~*~Joulukuun tonttuset 2013 lokakuussa ~*~



Menossa mukana:
Laskettuaika (LA) / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

Odottajia yhteensä: 107
Poikaoloja: 11
Tyttöoloja: 6
Kaksosia: 2

Poikalupauksia: 26
Tyttölupauksia: 15

23.11.2013
Kurina / 20v. / 1.lapsi / TYKS poikaolo poikalupaus

26.11.2013
VanamoBr / 33v. / 3. lapsi / JS tyttöolo poikalupaus

29.11.2013
jen_ni / 26v. / 3.lapsi / TYKS poikaolo tyttölupaus

1.12.2013
Eea / 26v. / 4. ja 5.lapsi / PKKS kaksoset
Leonella / 29v. / 1.lapsi / KOKS
Paiju / 38v. / 2.lapsi / Kät?

2.12.2013
Taskussa / 28v. / 1.lapsi / JS

3.12.2013
kozella / 30v. / 2.lapsi / NKL?
Minnie85 / ? / 3.lapsi / TYKS

4.12.2013
Na-dene / 27v. / 1.lapsi / SAS tai TYKS poikaolo
Mamimamimami / 30v. / 3.lapsi / JS
Mandeila / ? / ? / ?
Maikkis:) / ? / 1.lapsi / ?
Nicola73 / 40v. / 2.lapsi (3.raskaus) / NKL poikaolo
Missy1985 / 27v. / 3.lapsi / NKL
Kuppi / 35v. / 1.lapsi / KOS

5.12.2013
Hyy2 / 26v. / 2.lapsi / TAYS tyttölupaus
Stormy / 26v. / 1.lapsi / OYS
thera / 27v. / 1.lapsi / PHKS
Ti / 27v. / 2.lapsi / K-PKS
tömpsis / 34v. / 2.lapsi / LS tyttölupaus
helena85 / 28v. / 2.lapsi / OYS tyttöolo poikalupaus
_jemasu_ / 24v. / 1.lapsi / SeKS poikalupaus
Minnie82 / 31v. / 1.lapsi / PKKS poikalupaus

6.12.2013
mileon / ? / ? / ? tyttöolo
Myokine / 25v. / 1.lapsi / KOS
KuutioTasku / ? / 7.lapsi / OYS poikalupaus
Liise / 31v. / 1.lapsi / ? poikalupaus

7.12.2013
Mj. / 21v. / 1.lapsi / PHKS poikalupaus
Saru. / 24v. / 1.lapsi / LS
Tunafishu / 21v. / 1.lapsi / SeKS tyttölupaus

8.12.2013
Jeremias äiti / 31v. / 4.lapsi / NKL
Merve / 27v. / 2.lapsi / VKS poikalupaus
Nuu_Nuu / 25v. / 2 lapsi / ? poikaolo poikalupaus
hiisi -78 / 34v. / 1.lapsi / ? tyttöolo poikalupaus
Po / 26v. / 4.lapsi / ?

9.12.2013
Kaislanen / 27v. / 1.lapsi / PHKS
poikienäiti84 / 28v. / 3.lapsi / K-HKS tyttölupaus
saanu / 20v. / 1.lapsi / KOS tyttölupaus

10.12.2013
Skatta / 27v. / 2.lapsi / PHKS
Niandra / 29v. / 1.lapsi / ?
ÄiteeX / 30v. / 3.lapsi / TAYS
Tiksander / 31 v. / 1.lapsi / TYKS (SAS?)
Cherry87 / 25v. / 1.lapsi / K-HKS

11.12.2013
Onne / 32v. / 3.lapsi / ?
Jansu1982 / 31v. / 1.lapsi / TAYS

12.12.2013
satumyy / 22v. / 1.lapsi / K-SKS
Kootikko / 25v. / 1.lapsi / OYS
Equus / 27v. / 1.lapsi / ?
Suvi88 / 25v. / 1.lapsi / HCS, Marbella poikaolo tyttölupaus
christine-82 / 31v. / 3.lapsi / SeKS poikalupaus

13.12.2013
emunainen / 30v. / 3.lapsi / NKL
syyselo / 29v. / 3.lapsi / TAYS
riikula' / 29v. / 1.lapsi / KYS
Pohjoistuuli / 35v. / 2. ja 3.lapsi / KOS kaksoset poika- ja tyttölupaus

14.12.2013
Aina_ / 22v. / 2.lapsi / TYKS tyttölupaus
-jensku / 27v. / 2.lapsi / KOS
Neyski / 20v. / 1.lapsi / TAYS poikaolo poikalupaus

15.12.2013
Annifrid / ? / 1.lapsi / KOS

16.12.2012
Kuume84 / 29v. / 3.lapsi / ?
Minsa / 28v. / 1. lapsi / KOS poikalupaus
Pia-84 / 29v. / 2.lapsi / KOS poikaolo tyttölupaus

17.12.2013
Rubia / 28v. / 3.lapsi / KOS
reikai / 28v. / 1.lapsi / ?

18.12.2013
Tafgu / 26v. / 3.lapsi / SeKs
Eltzu84 / ? / 2.lapsi / KYS
Raisa. / 35v. / 2.lapsi / KOS

19.12.2013
Lisconen / 27v. / 1.lapsi / EKKS poikalupaus
Martta Hanski / 27v. / 1.lapsi / SeKS

20.12.2013
Anazu / 30v. / 2.lapsi / TYKS
sabrll / 18v. / 1.lapsi / K-HKS

21.12.2013
Milla+ 2011 / 23v. / 2.lapsi / TYKS
Judie / 28v. / 3.lapsi / SeKS
Alexa / 40v. / 4.lapsi / KOS poikalupaus?
Di-mang / 26v. / 1. lapsi / K-SKS tyttölupaus
Katrin79 / 34v. / 2.lapsi / SeKS poikalupaus
Emmanen / 23v. / 2.lapsi / JS

22.12.2013
Nomppeli / ? / 2.lapsi / ?
NuNutin / 26v. / 3.lapsi / HYS

24.12.2013
miranenn / 23v. / 1.lapsi / EKKS poikalupaus
Lakritsa / 22v. / 2.lapsi / PS
Kapsukka / ? / 1.lapsi/ JS
Haje / 28v. / 1.lapsi / KOS poikalupaus

25.12.2013
princesssa / 23v. / 1.lapsi / KAKS poikaolo poikalupaus
Chariot / 22v. / 2.lapsi / JS
HANNE70 / 42v. / 1.lapsi / TYKS poikalupaus
Myyttynen / 25v. / 1.lapsi / PKKS tyttöolo
Paivih / 23v. / 1.lapsi / KAKS poikalupaus
Vivie / 30 v. / 2.lapsi / ? poikalupaus

26.12.2013
jenninenn / 29v. / 1.lapsi / KOS?
Innu / 35v. / 2.lapsi / LS
MeMaMi / 27v. / 3.lapsi / K-PKS poikaolo poikalupaus
DiipaDaapa / 29v. / 1.lapsi / OYS tyttölupaus

27.12.2013
Santsukka88 / 25v. / 1.lapsi / SAS (TYKS)
Sandrastiina / 30v. / 2.lapsi / ? tyttölupaus?

28.12.2013
Linttu / 31v. / 3.lapsi / SAS (TYKS)
second_edition / ? / 2.lapsi / ?
Helena2013 / 28v. / 1.lapsi / ? tyttölupaus

29.12.2013
Barbamama35 / 38v. / 4.lapsi / TYKS
SnowFlakes / 28v. / 2.lapsi / TAYS

30.12.2013
Jeccika / 26v. / 3.lapsi / LPKS
Tiikeli / 30v. / 2.lapsi / TAYS tyttölupaus?
Pieta / 29v. / 2.lapsi / ? poikalupaus

31.12.2013
Anette24 / 24v. / 1.lapsi / K-KSK tyttöolo

5.1.2014
RiksuNa / 23v. / 2.lapsi / LKS poikaolo

14.1.2014
Judidi / 19v. / 2.lapsi / OYS tai OAS poikaolo



Menetyksen kohdanneet:
Minel83
Taru81
Elina31v
3kerta
Tattis
Ellia
annamay
tiiti89
ben&jerry's
Kengu83
NeitiT
Kettula
sunflower86
ralliruutu
Joliana
verppu
evaparadise
SaaraW :'(


Lyhenteet:
VU = Varhaisultra, NP = Niskapoimu-ultra, RU = Rakenneultra, N = Neuvola, NL (Neuvolalääkäri), S = Sokerirasitus, UÄ = joku muu ultra

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
RAS = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus



Päivityspyynnöt punaisella tai muuten korostaen!


Aikaisemmat keskustelut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...et-2013-kevat/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2266305-joulukuun-tonttuset-2013-touko-ja-kesakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2277379-joulukuun-tonttuset-2013-heinakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285393-joulukuun-tonttuset-2013-elokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2293657-joulukuun-tonttuset-2013-syyskuussa/

 
Viimeksi muokattu:
Ohho. Tää on muuttunu puhelimella kirjottaessa erilaiseksi. :D no parempi ehkä nåin.

Huomenna ois eka perhevalmennus kerta ja aiheena isit ja äidit. Ja kuka joutuu mennä yksin?! Minä! Voi itku että jännittää! :O Mies iltavuorossa niin siksi. Niinku joka kerta ku perhevalmennus ois. -.-

Kamalan nopeeta menee päivät. Ja viikot! Kohta lähenee tasa kymppi jo! Jaiks! Nyt muutamana päivänä palleroinen liikkunu ja potkinu urakalla. Varmaan tuolla mahan sisäpuolella on mustelmia :D Huomaa kyllä, että alkaa herran yksiössä tulla ahasta. :D

Kohta on äitipoli käynti ja näkee herran ultrassa ja saa tietää vähän painoarvioo. Pelottaa kyllä, olenko omilla herkutteluilla saanut aikaan jättivauvan. :( Sokerit on mittaus päivinä ollut oikein hyvät. Paasto arvo 4.5-5.2 ja aterian jälkeenki 5.1-7.0 välillä. Enkä ole mittauspäivinä sen enempää miettiny mitä syön.


Paivih ja palleroinen 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

Kiitos Helena85 uudesta pinosta :)

Paivih - sokerisi ovat kyllä pysyneet tosi hyvin kurissa. Toivotaan että vauveli on kasvanut sopivasti.

Löysin meille eilen huuto.netistä hoitopöydän tosi edullisesti. Huomenna pitäs käydä hakemassa se pois. Hieman aina jännittää kun tuolta huuto.netistä ostaa että mitä sieltä tulee mutta toivottavasti ajaisi asiansa. Oletteko muut ajatelleet itkuhälyttimiä ja onkohan sellainen tarpeen?

Plääh, pitää lähteä töihin...

Maikkis

Ps. Joku tuossa edellisessä pinossa kysyi että miksi vauvan kokoa meillä seurataan ....oikeasti kävi onnettomuudessa kun sokerit heitteli niin paljon. Tod. Näk jos ne olisi ollu koko ajan korkealla niin oltas vaan laitettu insuliinit mutta nyt kun ne oli ensin korkeella ja sitten normit niin eivät oikein tienneet että mitä tehdä....
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: helena85
helena85 kiitos jälleen uudesta pinosta :)! Ja mullakin ois UÄ. kontrolli 17.10

Maikkis mä aattelin ostaa taas uudet itkuhälyttimet, ku edelliset hajos...on kyllä itellä ollu tosi tarpeen, ku tykkään et voin touhuta jotain ja kuulla hälyttimestä ku herää ettei koko aikaa tartte kurkkia ikkunasta tai jos oon tosi väsy voin sillai puoliks torkkua ja herää siihen hälyttimeen kyllä ;)! Ollu kaikkii erimerkkisii ja meillä kesti parhaiten Padwico merkkiset hälyttimet, myös kylmiä talvikelejä toisin ku Philipsin halvemmat versiot...

Pieta vielä näistä loppuvuoden lapsista ja kouluun menosta...niin oon ymmärtäny että enää ei suositella et menis vuotta myöhemmin eskariin ja kouluun, vaan sit käydään varmaan se 2 vuotta eskarii jos siltä tuntuu tai laittavat vaan oikean ikäisenä kouluun...
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Moiksun!
Mulla on tänne kirjotteleminen jääny ihan kokonaan.. Oon kyllä lukenu juttuja, mutta facebookissa enemmänkin kirjotellut :)
Meillä on pikkupoitsulla kaikki hyvin. Toiseen ei enää virtaa veri eikä ole kasvanut onneksi! Ja vielä helpotukseksi saankin synnyttää alakautta!! Sillä tervesikiö on tulossa ensimmäisenä ja on jo pitkään viihtynyt pää alaspäin :) ei ole siis sektio enää pakollinen!! :heart: ultriakaan ei ole kuin kahdenviikon välein taas, kun välissä ehti olemaan viikon välein. Poitsulla oli perjantain ultrassa painoa 1215g :)

Neyski +poitsu 29+3 :kiss:
 
Hei!

