Joulukuun toivevauvat 2012 *Syyskuussa*

lanttu-anttu mullahan oli sama juttu viime viikolla ja syy löytyi siitä, että kaveri oli mennyt poikittain masussa, aikaisemmin oli raivotarjonnassa. Nyt taas palannut normiasentoon eli potkut tuntuu taas ylhäälläkin, kun viime viikolla vaan ihme räpellystä alhaalla. Eli en olisi huolissaan, vaikka siis olin itse viime viikolla niin huolissaan, että kävin neuvolassa ylimääräisellä käynnillä kuuntelemassa sykkeet :)
 
lanttu-anttu: Täällä on myös liikkeet vähän vähentyneet parin viikon takaiseen. Lauantainakin menin illalla vähäksi aikaa makoilemaan sänkyyn, koska huolestuin, kun potkuja ei ollut tuntunut koko päivänä. Onneksi niitä sitten tulikin, kun tarpeeksi vaihtoi kyljeltä toiselle. Itselläni on aamuisin, jos on vain aikaa, tapana jonkin aikaa makoilla ja odotella liikkeitä ennen ylös nousemista ja iltaisin ennen kuin alan lukemaan. Eilen illalla pikkuinen oli aika vilkaskin, potki toiseen kylkeen ja pää taisi tökkiä saman aikaisesti toiseen, mutta tänä aamuna tunsin vain jonkin liikkeen. Pitäisi varmaan enemmän rauhottua makoilemaan, niin saattaisi liikkeitä tulla päivisinkin enemmän, mutta eihän sitä malta. Joskus tunnen, kun istun tässä koneella vähän kasassa, vatsassa liikkeitä ja mietin, että pikkuinen varmaan protestoi minun asentoa. Joskus olen miettinyt, että pitäisikö soittaa neuvolaan näistä vähistä liikkeistä, mutta en halua vaikuttaa hysteeriseltä. Viikon päästä on taas neuvola ja pitää vain toivoa, että vähistä liikkeistä huolimatta kaikki on kunnossa.

Huomenna olisi sitten se diabetes-hoitajalle aika. Olen mie vähän lipsunut noissa herkuissa, kun viikonloppuna tuli herkuteltua marjapiiralla ja kääretortulla miehen vanhempien luona ja saatiin sitten korvapuustejakin mukaan. Mutta olen koittanut syödä noita korvapuusteja vain välipalan lisänä ja pitää siten ruokailuvälit tasaisena. Karkkia en ole syönyt, vaikka mieheni on syönyt niitä jonkin verran vieressä. Olen ihan ihmeissäni, kun yleensä tekee samantien mieli itselläkin karkkia, kun toinen sellaisia syö.

Olen paljon miettinyt noita hankintoja ja missä välissä sitä kerkiäis lastentarvikeliikkeitä kiertämään. Onneksi yksi puoli tuttu on myymässä lasten tarvikkeita ja hän tarjosi turvakaukaloa telakalla, pehmeää kantokassia, mobilea pinnasänkyyn ja kylpyammetta halpaan yhteishintaan. Ensi kuussa, kun ollaan menossa taas miehen vanhempien luo, pääsemme sitten näkemään nuo tavarat ja teemme lopullisen päätöksen. Sen verran hyviltä ja uusilta tuotteet vaikuttivat kuvissakin, että uskalsin jo luvata, että ostamme ne. Ensin olin huolissani, että mahtuukohan se kantokassi tuohon meidän rattasiin, mutta luulisi sen mahtuvan, kun on saman merkin tuote. Onneksi nyt on pari huolta vähempänä. Vielä pitäisi saada aikaiseksi hommata se lipasto vaatteita varten ja hoitopöytä. Sitten ois isoimmat ostokset hoidettu.

Peppi1981 ja Sykerö 29+2
 
Mukava kuulla malttamaton, ettei tässä kannata hätääntyä. Eli odottelen rauhassa, jos kaveri vaikka kääntyisi. Ja Peppi1981, minä myös pelkään hysteerisen äidin leimaa, joten en ole ottanut neuvolaan yhteyttä. Toisaalta en haluaisi olla se äiti, jonka lapsi riutui sotkeutuneessa napanuorassa, kun äiti ei kehdannut hakeutua hoitoon. Ärsyttäviä tilanteita.

Hankintoja ollaan tehty aika vähän. Käytetyn hoitopöydän ja muutamia vaatteita oon ostanut alennusmyynneistä sekä pari uutta kestovaippaa kirppikseltä. Ajattelin yrittää osakestoilua, jätevuoren vähentämiseksi. Sänky saadaan käytettynä jossain vaiheessa. Paljon on vielä hankittavaa, suurimpana vaunut, jotka varmaan hirveästä hinnasta huolimatta hankin uutena. Käytetyistä vaunuista pyydetään mielestäni aika kovia hintoja. Jos Brion setin saa uutena 900eurolla, en halua maksaa kahden lapsen käytössä olleista kuutta sataa. Pari-kolmesataa voisin maksaa. Ainakin tällä hetkellä haluaisin Brion yhdistelmät, en ole niitä vielä livenä nähnyt, mutta ominaisuudet ja ulkonäkö ovat tuntuneet meidän käyttöön sopivilta. Vaatteista oon miettinyt, että kuinka paljon niitä kannattaa hamstrata. Riittääkö esim. 5-6 vaihtokertaa vai onko 10-12 lähempänä todellista tarvetta?
 
Mä oon lähiaikoina miettiny vaan enemmän ja enemmän synnytystä et miten se vois mennä helpommin ku viimeks et onks jotain miten siihen vois itte vaikuttaa(siis jos nyt käy niin ettei sitä sektiota tehdä). Ainaki oon päättäny nyt kavellä enemmän ku viimeks liimauduin kauhusta kankeana keinutuoliin "happinaamari" suun edessä(ilokaasu). Sen oon myös päättäny et yhtään kirosanaa en latele =) Epiduraalin otan ku oon kipuherkkä ja hyvissä ajoin ennen ponnistusvaihetta jonku puudutteen jos käy niin että tulee taas neljännen asteen repeymät ku viimeks ei ehtiny vaikuttaa. Tosin tiedän senki et ku se kipu iskee niin meen ihan lukkoon enkä muista mitä oon päättäny etukäteen :wave:
Mut nyt jatkan omppuhillojen tekoa ennenku kärähtää
 
Meillä oli tänään kasvukontrolli KYS:illä. Kaikki oli hienosti vaikka lääkärillä oli välillä vaikeuksia saada otettua mittoja kun poitsu niin kovasti hyöri ja pyöri tuolla masussa ;) Paino arvio oli 1180g eli vastas kuulema ihan viikkoja. Pituutta oli sen verran että vastas rv 28+5.

Hankintoja me ei itse olla juurikaan tehty, sitteri,hoitoalusta ja vaunut ostettiin, mutta muut saadaan minun siskoltani käytettynä. Vaatteita toki on, ehkä liikaakin (mutta minä niiiin tykkään ostella kaikkea söpöä :LOL:)
Minä lähden nyt koiran kanssa haukkaamaan hieman raitista ilmaa, on tosi nätti syys sää! :)

helmeri & toukkis 28+2
 
Hankintoja on täällä tehty pikku hiljaa ja nyt olis kaikki mahdollinen hankittu. Oikeastaan kaikki on hankittu käytettynä kun on edukkaasti löydetty. Kaikki jutut on vielä lämpimässä varastossa ja ne sitten jossain kohdassa tuodaan tänne kuhan saadaan huonejärjestelyjä tehtyä. Vaatteita alkaa oleen jo ehkä pikkasen liikaakin, mutta kun ne kaikki ollu niin kivoja ja nättejä niin ei oo voinu olla ostamatta :D Onneksi suurin osa noista vaatteistakin on eri kirppareilta ostettu. Viimesin hankinta oli 62cm toppahaalari. Pienempää en viittiny ostaa kun tuokin jo näyttää niin pikkaselta :D
 
Eipä oo tuo uni tänne vielä tullut.. Hmm.

Täällä odotellaan joulua oikein innolla, pienen kun on määrä syntyä silloin(saa nähdä syntyykö ajallaan:D) Ja muutenkin mä oon enempi syys-talvi ihmisiä kuin kesä.

Taas muuten kipeenä tää täällä, ei mukavaa.... Vois jo pikkuhiljaa hellittää.

No jos sitä menis yrittää nukkuu. :)

Susanna#1 & LillaMy 27+3<3 (88 päivää synnytykseen!! miten tää aika kulkeeki näin nopeesti.)
 
