JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

Minttuliina mulla oli muutama viikko samanlaisia suppareita eli alaselkää ja alavatsaa jomotteli pari päivää menkkamaisesti. Mä soitin ekana iltana kättärille ja sieltä kehottivat ottamaan pari panadolia ja vuodelepoon. Jos supisteluja alkaa tulla säännöllisesti tai kivut pahenee kehottivat lähtemään käymään siellä. Mä kuitenkin nukahdin ja heräsin vasta aamulla. Aamulla alkoivat uudestaan joten kävin varmuuden vuoksi näytillä. Kaikki oli kuitenkin ok. Mulla siis noita suppreita ollut jo monta viikkoa mut noita menkkamaisia harvemmin. Tänään täällä kans ollut vähän erilaisia suppareita tai sit on vatsatauti iskemässä. Vähän sellanen olo kuin vatsaa kipristelis kipeästi vähän väliä, tekis mieli mennä vessaan mut mitään ei juurikaan tule ja vähän ollut myös oksettava olo...vatsa kyl ollut ehkä vähän löysemmällä....sori tarkka selostus....
 
Onks muilla ollu samanlainen tilanne ku mulla et sf-mitta ei ollu kasvanu kahdessa viikossa yhtään? Sama terkka mittas sen ja sai jopa puol senttiä pienemmän mitan. Nyt oon ihan huolissani et jos sillä on joku hätä vaik kovasti se liikuskelee tuol masus. Oon aikaisemmin menny aika lähel yläkäyrää, nyt kun se ei ollu kasvanu niin tulin keskikäyrälle. Voisko tää olla vaan sen takia et ois painunu alaspäin,on siis jo ollu kuukauden raivotarjonnas..Nyt sit ens viikol on uus käynti ton sf-mitan takia, katsotaan onko kasvanut ja jos ei niin sit kai lisätutkimuksia, kai ultraus.

Sit toinen asia on semmoinen et kohdunkaula oli pienentynyt 4cm:stä 2,5cm.
Mullahan on ollu supistuksia jo kauan ja oon ollu 1,5kk saikulla. nyt supistuksia ku on alkanu viime aikoina tulee useemmin ja ehkä vähän eri tuntuisesti ni pieneni kuukaudessa ton verran. Merkkaako toi että synnytys voisi olla aikaisemmin kun laskettuna aikana?

Muuten olo ollut tosi mainio, maha ei hirveesti häiritse ja yöt saan nukutuksi tosi hyvin, yhden kerran käyn pissillä mut muuten nukun hyvin.

Nyt vaan on jotenkin ollu tosi huolestuttavaa aikaa...:( En tiiä oonko mä tavalista huolestuneempi ku oon kuullu tarinoita tai siis tosi juttuja et vauva on kuollu kohtuun vielä näilläkin viikoilla...

Oottekste muut ollu huolestuneita vauvanne voinnista/ pelkäättekö et jotain sattuu pikkuiselle?
 
Samoilla linjoilla Annin kanssa noilla petipuuhilla, et vaatii tosin enemmän keskittymistä kuin ennen... :D Ja vaihtoehdot on vähissä kun jollain on joko maha tiellä tai sitten muuten paha asento.. Tai sitten Torsti potkii niin et menee nauramiseks... :LOL:

Tavaroita joita puuttuu... Meillä vielä hankinnan alla kaukalo ja sadesuoja vaunuihin (vanha kun on rikki...). Niin, ja rintapumpun haluan kans, et sellanen sitten myös... Muuten on kaikki. :)

Mä olen pessyt ne vaatteet, jotka tulee iholle. En siis ulkovaatteita enkä edes sitä välihaalaria... Nyt on tosiaan kaikki vaatteet ja petivaatteet pesty, osa vielä kuivumassa ja osa hoitopöydällä odottamassa silitystä. Ehkä ensi viikolla sitten. :)

Närästystä on alkanut olla mulla melkeen koko ajan, vaikka mitään ei söisikään. :/ Rennietä siis menee... :whistle: Ja nyt eilen ja tänään on supistellut, pari kertaa niin että vois kai sanoa et vähän sattuu, ja sitten kivuttomia vähän useemmin... Että jospa nyt ei mentäis yliajalle niin kuin esikkoa odottaessa... :)

Nyt tosiaan alkaa kämppä hiljalleen olla kunnossa, jokunen laatikko vielä purkamatta, mutta niissä ei mitään tärkeää olekaan et ei kiirettä (vielä kun ne mahtui kaappiin piiloon ;)). Hiljaa hyvä tulee. :) Ja tänään saatiin nettikin kotona toimimaan, jee. B)

Torsti riehuu päivittäin niin et ihan kipeetä tekee... :/ Kylkiluut hellänä ja närästää, mut ainakin pienellä on kaikki ok...

