***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Joko joko?!.... Ääh... ei vieläkään tonttu-uutisia! :popcorn:

Jos omaa oloa kuuntelee yhtään niin kyllä sitä alkaa toivomaan, että tää täältä tulis ja heti. Närästää, kolottaa, ummettaa, supistelee ja mitä vielä... :kieh:
Ei vaan, mutta siis tunteet sanoo toista ja järki toista... niinhän se vaan menee tässä lopussa varmaan aikas monella, kun alkaa olemaan jo raskautta sen verran takana.

Mulla kun toi maha ei edes varmaan tässäkään raskaudessa "tipahda" alas päin, vaan keikkuu tasan siihen asti kainaloissa kunnes kaveri päättää ulostautua. Ja siksi mä varmaan tunnen olevani ensimmäinen ylätiesynnyttäjä tällä hetkellä. :LOL:

Baarbi tervetuloa mukaan joukkoon!

Muiskulle tsemiksiä ja jaksamista! On varmasti kovaa joutua vielä miettimään tuollasia asioita... :hug:

Onnea täysiaikaisuudesta sellaisille, joilla viikot ovat poksuneet sille puolelle! Ja myös niille rattoisia päiviä, joilla äippäloma on alkanut! :)

Ja kaikille tasapuolisesti jaksuja tälle viikolle! Jokohan sitä vois alkaa viikonloppuna viettää vähän pikkujouluja? Glögiä, kinkkua, vähän laatikoita jne. nams nams....

garden ja juniori 37+3
 
Ihanaa,pitkästä aikaa yö et kävin vaan kerran vessassa. Sitten olikin kunnon hätä.:) Normisti kun on tottunut käymään sen 3-4 kertaa ainakin.

HUomenna neuvolalääkäri. Sitä odotellessa. Painoa on ainakin tullut kiitettävästi,kun kävin vaakalla. Ei muuten varmaan haittaisikaan,mutta pohjalla on. n8kg liikaa painoa niin tietää,että sanomista tulee. Hyvinpä noi ekastakin tippui.
 
muiskulle jaksuja! Toivotaan että kaikki sujuu parhain päin :) Ja minä ainakin kyselisin mahdollisuuksia ylimääräisille käynneille yksityisellä taikka julkisella, jos ei muuta niin oman mielenrauhan vuoksi ja että voisi kysellä askarruttavista asioista!

Uusille tervetuloa!

Sektiopelosta on ollut puhetta. Mä pelkään myös, tällä hetkellä varmaan sektio pelottaa vielä enemmän kuin alatiesynnytys, vaikka tosiaan yksi hyvin mennyt sektio onkin jo takana. Ja oon myös kohdannut noita asenteita että sitä pidetään helppona vaihtoehtona mutta jännästi samat ihmiset sanoo että saa alakerta revetä vaikka tuhannen päreiksi, kuhan ei vaan joudu sektioon IKINÄ! Ei se tosiaan ole mikään helppo eikä kivuton vaihtoehto se sektio, ja kauhulla odotan että kumpi mulla nyt sit tällä kertaa on edessä. Eilen illallakin makasin valveilla sängyssä ja mietin sektiota ja synnytystä. Mä pelkään ihan sairaasti että mä kuolen :(

Varasin torstaille ylimääräisen nlalääkärikäynnin, tarkastaa onko kohdunsuulla tapahtunut mitään, samalla vilkaisee voisko olla se hiiva taas. Pääseepähän sitten hyvillä mielin viikonlopuksi mummolaan, tai jätetään väliin suosiolla reissuaminen jos näyttää siltä että on paikat alkanu kovinkin aueta. Pitäis varmaan jo vähän oman mielenterveyden takia mainita noista kuolemanpeloista ja muista, mutta jos on yhtä nopee lääkärireissun kun viimeksi niin ei siinä ehi kun housut ottaa pois ja jalat levittää :D Onhan se synnytystapa-arvio kuiteski parin viikon päästä, kysynpähän siellä jos ei huomenna ennätä.

Muutoin kaikki ok.
 
Moikka!

Neuvolakäynti takana. Huomaa, että tässä on mässätty niin arkena kuin juhlanakin... Suurin painonnousu nyt koko raskausaikana +750g/vko. Tekee 10,4 kg, joten en pitäisi ihan hirvittävän pahana näin niin kuin yhteenlaskettuna raskauden alusta.