Poks 28 !!! Mun esikoinen syntyi viikolla38+jotakin, ihan tuli outo tunne et ois vaa 10 viikkoo enää raskaana iiik!!!

Ihanaa viikonloppua kaikille! kuten huomaatte olen jo perjantai fiiliksissä- vaikka torstai onkin ;)
 
Huomenta! Ei oo taas tullu hetkeen kirjoiteltua, lukenu oon kyllä kuulumisianne :)

Käväisin aamulla neuvolassa, kaikki ok. Hb:a ei mitattu tällä kertaa kun viimeksi oli ihan hyvin noussu. Painoa oli tullu 400g/vko, paino 64kg tällä hetkellä eli 7,2kg tullu lähtöpainoon. SF -mitta 29 tällä hetkellä.

Sykkeet vaihteli 145-158 välillä ja ekan kerran mojautti nyrkillä anturiin että oikein säikähdin :)

Vielä olis 2 viikkoa töitä jäljellä, varsinainen äitiysloma alkaa 29.10 mutta pidän talviloman ja kertyneitä ylitöitä pois ennen sitä. Kyllä alkaakin jo olla sellainen fiilis että yhtään enempää ei enää jaksais. Alkaa olla tuo 8h istuminen päivässä pikkuisen liikaa. Mitenkäs muut, mihin asti ootte töissä?

Hankinnoista, vaatteita ei enää tarvi hankkia, pitäis olla nyt ainakin sen verran roinaa että ensimmäiset pari kuukautta pitäis noilla pärjätä. Turvakaukalo vielä puuttuu ja amme + tietenki kaikki pikkutilpehööri.
Marraskuisten puolella oli puhetta vuokrattavasta vaavisängystä, onko jollain omakohtaista kokemusta tai meinaatteeko hankkia tuollaista? Kuulostaa kätevältä ainakin näin yhtäkkiä.

Ja takaisin töiden pariin :)

Wera_ 30+2
 
Töissä olosta mähän oon ollu saikulla jo kesäkuusta lähtien, pari päivää käyny testaamassa miten työnteko onnistuu, mutta aina on alkanu kivut ja supparit. Nyt viettelen lomapäiviä pois ja äippäloma alkaa sitten varhennettuna 17.10.

Äsken laitoin ekat vauvan vaatteet pyykkikoneeseen... On ne vaan niin pieniä, että yhteen koneeseen meni niitä ihan hurja määrä :D onpahan viikonlopulle tekemistä kun pitää ne silittää ja keksiä niille vielä paikkakin tuolta vaatehuoneesta...

Jabadaba77 ja 28+4, kai....
 
  • Tykkää
Reactions: juron-jaure
Täällähän on tullut paljon neuvolakuulumisia :) Itse menen huomenna miehen kanssa 4D-ultraan, jännittää että mahtaako kasvot näkyä vai onko kädet ja jalat edessä koko ajan :p Toki odotan myös kiinnostuksella sitä viimeistä rakenteiden tsekkausta joka siinä myös tehdään, ja painoarviota myös. Ajattelin pyytää myös tarkistamaan kohdunkaulan kun tässä nyt on vajaa kolme viikkoa tiukkaa muuttotyötä takana ja varovaisuudesta huolimatta on tullut kipeitä suppareita. Mähän oon ollut elokuun alusta saakka niiden sekä selkäkipujen takia sairaslomalla, ja loma jatkuu äitiysloman alkuun saakka. Se on kyllä hyvä, en mitenkään voisi olla töissä kun selkä kipeytyy heti ja supistelut alkaa tosi pienestä.

Huomenna yritetään tehdä myös suurin osa lopuista hankinnoista sen ultran jälkeen, kuten vaunut, pinnis, yms isot jutut joita säästeltin tähän muuton jälkeen. Tänään koottiin uusi lipasto ja pääsin taittelemaan pienet vaatteet sinne :heart:

Rödluvan ja Beetakingi 27+5
 
Ma olis neuvola taasen.

Olen myös jo pessyt vauvan vaatteet, viikannu laatikkoon ja laitellut tavaroita paikalleen.
Töitä ois viralliseen ä-lomaan asti 4viikkoa mutta meinaan ekan ä-loma viikon pyyhältää töissä jos ei ihmeitä satu. Ainakin tällä hetkellä jaksan ja voin hyvin.

Mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille :wave:
 
POKS 30+0

Täällä jaksellaan mukavasti, mitä nyt stressaa kaikki tekemättömät asiat mutta on kait tässä vielä aikaa :)

Sokereita mittailtu ja pysytty ihannelukemissa, vaikka olen todella sikaillut ja herkutellut. Painoa on itselle tullut turhan paljon (oma vika tietenkin) mutta NKL:n istukkakontrollissa lääkäri totesi että pikkukaverin paino menee alle keskikäyrillä. Ei pitäisi olla siis äipän sokereissa vikaa.

Pikkukaveri on ilmeisesti todennut että pää alaspäin on hyvä ja pysynyt siellä jo viikko kausia. On niin eläväinen että ero esikoiseen on ihan mahdoton..vähän jänskää että paljonko sitä energiaa riittää sitten kun hän on kohdun ulkopuolella.. :D

Mulla on hemoglobiini noussut ilman rautalisää (134) ja itseä se vähän ihmetyttää..eikö sen kuuluisi laskea? Ei ole toki ollut tässä raskaudessa huono ollenkaan, mutta ymmärtääkseni sen kuuluisikin laskea..

Reilut 4 viikkoa olisi töitä kärsittävänä ja sitten saisi jäädä "huilaamaan". Eli käytännössä esikoisen huoneen remontin loppuun saattaminen ja uuden tulokkaan huoneen remontin aloittaminen..ja tietty kaikki puuttuvat kamat pitäisi hankkia tulokkaalle.

Esikoinen syntyi 37+5, joten ehkäpä tässäkään ei tarvitsisi yliajalle mennä!

Hyviä vointeja kaikille!

Annah81
 
Annah: tosta hemoglobiinista mulle sano terkka, et sen kuuluu sit kans nousta loppu kolmannekselle, kun elimistö tarvii sit normaalit rautavarat synnytyksee. Eli oisko sulla jo sitä normaalia nousua.

Oon ite miettiny sitä, et mite sitä naisten raudan ja muun vitamiinin saantia ei mitenkään kontrolloida synnytyksen jälkeen- multa ei käytännössä otettu kun paino, eli ei hemppaa-tai ees veren painetta, vaikka synnytyksen jälkeen huippasikin monta päivää. Luin yhden artikkelin, jossa oli tosi fiksuja kommentteja ja ihan lukuja, et paljonko vaikka imettävän täytyy saada E, tai vaikka D ja B-ryhmän vitamiineja , tai muuten nainen käy raskauden jälkeen puutostilassa parikin vuotta- ja tällä suora yhteys masennukseen..
 
Rv 30 alkaa tänään, huikeeta!

Työssäolosta, olo on sen verran hyvä, että uskoisin pystyväni olemaan loppuun asti, eli marraskuun alkupuolelle. Mutta tottahan jos vaivoja alkaa tulemaan, niin sitten sairaslomaa vaan. Ajatukset on kyllä ihan muualla kuin töissä, mieli tekis vaan laittaa kotia, ja vauvantavararoita, jotta äitiyslomalla saisi vain lepäillä ja rauhoittua vauvan tuloon ja ehkä neuloa vähän villahousuja ja pipoja pojalle.

Perhevalmennukset alkoivat tällä viikolla, ekalla kerralla käytiin imetysasioita aika tarkkaan, ja minähän olin sitten ainoana raahanut miehen juuri tälle käynnille :D Oli varmaan hälle kiva herätä aikaisin aamulla katselemaan puolen tunnin videota erilaisista tisseistä, mutta hyvänä asiana pidin sitä, että mies näki myös nämä kaikki imetystavarat, jotta osaa sitten hakea niitä kaupasta tarvittaessa kun olen itse vauvassa kiinni. Yksi kiva idea, minkä bongasin, oli isän täyttelemä tarvike/ruokakori äidille niille ekoille viikoille, mitkä tosiaan näyttäisivät menevän imetyshommissa. Eli koriin vaan lehtiä, juotavaa, syötävää yms. niin ei tartte koko ajan huudella ja vaivata toista, vaan hän aina ajoittain täydentää koria, ihan loistava oivallus =)

Varasin tänään myös tutustumiskäynnin NKL:lle. Jännittävää, että käynti on marraskuun puolessa välissä ja siitä on enää kuukausi h-hetkeen (jos siis laskettuun asti mennään).