Nyt lopettelen taas tällä kertaa, ja taidan mennä nukkumaan kun tyttökin jo nukkuu... Huomenna tulee molempien vanhemmat kahville, pidetään epäviralliset tuparit (virallisia ei tulekaan ;)) niin pääsee vähän kokkailemaan: isäntä tilasi pitsaa... Mikäs siinä. :p

Shamandalie ja Torsti 34+4 :heart:
 
Mulla oli viime neuvolas sama tilanne, tosin eri mittaaja, eli sf saman 30cm kuin 2vkoa aiemmin. Ei ollut terkka huolissaan kyllä. Tiistaina uusi neuvolakäynti, toivottavasti oma terkka paikalla. Katsotaan kuinka käyrä sitten menee.

Muuten olo ollut tosi mainio, maha ei hirveesti häiritse ja yöt saan nukutuksi tosi hyvin, yhden kerran käyn pissillä mut muuten nukun hyvin.
Sama täällä, paitsi häpyluu halkeaa kohta |O Mutta se ei vaivaa öisin.

Ja kyllä, mä olen huolissani pikkuisesta. Tänäänkin iski niin kamala huoli ja itku, kun en muistanut koska viimeksi olin liikkeitä tuntenut. Esikoista odottaessa ei moista huolta juuri ollut, nyt vaan ei ehdi ajattelemaan vauvaa koko aikaa. Onneksi iltasella alkoi masussakin liikkeitä tuntua. Tämä kaveri on vielä paljon rauhallisempi tapaus kuin isoveljensä, senkin takia huolestuttaa. Koitan vaan hokea että ovat eri raskaudet ja eriluontoiset lapsukaiset.
Asiaa ei auta se että menin tänään lukemaan Vauva-lehdestä jutun kohtukuolemasta :(

Vaan onhan se parempi uskoa että kaikki menee loppuun asti hyvin, etukäteen on turha surra.

Nyt untenmaille :wave:
 
:wave:

Täällä maassa räntää (tuskin tuo ihan lunta on... ;)) ja neiti ois tunti sitten jo lähtenyt ulos... :whistle: Jos sinne hetkeksi menis vaatteet kastelemaan, niin ei tarvitse sitten miettiä mitä iltapäivällä tekee. ;)

Tänään tosiaan on vanhemmat ja appivanhemmat tulossa "tupareihin", joten leipomista iltapäiväksi tiedossa. Onneks neiti lupasi auttaa. ;)

Meillä oli eilen kylässä vajaa 3kk ikäinen kummipoika, ja vauvakuume sen kuin kasvaa... :heart: Esikoinenkin meinas suuttua kun poika oli kotiin lähdössä eikä jäänyt meille... :whistle: :heart:

Mutta nyt aamupalan tekoon et päästään sitten pihalle kastumaan. :D

Shamandalie ja Torsti 34+5
 
Tuosta kääntämisestä vielä (tai yrittämisestä tässä tapauksessa). En usko että se olisi ollut niin kamalaa ellei vauva juuri edellisenä iltana olisi hiissannut takamustaan tiukasti alas kiinnittymään. Tuon asettautumisen takia minulla oli alvatsa kipeä jo valmiiksi. Tosin lääkäri sanoi, että ensisynnyttäjällä ei vauvaa usein saada käännettyäkään.
(Tästä lääkäristä kätilö kysyikin minulta jo aiemmin, että sattuiko tutkimus, potilaat valittavat kovakouraisuudesta= olin jo valmiiksi peloissani. )

Supistukset kyllä säikäyttivät, olinkin lukenut että manipulointi voi käynnistää synnytyksen. Onneksi tosiaan pääsimme supistusten suhteen säikähdyksellä.
En tiedä käynnistääkö vauva supistuksen vai miten, mutta sen sydän alkoi lyödä 160-170 kertaa minuutissa 130 sijaan ja siitä tiesi että taas mennään.
En muuten ollut hoksannut, että minulla hengensalpautumisen tunne on osa supistusta. Luulin aina että vauva painaa keuhkojani lyttyyn!

Aamusokerit nousussa taas :/ . Eipä auta kuin nostaa taas pitkävaikutteista insuliinia.

Ihania mahoja teillä! Tuitsun napanahkan kestävyyttä olen ihmetellyt jo kauan. Tosin omalla kohdalla arpien tulolla ei ollut venymisen kanssa mitään tekemistä, ensimmäiset kun ilmestyivät jo heti plussaamisen jälkeen. Ikävää ja hävettää jotenkin paljastaa napaa kenellekään, seepraraidoitus nousee jo 10 cm navan yläpuolelle...

Mielenterveys on täälläkin ollut koetuksella, joku muukin tunsi itsensä hulluksi (hymiö..). Olen sairastanut masennuksen jota aloitettiin hoitamaan 2003, paroksetiinia söin noin 2 vuotta. Tällä hetkellä en lääkitystä tarvitsisi, ehkä enemmän keskusteluapua, mutta en vain saa suuta auki lääkärissä enkä neuvolassa. Raskauden jälkeinen masennus pelottaa minua todella paljon.

 
huomenta

eilen yritin illalla kirjoittaa, mut näkö häiriö valtas. migreeni taas yrittää nostella päätään. tosi inhottavaa

muistanko oikein et joku kyseli ammatelineestä. meillä semmoinen on ja olen ollut tyytyväinen ku ei tarvi lattian rajassa kyykkiä.

shamandalie :flower: onnea uuteen kotiin

mut ei kait se auta kun alkaa suunnitteleen siivousta. laiskuus iski eilen. tuun taas kuluttaan aikaa teidän pariin
 
Täällä kanssa ripottaa lunta hiljalleen, maa on kyllä sen verran lämmin että paikoittain lumi jää vain maahan. Sais nyt tulla sitä lunta sitten kunnolla niin saataisiin vähän valoa iltoihin.

Kutinasta, mä kirjoitin jo kerran tänne pitkän stoorin mun kutinasta mut se teksti hävisi komeasti enkä jaksanut enää kirjoittaa mitään sen jälkeen.
Eli mulla kanssa kutina alkoi joku viikko sitten mahassa, rinnoissa, kaulassa, käsissä ja reisissä, huolimatta siitä että olen rasvannu kroppaa
tunnollisesti aamuin illoin koko raskauden apteekista saatavalla rasvaisella ja raskausarpia ehkäisevällä voiteella.
Tein kanssa saman virheen eli googletin RASKAUSHEPATOOSIN, kaikki oireet ja diagnosoin sen itselleni. :eek: Seuraavana aamuna sain neuvolasta lähetteen verikokeisiin ja kas kas tulokset oli mitä parhaimmat, maksaarvot oli yhtä hyvät kun kasvissyöjällä ja sappiarvot normaalit. Eli se siitä.. Mistä lie ihottuma tulee, hormoonit mitä lie (?)

Shamandalielle, mukavaa tuparii ltaa, meillä oli tasan vuosi sitten tänään tuparit myös! :D
 
Mä sain viime neuvolakäynnillä semmosen lappusen täytettäväksi, johon on jokapäivä merkattava vauvan liikkeitä. Tarkkailuajan oltava max tunti ja sen tunnin sisällä tunnettava vähintään 10 potkua/liikettä. Ja jos liikkeet vähenee tai jos niitä ei tunne, ni hetimmiten äippäpolille tsekkaamaan sydänääniä.
Musta tuntuu, että tommoset tehtävät tekee mut hulluksi. Vaikka pirun vilkas pentu tuolla sisällä onkin... Silti semmonen olo, että vähänki hiljasempina jaksoina tulee ne kauhunsekaset ajatukset kaikenmaailman kohtukuolemista mieleen... tai jos se vaikka kuristuu napanuoraansa, kun niin liikkuvainen on. Yritä tässä sitten nauttia raskaudestasi.

Mä en kyllä yhtään ymmärrä siittä, kun moni hokee, että "Nyt kun sairaslomailetkin, niin yritähän vain nauttia tuosta raskaudestasi!". Mitä nautittavaa tässä muka on? No ok, ekalla kolmanneksella se kuvotus jopa oli nautittavaa kun ei paino noussut ja ruokavalio oli äärimmäisen terveellinen, mutta nyt viimeisellä kolmanneksella kun on se tunne, että voisi syödä koko maailman. Ja nimenomaan suklaata, jätskiä, makeaa, vanukkaita, jugurtteja, pizzaa... Eilinen kauppareissun antinikin oli kuin bulimikon unelma... Ja mulla kun nuorena tyttönä on sitä bulimiaakin ollu.
Ainoa asia, mistä tässä raskaudesta on todella nauttinut on seksi ja seksuaalisuus. Ei se seksielämä ole ennenkään moitittavaa ollut, mutta orgasmit on muuttunu melkoisesti... ja paikat muutenkin miljoona kertaa herkemmät.
 
Huomenta!

Täällä enkuli, sama vika. Suu käy ihan kokoajan ja jatkuvasti kaapilla miettimässä että mitäs sitten seuraavaksi. Oonkin yritänyt bet'' noita hedelmiä pahimpaan mässäysnälkään! Ja onneksi mulle mitään tommoisia lappuja annettu. Ehkä tädiltä ihan tietoinen valinta koska oon kova pelkäämään ja puhunut kohtukuoleman peloistani ja tietävät myös että Tirppa on rauhallinen vauva.
Ikävä kuulla että sulla on ollut bulimia, ite entisenä anorektikkona oon kyllä hyvin sujut vartaloni kanssa nykyää.

Mulla on muuten tosi venyvä napanahka! Nolla arpea mahassa! Tisseissä kyllä sitten muutama löytyy...

Joo, painun äitille puuhaan jotain, ukko on duunissa ja on tylsää...

Tuitsu ja Tirppa rv 35+4
 
mulla oli nyt viime neuvolassa sama juttu, sf oli viikolla 32 sama 30 cm kuin kaks viikkoa aiemmin. Terkka sanoi ett johtuu varmaan vaan siitä ett on laskeutunu masu alemmas :) Ja tällä viikolla kun olin polilla niin kohdunkaula oli lyhentyny kahteen senttiin ja sormenpäälle kuulemma auki.
 
Huoh... täällä taas valvottu yö takana. Poltteli niin kipeästi yhteen kahteen asti, että ei puhettakaan nukkumisesta... Nyt on tilanne rauhoottunu, mutta lääkärille pittää käyä näyttäytymässä kolmelta. Oon aivan kiltisti vain pötkötelly koko viiko ja silti supistellee. En oikein tiä, miten voisin ennää rauhallisemmin ottaa. Tietenki, jos minut vielä katetroitas nii ei tarvis vessaankaan nousta :LOL: Saapa nähä, mitä on tapahtunu, toivottavasti ei yhtään mittään!

Toppajuttujen pesemisestä on ollu keskustelua, mie en meinaa pestä toppavaatteita. Meilllä ei ole haalaria vaan semmonen lämpöpussi. Saankohan kuvan tähän...
62 senttinen puku on sitten itellä vielä tallessa, jos tuntuu, että tarvii, ko vauva kasvaa. Kaikki on niin ahkerasti jo laitellu valmiiksi juttuja. Meillä ei oikein muuta ole ko tuo minun äitin ostama pussi, itellä vielä tallessa olevat turvakaukalo, hoitotaso kylppäriin ja vaunut, mutta neki on kyllä vielä kaupassa oottelemassa hakua... Kaikki pikkujutut puuttuu. Sairaalakassia en ole koskaan laittanu, enkä laita nytkään. Ei sinne minun mielestä tarvi mukkaan ko neuvolakortin. Ne mitä osastolla tarvii synnytyksen jälkeen voi mies tua tarpeen mukkaan. Meillä ko tosiaan on tuo synnäri ihan vieressä. Imetysliivit ostan vasta, ko maito on noussu. Synnärin vieressä on minun "lempi" alusvaateliike, joten siittä voin matkalla kottiin napata. Mulla on yhet vielä tallessa ja niillä pärjään kyllä laitoksella. Piti paljon muutaki kommentoia, mutta enpä ennää muistakkaan... :ashamed:

Apa ja Martti 31+5
 
Heippa joulukuiset!

Mies lähti koirien kanssa ulkoilemaan, tylsää. Minä täällä nyt sitten yksikseni surffailen ja odotan porukkaa kotiin, kun aina niin mukavalta tuntuu nämä viikonloput, kun saa miehen kanssa höpötellä ja hassutella. :heart:

Laitoin tänään tuohon pinnasänkyyn reunapehmusteen, ai että se on ihana :heart: Pitääpä laittaa uusi kuva tännekin, kunhan saan laitettua koko sängyn vauvalle valmiiksi. Nyt on patja tuulettumassa ulkona, kun on pikkupakkasta, niin imuroin sen sitten kunnolla. Ja lakana peseytyy koneessa. Yöllä supisteli jkv kivuliaasti, toivon jo niin kovasti, että synnytys käynnistyisi pian!

Imetysliiveistä on ollut puhetta. Minä tilasin yhdet halvanlaiset Henkkamaukalta, ajattelin niitä ensin kokeilla. Mulla ei ole kuppikoko kasvanut sitten yhtään raskauden aikana, ja pienet mun rinnat muutenkin on, mietityttää, että mahtaakohan niiden koko muuttua lainkaan, jos/kun maito niihin nousee. Jos muuttuu ja tartten isommat liivit, ostan sitten kunnolliset imetysliivit. Myös joitakin imetyspaitoja lie hyvä hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja MM-:
Mielenterveys on täälläkin ollut koetuksella, joku muukin tunsi itsensä hulluksi (hymiö..). Olen sairastanut masennuksen jota aloitettiin hoitamaan 2003, paroksetiinia söin noin 2 vuotta. Tällä hetkellä en lääkitystä tarvitsisi, ehkä enemmän keskusteluapua, mutta en vain saa suuta auki lääkärissä enkä neuvolassa. Raskauden jälkeinen masennus pelottaa minua todella paljon.
Voi että, mä toivoisin MM- sulle todella paljon rohkeutta ottaa nuo asiat esille neuvolassa. Ei ole hyvä, jos olet aivan yksin tuon pelkosi kanssa, ja jos nyt siitä pystyisit puhumaan, niin sillä voisit jopa ehkäistä raskaudenjälkeisen masennuksen puhkeamista. Rohkeutta ja voimia! :hug:

Tuosta liikeseurannasta, kyllä sitä edelleen hyvin yleisesti suositellaan tehtäväksi. Ei mitenkään neuroottisesti, mutta varsinkin viikkojen 30-32 jälkeen ihan asiallista minusta. Eli joko 10 liikettä/tunti tai 5 liikettä/0.5 tuntia sinä aikana vuorkokaudesta, kun vauva on vilkkaimmillaan. Ja jos ei tunne, niin kannattaa juoda esim. sokerista limpparia tms. ja toistaa seuranta. En minä ainakaan hyvin orjallisesti tuota liikeseurantaa tee, mutta joskus kun itseä huolettaa, niin tarkkailen vähän tiiviimmin vauvan liikkumista. Ja tätä ohjeistusta sain ihan KYSin äitiyspoliklinikalta.

- Asrai ja Tiitiäinen rv37+1 -
 
:eek: En ole aikasemmin Asrain viikkoja rekisteröiny, vaikka kattonu ne kyllä monneen kertaan.. Sullahan on jo täysaikanen raskaus! Olispa ihana, ko olis itelläki, niin sais vain rauhassa odotella synnytystä positiivisella mielellä. Sulla on kyllä nyt ihana aika raskauesta menossa, mie ainaki olen tykänny lopun positiivisen jännityksen ajasta, ku odotellaan, että saa viimein tavata sen pienen ihmeen mitä on niin kauan ootettu. Hui, ko alkaa aivan tippa tulleen silmäkulmaan, ko muistellee loppuaikoja ja syntymmää noitten edellisten lasten aikaan... :snotty:
 
kivaa et oli kaipailtu..
:hug:
meillä hajos emolevy tästä koneesta ja huolto vei aika kauan, ja muutoin oon sit vaan ollu niin laiska et en ole saanu kirjoitettuu mitään..
koon kyl taustaillu aktiivisesti ja käyny vilkaseen mitä teille kuuluu.

joku kyseli sf mitan pienentymisestä, mulle selitettiin et johtuis siittä kun vauva laskeutuu alas. mulla sf mitta alko kuitenkin taas kasvaa sen pikku laskun jälkeeen nyt 33cm, alkais jo riittää mulle!!

Täällä supistelee päivittäin ja oonki ollu sen ja korkean RR tason vuoksi saikulla, nyt sit eilen oli eka virallinen äitiyslomapäivä.
:heart:
Nii ja poika olis ainakin ultran mukaan tulossa, hassua kun on ollu nii tyttö tunne itsellä, mut uskon sit kun näen.

Nyt mä lupaan ryhdistäytyä ja kirjotella vähä enemmän!!

=)
 
Nyt sitten eilen meidän rakkaan iskän uurna on haudattu.. kyllä oli sitten hirveä päivä!! tyttökin itki hysteerisesti kirkossa, ei se itse siunaus ollut niin paha mutta tässä se sitten viimein sinne maan alle laitettiin ja tajus itsekkin että nyt se ihminen on lopullisesti pois!! ikävä on raastavan suuri!!

jospa tämä vauvan syntymä sais jotain iloa tyttären lisäksi tähän elämään.. nyt on niin tyhjä olo!! onneksi ihmisiä ympärillä ettei tarvitse yksin olla!!

 
toppahaalaria en ole ajatellut pestä, kun eikös siitä katoa joka pesussa lämmittävyyskin hiukan...?

Eilen oli viimenen työpäivä ja aloitin talviloman, äippäloma vasta 17.11. virallisesti. Kovasti on suunitelmia mitä olen aikonut tehdä. Mutta nyt ollut koko päivän menkkamaista kipua alavatsalla ja selkä ihan turta kivusta. Olen ihan äimänä mitä tämä on? Esikoisesta oli ennakoivia supistuksia, mutta ei ne tälläisiä ollut. Tässä raskaudessa ei ole ollut supistuksia vielä ollenkaan, mutta onko nämä nyt jotain alkua... Ei vielä tarvitsisi pikkuisen tulla... :eek:

Pakkasin kuitenkin jo sairalakassin varuilta valmiiksi ja pistin vauvan vaatteet pesukoneeseen pyörimään... On ainakin sitten ne tehty.

On ihanaa kun maa alkaa olla valkoinen, paljon valoisampaa on ja tulee jo jouluisempi olo. Joulutorttuja minunkin tekisi mieleni jo, mutta olen yrittänyt malttaa mieleni...vielä.

Pinkeiju 32+5 (tajusin just et olin kuvitellut olevani viikkoa jäljessä, mutta noi ne nyt taitaa olla oikeat viikot...?)
 
Hei kaikille!
Mä oon käyny pariin otteeseen kirjottamassa mutta aina häviävät..jospa nyt sais tän perille ;)

Jaksamisia sinulle Liinuli!!

Täällä myös kärsitty migreenistä..ja vaikka mistä. Tää on taas sitä aikaa kun kaikki on kipeenä ja kaikki kaatuu päälle. :/ Me vietettiin lasten syntymäpäiviä,siihen samaan aikaan pojalle iski kova flunssa ja sen seurauksena eka korvatulehdus. Nooh..lääkäri määräs mun neuvoista huolimatta Amoxinia mille minä ja esikoinen ollaan allergisia ja ripulihan iski ressukalle ja sitten 5. päivänä raju ihoreaktio. Eli eipä käy sitten pojallekkaan toi antibiootti.

Tähän samaan syssyyn itselleni iski joku "tauti"..en pystyny syömään varmaan viikkoon ja vatsa vieläkin outo..en oksentanu vaan vatsa oli vaan kipeä ja oli toooosi outo olo. Särki joka paikkaa mutta ei noussu kuume. Toi olo sitten pahensi selkäsärkyä ja aiheutti supistuksia. Nyt rupee olemaan jo suhtkoht normi olo mutta tosi väsyny olen..ens viikolla menen lekuriin ja verikokeisiin jos tää jatkuu.

Hmmm..mietin että mistäköhän oon kirjotellu niihin hävinneisiin teksteihin.
Häpyluun kipuja täälläkin on ja kovia..tuntuu edelleen että se halkeaa. Vauvan pää on aika alhaalla ja tuntuu että joutuu kävelemään nyt jo ankkamaisesti kun painaa niin kovasti.

Joku kirjotteli viilloista ja repimisistä..mulla tuntuu usein kanssa kävellessä sellasia tuikkimisia..taisin ekassa raskaudessa jo sanoa niitä "narun vetelyiks" eli tuntuu kun joku nykäsis narusta joka repäsee jotain sieltä alhaalta..perään kova kipu. Nyt noihin on lisäks se mikä viime raskaudessa: tuntuu'/kuuluu sellasia napsahduksia..välillä oon kysyny mieheltä että kuuleeko se niitä mutta se on vaan kattonu mua ihmettelen..eli ei kuule. :ashamed:

Täällä moni touhuaa kovasti vaatteiden ja tavaroiden kanssa..itselläkin mielessä pyörii mutta nää sairastelut on vieny kaiken puhdin niin ei oo mitään saanu aikaiseksi.
Vauvan vaatteita pitäis katsella..meillähän on tytön ja pojan vaatteita joten sieltä pitäis valkata ainakin alkuun se neutraalit tai siis unisex:it ja pestä ne valmiiks kaappiin. Turva-istuin pitäs ehkä pestä..eihän se ole seissyt kuin pari kolme kk tuolla kaapissa pojan jäljiltä mutta taitaa olla pari tahraa.

Hoitopöytää oon etsiskelly käytettynä mutta mietin just että ehkä pärjätään ilmankin..alustoja meillä on. Vanna pitäis pestä,otetaan toi pojan vanha kun sitä on vähän käytetty kun ei kauheesti kylpemisestä perustanu. Suihkussa tykkää olla ja se alottettiin jo varmaan 3-kuisesta eteenpäin.

Joku tais kirjotella kanssa tollasista "kohtauksista"..en tiedä onko ihan samaa mutta mulle tulee päivittäin aamusta sellanen hikoilukohtaus. Huimaa ja sydän hakkaa kauheesti..joskus niin paha että joutuu pitkään lepäämään mutta joskus 5 min lepo auttaa. Oon yrittäny seurata että johtuuko esim syömisestä tms. mutta en ole hokannut..oletan että johtuu sitten "vaan" hormooneista. Samaa oli kyllä jo viime raskaudessa..

Närästää myös kovasti..yritän olla pystyssä pitkään syömisen jälkeen ja syödä niitä neutraloivia ruokia mutta aina ei auta..ei edes närästyslääke. Mies ei ymmärrä ollenkaan sitä kun ei ole ikinä kärsinyt närästyksestä..siis huom ei edes tienny mitä se on kun aloin puhumaan. Ihmettelee vaan kun minä tuskailen ja nieleskelen..eikä muista että en pysty ruisleipää syömään vaan kantaa sitä kaupasta :(

Supistuksia on ollu mutta ei niin paljon eikä säännöllisiä mitä muutama viikko sitten..onneks. Kohdunsuun tilanne ois silti kiva tsekata..neuvolassa on käyty mutta ei lääkärillä. Niin tai on mutta ei sen takia..mä oonki tässä naureskellut että kohta meiän perhe saa oman parkkipaikan terveyskeskukseen kun me ravataan siellä vähintään kerran viikossa. :LOL:
Mulla on vasta 2 viikon päästä neuvolalääkäri,ajattelin sille sitten puhua vielä jos siihen ultraan pääsis. Ja synnytyspelosta mainitsen..se pyörii mielessä päivittäin ja kauhistuttaa kyllä.

Ranteista: mulla on kanssa tooosi kipeet ranteet!! Kummassakin ranteessa on kohdat jotka on tosi arat. Kuulemma rannekanavat ahtautuu kun on turvotusta,siitä kipu ja jäykät ranteet. Aamulla on kädet ihan jumissa eikä meinaa poikaa jaksaa pitää sylissä kun koskee.

Tjaah..tällästä omaa napaa oli taas mutta kirjottelinpa nyt..kunhan tää vaan tulis perille tällä kertaa!!

Vointeja kaikille..kohtahan tässä aletaan jo synnyttelemään..apua!! :wave: :wave:
 
MMkannatta ihmeessä puhua neuvolassa masennuksen pelosta!!!mulla puhkes 3.lapsen jälkeen syvämasennus joka kesti 2vuotta.4.raskaus otettiin "varman" päälle ja söin raskausaikana masennuslääkettä joka laitettiin tauolle oisko ollu viimeseksi raskauskuukaueksi.puhe oli että alotan lääkityksen heti synnytyksen jälkeen jos vaan tuntuu siltä.no hyvin onneksi meni mutta kun poika oli vajaa 1v olin TOTAALISEN väsyny yöheräilyistä ja kahen lapsen vaikeista astmoista joita öisin kiiätettiin omalla auntolla tai ampulanssilla spiiralle :/ :/ :/ sillon aloitin lääkityksen uudestaan ja nyt oon tämän ootuksen ajan syöny kans.2vkon päästä on sen asian puitteissa lääkäri jossa katotaan miten jatko jatketaan.välillä olin ilman lääkettä mutta musta tuli NIIN kärttynen äiti että alotin lääkityksen pian uuestaan...eli ota ihmeessä puheeksi!ei ole nykyään mikään "hävettävä asia"!!!
ite en oo sitte omia kuulumisia paljoo ehtiny kirjotella tänne enkä lukkee välttämättä kaikkia tekstejä.on aktiivista porukkaa täällä ettei meinaa perässä pysyä :D mutta parempi näin kuin hiljanen palsta B)
mulla oli nla vkolla.kaikki oli ok.ihmetyttää vaan edelleen ne sokerihommat.nyt seuranta 1pv:nä vkossa.5kertaa mitata.ja jos haluaa katttua jos heikkoja oloja tulee...sf mitta oli kasvanu 29cm 32cm:riin.3cm 2vkossa mutta paino oli pysyny samana.mutta luulen että kun oli eri mittaaja ni se vaikutti.otti löysemmän mitan nyt.
pe iltana ompelin vauvalle 4 aluslakanaa ja päiväpeiton.
kävin to soppailemassa kaupungilla :heart: ostin itelle vielä loppuootukseen 2 paitaa ja mammakalsarit ja 1 imetysliivit ja 2 pikkarit :D ens vkolla kun saisin vielä aikaseksi soitettua parturiajan ni sitte oisin kohentanu itteni =) itellä mukavampi olo aina loppuootuksen jos saanu jotaki uutta piristävää itelle.ja ei taho selvitä hiuksia leikkaan sitte kun vauva syntyny :ashamed: koitin tuossa yksiä mun matalavyötäröisiä normaali farkkuja.meni vielä mainiosti kintuistaki jalkaan paitsi mahaan tieten tökkäs.jos pitäs pitkää paitaa ni vois huoletta niitä nytki viel pittää.taijan ne ottaa laitokselle kotiutushousuiksi.
liinulillekovasti voimia!!!!itellä jotenki ollu semmonen vahva tunne että kun oon käsittäny sun teksteistä kun aina niin ihanasti kirjotat miehestäsi että mies varmana "elää" teijän kanssa siellä hengessä mukana ja tosiaan haluaa että sinäkin pystysit nauttiin odotuksesta!ihana kun saat sitte joulun alla pikkutontun kotiin vaikka eihän se koskaan miestäsi korvaa!en tiiä tuliko järkevästi selitettyä... :ashamed:
mutta nyt mulla pitää lähtä sakkia laittaan kuntoon kun kohta lähtää kyläileen...
 
iltaa kaikille!

Ihanaa kun tuli lunta :) nyt vaan alko sitä glögi ja torttu- hammasta kolottaa täälläkin ihan hirveesti.. muutenkin joulunen olo ollu koko päivän :xmas:

Oon viettäny sellasta suht rentoa lauantaita ja samanlainen sunnuntaikin on tiedossa. Meillä on ollu viimisen kuukauden ohjelmaa niiiiiin paljon etten oo oikein meinannu ite perässä pysyä mut nyt rauhotun tästä ees päin vaan ootteleen vauvaa. Aluks kun jäin pois töistä ni oli hirveesti just saatava tehtyä ja nähtävä ihmisiä, mut nyt viime päivät mua jo ahdisti tuo ohjelman paljous. Tänään isäntä on iltavuorossa ja mä ajattelin köpötellä kiskalle tekeen loton ja sen jälkeen saunoa pitkään ja polttaa vähä kynttilöitä. Ennen kaikkea rentoutua.

Liikkeiden seuraamisesta, mä en ole seurannut lainkaan, tai tottakai niitä tässä huomaa, mut usein ne hukkuu kun touhuan koko ajan jotain niin en reagoi niihin niin.. jos mun pitäs huomata 10 liikettä per tunti niin munhan täytyis vaan pötkötellä se kuunnella mahaani..

Onko jollekkin muulle muuten tullu himoa mandariineihin tai mitä lie klementtiinejä ovat :p mä voisin vetää niitä pussillisen päivässä! :D

Sain eilen serkultani Aventin rintapumpun, ja sitä sitten tänään ihmettelin.. isäntää vehje nauratti.. Samassa paketissa oli siihen pumppuun liitettäviä pulloja pari, plus sit tuttiosuuksia, ja mä aion kyllä ne keittää mutta sen jälkeen ottaa käyttöön. Samoin otan käyttöön pikkuniistäjän jonka myös sain, siis jos nuha iskee.
En tiedä sitten mitä mieltä muut on mut en mä ala ihan ehjiä ja hyviä yhdellä vauvalla olleita heittään pois..

Ois kyllä ihana käydä vielä kampaajalla, siihen vaan aina uppoo satanen niin parempi jättää väliin. Tyydyn vaan kadehtiin Huliviliä.

Napa on ollu liikkeessä tänään ja oma olo mitä loistavin, tälläsiä ku nää olis kaikki päivät



=)
nyt lähden tekeen meille miljoonalappua :LOL:
ulpu
 
Saparo Takykardia tarkottaa sydämen nopealyöntisyyttä eli normaalia nopeampaa pulssia...

Ulpu Ootkohan syöny samoja mandariineja mitä meilläkin täällä oli kaupassa viikolla, aika isoja, mehukkaita ja kivettömiä? Mä söin niitä ihan hullun tavalla, nyt niitä ei enää ollut :(

Lunta täälläkin satelee, talvirenkaat ollu alla kohta jo kuukauden kun lokakuussa tuli sellanen parin päivän lumimyräkkä. Täällä mieluusti vaihtaa heti nastat alle kun sää vaihtelee niin kovasti ja talvi voi tulla yössä...

Meille tarjottiin nyt pinnasänkyä tutuilta. Ensin meinasin että ostetaan kuiten sellanen mitä olin ajatellut mutta tarkemmin ajateltuani tulin siihen tulokseen että ihan tyhmää ostaa uusi jos voi saada täysin ehjän ja siistin joka on toiselle jo tarpeeton. Kyllä tässä maailmassa saa rahaa muutenkin tuhlattua ja osteltua turhaan tavaroita joita voisi kierrättää. Nyt sitten vaan pitäs löytää sopivan värinen taso siihen päälle :)

Meillä etelään lähtö kun siirtyy niin varasin neuvolan maanantaille. Mukava käydä tarkastuttamassa kuitenkin ennenko lähdetään tien päälle... Sitten takaisintulomatkalla varmaan saadaankin taas tuon avokin tytär kyytiin kun on vihdoin taas aika tulla meille :)

Liikkeitä täällä on kyllä ihan mukavasti havaittavissa, ehkä enemmän iltaisin kun laittaa itsekin nukkumaan. Tai oikeastaan usein jos laittaa makuulle niin silloin alkaa muljaus käymään... Ei sellasia varsin teräviä liikkeitä tunnu mutta koko maha hölskyy kun pieni tuolla vaihtaa asentoa.

Jotenki nyt taas mennyt inspiraatio laittaa kotia kuntoon. Tavararöykkiöitä siellä täällä. Tosin oon kyllä nyt tehnyt aika pitkiä päiviä tuolla jalostamolla kaverina kun siellä tuota lihanpakkaamista riittää. Eikä tuo anoppi ihan kaikkea jaksa/ehdi yksin tehdä kun miesväki on kiinni erotuksissa ja porojen kuljettamisessa. Mutta sellaista tää on. Vuodessa sanotaako toukokuu ja syyskuu ovat sellaisia kuukausia kun on vähän rauhallisempaa eikä tarvi noiden porohommien kanssa niin kovasti touhuta :) Ne on ainoat kuukaudet milloin me voidaan esim. lähteä lomalle...

Kampaajalle sitä pitäis itse kunkin. Oon aatellu että tässä nyt lähiviikkoina vielä jos kävis kun on vielä tukkaa mitä värjätä :) Kauhulla odotan kuulunko minä niihin joilta tukka lähtee synnytyksen jälkeen ja imettäessä :x

Ei kait tässä muuta... pitäs ehkä jotain nyt yrittää saada aikaiseksi täälläkin, lihahommista ajattelin laistaa tälle illalle. Mieskin on nyt "päikkäreillä", tosi pitkiä päiviä tekee niin on ihan poikki...
 
:hug:


varmasti suru on nyt raastavaa,voin vain kuvitella miltä tuntuu "luovuttaa" rakas ihminen.....

meillä kun oli mun isoisän hautajaiset,niin sydäntä riipi nähdä lesken ikävä ja ihan aisti sen tunteen siinä kun arkku oltiin laskettu,ja isoäiti halusi hetken vielä odottaa ennenkuin kansi laitettiin päälle,ja vielä kun haudalta lähdettiin,ei isoäiti pystynyt jättäämään puolisoaan heti.....niin koskettavaa,ei voinut itkua pidätellä,oli käsinkosketeltavissa hänen tunteensa,kun ei pystynyt päästää irti.
toivon vain että itsekkin joskus saisin sen rakkauden joka kestäisi loppuun asti.ja ei kyllä voinut kuin arvata sitä tuskaa,isoäiti sanoi että vaikeinta on nyt ollut se,kun ei tiedä missä se toinen nyt on ollut,ja kova ikävä on.

liinulin menetys on varmasti vielä hurjan paljon raskaampaa,paljon voimia,iskä siellä enkelinä teitä suojelee,rakkaimpiaan. :hug:

ja niin kuin aikaisemmin mainittu,hän varmasti haluaisi että jaksaisitte jatkaa ja olla onnellisia vauvastakin. :hug:


piti kirjoittaa muutakin mutta taas pieneni omat murheet kun ajattelin liinulia ja perhettään.
 

Yhteistyössä