***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** elokuussa

Maanantaita kaikille!
Kamala kun mulla on selkä kipeytynyt viikonlopun aikana :( On se jo pari viikkoa oireillut, mutta nyt ihan älyttömän kipeä.. Eikä ole alaselkä, kuten yleensä sehän pitäisi raskaana ollessa vaivata. Vaan keskeltä, tuolta lapaluitten ja selkärangan tienoilta, siitä säteilee niskaan ja vasempaan käteen asti! 15 min pitempään ei pysty seisomaan, sattuu niin kovasti. Istuessakin vaivaa..
Eilinen kauppareissu oli yhtä tuskaa, kotiin tultua makasin vaan selällään eteisen lattialla kun ei muuta voinut. Ihan kamalaa, kun ei koskaan aikaisemmin ole selkä vaivannut ja nyt kerralla meni näin pahaksi.
Onko teillä muilla selkä vaivannut? Kirjoittaisikohan lääkäri miten helposti lähetettä esim. fysioterapeutille, onko kokemuksia?
Voisihan sitä hierojalla käydä, mutta sekin on aika kallista. Hartioita kävin pariin otteeseen alkuraskaudesta hierottamassa, sekin maksaa sen 40e alle tunti.

Vauvelin liikkeistä on ollut puhetta, täälläkin möyrii kovasti. Potkuja tulee milloin mihinkin, tuonne alaspäin myös. Muutaman kerran tullut kova potku suoraan rakon suuntaan kun on ollut kova pissahätä, huh :D

Imetyksestä.. Esikoisen imetys ei onnistunut, kun syntyi keskosena ja oli pitkään sairaalassa kasvamassa. Lypsin joitakin viikkoja ja vein maitoa sairaalaan, sitten maidon tulo vaan pikkuhiljaa väheni. Tämän tulevan kohdalla olisi kiva jos ainakin muutaman kuukauden imetys onnistuisi, jos ei niin en aio stressata! Muutenkin olisi tarkoitus että opettaisi myös pullosta juomaan, saisi mieskin osallistua syöttämiseen ja vaikkapa yöheräilyyn :)

takhisis ja masukas 25+3
 
Mulla tota selkäkipua on ollut kun pari pullistumaa selässä ja eilen sit istuin yli 6h lasten huoneiden lattioilla ja siivottiin, illalla en meinannu enää kävellä, yöllä menin kumarassa vessaan pissille ja aamulla hyvä et edes pystyin itteäni liikuttamaan. Kaks pikku jätesäkillistä tuli taas heitettyä tavaraa ulos, mies maalaa kämppää paremman näköiseksi (ihan perusvalkoisella) ja tehdään tästä ennen vauvan tuloa taas kodin näköisempi.

Keskiviikkona olis 4D-ultra helsingin femedassa, siellä sit nähdään miten pikkanen voi. Juttelin äidin kanssa toissa päivänä puhelimessa ja käski olematta stressaamatta, tuli taas kerrottua kaikki huolet ja murheet, kiva et edes joku on jolle puhua.
Vantaalla sitä asutaan kun joku kyseli. :)

Vähän parempi mieli, oon juonut eka makeata mehua ja sit vasemmalla kyljellä köllötellyt ja "keskusteltu" vauvan kanssa, 7v. tuleva isoveikkakin lauloi eilen monta laulua vauvalle. :heart: Ja liikkuu nyt taas enemmän ja pitää kovia potkuharjoituksia.

meemee ja stella di natale 23+1
 
Takhisis: Mullakin selkä reistailee, mutta ei onneksi noin pahasti. Meillä ainakin sai soittaa fysioterapeutiille suoraan, ja häneltä sain tukivyön lainaksi. Ja antaisi sitten myös muita ohjeita, jos tarvitsen, mutta nyt vaan kiireessä hain sen vyön.

Enni
 
maanantaita

sokerimittarin vaihto teki ihmeitä.. mikään arvo ei ole ollut yli sallitun rajan.. :D

voi miten olisikin mukavaa jos saisin jatkaa pelkällä ruokavaliolla..ei se insluliini "peikko"ole mutta silti...

suonikohjuja on varmaan navasta alaspäin.. :headwall: :ashamed: ..osa niistä SAATTAA helpottaa synnytyksen jälkeen..lääkäri totesi vaan että *katellaan miten käy ja mietitään jatko hoito sitten , vaikka jälkitarkastuksen jäkeen jos aisassa ei muutosta*

no katellaan sitten.. :headwall:

liikeistä päätellen mie olen niellassut maradonan :LOL: ..se oli kohta 8v isoveljen kommentti.. :heart:

ja tyttö, kohta 11v , on sitä mieltä että jos meille tulee poika ja meidän naapurille tyttö, kun sielläkin vauvaa odotellaan , niin ne vois vaihtaa... :D ..kuulema siksi kun siellä naapurissa on enemän tyttöjä kuin poikia..

no .. rakenne ultrassa kun veitikalla oli napanuora jalkojen välissä niin toivoisin että syt tulevan keskiviikkona lisäultrassa saattais huomata jotain muuta kuin sen mitä viimeksi arveltiin..no se on 50-50 mahis saada tyttö...tai poika..ihan sama kunhan on vauva.. :heart:

kukkapenkin raivaus kutsuu... sitten mennään keräämään maalaus kiviä ..

Dare ja taavimarketta :D :heart: 24 tasan
 
Selkäkipuja täälläkin. :( juurikin tuossa kohtaan kuin takhisis kuvaili, eli jostain lapojen kohdalta ja selkärangan vierestä. Mulla toi vaivaa öisin, ei pysty nukkumaan jos herää keskellä yötä siihen hirvittävään särkyyn!! |O :eek: Mobilatia oon siihen käyttänyt. Kipu ja mobilat ovat "vanhoja tuttuja" esikon odotusajalta, mutta silloin kipuilu alkoi vasta viimeisen kolmanneksen loppupuolella :kieh: nyt saa kärvistellä montakymmentä viikkoa... :(

hmh.

kivempia asioita: tulevana lauantaina pääsen vihdoin ja viimein (monen viikon odotuksen jälkeen :D ) Ouluun kestovaippahulinoille!!! :D Onkos täältä kukaan tulossa sinne?:)

Upp3 ja masukki 22+6
 
Moikka moi kaikile! mitens viikonloput menivät?

Kyllä oli meillä kiva viikonloppu pitkästä aikaa kun molemmat oltiin vapaalla. Mies rakenteli kompostia navetassa ja mie pötköttelin nurmikolla tyyny armeijan avustamana ja lueskelin kirjaa ja leikin kisujen kanssa. Masussa on potkutkin alkanut nyt vasta kunnolla tuntumaan.. hassua on että heti kun ite rupesin tuntemaan niin tuntui jo ulospäinkin. Miehelle sanoin että tuus kokeilee et JOS tuntuis kädellä, niin poika oikee innostu ja monotti oikee kunnolla ettävarmasti tuntui. Miehen ilme oli niin ihanan onnellinen!


Eipä tässä kait muuta ihmeellistää, töitä pitäs vissii mennä tekee. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Jenninho+masukas poitsu 22+1
 
meemee ihanaa kuulla että vauva muksii ja sinulla on parempi mieli! Ja ylihuomenna pääset kurkistamaankin häntä. Tule sitten kertomaan miten ultra meni. :)

Täällä taas nukuin huonosti, itkeä tihrustin enkä vaan saanut unta. Huoli ja murheet vähän liikaa painaa. Täytyypäs tästä alkaa kehittämään jotain piristyskeinoja. :)

Pööpötti ja Masukki 25+1 :heart:
 
Heissan, taustailija ilmoittautuu! Olen siis lueskellut juttujanne aina välillä, mutta oon maailman laiskin kommentoimaan mitään mihinkään... vaikka vielähän tässä ehtii ryhdistäytyä ennen joulua ;)

Meillekin siis odotellaan jouluvauvaa, la on 14.12 ja ilmeisesti pieni tyttö tulossa. Isoveli on 2, ja vielä 6-vuotias etäpoikakin perheeseen kuuluu. Oulussa asustellaan joten OYS on synnäri, ja tonne kestovaippahulinoille on kans tarkoitus lauantaina tulla :) Esikoiselle oon hommannut kestiksiä vasta nyt kuivaksiopetteluvaiheessa, kuopuksen kans ois tarkoitus ainakin osakestoilla alusta asti.

Täällä oli monella ollut supistuksia ja muutakin kremppaa - sama vika mulla. Ekassa raskaudessa ei ollut ensimmäistäkään supparia ennen synnytyspäivää, nyt on koko ajan jotain kivistystä, kiristystä ja kolotusta. Kerran kävin jo näytilläkin, mutta ei onneksi ollut vielä kohdunsuulla tapahtunut mitään. Tsemppiä muillekin kärvistelijöille!
 
Tää oli aamulla sokerirasituksessa, perjantaina tulokset sitten neuvola käynnillä. Ainakin eka arvo oli hyvä 4,0 :) . Esikon aikaan nuo meni 4,1-3,5-4,0. No onpahan sekin kärsimys nyt ohi, litku oli ihan juotavaa, ainoo vaan, että persehän siinä puutu, kun istuskeli ja odotteli, onneksi oli kirja mukana, ja vasta jälkeenpäin hokasin, että oisinha mä voinut kotiakin mennä niissä väleissä, kun matkaa noin 1,5km.

Mä käytin Lansinohia nänneihin, ja auttoi kyllä, sitä voisin taas hommailla jo valmiiksi.

Painoa oli edellisellä neuvolakerralla tullut koko aikana sellaiset 2,7kg, nyt on taas varmaan tullut pari kiloa siihen lisää, kun vaan pysyis paino alle sadan kilon niin se on mun tavoite, mulla kun tuota ylipainoa oli jo ennestään ihan tarpeeksi. Helpompi laihdutella niitä pois, kun ei ihan kauheasti paino nousisi, koska se vähäinen 3kk imetys ei ainakaan multa vienyt kiloakaan pois. Joten ihan laihduttamalla esikoisesta tulleet kilot jouduin pudottamaan. Laitoksellekin silloin jäi "vain" 6kg.

Potkut ja liikkeet tuntuu voimakkaina, ja ai että kun tekee namia, kun vauva sattuu monottaa suoraan rakkoon/alapäähän, auts!! Mutta tosiaan välillä meinaa jo sattuakin nuo liikkeet, ja tää on kans välillä melkoinen ikiliikkuja, hyvin säännöllistä on hereillä olo ja liikkeet vauvalla.
 
Takhisis, saako kysyä millä viikoilla teillä esikoinen syntyi? ja onko mennyt hyvin alun jälkeen kaikki?

Tänään taas muutama tujumpi supistus tullu, kait se on pikkuhiljaa uskottava että rauhallisesti mennään..
Pitänee lapset lähteä hakemaan kotiin..
 
Lääkärissä käyty. Oli joku tuuraaja paikalla.. Ja voi tsiisus mikä :headwall:

No ihan ekana se sano et supistukset kuuluu normaaliin raskauteen ja lisääntyvät vain loppua kohti.. En viittiny alkaa kinaamaan, mut minusta se ei kyllä ihan niin mene. Ei niiden ainakaan pitäs rajoittaa mitään..
No se käski viskata pöksyt pois. Siinä sit ku odottelin et se saa sen ultrausvehkeen toimimaan :headwall: niin mainitsin että kun tuntuu tuo alapää olevan ihan turvoksissa, että mistähän se johtuu.. Ei mitään kommenttia. No sit se katto vagina-anturilla paikat. Eipä siinä mitään, ainaki se näki ne hyvin, mut sen jälkeen se runno oikein voimalla ne sormensa sinne ja pyöritteli. Minä siinä tuskissani ku oli niin ilkeän tuntunen niin tää vaan et koitas vähän rentoutua. Sanoin et on se pikkasen vaikeaa..

No kaikki oli ihan ok kohdunkaulalla, ei siis mitään supistukset saaneet aikaseksi. No sit se rupes paasaamaan et ei hän kyllä ymmärrä miks tähän mitään sairaslomaa pitäs kirjottaa ku ei mitään ennenaikaisen synnyttämisen riskiä ole. Se ehti jo avata sen A-lomakkeen ku mä sanoin et en mä mitään sairaslomaa tarvi, onhan mulla vielä viikko edellistä jäljellä, ja samaan hengenvetoon totesin et eikös se kuitenkin ole pääasia et supistukset ei oo saaneet mitään aikaseksi.
No sit se vielä sano et "menet nyt sitten töihin jahka sairasloma loppuu!" Olin et (joopa joo..) tietenkin menen!!

Onneks tuo ei oo kunnan oma lääkäri, sijaisena vaan. Tuollaselle kotkalle halua mennä enää ikinä! Mulla on muutenki niin huono kuva tuosta akasta. Keväällä ku mulla oli usein yskää, niin kerran sitten röntgeniin mut ivaloon lähettivät. Tämä samainen täti oli sitten päivystävänä lääkärinä siellä ja kattoi ne mun kuvat. Sanoi et näissä ei todellakaan ole mitään, tyyliin mitä sä siinä valitat. No parin päivän päästä tuli niin kauheet pistot kehkojen alueelle et soitin sit tänne omaan lääkäriin et mikä ihme voi olla. Se käski tulla heti näytille, et ekg pitää varmaan ottaa.. No se oli kattellu sitä mun röntgenkuvaa sillä välin ku odotteli mua paikalle ja samantien ku huoneeseen pääsin niin sano et hänpä tietää mikä vaivaa. Et mä olen yskiny niin lujaa et rintakehässä on yhdessä luussa pieni murtuma. Ihmetteli miten ivalossa eivät sitä nähneet.. Että näin luotettava tämä täti jonka luona tänään kävin..

Nyt juniori huutelee, pitää varmaan mennä. Taidetaan kuitenki ajella tänään kotiin, en jaksa nyt yökylästellä..

Myräkkä ja keiju 24+4
 
Voi Myräkkä, olipa töykee lääkäri! Ei mitään ymmärrystä hällä.....

Bepanthenia ainakin TYKSissä käskevät laittaa nänninpäihin, ja antavat sitä laitoksella. Ekaks mäkin käytin kotona semmosen Lansinoh-tuubin, mutta vaihdoin sit Bepantheniin, koska sen pitäis olla ok imetykseen?? Eikse ookka turvallinen?

Kauhja kun vattan iho kutiaa... Mahtaakse pian revetä..... :ashamed: Muutenkin alkaa olla jo aikast kankeaa, esim. kengännauhojen solmiminen.. Mites teillä muilla? Oottekste viel vetreitä ja notkeita? ;) Mä olen ainakin kaikkee muuta.... Puh puh vaan!!

M 25+5
 
Tervetuloa Jenis! :) Ehkäpä satutaan samaan aikaan Hulinoimaan, kuka tietää :)

Margaret, kankeaa alkaa olla kengännauhojen sitomiset ja muut "ketteryyttä" vaativat jutut... tunnen itteni pikku-mammutiksi kankeuteni ja mahan takia ;) mies onki sanonu mua leikillään mammutiksi jo esikon odotusajalta lähtien, vaikken oikeasti mikään jättiläinen olekaan :LOL: esikkokin varmaan sanoo mua sit mammutiksi kunhan puhumaan oppii :D :heart:
 
Noista liikkeistä piti vielä sanoa, että täällä ainakin tuntuu siltä kuin vauva polkis jaloillaan tuonne suoraan alas! Ja varsinkin virtsarakkoon!!!! Toki muuallakin "pyörii", mutta ei mitenkään vielä kylkiluiden suunnalla.

Kävely on kans vähän kummallista, en pysty puolta tuntia kävelemään, kun on jo armoton pissahätä!! Ja muutenkin kävelyn pitää olla jo ihan rauhallista.. Kummaa, kun ei vielä kauhean pitkällä raskaudessa olla...
 
Myräkällä ollut tosi kiva lekurikokemus :headwall: - kaiken lisäksi naisihminen, joten luulis vähän tietävän miten toisen paikkoja tutkitaan. Vaikka kai noita idiootteja mahtuu molempaan sukupuoleen.

Margaret: Juu, vielä ollaan nöyriä ja notkeita :kieh: . Ei vaan riippuu ihan päivästä ja asukin asennosta, että miten sitä taivutaan. Välillä ei tunnu missään kun kengät laittaa jalkaan, välillä taas tuntuu että virtsarakko räjähtää just ja alamahassa tuntuu tosi inhottavalta eikä huvita tehdä yhtään ylimääräisiä taivutusliikkeitä.

tänään käytiin neuvolassa ja arvot oli ok
pissa puhdas
hb ei mitattu
paino +300g/vk
RR 116/80
syke 147

Ainoo mistä vähän huolestuin ( tietty pitää aina jostain olla huolissaan ) vaikka neuvolantäti sanoi että arvo on ihan ok, ja ihmiset on yksilöllisiä, oli sf-mitta. Ekaa kertaa se mitattiin ja alakäyrän alarajalla oltiin 18 cm :'( . Sanoi että silmämääräisestikin masu näyttää pieneltä ja kysyi että minkä kokoinen olen ollut kun synnyin. No, itekään en ollut mikään jättiläinen 3400 g joten ehkä tää meitinkin asukki on sitten sopusuhtainen vähän yli 3 kiloinen joulukuussa. Tiedän että mittaan vaikuttaa sikiön asento ( ja Topi tais olla aamulla poikittain, ainakin liikkeet tuntui aamusta ihan kyljessä ), kohdun asento ja kaikki muu, mutta tottakai sitä sitten rupeaa miettimään kaikenlaista :ashamed: . Tärkeintä lienee että käyrä kasvaa tasaisesti.

No, onhan tästä jo töissäkin kommentoitu, että masu on pieni ja meidän siivooja luuli että laskettu aika on maaliskuussa!! :eek: Okei, tais olla vanhuudenhöperyydellä jo syynä tähän villiin veikkaukseen... omasta mielestä tää on ihan kunnon kumpu mutta ehkä pariin viikkoon ei oo juurikaan kasvua tullu. Kai kohta sitten tulee taas joku kasvupyrähdys, ainakin toivottavasti.

No, jos olis huideltu yläkäyrillä niin sittenkin olisin varmaan huolissani... tämmöistä tää kai sitten on :(

Keskiviikkona sitten sokerirasitukseen - tarttee tänään käydä kirjaston kautta, että on jotain lukemista ja tekemistä.

Killi12 & Topi, tasan 24 :heart:
 
Täällä ei todellakaan olla notkeita, hyvä kun varpaankynnet saa leikattua :kieh:

Myräkkä, ompas ollu lääkäri :eek:

Killi, mulla on edellisissä ollu hätäseen keskikäyrällä sf-mitta, nyt mahdu edes käyrille tän mahani kanssa. Vimmeiks tänään kuulin että ei taida enää olla kauaa laskettuunaikaan, no juu ei.. :xmas:
Tulikin mieleen että tarvii hankkia talvikengät, sama hankkia semmoset missä EI ole nauhoja.. Tällähetkellä käytössä lenkkarit jonka nauhoja ei auota ikinä.. :ashamed:
 
Koivunkäpy ; Esikoistyttömme syntyi rv 30 sektiolla. Kaikki mennyt tosi hyvin, aloitti eskarin juuri tänä syksynä :)
Keskosuudesta ei jäänyt mitään "muistoja", on ihan ikäistensä tasolla kaikessa. Tosin on alusta asti ollut tosi hoikka, liekkö sitten peruja keskosuudesta vai onko muuten vaan niin hento ruumiinrakenne. Ja ainaista nirsoilua on kyllä ruuan suhteen ollut, ei painoa saa nousemaan millään konstilla :/

upp3 ; Mainitsit käyttäneesi mobilatia, uskaltaisikohan sitä itsekin käyttää ilman lääkärin "lupaa".. Apteekissa oltiin sitä mieltä ettei saisi raskausaikana käyttää. Jotain apuahan tähän selkäkipuun on kuitenkin löydyttävä!

Notkeus tässä on mullakin kaukana, maha ottaa kiinni esim. juuri tuossa kengännauhojen sitomisessa!
 
Myräkkä, saisi painua pellolle tuolaiset lääkärit :headwall: . Hirveetä olisi jos joutuisi tuollaisen kotkan käsiin.

Tänään noudin äitiyspakkauksen ja penkomaan pitäisi ruveta.

Ja närästys on tullut vaivaksi. :(
 
Vastailen pikaisesti.
Maha ei ole tiellä kenkiä solmiessa yms. Mutta joku ihme vaiva tuossa oikeassa jalassa että en saa sitä 5cm enempää ylös lattiasta ilman kauheaa kipua. Housut on pakko laittaa jalkaan istualteen. Ja tänään huomasin, että jos kipu olisi vasemmassa jalassa, en pystyisi millään ajamaan käsivaihteista autoa.. Siis kipu ei itse jalassa, vaan tuolla nivusissa. Tosi inhottavaa, mutta kaiketi normaalia tässä vaiheessa raskautta :D
 
takhisis, itse sain vuosi sitten luvan käyttää mobilatia mammaneuvolan terkkariltani (joka myöskin kätilö ), mutta sitä tulee levittää vain hyvin pienelle alueelle kerrallaan. ei saa siis läträtä koko selkään. :) itellä tuo ainaki helpottaa särkyyn kiitettävästi. :)
 
Siis täh, just luin tuolta toisesta aloituksesta, että raskaana ollessa ei saisi nukkua selällään??

Koskaan ole tuollaisesta kuullutkaan, eikä ole neuvolassakaan mitään tuollaisia puhuttu. Harvoin nukkumaan alan selällään, mutta kyllä mie aamulla saatan selältäni herätä :/
 
voi näitä mun kinttuja :headwall: :headwall: ilman tukisukkia en pärjää enään ollenkaan.. turpuaa jalat niin ku vajatoimintaisilla vanhuksilla ja sit ku turpoovat, ni alkaa painaan jalkapohjista, etenki vasemmasta jotain hermoa ja kävely on yhtä tuskaa.. onneks v.loppuna löysin jotain vanhaa lämpösalvaa mitä laiton, ni joten kuten pärjäsin. Tänään kävin sit apteekista hakeen hirudoidia (sitä saa käyttää raskauden aikana)..
Pitäs käydä apteekista ostaan toiset tukisukat, ku ei näillä yksillä kovin pitkälle pötkitä!
Meil oli lauantaina vanhanpuolen maalaustalkoot ja mä olin illalla niin kippee (selkä + jalkapohjat), etten voinu ku maata.. onneks helpotti Panadolilla ja saunalla =)

jenninho onko meil ollu puhetta, mut onko teilläki maatila? meil on tämmönen pieni lypsykarjatila (tai siis mun miehellä ja sen veljellä).

joko ootta kaikki laittanu äippärahahakemuksen menemään? vai oonko mä ainut joka on tämmönen hitaan sorttinen siinäsuhteessa.. nimittäin äsken vasta muistin, et seki on vielä lähettämättä..

Mua ressaa mun työt,tai siis se et mä en tiedä et onko niitä vai ei.. ku muuten (jos tuo jalkakipu vain sallii), ni olo on sellanen, et voisin loistavasti vielä jatkaa töissä, mut sit en oikein tiedä, et kumpi se olis "järkevämpi", yrittää kinuta sairaslomaa (jos sitä sais äippälomaan saakka) vai käviskö ilmottautuun työkkäriin ja jäis ansiosidonnaiselle..

sukkis ja möyrijä 25+0
 
Sukkapari: Mie olen Kelan paprut laittanu menemään heti viime viikolla kun ne sain.

Mulla on ollu jalkaterissä turvotusta joinain päivinä, ihan outo fiilis kun koskaan ennen ei oo turvottanu mistään. Joinain päivinä taas ei ole mistään turvotuksista tietoakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tetasha:
Siis täh, just luin tuolta toisesta aloituksesta, että raskaana ollessa ei saisi nukkua selällään??

Koskaan ole tuollaisesta kuullutkaan, eikä ole neuvolassakaan mitään tuollaisia puhuttu. Harvoin nukkumaan alan selällään, mutta kyllä mie aamulla saatan selältäni herätä :/
Siis mitä ihmettä? Miksi ei sais?
Mä nimittäin nukahdan aina selälleen, muuten en saa unta. Ja ihan joka ikinen päivä nukahdan selälleni ja taidan suurimman osan yöstä nukkuakki selälläni. Heti jos kyljelleni käännyn niin kädet puutuu ja herään siiihen..
 

Yhteistyössä