetaan.

Tarttis pikkuhiljaa mennä untenmaille, mutta oon tässä nyt kirjoitellu laatikoihin (teipille ja sen liimannu laatikoihin), että mihin mikäkin tulee. Osaavat sitte miehet viedä laatikot kutakuinkin oikeisiin paikkoihin.

Mutta ens viikonloppu menee jossain muualla kuin purkamisessa.
Oli talo/tavarat missä kunnossa tahansa, niin me lähdetään pk-seudulle mun siskon ja hänen avomiehen luo.
Ja sieltä lähdetään neljästään Viroon, siellä olis tarkotus muutama yö viihtyä. Pientä rentoutumista muuton keskelle.

@mimmi92 oi te ootte jo tossa vaiheessa muuttoa, en malta odottaa, että täälläkin olis jo tavaroiden raahaus ohi.

Mut kohta puikkelehdin laatikoiden seasta sänkyyn.

Amanda 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
@-Amanda- tsemppiä muuttoon!

@Nems hyvä tietää!
Tosin itsellä esikoisesta se oli juuri se paastoarvo 5.3 muut norm. Toista odottaessa vasta sanottiin ettei tuo esikoisen aikainen arvo ole normaali (itse en niistä tiennyt mitään kun ei ollut kantaa vielä silloin :D), toisessa neuvolassa ihmeteltiin sitten jälkikäteen, että miksi ei silloin mitenkään seurattu enemäpää. Mutta todettiin kyllä että ei meillä taida vauvat siltikään sokeria syömällä kokoa kerätä, pelkästään äiti :D

Viime yönä näin unta rakenneultrasta. Päällimmäisenä jäi mieleen, että unohtui sukupuoli kysyä ja takaisin mennessä olisi ollut poika :D
Muok. Niin ja esikoinen toivoo toista pikkusiskoa, koska tämä nykyinen sisko on "niin ihana ja söpö, vaikka se usein puree ja repii hiuksista" :D

Mimmi 16+5
 
@mimmi92 kiitos tiedosta, vaikka nyt en ymmärrä sitäkään vähää mikä toi arvo on. :D no jospa ens viikon lääkärineuvolassa selviää. Ja huslabin sivuilta luin et se 18-trisomiariski lasketaan samalla kuin down-riski vaikka kirjeessä kerrotaan vaan down-riskistä. Eli joku olis varmaan soitellut perään jos olisi syytä jatkotutkimuksiin. Ja ihanat perusteet teillä toivoa pikkusiskoa. :D

@-Amanda- tsemppiä muuttopuuhiin!

Täällä sellainen seesteinen vaihe. Ei ole oikein vaivoja, sydän dopplerin mukaan jyskyttää ja odottaa vaan viikkojen kulumista. Yhtään ei haittaa kesän eteneminen, syksyllä onkin jo raskaus ihanan pitkällä. :)
 
Täällä on hiukan hermostuneet fiilikset, johtuen aikaisemmista tapahtumista. Sykkeitä on pitänyt kuunnella tihään jotta ei pelot valtaa mieltä. Muutenkin on ollut tavallista itkuisempi olo ja muistot valtaa mielen. :(

Vaivat Voihan hermosärky, iskias pukkaa päälle kyllä. Koko lonkanalue kipuilee ja alaselkä puutuu jalkoja myöten. Tajusin onneksi ottaa särkylääkkeen niin kipu hellitti sillä. Kuten jo aikaisemmin manasin niin pidemmälle mentäessä ollaan se toinen jalka haudassa..:devil:
 
Kivoja masukuvia teillä! Mä en viitsi omaani laittaa, mulla on vatsassa/kyljessä tatuointi enkä halua että kukaan tuttu tunnistaa sen perusteella :LOL: eikä tässä minivatsassa kyllä ole vielä paljoa katsottavaakaan.

Mulla on nyt uutena vaivana tullut iltapäivisin alkava päänsärky. Ei mikään kauhean kova, mutta ärsyttävä kuitenkin. Voi johtua ihan vaan jumissa olevista niskoista, tai sitten siitä kun itkeskelen aamupäivän aikana, niin se sitten jotenkin provosoi pääkipua. Selkäkin on kipeä, vähän tekisi mieli mennä hierontaan, mutta kutian niin helposti että en oikein sen takia kehtaa :rolleyes: Ja mies epäilee, että kun oon niin huono sanomaan ei, hieroja onnistuisi myymään mulle jonkun kahdenkymmenen kerran sarjalipun kallilla :D

Mieliala mulla on parantunut, onneksi. Ne muutamat synkät viikot oli aika kauheita, en tiedä olisiko tuossa kolmanneksien taitekohdassa tapahtunut joko hormonipyrähdys mikä sitten veti mielen mustaksi ja ahdistuneeksi. Nyt päivät menee aika normaalisti, paitsi että tosiaan tyhmät pikkuasiat itkettää. Sen kanssa kuitenkin pärjään.
 
On tää aika raskaudesta kyllä aika seesteistä. Mitään ei oikeen tapahdu, odottelua vain. Odottelua, että maha alkaa kunnolla kasvaa ja tulla näkyviin. Odottelua, että pienen liikkeet voimistuu ja alkaa tuntumaan säännöllisemmin ja selkeemmin. Odottelua, että viikot kasvaa jne. Mutta niin ihanaa aikaa. :) On tuo masu kyllä vähän alkanut jo kasvaa, kun omat farkut alkaa olla nippanappa, että saa kiinni. :LOL: Tulisi vaan lämpimemmät ilmat, niin voisi käyttää mekkoja. :)

Mulle tulee toisinaan iltaisin huono olo ja muutaman kerran tullut oksennus. :sick: Tuntuu johtuvan, jos syön jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai liikaa liian tyhjään vatsaan. Pitäisi vaan muistaa syödä riittävän usein ja sopivan pieniä annoksia...

Onko teille muille tullut laskua nt-ultrasta? Vissiin joku poliklinikkamaksu? Mulle tuli tuossa viikolla ja olin ihan puulla päähän lyöty, kun ei esikon ultrista mitään laskuja tullut, vaikka sama sairaala kyseessä! :eek: Neuvolaankin soittelin ja kyselin ja sieltä sanottiin, että kyllä sieltä ihan normi poliklinikkamaksut pitäisi tulla, kuten muistakin sairaala käynneistä. Ei osannut sanoa, miksi mulle ei sillon esikon aikaan laskua tullut. Eihän se sitten auttanut, kun maksella kiltisti pois. Onneksi se ei nyt montaa kymppiä ollut. :rolleyes:

Tsemppiä muuttopuuhiin @mimmi92 ja @-Amanda- !

Nanna 16+1 ( vastahan mää plussasin! :barefoot:)
 
Moikka kaikki! Kiva ollu lukee teidän kuulumisianne. Täällä menee ihan hyvin, väsymys on yhä todella kovaa ja töissä käynti on selviytymistä. Massu on kasvanut vaikka neuvolassa tuli noottia kun paino oli laskenut..Käytiin tänään väliaikaultrassa, kaikki rakenteet kunnossa ja saatiin tietää et meille tulee tyttö ❤ Ihanaa!

Vihersmoothie l.a mukaan 15+3, koon mukaan 16+2
 

Yhteistyössä