Hemot oli laskenut 127 -> 104 ja alotettiin rautakuuri. Ostin Retafer tabuja hinnan vuoksi ja muistelen, että oisin niitä syönyt esikoisen odotuksen aikanakin.

Vaavi oli pää alaspäin, ei vielä kiinnittynyt. Meinas olla aika korkeet sykkeet välillä kun liikuskeli ja sykkeet kopsuttelikin tuolla 180 hujakoilla, niin neuvolatäti halus kuunnella vielä niin, että pyys mut istumaan ja kuunneltiin uudestaan. Sitten laskikin tuonne 160 alueelle.

Kolme ässää! Jepjep, eilen pitkästä aikaa löyty intoa siihen mukavimpaan. Heh, koskaan ole ollut näin hiljasta tässä talossa ton suhteen, mutta onneksi mies on ymmärtäväinen. Tänään hoitunee nuo toiset ässät.

Tuisku: Onnea täysaikasuudesta! Ja pyöräilystä vielä, että hyvähän se vaan on, että jotenkin saa edes liikuttua. Mulla on tuo kävely jo sen verran hidasta, ettei mielellään lähde postilaatikkoa kauemmas mutta pyörällä voisin suhautella vaikka miten kauas. Ja tosiaankin kun vaan pysyis nuo tiet sulana, muuten saa mun puolesta lunta tulla ihan kunnolla, että valoistuis vähän ja sais joulufiiliksiä :)

Muisku: Kannattaa varmaan soittaa ja kysellä mietityttävistä asioista ettei tarvi stressata liikaa. Tsemppiä hirveästi odotukseen ja toivotaan ettei olisi kuitenkaan mitään vakavaa.

Baarbi: Tervetuloa munki puolesta. Hyvään seuraan olet liittynyt! Täällä on kyllä harvinaisen kannustavaa, mukavaa ja aktiivista porukkaa.

plikka: Onneksi alkavat tutkia pääkipuiluasi. Ei varmasti ole herkkua. Täällä on riesana mysteerinen silmäkipuilu. Olen muutaman kerran ottanut panadolia ihan vaan tuohon vaivaan. Tänään mietin, että sehän voi olla, että mulla johtuu osittain tuosta heikentyneistä rauta-arvosta kun veri ei kuljeta tarpeeksi happea ja se tekee silmät väsyneeksi ja kipeäksi. Ken tietää...

Mapitus 34+2
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpas taas kertomaan teille masentavia uutisia! TÄÄLLÄ EI TAPAHDU SITTEN YHTÄÄN MITÄÄN! Mikäli minun varaan laskette ensimmäisen joulutontun putkahtamisen maailmaan,niin voitte unohtaa sen samantien! Tässä käy silleen,että MÄ OLEN VIIMEINEN JOKA TÄÄLLÄ MEISTÄ JOULUTONTUISTA SYNNYTTÄÄ.

Tänään tosiaan iski epätoivo ja olen itkeskellyt koko päivän.Kovin samanlaiselta tämä "synnytys" alkaa muistuttamaan kuin esikoisen maailman tulo.Ehkä se on vaan sitten niin,että mua ei ole luotu synnyttämään ja mä saan jäädä normaalista alatiesynnytyksestä kokonaan paitsi tässä elämässä.Mä en tosiaan tiedä mitä teillekään kertoisin,sillä nyt tosiaan loppui mulla usko.Mä vaan itken,itken ja itken kun mitään ei tapahdu.

Perkele mä olen ravannut portaissa,vetänyt tasasella maalla lenkkiä,tehnyt sitä ja tätä,mutta ei tämä halua ulos tulla!Eniten tässä tosiaan pelottaa se,että mä joudun taas siihen sektioon.MÄ HALUAN KOKEA ALATIESYNNYTYKSEN!!!

Tosiaan aamu alkoi niin,että sain taas kypsyttelytabletin.Mutta ei vaikutusta.Myöhemmin tänään siirrytään astetta vahvempiin tabuihin ja saan niitä sitten suun kautta.Mutta tuskinpa silläkään on vaikutusta... huoh,oon vaipunut jo niin syvään epätoivoon,että ei paljon aurinko paista nyt tänne kasaan!

Kiitoksia taas tuhannesti teidän tsempeistä,olette antaneet mulle uskoa,mutta nyt ei taida sekään enää auttaa...Vauva voi onneksi ihan hyvin,mutta tietysti se kasvaa päivä päivältä isommaksi.Sehän se syy oli miksi minut tänne otettiin,vauvan koko.

Mutta palataan...todennäköisesti olen sitten seuraavankin kerran yhdessä kokonaisessa kasassa.Älkää menettäkö yöunia minun takia.


adalmiina ja sitso 37+6
 
Voi adalmiina, uskon että on turhauttavaa odotella synnytyksen käynnistymistä päiviä sairaalassa. Toivottavasti nuo vahvemmat tabut auttaisivat!

tirppa82 mä kärsin myös jonkin asteisesta kuolemanpelosta, mutta oikeastaan niin päin, että pelkään kuolevani, jos en saakaan sitä sektiota. Tai pelkään, että vauva kuolee :( Esikoisen synnytys oli oikeasti kamala ja varmasti ilman sektiota oltaisiin kuoltu molemmat. Silti olen nyt alkanut miettiä, että uskaltaisinko yrittää alakautta kuitenkin...Itse en pitänyt sektiota kamalana, kai koska se siinä vaiheessa tuntui jo armahdukselta. Leikkauksesta toivuin nopeasti, ainakin nopeammin, kuin siskoni normaalista synnytyksestä, missä tosin sai pahat repeämät...Sehän kyllä on sektiossa kurjaa, että vauvaa ei saa heti viereen. Esikoisen näin vasta noin 6 tunnin päästä sektiosta, tosin johtui ehkä siitä, että olin aika heikossa kunnossa tuolloin.

Toissailtana kärsin useamman tunnin ajan suhteellisen kipeistä suppareista. Onneksi loppuivat, koska viikkoja ei ole vielä tarpeeksi enkä muutenkaan koe olevani vielä valmis vauvan tuloon. Eilen aloinkin sitten laitella vauvanvaatteita valmiiksi ja tehdä niitä viimeisiä hankintoja. Yhdet imetysliivit hankin huuto.netistä, ainakin nyt tuntuvat hyviltä, toivottavasti ei rinnat älyttömästi kasva maidon noustessa. Hankin sitten myöhemmin parit lisää...

Vauvalla on hikka, "tumpsaus" tuntuu selkeästi ihan alavatsassa, joten eiköhän tämä ole edelleen raivotarjonnassa...Liikkeitä tuntuu nykyään jo paljon vähemmän kuin ennen. Onneksi kuitenkin sen verran, etten ole päässyt huolestumaan. Harjoitussuppareita tulee sen sijaan ihan älyttömästi, oikeastaan aina, kun vain lähden liikkeelle tai vaihdan asentoa. Kipeää nuo ei tee, mutta ovat kyllä muuten tosi napakoita. Harmi, ettei haukkari ja ahteri treenaile oma-aloitteisesti samalla tavalla:p

Jaksamista Muisku teille, toivottavasti saat lisätietoa asiasta jotain kautta, onhan tuo muuten pitkä aika elää pelon ja epätietoisuuden vallassa.

Meillä ei tuota yhtä ässää olla harrastettu enää viikkoihin. Mä en enää nauti siitä yhtään ja mieskin on tainnut vaipua johonkin horrostilaan. Saan nähdä jatkuuko meno yhtä hiljaisena aina jälkitarkastukseen saakka...

Niin ja tervetuloa uusille, tämä on kyllä ihan paras keskustelupaikka :)

miira ja muru 34+5
 
Voi Adalmiina kyllä on varmasti ärsyttävää... Toivottavasti ne vahvemmat tabut auttaisivat että pääsisit sen alatiesynnytyksen kokemaan. :hug:

Harkkasuppareita on täälläkin ollut tänäänkin vaikka en oo muuta tosiaan tehnyt kuin istunut tässä sohvalla.

Pojat kävin hakemassa hoidosta, isompi jäi ulos leikkimään ja pienempi alkoi tekemään nukkevauvalle ruokaa :heart: pitäis munkin vaan alkaa tekee sitä oikeaa ruokaa |O
 
plikka Täällä olis yks kellä päätä särki lähes 5 viikkoa putkeen ja 3 päivää vietin osastollakin, tutkittiin kaikki normaalit säryn aiheuttajat mitä vois olla. Ei löydetty sairaalas syytä ja nostettiin vähän kädet pystyyn et ei voi auttaa. Samat lääkkeet kokeiltiin kun sullakin.

Syy selvisi OMT( ortopedinen manuuali terapia) käynnillä, ja löytyi alaselestä tarkemmin tuolta ihan selkärangan alaosasta mikä oli todella pahoin jumissa ja sitä kautta särky tuli selkäydinkalvoja/ jotenkin epiduraalikanavaa pitkin päähän. Sitä kun käsiteltiin ja olen selkää jumpannut niin särky pysynyt suht hyvin pois vaikka edelleen ajoittain särkee.

Adalmiinalle jaksuja ja toivottavasti alatie synnytys kuitenkin onnistuisi, ymmärrän hyvin "pettymyksesi" jos ei :)

Vauvan hikka Onko siis niin et jos vauva rt:ssä niin hikka tuntuu alhaal? Mul tuntuu hikka tos oikealla ylävatsalla ja siitä myös näkyy kun toinen pompahtaa joka hikkauksella :D Mut pitäis kyllä olla rt.


Sektiopelosta en miäkään uudestaan leikeltäväks haluis, onhan se iso toimenpide kun vatsa leikataan auki. Ite en nyt varsinaisesti pelkää mut ei se hyvältä ajatukselta tunnu et ois taas edessä :/


ääh, olo todella tuskainen :'( Mitenkään päin ei ole enää hyvä olla, oon yrittän lämmint suihkuu ja vaikka mitä mut yksinkertasest en pysty enää istuu kauaa, makuultaa tulee paha olo. Yleisolo todella tuskainen ja monta päivää jo supistellut silleen puolkipeesti, mut ei niillä kyllä vielä synnytetä. Viime yönä en oo pystynyt nukkua enää yhtään :/ Sit heittää aamuksokrut tollasist öistä, tänäänkin 6.0 oli paasto, mut öinä kun nukun hyvin on 4.8-5.0 eli en pysty vaikuttamaan ruualla tms. En vaan tiiä enää mitä keksisin kun nyt on vähän sitä et itken sohvan nurkassa tätä painostavaa oloa.


Astre ja vauveli 34+2
 
Voi sentään Adalmiina, harmi, kun tämä päivä on tällainen. :( Voimia kovasti!

Astre voimia sinullekin. Itsekin olen alkanut tässä päivän aikana tuntea alaselässä taas supistuksia, jotka tuntuvat pahenevan ja on tuskainen olo välillä. Siihen päälle vielä lasten tappelut ja kitinät ja ym ym, jotenkin vain alkaa tuntua ylivoimaiselta, ja musta tuntuu, etten mä jaksa enää sekuntiakaan!!!!!! :'( Mies soitti tuossa, että pääsee lähtemään tunnin päästä kotiin eli on kotona sitten n. 2,5-3 tunnin kuluttua. Monta tuskaista hetkeä siis vielä jäljellä. Keittiötä aloin äsken imuroimaan ja päätin luututa lattianki, mut arvata saattaa, että kaks ylimäärästä tuli kaveriksi, nyt ne tuola luutuaa ja tappelee siitäkin, kumpi saa luututa, mut mä en vaan jaksa enää välittää!!!!! Huoh, anteeksi tämä valitusvirteni jos joku viitsi sen loppuun asti lukea! Ehkä huomenna on taas parempi päivä :)

simuli
 
Muisku :hug: Kuten joku jo kehoittikin, niin soita sinne sairaalaan ja pyydä lääkärille soittoaika. Kirjaa jo valmiiksi paperille ylös kysymyksiä, ettei sitten puhelimessa tule uutta blackouttia. Jos tämä ei onnistu soita neuvolaan ja kysy onko sinne mennyt tieto ja pyydä päästä juttelemaan nlalääkärin kanssa tai edes terkan. Jos tuokaan ei onnistu, mene yksityiselle. Yksityisellä käynnistä ei tietyn rvn jälkeen saa enää kelakorvausta, mutta kyllä sinne saa mennä! Toki ei välttämättä näe yhtään sen paremmin vauvan tilaa, jos alhaalla jo. Paljon jaksamista kurjaan tilanteeseen sinulle ja koko perheelle!

Swerifel Itseasiassa varsinainen suunnitelma tehdäänkin vasta huomenna, mutta saatiin ukon kanssa yhteisymmärrys asian suhteen luotua :) Eli edellisessä synnytyksessä mut on heti sairaalaan tulon jälkeen kytketty tippaan ja vauvalle anturi päähä ja mä olen maannut koko sairaalassoloajan kyljelläni petillä, syytä jatkuvaan seurantaan en tiedä. Nyt toiveissa olisi mahdollisuus liikkua ja lievittää kipua liikkeen sekä äänenkäytön kautta. Toivon myös, että minua kannustetaan jaksamaan ilman lääkkeitä vielä esim.30min kun niitä rupean pyytämään. Mies saa hieroa ja komentaa hengittämään sekä rentoutumaan. Lääkkeistä en kuitenkaan ehdottomasti kieltäydy, mikäli voimavarat alkavat huveta.

Oli muuten hyödyllinen käynti eilinen valmennus. Sain paljon hyvää tietoa asennoista ja kehon luontaisesta tavasta toimia synnytyksen aikana. Kirjoitan tähän muutaman kohdan, jotka koin itse hyödyllisiksi, lukekoon ken jaksaa/kiinnostaa :)

Vauvan pään painuminen kohdun sisäsuuta vasten stimuloi oksitosiinin erittymistä, joka taas stimuloi supistuksia. Pystyasento ja lantion levittäminen auttaa tässä, hyvä asento on esimerkisi jumppapallon päällä helppo löytää. Oksitosiini on myös rauhan ajan hormooni, se erittyy parhaiten stressittömässä ja rauhallisessa mielentilassa. Rentous kunniaan ja turha höntyily pois! Adalmiinan varmaan tekis mieli vetää mua nyt käkättimeen kun sanon, että unohda koko synnytys ja rentoudu, ehkä silloin oksitosiini pääsee tekemään tehtäväänsä:p;)

Leuan ja yläkropan lihaksilla on yhteys lantionpohjan lihaksistoon. Mikäli supistuksen aikana vetää leukaa rintaan ja hartoita kyyryyn tulee huomaamattaan helposti jännitettyä lantionpohjan lihaksia samalla, mikä estää supistusta tekemästä avaavaa työtään.

miimau mä palaan kertomaan omat kokemukseni vauvan asennon suhteen koulun jälkeen.

Nyt innokkaasti opiskelemaan ;)
 
No olipa turhanpäivänen lääkäri käynti.... Oli sijaisterkka, joka vaan äkkiä mittas kaikki tarvittavat ja sitte oli lääkäri, joka käski heti ku ovesta sisään menin, riisua ja mennä makuulle ja koko tutkimus kesti jonku 2sekunttia ja se oli siinä. Mitään se ei sanonu mistään. Kehu vaan, että kaikki arvot kohillaan ja toivotti onnea synnytykseen. Koko käynti neuvoloineen päivineen kesti 15 minuuttia :D

36+0
Paino 64.4kg (kaikenkaikkiaan tullu 12.5 kg)
RR 122/77
Pissa: neg.
HB: 129
SF 32 (mitta laskenu, eli maha pudonnu)
Tarjonta: RT
Syke: x135
Liikkeet: ++

Kohdunsuun tilanne Ilmeisesti pysynyt ennallaan, koska ei siitä mitään sanonu :confused:
 
Adalmiina: Eiks siinä vesienmenon jälkeen ole joku aika raja tms..Tsemppiä kuitenkin..

Omaan napaan menkkakipuja,alkovat kun otin 3h päikkärit..nyt sit otetaan rauhallisesti ettei kivut ylly,vielä kun voi tehdä kotitöitä ym ilman että hammasta puretuttaa..koska oma äitini on 39asteen kuumeessa,anoppi taitaa olla jossain joululahja ostoksilla ja ukko töissä mistä pääsee jokusen tunnin varo ajalla..

ja nolona :ashamed: myöntää että v-loppuna pitäis päästä koiranäyttelyynkin vielä...
Taidan lähtee hakeen koiruuden sisälle ja leikkeleen kynnet ja harjaan sen varulta,sit pitää saada muutamat housujen lahkeet lyhennettyä..

MARMAx4 ja Jaz 36+1
 
Viimeksi muokattu:
HÖH, ei siis vieläkään!! :xmas:

Kateellisena oon lueskellu muiden peitonheilutuksista, täällä ei oo useempaan kuukauteen tehty mitään. Miulla ei vaan oo haluja. Eikä tuo mieskään oo mitään ees ehotellu. Ymmärtäähän tuon, kuka nyt valaasta innostus. :ashamed:

Lumine, miulla ihan sama homma, selällään nukkuminen tuntuu ihan hyvälle ja vaikka kylellään käyn nukkumaan niin välillä herään selältään. Terkkarin kanssa siitä juteltiin ja Ei suositellut, koska kohtu ja vauva painaa selässä olevia suuria laskimoita, haittaa siis verenkiertoa ja vauvan hapensaantia. Vauva saattaa silloin potkia ja liikkua enemmän, yrittää kuulemma äidille vihjaista että vaihdappas asentoa. Mutta minkäs teet jos unissaan kääntyilee.. :stick:

Tirppa, kyl kaikki menee hyvin. Miulla kans pelko kuolemasta, mut vauvan, etten vaan jaksa puskea sitä ulos ajoissa.. Sie oot jo kaks saanu ulos, täähän on ihan leikkiä siulle. Vaan yks pikkuinen. Hyvin se menee, usko pois. :hug:

Muiskulle voimahalit, kyllä miekii menisin yksityiselle, jos sieltä jotain vastauksia saisi.

Adalmiinalle tsempit! Kyllä se vielä ulos tulee!

Hilipatuinen, kyllä välillä saa vetää lonkkaa ihan hyvillä mielin! :whistle: :D

Astrelle voimia! Kohtahan tää raskaus jo loppuu ja olot palautuu. Ei mee enää pitkään, kun pikkuiset on sylissä. Itellä kans jatkuva "rapula". Ei oo reiluu.

Tervetuloa uusille! :flower:

Voiko vauva hikotella joka päivä?? Parikin kertaa?

- Sid ja pikkuPentti 34+3 -
 
Olipas mukava iltapäivä tänään, käytiin miehen kanssa ihan "oikealla" valokuvaajalla masukuvia otattamassa. Oli hyvä fiilis ja tuli varmaan monta hyvää kuvaa, tulee oleen vaikeuksia valita.. Kallistahan tuo lysti on (150e) mutta saahan siitä sitten kauniin muiston. Voin suositella kaikille tälläistä kokemusta. =)
Sid kyllä mun vauveli hikottaa jokapäivä ja saattaa hikottaa enemmänkin kuin vain kerran päivässä, pikku rassukka.
Adalmiinalle paljon tsemppiä, oo ihan cool jos vaan pystyt ja näistä sanoista voit vetää virtuaalikäkättimeen Mangon lisäksi myös minua.. :D Kun me kaikki sulle peukutetaan niin varmasti asiat kääntyy parempaan suuntaan!
Jänniä aikoja elelemme, ihanaa. =)

Tiikeli ja Papu 35+2
 
Muisku mulle tuli ihan kyyneleet silmiin kun luin viestisi:( En edes pysty kuvittelemaan millainen huoli sulla on.Kovasti jaksuja:hug:

adalmiina voi itku:(Todella ikävää:(Kumpa nyt alkais tapahtumaan ja vauva syntyis alateitse.On varmasti äärettömän turhauttavaa odottaa synnytystä monta päivää kun kaikki tehdään sen eteen että vauva lähtis synymään. Jaksuhali:hug:

Sid-84 kyllä se on normaalia:)Tälläkin vauvalla on joinakin päivinä hikka monta kertaa ja sitten voi olla monta päivää ettei oo hikkaa oo ollenkaan.
Ei täälläkään sänkyhommat kiinnosta yhtään enkä ees jaksa innostua sillä tavoin edesauttaa kohdunsuun kypsymistä.

MARMAx4 hyvältä kuulostaa:)

simulijaksuja arkeen:hug:

raivotarjonnasta mulla on vauva raivotarjonnassa ollut jo yli kymmenen viikkoa ja hikka tuntuu eniten alhaalla,mutta näkyy oikein hyvin myös ylhäällä.
potkut tuntuu ylhäällä ja alhaalla jotain pikku räpellystä.

lumine en muista mikä siinä oli rajana mutta enään sitä ei varmasti suositella koska kohtu painaa isoja verisuonia ja vauva saa happea ja ravintoa silloin heikommin.Multahan kiellettiin selällään olo jo hyvin monta viikkoa sitten neuvolassa kun vauvan sydänäänet selvästi laski aina kun olin selälläni eli juuri sydänäänien kuuntelussa ja siksi se ruvettiinkin ottamaan multa kyljellään.

höyhen joo,nuo sanonnat eivät ole hyvin luotettavia,valitettavasti:/ Jaksuja odotteluun joka tuntuu varmasti nyt erityisen piiiiitältä ja hermoja vaativalta:hug:

millis mullakin huomenna nauvolalääkäri:)

(.) Täällä ei erityistä ole tapahtunut.Viime yönä heräsin vain kerran vessaan ja samalla käänsin kylkeä ja muuten en edes kylkeä kääntänyt joten hyvin tuli nukuttua PIIIIIIIIIIIIIIIIIIITKÄSTÄ aikaa:)
Huomenna neuvola lääkäri,en usko että kohdunsuulla on tapahtunut mitään kun ei ole ollut mitään tuntemuksia eikä muidenkaan raskauksien aikana tässä vaiheessa ole koskaan ollut mitään muutoksia ja hyvin ovat ulos tulleet ja vauhdilla kun ovat halunneet:)

Metsätähti ja pikkuinen 35+6 huomenna poksuu
 
Adalmiina :hug: Oon itekki viettäny nyt 2 päivää synnärillä ja kävin kännykällä välillä lukemas että joko täällä on ensimmäinen tonttu putkahtanut maailmaan. Näköjään tonttusilla on nyt muita suunnitelmia!

En ees jaksais kertoa tosta mun kokemuksesta.. Tiivistetysti (blogistani kopioin):
Kovat ja säännölliset (väliä n. 3 min) supistukset alkoivat ma-su välisenä yönä, lähettiin sairaalaan ku oltiin kelloteltu niitä suunnilleen 3 tuntia, tarkkailussa käyrälle piirty reippaasi säännöllisiä supistuksia, mua lääkittiin ja olin koko aamuyön iha pöllyissä, en saanu liikuteltua raajojani ja tuntu tosi hämärältä, tais olla liian tuju annos (ei siitä sen enempää). Supistuskäyrä lähti voimakkaista lääkkeistä huolimatta nousemaan enemmän ja enemmän (siis neki oli semmosia lääkkeitä et mulle kerrottiin et jos noi ois ollu vaan harjotussuppareita tms nii ne ois loppunu siihe) ja mä itkin tarkkailussa supistuksiani. Yks erittäin nuori erikoistuva lääkäri mun mielestä mokasi koska mulle oli sanottu pari vko aiemmin ettei tätä lähetä enää estelee, nii mitäs muuta se tekeekää ku iskee mulle reitee supistuksia estävän ja "lamaannuttavan" lääkityksen. Siitä huolimatta supistukset ei loppunu mut lieveni todella paljon, käyrällä supistuksia edelleen melke tasaisesti mutta aika lievän oloisia. Osaston kätilöt ja lääkärit kummaksu tuota piikinantoa tosi paljon, mutta saapa pieni ainakin kasvaa vielä jonkin aikaa, eihän sitä tiedä vaikka tätä jouduttais viel käynnisteleekin, niinku yks hoitaja tokasi.

Kanava oli lyhentyny noiden supistuksien vaikutuksesta 1.5cm eli sitä on vajaa parisen senttiä jäljellä ja paikat on ilmeisesti pehmenneet mut muuta muutosta ei ehtinyt tossa nyt tapahtua. Ootellaan.

Nojoo mut eipä täälläkään muuta ku iisisti otetaan, pärjäilkäähän te kaikki muutkin :)

kish & tyttönen 35+6
 
Kish: Kieltämättä kuulostaa erikoiselta lääkärin touhu!
Eilen lekuri juuri tuumaili että jospa tämä meijän vauva tajuaa tulla itsekseen hyvissä ajoin ulos,eilen siis tasan 36vk täynnä.

Tänne ei kummempia,pientä jomotusta,otin tuossa panadolia ja nukkumaan tekisi kovasti mieli,onneks mies joutuu kohta puoliin kotia jo :)

Ihme väsymys päällänsä.
 
kish ompa omituista käytöstä ollut erikoistuvalta lääkäriltä :O . Ainakin taysissa on rajana 34 viikkoa (täynnä eli siis 34+0-->)) ettei estellä, joskus yrittävät pitää 35+ viikolle mutta sullahan on jo sekin täynnä.

Käytiin koko perheen voimin ideaparkissa syömässä ja ostoksilla. Ravintolareissu meni tällä kertaa lasten kanssa melkein täydellisesti, yleensä jompi kumpi karkailee tai temppuilee tai ei vaan jaksa syödä/keskittyä. Joululahjojakin sain ostettua kun mies oli kauempana lasten kanssa. Nyt kun illasta vielä jaksaisi niitä paketoidakin (tai oikeastaan aiemmin ostettuja paketoida, noi uusimmat mä paketoin jo kaupassa). Tehtävälista siis lyhenee entisestään, mutta ihan vielä ei vauva saa syntyä ;)

Poppeliini ja tyttönen 37+1
 
Kish Todella omituista käytöstä lääkäriltä kyllä... Meillä rajana 35 viikkoa.
Tiikeli Oih, ihana muisto raskausajasta :)
Marma Kyllä sitä saa olla itsekäskin ja haluta koiranäyttelyyn, mut ei saa ruveta kiukuttelemaan jos ei sinne pääse :)

Ite kävin suht reippaalla kävelylenkillä, mutta mulla loppu akku puhelimesta kun puhuin mun serkun kanssa joten en ehtinyt pitkälle ja käännyin sitten takasin kun en uskaltanut enää kävellä, jos olis vaikka tullut jotain kovia supistuksia tai jotain kesken matkan.
 
Unenpuutetta ilmassa täälläkin, neljästä saakka valvonut vaikka nukkumaan menin puolenyön aikaan... Eilisen kärvistellyt päänsäryn ja huonovointisuuden kanssa, nyt ne hävinneet mutta vatsa on kauttaaltaan kipeä eikä saa nukuttua.

Neuvola olisi yhdeksän aikaan joten sitä odotellessa...
 
Huomenta

Tervetuloa uusille

Muiskulle voimia, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.

Adelmiina ja Kish toivottavasti saatte pienet nyytit pian ja odottaminen palkitaan.

ON: Oletan, että maha on täälläkin laskeutunut, kun nyt on helpompi olo. Supistuksiakin on alkanut tulemaan ihan kivasti, joten jospa täälläkään ei tarvitsisi kauan odotella.
Nyt ei kyllä jaksaisi ajatella tuota synnytystä, kun on kauhea flunssa iskenyt päälle. Ääntä ei saaoikein kulkemaan ja nenästä tulee verta harva se kerta. Onneksi muut paikat eivät niin kipeät. Toki harmittaa, kun juuri pystyin kuntoilemaan täysipainoisesti ilman kipuja niin heti flunssa iski.

Eilen illalla ihmettelin myös pientä klönttiä pikkuhousunsuojassa. Mietin olisikohan tuo siitä limatulpasta. Aikaisemmissa raskauksissa en ole moista havainnut

Jokohan se tänään ensimmäinen nyytti tulee maailmaan

Täällä taas ja pikkuinen 35 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Yksi uneton lisää ilmoittautuu. Nukkumisesta on tullut ahdistavaa, iltaisin en saa unta ihan vaan siksi, että jo valmiiksi ottaa päähän kaikki se heräily ja kyljenkääntäminen (mikä operaatio!) ja kivut ja hiki. Viime yönä heräsin neljältä kauheeseen nälkään. No en mä nyt keskellä yötä syömään noussut, kärvistelin kuuteen.

Mun kohdusta kuuluu ihmeellisiä napsahduksia, loiskahduksia ja pihahduksia. Pitäiskö olla huolissaan vai onko ihan normaalia?
 

Yhteistyössä