Joulukuun tonttuset 2013

Maikkis: mulla on ollut kanssa huono-äiti-hetkiä tuosta vatsallaan lattialla makuuttamisesta. Neuvolassa asiasta sanottiin, mutta meillä neiti ei viihdy kuin pienen hetken lattialla silloin kun vatsa on sopivan täynnä ja hän on virkeä. Noh, kävin kaveria moikkaamassa jolla on vajaan vuoden ikäinen tyttö ja heille taas oli neuvolasta sanottu, että ei saa makuuttaa lainkaan lattialla ennen kolmea kuukautta. He olivat neuvoa noudattaneet. Heillä neiti lähti kävelemään kahdeksan kuisena, joten eiköhän meilläkin toivoa ole :).

Liise kuulostaa tosi rankalta. Mutta onneksi myös ohimenevältä. Tsemppiä!

Marel ja neiti
 
Muistaakseni meillekin sanottiin joskus toisella neuvolakäynnillä että voi alkaa makuuttaa vatsallaan joskus parin kuukauden ikäisenä. Kysyin asiaa vielä erikseen kun olin ajatellut että heti pitää alkaa vatsallaan pitää ja huokaisinkin että eihän tässä sitten mitään hätää ole enkä ole nyt tosiaan kun ihan muutamaan kerran pitänyt vatsallaan tosi lyhyitä aikoja. Mitenköhän on mahdollista että ohjeet vaihtelee :O

Miips ja pikkumies 6vko
 
No jopas on ristiriitasia ohjeita! Me kuulutaan myös siihen joukkoon, joille annettiin ohjeeksi alkaa makuuttamaan vatsallaan samantien. Poika kyllä harjotteleekin vatsalla olemista ihan mielellään, ja kannattelee hienosti sekä päätä ja ylävartaloa että takapuoltaankin - toki vielä eri aikaan =D Hienoa on seurata toisen kehittymistä.

Liiselle jaksamista! Toivottavasti ylimääräset haasteet kohta helpottaa ja pääse keskittymään vauvan hoitoon.
Täällä on nyt alettu myös naureskelemaan urakalla =) Ihanaa kun pieni jo katsoo kohti ja naureskelee. Missä iässä nuo hymyt ja naurut yleensä alkavat näin suuremmissa määrin?

Huono äiti -kerhoon liitytään täälläkin d-vitamiinitippojen osalta =/ En vaan muista! En ymmärrä itekään miten niiden muistaminen voi muka olla näin vaikeeta. Laitoin vielä pullon sellaseen paikkaan, josta en voisi olla sitä huomaamatta - no näköjään voin =P


Lisconen & pikkujannu 4vk 3p
 
Heissan kanssa-äitylit :)

Täällä on ilon päivä. Neiti meni nukkumaan jo 2.30. Edelliset yöt on menty aikasintaan kuudelta aamulla joten toi puol kolme on ihan juhlaa. Myös D-vitamiinit nyt aloitettu. Aloitin sillä yhdellä tipalla ja ajattelin että kokeilemme sitä nyt vaikka ensin viikon ja siirrymme sitten rohkeasti kahteen tippaan jos neidin masu sen kestää.

Ai, että kun on tylsää kun on niin kovat pakkaset. Täällä aamulla -18. Kovasti mieli tekisi ulos kun on niin nätti auringon paistekin mutta en oikein uskalla lähteä kun neiti on vielä niin pieni. Oletteko muut käyneet? Vauvallehan saa varmasti niin paljon vaatetta päälle että kylmä ei tule mutta hengitystiet mietityttävät....

Maikkis
 
Kiitos kannustuksesta! :) Hallelujaa, mulla flunssa on helpottanut ja rintatulehdukseen antibioottikuuria enää kaks päivää jäljellä! :)

Aloitin lisäks pojalle cuplaton-tipat ja vatsanväänteet ja ilmavaivat on helpottaneet jonkin verran. Maitohappobakteerit aloitinkin pojalle ja itelleni jo kuurin alettua.
Kaks yötä on nyt mennyt niin että 20-21 aikaan nukahtanut, herännyt syömään 1-2 maissa, tehnyt kakat, nukahtanut, herännyt syömään 5-6 maissa ja torkutellut kevyesti aamun ja 8-9 taas syömään. Olen siis saanut itsekin nukuttua vauvan univälit, kun ei ole tarvinnut mahavaivoja hoitaa. Lisää näitä!! :)

D-vitamiinit aloitettiin meillä 2 viikon iässä ja hyvin kesti maha niitä silloin. Lisäsin annosta tipan päivässä, ekana päivänä tosin annoin vahingossa viis tippaa, mut eipä tuo siitä mitään vaivoja saanut. :D Nyt siis menee rela-tipat maitohappobakteerilla. Ulkona ei olla oltu nyt viikkoon, ite kun olin kipee ja mies oli kipee ja sit on nuo kovat pakkaset. Kyllä minä aattelin oottaa, että tulee leudommat kelit, lähemmäs 10-15 astetta ja riippuu ihan sääoloistakin esim. tuulesta ja sateesta. Sopivasti päälle ja suojaa vaunut hyvin, niin eiköhän sitä pärjää maalaisjärjellä. :) Meidän poika on kuitenkin kohta jo 6 kilonen ja 1,5 kk.

Ja nyt alkoi huuto, joten syöttämishommiin...palataan! :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Hyvä että muillakin on mennyt yöt paremmin :) Täällä tapahtui ihme kun poika nukkui viime yönä jopa 8h yöunet :O oikein säikähdin aamulla kun itsekin nukuin ja heräsin pikkuisen jokelteluun kuudelta ja kysyin vielä mieheltäkin onko se tosiaan nukkunut koko ajan ja kyllä vaan :) muutama yö taaksepäin on myös mennyt niin että poika nukahtanut joskus puolelta öin ja herännyt kuudelta ilman syöttöjä tai vaipanvaihtoja. Tovotaan myös että nämä jatkuu! Päivisin tosin poika syö tunnin välein 60-120ml ja nukkuu ihan max tunnin pätkiä.

Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla pakkanen pysynyt päivisin siinä -10 tienoilla niin voi tehdä edes pieniä ulkoiluja. Ja pakkohan se neuvolaan on päästä. Laitan vaunujen eteen kuomunsuojuksen ja vauvan äitiyspakkauksen makuupussiin ja sitten vielä toiseen lämpöpussiin ja ne myös tekee hyvän suojan kasvojen ja pakkasilman väliin joten vaunuissa on varmasti lämpimämpi hengitysilma kuin ulkona. Käytiin eilen neuvolassa jossa oli myös lääkäri. Poika oli taas kasvanut hienosti, kolmessa viikossa n. 600g. Painoa nyt on siis 6 viikon iässä 4880g ja pituutta 58cm. Minkä kokoisia teillä muilla vauvat ovat?

Miips ja pikkumies 6vko
 
Huomenta!

Poju valvoi eilen klo.14-22.30, välillä nukahti rinnalle syötön ajaksi, mutta hätkähti heti kun nostin sylistä sohvalle nukkumaan. Söi hurjan määrän maitoa illalla ja ähisi klo.05, joten nostin pojun syömään :) Nyt vielä jatkaa unia... Olenkin iltaisin herättänyt klo.19.00 jos vielä nukkuu päiväunia. Näin olen saanut pojun nukahtamaan klo.21.30-23.00 välisenä aikana, ettei enää kukuta sinne puoleenyöhön asti. Maikkis Nukkuuko teidän vauva illalla myöhäänkin, että sen takia valvoskelee yöhön asti ennen yöunia? Meillä tuo herättely ei aikaisemmin toiminut. Teki mitä vain, niin poju nukkui sikeästi - ei auttanut kuin antaa nukkua vaikka 21 asti.

Viimeviikolla olikin pojun 6vko lääkärineuvola. Tässä tuoreimmat mitat. Suluissa 4vko mitat. Paino 4605g (4180g), pituus 54,2cm ja py 39,2cm (38cm). Pilkuista kasvoissa kysyin lääkäriltä ja hormoninäppyjähän nuo olivat. Nyt jo parempi, mutta pojun iho tosi kuiva - etenkin kasvot ja päänahka.

Itselläni oli eilen jälkitarkastus ja kaikki hyvin. Paino oli 57,1kg, ensimmäisessä äitiysneuvolassa se oli 60,7kg. Kokoajan on hurjan nälkä ja tuntuu, että vaika syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ei meinaa millään saada kylläisyyden tunnetta. Imetys tekee ilmeisesti tehtävänsä. Juoda pitäisi paljon enemmän.. Ehkäisyksi otan tuon hormonikierukan. Täällä kuitenkin suositellaan, että se laitetaan vasta 6kk synnytyksen jälkeen. Höh.

D-vitamiinia olen antanut nyt vaihtelevasti. Välillä pojulla on vatsa ollut sekaisin, niin olen yrittänyt minimoida nuo aiheuttajat -> tulee paljon pierua ja löysää kakkaa usein. Toissapäivänä ihan vikisi kun otti niin kipeätä pyllyyn kakkaaminen kun 15min välein tuli soosia. Sitten jo annoin nan:nia kun ajattelin että se rauhoittaisi pienen vatsaa. Täysimetyksellä menty 2viikkoisesta asti. Tuli aivan paha mieli kun toinen oli kipeä. Olen yrittänyt välttää määrättyjä ruoka-aineita jotka vatsanpuruja saattaa aiheuttaa, mutta inhottavaa kun se rajoittaa muutenkin tätä mun nirsoa ruokavaliota. Voiko salaatti aiheuttaa vatsanpuruja?

Nyt menen laittamaan tuota koululaista kouluun.

Mukavaa pakkaspäivää kaikille äideille :)

-Judie ja poju 7vko
 
Moikka, mahtuuko yksi lisää joukkoon? :)

Kirjoittelin odotusaikana marraskuisissa, mutta neiti syntyi 3.12.2013, eikä marraskuisilla ole kovinkaan aktiivista ketjua, ajattelin että josko täältä saisi enemmän vertaistukea.

Tosiaan, toinen lapsemme syntyi melko vauhdikkaasti ja helposti 3.12 TYKSissä. Siitä lähtien on jälleen muisteltu millaista se vauva-arki taas onkaan, esikoinen kun on jo 5-vuotias :)

Neiti on alusta asti ollut vatsavaivainen.. koitin tähän kyllä henkisesti varautua, koska esikoisella oli ekat 2,5kk koliikki. Neidillä on kuitenkin erilaista tää vaiva, epäilen refluksia. Käväisin lääkärillä, joka haluaa sulkea maitoallergian pois. Nyt siis apteekin korvikkeella kolmatta päivää, vaikea sanoa, onko muutosta tapahtunut, kun päivät on olleet niin erilaisia tavallisenkin korvikkeen kanssa. Seuraillaan.

Ja lisäksi lääkäri löysi sydämestä sivuäänen, ensi viikolla sydänultraan. Koitan itselleni vakuutella, että sivuäänet ovat yleisiä, mutta kyllä tässä hiukan stressiäkin pukkaa.. :(

Yöt meillä menee aika hyvin, ainoa rassaava juttu on nukkumaanmeno, joka on myöhäinen (00-01, tosin on jo aikaistunut alusta..) ja iltahuudot. Kun tyttö saadaan nukkumaan, voi nukkua parhaimmillaan 8h putkeen.. yleensä kuitenkin syö 4h välein.

Päivisin kitistään ja nukutaan pätkissä, yhdet pitkät unet (2,5-3,5h) nukkuu ulkona vaunuissa iltapäivällä/ illalla. Kitinä on kyllä vähenemään päin, olisiko ikä tehnyt jo tehtävänsä? Viihtyy jo jopa hetken muuallakin kuin sylissä! =)

Sellasta meille!

-Pippari ja typy 7 vkoa :flower:
 
Pikainen tervehdys! Lueskellut olen mutta kirjoittelu on usein keskeytynyt ennen alkamistakaan.
Täällä vauvelin vatsavaivat (KOPKOP PUUTA) hieman helpottaneet pikkuhiljaa ja syöttöjen välissä jopa pääsee nukkumaan uneen asti yölläkin :) Aika tiheään silti syötöt täysimetyksellä ympäri vuorokauden(huhheijjaa!),mutta kyllä tuntuu lyhyetkin unet ekan kuukauden nukkumattomuuden jälkeen hyvältä,ja se ettei poika enää niin tuskainen koko ajan :) Hymyileekin usein ja juttelee ja seurustelee hurmaavasti,sekä perheenjäsenille että eräälle tietylle punaiselle muoviankalle ;D <3 Viihtyy myös hyvin lattialla viltin päällä tätä kyseistä ankkaa huitomassa.Harrastuksensa kullakin :D
Itsellä oli tiehyt tukos rinnassa mutta sain sen ohi onneksi ilman antibiootteja kotikonstein parissa päivässä.Sen jälkeen on tullut oltua ehkä liiankin varovainen kylmän kanssa eikä ole tullut paljon ulkoiltua vaikka niin upeat ilmat olleet.Niin ja noi -15 ilmat tuntuu jotenkin vauvankin kannalta liian kylmiltä,hrrr. Ehtiihän sitä.

Tsempit ja jaksamista kaikille ja palaamisiin! :)
Noie ja vauveli 1,5kk
 
Tervetuloa Pippari! Mukavaa kun tulee uusia kirjoittajia :) Meillä muuten ihan sama ton nukkumisajan kanssa. Poika menee nukkumaan joka päivä puolenyön aikaan ja usein aloittaa itkeskelyn ennen sitä joskus tuntia aiemmin. Sitten nukkuu yleensä sen 6-7 tuntia ilman heräilyä tai herää kerran syömään. Kerran nukkui jopa 8h. Päivisin nukutaan lyhyissä pätkissä. Poika ei viihtynyt aluksi myöskään missään muualla kuin sylissä (tai nukkuessa sängyssä), mutta nyt saattaa viihtyä sitterissä ainakin parikymmentä minuuttia ja joskus jopa päivisin nukahtaa siihen.

Missä teillä vauvat nukkuu öisin? Meillä vauva on nukkunut alusta asti äitiyspakkauslaatikossa joka on laitettu pinnasängyn päälle. Sänky on samassa huoneessa meidän kanssa mutta eri puolella huonetta. Meillä tämä järjestely on toiminut hyvin. En ole uskaltanut ottaa vauvaa nukkumaan viereeni koska pelkään että käännän vahingossa kylkeä tai jotain. Usein myös nukutan vauvan laittamalla hänet sänkyyn vähän unisena mutta vielä hereillä ja sitten olen hetken vieressä ja poistun kun nukahtaa. Kohta pitää varmaan siirtää poika ihan pinnasänkyyn nukkumaan kun kasvaa niin hurjasti :)

Miips ja pikkumies kohta 7vko
 
Heippa uudet ja vanhat! Oon lukenu kyllä ahkeraan, mutta aika menee siivillä eikä tahdo vastaukseen löytyy hetkeä.

Joku tuskaili taapero sisaruksen kanssa!? Täällä 1,7v vetäny aika shouksi elämänsä. Vauvaa kohtaan on kiltti, mutta kiljuu, tekoitkee, vinkuu kaikki asiansa. Mun kanssa on helpottanut jo tää huomionhaku. Isää kohtaan joka päivät töissä aika kovaa showta pukkaa kun kotiin pääsee. Kyllä se siitä! Täytyy vaan olla malttia ja selittää useaan kertaan asioita.

Vauvalla nyt tiheän imun kausi menosa ja syö päivisin 1,5-2,5h välein. Öisin 3h välein. Yöunille alkaa 21.30-22 jollon menen ite ja nukkumaan. Noi iltahuudot usein on vauvan väsymystä ja tiukKa syliote ja heijausta,hytkyttelyä, kävelyä. Välttämättä ei itke nälkäänsä vaan väsynystään. Pari kertaa tän tytön kohdalla osunu mut suh hyvin on illat menny. Se on aika raastavaa kun on itekki väsyny ja vauva vaan itkee.

Tuttia yritän opetfaa syömään mut ei oikeestaan huoli kun vaunuihin mennessä nukkumaan tai turvakaukalossa. Me ollaan ulkoiltu syntymästä lähtien. Eka kantoliinalla ja nyt oon ollu jopa -17 niin et vauva on vaunuissa max 1,5h. Laitan haalarin hupun naamalle ja vauvan niin syvälle äppussiin että sen suu aukon saa umpeen. Eli tosi pientä ilmaa joutuu lämmitämään ja lämpimänä on tullu paketista ulos. Kunnolla villavaatetta toppapuvun alle ja sormet sekä varpaat extra kerroksiin.

Kantoliinalla oon kantanu tosi paljon ja siinä nukkuu paljon. Saa touhuttua arkiaskareita ja nosteltua esikoista. Tarpeeks tiukka sidonta vaan!

Meillä vauva nukkuu äplaatikossa osan yötä ja jonkun imetysvälin mun vieressä kun haluun nukkua :)
 
Ja mä nukutan osan yötä mahallaan. Rohisee niin julmetusti syöttöjen jälkeen et kippaan herkästi. Isot röyhyt tulee näin ja jatkaa hyvin hiljaisesti uniaan. Lattialla on kans pienii hetki ollu masullaan miten jaksaa. Ei kovin kauaa vielä.

Tyttö melkein 4vkoa
 
Pippari ~ Tervetuloa mukaan :)

Meidän poju nukahtaa illalla omaan pinnikseen, kun herää ensimmäisen kerran imetän istualteen ja otan pojan sen jälkeen viereen tissuttelemaan lisää, johon sitten nukahdetaan molemmat ja on vieressäni aamuun asti. Herää vielä toisenkin kerran tissuttelemaan ennen aamua. Ei ilmeisesti unissaan jaksa syödä masua ekalla herätyksellä täyteen ja siksi herää vielä uudestaan. On niin pikaisia nuo yösyötöt. Tarkoitus olisi jossakin vaiheessa yrittää opettaa pieni yöllä takaisin omaan pinnikseen, mutta nyt en ole jaksanut ja nautin itsekin tuosta kun pieni on vieressä. Olen koittanut siirtää omaan sänkyyn syötön jälkeen mutta on vain tapittanut silmät auki eikä tutti lohduttanut niin että olisi sinne nukahtanut.

Meillä on käännytty tosi monta kertaa masulta selälle 6vk:n iästä lähtien. Aluksi ajattelin sen olevan sattumaa, mutta tekee sitä miltei päivittäin niin ei se enää sattumaa voi olla ;) Ihanaa kun poju on nyt alannut hymyilemään ja jokeltelemaan kunnolla - IHANAA! Viihtyy myös tosi hyvin jumppamatolla, eilenkin 45min pelkkä vaippa päällä ja kivaa oli. On niin paljon vuorovaikutteisempi nyt - niin se vain aika menee vauhdilla.

Nyt vaipanvaihtoon..

Mukavaa viikonloppua kaikille äideille!

-Judie ja poju 7vko
 
Heissan pitkästä aikaa,

Ihanaa että kovimmat pakkaset ovat nyt hellittäneet. En sitten loppujen lopuksi uskaltanut viedä tyttöä ihan kovimmilla yli -15 asteen pakkasilla ulos...tai minä olisin varmaan vienyt mutta meitin ukko oli sitä kovasti vastaan. Kysäsin asiaa myös lääkäriltä tuossa lopputarkastuksen yhteydessä ja hän oli kyllä sitä mieltä että yli 30 minsaa yli -15 ei ollut suositeltavaa...

Meillä on nukuttu kaksi yötä!!!! ja koputetaan puuta. Molempina öinä tyttö on mennyt nukkumaan siinä seiskan-kasin maissa ja sitten kolme-neljä syöttöä ja nukkunut aamuun asti. Ensi yönä koitetaan ehkä sellaista ratkaisua että mennään koko perhe nukkumaan makuuhuoneeseen...aika villiä! Ukko kun on töissä niin olen lähettänyt hänet makuuhuoneeseen nukkumaan ja itse nukkunut aika paljon olkkarin sohvalla. Meillä on tuo vaavi-sänky joten neiti nukkuu sitten siinä sohvan vieressä....alkaa vaan omat paikat hajoamaan kun tuota sohvaa ei ole suunniteltu nukkumista varten.

Meillä ei olllut ollenkaan tuota 6 vkoa neuvolaa...hieman ihmettelinkin kun meillä oli pelkästään se 1kk neuvola ja sitten seuraava on 3 kk neuvola. Hieman jänskää että miten neiti niihin rokotuksiin reagoi. Sanoi ukollekin että yrittää sitten järjestää työt niin että neuvolasta seuraavat päivät ovat vähän iisimpiä jotta voi sitten olla tarvittaessa kotona jos esim. nousee korkea kuume.

Meillä neiti on oppinut huitomaan noita leikkimaton leluja. Meillä on sellainen kaarihässäkkä josta riippuu leluja. Pari kolme kertaa ollaan "harjoiteltu" yhdessä ja nyt neiti osuu jo omilla käsillään leluihin jotka sitten helähtelevät. Aika päätöntähän tuo meno vielä on ja sitä ei ole vielä keksitty että jalkoja ei tarvi samaan aikaa huiskia ihan yhtä kovaa....aika liikkis siis kun makaa selällään ja huiskii kaikkia neljää raajaa päättömästi :)

Masullaan ollaan myös hieman treenailtu mutta siinä neidillä menee vielä noin 5 minsan päästä hermo. Kääntymistä hän ei ole vielä keksinyt lähteä yrittämään....hymyt ja jokeltelut ovat kuitenkin jo jokapäiväisiä. Kamalan paljon tuntuu tytöllä olevan asiaa :)

On tää äiti-arki kyllä vaan hassua. Joka toinen hetki haluan näitä pieniä suloisuuksia tusinan lisää ja joka toinen hetki pohdin että olikohan tämä vauvan teko sittenkään kovin viisasta. Olen samaan aikaa maailman onnellisin kun neiti on mun sylissä ja samalla sekunilla mietin että vitsi, kun saisi olla hetken vaan rauhassa...Älkää ymmärtäkö väärin hetkeäkään en vaihtaisi pois (tai no, ne sektionhaavan kivut antaisin kyllä :) ) mutta aika laidasta laitaan fiilikset vielä seilaa. Ehkäpä se "arki" vielä joskus alkaa....

Maikkis ja neiti noin 2,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Minnie, kokeilin vaihtaa edellispäivänä normikorvikkeeseen takaisin ja se sai aikaan välittömästi kamalan huudon ja pahentuneet refluksioireet. Tämä välttämis-altistuskoe riitti meille, lääkäri kirjoittaa b-todistuksen Kelaan. Maitoallergian toteamisessa käsittääkseni verikokeet eivät ole kovinkaan luotettavia, vaikka niitäkin tehdään.

Refluksioireet eivät ole silti kokonaan helpottaneet, mutta mietinnässä on, aletaanko niitä tutkia vai ovatko oireet niin vähäiset, että kokeillaan ensin sakeuttajat, Gavisconet yms.

Neiti söi eilen 22, nukahti 23 ja söi seuraavaksi 6.45!! :D Tästä nukuttiin (pikku ähräämisen jälkeen) vielä 9 asti, tai siis nukkuu vieläkin, mä nousin kun esikoinen herätti. En valita, näitä lisää! :heart:

-Pippari
 
Hei!

Mukava kuulla, että maikkiksella nukutaan :)

Pippari ~ Kiva kun olette saaneet tuon maitoallergian selville, ettei vauvan tarvitse turhaan masuvaivoista kärsiä. Ihanasti oli teilläkin nukuttu :heart:

Mitenkä saatte vauvan nukahtamaan? Meillä nukahtaa ensimmäisille yöunille omaan sänkyynsä tutin ja rasun kanssa. Yöllä en ole jaksanut tuota tuttishowta ja nukahtaa aamuyöllä rinnalle. Päivällä olen nukuttanut välillä omaan sänkyynsä tai syliin, josta siirtänyt sohvalle nukkumaan. Tänään välähti kun poju oli väsynyt, muttei halunnut nukahtaa. Otin vaunut sisälle ja maton reunalta könkötin vaunuja melko vauhdikkaasti - uni tuli mukavasti. Ei olla nyt päästy pihalle, kun siellä on -20C pakkasta.

Nyt on makkarakeitto valmis, siispä syömää kun pieni vielä nukkuu.

Tulkaahan äidit tänne höpöttelemään :)

-Judie+poju 7vko
 
Heippa.

Tuntuu, että aika menee niin siivillä. :) Meillä on tainnut vauva löytää oman yöunirytmin ihan itse. Nukkumaan poju menee klo 21.30, ei millään jaksa valvoa tuon yli vaikka kuinka yrittää valvottaa. Klo 2 syö ja puoli 6 ylös. Eli 8h unia ottaa yhdellä syönnillä. On hyvin virkeä olo itselläkin. :) vauva on oikein kiltti muutenkin. Ei turhia kitise.

Ensi viikolla meidänkin pojan eka neuvola lääkäri. Hui miten tosiaan aika vaan menee.

Ristijäiset meillä on 1.3. Miten ihmeessä voi keksiä nimen?? Tuntuu, ettei mikään ole hyvä. :( mutta jospa se keksittäs tässä...

Paivih ja palleroinen 4vko
 
Kaivelin kanssa lelukaaret esiin sitteriin ja kyllä be kyytiä ja naurua saa osakseen. Kovin pitkiä aikoja ei jaksa päivisin olla hereillä 1,5-2h on aika maximi ja venyttelen hereillä olo sitten rinnan syöttämisellä. Nälkä tietysti on kun herää joten maitoa ennen vaipanvaihtoa,seurustelua, touhuja ja toinen tankkaus jos edes tarvii näiden jälkeen. 1-2 unet nukkuu vaunuissa ja pienempiä tunnin torkkuja sitten sitterissä, kantoliinassa, sohvalla. Sängyssä en oo nukuttanu kun ei sitä viel oikeen oo :) tarttis kai toi pinnis kasata johonkin lomottaa. Viimeyönkin nukku sit mun vieressä kun en jaksanu nousta ja siirtää laatikkoon.

Meillä ei sammas tahdo talttua ollenkaan. Sitruunaa ja puolukkaa oon antanu. Ehkä noit tutteja tarttis tiuhemmin vaan keitellä. Kielessä vaan on muualla ei näy mitään.. Ärsyttävä vaiva.

Meillä nimi on jo käytössä ja juhlitaan sitä tossa kahen viikon päästä!

Neiti 1kk!
 
Mukavaa sunnuntaita,

Viimeksi hehkuttelin kun kaksi yötä oli nukuttu...no, valitettavasti se jäi siihen kahteen yöhön ;( Nyt taas pari kolme viime yötä mennyt hieman paremmin ja tyttö on sammahtanut 12-1 välillä yöllä. En valita, ihan kuitenkin inhimillinen aika....Olen yrittänyt tuota että tyttö ei nukkuisi illalla enää seiskan jälkeen mutta aina se ei valitettavasti onnistu. Välillä kun tyttö päättää nukkua niin se on ihan sama mitä sitä tekee...lelukaaret, kutittelut, jumpat...ei auta, tyttö nukkuu jos nukkuu.

Päikkäreitä meillä nukutaan ihan miten sattuu. Eilen ei oikeastaan nukuttu yli tuntia kertaakaan ja nyt on nukkunut 4h! Nyt kyllä näyttää heräämisen merkkejä.

Meillä on opittu maiskuttelemaan...suloista!

Nyt täytyy mennä,

Maikkis
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Meillä sydänultrassa kaikki onneksi ok, ei mitään vakavaa. Kyllä on huojentunut olo! =)

Illalla nukkumaanmeno on onneksi aikaistunut, viikon verran on mennyt 22 maissa sänkyyn ja eilen jo 21 jälkeen. Tosin tänään herättiinkin sitten 7.45, kun olen tottunut että saa nukkua 9.30 asti. Nyt tulee piiiitkä päivä.

Meidän neiti ei jaksa päivällä paljoa yli tuntia valvoa?! Koskahan alkaa pidetä nuo valveillaolojaksot? Illalla valvoo ennen nukkumaanmenoa parisen tuntia.

Vatsavaivat ovat hiukan helpottaneet, ei huuda säännöllisesti enää iltaisin. Kuitenkin jonkinnäköistä vatsavaivaa tuntuu olevan kellonajasta riippumatta, esim tänään aamulla heräsi selkeästi kun sattui.

Meilläkin maiskutellaan muuten! :D

-Pppari ja neiti 2 kk :heart:
 
Heipä hei täältäkin,

poika on tänään kahdeksan viikkoa ja jonkinlaista rytmiä alkaa hiljalleen löytyä. Päivisin nukkuu ja valvoo edelleen aika lailla miten sattuu, mutta illat alkavat jo noudattaa tuttua kulkua ja nukkumaan menee siinä yhdeksän-kymmenen aikaan. Iltoihin sitä on ehkä itsekin panostanut enemmän, että saisi siinä rutiinin toimimaan ja vanhemmille pienen hengähdystauon.

Maikkis tuossa ylempänä ketjussa hyvin kuvaili tuntoja lapsen kanssa kotona olemisesta. Musta tuntuu ihan samalta. Poika kun katsoo silmiin ja hymyilee, niin koko maailma pysähtyy ja sydän pakahtuu onnesta. Ja minuutin päästä sitä on jo Facebookisssa ja haikailee aikuista seuraa itselleen. Kaipa se on vaikea asettua tällä tapaa aloilleen, kun ei ole oikein koskaan ollut.

Oletteko käyneet muut perhekahviloissa tai muissa vauva-aktiviteeteissa? Mä olen parina viikkona yrittänyt päästä lähellä olevaan vauvapiiriin, mutta se kun alkaa jo kymmeneltä, niin ei koskaan keretä. Tällä viikolla laitan kyllä vaikka herätyskellon soimaan, että päästään näkemään muita.

Imettämisestä onko teillä muilla tullut ongelmia imemisotteen kanssa tutin kanssa? Sen jälkeen kun poika alkoi syömään tuttia, niin aloittaa aina nälissään syömiseen ihme maiskutuksella. Se sattuu mua ja varmasti menee ilmaa mahaan hänellä. Riittävän monta kertaa, kun kärsivällisesti irrottaa otteen, niin sujuu kyllä onneksi.

Kantoliinaa ja -reppua on täällä kokeiltu moneen kertaan, mutta ei oikein tunnu siinä viihtyvän. Jatkan kyllä yrittämistä, sillä painoa on tullut niin reippaasti, että käsissä ei jaksa oikein kanniskella enää pitkiä aikoja. Ja niskat on ihan jumissa koko ajan..
 
Hei!

Ihanat päikkärit itsellä takana, toivottavasti saa yölläkin nukuttua. Poju heräsi tänään klo.7.00 ja nukahti päikkäreille vasta klo.14. Eli meilläkin valvotaan välillä montakin tuntea putkeen ja sitten nukutaan toisinaan pitkiäkin päikkäreitä - kuten nyt 4h menossa. Tänään oltiin 2kk neuvolassa ja tässä pojun mitat: Suluissa 6vko:n mitat.
Pituus: 56,3cm (54,2cm)
Paino:4870g (4605g)
Pään.ymp. 40,3cm (39,2cm)
Meidän oikea neuvolantäti on mammalomalla ja tämä uusi sijainen oli aivan ihana!! Rotavirusokotusta emme ottaneet, eli ensimmäinen rokotus vasta seuraavassa neuvolassa.

Odotan kovasti sitä, että pikkuiselle alkaisi tulemaan rytmi päivään. Illat ovat meilläkin rauhoittuneet, monesti menty nyt ihmisten aikaan nukkumaan, eli 21-22 välillä, mutta viimeyönä nukahti vasta puoliltaöin. Päivisin ei ole vielä selkeää kelloaikataulua - nukutaan ja valvotaan miten sattuu.

Pieni on nyt niin ihanasti alkanut jokeltamaan ja jakelemaan hymyjä :)

Nyt herätään.

-Judie ja poju 2kk
 
Heippa!

Mulla jäi kirjoittelu kokonaan kun niin harvoin koneelle pääsee ja kännykällä ei jaksa... Mulla kun on kotona vauvan lisäksi myös pojat 4v ja 5v niin tekemistä on :)

Judie Mulla sektio tehtiin nyt pystysuunnassa ja sekään ei ihan kohakkain ole ommeltu kun vanha poikittain oleva arpi ei ole enää kohdakkain mutta samapa tuo :) Mulla kohdunseinämä oli jo siis ohut kalvo, lihaskerrosta ei ollut jäljellä yhtään. Kiinnikkeitä oli paljon ja kesti pitkään aukaista ja sulkeminen vielä kauemmin, kohtu oli niin hauras että sitä ei pystynyt enää edes kunnolla ommella vaan on nyt jotenki yksinkertaisesti vain parsittu. En täysin ymmärtänyt... Leikannut lääkäri sanoi ettei olisi enää kohtu kestänyt alunperin sovittuun päivään asti eli onni oli matkassa että muissa asioissa päivystykseen mentiin ja haavan seutu ultrattiin samalla.
Leikkaus meni ilman suurempia murheita siis, kesti vain niin kauan että puudute alkoi lakata ja mulle tuli paniikki kun aloin tuntemaan kipua mutta onneksi nopeasti lisättiin lääkkeitä kun vauvakin oli siinä vaiheessa jo ulkona mahasta. Ja on muuten hyvä että siinä ollaan hyvin sidottuna siinä leikkauspöydällä kun mä yritin siinä paniikissa käsiä repiä irti. Mulla jo jalatkin liikkui kun ne vielä leikkeli kiinnikkeitä pois ja sulkivat.

Musta tuntuu nyt myös että puuttuva palanen löytyi, kaikki lapset on mun luona nyt kun tämänkin sain. Ja vaikkei sukupuolella väliä ole niin olen onnellinen tytöstä vaikka alkuun en voinut uskoa että vauva on tyttö vaan aina vaippaa vaihtaessa hämmästyin ku pippeli puuttuu =) Ja tyttöjen vaatteisiin olen hurahtanut vaikka olen poikienkin vaatteita vauvalle ostanut kun alkuun en osannut tyttöjen vaatteita edes katsoa vaan löysin vain ihania poikien vaatteita, mutta nyt kun noi mekot jne tajusin kaupoissa niin.... :LOL: :heart: Ja isoveljet on niin rakastuneita ja koko ajan siskoa hoitaisivat ja lässyttävät kun on niin söpönen ja ihana ja kaunis ja nätti jne :heart:

Mulla oli muuten edellisen sektion jälkeen ohuimmillaan sen 1mm kohdunseinämä. Mutta nyt en enää uskalla tähän ryhtyä... En tiiä sit jos mun vauvalle jotain kävisi muuttuisiko mieli mutta tää on nyt tässä.

Menikin hetki kun kaiken täällä luin ja nyt kirjoittamiseen meni vielä lisäaikaa niin taitaa tietokonehetki olla taas päättynyt :)

Onnea sulle pojasta :heart: Ja kaikille muille myös vauvoista paljon onnea!

Ehkäpä yritän päästä uudestaan lukee mitä kuuluu muille samanikäisille vauvoille :)
 

Yhteistyössä