Vauvan liikkeet on nyt selkeästi muuttunut voimakkaammaksi, tuntee, että siellä on isompi pötkylä. Ja enemmän on muljahtelua ja työntämistä, kuin yksittäisiä potkuja. Hikkailua odotellessa...

Päiväunet on myös tulleet jäädäkseen, pari tuntia iltapäivällä/alkuillasta tekee ihmeitä, eikä unien jälkeen tule sellaista tunkkaista väsymystä, kuin ei-raskaana ollessa. Samoin närästystä on täällä vaihtelevasti, ja välillä etenkin öisin vaivana, kun sattuu heräämään vessaan. Ja aamuyöstä on täälläkin vaikeaa saada enää unenpäästä kiinni.

Siinä taisi olla tähdellisimmät asiat tällä erää. Kaunista syysviikonloppua kaikille!

BoB 29+0 :wave:
 
Närästys on vaivannu vaihtelevasti myös täällä ja varsinkin iltasin/öisin. Onneksi Rennie on vielä auttanu tuohon vaivaan. Isoimmiten näin aamulla närästyksen aiheuttaa tuo "rautamehu", jolla yritän tuota hemoglobiinia nostella. Tabletit olis mukavampia tuohon ottaa, mutta mulla ei maha niistä tykkää jos joka päivä otan ja terkkari nyt sitte suositteli tuota litkua juotavaksi.

Tänään aattelin lähtee osteleen jotain vauvan juttuja miehen kanssa ja jos vaikka syömässä kävisi jossain hyvässä paikassa. Onko muuten teillä muilla enemmän suolasia vai makeita mielitekoja? Itellä on ollu tän raskauden aikana enemmän noita suolasia vaikka on tuo makeakin maistunu, mutta ei kuitenkaan normaalia enemmän. Nyt tuntuu, että kaikista suurimman "nautinnon" saa kunnon ruuasta ja varsinkin kun välillä käydään ulkona syömässä ni niistä ravintolan ruuista. Toisten tekemä ruoka maistuu vaan yleensä niin paljon paremmalta kun ite tekemä :D

Mutta nyt kaikilla iloista viikonloppua :)

Jabadaba77 ja 28+5
 
Mie aloitin eilen verensokereiden mittaamisen, kun sain vihdoin sen laitteen ja hoitajan mukaan ruokavaliossa ei ole kuin pientä hienosäätöä, joten toivon mukaan sillä pärjään. Joskus olen syönyt vissiin liiankin vähän. Minullekin suositteli noita light-mehuja, mutta olen mielummin ilman mehua kuin noita alan juomaan. Myös riisin ja makaronin vaihtamista tummiin versioihin, mutta mieheni ei noita suostu syömään, olen vuosi sitten kokeillut. Pitää vain sitten huomioida ruuan määrässä, että syö vähemmän noita vaaleita tuotteita. Ainoa harmi vain nyt on, kun niitä liuskoja oli niin vähän tuossa paketissa mukana ja aion käydä hakemassa vasta maanantaina lisää, kun en viitsi toiselle puolen kaupunkia sen takia joka päivä kulkea. Eilen en jaksanut hakea, vaikka ei olisi tarvinnut kuin tehdä kuin pienen mutkan, koska tuli juuri ennen tapaamisen loppumista tuli nälkä, kun viime ruokailusta oli yli neljä tuntia. Pitää tänään mitata vielä pari kertaa ja sitten jatkaa ensi viikolla taas. Onneksi ei tarvitse tosiaan kuin parina päivänä viikossa, niin ei haittaa vaikka nyt viikonloppu menee ilman. Kertaakaan ei ole nyt ollut verensokerit korkealla, tänäkin aamuna eka tulos oli 3,4, joka kyllä on matala, mutta edellisestä syömisestä oli yli 10 tuntia ja sitten tunti syömisestä 5,7. Eilenkään yksikään arvo ei noussut edes lähelle raja-arvoja, joten toivottavasti kaikki menee nyt loppuun asti hyvin.