Helena85 ~ Kiitos uudesta pinosta!

Reissusta palattu ja mukavaa oli :) Lapsetkin nauttivat. Käytiin lauantaina ideaparkissa ja siellä alkoi ihan hirvittävä kipu vasemman rinnan alla / masun päällä, joka juili ihan selkään asti :( Ajattelin sen johtuvan siitä kävelystä ja uimisesta, mutta sunnuntaina sama homma. Automatka kotiin oli yhtä tuskaa. Eilen kävin sitten työterveydessä ja olen nyt saikulla keskiviikkoon asti. Torstaina on sitten työterveyslääkäri jos kivut jatkuvat. Inhottava tuo kipu, kun se on niin aaltomaista, jos vähänkin jotain tekee alkaa heti kipu. Tuo kipu laittaa kyllä pysähtymään. Sitä on vain niin vaikea kuvailla mitä se on. Eilen sitten luin nettiä ja yritin etsiä ylävatsakivusta tietoa, no sen tiedän, ettei se närästystä ole – sitä kun on miltei joka päivä muutenkin. Raskausmyrkytyksen oirekin se voisi olla, mutta luulisi että kipu olisi silloin ihan jatkuvaa, ei tällaista aaltomaista. Paras asento on kun on puoli-istuvassa asennossa, lähes makuullaan selällään. Silloin kipu helpottaa, mutta kun siitä nousee ja jotakin tekee niin taas sama juttu :( Äh… Pitää neuvolaan nyt vielä tänään soitella, jos haluaa minut sinne näytille… Maanantaina on onneksi synnärillä lääkäri, niin ehkä osaavat siellä kertoa enemmän mistä tämä voisi johtua? Toivottavasti olisi vain ohimenevää, ettei tarvitsisi tätä kipua koko loppuraskauden kestää. Yöt olen nukkunut hyvin. Harmittaa, kun olisin oikein mielelläni vielä töissä, siellä alkaa nyt pikkuhiljaa joulutohinat (kaupan-ala) ja olisi mukava olla rakentamassa esillepanoja yms. Kuinkas muut masukipuilijat? Onko kivut pysyneet poissa Minnie82?

Ikeassa käytiin ja ostettiin vauvalle pinnasänky (joka onneksi mahtui autoon!), patja, petari, pinnasängyn reunasuojus ja pussilakanasetti. Sänky kootaan vasta vähän myöhemmin, vaikka itse olisin ollut valmis samantien sen tuohon makkariin laittamaan ;)

Maikkis:) ~ Iso pikkuinen on sieltä tulossa. Mukavaa kun vauvan painoa seurataan nyt tarkemmin. Oletteko te miehen kanssa olleet minkä kokoisia syntyessä? Monet sanovat, että vauvan paino voi juontaa juurensa vanhempien syntymäpainosta. Niin kuin me miehen kanssa olemme olleet yli 4kg ja meidän lapset myös syntyessään yli 4kg.

Pieta ~ Olen kuullut, että juuri loppuvuoden lapset saavat mennä vuotta myöhemmin kouluun jos vanhemmat näin päättävät. Toki varmasti riippuu paljon lapsen kehitystasosta, mitä eskarissa suosittelevat jne. Itse olen myös tiedustellut tutuiltani joilla loppuvuoden lapsi, että kuinka ovat menneet kouluun. Ne jotka ovat normaaliin aikaan menneet ovat siellä kyllä hyvin pärjänneet. On se vain karua ajatella, että alkuvuoden lapset ovat vuoden vanhempia!

Hankinnoista ~ Rintapumppua olen miettinyt, että onko tarpeellinen? Poikien aikana sai neuvolasta lainata sähköistä rintapumppua, että alkuun pääsi. Ehkä sellaisen ehtii ostamaan sitten jos tarpeelliseksi tulee. Kokemuksia? Itkuhälytin hommattiin jo aikaisemmin kun oli tarjouksessa (samaan hintaan kuin normi itkuhälytin) semmoinen missä vauvan osassa on myös kamera, eli näkee mitä vauva touhaa vaunuissa. Poikien aikana oli ihan perus itkuhälyttimet ja hyvin nekin ajoivat asiansa. Itselläni etsinnässä nyt vauvalle kaukaloon lämpöpussi ja muutamat imetysliivit pitäisi myös ostaa.

Voimia kaikille RaDi-diagnoosin kanssa painiville :heart:

Soitin neuvolaan ja voi että kun menee hermot tuohon nuoreen neuvolantätiin, no eihän se osannut mitään sanoa. Kysyi vain haluanko mennä vauvan sydänääniä kuunteluttamaan, no ei se ole mielestäni tarvis, kun vauva liikkuu reippaasti useita kertoja päivittäin. *Itku* voi kun olisi mukavampi ja osaavampi neuvolantäti ! Kyseli vain onko verenpainetta mitattu työterveydessä. No ei ole ja tämä nyt oli sitä mieltä ettei ole tarviskaan kun kerran ne ovat olleet aina matalia. Nyt kun viikkoja on vasta vähän niin ei se raskausmyrkytyskään luulisi olevan vielä mahdollinen…. AHA – mitä tämmöisellä neuvolalla tehdään joka ei osaa mitään mihinkään sanoa!?! Että kun ottaa päähän! :'(

Nyt lepäämään sattuu, sattuu… Hyviä vointeja teille muille masukkaille :)

Judie + Sintti 28+3
 
Kiitos päivityksestä!
Helena; kiitos kysymästä, parempana jo..seisominen ja kävely kipeyttää, taitaa olla myös liitoskipuja..

Toivotaan, että sinultakin lieventyisi kipuilu. Aika nihkeästi suhtautuuvat näihin tiloihin..onko se kolotus sitten niin yleistä..minulta pahentui olotila kun vk 30 tuli täyteen. ..ja tosiaan se meidän huono sänky:\
30+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikille marrasmasuille!

