Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

Täälläkin saatiin jo päätökset kaikista myönnettävistä avustuksista. Tuli vajaan viikon sisään jokainen! Koska tulot ei olleet muuttuneet ja edellisestä raskaudesta oli niin vähän aikaa niin sain saman äitiysrahan kuin tytöstäkin, mikä on hienoa sillä määrä on ihan kiitettävä. :)

Mulla ei oo ollu vielä sokerirasitusta, Pitääpä neuvolassa kysyä siitä seuraavalla kerralla milloin se on..Puhetta siitä on ollut, toivottavasti päivää ei ole sovittu ja minä puupää olen sen unohtanut.
Onneksi neuvola ensi viikolla.
 
@Lumi87 nuo painon kertymiset menee mulla ainakin ihan kummallisesti, silloin kun liikkuu ja syö terveellisesti niin kertyy hirmuista tahtia ja nyt kun vähän väliä ollut kipeänä ja lähinnä makoillut sohvalla ja syönyt suklaata sekä pikaruokaa niin ei olekaan suureksi yllätykseksi paljoa tullut :eek:

@Hilma85 toivottavasti sokerit pysyvät hyvinä ilman lääkitystä!

@ritsalaari toivottavasti saavat kelassa jotenkin järkevästi laskettua summan.

Omaa päätöstä vielä odotan tuleeko sama kuin aiemmista vai nouseeko (vuositulot n. 100€ kiinni nouseeko vai ei, eli pienesti elättelen toiveita, etteivät olisi niin tarkkoja:cautious:)

@Surusilmät meillä päin piti itse varata sokerirasitukseen aika sitten kun on lähete laitettu, virallinen ohjeistus taitaa olla rv 24-28 mutta ei kuulemma ole niin tarkkaa, kunhan ei ihan loppuun jätä, jos sokereissa onkin häikkää, että ehtii ruokavaliolla tai lääkkeillä korjata :)

Tänään kaupassa pyörittelin tuttipakettia, että ostaisitko. Enpä sitten ostanut kun rupesin väriä epäröimään ja tuntui jotenkin hirveän aikaiselta. Ehkä hommaan sitten jos tuntuu, että vauva sellaisen tarvitsee.
Ja ärsyttää tämä oma asennoituminen siihen, että vauva syntyisi joskus rv 38+. Siis en tiedä mistä olen sen päähäni saanut. Kun eihän sitä sitä koskaan voi tietää milloin syntyy ja yhtä hyvin voi mennä yli lasketusta ajastakin. Jokainen raskaus kuitenkin erilainen, eli ei pitäisi edellisten raskauksien perusteella suuria odotuksia tehdä..

Mimmi 26+6
 
Olisi ihana aina kommentoida teidän juttuihin, mutta mulla on niin huono muisti varsinkin näin raskausaikana, että en pysty... nämä mun kirjoitukset on varmaan aina vaan omaa napaa :LOL:
Onko muita vaivannut tyhjä pää?
Olen yrittänyt jatkaa kotivuosina omia harrastuksia yms että pysyisi aivot tallella, mutta nyt taas pahenee. On välillä mahdotonta jutella isommassa porukassa kun puheen tuottaminenkin on hitaampaa. Sanat hukassa eikä muista mitä oli sanomassa. o_O Pahimmillaan minulla on tyhjä pää sitten imetysaikana.

Mitä olette muuten mieltä imetyksestä, entä julki-imetyksestä, stressaako imetys?
Minä olen imettänyt öisin noin neljä kuukautta, kunnes vauvat pärjännyt tutilla ja muuten alle vuoden ikään. Minusta ei ole taaperoimettäjäksi, en ole tarpeeksi kärsivällinen hötkyilevän ja leikkivän lapsen kanssa. Tyttären imetys jäi ikävästi kesken (8kk) ja se harmitti, koska tytärtä harmitti. Olen kyllä imettänyt ihan joka paikassa, enkä ole koskaan saanut siitä ikävää arvostelua tai katseita. Varsinkin esikoisen kanssa tykkäsin käydä paljon salilla, käsityöharrastuksissa, näyttelyissä, niin pakkohan se olikin imettää silloin kuin vauva halusi.

Minä juuri hoksasin, että mehän tarvitaan uusi patja, tyyny ja peitto tytölle, jotta ne saadaan häneltä vauvalle käyttöön!
Nyt tuli postissa ihana pieni 56 cm talvipuku!! :love: Se ei kyllä taida mennä enää helmikuussa päälle. Luulen, että vauva ei ole mikään pieni kirppu. Esikoiselta taitaa olla vielä 68 kokoinen puku tallessa, joten se kai menisi lopputalvesta?

