~*~ Joulukuun tonttuset 2013 touko- ja kesäkuussa! ~*~

judidi: pysy toki täällä :) varmaan kiva kun tietää suunnilleen porukan ja on tullu ainaski jollainlailla tutuiksi? Tietty tammikuisissa ovat enemmän samoilla viikoilla, mutta niitähän voi lueskella sit muuten vaan, ite sillon ku on enemmän aikaa ni käyn vilkuilemassa "muita", sit lähempänä LA:ta varsinki synnytysjuttuja että oikein jänskättää :) höh tää ei ikinä vaihda riviä kun kirjotan puhelimella :( ummetus on jotain ihan älytöntä, ei toimi maha ei, ja sit kauheet vatsanväänteet ja jonakin "onnekkaana" päivänä pitää monta kertaa juosta vessaan, tosi kiva. Mikä avuksi? Öh olihan mulla muutakin kun toi ummetus mutta unohtu tässä kun nii mahaa kivistää :/ helena85 + tirpana 15+5
 
Huomenna ultra, apua!
Päivä alkoi tosi inhottavasti. Lapsen isän aloitti pommittamisen puhelimitse, haukkui mut ihan täysin 7 aamulla kun olin viel unessa. Nukahdin eilen kello 22 ja nukuin koko yön sikeesti, oli ihanaa. Saatiin koiran kanssa uusi koti jonne muutetaan jo ensi viikon ma 24.6 vai virallisesti maksan vasta 1.7 alkaen <3 Oon tosi ilonen siitä.

Huomisen ultran jälkeen ajattelin sitten alkaa kertomaan kaikille pikku hiljaa. Äiti on se eka, sitten loput perheestä. Sukulaisten kanssa ei olla tekemisissä joten sit on enää kaverit ja muutama ystävä jäljellä.

Olo on ollut eilen ja tänään tosi huono. Johtunee siitä että mulla on ilmaa vatsassa ja ummetusta, välillä taas ripulia, mikään ei tunnu hyvälltä syömisen jälkeen, käyn tänään apteekiss, sain siihen reseptin.

12+3
 
Toinen neuvola takana. Kaikki oli hyvin, sydän pampatti ihanasti ja pikku tyyppi yritti koko ajan luikkia pakoon :) Hemoglobiinia ei mitattu, ku viimeks oli hyvä, mut nyt sit eilen ja tänään on ollukin ihme heikotuksia, istualtaan saattaa tulla tosi heikotusolo, tuntuu että taju lähtee. Aina menny ohi kuitenki niin, että istualtaan on pysyny. Pitää katsoo vielä jatkuuko huomenna, pitäiskö vaikka soittaa päivystykseen tai jotain...? Mulla on alhainen verenpaine, voi olla että syy on siinä...

Neuvolasta saatiin perhevalmennusohjelma syksyksi, huih, sehän on jo ihan kohta!

Mulla oli jääny näköjään synnytyssairaala laittamatta, sen on KOS.

Tsemppiä kaikille ja hauskaa juhannusta!
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Hei vaan kaikki!

Minäkin uskaltauduin kirjoittamaan vihdoin ja viimein. Ensimmäistä odotetaan ja LA 15.12. Olen lukenut juttuja jo jonkun aikaa, mutta olemme pitäneet matalaa profiilia asian suhteen, emmekä ole vielä kertoneet edes vanhemmille. Juhannuksena suunniteltiin kertomista, mutta koko ajan pelottaa että jokin menee pieleen. Saa nähdä missä vaiheessa alan nauttimaan raskaudesta ja lopetan stressaamisen :) nt-ultra oli 6.6. Ja seuraava ultra 31.7. Synnytyssairaalana KOS.