Ainoa mitä ihmettelin oli, kun hoitaja suositteli syömään rautatabletin jo illalla ennen nukkumaan menoa, jotta aamulla voisi syödä maitotuotteita, mutta myös suositteli syömään toisen iltapalan ennen nukkumaan menoa, ettei ruokailuväli olisi niin iso. Mie vain olen ymmärtänyt, että rautatabletti olisi hyvä ottaa tyhjään mahaan ja minulle on hyvin käynyt se, että aloitan maitotuotteiden syömisen vasta lounaalla ja syön niitä sitten loppupäivän aterioilla. En uskalla kyllä riskeerata tätä hemoglobiinin nousua muuttamalla noita tabletin syömisaikoja, vihdoin kun se on alkanut vähän nousta.

Meillä alkaa ensi viikolla se valmennus. Sopivasti samana päivänä on neuvola, mutta se on aamulla ja tuo valmennus vasta iltapäivällä. Se oikeastaan on hyvä, että se on iltapäivällä, niin miehenikin pääsee mukaan. Tuo ensimmäisen käynnin pitäjä vähän mietityttää, kun se on seurakunnasta, että mistä tämä ihminen sitten puhuu. Toivottavasti jostain mielenkiintoisesta, että miehenikin jaksaa pari tuntia siellä istua.

Sain tänään täytettyä sen esitietolomakkeenkin, kun vihdoin saimme päätettyä ne nimet. Vaikka ne eivät välttämättä olekaan lopulliset nimet, niin on nuo ainakin tarkaan harkittu ja mietitty. En olisi uskonut, että nimien valitseminen olisi niin vaikeaa. Vaikeaksi varmaan tekee myös se, että tämä pikkuinen voi jäädä meidän ainokaiseksi, joten mie ainakin haluan sille sellaiset nimet, joita ei tarvitsisi myöhemmin katua. :)

Peppi1981 ja Sykerö 29+4
 
Kysäisen vaan pikaisesti, että mitä ihmeen esitietolomakkeita te muut ootte saaneet täytettäväksi?? Ite en oo ikinä näiden kolmen raskauden aikana moista saanut. Mitä siinä kysellään?
Ihmeen erilaiset käytännöt eri paikoissa.. :)

Hilma 28+3
 
Hilma muakin kiinnostaa mitä muut täyttää- ite oon täyttäny sen paperin johon tulee vaan terveystiedot+ hätäkastetta vasten tytölle ja pojalle nimet. Sitte siihen kätilö merkkas vaa toiveita liittyen synnytyksee ja laitoksellaoloaikaan- esim. toivoin pikaista kotiuttamista jos vauvan vointi sallii.. jne
 
Hilma, meidän alueen sairaalalle ainakin täytetään ns. esitietolomake synnytystä ja sairaalaoloaikaa varten. Siinä kysytään vanhempien henk.tiedot, mahdollinen hätäkastelupa ja nimiehdotukset sitä varten. Sitten oli vielä äidin sairas/leikkaushistoriaa, sukurasitteista eri sairauksiin, yms, toivomuksia sairaalalle synnytystä ajatellen..
Kuten Pepinkin kohdalla, meilläkin tarkkaan harkittiin nuo nimivaihtoehdot ja saattaapi olla, että ne on NE nimet..:)

Rödluvanin 4D-ultrakuulumisia odotellen..:)

Töistä, vielä tämä viikonloppu töitä, sitten tämä oliskin lomalla..:cool: Tosin fyysisti raskaasta hoitotyöstä ei hetkeäkään liian aikaisin..

Sofi ja ekavekara esu 30+3
 
Moikka!

Täälläkin sokerit pysyny aisoissa ihan normaalilla syömisillä, herkut oon vaan jättäny pois. :)

Oliko muut kuin Rödluvan menossa 4d:hen? Kuulumisia täälläkin odotellaan. :) Itseäkin vähän houkuttaisi, mutta taidetaan odottaa sinne ylimääräiseen synnytystapa/kokoarvio ultraan...

Sofi12 täälläkin olisi vielä viikonloppu töitä ja sitten alkaisi loma. Tosin vasta reilun viikon pituinen talviloma. Äitiyslomalle sitten marraskuun puolessa välissä vasta.

Hyvää lomaa kaikille, joilla jo alkamassa tai lähettyvillä! =)

Pepsimax 28+0
 

Yhteistyössä