**Joulun odottajat** JOULUKUUSSA

Mrs Nobodylle myötätuntohalit, nuo anoppiasiat on tosiaan aina vähän kimurantimpia kuin oman äidin. Mun anoppini asuu onneksi toisella puolen maata ja harvakseltaan nähdään. Ei siinä mitään, ihan hyvät välit meillä on, hän vaan tuppaa noita neuvojaan tuputtamaan liian kanssa. Ja esikoista kun oltiin ekaa kertaa mummilassa näyttämässä niin hetihän siihen parkkeerattiin viereen katsomaan kuinka vauva söi ja heti napattiin syliin kun valmista tuli... Ahdistavaa kyllä, täytyy toivoa että tän tokan kohdalla sais ees vauva ruokarauhan, esikoinen vieköön mummin huomion ;)

Mullakin tän päivän supistellut kivuttomasti ja alavatsaa juilinut ikävästi. Vaan taitaa tuo vatsaongelma johtua ummetuksesta, täällä siis myös sama vaiva. Tuntuu myös että vauvan pää painaa ja saa aikaan ikävän hädän tunteen.

Snoukku
taitaa saada vaavin pian syliinsä ja muutama muu myös. Tosiaan, oisko Mötkyläkin jakautunut jo... :heart:

liplap rv 38+1
 
Nobodyn anoppikiukun ymmärrän ja sympatiseeraan täysin. Me taidettiin asiasta keskustella jo joskus kesällä. Mun anoppi asuu kilsan päässä ja käy meillä aivan liian usein, ei kuitenkaan kolmea kertaa päivässä. Lisäksi se soittelee ja tulee AINA ilmoittamatta :kieh: . Mua ärsyttää yli kaiken se, että mies usein jättää äitinsä viihdyttämisen mulle, mutta kun oma äitini oli meillä kylässä tällä viikolla 4 päivää, hyvä että miestä näkyi kotona. Mä pelkään, että anoppi pyörii meillä useita kertoja viikossa sen jälkeen, kun vauva on syntynyt, koska se on koko lomalla oloaikanikin tuputtanut apuaan ja seuraansa mulle. Ja mä en sitä halua |O ! Anoppi jopa kysyi, voiko hän lähteä vajaaksi viikoksi Lappiin, että pärjäänkö mä varmasti. Mä sanoin ehkä vähän ikävästikin, että miksi en pärjäisi, kun olen tähänkin asti pärjännyt! En vastannut anopin soittoon toissailtana ja eilen olin sille aika nuiva, kun se taas tuppasi meillä käymään. Ja kun kuulin anopin eläkkeelle jäämissuunnitelmista ensi vuonna ja kysyin, mitä hän sitten aikoo tehdä, tajusin kauhukseni, että sehän aikoo jäädä hoitamaan meidän vauvaa :eek: . Että mähän joudan töihin heti äitiysloman jälkeen, kun hän ja appiukko ovat sitten eläkkeellä. Ei perhana, mä hoidan itse lapseni ja haluan olla kotona niin kauan kuin vain rahallisesti on mahdollista :( . Äh, en jaksa jauhaa samasta asiasta jatkuvasti.

Kaveripariskunnalle syntyi kuulema viime yönä tyttö :heart: .

Mä odottelen ystäviäni täällä kylään, glögit ja tortut odottaa :p .
 
Anopeista ollut puhetta, mulla on taas niin että anoppini on aivan ihana ihminen,ei tuputa neuvoja,ei pukkaa kylään, auttaa aina tarvittaessa kun pyytää,ei ota vauvaa sylistä. Kaikin puolin mahtava tyyppi. :hug: niille jotka joutuvat anoppien takia "kärsimään".

Ylihuomenna olis sitten sektiopäivä,huomenna verikokeisiin ja lääkärille. Tyttö pitää myös huomenna viedä mummolaan,ei onnistu meillä kotihoito kun mies on töissä sen aikaa kun sairaalassa olen. Kovasti odottaa jo mummolaan menoa,siellä on leikkikaverina tytön täti 10v ja serkkulikka joka samanikäinen. Pääsee myös hoitamaan pientä vauvaa kun siskoni toinen lapsi on 5kk,pieni on kun keskosena syntyi.
 
Tivoli: Tuokin niin tuttua et anoppi seuraansa tyrkyttää. :headwall: Mulla kun sairasloma alkoi, niin anoppi sanoi et voisin mennä heille kahvittelemaan aamupäivällä kun olen tytön vienyt tai sitten heille tytön kanssa, hän kun menee vasta iltapäivällä töihin. Onneks kuitenkin noin päin, eikä ite ollu tänne tulossa... :whistle:

Miehen kanssa juteltiin, ja hän sanoi et hyvää se vaan. :) Joo, en mä siitä ärsyyntynytkään (ihme :D), mut kysyin mieheltä, et jos HÄN ois kotona, ja MUN isä kutsuis hänet kylään/viettämään aikaa kanssaan, niin menisikö? Vastasi saman tien ettei menisi, ja asia onneks sillä käsitelty... :whistle:

Mutta nyt hetken huilaamaan miehen viereen, ennen kuin neiti heräilee päiväunilta.. :heart:
 
Äh mä mitään tositoimissa vielä(KÄÄN!!!) ole :ashamed: :'( Tää ei tää meidän vauva taida olla ollenkaan todellinen , kunhan oon vaan lihonu ja pierua kiertää mahassa :ashamed:

Viime yönä jomotteli jatkuvasti hyvään tahtiin alamahaa, mutta mitään tajunnanräjäyttävää ei edelleenkään. Mua ahdistaa ja surettaa ja masentaa ja itkettää.

- Asrai ja Tiitiäinen rv41+2 -
 
mää voisin lahjottaa nuita supistuksia niitä tarvitseville :headwall: viime yönä sain menkkajomotuksilta 3:lta unen päästä kiinni ja heräsin 8:lta |O :headwall: ei tää oo toellista mulle että näi kauan supistellee ja valmistelee tosi toimiin ennen kuin alkaa tapahtua...kohta 3vkoa jo ollu :eek: yöt oon nyt viime yötä lukuun ottamatta saanu nukuttua nyt n.vkon ajan hyvin. ja maha jotenki "rauhallinen" että joka päivä jossain vaiheessa säikähän onko kaikki hyvin kun niin hiljanen,mutta alapää on kuin tulessa :/ ja painon tunne häntäluussa kauhee...
anopista ollu puhetta.meillä ne assuu n.3 kilsan päässä mutta ei onneksi oo haitaksi asti vieraillu,eikä mekkää niillä :snotty: hyvin mennee kun ei liikaa oo tekemisissä mutta riioissa ei olla.ei vissiin anoppi taho päästä pojistaan erroon kun jokkaisella miniällä samat ongelmat. :whistle: ite olen vain hartaasti toivonu ettei itestä tulisi KOSKAAN samanlaista anoppia vaan ottasin vävypojat ja miniät vastaan kuin ne kuuluin samaan perheeseen....niinhän se menee ainaki mun suvussa että "perhe" vaan kansvaa kun tulee uus vävypoika tai miniä :heart: meillä äiti ottaa asiat asiana kun taas jos anopille erehtyy sanomaan että vauva ollu itkunen tms niin kyllä alkaa kuulua että niin se meilläki se ja se oli....plaap plaap plaap :headwall: eikä anna vinkkiä mitä vois tehä :kieh:
mutta nyt meen ottaan tirsat kun jäi yöunet vähiin ja mies lähti nyt hakkeen lapsia hoijosta.ite en ois pysytyny ennää istun autossa 70kilsaa suuntaan...
poitsulla rauhottu ripuli-oksennustauti eilen iltaa kohen*TUULETTAA* oli jo tosissaan siinä pisteessä pittääkö tippaan viiä :( nyt päivän leikkiny ja syöny ja juonu aina jotaki... B)
 
asraille täältäkin :hug:


kaunista ensimmäistä adventtia täältäkin!!
ihanaa muuten kun täällä oli ekaa kertaa sellanen sää tänä talvena että pääs tyttö pulkkailee ja vihdoin tekemään lumiukkoakin!

mä täällä oon silmät ristissä,vaikka jo yhet päikkärit sain nukkua........ yöllä ei saanu unta kun tyttö kiipes viekkuun ku näki painajaista,ja mun kääntyily oli taas sitä että melkein itku tuli.......ja sitä piti kääntyillä aika paljon.

no jotain edistystä sentään,limatulppaa tuli taas yöllä vähän.....hurraa! :headwall:

tuntuu että vauva ois vähän hiljentyny,liikkuu kuiteski sen verran etten oo huolestunut.

hulivili toivottavasti poikanne paranisi pian! :hug:

ANOPPIASIAA,mulla on anoppi karjalasta,ja kans tollanen tyrkyttäjäluonne......
en voi sietää sitä että hän tulee ja ottaa kysymättä vauvan sylistä,ja kun vauva alkaakin itkeä niin hän vai tunkee tuttia suuhun ja kävelee ympäriinsä että kyllä maailmaan ääntä mahtuu,huuda vaan.....appi hieman samaa mutta ei sentään yhtä hyökkäävä.kun täytyyhän vauvan ensin saada turvallisesta sylistä katsella ja kuulostella ennenku hänet napataan syliin.meillä on aina osattu sentään kysyä että saanko syliin,niin siihen on jo helpompi vastata ei kun mennä riuhtasee vauva takasin anopilta.ja mun anoppi kun on harrastanu tätä et jos te ette tuu täällä käymään niin me tullaan sinne.
mun anoppi kun asuu parin kilsan päässä,ja on eläkkeellä,on ihme miten harvoin sitä näkee!joskus menee parikin viikkoa,nykyään kun siis ei taida kehdata mua sinne vonkua,kun ei ole enää pokansa homma mua sinne raahata....... hoitoapua kyllä saa kun tarvitsee,ja se on kyllä asia minkä takia yritän kestää anopin viat.ja appikin lähteny kuskailee kesken työpäivänsä jos tarvii.

mulle kans anoppi on seuraansa tarjoillu,mut oon ohittanu tarjoukset varovasti........musta kun tuntuu ettei se arvosta mua tai mun mielipiteitä niin ei huvita ylimäärästä aikaa sen kans viettää.

mutta koittakaa pitää puolenne sitte,ja se on kyllä miehien homma sanoa äideillensä jos jotain sanottavaa,herkässä tilassa olevan vastasynnyttäneen ei kuulu stressata moisesta!!! :hug:


jännää kun monilla tosipaikat käsissä!!

täällä 39+3
 
nii hulivilille piti sanoa että mä kävisin jo kohta tarkistuttaa kohdunsuun tilanteen,ja melkein haluaisin jo päästä osastolle...... mä pelkäisin että syntyy sitte lopulta viidessä minuutissa,kun sulla on tainnu aika nopeita muutenki olla...... oot rohkee kun oot malttanu kotona vielä olla!!!

ja hienoa että pojan olo jo kohentumaan päin. =)
 
tk82 tsemppiä sektioon, jännä tunne varmaan kun tietää etukäteen milloin vauva on maailmassa =)

tivoli anopillesi voit sanoa, että neuvolassa oli sanottu että lapsi tarvitsee vuorovaikutusta samanikäistensä kanssa jotta oppii sosiaalisia taitoja (ja pistät vielä jotain kimurantteja psykologian termejä joukkoon) ja laitat lapsesi sen takia sitten perhepäivähoitoon jotta hänen kehityksensä blablablaaa :) varmaan anopistasi olisi apua silloin tällöin mutta nuo asiat on selvitettävä ajoissa. Äitinikin haaveilee lapsenlapsensa 8h päivässä hoidosta mutta en tule sitä sallimaan kun hänen terveytensä on heikko ja pelkäisin jo lapsenkin puolesta!!! Ja tosiaan vielä asuu kaukana, en tiedä muuttaako tänne.

Nobody, ollaan vissiin samaa erakkosukua... ehkä miehesi voisi jotenkin sanoa anopillesi ettei jaksa sun äitisi vierailuja ja samalla sanoa että sullekaan ei varmaan ole kiva kun joku koko ajan ramppaa. Tuo kohta sitten kupsahdan on tosi rasittavaa ja kertoo jotain sen luonteesta. Kamalaa kun ihminen syyllistää (tuttua täälläkin). Sanot sille suoraan että MINÄ kupsahdan jos en saa omaa rauhaa ja kuinka meidän lasten käy.tai sitten sanot että lakkaa säälimästä itseäsi, aikuinen ihminen. URGH!!!

:attn: :attn: :attn: ONKO KELLÄÄN VAUVAN NAPITETTAVAN VILLATAKIN OHJETTA??? lankaa jäi jäljelle villahousuista joista tuli aika vinkeät ;)
 
Nyt on padot auki. Mulla iski nyt tajuntaan se että tää on mun
viimeinen sunnuntai tän ihanan mahan kanssa ja kahden lapsen
äitinä. Eilen illalla istuin saunassa tyttöjen kanssa ja juteltiin naisten
juttuja. 8v. tyttö on niin ihana kun sen kanssa saa aikaan jo todella
herkkiä keskusteluja.. Äskenkin mä vaan itkin kun halasin sen kanssa.
Niiden isä tulee kohta hakemaan ja sen jälkeen saa varmaan taas itkeä.
Tulevat onneksi heti tiistaina mun miehen kanssa sairaalaan katsomaan
meitä. Kukaan ei varmaan ymmärrä miltä tuntuu kun saa vauvan niinkun
uuden miehen kanssa ja kun on aikaisemmasta suhteesta lapsia sitä
on vähän ristiriitainen olo, ihan kun isommat lapset saisi jotenkin väistyä, vaikkei niin todellakaan tule käymään, päinvastoin niiden asema tulee olemaan mulle entistäkin arvokkaampi. Musta vaan tuntuu jotenkin pahalle kun ne kaksi on ollu äidin elämän tärkeimmät asiat niin kauan ja kulkeneet mun rinnalla aina. Nyt tuleekin uusi perheenjäsen mukaan
kulkemaan meidän kanssa tätä elämää. Ja ihanaa se onkin mutta
tiedättehän te nää hormoonit..
Mutta huomenna sitten tähän aikaan on toisin, pieni ihminen joka
on ollut mun sydämen alla yhdeksän kuukautta tulee vihdoinkin
päivänvaloon, oi että miten ihanalta tuntuu saada toinen syliin..
 
Porschelle kanssa kovasti onnea sektioon! Sulla tuntuu olevan ihanat tytöt. Varmaan korostaisin silti heille että olet tosi onnellinen kun he ovat jo isoja ja pystyvät auttamaan sua vauvan hoidossa. ettei tulisi mitään mustisdraamoja vaikka varmasti fiksuja typyjä ovatkin. Ilman teitä en pärjäisi-asenne on joskus hyvä :) (huom ei aina toimi anopin kanssa ;) ). Sitä paitsi tuon ikäisillä tytöillä voi olla tosi kova hoivavietti.
 
Asrai:
Tää ei tää meidän vauva taida olla ollenkaan todellinen , kunhan oon vaan lihonu ja pierua kiertää mahassa :ashamed:
:LOL: :LOL: :LOL: Melko todennäköistä...
Mutta yritä muutama päivä vielä jaksaa :hug: .

Porsche: Hurjasti onnea huomiseen sektioon :hug: ! Ja mukavaa viimeistä iltaa masun kanssa!

Masua tulee kyllä varmasti ikävä :( . Ei sitä, kuinka mahdotonta on öisin kääntyä tai kumartua vaikka solmimaan kenkiä tai nousta lattialta - mutta todellakin sitä, miten kivalta se näyttää :heart: . Sanoinkin miehelle eilen, että seuraavaa lasta kun odotetaan, niin etelään on pakko lähteä keikistelemään bikineissä masun kanssa, jos taas ajoitus on tällainen, että masu on hienoimmillaan syys-talviaikaan =) .

Ja sitten loppuun yksi ällötyskysymys: Oletteko te rasvanneet välilihaa :ashamed: ? Etenkin ensisynnyttäjät? Jos, niin millä?
 
Minulla on ollut nuo tunnukset hukassa, niin en ole voinut tänne kirjoitella mitään. Joskus olen käynyt teidän juttuja lukemassa. =) Omaa napaani jos jotain kirjoittelen niin viikkoja on nyt tasan 36. 27 viikolla olin jo sormelle auki ja supisteli. Jouduin käymään äitipolilla seurannassa ja 2 viikkoa olin vuodelevossa. Vuodelepo auttoi niin että kohdunkaulakanavan tilanne meni takasipäin. Meillä on sairasteltu kamalasti viimenen kuukausi. Ihan koko ajan on joku sairaana . Mies toipuu nyt myyräkuumeesta. Nuorin 4v on kuumeessa nyt. Kyllä tässä ite oottaa kauheasti että pääsis jo laitokselle. Suurin toiveeni on että jouluksi sais vauvan kainaloon!! 17 päivä mulla on äitipolilla käynti ja jos kohdunsuun tilanne on hyvä, niin käynnistävät silloin. la mulla oli 30.12.

Toivon kaikille onnea synnytyksiin :flower: :heart:
 
Porschelle ja TK82:lle isot onnen potkut sektioon

Asrai :hug:

Anoppi asiasta on ollut keskustelua. Oma anoppini on onneksi hienovarainen vierailuiden suhteen.. (Saa nähdä kuinka käy kun hänen ensimmäinen lapsenlapsensa syntyy) :| . Vaikka matkaa meille on noin 2 kilsaa, niin meillä se on käynyt nyt puolen vuoden aikana about 10 kertaa.. Mutta me kyllä miehen kanssa käydään heillä melkein joka päivä.. Anoppi on mulle kuin uusi äiti, koska omani kanssa en ole juurikaan väleissä enää.. Joskus jopa toivon, että kävisivät appiukon kanssa kylässä, mutta kyllä näinkin mennään.. :D Voin vain kuvitella teitä joilla anpit ravaa kotonanne koko ajan, ja jos vielä neuvomisilta ei säästy,niin voi iso :headwall: :headwall: :headwall:

Maitoa mulla on tullut pieniä määriä jo noin 3 kk. Varsinkin saunassa, jos hellästi puristaa nänninstä, niin saattaa singota kunnon maito mällit :LOL:
Toivottavasti imetyskin onnistuu vauvan tullessa..

Eilen oli sitten taas niitä kipeitä supistuksia.. Ja joka paikkaa kolotti, nilkat polvet, varpaat,sormet... :kieh: Ja takapuoli hellänä kuin olisi persuuksilleen lentänyt ja monta kertaa :kieh: Kaipa nuo paikat tuolla alkaa valmistautumaan synnytystä varten.. Huolestuttaa että miksiköhän mulle ei ole tehty mitään koko ja paino arviota vauvasta.. Maha on kuin olisi rantapallon nielassut ja parhaimmat kommentit kuuluukin " odotatko kaksosia"? :D Sitä vielä, että mistä sitä osaa lähteä synnärille kun on jo näin kauan supistellut, että mitkä on niitä
oikeita supistuksia
?? Kunhan ei välille synny!!!

Mutta jospas saisin aikaiseksi piparitaikinen, niin voisi huomenna piparkakkutalon rakentaa :D

Vointeja kaikille ja hyv.matkaa synnärille, jotka sinne pian matkaavat

Rillukka ja bebe 36+5
 
menninkäiselle kyllä mää oon eräski yö itelle tuumannu että jos ei kohta vihlonnat ja supistelu/polttelu lopu niin käyn näytillä onko lähteny käyntiin, mutta mitä enempi joutunu lääkärissä käymään sitä suurempi on kynnys sinne mennä :/ luotan siihen että sitte kun tosissaan alkaa tapahtua niin äidin vaisto lähtee käyntiin...on tää kyllä ollu uskomatonta jappasua...ovat vähän terkatki nlassa :eek: haavi auki...nyt onneksi oli usiampi päivä "rauha maassa" ja nytkin vauva rauhallinen että josko se keräis voimia koitokseen...kyllä mulla pittää heti lähtä jos tullee yksiki KUNNON supistus...että meinaa jalat lähtä...mun äitillä ja siskoilla "sama vika" synnytyksissä että alussa ennen kuin veet menny niin supistkuset pieniä ja sietää tosi hyvin mutta sitten kun alkaa tapahtua niin on menua...joskus oli mun äitille kätilö sanonu että kun et sinä ole kipiän näköinen niin äiti sano että sillon tuntu että sanonko sille kätilölle että en minä naamasta synnytä kun sieltä toisesta päästä että kattua sitä tilannetta :LOL: ei ne kätilöt koskaan oo uskonu että näin uskomattomia synnytyksiä voi olla...tokasta ei kätilö ehtiny laittaa ees hanskoja kätteen kun tyttö synty....mutta ne on itelle ollu "raakoja" synnytyksiä kun ei ite oo "kerinny" mukkaan...nyt edellinen alko veen menolla ja se ONNEKSI kesti 7h että itekki pysyin mukana...
 
Porsche onnea matkaan huomiselle! Ite olen vielä kahen vaiheilla haluanko että nukutuksessa tehdään (esikoisen sektio nukutuksessa) vai puudutuksessa. Hirvittää ajatuskin jos hereillä joudun olemaan,sisko kertoili mukavia tarinoita tapahtuman kulusta.. Huomenna pitää päätös tehdä. Ja sit pelkään et tulee se kauhea päänsärky mikä aika usein tulee spinaalin jälkeen,migreenistä kun kärsin niin ei sekään houkuta yhtään..

Tänään ollut mieletön siivousinto,pesin vessan,jääkaapin, vaihdoin petivaatteet ja pesin pyykit kuleksimasta,vielä ajattelin imuroida ja lattiat pestä. Jostain tuntuu virtaa piisaavan.
 
Tsemppiä ja rohkeutta sektioon menijöille huomiseksi!! Ja muillekin jotka suuntaavat synnärille...

Välilihaa ei ole täällä rasvailtu ollenkaan...

Alaselkää särkee :( Onks teillä muilla tällaista? Kun tää on vähän niinkuin KOKOAJAN särkee, ettei mitään aaltomaista. Supistelee myös, siis sitä vatan kivikovaks menemistä, mutta ei siihen oo kipuja liittynyt varsinaisesti.

Margaret 38+3
 
Tosiaan, onnea ja tsemppiä kaikille matkaan, jotka huomenna nyyttiä menossa hakemaan. :hug: Sitten joskus, niin laittakaa mulle vaikka vielä varmuudeksi yytä niin huomaan sitten ainakin kaikki syntyneet. :heart: Itellä kans matka huomenna laitokselle, mut saas sitten nähdä kuinka käy... No, huomaatte sitten jos en oo huomenna täällä valittamassa illalla, niin sitten todennäköisesti sairaalassa... :D

Nyt tästä neidin kanssa kylpyyn... Ajattelin nyt ottaa kunnon kylpymaratoonin neidin kanssa, tuo kun tykkää kylvyssä olla ja sitten synnytyksen jälkeen haluun kuitenkin käydä yksin suihkussa kun vuotoa vielä on...

Iik, alkaa jännätä mitä huomen mahtaa tapahtua... vai tapahtuuko mitään... :| No, näkee sen sitten, onneks aika jo aamulla niin ei tarvii koko päivää kärvistellä odottamassa... :D

Ja koittakaahan nyt Asrai ja Vanessakin päästä lähtemään... :hug: (Ihan niin kuin se itestä olis kiinni... :whistle: )

:wave:

Shamandalie ja Torsti 38+6 :heart:
 
Tuitsu:
Rasvannut välilihaa. :LOL:

Mulle tuli heti joku duunijuttu mieleen.Marinoida kanaa, rasvata välilihaa.

Sori.
Mut siis en ole, en oo kuullutkaan tommoisesta... :/ :ashamed:
Nauroin kommentillesi vedet silmissä :LOL:

Kiiuska: Kävin samaisen keskustelun oman äitini kanssa korvatulpista! En kans saa unen päästä kiinni ilman tulppia, miehellä taipumusta järjettömään kuorsaukseen. Uskoisin kyllä herääväni vauvan itkuun, eipä ne tulpat niin tiiviit ole. Oon muuten huomannut että uni on paljon syvempi kun nukkuu tulppien kanssa kuin ilman, tai kai se on makuasia?! Mies tokas eilen illalla kun viritin tulppia korviin, että "suojaudutko taas itseäs vastaan?" Olin hetken ihan :eek: mutta tajusin sitten miehen tarkoittavan omaa kuorsaustani :ashamed: Ja pakko myöntää, jos nukahdan ilman korvatulppia, todennäköistä nykyään on että herään omaan kuorsaukseeni enkä suinkaan miehen korinaan :ashamed:

Jeps, omaan napaan ei ihmeitä, supistuksia odotellessa... Mutta niitä odotellessa voisin aloittaa piparkakkutalon kokoamisen :) Oon oikein onnistunut säästään (!) karkkeja sen koristeiksi :D

Hyvät illan jatkot arvon rouvat/mammat, ja tsempppiä synnytyksiin niille joiden aika on tullut :wave:

Nora ja Vilma 37+6
 

Yhteistyössä