Tsemppiä kaikille odotukseen! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985 ja Raisa.
Omanapainen pikaraapustus:
Pitkästä aikaa terkkuja täältä! Tänään oli eka lääkärineuvola ja siellä se pieni sydän jumpsutteli :heart: Pari kiloa painoa on tullut lisää, vaikka pelkäsin että enemmänki ois tullu. Olo on ku valaalla, maha pömpöttää ja ylävatsaa turvottaa aika ajoin reilusti. Ihan vähän mie jo uskon että meille tulee vauva :) Epävarmuus ja pelko valitettavasti kulkevat mukana edellisen km vuoksi, mutta eiköhän tämä tästä. Mie uskalsin tänään ostaa meidän pienelle tyypille jo ekat hankinnatkin :)
Equus ja Tyyppi 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: Raisa. ja hiisi -78
Pitkästä aikaa ajattelin jotain kirjoitella :)

Np ultra takanapäin, jo pari viikkoa sitten siis. Kaikki hyvin. Hyviä kuvia saatiin :)

Rakenne ultra onkin sitten 5.8. Sitä odotellessa! Meinaako kukaan muu mennä 4D ultraan? Milleköhän viikolle se olisi paras varata? Me ei esikoisesta käytyä mutta nyt haluan varmuutta, kun kuitenkin lääkkeitä mennyt koko raskauden ajan. Lisäksi halutaan esikoisellekin näyttää se video niin ehkä käsittää vähän asiaa :)

Liiveistä oli ollut puhetta. Tässä raskaudessa tulen hankkimaan imetysliivit jo ajoissa, kun viimeksi en niitä ollut tajunnut hankkia etukäteen. Kyllä ne vaan on kätevät pikkuista syöttäessä :) Tuo urheiluliivi vinkki voisi myös olla hyvä!

Täällä ei edelleenkään mitään ihmeellistä oiretta. Mitä nyt selkä kiukuttelee mutta siellähän on se pullistuma, joka ollut muutenkin koko aika kipeä. Nyt ehkä pahempi. Rinnat on kyllä ikävän arat, eikä vatsallaan pysty sen takia olemaan. Vatsaakin painaa kyllä jo. Olen aina nukkunut vatsallani. Esikoisen raskausaikana opin nukkumaan selälläni mutta sitten taas palasin vatsalleen. Nyt taas totuttelua :D Nautin täysin siitä, että raskaus on vähä oireinen ainakin vielä - esikoisestahan tosiaan oksensin koko alun ja sitten supistelin siitä eteenpäin ja jouduin vuodelevossa olemaan. Töistäkin jäin silloin hyvin aikaisin.

Hankintoja en ole vielä uskaltanut tehdä vaikka mieli tekisi. No RU:n jälkeen sitten. Tosin, jos jotain sopivaa tulee käytettynä vastaan niin ostan kyllä.

Ummetus vaivaa minua muutenkin mutta nyt vielä ehkä enemmän.

Raskaustukivyön kävin eilen tilaamassa. Meidän kunnassa niitä ei enää saa lainaksi, joten ostettava on. Toivottavasti siitä on apua tuon selän kanssa!

Np ultrassa sanottiin, että uudelleen synnyttäjä voisi tuntea liikkeitä rv 15 eteenpäin. Nyt siis 15. viikko enkä ole velä tuntenut. Ainakaan selvästi. Jotain pientä mutta ei mielestäni vielä mitään potkuja tms.

Juhannusta vietetään ihan kotona grillaillen + käydään ehkä kokkoa katsomassa tms. Jos sää sallii niin lähdetään esikoisen kanssa puuhamaassa tai jossain käymään (mikäli ovat siis auki :D ).

Meillä miehellä alkaa loma perjantaina ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa :D Ihanaa päästä jakamaan tämä arki toisen kanssa ihan koko päiväisesti vähäksi aikaa. Esikoisella 2v on ollut tänäänkin ihan järkyttävä uhma raivo päivä. Ei millään suostuisi päiväunille ja sitten illat tuppaa olemaan todella kiukkuisia, kun kuitenkin aamusta herääkin aikaisin jo.

Paino on noussut varmaan ihan hirveästi. En ole uskaltanut vaa'alle, kun ottaisin siitä hirmu stressin vaan. Neuvolassa sitten 1.7. Viime raskaudessa tuli joku 13kg. Imetyksellä lähti kaikki + 15kg lähtöpainostakin vielä. Nyt stressaa se, että jos en pysty imettämään lääkityksen takia niin tippuuko painokaan sitten ollenkaan?! En meinaan pysty liikuntaakaan harrastamaan muuta kuin hyvin vähäisesti. Tuo selkä aloittaa ihan järjettömät hermosäryt pienestäkin kävelylenkistä. Uinti on ainut mihin pystyn. Kovin on tämä yli vuoden yhtäjaksoinen kipu masentanut ja pelottaa miten pärjään vauvan kanssa. Toisen kohdalla sitä kun jo tietää mitä se sitten oikeasti on. Ruusunpunaisuus kaukana. Esikoisen kohdalla nautti niin täysin rinnoin ajatuksesta, että tulee vauva.

Facebook ryhmä jää minunkin osaltani sillä haluan kirjoitella ihan silloin, kun siltä tuntuu enkä tuntea syyllisyyttä siitä jos en ehdi!

Nyt taidan siirtyä tuonne nettikauppojen puolelle :D Ihania alennus löytöjä näyttää olevan joka paikassa. Lapselle syysvaatteet uusiksi jne. :)

Marrr ja pieni 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Heippa multaki uusille ja ite pitkästä aikaa tällä puolella. =)

Omaa napaa:
Mulla tosiaan piti olla to langanlaitto mut siirtyi viime pe ja nyt siis se onpi tuolla. Voin vain sanoa että ei mennyt kyllä ihan nii hienosti ohjekirjan mukaan tällä kertaa, tytön kohdalla meni paremmin! Vajaa puudutus sun muuta, kipu oli karsea! :O Onneks en oo mikää herkkis.

4D-ultrasta Mulla viimeksi tehtiin se RU 4D.nä joten jos tekevät nyt kans, ku samal taval erikoislääkäri tekee sen ni ois kiva! :D
Se olis sitten 16.7 Kuukausi viel aikaa, ei jaksa odottaa!

Paino En ole ekasta neuvolasta lihonut yhtään, ku olen tosiaa huvikseni rd-ruokavaliolla, se toimii mulla. Raskaana olles ku aina lihoon helposti ja aina hirvee nälkä, nyt ei. Tietty varmaa huonot olot vaikuttanut vähä asiaa, ettei makeeta ees tee yhtää mieli. Nyt kyl jo paljon parempi olo!

Mitens muiden painot on nousseet tai laskeneet?

Liikunta Tosiaan tuon langan vuoksi, en saa tehä mitää fyysisesti rasittavaa, joten liikunta on kokonaa pois suljettu vaihtoehto multa. :'( No mut hyvän asian puolesta! :D Uimaankaa en saa mennä sen tulehus riskin vuoksi.

<3 <3 <3 Missy ja masu 16+0 <3 <3 <3
 
moi taas :)

Jos täältä tulee hyviä tuttuja sitten vielä loppuraskaudestakin, niin ehkä voidaan vaikka alkaa fb-kavereiksi muuten vaan? kun ei enää sitten tuohon ryhmään pääse. Tai perustaa uusi ryhmä tms. :)

mulla on sokerirasitus pian, onko muita jotka joutuu nyt jo? se on ihan suolesta. siis se paasto ja sen aiheuttama sokereiden pompsaus. plaah.

me ei mennä 4d-ultraan kun tuolla sairaalassa sillä katotaan (lähes) joka kerta kuitenkin :) En edes näe sitä mitenkään "parempana" ultrana, se on epäselvä kuva ja siinä ei näy mitään "tärkeitä" niinkuin sisäelimiä jne. Vai onko siinä jotain mitä en tiedä?

Mun paino oli laskenut ekan ja tokan neuvolan välillä. Saa nähdä miten nyt seuraavassa.

Liikkeitä oon jo tuntenu varmaan viikon ainakin :)

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 15+6
 
Heipsan!

Tömpsis: Täällä sokerirasitus tulee oleen joskus seuraavan neuvolan jälkeen, eli elokuussa. Ajatuski tekee ilkeää, yyyöööökkkk :x

Missy1985 Täällä oli tosiaan paino noussu ekan ja tokan neuvolan välissä puol kiloa, eli mun oma vaaka näyttää kilon enemmän ku neuvolan vaaka. Ihan hyvä näin, nyt varmaan sitten alkaa tullakin niitä kiloja kun masu ottaa kasvupyrähdyksen. Oon kyllä syöny aika ahkeraan, ja tosi paljonkin kyllä, mut ehkä sitten se säännöllisyys on ollu hyvästä, ja sit ettei ole tehny mielikään mitään roskaa, vaan ihan perusruokaa. Herkutellukin oon kyllä ku mieli on tehny.

Oma napa: Ihan kauhia väsymys on tullu takas, joka ilta pitää nukkuu päikkärit töiden jälkeen ja silti on sitten ihan ullakolla :)

Juhannus menee ihan mökillä saunoen ja ruokaa laitellen, rentoillen siis vaan. Nyt alkaa sitten neljän viikon loma (jeeeeeeeeee!), mistä syystä kirjoittelu voi olla vähäisempää, kun konetta ei ole aina käsillä ja kännykällä kirjoittelu on ärsyä. Lueskelen kyllä teidän juttuja ja kuulumisia.

Ihanaa kesää joka iikalle ja masuille!
Kuppi ja pikkiriikkinen mussukka 16+1
 
Olin tänä aamuna np-iltrassa Naistenklinikalla.

Ilmaisin heti huoleni siitä että pelkään ettei masussa ole ketään.

Ultraus suoritettiin mahan päältä ja siletä löytyi heti vauvani<3 Vastasi viikkoja 12+5, mutta ei muutettu LA aikaa kuin päivällä, sanoi että 28.12.2013 olis todennäköisin. Itsellä on 29.12 ja se 30.12.2013 pyörinyt kuukautisista laskettuna. Mtat 58mm, turvotus vain 1,2. Kaikki raajat oli ja vähän väsyneeltä vaikutti mutta vilkutti kyllä mammalle.

Olen niin happy<3
 
Jees, täällä taas! Pientä hiljaiseloa olen viettänyt kun en ole vain jaksanut päivitellä tänne mitään. Tänään päästiin lopulta ultraan kaikkien vastoinkäymisten jälkeen ja siellähän se meidän kaveri möyri ;) Minä kun olin varma ettei siellä ketään ole. mittoja en nyt kyllä tähän hätään muista, mutta kaikki oli hyvin.
Laskettu aika olisi 26.12.2013 (ensin oli 31.12), 1. lapsi, ikä 29v. ja synnytyspaikka OYS. Eli saa päivittää, jos joku ehtii/tahtoo...
 
Viimeksi muokattu:
Minut saa siis poistaa listalta Keskeytynyt keskenmeno rv11 np-ultrassa selvisi tämä. rankka osastolla tehty lääkkeellinen tyhjennys takana ja toipuminen käynnissä. Koitan etsiskellä sen keskenmenon kokeneiden ketjun jos sieltä jotain vertaistukea löytäisi.
 
Heippa kaikille, minäkin uskaltaudun nyt matkaan mukaan kun aikani olen tuuminut ja seuraillut keskustelua täällä.
Eli
Di-mang / 26v. / 1. lapsi / LA 21.12. / K-SKS

En tiedä tuliko tuohon kaikki tarvittava tieto ja missä järjestyksessä olis kannattanut olla, mut jos joku mut listalle jossain vaiheessa päivittää niin kiitos :)

Onko täällä muuten muita jyväskylästä? Me ollaan muuttamassa sinne muutaman viikon kuluttua, asunto on jo mutta olemme vielä toistaiseksi Oulussa miehen töitten ja hänen poikansa (6v.) asumisjärjestelyjen selviämiseen saakka.

Mun alkuraskaus on ollut rankka pahoinvoinnin vuoksi, joskus viime/toissaviikolla oli jo muutama huomattavasti parempi päivä ja kuvittelin, että olot on menossa pois, mutta sitten iskivät takaisin :/ En ole varsinaisesti oksunnut kertaakaan mut kuvotus on aivan jäätävä ja joka päivä joudun useempaan otteeseen arpomaan, juoksenko pönttöä moikkaamaan... Syömällä oloa saa paremmaksi vaihtelevaksi aikaa. Ja viikkoja nyt siis 13+5, eikö tän pitäis jo loppua pikkuhiljaa useimmilla?! Millä viikolla teillä alkoi helpottaa ja onko normaalia, että olo paranee huomattavasti ja sitten huononee lähes alkuviikkojen tasolle?
Oon välillä ihan hajoamispisteessä ja väsymyskin on valtavaa, lisäksi muuttojen ym. elämäntilanteen haasteiden vuoksi stressi varmasti pahentaa fiilistä. Vali vali, mutta täällähän sai avautua :D NP-ultra meillä oli 7.6. ja rakenneultra on 31.7., NP:ssä kaikki hyvin ja seulan tulokset ok :) Ihanaahan vauvan tulo toki on, mutta en voi väittää etteikö olojen kanssa kärsiminen olisi vienyt tilaa asiasta nauttimiselta. Mä niin ootan, että voisin päivittää ihania äitiysvaatejuttuja ja (enemmän!) hymiöitä tänne, kuten monet muut samoilla viikoilla olevat.. Mut en ole päässyt vapun jälkeen ruokakauppaa kauemmas.

Tsemppiä kaikille!
 
Judidi tietenki voit jatkaa meän kanssa täällä :)
SaaraW tsemppiä sinne, kuulostaa hurjalta! :(

NP ultra oli tiistaina, hyvin meni, kaikki ok. Pieni oli 3pv edellä, mutta täälä ei laskettua aikaa muuteta ellei ole yli 4pv heitto, kun se voi kuitenki tässä vaiheessa vielä tasaantua helposti RU mennessä :)

Täälä on semmosta tasasta huonoa oloa aamusin/iltasin. Joka toinen päivä oksentelua..
Painosta en nyt tiiäkkään, en usko että on noussu, tiistaina seuraava neuvola!
12+3 tänään
 
Heips taas ja tervetuloa uusille =) Tänne ei kuulu uutta, neuvola olisi maanantaina, mutta eipä sielläkään ihmeempiä ole tiedossa.
Kävin kirpparikierroksella ja löysin kahdet HM äitiyshousut yhteensä 5 e.
Pieniä liikkeitä tuntuu silloin tällöin, mutta ei joka päivä. Kunnon potkuja odotellessa :p
syyselo ja kirppu 14+6
 
Di-mang: Minulla on juuri tuollaista kuvailemaasi kuvotusta, ja jäätävä päänsärky + selkäkivut seurana koko ajan. :snotty: Varsinaista pöntön halailua on ollut ehkä pari-kolme kertaa. Syöminen on pientä, mutta koitan säännöllisesti jotain aina saada kurkusta alas. Painokin on tippunut, mutta se lienee väliaikaista vain :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Hellou!

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Oon jumittunut vähän tonne fb:n puolelle ku on niin paljon kätevämpi ku melkeen aina puhelimella selaan, harvoin ehdin oikeen koneella käymään. Mut tosiaan ei mitään erikoista kuulu. Tuntuu, että maha olis pienentynyt? Ehkä se vaan on se turvotus hävinnyt :D Rakenneultraa odotellessa, reilu kuukausi vielä! Ja tosiaan sitä keskiraskauden enrgiapiikkiä odotellaan, kaamea väsymys vaivaa edelleen...

Hyvää Juhannusta kaikille mammatovereille! :)
 
Viimeksi muokattu:
mä en tekis mitään johtopäätöksiä sykkeiden perusteella, et kumpi on :) toki niiden perusteella kiva arvuutella, mut en usko että ne loppupeleissä kertoo yhtään mitään. se riippuu niin paljon siitä, et liikkuuko vauva kun sykkeitä kuunnellaan vai nukkuuko.. mut eikös se niin mee, et alle 145 on poikasyke ja yli 145 tyttösyke?

täällä poksuu tänään 17+0! 3 viikkoa ja 3 päivää rakenneultraan ja 3 viikkoa puoleen väliin! apua :)

aurinkoista juhannusta kaikille!
 
Heissan! Päivitetäänpä kun tässä miehelleni kuskina ja muut päissään :) hyvin maistuu marli neljä hedelmää mehu! :) päätä särkeny ja korva tulehdus ei lähteny vaikka kuurin söin. Itselläkin ollut kamala ummetus ja nyt sitte jouduin lääkärii supistuksien ja poltteen takia onneksi selvisi et on hiiva vaam kyllä pelotti että on kohtu tulehdus :( mites muilla juhannus? Me tässä mieheni kanssa yritetään tätä yhteis eloa nyt harjoitella ja hyvin menny tähän asti :) nyt jo helpottaa enkä itke niin helpolla ja hyvä mieli pystyn ja ottamaan rennommin eikä tule sellasia oloja enää niin paljon että olis jokin tuolla massussa huonosti.
Rauhallista juhannusta kaikille! :)
Princesssa & Papu 13+3
 
Di-mang, mulla kans ollut tuota jäätävää pahoinvointia ja yökkimistä viikosta 6 lähtien. Nyt viikolla 14 alkaa oikeasti olo helpottaa! Tiedän sun tunteen mitä toi on, ihan hirveetä, mutta jospa sullakin alkais pian helpottaa!

Paino nousuut ekan ja tokan neuvolan välillä 700 g. Pelkäsin et ois tullu paljo enemmän. Yhteensä edellisistä on tullut 16 kg ja 14 kg. Varmaan jotain tollasta vois siis taas odottaa..

Pieniä liikkeitäkin jo ajoittain tuntuu. Istukka oli etuseinämässä joten kuulemma liikkeet todennäköisesti tuntuu tossa vähän ylempänä. On ihan hassua kun vauva on ultrattu jo 3 kertaa :D Nyt nimittäin lääkärineuvolaskin se ultrattiin. Ihana tietää että kaikki edelleen hyvin.

Viime yönä näin jo untakin vauvasta :heart:

Ootteko hankkineet jo jotain vauvalle? Mulla on yks vaate, pari bodya just tilasin ja sit kuopus välttämättä halus valita sille tuttipullon :D Vaikka aikomus on imettää niin on toi pullo ihan kätsä, voihan siitä syöttää sit omaa maitoa kuitenki.

Mulle vois päivittää RU 7.8. , kiitos

Tafgu, 14+3.
 
Moikka,

Hankintoja ei olla vielä tehty. Hankinnat meni muutenkin tuplien myötä uusiksi. Esikoiselta oli jo vaunut ja kaukalo valmiina, mut ne menee nyt vaihtoon. Kaukalo sen takia, et se on aika leveä ja periaatteessa taakse pitäis mahtua joko kaks kaukaloa ja yksi turvavyöistuin tai sitte vaan kaksi kaukaloa ja minä. Tuplarattaita on tullut jonkin verran vertailtua, mut pitäis varmaan mennä ihan livenä tutkimaan. Esikoisen vaatteet on vielä tallessa, joten ihan kaikkea ei tarvii ostaa. Ehkä sitten voi täydentää, jos sukupuolet saadaan selville. Kaksosistahan saa 3 äitiysavutusta, joten vois halutessaan ottaa 3 äitiyspakkausta :) Todennäköisesti otetaan varmaan yksi pakkaus ja kaksi rahallista avustusta. Kyllähän noita hankintoja tulee ihan riittämiin, niin avustukset tulee tarpeeseen.

Me ei olla menoss mihinkään omakustanne ultriin. Meillä on RU 25.7. ja sen jälkeen ultrauksia on kai 2-4 vkon välein. Loppuvaiheessa taitaa olla jopa viikottain.

Nyt on alkanut jo vähän ehkä toi huonovointisuus ja väsymys hieman vähentyä. Ehkä se hehkuva keskiraskaus tekee tuloaan :)

Pohjoistuuli + tuplat 15+1
 

Yhteistyössä