Henriette 27+1
 
@Henriette imetyksestä,
Poika sai jo heti syntyessään lisäksi korviketta alhaisten verensokereiden takia ja sitä sitten jatkettiin myös kotona ja oli vaikeaa uskoa ensikertalaisena, että kaikki itkut ei ole nälkää ja oma maito riittäisi (ja ilmeisesti rinnasta kieltäytyminen johtui liiasta maidontulosta!). Alkoi stressaamaan liikaa ja imetys loppui kokonaan n. 5vko iässä ja itseä kadutti jälkikäteen, että tuli luovutettua liian helpolla.
Tytön kanssa ei imetuksessä mitään ongelmia.
Itse en tykkää julkisesti imettää (ei kuitenkaan ollenkaan häiritse, jos muut niin tekee), vessaan/lastenhoitohuoneeseen/autoon yms. sitten mennyt. Tämä ehkä osaltaan siksi, että maitoa tullut liian kovalla paineella, ja tyttö heruessa irrottanut otteen ja odottanut, että maitosuihku loppuu, joten ollut pakko pistää harsoa silloin väliin ja en vaan saa sitä hoidettua niin ettei omaan makuun liikaa näkyisi :)
Tytön kanssa yöimetys lopetettiin ensin 6kk iässä, mutta väsyneenä jossain vaiheessa alkoi uudestaan, kun oli nopein keino saada takaisin unille. Tutti/pullo ei tälle koskaan kelvannnut ollenkaan. 9-10kk iässä uusi yölopetus ja sitten tämä raskaus alkoikin ja aloin muutenkin vähentämään päiväimetyksiä lopetusta ajatellen. 1v ja muutama viikko päälle ja totesin että nyt loppuu olen "velvollisuuteni" hoitanut, eikä tyttö ole sen jälkeen kertaakaan tissiä kysellyt :)
Soseet aloitettiin myös tytölle 4kk iässä niin pääsi sitten yksin vähän pidemmäksi aikaa, mutta sekin max. pari h.
Nyt toivoisin, että tuleva vauva huolisi tissin lisäksi myös pullon, jotta olisi edes mahdollisuus joskus halutessaan käydä jossain vähän pidempäänkin :)

Meillä myös pitäisi uudet peitot yms. hommata samasta syystä :)
 
@Henriette Kyllä vaivaa tyhjä pää. En tiedä johtuuko se liiasta tekemisestä, mutta tuntuu etten muista asioita enää ollenkaan. Nytkun niitä on kaksi mietin onko mulla aivoja enää ollenkaan. Kolmannen jälkeen ei varmaan ookkaan :ROFLMAO:

Imetys/julki-imetys Itseä ei stressaa, on aina sujunut hyvin ja maitoa on riittänyt/olisi riittänyt luovutukseen asti. Toivon että niin käy nytkin. Molemmat lapset lopettivat aikanaan itse imetyksen 6kk iässä. Eipä mulla ollu siihen sanomista kun ei enää kelvannut, maidontuotanto ehtyi pikkuhiljaa ja siihen se homma sitten tyssäsi..Ei kyllä harmittanut tippakaan, en olisi itsekkään enää paria kuukautta pidempään hommaa jatkanut.
Julki-imetystä vastaan minulla ei mitään ole, kukin tekee mitä tykkää. Itse en tätä harrasta sillä jos lyön Jiikupin utareet vauvalle tiskiin niin kyllähän näillä ei huomaamattomasti imetellä :D Imetän kotona apuvälineiden kera, ilman tyynyä ja tukea ei onnistu, vauvaparka rusentuu muuten ruokinta-automaatin alle. :mad::ROFLMAO:
 
Mua stressaa imetyksen onnistuminen jonkin verran. Haluaisin imettää, mutta huolestuttaa, ettei se syystä tai toisesta suju. Toisaalta aivan turha etukäteen sitä murehtia eikä tietenkään ole maailmanloppu, jos korviketta antaa. Facebookissa on imetyksen tuki -ryhmä, liityin sinne joku aikaa sitten.

Mulla ollut nyt myös hankaluuksia nukkua kunnolla, heräilen usein ja tää viikko onkin mennyt ihan koomassa. En ole jaksanut tännekään hetkeen kirjoitella.

@-Amanda- Tosiaan eipä siihen äitiyslomaan enää kovin kauaa ole! :) Meillähän alkaa ihan samoihin aikoihin, on lasketussa ajassa vaan muutaman päivän ero.
 
4D-ultrassa käytiin ja se oli aivan ihana. Niin selvä kuva bebestä ja hällä on ihan isänsä nenä, jos nyt ultrakuvasta voi niin sanoa. Ja bebellä muutenkin kaikki hyvin.
Saatiin mukaan liuta kuvia ja videokin.

Sisko oli aivan haltioissaan, kun näytin sen videon hänelle, kun tuli töistä. Ja samoin hänen avomies.
Ja onhan se video todella ihana, pieni siellä möyrii.

Imetyksestä.. (ikuinen tappelun aihe äitien keskuudessa.)
Mun on pakko sanoa, että imetykseen painostetaan (ehkä väärä sanavalinta) liikaa. Tai siis onhan toki hyvä, että imetetään.
Mutta mua jotenkin ärsyttää se, että siitä tulee heti huono äiti leima, jos sä et imetä tai jos imetät vaan vaikka muutaman kuukauden.
Julki-imetys mua ei haittaa, mutta itse en todennäköisesti siihen pystyis.
Ja niin sitten se imetys, mä saan varmaan samantien huonon äidin leiman, mutta ollaan puhuttu miehen kanssa, että mennään sekä tissillä, että pullolla. Jos itseltä tulee maitoa, niin sitä sitten pullosta ja sitten korviketta. Mä haluan, että mies pääsee alusta asti mukaan touhuun ja saa sen yhteyden ja läheisyyden vauvaan.

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mun mielestä on tärkeää, että vauva saa ruokaa, tuli se sitten äidistä tai purkista.
Äitiys on muutenkin stressaavaa, kun kaikki ympärillä arvostelee sun tapaa olla äiti. Onko lapsella mitkä vaatteet, vaunut, kaukalo jnejne.
Ois ihanaa jos kaikki vois olla vaan sovussa ja antaa toisten olla äiti sillä tavalla kun hän tosiaan parhaaksi näkee.

Eli siis aion kyllä imettää, mutta todennäköisesti vauva saa myös ruokaa pullosta (sekä äidinmaitoa, että korviketta.)

Ajattelin yrittää tehdä ens viikolla isyyspakkauksen valmiiksi.
En mä malta odottaa isänpäivään vaan annan sen miehelle varmaankin jo ens kuussa.
Mies oli niin haltioissaan jo tosta äitiyspakkauksesta, että haluan, että hän pääsee hipelöimään omaa henkilökohtaista pakkaustaan.

Eipä tässä oikeen muuta tänään.
Sisko laitto saunan päälle ja käytiin siellä ja ollaan syöty hyvin ja katsottu leffa.
Ja ihan just ollaan menossa nukkumaan.

Huomenna ois tarkoitus mennä pyörimään vähän kaupunkiin ja ajattelin katella jos bebelle löytyis jotain.

@mimmi92 meillä oli kuntopyörän hankkimisessa se ajatus just, että oli sää mikä tahansa niin voi sitte jotenkin liikkua.
Mutta no, ei se hirveen monta kertaa oo vielä käytössä ollut. Jotenkin tullut kuitenkin sit aina valittua se juoksulenkki ulkona, vaikka sitten sateessa. :D
Täytyy varmaan tästä sitten kun kotio mennään, niin testata, että miten menee.

@aprikoosinkukka ei olekaan (pitkä aika äitiyslomaan) ja mä joka kerta sitä pohtiessani vähän jopa järkytyn sitä miten nopeesti aika on tähän mennessä mennyt ja miten nopeasti se todennäköisesti tulee myös menemään.
Niinpäs muuten onkin nuo lasketut ajat lähekkäin. Jännä katsella, että kumpi on ennen synnärillä. :)

Amanda 25+2
 
Me käytiin tänään ekaa kertaa vähän tutkimassa vaunukaupoilla. Ja ne Britax go big -vaunut on just niin ihanat ja hyvät kuin mitä nettiselailuilla ajattelin, että kyllä me ne vähän myöhemmin hankitaan. Ja tiiättekö, mulle iski vauvakuume! Siinä kaupassa niitä vaunuja työnnellessä jotenkin isosti tajusin, että meille on oikeasti tulossa ihan oikea vauva. <3 Musta edelleen tuntuu välillä niin uskomattomalta, että meille vihdoin tämä onni suotiin. Mutta siis mä oon ihan jossain vauvahöyryissä ja haluisin meille heti ne vaunut. :ROFLMAO: Täytyy kuitenkin vielä odotella, veronpalautuksista varmaan ostetaan.

Imetin esikoista puoli vuotta. Esikoinen ei huolinut pulloa ollenkaan ekaan neljään kuukauteen, ei vaikka olisin itse ollut esim kampaajalla ja mies vauvan kanssa kaksin kotona. Olin siis aika kiinni vauvassa, mutta olin iloinen että imetys onnistui. Myöhemmin kun pullo kelpasi pumppasin ja pakastin omaa maitoa niitä hetkiä varten kun oli omia menoja. Puolen vuoden iässä tytölle ei yllättäen kelvannutkaan rinta enää ollenkaan ja imetys loppui.

Nytkin toiveissa täysimetys. Koin imetyksen tosi helppona kun oli aina ruoka mukana ja mä kyllä imetin aina kun tarve vaati enkä kauheasti miettinyt, mitä muut asiasta ajattelee. Toki olisi ollut kiva jos pullo olisi tarvittaessa kelvannut ja nyt toivon, että pullo jotenkuten kuitenkin kelpaisi. Mutta eihän sitä ikinä tiedä onnistuuko imetys, enkä ota asiasta stressiä. Ihanaa jos imetys onnistuu (liittyhän siihen paljon asioita, läheisyyttä, vasta-aineita ym.), mutta en määrittele itseäni saati muita asian perusteella.

@Henriette täälläkin vähän tyhjä pää. Hävitän jatkuvasti tavaroitani ja mies ja tyttö ihan hermona kun jatkuvasti mm. avaimet kadoksissa...

@mimmi92 mäkään en tiedä mitä teen tutin kanssa. Esikoinen ei syönyt ikinä tuttia ja tavallaan tuntuisi luontevalta olla hankkimatta. Esikoinen ei siis suostunut sitä syömään vaikka tarjottiin, mutta tämä tulokashan voi olla ihan eri mieltä. Täytyy mietiskellä.

@-Amanda- mä olen kanssasi samaa mieltä, että turhaan vanhemmat toisiaan arvostelee. Ei voi tietää mitkä syyt on johtaneet ihmisillä erilaisiin ratkaisuihin, eikä usein ole vain yhtä oikeaa ratkaisua. Ja imetyksen onnistumiseenkin vaikuttaa niin moni asia, eikä niihin kaikkiin voi itse vaikuttaa (jos vaikka vauva syntyy ennen aikojaan eikä vaikka jaksa kunnolla imeä rintaa). Enkä mä ainakaan ketään arvostele tälläisten asioiden perusteella, ne on kaikkien perheiden itse punnittava.

Kävin tänään crosstrainerilla tunnin verran salilla, sekin oli tosi mukavaa ja helpon tuntuista mahankin kanssa! :)

Lumi 23+6
 
@-Amanda- samaa mieltä! Äitiys on nykyään ihmisille niin iso juttu, että siitä otetaan itse kaikki mahdollinen irti (mikä on tietysti hyvä asia) ja arvostellaan herkästi muita. Johtuuko sitten siitä että muiden perhe-elämästä on niin paljon kuvia yms nähtävillä vai siitä että lapsia on yleensä yksi tai kaksi vai siitä että tietoa on niin paljon saatavilla ja tavoitellaan täydellisyyttä?
Imetyksen lisäksi yksi iso juttu on lastenvaatteet. Huoh. tykkään kyllä itsekin söpöstä ja käytän lapsillani myös merkkivaatteita, mutta kyllä sitä lastenvaatevouhotusta on liikaa!

Me ollaan täysimetyksen rinnalla annettu myös ihan kaupan korviketta. Outoa on minusta ennemmin se että täytyisi olla täysin ehdoton missä tahansa asiassa. Vauvoja ja perheitä on niin monenlaisia. En tykkää yhtään pumppaamisesta ja olen jättänyt vauvan välillä isälle. Vauvat ovat suostuneet juomaan pullosta isältä. Ihanaa, kun voi huoletta jättää vauvan hyvään hoitoon. :love:

Meillä on molemmilla ollut tutit käytössä. Alkuun ajattelin, että olisi helpompaa kun siihen ei totuttaisi vauvaa. Nykyään olen eri mieltä. On helppoa kun voi autossa ja kaupassa hiljentää vauvan niin helposti tutilla. Ja molemmat jättänyt sen aika helposti pois vuoden jälkeen. Nyt tekisi mieli ottaa tytölle taas kahden vuoden iässä tutti käyttöön. :ROFLMAO::ROFLMAO: Oikeastaan toivon, että kolmaskin suostuu syömään tuttia. :)

Henriette 27+2
30 lähestyy uhkaavasti!!
 
Mä ainakin luokittelen itse täysimetykseksi myös sen, että vaikka satunnaisesti saisikin pullosta korviketta, ei tarvitse niin ehdoton tosiaan olla :)

Imetykseen painostetaan ainakin jossain paikoissa. Esikoisen neuvolassa Th sanoi suoraan olevansa aika pettynyt kun lopetin kysymättä neuvoa ensin sieltä. Kyllä se oli silloin hyvä päätös kun suurin stressi helpotti heti ja sai varmistettua, että saa ainakin tarpeeksi ruokaa, arki muuttui jotenkin heti paremmaksi :)

Esikoiselle otettiin tutti parin viikon ikäisenä käyttöön ja otettiin pois reilun vuoden ikäisenä ongelmitta :) tytölle yritettiin tarjota 1vrk ikäisestä saakka kaikki eri mallit ja materiaalit, mutta ei vaan kelvannut. Reilu puoli vuotta joka päivä yritin tarjota, ja sitten luovutin. Kyllä se vaan olisi ollut helpotus esim autossa ja kassajonossa, mutta ilmankin voi selvitä :D ja Toisaalta joissain asioissa sitten päässyt helpommalla, kun ei ole ollut pakko olla tutti kaikkialla mukana.

Pulloa aion myös nyt alusta saakka yrittää ottaa mukaan. Viimeksi pumppasin pari ekaa viikkoa aamuisin pullollisen varalta jääkaappiin, jos tulisi olo, että jää nälkäiseksi, mutta ei tullut edes kokeiltua syöttää siitä. Parin kk ikäisenä kun olisi pullolle alkanut olla tarvetta niin ei sitten kelvannutkaan vaikka kuinka nälkä olisi ollut. Myöhemmin en enää myöskään sitten herunut pumpulle enää ollekaan. Nyt varmaan aion myös pumpata alkuun ja myös välillä heti alkuun syöttää pullosta, ja sitten ihan korvikkeella hoitaa pullo ruokailut silloin kun on tarvetta, jos pumppaus ei onnistu tai ehdi/jaksa. Tämä siis suunnitelma, jos imetys onnistuu. Lapset kun voi näköjään olla niin erilaisia, että jokaisen kohdalla joutuu hoitamaan asiat eri tavalla, ettei etukäteen voi mitään varmaksi päättää :)

Muok. Piti kysyä miten muilla aiotaan pitää isyyslomat?
Meillä varmaan mies pitää alkuun 3pv, sen mitä voisi olettaa, että joudutaan synnärillä olemaan niin hoitaa lapsia. Toki toivon, että tälläkin kertaa pääsisi kotiin jo samana päivänä. Sitten kesällä loput 3vko kesälomien lisäksi ja mun palatessa töihin pitää isä kuukauden :)

Mimmi 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Imetyksestä vielä, minä myös lasken täysimetykseksi, vaikka satunnaisesti saisi korvikettakin. En usko satunnaisen korvikkeen antamisen mitenkään vähentävän imetyksen hyötyjä. Mulla alkoi maitoa herua pumpulle vasta vauvan ollessa parin kk:n ikäinen, ja siinä vaiheessa rintalapsi ei pulloa huolinut enää edes isältä (jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut antaa satunnaisesti korviketta pullosta). Nyt olisi kyllä ihana jos pullokin sopisi, helpottaisi omia lyhyitä menoja ja toisaalta muistan esikoisen vauva-aikana, miten hankalia tilanteita oli esim. juhlissa, kun imetys oli ainoa vaihtoehto ja omat juhlavaatteet ei olleen mitenkään imetyskelpoiset.

Isyyslomasta ei mitään tietoa. Miehellä epäselvä työtilanne ja huolestuttaa onko töitä kohta ollenkaan. :unsure: Kun työn saisi niin katsotaan sitten miten työnantaja suhtautuu asiaan, että milloin voisi lomaa pitää.

Lumi 24+0 :love:
 
Imetys/pulloruokinta Meilläkin saa tissin lisäksi kyllä pullosta korviketta, jos vain huolii. Meillä on kahden lapsen kanssa isäkin osallistunut yösyöttöihin pullon kanssa, jotta minä saan vkl yhden yön nukkua :D
Alussa tietenkään ei ihan onnistu kun maitoa tulee sen verran paljon että tissit räjähtää jossei imetä tiheästi, mutta maidontuotannon tasaantuessa, ei haittaa vaikka yksi kerta jää välistä. :)
Luultavasti mennään samalla linjalla tämänkin tulokkaan kanssa, en ole itse repinyt stressiä annanko omaa maitoa vai korviketta, hyvin ne vauvat kasvaa molemmilla. :)

Isyysloma Mies pitää silloin jouluntienoilla ne pari viikkoa ja jätti yhden kesälomaviikon sinne pidettäväksi. Saadaan olla ekat viikot koko perhe kotona ja ihastella tulokasta.

Tutti Meillä on ollut kova imuntarve molemmilla, ovat roikkuneet tissilläkin pelkästään sen vuoksi, vaikkei nälkä enää ollut. Helpotti kyllä elämää kun tutti kelpasi eikä tarvinut itse sellaisena enää toimia. Meillä on tutti ollut käytössä oikeastaan vain uniaikaan, huvituttina ei olla sitä pidetty, nätisti nakataan aina odottamaan hyllylle unien jälkeen, Pojalta vieroitettiin aikanaan 1,5v iässä kun puri päät rikki, tyttö on nyt 1v7kk ja tutti on vielä unilla käytössä. Nyt on sängynvaihdos edessä ja mietittiin että ei otetan tutistaluopumista samaan rumbaan, odotellaan kunnes sängynvaihto on ohi..
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut hyvää keskustelua imetyksestä. Musta tuntuu, kun en oo ollut sellainen että olisin lapsesta asti tiennyt haluavani äidiksi, enkä ole varsinaisesti haaveillut äitiydestä, oon aika armollinen itselleni imetys- ja muissakin vauva-asioissa, oon tyytyväinen kunhan jotenkin selvitään. Toki toivon että pääasiassa pärjättäisiin imettämällä, mutta pullo on pakko ottaa käyttöön aika lailla alusta alkaen kun aion palata iltalukioon kertaamaan niin pian kuin mahdollista synnytyksen jälkeen, eli miehen täytyy silloin hoitaa iltaruokinnat. Yritän kyllä pumppailla omaa maitoa, mutta jos se ei syystä tai toisesta suju, niin sitten totta kai käytetään korviketta. Jos joku osaa suositella hyvää rintapumppua niin otan ehdotuksia vastaan, tällä hetkellä parhaalta vaikuttaa Philipsin Avent käsikäyttöisenä. Samoin tutti tulee varmaankin käyttöön sitten kunhan oikea imuote on löytynyt ja imetys toivottavasti käynnistynyt hyvin, että vauvalla on sitten jotain imettävää silloin kun olen poissa.

Mun Kela-hakemukset on yhä käsiteltävänä, tänään tulee kaksi viikkoa täyteen siitä kun tein äitiysavustushakemuksen (ja liitteenkin skannasin samana päivänä, eli ei ole siitäkään kiinni). Ärsyttävää!

Tänään mulla oli sokerirasitus, pelottaa jos narahdan siitä. Mun mielestä se ei kyllä ollut mitenkään kauhea kokemus :D Liemi maistui äkäiseltä Spriteltä, eikä mulle tullut siitä mitenkään huono olo. Jossain kohtaa tuli kova väsymys, mutta se saattoi olla vaan sitäkin kun nukuin vähän huonosti viime yön kun pelkäsin että nukun pommiin. Katselin siellä Netflixiä ja näpläsin kännykkää, ihan nopsaan meni se kaksi tuntiakin. Verikokeiden jälkeen käytiin miehen kanssa sitten aamupalalla kahvilassa, ei mulla edes ollut siinä kohtaa mitenkään erityisen nälkä tai heikko olokaan. Huomenna sitten saan tiedon kuinka kävi.

Mun mies opiskelee, niin isyysloma menee siinä ohessa heti vauvan synnyttyä. Ensi kesä on vielä vähän harkinnassa riippuen työkuvioista, voi olla että mies on silloin pari kuukautta vanhempainvapaalla ja mä teen töitä. No, sen ehtii miettiä sitten lähempänä mikä on fiksuinta.
 
Täällä on ollut hyvää keskustelua imetyksestä. Musta tuntuu, kun en oo ollut sellainen että olisin lapsesta asti tiennyt haluavani äidiksi, enkä ole varsinaisesti haaveillut äitiydestä, oon aika armollinen itselleni imetys- ja muissakin vauva-asioissa, oon tyytyväinen kunhan jotenkin selvitään. Toki toivon että pääasiassa pärjättäisiin imettämällä, mutta pullo on pakko ottaa käyttöön aika lailla alusta alkaen kun aion palata iltalukioon kertaamaan niin pian kuin mahdollista synnytyksen jälkeen, eli miehen täytyy silloin hoitaa iltaruokinnat. Yritän kyllä pumppailla omaa maitoa, mutta jos se ei syystä tai toisesta suju, niin sitten totta kai käytetään korviketta. Jos joku osaa suositella hyvää rintapumppua niin otan ehdotuksia vastaan, tällä hetkellä parhaalta vaikuttaa Philipsin Avent käsikäyttöisenä. Samoin tutti tulee varmaankin käyttöön sitten kunhan oikea imuote on löytynyt ja imetys toivottavasti käynnistynyt hyvin, että vauvalla on sitten jotain imettävää silloin kun olen poissa.

Mun Kela-hakemukset on yhä käsiteltävänä, tänään tulee kaksi viikkoa täyteen siitä kun tein äitiysavustushakemuksen (ja liitteenkin skannasin samana päivänä, eli ei ole siitäkään kiinni). Ärsyttävää!

Tänään mulla oli sokerirasitus, pelottaa jos narahdan siitä. Mun mielestä se ei kyllä ollut mitenkään kauhea kokemus :D Liemi maistui äkäiseltä Spriteltä, eikä mulle tullut siitä mitenkään huono olo. Jossain kohtaa tuli kova väsymys, mutta se saattoi olla vaan sitäkin kun nukuin vähän huonosti viime yön kun pelkäsin että nukun pommiin. Katselin siellä Netflixiä ja näpläsin kännykkää, ihan nopsaan meni se kaksi tuntiakin. Verikokeiden jälkeen käytiin miehen kanssa sitten aamupalalla kahvilassa, ei mulla edes ollut siinä kohtaa mitenkään erityisen nälkä tai heikko olokaan. Huomenna sitten saan tiedon kuinka kävi.

Mun mies opiskelee, niin isyysloma menee siinä ohessa heti vauvan synnyttyä. Ensi kesä on vielä vähän harkinnassa riippuen työkuvioista, voi olla että mies on silloin pari kuukautta vanhempainvapaalla ja mä teen töitä. No, sen ehtii miettiä sitten lähempänä mikä on fiksuinta.
Kantsii soittaa Kelaan, mulla oli tuo sama tilanne viime viikolla ja soitin kysyäkseni missä mennään ja ystävällisesti pyysin kiirehtimään. Siitä pari tuntii niin päätös tuli. Varmaan sen verran kiirettä siellä että ei automaattisesti priorisoi näitä äippäavustushakemuksia

Vihersmoothie 26+0
 
Täälläkin paino aiheuttaa aikamoista ahdistusta. En uskalla edes vaa'alla käydä vaan käyn pelkästään neuvolakäynneillä. Tuntuu, että kroppa leviää joka suuntaan ja kuvissa näytän ihan mammutille :D Olen kuitenkin koko raskausajan pyrkinyt syömään monipuolista kotiruokaa, toki herkutkin ovat jonkin verran maistuneet. Liikuntaa on ollut useamman kerran viikossa, että kaipa tää kroppa vaan jostain syystä reagoi raskauteen näin. Onneksi useampi hoikka työkaveri on lohduttanut, että heilläkin tullut raskaus aikana painoa 30kg:rolleyes:

Mulla on imetyksestä paljolti samanlaiset ajatukset kun teillä muilla. Toivon kovasti että imetys onnistuu, mutta yritän hyväksyä myös sen että joskus voi myös tulla eteen se ettei se syystä tai toisesta onnistukaan. Pullot otetaan kyllä varmasti myös käyttöön silloin kun itse haluaisin jossain lähteä käymään. Yritän mennä muutenkin synnytyksen, imetyksen ja kaiken muunkin kohdalla sillä ajatuksella, että otan vastaan sen mitä tulee ja sitten eletään sen mukaisesti. Olen niin hyvä stressaamaan yleensä asioita, että tällä olen saanut pidettyä ajatukset kurissa:D

Mä tein äitiysavustushakemuksen 3 viikkoa sitten ja edelleen näyttää olevan vain käsittelytilassa. Kai tässä kohta pitää sinne soittaa ja pyytää vähän kiirehtimään. Meillä mies piti kesällä kesälomaa vain kaksi viikkoa, joten on nyt suunnitellut olevansa varmaankin kuukauden verran kotona vauvan synnyttyä. Tämä helpottaa omaa oloa huomattavasti, sillä meillä on aika paljon lemmikkejä, joten on kiva, ettei tarvitse lähteä heti pyörittämään lapsiarkea yksin vaan saan itsekin rauhassa opetella sitä.

Susu90 ja toukka 26+6
 
@mimmi92 erikoista että Th on kehdannut sanoa niin suoraan. :eek: Tuntuisi, että paras vaihtoehto on juuri se mikä itsestä ja omasta jaksamisesta tuntuu silloin hyvältä.

@Susu90 ihan hyvä asenne :) meille joku ihana kätilö sanoi, kun esikoisen kanssa lähdettiin synnäriltä: muistakaa sitten, että mikään ei ole niin vakavaa. Ei haittaa vaikka vauva luiskahtaa kylvyssä veden alle, sitten vain nostaa pois yms. Hän laittoi meidät jotenkin niin maan pinnalle. :LOL:

Ihanaa te joilla mies pystyy pitämään kesälomia tai muita joulun aikaan. Meillä mies pitää onneksi isyysloman syntymän jälkeen. Isäkuukauden mies on myös pitänyt molemmista lapsista, kun ovat olleet noin vuoden ikäisiä. Viime kerralla olin silloin kotona ilman hoitorahaa, palkkaa tai töitä. Nyt ei olla siitä juteltu mitään, mutta todennäköisesti hän haluaa pitää sen edelleen. Joko sitten kun palaan töihin tai sitten tehdään samalla tavalla kuin viimeksi.

Henriette 27+4
 
Kylläpä joillakin kestää käsittelyssä ja toiset taas saanut yllättävän nopeasti päätöksen!

Mulle ei vielä pv rahoista ole päätöstä tullut mutta siinä lukeekin käsittelyajaksi 4vko.
Ja mä tajusin juuri että alle kk äitiysloman alkuun kun varhennettuna alkaa :eek:

Rintapumpuista
, meillä oli esikoisen aikaan Emma käsikäyttöinen ja toimi hetken ihan hyvin, mutta kumiosa joka saa imun aikaiseksi halkesi muutaman viikon käytön jälkeen. Pumppasin sillä aluksi melko paljon kun rinnat oli niin kipeät, ettei pystynyt suoraa imettämään (kunnes tajusin ostaa rintakumit)
Nyt on toisen jäljiltä Philips avent käsikäyttöinen pumppu. Tuo oli muistaakseni ainakin mukavampi, mutta mulle ilmeisesti sattui joku maanantai kappale kun alkoi natisemaan jo ekalla käyttö kerralla ja kuitin silloin tietysti olin jo hävittänyt. Hyvin siis toimii kyllä mutta ääni häiritsevä :D onneksi ihan pieni ei äänestä välitä, kun mulla pumppaus sujuu parhaiten kun imettää toisesta rinnasta samanaikaisesti, niin vauva hoitaa suurimman työn ;)

Meilläkin vielä harkinnassa tuo isyysloman ajankohta. Aiempien kanssa pidetty vasta ihan lopuksi kun vauvat isompia ja niiden kanssa pystyy jo tekemään kaikenlaista kivaa :) nyt vähän mietityttää miten omat kädet riittää, ennen kuin saa jonkun näköinen rutiinin arkeen taas uudelleen järjestettyä. Mies kyllä onneksi tekee lähes pelkästään iltavuoroa, joten on päivät kotona ja onhan tuossa jouluna paljon arkivapaita tulossa. Oman muistikuvan mukaan vaan juuri illat alkoi jossain vaiheessa olemaan kaikista raskaimpia pienten kanssa yksin kotona..

@Susu90 mähän päädyin myös samaan, että laitoin kotivaa'an piiloon ja käyn nykyään vaan neuvolassa punnitsemassa. Tulee mitä tulee, en siihen kuitenkaan kovin paljoa voi vaikuttaa, jos haluaa terveellisesti syödä. Toki herkut voisi karsia kokonaan pois, mutta ei niitä nyt normaalia enempää kulu, joten syytän osittain hormonitoimintaa :cautious: Ja täytyy sanoa, että vaikka painoa on molemmilla kerroilla tullut todella paljon (28kg ja 22kg), niin aika hyvin nahkakin palautunut ja onpahan imetystä varten vararavintoa :whistle:

Tuo peilikuva on muuten jännä juttu. En tiedä onko mulla päässä vai silmissä vikaa, mutta välillä kroppa näyttää mahan ja ekstrakilojen kanssa tosi kivalta ja sopusuhtaiselta, mutta jonain päivinä ei huomaa kuin pelkät löysät ja lisääntyneet muhkurat, eikä missään vaatteissa ole hyvä.

Mimmi 27+2
 
Rintapumput Olinkin unohtanut että jälleen on ostoslistalla tämä.
Itsellä ei ole käsikäyttöinen riittänyt, maitoa on tosiaan tullut sen verran paljon ettei mulla voimat riittänyt pumppailla, mies joutui tulemaan avuksi.:ROFLMAO: Oli kyllä kieltämättä olo kuin lehmällä konsanaan, :D
Ostin sitten sähkökäyttöisen niin ei tarvinnut kuin istua ja pumppu hoiti homman. Esikoisella oli käytössä marketista ostettava Medelan sähkökäyttöinen (?) ja toimi ihan ok. Tytön syntyessä ostin Lovi Prolactis sähkökäyttöisen ja oli kyllä ihan hirveä kapistus, en suosittele ollenkaan. Maito ei ruennut herumaan tälle pumpulle juuri ollenkaan, joten pumppailut jäi alkuvaiheen jälkeen melkein kokonaan pois.

Paino Joo, on omakuva ongelma, terkkari sanoi viimeksi että ei mulla mitään varsinaista paino-ongelmaa ole, raskausaikana sitä kertyy ja mulla on kertynyt kuitenkin se alle 10kg, joten en ota ressiä. Kyllähän tuota läskiä on enemmän entä laki sallii mutta sen saa pois kuhan vauva syntyy. Tämähän johtuu siitä että en tosiaan ollut ennen raskautta mun normaalipainossa, joten nyt sitä ylimäärästä on semmoset 15kg jo.:eek:
Missään vaatteissa ei ole mukava olla, viihdynkin tällä hetkellä ihan olohousuissa ja löysissö yläosissa. Mieluiten miehen vaatekaapista pöllityissä. :ROFLMAO:

Sitteri Löytyi! Etsin käytettynä tuota Babybjörnin balance soft mallia ja löysin sen huippuhalpaan hintaan. Sinänsä hyvä ostos sillä omansa saa varmasti pois kun tästä aika jättää.
 
@Surusilmät Kiva, että löysit sitterin (y) Mä oon katellut tota samaa käytettynä, mutta ei oo vielä onnistanut. Kyllähän noita tuntuu mukavasti olevan tarjolla, ei oo kuitenkaan löytynyt läheltä. Toki osa varmaan postittaiskin kun kysyis.

@-Amanda- Ihana kun oot kasaillut isyyspakkausta. Mäkin harkitsen jotain yllätystä, jos sais sitten vaikka isänpäivänä annettua. Mutta ei vielä kiirettä tai en kans malta odottaa sinne marraskuulle asti.

Kävin tänään neuvolalääkärissä, painoa tullut nyt sellanen 11 kg. Mutta kuulemma saa tullakin reilusti, kun lähtöpaino aika matala. Silti välillä tuntuu naama kauheen levinneeltä :D No niinhän se vähän onkin.

Kivaksi yllätykseksi lääkärissä oli mahdollisuus myös ultrata lyhyesti. Vauva on raivotarjonnassa, mutta mahtuu tietysti vielä hyvin kääntyilemään. Painoarvio 953 g, melkeen kilo jo :) Tytöltä vaikutti edelleen.

26+0 vaihtui tänään.
 
Moikka kaikki :) oon ihan pudonnut kärryiltä , kun liityin tuonne tammikuisten faceryhmään. Vieläkö mahtuu joulukuisten faceryhmään? :D siellä tulee enemmän pyörittyä.

Kaikilla vissiin menee ihan kivasti kaikilla :)

Täällä kaikki hyvin, rakenneultra oli elokuussa ja poikaa odotellaan. Maha on ihan kokoluokkaa sinivalas jo, vaikka nyt om vasta 23+6 .. Tilasin sisarusvaunut ja ne on lähetetty tänään, en malttais odottaa :)

Tässä 23+0 otettu masukuva.
http://aijaa.com/pkXKRJ
 
Lauantainen ostosreissu oli onnistunut. Löydettiin bebelle muutamia ihania vaatteita, pipoja, fleecehaalarit, tumput ja tais sieltä yks mekkokin mukaan lähteä.

@Lumi87 just tota mä yritin sanoa, sä vaan osasit pukea sen paremmin sanoiksi.
Imetykseen kun liittyy paljon asioita, eikä tosiaan voi tietää miten kaikki tulee menemään.
Ja perheiden päätöshän se loppujen lopuksi on, että miten ruokailun hoitaa.

Mutta siinä on just se, että jos sä otat vaikka tissin esille ravintolassa, saat pahoja katseita yleensä muilta asiakkailta ja jos sä otat sen pullon esille, saat pahoja katseita yleensä muilta äideiltä.
Näin karkeasti sanottuna. Kun ois sellanen kultainen keskitie asioissa.

Me ollaan paljon puhuttu näistä lomista.
Mies meinas pitää talviloman alkaen tammikuun alusta ja sit heti sen perään aloittaa isyysloman ja olla sen vajaan kolme viikkoa sillä.

Mut selventäkää tyhmälle nyt yks juttu, mä oon siis yrittäny noita juttuja lukea, mutta nyt ei mun raskausaivot ota vastaan tietoa.
Eli siis, jos mies tosiaan pitää sen 18 päivää (mikä vissiin on mahdollista samaan aikaan, kun mä olen kotona.)
Niin onko sen jälkeen sitten vielä 36 päivää jäljellä isyyslomaa, minkä voi pitää sen jälkeen kun vanhempainraha on loppunut.


Mä laitoin kotona vaa'an jo piiloon, mulle riittää ne kerrat kun neuvolassa käy ja punnitaan. Tulee vaan käytyä liian usein jos se on esillä.
Neuvolasta puheenollen keskiviikkona sinne. Eipä siellä varmaankaan tässä vaiheessa erikoisempia tapahdu.(?)

Mä ostin Avent naturalin manuaalisen rintapumpun, en tiedä millanen tuo sitte on. Mutta ainakin on hankittu.

Tosiaan kylläpäs joillain noi käsittelyajat kestää. Toiset saa muutamassa päivässä ja toisilla menee monta viikkoa.

@aprikoosinkukka täytyis vaan saada se laatikko päällystettyä mihin ne pakkauksen tavarat tulee, mutta ei vaan ehdi ennen töitä.
Jos omistaisin vähänkään kärsivällisyyttä, niin odottaisin ton pakkauksen kanssa sinne isänpäivään mutta en omista (ainakaan tässä asiassa.)

@Nems Ihana masu. ❤

Amanda 25+5
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Pikaisesti @Nems ihana maha ja onnittelut poikalupauksesta :love: ja ainakin alkuperäinen faceryhmä täynnä, en tiedä onko jotain toista perustettu.


@-Amanda- juuri noin ne isyyvapaat taitaa mennä? Meillekin olisi nyt ensimmäistä kertaa tulossa tuo "isäkuukausi" kun esikoisen jälkeen mies jäi suoraa hoitovapaalle ja toisen jälkeen minä jäin hoitovapaalle. Ainoastaan nuo samaa aikaa pidettävät lomat pidetty. Nyt olisi sitten työt aloitettava pian ja osapäivähoidon aloitusta yritettävä lykätä vähän myöhemmäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Jatkanpa vielä nyt kun paremmin aikaa :)

@Nems mitkä sisarusrattaat hommasitte? Täällä vielä mietitään hommaanko jotkut vierekkäin istuttavat vai yritetäänkö pärjätä noilla mitä jo löytyy..

@aprikoosinkukka Hui kun alkaa jo vauvalla olemaan hyvin kokoa, ei olekaan tullut tämän hetkistä kokoa mietitty vähään aikaan :) toki toivotaan ettei kukaan kovin ennenaikaisesti synnytä, mutta sentään kilo jo kaikilla lähestyy :love:

@-Amanda- Mulla taitaa olla juuri tuo sama pumppu. Toivottavasti sun ei pidä ylimääräistä ääntä! :)

Ja mähän tajusin kun googlettelin, että mies voi pitää nykyisestä tytöstä isyysvapaat (24 arkipäivää) vielä mun äitiysloman aikana kun tytölle tulee se 2v ikää vasta toukokuussa :) eli ehkä olisi siihen lasketun ajan lähistölle mukava sopia pitkä vapaa ja uudet isyyslomat sitten myöhemmin :rolleyes:
 
@mimmi92 tilasin beemoon twin travelit,kun oli tarjouksessa.. 260€ ei paha uusista. Mietin phil & tedsejä mut toi hinta kyllä vei. Varmasti ajaa ihan asiansa, oon tykännyt beemoon muista tuotteista ainakin. :) sellaset vierekkäin olevat tuplat mun makuun ehkä hankalat,kun ei mahdu kaikista ovista ja jos esikoinen tekee vaikka vauvalle kiusaa -
 
@Nems no tuohon hintaan varmaan ihan hyvä ratkaisu (y) meillä nuo Phil & tedsit ja pitkään 2v sitten mietin beemoon ja noiden välillä. Silloin ei ollut oikein käyttökokemuksia kenelläkään, joten noihin sitten päädyttiin. Mutta nyt esikoiselle tarvitsisi myös paikan, siksi vierekkäin istuttavia harkitsen, vaikka leveys ei kyllä houkuttele :confused:, että saisi vielä seisomalaudankin kiinni. Tosin tänään juuri kokeilin, niin esikoinen mahtuu hyvin jalkatuelle istumaan, mutta pidemmän päälle en usko että eturengas tykkää lähes 15kg lisäpainosta + ohjaaminen oli todella jäykkää :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä