Joulukuun tonttuset 2013

Hei!

Täällä ei ole ollut mitään ihmeellistä, normaalia arkea ja ajoittain aika kiireistä joten ei sitä oo tullu ehdittyä/jaksettua kirjoitella. Lukemassa olen käynyt ja kiva kuulla että teillä muilla on yöt menneet hyvin! Ja maikkikselle tsemppiä yövalvotteluun! Onneksi sinullakin on välissä ollut hyviä öitä. Meillä myös aika vaihtelevasti menneet yöt mutta nyt on mennyt paremmin kun häädettiin mies sohvalle ja nukutaan vauvan kanssa sängyssä.

Pikkuinen on reipastunut ja kasvanut niin paljon että tuntuu että alkaa jo jonkin verran olla perillä tästä maailmasta. Äänteleekin aina eritavalla jos on nälkä tai jos vaippa märkä tai sitten väsymys. Leluistakin on alkanut kiinnostua ja leikkimatolla huitoo käsillä roikkuvia leluja ja naurahtelee jopa välillä :) Kyljelleen on mennyt myös muutaman kerran mutta aika hallitsematonta tuo liikkuminen kuitenkin on. Poikahan meni kyljelleen itse ekan kerran jo kuukauden ikäisenä :eek: en tiiä sitten oliko jotain sattumaa mutta nykyään tapahtuu useammin. Mukavaa kun nyt alkaa jotenkin tottua tähän vauva arkeen ja osaa jo käsitellä vauvaakin vähän paremmin ja ei ole niin paniikissa joka asiasta:D Huomenna neuvolaan ja siellä uusi täti, toivottavasti mukava sellainen.

Te joilla aikaisemmin tai nyt vauva syönyt pääsääntöisesti korvikkeita, oletteko saaneet paheksuntaa asiasta syystä tai toisesta? tai onko vauvanne olleet perus terveitä ja kehittyneet normaalisti? Meillähän mennään nyt korvikkeella pääsääntöisesti koska imetys ei onnistunut kun vauva alkoi hylkiä rintaa ilmeisesti pullosta antamisen takia. Pumppasin siis alkuun omaa maitoa pulloon ja uskon että johtuu siitä ettei kelpaa. Lisäksi jouduin antamaan aina imetyksen jälkeen lismaitoa eli en tiedä sit tuliko sitä maitoa edes tarpeeksi. Nyt imetän vaan öisin ja sekin varmaan lähinnä rauhoituskeino vauvalle... Jotkut ihmiset ei tahdo oikein ymmärtää että ei se kaikilla mee niin että täysimetetään puolvuotiaaksi tai joillakin loppuu maidontulo heti alkuun, ja ihmettelee miksi meidän vauva juo pullosta korviketta ja paasaa että oma maito on edellytys lapsen henkiselle kehitykselle tai että nyt varmasti vauva saa jonkun taudin kun ei omaa maitoa saa enää juuri ollenkaan. Toki ymmärrän äidinmaidon hyödyt mutta kait niitä normaalia lapsia voi kasvaa ihan korvikemaidollakin..

Hyvää loppuviikkoa kaikille ja toivottavasti muuallakin kun pääkaupunkiseudulla saadaan nauttia näistä hyvistä ulkoiluilmoista pidempäänkin!:)

Miips ja pikkumies kohta 2kk :heart:
 
Täälläkin on nyt siirrytty korvikkeisiin täysin. Meillä oli ongelmana kamala oksentaminen kesken syönnin ja syönnin jälkeen. Meni omat ja vauvan vaatteet monta kertaa päivässä vaihtoon. En vaan yksinkertaisesti enää jaksanut sitä. Ja vauva huusi tietty heti nälkäänsä kun mahalaukku tyhjeni jo kesken ruokailun. :/ Olisin niin mielelläni imettänyt, mutta eih... Ja pulloruokailussa on helpompi kontrolloida ja tauottaa pojan syöntiä. Siitäkään ei apua ollut, jouduin ostamaan maidonsakeuttajaa ja nyt mennään suurimmaksi osaksi päivää ja koko yö ilman oksennuksia. Neuvolalääkärikin vain sanoi, että saadaan käyttää sitä huoletta.
Enkä ole saanut osakseni paheksuntaa korvikkeesta. Ja aluksi minäkin pumppasin omaa maitoa. Pakkkasessa on vielä muutama sata milliä. Nyt omat meijerit lopettaneet maidon tuotannon.
 
Moikka kaikille!
Mitäs teille muille äideille ja vauvoille kuuluu?Toivottavasti hyvää kaikille.
Täällä 2kk vauva ja nimikin saatu tänään virallisesti! :) Vietiin juhlallisesti oikeen paikan päälle maistraattiin koko perheen voimin.Vielä vikana iltana kyllä pähkäiltiin toista ja kolmatta nimeä,etunimi oli jo valmiina.Nyt sitten pienimuotoisia nimiäisiä suunnittelemaan.
Oltiin myös koko 5 hengen poppoo ekaa kertaa vauvan tulon jälkeen tällä viikolla "ulkona syömässä",eli pizzalla lähipizzeriassa,heh.Sujui yllättävän mukavasti ottaen huomioon ruokailijoiden ikäjakauman ja lukumäärän ;) ,vauvelikaan ei herännyt vaunun uumenista.Etukäteen ajattelin että ehtiiköhän siinä tohinassa itse syömään,mutta ehdin kuitenkin,jes.

2kk neuvolakin oli tässä ja kuusi kiloa oli ukkelin paino,onkin ollut kyllä kotona ruoka-aikaan ja välissäkin.Selässä jo tuntuu pötkylän kanniskelu kyllä.Pituuden mittasi terkka niin nopeaan että mietin tuliko oikea lukema mutta eipä se niin tarkkaa kai.

Itsellä on ollut mielessä että tekisi mieli ruveta vähän jumppailemaan,tähän mennessä vaan venytellyt ja hyötyliikuntaa kun liitoskivut vaivasivat synnytyksen jälkeen,mutta nyt jo ehkä voisi kokeilla.En kyllä tiedä saako vielä aikaiseksi muualle jumppaan kun kotona jotain ja kävelyitä mutta kuntopyörällä vois alottaa..oottekos muut jo urheilleet ja jos niin miten.

Niin ja tuossa mietittiin korvike asioita niin vaikka itse imetänkin niin minusta molempi parempi,ihan sen mukaan mikä kellekkin hyvä,että ei sitä kenenkään muun pitäisi arvostella tms.Niinkun nyt muissakin jutuissa yleensäkkin että jokainen tekee niinkun itselle sopii parhaitten ja tuntuu hyvältä.Itsellä tuntui ekan lapsen kohdalla ja joskus vieläkin että lastenhoitoon liittyen saattaa olla ohjeita ja mielipiteitä niin monessa paikassa alkaen lehdistä ja kirjoista neuvolaan ja ihmisiin että välillä oli pää pyörällä ja otin siitä paineita että teenkö nyt oikein jne,mutta nyt nro 3. kohdalla otan yleensä rennommin ja teen kuten tuntuu oikealta itsestä.

Onko teillä muilla nyt nukuttu vai kukuttu?Täällä sekä että.Välillä on parempia öitä ja sitten niitä joiden jälkeen ei itse niinkään pirteänä,mutta paranemaan päin on ollut suunta jo jonkin aikaa.Masu ja pukluvaivat vaivaa vaihdellen,mutta tuntuu ettei niin paljon kun alussa,en tideä sitten onko auttanut kun välttelen vähän maitotuotteita ja muut mikä voisi pahentaa.Nyt neuvolasta tuli rotavirus rokote ja se on varmaan muutamana päivänä vaivannut pienen masua,mutta kuumetta tms ei onneksi tullut.

Noniin,tässä tuli turistua jo sen verran että rupes ramaseen joten moi ja kaikille mukavia päiviä mussukoiden kera!

Noie ja pötkö 2kk
 
Viimeksi muokattu:
Paivih Meillä myös vauva pulauttelee aina vaan omasta maidosta eikä korvikkeesta ollenkaan. Olenkin miettinyt että mistä tuollainen voi johtua kun kuitenkin oma ruokavalio ihan normaali ja yrittänyt terveellisesti syödä. Olisin myös mielelläni imettänyt vielä. Miten tauotat vauvan ruokailuja? Meillä syödään miten sattuu vaikka olisi vasta puoli tuntia tai tunti edellisestä ruokailusta :O

Liikunnasta Olen tehnyt vaunulenkkejä vauvan kanssa ja muuta arkiliikuntaa päälle. Vasta eilen kävin pidemmällä n. tunnin lenkillä koiran ja vauvan kanssa. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että pitäisi varata joku ensisynyttäjien ohjaus aika ja että ei vielä kannattaisi harrastaa muuta liikuntaa kun ehkä reipasta kävelyä vaikka kaikki oli kunnossa ja olen palautunut tosi hyvin synnytyksestä. Jäinkin miettimään että mikä syy on olla harrastamatta liikuntaa kun synnytyksestä kuitenkin jo 2kk :D
 
Miips: Minä olen yrittänyt miettiä myös, miksi äidinmaito "oksetti" niin kovin... Lopputulos tähän nennessä pähkäilyyn on ollut vain, että korvike on alunperinkin pikkuisen paksumpaa kuin äidinmaito. Tai ainakin minulla rintamaito oli sellaista lirua. Jospa sitten tulevaisuudessa imetys onnistuisi seuraavan(-vien) lasten kohdalla. Olen ollut harmissani, kun imetys ei onnistunut. Mutta näyttääpä herra kasvaneen korvikkeellakin hyvin. :)
Meilläkin ruokailuajat on vähän mitä on, mutta tauottamisella tarkoitin sitä, että tämä pikkukaveri ei vetäisi kerralla niin paljon maitoa. Eli jos lämmitän maitoa 90ml, niin pullo pois suusta hetkeksi ja tutti tilalle. Sitten loput. Tälläisen ohjeen sain terkkarilta silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Moi! Meillä pulauttelu tarkoittaa että tarjoilu loppuu :) vauvan imuhalu on valtavat joten pupsuttaa tissiä mielellään ja kun maha onnliian täysi syö myös kuouunsa.. tauotan rinnan vaihdot esim. Vaipan vaihdolla, lelujen ihmettelyllä, kantamalla,seurustelemalla, iltasin kylpemällä ym. Eli tota teen mitä paivihil on suositeltu. Yritän saada neidin pysymään hereillä tunnin ajan. Ja kun taapero kaupaa apua joutuu typy kans odottaa vuoroaan. Nukkuu syömisten välissä 1-3h ja venytän ruokavälit 2h. Meill ei viel o kertaakaan kukuttu yöllä...

Mä oon käyny bodybalance tunnilla 4vko synnytyksen jälkeen. Hyppy tai juoksujumppia alotan kun tuntuu hyvältä kuukauden sisällä. Ekan kilsan vaunulenkin tein 4pvä synnytyksestä. Jälkitarkastus on ens viikolla. Toki kuuntelen kehoa enkä heilu jos tuntuu huonolta!

Typy 5vkoa

Eikä kannata kantaa syyllisyyttä korvikkeesta lasten kasvatuksessa on miljoona tapaa ja jokainen valitsee sen mikä parhaiten vauvalle/itselle sopii!!! Niin tutin,syömisen,pukeutumisen ym. Suhteen. Kyllä mä iltasin mietin et ois kiva kaivaa tuttipullo esiin ja tuuttaa vauval korvikkeet siitä et sais miehen kans yhteistä aikaa ilman tissis roikkujaa.
 
Viimeksi muokattu:
Halleluujaa...kello on puol yksitoista ja tyttö meni nukkumaan!!! Toivotaan että meni oikeasti yö unille eikä herää tunnin päästä. Nyt meillä on viime yöt menty taas puol kahen maissa nukkumaan joten puol yksitoista olisi ihan luksusta :)

Liikunnasta - mä olen vaunulenkkien lisäksi aloittanut pienet kotijumpat. Käsiliikkeitä pystyy jo tekemään pienillä painoilla (1,5 litran limppapullot täytin vedellä) mutta esim. askelkyykyt ilman painojakin ottavat vielä tuohon haavaan. Vatsalihasliikkeitä ei ole kamalasti vielä uskaltanut kokeilla kun esim. rattaiden kääntäminen tuolla loskassa ottaa mahaan...pikku hiljaa alkaa mennä hermo kun synnytyksestä on meillä jo se yli 2,5 kk. Eilen kävin ostamassa jumppapallon. Jos vaikka sillä varovasti kokeilis jotain....

Korvikkeista - Ihanaa kuulla, että joku muukin syöttää pääasiallisesti korviketta. Mun äiti-kaveripiirissä kaikki ovat täysimettäneet/imettävät lapsensa. Maksimissaan ovat iltaisin antaneet vähän lisämaitoa. Ei mulle kukaan ole päin naamaa korvikkeeseta mitään sanonut mutta rivien välistä voi välillä lukea että äiti-pisteet ei tässä asiassa ole turhan korkeella...tai sitten vaan kuvittelen. Itsellä on aiheesta hieman heikot fiilikset. Jotenkin kuvittelen että en ole yrittänyt tarpeeksi tai jotenkin muuten olen itse tämän mokannut vaikka järki sanoo että näin ei varmasti ole. Meidän tyttö ei vaan ollut tissillä viihtyvä tyttö.

Meillä 3 kk neuvola lähestyy. Äitiä jännittää paljon ne ekat piikki-rokotukset. Ukko on yrittänyt lohduttaa että ei neiti sairaalassa ainakaan edes yleensä herännyt niihin sokeritestauksiin joten eiköhän tästäkin selvitä...Myös rokotusten jälkiseuraukset jännittävät.

No niin, jos nyt itsekin painusi pehkuihin kun näyttää että tyttö oikeasti nukahti. JEI!

Maikkis ja pikku neiti
ps. käytiin tänään kylässä anoppilassa ja appiukko kysyi olenko laihtunut...ai, että sai hyvälle mielelle :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä se rytmi sitten muuttu. Palattiin kahteen syöttöön yössä, mutta siltikään tämä herra ei nuku yli kello 6. -.- Eilenkin illalla nukahti vasta jälkeen 11. Mutta eiii. Ja olen laskenut tämän pojan vuorokausi korvike määrää kun tuntuu niiiin suurelta, enkä ole ollenkaan väärässä. Nyt on mennyt 980ml ja vielä yksi syöttö menee tähän vuorokauteen. Eli yli litra menee per vuorokausi. Ja se ei saisi ylittää litraa. Ähm.... mut eipä paljoo pikkumiestä kehtaa nälässäkään pitää. :( Mikähän tähän avuksi, kun toinen on niin pieni vielä.??

Paivih ja poju 5 viikkoo 4päivää
 
Moi pitkästä aikaa =)

Täällä rintatulehdus sairastettu pari viikkoa sitten, enkä ole koskaan ollut niin kipeä. Kuume 40 kolme päivää :$ Neiti kumminkin kasvaa kohisten 3 kk mitat 5070g ja 56,5 cm.
Viime maanantaina saatiin ekat rokotteet ja sen jälkeen on ollut alamäkeä. Neiti huutaa lähes kaiken valveillaolo aikansa ja ainoastaan sylissä kävellessä edestakaisin on hiljaa. Lisäksi osui tiheän imun kausi tähän, joten rintaa syödään läpi vuorokauden 1-3 tunnin välein.

Päiväunet on yhtä taistelua, nukkuu sylissä tai sitterissä max 15 min, vaunuissa niin kauan kuin ne menevät eteenpäin.

Alan kyllä harkitsemaan vellin aloittamista, josko se toisi pituutta edes yöuniin.

Välillä kuitenkin viihtyy edes 10 min yksin lattialla leluja katsellen. Kovasti myös hymyillään ja jutellaan kun on hyvä hetki :)
syyselo ja tyttö 3 kk jo :)
 
Paivih-anteeksi tyhmä kysymys mutta miksi ei saa ylittää litraa? Kyllähän tuo määrä hurjalta tuntuu.täytyykin mitata paljonko meillä menee.

meillä tyttö on päättänyt että ei nuku enää yli. 45 min päikkäreitä...nyt toisaalta päivää pelkkää ähinää ja kitinää....nyrkkiä syö joka välissä ja kuola valuu hulluna. Ei kai niitä hampaita voi vielä tulla...

Maikkis
 
Helou! Täällä vaavi on nyt 2kk, tänään oltiinkin neuvolassa. Painoa oli tullut mukavasti 5905g ja pituutta 58cm, päänympärys muistaakseni 41cm. Ristiäiset oli tammikuun 25.päivä ( niissäkin vaan oli oma "stressinsä" ), mutta nyt on nekin pidetty ja kaikinpuolin hyvin meni :D "Reino" kuorsasi koko kastetilaisuuden, mummukin luuli että joku vispaa jalkojaan niin että lattia narisee kunnes tajusi että reinohan se kuorsaa :D Nyt kun on nuo risitäisetkin ohi niin saa taas keskittyä/rauhoittua tavalliseen arkeen. Huomenna olisi itsellä jälkitarkastus. Niin ja "Reino" on nyt ensimmäistä kertaa hoidossa, mummu haki parituntia sitten vaunulenkille, jonka jälkeen soittivat että reino voisi olla vielä hetkisen mummulassa.. Todella outoa kun vauvaa ei ole kotona, tuntuu kokoajan että jokin puuttuu. Mutta ihanaa saada omaa aikaakin, ehdin tännekkin kirjoittaa ja lukea teidän vauvaarjen kuulumisia :) Isännällä on yövuoroviikko ja selkäkipeä, itselläkin meinaa välillä olla hermot kireällä kun täytyy yrittää olla aamupäivät hiljaa ja illalla kun se nukkuu kahteen eri otteeseen ja sitten yrittää olla ymmärtäväinen (kuunnella selkäkipu valitusta) ja lääkäriin/hierojalle ei mene ennenkuin on pakko...en ymmärrä mikä noita miehiä vaivaa etteivät voi mennä hierojalle ( vielä kun työpaikan kautta saisi/pääsisi edullisesti)..no minä sitten illalla rasvailin ja hieroin ukon selkää..eikä oikein voi siivotakkaan vaikka huvittais kun täällä on taas kamala kaaos ( niinkuin pommin jäljiltä koko asunto ) :D Välillä tuntuu että kotona olis kaks vauvaa.. no ei, on tuo mun mieheni kyllä toisaalta taas aika kultakimpale kun ajattelee kaikkia niitä hyviä asioita. Ja voi että oon onnellinen, en oiken vielä ole ymmärtänyt/sisäistänyt että me/mulla on ihan ikioma perhe <3 kiva kun sai päästää vähän höyryjä/"valittaa".. Vauvalle aloitettiin pariviikkoa sitten maitohappobakteerit kun itki vatsaansa, tuntuu että ne olis hieman auttaneet, korvikkeella on menty ekoista viikoista lähtien. Kyllä vieläkin itkeskelee sillontällöin vatsaansa, silloin kyllä auttaa kun laittaa vatsalleen hetkeksi aikaa, sen jälkeen yleensä ilmavaivat helpottavat :) "Reino" alkoi pariviikkoa sitten hymyilemään kunnolla, sitten oppi näyttämään kieltä ( kun sille näytti matki perässä ), nyt jo jokeltelee ja kovasti "toimittaa" varsinkin hoitopöydällä. Yksi ilta selitti pinnasängyssä pehmolelu kavereille kovasti ja varsinkin neuvolasta saadut hymynaamat ovat mukavia, myös lelukaari on viimepäivinä ollut käytössä. Kehittyy niin valtavasti joka viikko ja kylpemisestä nauttii :) Mutta mukavia hetkiä vauva-arkeen ja kevättä kohti mennään, ihanaa kun alkaa olemaan valoisempia päiviä. Nyt tämä mamma lähtee hakemaan vaaviansa mummolasta! Ootteko muuten käyneet vauvatapaamisissa/kerhoissa? ajattelin että jos mentäis ensiviikolla, kun täällä ainakin on ekavauvakerho alle vuodenikäisille :) myös vauvauinti sitten tulevaisuudessa kinnostaisi, sinne voisi mennä varmaan koko perheen voimin, jos saan tuota isäntää innostumaan asiasta :)
 
Maikkis: eikai se haittaa jos harvoin menee tuon litran yli. Mut jos jatkuvasti menee yli litran reippaasti, niin korvikkeessa tais olla niin paljon proteiinia, että rasittaa sitten vauvan munuaisia noissa määrissä liikaa. Mutta eilisen vuorokauden aikana menin 1030ml. Mut soitin neuvolaan ja neuvola tätsy sano, että jos imttäisin niin voisnolla tiheän imunnkausi ja pulloruokinnassa o sama... joten seuraillaan :)
 
Paivih meillä sanottiin 2kk neuvolassa että vauva syö pääsääntöisesti noin viidesosan painostaan ja että suunnilleen litra siis pitäisi mennä päivän aikana. En ole laskenut tarkkaan määriä mutta olen arvioinut purkkien määrästä että noin litra meillä meneekin ja on mennyt aika pian sen 1kk jälkeen kun imetys alkoi mennä alamäkeen oikein kunnolla. Ja juuri tuossa 5-6vko iässä meillä syötiin ihan koko ajan ja välillä hirvitti ne määrät mutta kun ei vauva pulautellut edes eikä näyttänyt siltä että syö yli tarpeensa ni en tiedä voiko siitä sitten haittaa olla. Jotenkin luulisi ettei vauvan elimistö ottaisi vastaan enempää kun on turvallista.

Miips ja pikkumies 2kk
 
Korvikemäärästä - kyllä meilläkin näköjään menee yli litra päivittäin vaikka alkuun määrä tuntui hurjalta :) Soitin tänään vielä neuvolaan mutta meitin neuvolatäti ei ainakaan tuntunut olevan kovin huolissaan vaikka korviketta näin paljon meneekin. Sovittiin että katsotaan sitten sitä mahdollista vellien aloitusta tuolla 3 kk neuvolassa. Meillehän sanottiin sairaalassa kun tyttö oli noin 6 vkoa että kolmen kuukauden kohdalla hänelle voisi aloittaa vellit....

Kerhoista - joku kyseli, me ollaan käyty nyt kolmena viikkona sekä seurakunnan että kunnan kerhoissa. Eihän tuo neitinen niistä vielä mitään oikeen ymmärrä mutta äiskä saa päivään kivaa rytmiä ja kiva kun pääsee jakamaan samanikäisten lapsien äitien kanssa fiiliksiä. Kaikkihan me ollaan tavallaan tässä samassa veneessä....Nyt vielä etsiskelen äiti-vauva-jumppaa kun meillä tulee kohta se vaaditut 3 kk täyteen. Vauvauintiin olen myös meidät jo ilmoittanut...joo, myönnän en ole sellaista kotona kovasti viihtyvää tyyppiä vaan enemmänkin puuhastelu on enemmänkin minun juttuni :)

Oletteko ajatelleet pienen kanssa reissaamista? Meillä on ukon kanssa ollut puhetta että lähettäisi vähän kauemmas toukokuussa. Passia pitäisi varmaan alkaa neidille hankkimaan kun hänelläkin pitää nykyisin olla oma passi....Passikuvaus-sessiossa voi tulla aika mielenkiintoinen (silmät auki, ei huutoa ja pään pitäisi vielä pysyä paikoillaan...)

Nyt nukkumaan, öitä :)

Maikkis
 
Niin, no eikai se oo niin vaarallista, jos menee vain vähän yli sen litran. Mutta esimerkiksi mulla serkkupoika on saanut neuvolasta "käskyn" aloittaa velliä maidon seassa 6viikkoa vanhana, kun korviketta meni reilusti yli litran. Itse en haluaisi opettaa vauvaa vellille, vaan suoraan sitten kiinteisiin hiljalleen. :) Mutta nyt ollaan tosiaan saatu tasottumaan korvikkeen meno alle 900ml. :) poika syö 4 tunnin välein nykyään 100-140ml ja hyvin tyytyväinen kaveri on. Ehkä tuo korvikkeen meno oli noin huima, kun enhän min reppana tienny mikä itku oli mikäkin, niin aina pulloa suuhun...Mutta opetellaan. :)
 
Korvikemäärästä, purkin kyljessä on 2-3kk 700-1000ml, joten tuskin se pikkusen yli litran meno haittaa =)

Meillä juodaan Nutrilon Peptiä, sillä on nyt oireilu melko ok. Refluksivaivaa on vaihtelevasti päivästä riippuen, joskus kitisee vain, joinain päivinä tulee pari kipuitkua ja nieleskelee ja kuolaa enemmän.

Varmaan tästäkin johtuen, neiti ei kovin kauan lattialla viihdy. Kauanko/ paljonko teidän vauvelit viihtyy yksin lattialla?

Yöt menee onneksi hyvin, nukkumaan (kamalan 15 min huudon jälkeen tosin, en tajua mikä juttu se on!? :D) 22-22.30, syö 4-6, herää 8-9.30.

Jaahas nyt taas valitellaan että leikkimatolla on tylsää, menen pelastamaan vauvaparan..

-Pippari ja neiti 10 vkoa
 
Hei!

Meillä viihdytään lattialla vaihtelevasti :) Sitterissä vain minuutteja, paitsi silloin kun imuroin niin katsellaan kiltisti kun äiti tanssii imurin kanssa ;)

Ihanaa kun nyt on alkanut rytmi löytymään. Olisi kiva kuulla myös muiden päivärytmeistä. On ollut nyt niin lämmintä, että ollaan päästy joka päivä aamupäivällä kärryttelemään. Meillä herätään aamulla klo.7-8 maissa, kärryttelemään mennään klo.11-12 ja poju jää vaunuihin nukkumaan josta herää klo.15-16. Iltaisin on väsynyt, ja saattaa vähän torkahtaa rinnalle, mutta ei kuitenkaan nukahda enää. Iltatouhut aloitetaan klo.20, mutta poju nukahtaa yöunille kuitenkin vasta 22.30-23.00. Olen nyt nostanut aamulla pojun sängystä kun herää klo.7 jälkeen, jospa saataisiin aikaistettua rytmiä ja mentäisiin jo vähän aikaisemmin iltaunille. En tiedä olisiko jo sitten liian väsynyt iltaunille, kun ei meinaa illalla uni tulla... Öisin herätään 2-3 kertaa syömään.

Meillä syödään päivällä hereillä ollessa 1,5h välein - pitempi väli tulee sitten päikkäreiden aikaan ja yöllä tietenkin. Olisi rinnalla lutkuttelemassa jatkuvasti ja sitten myös pulauttelisi ihan mahdottomassa. Olenkin nyt rajoittanut rinnalla olon puoleen tuntiin, jonka jälkeen pidetään väliä 1,5h ennenkuin syödään uudestaan. Vaikka itse ei katsoisi kellosta tuota syöntiväliä, niin kyllä ilmoitetaan ja lujaa kun on ruoka-aika.

Meillä ei syödä enää tuttia :( Olen sitä yrittänyt sinnikkäästi tarjota, mutta ei jotenkin osaa enää imeä sitä, vaan ns.pureksii ikenillään ja pullauttaa pois. Helpottaisi nukkumaan mennessä ja automatkoilla - turvakaukalossa kun ei ole mitenkään mukavaa... Ostin luonnonkumitutinkin, ja olen yrittänyt laittaa oman maidon makua tuttiin - ensin kastamalla maitoon ja sitten vauvan suuhun, mutta ei...

Nyt en ole itse uskaltanut mennä päikkäreille kun poju nukkuu vaunuissa pihalla - pelkään, että itkuhälytin sammuu, enkä tiedä pojan huutavan pihalla. On sen verta tuolla syrjässä ettei itkua kuulisi. Kun osaisi olla tekemättä kotihommia vauvan nukkuessa ja rentouduttua vaikkapa tietokoneen ääressä :)

En ollut tiennytkään tuosta korvikemäärän rajoituksesta!

Kerhoista ~ Me ei olla vielä ehditty kerhoilemaan. On tämä meitin poju niin kova puklailemaan, että stressaan olla sen kanssa kylässä vieraammassa paikassa, kun sitä puklua lentää. Voi kun maidonsakeuttajaa saisi rintoihinkin :D Tarkoitus on kyllä mennä, kun pieni tuosta vähän vielä kasvaa.

Maikkis ~ Meilläkin nyrkkiä lutkutetaan (olen yrittänyt tarjota tuttia kun peukku eksyy suuhun) ja kuolataan ihan mahdottomasti! Vielä puklujen lisäksi :D Onpa tuolla pojulla aina kankainen kaulalappu suojana, ettei mene 20 bodya vaihtoon päivässä. Olen miettinyt noita hampaita, mutta ei ne nyt vielä ole tulossa - neuvolassa sanoivat että toiset vauvat kuolaavat paljonkin.

Syyselo ~ Onko siellä elo vauvan kanssa rauhoittunut? Itse pelkään myös tuota rintatulehdusta. Meillä on koira jota aina päästelen ovenraosta pihalle - ennen puin aina takkia päälle kun päästin ulos, mutta nyt se on jäänyt. Pitäisi varmasti olla vähän taas tarkempi, ettei rinnat saa viimaa.

poikienäiti84 ~ Mukava kuulla sinusta!

-Judie ja poju 2kk 2vko
 
Meillä kans viihdytään vaihtelevasti lattialla. Sitterissä hengailee kyllä, mutta lattialla ollessa palaa käpy. :)
Meilllä on myös haettu päivään rytmiä. Aamulla heräillään puoli 6- 7 väliin, vaunuilemaan yleensä 11 aikoja, poju nukkuu sitten 14-16 vaunuissa, yö unille menee 21-22 välii. 3h välein herää syömään. Illalla torkkuu 10-15 min torkkuja.

Meillä kans kuolataan hyvin paljon. Pulauttelu on nyt vähentynyt huomattavasti. Uskaltaa jopa jo röyhtäyttää ruuan päälle ilman pukluryöppyä. :)
Mutta ihana, että en ole yksin "kyläkammoni" kanssa. Vieraampi kyläpaikka niin saa pelätä puklua. ;)

Paivih ja poju 6vko
 
Alkaa helpottamaan :) Seuraavia rokotuksia en anna pistää kyllä kaikkia kerralla, käydään sitten viikon välein hakemassa piikkiä ;) Nyt neiti on tosiaan oma itsensä ja viihtyy huutamatta, yötkin rauhoittuneet onneksi.

Joku kyseli vauvan kanssa reissuun lähtemisestä, me lähdetään huhtikuun lopulla viikoksi Espanjaan. Passikuvissa käynti oli vauvan kanssa yllättävän kivutonta, hyvin onnistui :)
Nyt jännittää vain se neljän tunnin lento, millä saada toinen viihtymään paikallaan :O

Olettekos muuten ottaneet nyt tuon influenssa rokotuksen itsellenne? Minä en ole ottanut, mutta mietin pitäisikö kuitenkin hakea itselle ja vanhemmille muksuille, mies ei luvannut ottaa.

syyselo ja tyttö
 
Moikka!
Täällä sellainen päivä tänään että korvissa soi ja veto veks nyt:yhdellä rintaraivarit ja refluksivaivat,toisella kulmahampaidenpuhkeamisriehut ja yhdellä vatsatauti(joka ei onneksi muihin tullut),joten huoh...onneksi joka päivä ei ole tällainen.

miten muilla useamman lapsen kanssa,miten on hommat sujuneet?itsellä välillä kurja olo kun ei tunnu repeävän tarpeeksi moneen kun on pienillä ikäeroilla lapset..vaikka sitten taas sujuu hyvinkin kun ei ole tällaista kasautumaa eri vaivoja.

Onko muilla ollut jo tiheän imun kausia muuten?täällä on ja tuntuu vaan jatkuvan ja jatkuvan ja harkitsen jo lisämaidon antamista kun vaavi ei tyynny loppuillasta rinnallekkaan enää,vaan huutaa ja huitoo vaan ja niin tiheää läpi vuorokauden.
Raastavia nuo rintaraivarit kun mikään ei tunnu auttavan,eikä ole varma mistä johtuu,onko maito käynyt vähiin,vai vatsavaivoja vai refluksiongelmaa.Nyt kokeilussa sakeuttaja jota annetaan ennen imetystä mutta saa nähdä toimiiko.Kokemuksia siitä?

Influenssarokotteen otin jo raskausaikana ja pitäisi suojata kai vielä vauvaakin, toivottavasti.

Kerhoista joku kyseli ja me ei olla ehditty vauvakerhoihin kun sen verran haipakkaa menoa kolmen kanssa kotonakin.

Lattialla olosta joku kyseli kans ja meidän vauva viihtyy kyllä mutta ei masullaan vaikka on jo kierähtänyt ympärikin.

Rytmiä meidän vauvalla on ja ei ole.Illalla menee yleensä viimeistään puolen yön aikaan nukkumaan niin ettei syöttöjen välissä hillu hereillä enää,ja syöden usein nukkuu sitten aamuun ja aamupäivästäkin nukkuisi mutta vähän yritän aktivoida että rytmiä tulisi päivään.Päiväunet on vielä epäsäännöllisen pituisia ja ajat vaihtelee,mutta josko pikkuhiljaa.Itse ei ehdi vaan usein torkuille kun harvoin tapahtuu niin että kaikki kolme lasta unessa päivällä samaan aikaan.silloin harvoin kun niin tapahtuu niin onpa makeat unet itselläkin.sitä lisää meidän rytmiin,kiitos :)
jotain asiaa piti vielä kysellä muiden kokemuksia mutta enpä muista enää mitä,joten ens kertaan,moro!hyviä päiviä kaikille!
Noie ja pikkunen 2,5kk
 
Oon seuraillu sivusta näitä pinoja jo tuolta odotusajalta saakka. Kiitos aktiivisille kirjoittajille :) Mulla vaan aina tuntunut, että ei ollut mitään sanottavaa kun kaikki meni niin hienosti raskausaikana. Synnytyksessä ne ongelmat sitten alkoikin ku neiti ei suostunut tulemaan maailmaan. Kaikkien mahollisten käynnistysmenetelmien jälkeen hän kuitenkin syntyi viikolla 42+2. Ongelmat sen kuin jatkuivat kun maitoa ei tullut nälkäiselle yliaikaiselle ja vauva itki kitarisat ulkona kieli väristen heti salista lähtien. Osastolla neiti tunnistettiin jo äänestä. Veikkaan, että mulla on kuulonalenema jo molemmissa korvissa ;) että lupaavasti alkoi meidän vauva-arki :headwall: nyt kuitenkin uskallan sanoa, että itkut ovat hieman vähentyneet ja hymyjäkin jo tulee =) Se on ihmeellistä kuinka yhdellä hymyllä jaksaa taas ottaa vastaan muutamat huudot...

D-vitamiinia (jekovit) me annetaan nyt vain 2-3 tippaa päivässä ja aletaan sitä nostamaan. Lääkärikin tämän hyväksyi, koska neiti on pelkällä korvikkeella (kovan imetysyrityksen jälkeen) ja siihen on lisätty D-vitamiinia. Meillä syödään siis Nutrilon Omneota. Kiinteiden aikaan ajattelin sitten siirtyä D3-vitamiineihin.. Jekovitissa on kuulemma vain sitä D2-vitamiinia, mutta lääkäri sanoi, että sekin on aivan riittävä etenkin näin alussa.

Kokeiltiin vatsavaivoihin relaa, gefilusta ja cuplatonea... Kaikki sai vauvan itkemään niin, että itelläkin itku pääsi. Nyt käytetään probiootti Babya ja se tuntuu sopivan, vaikkakin vetää vatsan himpusti kovalle. Itkut kuitenkin näyttää hieman helpottaneet tuon ottamisen jälkeen. Mielummin väännetään sitä kakkaa yhdessä tunteroinen joka toinen päivä, entä kuin huudetaan 3-5h joka päivä =)

Itkuisen vauvan kanssa jaksaa kun vain ajattelee, että huomenna VOI olla se hyvä päivä :D

Tsempit ja aurinkoista viikkoa kaikille!

-Henale ja tahtonainen 2kk
 
hei! Vauvojen velleistä,soseista.. Meidän vaavi on niin kova syömään ( annettu nan1 korviketta alusta alkaen) että viimekerralla sanoivat neuvolastakin että voi siirtyä pikkuhiljaa velliin ja sitten soseisiin jos alkaa näyttämään että maitoa menee tolkuttomasti/ei pidä nälkää.. Ostin ensimmäisen kerran eilen velliä kaupasta ( valio onni maissivelliä ) laitoin sitä puolet ja nannia puolet ( poika nukkui ensikertaa tämän syötön jälkeen 5h putkeen ). Ennen noita vellejäkin on mielestäni myyty kaupoissa enemmän, nyt en ole löytänyt kuin tuon valio onnin maissivellin ja perunaporkkanavellin. Annan nyt ensin varovasti tuota maissivelliä ja sitten ajattelin koittaa tuota perunaporkkanavelliä ja sen jälkeen muutamien viikkojen päästä siirtyä soseisiin. Oletteko te muut aloittaneet vellit tai soseet?? millä määrillä jne.? Olen yrittänyt aamupäivän lukea erilaisia vauvanruokaohjeita netistä ( siis jos itse tekis velliä taikka soseita pakastimeen ). Mutta aika huonosti löysin sellaisia sivustoja missä ohjeita olisi monipuolisesti ( enimmäkseen olivat blogeja, missä oli muutama resepti ) tietäisittekö mitään hyvää sivua missä olisi enemmän reseptejä neuvoja tähän vauvanruuan itsevalmistukseen? onko kenelläkään kokemusta miten maissivelli tehdään itse, ohjetta?? ( ei varmasti ole vaikeaa, mutta olisi mukava saada mittasuhteita jos joku on jo koittanut tehdä ) kun tuo valio onni maissivelli maksaa n. 90senttiä ja mietin että siinäkin säästäisi varmasti hieman jos vain viitsisi itse sen tehdä ja kun kerta nan1:sessä on vitamiinit yms. niin varmaan voisi tuota itsetehtyä maissivelliä sekoittaa nannin kanssa. Mietin sitäkin, että kun tuossa nan1:sessä on vitamiinit yms. ja myös tuossa valion maissivellissäkin oli että saako vauva pian liikaa jo kaikenmaailman vitamiineja? Olisi mukava jos jollain on jo kokemusta näistä velleistä/soseiden aloittamisesta/itsetehdyistä vauvanruuista. -Vinkkejä kaipaillen.
 
Jemasu minkä ikäinen teidän vauva on ja paljon painaa nyt? Meillä tulee ensi viikolla 3 kk ja painoa nyt vasta ehkä n. 5kg, syntyi siis 2kg sena.

Meillä pulautellaan edelleen, mutta ehkä vähemmän. Ja kakkaa todella usein...rinnalla mennään, mutta tuntuu et syö usein päivisi ja hamuaa nyrkkiä vaikkei luulisi nälän olevan. Ennen unia annan omaa maitoa pullosta n 180ml niin nukkuu 5 h...

Huomasin jemasu ylempää tiedot mitkä kysyin:)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä