Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *toukokuu*

@nellinu me vaihdettiin juuri ennen plussaa bmw 318 ahtaan takapenkin takia Ford mondeo farkkuun. Istuimina tällä hetkellä cybex Pallas M Fix? 3v:llä ja Brio Primo kaukalo jalustalla toistaiseksi vielä 1 vuotiaalla käytössä. Tilalle ajattelin hommata klippan trio fix kunhan tulee tuolle kirpulle tulee (reilu 7kg) lisää painoa kun pitäisi olla kapea selkämenosuuntaan istuin. Hyvin mahtuu ainakin aikuinen keskipaikalle istuinten väliin. Varmaan helpoin pistää kaukalon telakka keskelle ja sitten kun kasvaa siitä ulos niin esikoinen on n. 5v, joten siirtyy varmaan keskelle jonkun kapean Turvavyö istuimen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: nellinu
@AuroraK sanat ei riitä helpottamaan sitä tuskaa mitä tuollainen tilanne aiheuttaa, mutta voimia ja jaksamisia sinne. Ja paljon halauksia.

Jaiks! Ei siihen np-ultraankaan oo loppujen lopuksi paljoa aikaa.

Ei meilläkään oo aikomuksena valehdella jos joku suoraan kysyy, että onko vauva tulossa.
Mä vähän pelkään, että tossa loppukuusta kun on siskon lasten syntymäpäivät, että siellä joku mahdollisesti voi arvata. Varsinkin kun täytyy olla tarkkana siitä mitä syö.
Mutta jos joku arvaa ja kysyy, niin kyllä me sitten siinä vaiheessa jo kerrotaan tosiaan, turha siinä on sitte alkaa valehtelemaan, kun todennäköisesti muutaman viikon päästä siitä sit kuitenkin raskaus paljastetaan.

Ihanaa äitienpäivää tänne kaikille äideille, myös tuleville! :)

Amanda 8+4
 
Enpä sitten jaksanutkaan mennä tänään siellä labrassa käymään, noh ehkä huomenna sitten :)

Joo ja tulipa eilen kyläillessä sitten syötyä iso pala juustokakkua ja tänään vasta tajusin ettei sitäkään kai olisi saanut syödä, eli useissa juhlissa menee kyllä vaikeaksi miettiä mitä söisi :D

Mimmi rv 10+2
 
Mä siirryn ihan häntäpään odottajiin, kävin tänään klinikan ultrassa ja 7+1 laski viikoiksi, eli LA 31.12. Jos @mimmi92 päivität :) Menee varmaan tammikuulle mutta roikun täällä. Olipa ihanaa nähdä taas sykkivä sydän!

Mä olen raskaudesta kertonut muutamalle ystävälle jotka tiesi hoidoista. En viitsi valehdella jos joku kysyy meidän tilanteesta. Samoilta ihmisiltä hakisin tukea myös jos joku menisi pieleen, mutta toivottavasti tästä saa nauttia loppuun asti. <3

Ja mäkin söin juustokakkua yksissä juhlissa kun en edes tajunnut että se olisi kyseenalaista...

Eka neuvola on vasta parin viikon kuluttua. :)
 
Viikot on yhtäkkiä mennytkin nopeasti ja tännekään en ole ehtinyt yhtään kirjotteleen! Luin toukokuun ketjun, voimia kaikille menetyksen kokeneille. <3 ihanaa, että uusia tullut mukaan, onnea teille :)

Täällä meneillään tänään 10+5. Ultra-aika tuli postissa ja se on vasta 1.6, jolloin viikkoja 13+1. Toivoin pääseväni aiemmin, mutta ei tuohonkaan enää ole kuin pari viikkoa :) ei vaan malta odottaa! Jännitys on kova, kun jotenkin en tunne olevani raskaana, vaikka maha niin turvonnut, että näyttää jo raskausmahalta :D koko ajan mietiskelen, että onkohan siellä ketään. Kuitenkaan mitään vuotoja ei oo ollut varhaisultran jälkeen (viikolla 7), niin pakko kai uskoa että pikkunen siellä asustelee :)

Te, jotka ette odota ensimmäistä lasta, niin kertokaa koska ootte tunteneet ensimmäisiä liikkeitä? Ilmeisesti vielä aika pitkään saa odotella? :D
 
@Lumi87 päivitetty :)

@noora.l ekasta tunsin ekat varmat liikkeet joskus rv 17-18 aikaan, toisesta tuntui jo rv 14. Ja miehenkin käteen tuntui rv 18-19 (en enää ihan tarkkaan muista) Molemmista ollut istukka takana. Ompas jotenkin myöhään sun ultra. Täällä myös alavatsa muuttunut kovaksi, ei kuitenkaan vielä muille näy.

Btw lopetin imetyksen pari päivää sitten, ihanaa olla hetki ilman imetysliivejä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Vihdoin sain viikot selville, tänään nähtävästi siis 9+5. Kylläpä se aika rientää! Ei malttaisi odottaa että vatsa pullahtaa tuolta näkösälle. :)

Tänään kokeiltu uudestaan kotona doppleria ja hetihän sieltä ne sykkeet löytyi. Ihana on kun saa heti varmistuksen että masussa tosiaan on joku, en kadu kyllä ostoa yhtään!

Sain kärsiä ihanasti pari päivää pahoinvoinnista töissä heti aamusta pahimpaan ruuhka-aikaan ikinä, äitienpäivänä. Mullahan ei siis ole koskaan ollut pahoinvointia, mutta nyt sai pönttöä käydä halaamassa urakalla. Ei ollut kauhean lokoisaa. Asiakaspalvelutyössä vielä kun olen..:D

Np-ultra lähenee..lasken siihen jo päiviä että pääsee kurkkamaan pikkuista. Toivottavasti kaikki on hyvin.
 
@nellinu mulla rv 12+4, muistakin ollut päivän pari aiemmin.

@Surusilmät toivottavasti pian helpottaa, itsellä ei onneksi ole kuin kerran oksu tullut, välillä etoo, mutta syömisellä lähtee :D

Labrassa käyty, olihan reissu kun sai yli tunnin lasten kanssa siellä jonottaa, kun olisihan sen ajan voinut etukäteenkin varata..

Mimmi rv 10+3
 
@noora.l tunsin esikoisesta liikkeet rv 18 varmasti, vähän aiemmin olin jo epäillyt asiaa mutta tuolloin olin varma. Mies tunsi käteen liikkeet aikalailla samaan aikaan.

Täällä ei pahoinvointi ole vaivannut, mutta hirveä väsymys. Teen vuorotyötä ja nykyään nukun päiväunet ennen iltavuoroa kun ennen puuhailin kaikenlaista, kävin lenkillä ym. Lisäksi rinnat on kasvaneet kuppikoolla ja ovat tosi arat.

Mä olen muutaman viikon kuluttua lähdössä Etelä-Eurooppaan lomalle. Vähän jännittää syömiset ym., mutta ei parane syödä kuin kypsennettyä ruokaa. En ole myöskään lentänyt aiemmin raskaana vaikka alussa nyt olenkin, täytyy toivoa ettei raskauden suhteen reissussa tapahdu mitään ikävää.

Ihanaa olla raskaana. :) Kyllä tätä sen verran pitkään ehti toivoa.

Lumi rv 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa @jessica03 :)

@Lumi87 mullakaan ei sen kummemmin ole raskaana lentämisestä kokemusta, kuin että nuoremmasta plusssasin parin viikon Espanjan lomalla ja sieltä lennettiin takaisin Suomeen ööh rv 4+4? Tulevan kaukomatkan peruin sitten ihan suosiolla kokonaan kun olisi ollut n. rv 25-28 reissu ja esikoinen olisi ollut sylimatkustaja niin olisi ahdasta ollut 12h lento :D

Huh tuo väsymys tuntuu vaan pahenevan. Nyt joka päivä ollut pakko mennä kuopuksen päikkäriaikaan myös itsekkin lepäilemään. Yhtään en muista milloin se on aiemmin alkanut helpottamaan?

Onkos muilla ollenkaan vielä veikkauksia sukupuolesta? Itsellä ihan sellainen olo, että tälläkin kertaa olisi tyttö tulossa :)

Mimmi rv 10+4
 
Turvaistuimista oli puhetta, meilläkin kolmas tulossa ja auto ei ole lähdössä vaihtoon rahatilanteen vuoksi kyllä vielä vähään aikaan.
Esikoisella on käytössä cybexin Pallas joku ja nuorimmainen on vielä brion kaukalossa. Ollaankin mietitty että jos esikoiselle ostaisi jonkun kapean turvavyöistuimen keskelle ja laittaisi tytön cybexiin ja kuopus sitten saisi matkustella kaukalossa.
Onko turvavyöistuimista kellään suosituksia?

Väsymys on ihan kamalaa. Siis voimat on loppu, minä olen loppu, enkä jaksa enää. Koko ajan väsyttää ja olo on ihan vetämätön. Taitaa olla nyt jotkut arvot pielessä. Veikkaisin että hemoglobiinit huitelee taas satasen paikkeilla, niinkuin aina raskaudessa. Pitäisi vissiin käydä mittaamassa ja kokeilla saataisiinko raudalla muutama pykälä edes ylöspäin..

Vauvan sukupuoli ei oo kyllä veikkausta puoleen eikä toiseen, pieleen se menee kuitenkin. Rakenneultrassa kysytään niinkuin aina. :)
 
@Surusilmät eli samat istuimet taitaa meillä olla :D mä olen alustavasti katsellut britax adventure turvavyöistuinta (leveys oli 43,5cm tai 44cm?) turvallisuudesta en kyllä tiedä kun vähän ristiriitaisia juttuja lukenut..
Edit. Istuimen levein kohta 43cm netin mukaan :)

Mä kanssa tuota hemoglobiinia mietin, viime raskaudessa oli alimmillaan 130 ja en muista tälläistä väsymystä ja nyt taisi lähtötilanne olla se 130, joten ehkä se siitä on laskenut kun tottunut että normaalisti pyörii viite arvojen yläpuolella :)

Mekin kyllä kysytään sukupuoli, sen verran malttamatton olen :)
 
Viimeksi muokattu:
Terve kaikille :) huhhuh.. raskauspahointi ollut aika hirveää ja siihen päälle tuli kauhea flunssa ja tiistai aamuna piti vielä kusta verta, kun pääsi virtsis yllättämään.. nyt onneksi vähän helpottaa ja eilen sain syötyä oikeeta ruokaa ekaa kertaa varmaa viikkoon :D toisaalta pelottaa, että onkohan kaikki hyvin vai menikö pahin olo jo ohi.. (n)

onko teillä pahoinvointi helpottanut? :)

Täällä ei veikkauksia sukupuolesta vielä:D
Ja joku kyseli millloin tunnettiin liikkeitä.. esikoisesta taisi olla n. Rv 17 :)

Nems 7+2
 
@mimmi92 Mulla tais olla alimmillaan viime raskaudessa hempat 96 tienoilla, noihin sun lukemiin en taida edes yltää normaalistikkaan :D:D
Mutta tosiaan nyt pitää vissiin soitella neuvolaan josko ottaisivat multa näytteen. Kummallista kun ei ekalla kerralla otettu, yleensä ne nimittäin on katottu?

edit turvaistuimista
Itellä ollu kiikarissa tuo Cybexin solution mfix, olisi ainakin testien mukaan turvallien, taitaa olla vaan ihan liian leveä, että mahtuisi autoon.
 
Viimeksi muokattu:
@Surusilmät mulla ainakin on nyt kaikista katsottu ekalla kerralla ja sen jälkeen n. 2kk välein.
Muok. Joo nuo cybexin istuimet taitaa olla kaikki melko leveitä..

@Nems huh toivottavasti pian kaikki vaivat helpottavat!

Aikaista pohdintaa taas hankinnoista! Rattaita mietin. Nyt ollut käytössä Emmaljunga citycrossit seisomalaudalla, varastossa odottamassa Phil & teds Navigator sisarusrattaat, jotka näiden kanssa jäi melko vähäiselle käytölle. (Ikäeroa 2v2kk) Ongelmahan noissa sisarusrattaissa on että 2 kanssa ei jää tavaroille paljoa tilaa. Ja päivisin kävellen liikutaan kaikkialle.
Vähän miettinyt että jos hommaisi vierekkäin istuttavat sisarusrattaat niin saisi kauppakassit +esikoisenkin seisomalaudalle tarvittaessa, kun nyt pienempi ikäero tulossa (1v8kk) nuorimmille. Eli suosituksia malleista? Käytettynä täytyisi alkaa etsimään sopivan hintaisia ajoissa.

Niin ja pitkästä aikaa kävin kirppiksellä ja nyt jo tarttui muutamia äitiysvaatteita mukaan, vauvan vaatteet sentään jätin katsomatta, kun niitä jo valmiiksi ihan liikaa :whistle:

Mimmi rv 10+5
 
Hei rataspohdintaa, jeij! :ROFLMAO:
Mitenhän tosiaan kärryjen kanssa kun tytteli on himpun verran vajaa 2v kun tulokas syntyypi. Meillä on tosiaan liikkuminen jalkapatikalla melkeimpä joka paikkaan ja yhteen suuntaan tulee matkaa 3,5-5km hyvinkin.Parivuotias ei kyllä jaksa vielä tuommoisia matkoja kävellä edestakaisin...Itse katselin Mountainbuggyn+one rattaita, kokemuksia?
Nyt on käytössä Brion Smilet, muuten ihan hyvät pelit mutta mietityttää että missä sitä keskimmäistä kuljettaa. Viittiikö tuota pulkassa raahata talvipakkasilla? :D
 
Auto/ turvaistuin : tällä hetkellä autona on volkswagenin Bora ja takapenkillä on 2 Cybex Solution X-Fix istuinta. Nuo turvavyöistuimet olleet kyllä hyvät, voin suositella. Takapenkille ei kyllä kolmatta istuinta mahdu, ainakaan noiden kanssa. Joten täytyisi saada tilavempi auto... tai sitten ainakin isommalle vaihtaa pelkkä koroke vain. Ja täytyy kokeilla miten istuinet sinne istuisivat, tai vanhemman siirtää eteen ja toineen vanhemmista taakse? Vauvalle tulee hankittua varmasti kaukalo jalustalla.

Liikkeiden tunteminen : esikoisesta tunsin tai tajusin ne joskus rv 21-22. Kuopuksesta oli jotain rv 19-20. Samoihin aikoihin liikkeet alkoi tuntua kädellekkin. Tästä olen nyt viikon verran tuntenut toisinaan sellaista "myllerrystä" alavatsalla, etenkin selällään makoillessa. Joten sanoisin sen olevan jonkin sortin pientä liikettä. Odotan vain niitä kunnon liikkeitä ja potkuja tuonne kylkiluihin :D

Sukupuoli : nyt haluan säilyttää loppuun saakka yllätyksenä sen. Aikaisemmista ollaan tiedetty. Mies kyllä haluaisi tietää, mutta sanon kyllä rakenneultrassa että ei. :D Vielä ei oo oikein kumpikaan olo... aikaisemmat siis poika ja tyttö, joten vertailun kohdetta on molempiin. Ehkä sitten kun masu kasvaa, se on pitänyt paikkaansa molemmilla (poika, kapea eteenpäin ja tyttö levenee sivuille)..

Vaunut : isommat täyttää kesällä 8v ja 6v, joten sisarusrattaita tai seisomalautaa ei enää tarvita. Kuopuksen aikana olisin halunnut Emmaljunga White Leatherette vaunut, juuri sillä kovalla kopalla, ratasosa vielä hieman auki. Mutta nyt nuo vaunut sitten hommaan, käytettynä on tullut jo katseltua :) silloin olin ollut kotiäitinä, eikä rahaa ollut juurikaan ylimääräistä, mutta nyt ollut töissä jonkin vuoden niin saanut pienen säästön kerrytettyä.

Ensiviikolla on labrat ja toukokuun vikalla viikolla toinen neuvola. Rakenneultran varasin heti juhannuksen jälkeiselle viikolle. Jotenkin hassua kuvitella että reipas kuukaiden päivät niin ollaan jo puolessa välissä.

Vielä ei olla kerrottu juuri kenellekkään. Jos muutaman viikon päästä sitten kertoisi.
Masun kasvua odottelen, edellisistä raskauksista on pullahtanut selkeästi näkyviin rv 17 paikkeilla. Nyt ei vielä näy oikeastaan mitään, hyvin pystyy löysillä vaatteilla peittämään.

Iltatähti17 ja vauva 14+3 ♡
 
Hmm olen myös pohtinut, että ehkä mennään vaan noilla rattailla, jotka jo löytyy + vauva sitten manducaan jätti takin sisälle talveksi, pystyy samalla ulkona syöttämään ilman tissien paleltumista :D molemmat lapsista lähinnä huutanut rattaissa ekat 4-6kk (jollein 10-15min unia lasketa). Myöhemmin kyllä sitten (istuessa) alkanut viihtymään ja nukkumaan kun päikkärit niissä. Onneksi on aikaa miettiä vielä ja tavaroita saa kyllä myöhemminkin hommattua, jos ei joku ratkaisu toimi ;)

@Iltatähti17 hui kun oot jo niin pitkällä! Hyvin voi olla liikkeitä, itselläkin viimeksi noihin aikoihin alkoi ne ehkä se sittenkin on vauva eikä suolisto tuntemukset :)

Mulla muuten maha meni just päin vastoin, pojasta ratkesi kyljet ja anoppikin tokaisi että kyllä sen täytyy tyttö olla :D
Tytöstä taas vatsa kasvoi eteen ja navan ympäristö tuli täyteen arpia :)
 
Vaikka ei oikeen tunnu edes siltä, että olisin raskaana, niin silti voisin lyödä pääni pantiks että poika sieltä tulee :D Saatan toki olla pahasti väärässäkin! Mutta ei väliä kumpi tulee, kummatkin tervetulleita <3

Me varattiin kaukomatka ennen kun sain tietää olevani raskaana, ja matka osuu noin viikoille 27-30. Tekisi kovasti mieli lähtee, mutta en taida uskaltaa lentää noin 12 tuntia enää noilla viikoilla, kun muutenkin kaikki uutta ja jännittävää. Luultavasti koitetaan siirtää reissua sen verran eteenpäin, että voidaan otta pikkunen mukaan.

Tekisi hirveästi mieli ostella jo vauvajuttuja, mutta jotenkin en ole vielä uskaltanut. Ehkä parempi niin, koska oon varma, että shoppailut tulee lähteen vielä pahasti käsistä :D ihana kuitenkin lueskella täällä jo teidän kokemuksia rattaista ja muista tarvikkeista, kun itselläni ei tietoa niistä vielä kovin paljoa ole. :)
 
Meillä on katselmuksessa Britaxin Baby-Safe i-Size kaukalo. Ja autona meillä toimii Kia Sorento, joten pitäs ainakin vaunujen mahtua.
Sen enempää ei olla vielä noita tutkailtu, mutta isofix tarttis olla.
Meille kun on esikoinen tulossa, niin vaunuja tai ylipäänsä mitään muuta ei ennestään ole.

Yhdistelmävaunuja ollaan kans tutkailtu ja kyllä nyt silmää miellyttää eniten Emmaljungan Mondialit, Classic Kromi rungolla.
Renkaiden täytyy ehdottomasti olla samankokoiset, ei missään tapauksessa kolmia renkaita tai pieniä eturenkaita.

Mä en osaa kyllä yhtään sanoa kumpi ois tulossa, kyllä me aiotaan sitten rakenneultrassa kysyä.
Mutta muuten ei tosiaan mitään tietoa tai oloa. Kumpikin on hyvin tervetullut.

Yääh, kahvia en oo pystynyt nyt juomaan muutamaan viikkoon, eikä tässä asunnossa oo kahvia oikeestaan muutamaan viikkoon ees keitetty.
Koska se kahvin haju on nykynenän mukaan etova. Mies käy ostamassa kahvin muualta ja juo sen asunnon ulkopuolella.
Vähän mä kyllä tuota miestä säälin, mutta tekee kuulemma kaiken mun parhaaksi. Ja, että mulla ois mahdollisimman hyvä olo.

Saa nähdä meneekö kahvin etovuus ohi vai miten käy.
Loppukuusta kun on siskon lasten synttärit ja joku arvaa ihan varmasti, jos en kahvia juo. Ennen kun oon sitä ryystänyt monia mukillisia.

Mä kattelin niin ihania housuja kaupassa, mutta en viitsinyt vielä ostaa, jos malttais odotella sinne np-ultraan ainakin.

Pahoinvointi on selvästi kyllä helpottunut, mutta aamuisin saa edelleenkin ekaksi halata pönttöä hetken aikaa.

Meillä on np-ultra viikoilla 12+5.

Amanda 9+1
 
@noora.l kaukomatkasta, ei kai siinä muuta ongelmaa ole kuin että jos oikein muistan niin 28vkon jälkeen lentämiseen tarvitsee lääkärin todistuksen. Itse kyllä myös ehkä siirtäisin, olisikin kyllä ihanaa lähteä talvea pakoon pikkuisen kanssa :)

@-Amanda- toivottavasti pahoinvointi helpottaa! Ekasta mulle alkoi maistumaan kahvi taas vasta joskus puolen välin jälkeen, toisen ja tämän kanssa ongelma on enemmänkin siinä että maistuisi liiankin hyvin ja suositukset paukkuu yli..

Ainiin mies sai sen ultrapäivän kokonaan vapaaksi, joten lapsenvahti ongelmaa järjestyi(y)

Mimmi rv 10+6
 
  • Tykkää
Reactions: Nems
Vaunukeskusteluja oon minäkin jo innoissani odotellut Meillä tosiaan vanhemmat lapset jo 7 ja 5, ja kaikki heidän aikaiset on hävitetty aikoja sitten. Meillä ollut aina Emmaljungan vaunut, nyt kaipaisin jotain muutosta. Ihan vaan vaihtelun vuoksi Eniten silmää miellyttää Bugaboon buffalot.
Ehdottomasti tahdotaan kääntyvillä etupyörillä, ja niiden oltava niin isot, että pääsee sorateillä hyvin. Saa nähdä mihin päädytään.

Turvakaukalo mietityttää sen verran, että mikä olisi kapein Britaxin tai Maxi-cosin kaukaloon taidetaan juuri tuon takia päätyä..
Onneksi tässä on aikaa vielä hyvin!

Raskausmaha mulla näkyy kyllä ihan selvästi jos ei ole löysää paitaa päällä. Sellaisenkin kanssa ihan tarpeeksi näkyy..mukavaa kun lapset haluaisi kovasti uimahalliin, mutta rn tahdo vielä näillä viikoilla mennä ettei jäädä kiinni

nellinu + kolmonen 11+5
 
Kysymys facebook-ryhmästä. Mahtuuhan tälläinen ihan loppukuun odottaja sinne vielä mukaan jos haluaa liittyä vasta "turvallisilla" viikoilla? En haluaisi paljastua ennen rv 12 jos ryhmässä onkin joku tuttu, mutta mulla on tässä vielä neljä viikkoa aikaa siihen. Luin vaan toisesta ryhmästä että siellä oltiin ryhmää sulkemassa jossain vaiheessa.
 

Yhteistyössä