Täällä kirjoittelee toista lastaan odotteleva kohta 30-v äiti-ihminen. Laskettuakani on 21.11., joten synnytys lähenee uhkaavasti, hehe! Esikoinen on vasta 1v4kk, joten melko haipakkaa tulee olemaan elo. Ajattelin kurkkia myös tälle puolelle, kun la on vasta niin loppukuusta...

Tässä raskaudessa en ole liiemmin vertaistukea kaipaillut, mutta nyt loppua kohden kun koko homma alkaa vasta kirkastua, että minusta tulee kahden lapsen äiti, olen huomaamattani päätynyt lueskelemassa muiden odottajien tuntemuksia.

Minun tuntemuksista ja kaikesta hömpästäkin voit käydä lueskelemassa blogissani:
Mutsimatskua

Jaksamista ja tsemppiä loppuraskauteen toivottelee,
Paula
 
Heippa!

Kävin torstaina äippäpolilla myoman takia. Kuulemma ei mielellään tehdä sen takia sektiota, koska kohdun supistumisen kanssa voi olla ongelmia. Poitsu mahassa vaan on tällä hetkellä perätilassa naama selkärankaani päin. Eli olisi parempi, että kääntyisi pian alaspäin. En tiedä meinaavatko sitten laittaa perätilassa synnyttämään alakautta, jos ei satu kääntymään itse. AUTS!
Ensi kuussa on vielä kontrolli ja viikolla 36 synnytystapa-arviointi. Pojan asento ja kun istukka on vielä edessä selittävät varmaan sen, että aika rauhalliselta tyypiltä poika on vaikuttanut, vaikka neuvolassa ja ultrissakin on liikkunut vilkkaasti. Niin ja on varmaa että vauva on poika!
Poitsu on isokokoinen. Kaikkea ei ehkä voi laittaa raskausdiabeteksen syyksi, itsekin olen ollut esim. 55 cm pitkä ,vaikka olen syntynyt ennen laskettua aikaa.

Tänään menen sille diabeteshoitajalle. Makeita ja rasvoja olen pyrkinyt välttämään. Jos nyt olen halunnut jotain nakertaa, niin hapankorppuja olen rouskuttanut.

Perhevalmennukset on tältä erää meiltä ohi. Eilen oli viimeinen kerta. Kyllähän sieltä näin ensikertalainen ihan hyödyllistä tietoa sai.
Paivih: lle tiedoksi,että kyllä siellä muitakin äitejä yksin oli, kun miesten aikataulut eivät sopineet. Äitiyspakkausta odottelen. Pitäis tällä viikolla tulla.

Joitain hankintoja olen jättänyt tässä vaiheessa hankimatta, kuten itkuhälytin, leikkimatto. Enkä usko että esim. itkuhälytintä heti tarvitaan, koska meillä makkari ,kylppäri, keittö-olohuone ovat ihan vierekkäin. Sen näkee sitten onko jotain tarpeellista jäänyt hankkimatta vai onko tullut turhaan tehty ostoksia. Aika vaikea vaan on pähkäillä, että mitä todella tarvitsee ja mitä ehkä ja mitä ei ollenkaan.

Hyvää alkanutta lokakuuta kaikille!!

HANNE70 27+6
 
Judie: Mullakin on ollut kesän lopusta lähtien välistä tosi voimakasta kipua rintalastan/rinnan alla. Se on kestänyt kerralla pidempääkin, ehkä noin tunnin, ja sen aikana en voi tehdä muuta kuin maata. Yhteensä mulla on ollut sitä noin 5 kertaa, ja olen ajatellut, että se on vaan sitä, kun kaikki sisäelimet joutuu nousemaan ylemmäs. Taisin sanoa tästä lääkärissä, mutta ei siihen reagoitu mitenkään ihmeellisesti. Joku työkaveri sanoi kanssa, että sitä voi esiintyä varsinkin, jos on lyhyempi pituudeltaan.
Se kipu on sellasta pistävää.

Haje + poikanen 28 + 0
 
Judie: miksi sun pitäis työterveydessä käydä? eikö neuvolan kuuluisi seurata sun paineita ja muita? (jaa jaa nyt luin tarkemmin :D ) Mut joo neuvolan kuuluu silti kattoa sun pissasta proteiinit ja muut merkit raskausmyrkytyksen varalle. Närästyskipu voi kyllä olla ihan mitä vaan, vois se silti olla sitäkin. Ehkä vauva painaa sulla siihen kohtaan ja aiheuttaa kipua, ei varmaan ole mitään vaarallista! :hug: Mutta kysele kaikilta varmuuden vuoksi, täytyyhän sun saada siihen helpotusta :)

Me ei pärjättäisi ilman itkuhälytintä, mietin jopa että että tarviiko vauvalle ostaa omat kun esikoisella on koko ajan nuo omansa käytössä - päikkäreillä ulkona ja yöllä omassa huoneessa.

Ette usko että menee hermo yhteen kaveriperheeseen. Niillä on vesirokkoa ja esikoinen meni sinne äsken leikkimään - olivat sitten "unohtaneet" kertoa! Ei nyt tähän väliin meille sellaista kiitos! Eikä ne voi tietää että olenko mä sairastanut sen, sehän voisi olla mulle ja vauvalle vaarallista... ja jos se nyt sit tarttuu niin meillä menee kaverin lapsen ristiäiset ja kaikki sit ihan mönkään, voi perkele että ottaa päähän :headwall: Ei oo muuten eka kerta kun siellä ollaan kipeitä ja se selviää vasta paikan päällä tai naamakirjasta.... :headwall: Täytyy vaan toivoa että esikoinen selviää helpolla ja että pystytään omalta osaltamme välttämään tahaton eteenpäintarttuminen kerhoissa ja harrastuksissa, kiva sitä sit miettiä! :(

Kiitos helena85 uudesta pinosta taas :)

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 30+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: helena85
Huomenta!

Mutsimatskua ~ Kiitos blogivinkistä. Oletko pitänyt tuota bola korua alusta asti? Ihan mielenkiintoista olisi kuulla vauvan synnyttyä, tunnistaako / rauhoittuuko hän tuohon tuttuun ääneen :)

Haje ~ Tämä kipu rauhoittuu levossa. Määrätyissä asennoissa / kun tekee jotakin kipu alkaa ja on tosiaankin lamauttavaa. Kuinka olet pystynyt töissä käymään kivun kanssa?

Tömpsis ~ Työpaikka vaatii, että käyttäisimme työterveyttä kun sairastutaan. Enkä edes tiedä onko neuvolantädillä valtuuksia kirjoittaa sairaslomaa? Työterveydessä on ihan mukava käydä kun sinne saa heti aikoja verrattuna tk:n palveluihin... Pidättelin pissaakin eilen, että tavoitan neuvolantädin. Ajattelin, että haluaa varmasti tarkistaa nuo perusjutut kuten pissan ja verenpaineen, mutta oli vain valmis kuuntelemaan vauvan sydänääniä. Tuo täti ei halua ottaa mistään vastuuta, ei se koskaan kehottanut edes rautatabletteja syömään vaikka rauta-arvot huitelivat matalalla - sijainen sitten sanoi että eiköhän olisi aika rautaa alata syömään. Tämä neuvolantäti sanoi, että jos kivut pahenevat niin sitten pitää mennä synnärille näytille - 85km päähän!!! Musta tuntuu, etten halua enää mennä tuonne neuvolaan. Tietääkö kukaan onko mahdollista mennä toisen paikkakunnan neuvolaan kesken raskauden vaikkei siellä asuisikaan? Itku pääsi eilen illallakin. Onneksi huomenna se työterveyslääkäri ja maanantaina synnärin lääkäri. Toivottavasti synnärillä olisi mukava lääkäri joka ottaisi tosissaan. Täällä käpykylässä ei ole kuin yksi äitiysneuvola, joten valinnanvaraa ei ole :(
Olen lukenut tuosta närästyskivusta, mutta se ei liity millään tavalla syömiseen. Istuminen on pahinta ja määrätyissä asennoissa seisominen - esim. ruuanlaitto kun pitää nojata eteenpäin ja jännittää vatsalihaksia. Toivottavasti säästytte vesirokolta :hug:

Nyt makoilemaan...

Judie + Sintti 28+4
 
Kiitos helena85:lle minunkin puolesta uudesta ketjusta!:flower:

Minkälaisia perhevalmennuksia teillä on ollut? Jotain luentoja vai pienryhmä-tehtäviä tms. ? Meillä ei ollut esikoisen kanssa ollenkaan valmennusta ja nytkään ei tietenkään toisen kanssa ole sitä tarjottu, niin sillä kiinnostaa.

tömpsis: : Pitää sitä Ceridalia kokeilla limakalvoille.Kuinka usein sä laitat? Suihkutatko ihan suoraan alapäähän sitä vai kuinka? On ihan uus juttu mulle, niin pitää tarkat käyttöohjeet kysellä.:D Ja täältäkin peukutukset,että säästyisitte kuitenkin vesirokolta! Ärsyttäviä tuollaiset ajattelemattomat ihmiset.

Judie: Todella ihmeelliseltä kuulostaa neuvolan toiminta. Missä sulla on lähin toinen neuvola?Entä jos soittaisit sinne ja selittäisit tilanteen ja kysyisit voiko vaihtaa? Tai sit voisit olla yhteydessä neuvolan esimieheen ja kysyä kuinka tilanteessa pitäis toimia? Tosi kurjaa kyllä tuollainen ja kun muutenkin on kipuja. Tsemppiä kovasti!:hug:

Hanne
: Mitä diabetes-hoitaja sanoi? Jospa teidän vauva ymmärtäis itse kääntyä oikein päin, luulis tilaakin olevan paremmin niin päin.

Tänne ei uutta, selkää särkee ja öisin särkee joka paikkaa ja kädet puutuu. Väsyttää.|O

Pieta ja Junnu 27+2
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Kiitokset Helenalle uudesta ketjusta!

Eilen ensimmäistä kertaa "synnytys"valmennuksessa, täällä se on 6 viikon mittainen kurssi, joka tiistai puolitoista tuntia. Ekalla kerralla käsiteltiin synnytykseen valmistautumista. Lantionpohjanlihasten harjoittelua ja välilihan hieromista suositeltiin tehtäväksi jo nyt, tämä välilihan hierominen tuli ihan uutena asiana itselleni. Lantionpohjanlihaksia oon treenaillut säännöllisen epäsäännöllisesti jo viimeiset pari vuotta, nyt pitäis vaan muistaa useammin kuin pari kertaa viikossa..
Kivunlievitys supistusten alettua oli myös aiheena, aloitettiin ns. luonnollisista keinoista ja pikkuhiljaa siirryttiin kemiallisiin tapoihin eli ilokaasuun ja epiduraaliin. Itse olen pitänyt epiduraalia melko normaalina asiana aina, luulin että kaikkihan sen melkein laittavat aina. Nyt aloin itse hieman epäröimään sen suhteen, kuultuani sivuvaikutuksista yms.
Mutta kaikinpuolin oli kyllä ihan tietorikas tunti, luulin tietäväni jo paljon asioita mutta tulihan siellä melkoisen paljon uuttakin asiaa.. Ja teki hyvää kuulla asioista espanjaksi, itse kun luen lähes kaiken tiedon netistä suomeksi.
Ensi kerralla onkin vuorossa itse synnytys, tehdään synnytyssuunnitelma ja käydään läpi synnytyksen eri vaiheet.
Muiden kertojen aiheina ovat imetys, vastasyntyneen hoito, lapsivuodeaika(näin wikipedia sen ainakin suomensi, eli siis synntyksen jälkeiset 6 viikkoa, jolloin naisen elimistö palautuu entiselleen) ja vielä kertaus kaikesta jos jäi jotain epäselväksi tai et päässyt jollekin kerralle.
Minkälainen synnytysvalmennus Suomessa on, itsellä ei siitä mitään tietoa?

Miten muut jaksatte töissä vielä? Onko joku jäänyt töistä pois jo? Täällä Espanjassa äitiysloma alkaa virallisesti vasta synnytyksestä ja kestää vain 4 kuukautta.. Äitiyslomat ja tuet ovat Suomessa niin paljon paremmat kuin täällä.. Pikkuhiljaa ovat aloittaneet keskustelun äitiysloman kaksinkertaistamisesta, mutta se varmaan vie vielä kauan aikaa. Monethan jäävät siis kuitenkin sairaslomalle jo ennen synnytystä, yksi kaverini oli 4 kuukautta saikulla. Itse ajattelin jaksella lokakuun loppuun asti ja pyytää sitten sairaslomaa.. Suomessahan äitiyslomani alkaisi vissiinkin marraskuun alkupuolella joten samoihin aikoihin haluaisin itsekin lomani aloittaa jo :) nyt töissä niin kauhean kiirettä, että työpäivän jälkeen ihan rättipoikki.. Enkä ehdi istuskelemaan kuin ehkä viitisen minuuttia töissä :/ onneksi sain sentään vähennettyä työtunnit 4-5 tuntiin päivässä, en jaksaisi yhtään pidempiä päiviä sellaista juoksemista. Ja 6 päivän työviikon sijaan vain 5 päivää, huh. Ihan luksusta olla lauantaikin kotosalla, en muista koska viimeksi olisin saanut lauantait vapaaksi :D

Hankinnoista, iskä ja äitipuoli ostivat meille Brion Duo vaunut käytettyinä. Ihan hyviltä vaikuttavat ja monethan Brioa kehuvat, mutta veikkaisin niiden soveltuvan Suomeen paremmin kuin tänne. Lumessa ja sohjossa varmasti menisivät hyvin, mutta isoilla kääntymättömillä renkailla melkoisen hankalaa liikkua kaupungissa, jossa Espanjan tapaan kapeat jalkakäytävät.. Mutta lenkille ja muuhun rajumpaan menoon varmasti hyvät! Miehen tädiltä löytyy kuulemma kahdetkin vaunut joten ajattelin häneltä lainata sitten jotkut pienemmät tähän kaupunkireissailuun. Ja autoon turvakaukalo pitäis saada, autoahan ei meillä ole mutta jollain se tyttö täytyy sieltä sairaalasta kotiinkin tuoda :)
Muuten melkeinpä kaikki hankittuna, ihan muutamia vaatekappaileita vielä puuttuu (myssyjä, lapasia, potkuhousuja yms pientä) ja sitten hygieniatavarat on vielä ostamatta. Muutetaan ensi viikolla, joten en ihan kaikkea ole vielä viitsinyt hankkia kun kuitenkin joutuu sitten kuskailemaan niitä tavaroita uuteen asuntoon niin helpompi ostaa kun ollaan siellä jo.
Sain tavarani Suomesta eilen, miehellä meni hermot niitä kantaessa sisälle, joutuu kuitenkin ne pian taas kantamaan toiseen asuntoon. Voi ressua :D mutta on kiva vihdoin ja viimein saada omat tavarat tänne, vaikka ei siellä mitään elintärkeää ollut edes mutta onpa edes hieman kotoisampaa täällä kaukana :) kun muuten se perhe on siellä tuhansien kilometrien päässä..

Tulipas siinä taas omaa napaa :D

Suvi & Saltarina 29+6, huomenna iso POKS!
 
Heippa!

Tulin taas tänne valittamaan :D no ei vaiskaan. Raskaus alkaa tuntua raskaalta. Tänään totesin että vielä noin 8 viikkoa äitiyslomaan enkä edes odota sitä (koska tiedän että kaipaan työkamuja) mutta koska töissä on päivä päivältä raskaampaa ja asiakaspalvelutyössä kuin olen, saan osakseni alimiehityksen paskahaukut. Ja tuntuu etten jaksa tätä rasitusta. Koko ajan kauheen paineen alla.

Vauva valvottaa öisin. Asun äidin luona mutta hän herää jo aamulla kello 5 töihin ja minä menen töihin kello 12 joten usein illat joudun viettämään hiljaa omassa huoneessa ja sekin verottaa sitä vapaa-aikaa kun ei pimeessäkään jaksa ulos lähteä.

Ilosempiin aiheisiin, sokerirasitus on ohi ja kaikki oli hyvin. Ensi viikolla muutan jo omaan kotiin takaisin, pitkä 4 kuukauden odotus ohi vihdoin. Ja saan laittaa vauvan tavaroita pesuun ja esille, kaappeihin.

Syksy tulee ja saa syödä pipareita ja juoda glögiä.


tyttö 27+3
 
Moi taas!

En ole kirjoitellut PITKÄÄN aikaan, mutta lähes päivittäin luen teidän muiden kuulumiset.

Meillä sujuu kaikki ihan kohtuullisesti. Radi todettiin minullakin, se pysyy kurissa ihan ruokavalion avulla. Aamupaaston kanssa ollut satunnaisesti ylityksiä, mutta onneksi vähäisiä. En vaan jaksa valvoa tarpeeksi myöhään, että saisin syödä iltapalan myöhään.

Supistelujen takia olen ollut saikulla nyt 5vkoa, kohdunkaulan tilanne ei kuitenkaan ole muuttunut huonommaksi. Tänään ja huomenna testailen töissä jaksamista ja perjantaina aamusta menen tarkistukseen neuvolalääkärille.
Hb on matalahko lisäraudasta huolimatta, toivottavasti se lähtisi nousuun. Ensimmäisessä raskaudessani sain punasoluja neljä pussia, kun Hb oli vain 70.

Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä loppurutistukseen! Kohta meillä on nyytit sylissä!!

T: Alexa ja Olio 28+4
 
Judielle: Ainakin täällä meilläpäin Kajaanissa on voinut vaihtaa neuvolatätiä kesken raskauden. Ystäväni, jolla nyt vuosikas poika, vaihtoi neuvolatätiä kun ei millään vain mennyt sukset samaa latua. Loppuraskaus hällä meni sitten paljon mukavemmin mukavemman tädin kanssa. :) Tsemppiä! :hug:

Kamala miten nopeasti menee päivät ja viikot. Viimeiset kolme viikkoahan minä olin tosiaan kesälomalla ja nyt toista päivää työttömänä. Saas nähä, tuleeko jostakin vielä joku työtarjous ennen äippälomaa. Vielä kuitenkin joten kuten tunnen jaksavani tehdä töitä. Ainut hankaluus voi olla vaatetus. =) Kaikki vaatteet ahistaa, että kotona hengailen vain alkkareissa ja topissa. :whistle:

Napero potkii menemään ja heittää kuperkeikkaa.. Ja ties mitä tekee tuolla.:stick:

Ja ensimmäinen perhevalmennus takana. Vaikka jouduinkin menemään sinne yksin, niin oli oikein kiva. Älysimpä vaan, että mies pääsee vain yhdelle kerralle mukaan. Ja sekin on se synnärillä tutustuminen. No mennään sitten perhevalmennukseen yksin, joka kerta. Vähän ikävää, mutta minkäs teet kun tulevan isin pitää käydä töissä..?

Muutamana päivänä on nyt maistunut herkut aivan liikaa. :ashamed: Mutta sokeriarvoihin se ei ole vaikuttanut. Jännää sinällään, vaikka se radi diagnoosi on. :confused: Täällä sen takia siis ootellaan äitipoliaikaa, että sais tietää vähän minkä kokonen napero tuolla masussa on. Pelottaa, että joku yli-iso sokeri vauva tulossa. :'( No tasan kahden viikon päästähän tuo nähdään. Ja varmaan pakko tarkistaa tuolla ultrassa että onko napero vielä poika..? Aloin miettimään yksi ilta, että entäs jos siellä majaileekin tyttö? :O Vaikka ei sillä sen suurempaa väliä ole, mutta mietimpä vaan.


Paivih ja palleroinen 28+0 POKS
 
Moikka!
Ihana että tähän on tullut mobiiliversio! Vihdoin jaksaa alkaa vastaamaankin ketjuun kun kirjoitus näkyy ennen lähetystä kokonaan kunnolla jne.
Harmitus että monella on ollut kipuja jo...tiedän kyllä miltä nekin tuntuvat. Mä ajattelin että tää kolmas raskaus oli mulle se vaikein mutta ei, mulla ei ole ollut mitään ongelmia. Tai no yksi parin päivän ajan...piriformis lihas temppuili maatessa. Seisominen on helpointa, kävely alkaa olla hidasta muttei tee kipeää, istuminen on vähän ahdasta jo kun vauva on pää alaspäin ja ilmeisen pitkä. Kovin alhaalla se ei ole kuulemma, mutta siltä kuitenkin tuntuu. Olen kuitenkin päässyt tosi helpolla kun ei mitään elämää haittaavaa ole ilmennyt. Jopa turvotus on harvinaista, mutta ehtiihän noita vielä tulemaan. Luulen että hyvin suurta osaa tässä on näytellyt tuo hyvin annosteltu Thyroxin. Vitutuksetkin ovat pysyneet pois. :D
Tarvikkeita ei olla hankittu vielä oikein mitään. Se Cybexin istuin ja muutamia vaatteita mutta ei sen enempää. Tänään meen hakemaan parit kestovaipat ja varmaan viilonloppuna sit hoitotasot (ylä- ja alakertaan) sekä sit vaatelipaston vauvan vaatteille. Rattaat ostetaan palkan tultua ja samoin sit pinnasänky jos ei saada tutuilta. Kyllä se siitä. Itkuhälyttimiä ei varmaan hankita, ovat olleet tarpeettomia aiemmin. Ehkä sit jos kesällä mökillä tarvii niin sit ostetaan. Rintapumppu mulla jossain on, Aventiksen sellainen käsipumppu, oli tosi hyvä keskimmäisen aikana se mitä tarvitsi. Rintareppua ja kantoreppua löytyy sekä liina, mutta varsinaiseen kanniskeluun ostetaan sellainen Deuter 3 kantorinkka. Kesällä sitten voi jo sitä vähän käyttää ja ensi syksyn sienimetsällä enemmän. Suurin hankinta meillä on kuitenkin toinen auto ensi vuoden mökkireissuja varten. Me vaan ei fiksusti mahduta mihinkään markkinoilla olevaan henkilöautoon, pakettiautoa ei osteta. :) Mutta tässähän tätä taas, kuulumisia. Voikaa hyvin ja kasvattakaa isot kuvut! :)

Vanamo+Tintti 32+2 (?)
 
Judie: no ymmärrän joo jos haluat mennä mielummin työterveyteen! mut neuvolan kuuluis hoitaa noi raskausasiat! tosi kurjaa että sulla on tollanen fiilis siellä, eikö siellä ole useampaa tätiä että saisit vaihtaa ees talon sisällä vastaanottajaa? Meillä on niin ainakin ennen puhuttu että saa vaihtaa neuvolaa, kun on lähempänä toinen, mutta sit se menee jotenkin niin nykyään että sit pitäis vaihtaa kaikki palvelut sinne kuntaan... en oo varma, ainakin ne tekee lakimuutosta asiasta että sais ihmiset ite valita missä käy. Kukakohan osais sulle sitä neuvoa, joku kunnan terveyspalveluinfo tms? Mä mietin eilen että haluaisin ehkä vaihtaa kans neuvolaa, kun esikoinen syntyi niin toi nainen muuttui ihan kamalaksi - se oli tosi ihana odotusaikana mut sit vauvan kanssa aivan kamala :eek: ja sama oli nyt 2vee neuvolassa taas :( En halua uudenkin vauvan kanssa saada sellasta tylyä ohjeistusta joka asiaan...

Pieta: monta kertaa päivässä :D suihkutan vaan suoraan joka koloon :D helpottaa kutinaan ja kirvelyyn tosi nopeesti :) Esikoista kun odotin niin oli oikeasti ihan kipeät limakalvot, sellasta pistelyä ja kirvelyä tosi paljon - sillon ei ollu hiivaa - ja tota laitoin ihan joka välissä niin pystyin olemaan :) Osta sitä Ceridal lipolotionia, se intime on samaa kamaa mut vaan kalliimpaa ;) Kuivat tai rikkinäiset limakalvot voi olla edesauttamassa hiivaa.

Joo toi välilihan venytystreeni pitäis taas varmaan alottaa... siihenkin Ceridal on ihan loistokamaa. :) Tossa on joku ohje, mut vähän erilainen kun mitä mä oon aikasemmin nähnyt: V ja voi mahoton, tollaseen asentoon en taivu koskaan!!! :O :D Koitin hakea sitä ohjetta mitä mä oon käyttänyt, mutta ei oo enää Ceridalin sivuilla :(

Me ei menty/päästy nyt valmennuksiin, esikoisesta oltiin 2 kertaa psykologin luennolla, kerran fysioterapiassa ja sen lisäksi olisi ollut hammashoitokerta, johon ei menty. Neuvola järjesti jonkun synnytysjutun, siellä oli joku video ja vähän puhetta kivunlievityksestä jos oikein muistan. Nää valmennukset vaihtelee kuntien välillä ihan luvattoman paljon!!! Toisilla on imetysopetusta, vauvanhoitoa ja muuta pikkasen tarpeellisempaa kuin nuo meidän, sinänsä hyvät, mutta aika turhat luennot. Mä olisin toivonut just jotain käytännönläheisempää ja ihan sitä perinteistä "puuh puuuh"-synnytysvalmennusta :D

paivih: juuuuuuuuu ei oo mikään ihme :D mä voin syödä melkein mitä vaan eikä vaikuta arvoihin, pistää miettimään tota diagnoosia ja sokerirasituksen fiksuutta... Jos sun arvot on hyvät niin tuskin saat isoa sokerivauvaa, mutta iso vauva voi tulla sokereista huolimattakin, ne on kummallisia asioita :)

kiva että Helena pääsee takaisin omaan kotiin :)

Alexa: ai kauhea, älä sano noin! meillä ei oo vielä mikään valmiina! apua!!! :D

Voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 31+0
 
Mä kaaduin eilen illalla kun olin palaamassa koiran kanssa lenkiltä. Kaaduin aikaisemmin pari viikkoa sitten mutta silloin selvisin vain säikähdyksellä. Tänään on vähän pelottanut onko kaikki hyvin ja kun tajusin soittaa neuvolaan, kello oli jo yli 13 jolloin sieltä ei vastata. Soitan huomenna.

Kaatuminen tapahtui koti-ovella kun kompastuin ritilään joka keikkui ikään kuin siinä betonipalasen reunalla. Tämän seurauksena lensin suoraan eteenpäin, hyvä etten oven lasista mennyt läpi. Sain otettua kiinni oven kahvasta ja toinen polvi pamahti täysiä maahan jolloin se aukesi. Kotona itkin koska maha tuntui oudolta. Liikkeet kuitenkin tuntuneet, vuotoja ei ole.Mutta maha on vähän kova. Ja oikealla puolella kylkeä vähän jomottaa.

Pakko päästä kuuntelemaan sydänäänet huomenna!

Ilokseni sain kuulla että putkiremontti valmistuikin tänään etuajassa ja saan muuttaa sinne heti kun pystyn!
 
Helena: voi harmi! mutta luulisin ettei ole vaaraa jos et lyönyt mahaa :) voithan soittaa päivystykseen ja kysyä heidän mielipidettään varmuuden vuoksi :)

löytyihän ne ohjeet: "Välilihan öljyhieronta synnytykseen valmentautuessa

Tutkimusten mukaan hyvin monelle alatiesynnyttäjälle, lähes 85 %:lle, syntyy jonkinasteinen välilihavaurio. Usein vamman aiheuttaa leikkaustoimenpide, mutta se voi syntyä myös synnytyksen yhteydessä. Välilihavaurion haitat ovat moninaiset ja saattavat tulla esiin vasta pitkänkin ajan kuluttua synnytyksen jälkeen. Ongelmallisinta on, jos vaurio aikaansaa pysyvän kiputilan. Usein haitta on lievä ja se ilmenee esim. yhdyntäkipuna tai aiheuttaa virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että välilihavaurion syntymistä voidaan ehkäistä öljyhieronnan avulla. Tällaiseksi hierontaöljyksi sopii esim Ceridal Lipolotion tai Ceridal intime tai Weledan vastaava öljy (tässä voimakkaampi tuoksu). Hieronta ja välilihan venyttely aloitetaan tavallisesti raskauden 35. viikolla ja sitä tulisi harjoittaa päivittäin noin 10-15 minuutin ajan. Hieronnan voi suorittaa odottava äiti itse tai yhdessä kumppaninsa kanssa. Hieronnan tulokset olivat tutkimuksen mukaan erittäin positiiviset: välilihavauriot vähenivät, ja lähes 80 % tutkimukseen osallistuneista ensisynnyttäjistä kertoi olevansa tyytyväinen hierontaan ja harkitsevansa sitä myös mahdollisissa seuraavissa raskauksissa
(Lancet 2000;355:250).

Ohjeet välilihan oljyhierontaan

Käy selinmakuulle.
Levitä Ceridal Lipolotionia tai intimeä limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla.
Vaginaan viedään 1-2 sormea 3-4 cm syvälle.
Venytetään ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle.


Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana.
Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34 - 35 raskausviikolla"
 
Neuvolalääkärillä oltiin. Kohdunkaula kiinni ja ei yhtään lyhentynyt.

Viime aikoina on ollut työperäistä stresssiä ja heti oli vähän paineet nousseet. Mutta ok kuiteskin. Ja mulla valkotakkinen kun laittaa mansetin käteen niin paineet nousee siitäkin. Paino sensijaan ei ole noussut.

Poju oli poikittain ja jossain niin syvällä mahassa, että ei meinannut antaa ollenkaan ottaa sydänääniä mutta löytyihän ne sieltä. Hän on ultraajltakin yrittänyt pakoon. Ettei vaan ole tulossa samanlaista lääkärikammoista kuin äitinsä:rolleyes:.

Raskausdiabeteksen suhteen olisi tarkoitus sunnuntaista alkaen tehdä mittauksia 4 kertaa päivässä 3 päivän ajan. Jos pysyvät raja-arvojen alla niin kerran kuussa vastaava mittaus. Jos arvot heittelee niin sitten äippäpolille.

Tämän kuun lopussa alkaa mulla äitiysloma, jään siis varhennetulle. Päätös ja äitiyspakkaus tulivat eilen.

Komea ilma täällä ulkona. Täytyy yritää ehtiä lenkille, kun ei tiedä kuinka kauan kelejä piisaa ja itse vielä pystyy kävelemään.

HANNE 70 28 +1
 
Kiitos uudesta pinosta!
Täällähän on niin uusittu näitä sivuja ettei meinannut löytää tänne kirjoittelemaan.. =)

Mutta omaa napaa pikaisesti: neuvolassa kaikki kunnossa mulla ja vihdoin ens kerralla on lääkärineuvola jossa ultrataan ja pääsee näkemään pikkuista. Väsymys on ollut vaivana vaikka syön rautaa ja hb oli tänään 117. Töissä pitäis vielä jaksaa 22.11 asti, saas nyt nähdä.. Välillä jaksaa ihan ok ja välillä ei niin millään.
Mutta tää nyt oli tällänen pikavisiitti, jatkan juttua paremmalla ajalla.

Tiikeli ja tulokas
 

Yhteistyössä