Juhlien järjestäjä suuttui kun emme pääse juhliin, juhlat ilman lapsia

  • Viestiketjun aloittaja ugg olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti
rietas
[QUOTE="aapee";26122512]
Toisilla kun ei se suku asu naapurissa johon voi heti lapset laittaa kun sormia napsauttaa.

Ymmärrän että sellaisten ihmisten on vaikea käsittää miksi emme mene juhliin ja miksi emme vaan palkkaa hoitajaa joilla on mahdollisesti niitä hoitajia joka sormelle ja varpaalle.
[/QUOTE]

Jostain syystä mä kyllä tulkkaan tuolta rivien välistä pienoista katkeruutta sellaisia kohtaan, joilla sitä tukiverkostoa on. Mutta saatanhan olla väärässäkin.
 
Jostain syystä mä kyllä tulkkaan tuolta rivien välistä pienoista katkeruutta sellaisia kohtaan, joilla sitä tukiverkostoa on. Mutta saatanhan olla väärässäkin.
Mäkin käsitin tuon nimenomaan katkeruutena tukiverkon omistavia kohtaan.

Ja ap tosiaan totesi myös, että he haluaisivat mennä juhliin yhdessä, mutta kun ei ole sitä tukiverkkoa joka lapsia hoitaisi sillä aikaa.

Ehkä ap kuitenkin on täysin sinut tukiverkottomuutensa kanssa, ja totaalisen tyytyväinen siihen mikä tilanne on. Ehkä vain ymmärsin väärin :)
 
Ken guru
Huoh.

Ei ole pakko, ei.

Mutta jos ei halua, niin ei mun mielestä sovi myöskään valittaa yksinäisyyttä ja tukiverkottomuutta. Kun ei kerran ole halukas tekemään yhtikäs mitään asioiden muuttamiseksi.

Eli joko on valittamatta ja hyväksyy tilanteen sellaisena kuin se on, tai tekee jotain asioiden muuttamiseksi jos nykytilanne ei miellytä. Sellaisia turhan valittajia mä en kestä, ihmisiä jotka ruikuttaa silkasta ruikuttamisen ilosta, vailla aikomustakaan muuttaa asioita.

Asiat harvemmin muuttuu itsestään paremmaksi, jos ihminen vaan istuu, odottaa ja ruikuttaa.

Olinkohan nyt tarpeeksi selkeä?
Olipas ylimielistä :D. Et aina osaa keskustella asioista, koska sulla on niin vahva ajatus että olet aina oikeassa. Sitten "huohottelet" kuin teini-ikäinen kuin sun kirjoituksia kyseenalaistetaan, vaikkakin perustellusti.
 
vierras
Jos ne lapset ottaisi sinne paikanpäälle mukaan, ja sieltä vasta sen hoitajan, niin sitä ei tarvitsisi palkata niin pitkäksi aikaa.

Mutta tämä tuskin on vaihtoehto, jos ei edes halua mennä :)
Nyt on tehty hirveen monimutkaiseksi tämä homma. Miksi ei lähdetä koko perhe sinne kauas häihin ja palkata sieltä hoitaja?

Juhliin on varmaan tulossa muitakin "lapsellisia". Mitäs jos yhdistäisi hoitajan jonkun muun kanssa? Jollekin voi tulla mummu/sisko hoitajaksi. Hoitaisiko hän teidänkin muksuja häiden ajan?

Kuulostaa siltä, että häihin ei haluta tulla.
 
Olipas ylimielistä :D. Et aina osaa keskustella asioista, koska sulla on niin vahva ajatus että olet aina oikeassa. Sitten "huohottelet" kuin teini-ikäinen kuin sun kirjoituksia kyseenalaistetaan, vaikkakin perustellusti.
Huohottelin, koska tunnuit ymmärtävän koko ajan väärin sen, mistä puhuin.

Minä puhuin siitä, että jos kaipaa tukiverkkoa niin pitää tehdä jotain sen eteen eikä vain istua ja valittaa. Ja sinä selität että miksi pitäisi tehdä mitään sen eteen, jos ei kerran tukiverkkoa edes halua, tms. Toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

Ja olen ihan lapsesta asti tiennyt, että mun mielipide on mun mielipide, ja muilla on omansa :). Palstalla jotkut ei sitä tunnu tajuavan, vaikka miten monesti kirjoittaisi että "mun mielestä" yms, osoittaen selkeästi että kyse tosiaan on yhden henkilön mielipiteestä.
 
Hmmmm
Joo kyllä tuosta saa kuvan että sua ei kiinnosta mennä häihin tai kyseessä ei ole läheinen / tärkeä ihminen sun elämässä. Eikä se haittaa, niitä löytyy :) Mäkään en hommaisi ulkopuolista hoitajaa tuon matkan takia, sehän olis hillitön summa (ellei sitten niihin häihin olisi PAKKO (hurja halu) mennä läheisen suhteen takia. Missä se teijän tukiverkosto tarkallee on? Meillä isovanhemmat on ajanu 200 km viikonlopuksi hoitamaan muksuja jos meillä on ollu jotkut juhlat mihin ollaan haluttu mennä. Lisäks joskus häät on sattunu samalle suunnalle missä isovanhemmat asuu ja ollaan treffattu jossain ja vaihdettu muksut isovanhempien matkaan.
 
Ken guru
Huohottelin, koska tunnuit ymmärtävän koko ajan väärin sen, mistä puhuin.

Minä puhuin siitä, että jos kaipaa tukiverkkoa niin pitää tehdä jotain sen eteen eikä vain istua ja valittaa. Ja sinä selität että miksi pitäisi tehdä mitään sen eteen, jos ei kerran tukiverkkoa edes halua, tms. Toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

Ja olen ihan lapsesta asti tiennyt, että mun mielipide on mun mielipide, ja muilla on omansa :). Palstalla jotkut ei sitä tunnu tajuavan, vaikka miten monesti kirjoittaisi että "mun mielestä" yms, osoittaen selkeästi että kyse tosiaan on yhden henkilön mielipiteestä.
Niinno, mun mielestä sinä taas keksit aloitukseen liittyväksi asioita joita ei ole olemassa. Itse en taas saanut sellaista käsitystä että ap olisi ollut ahdistunut tukiverkon puutteesta, vaan siitä, että kutsuja ei hyväksynyt heidän poissaolosyytä. Se taas mielestäni ei ole muiden asia ollenkaan hyväksyä tai olla hyväksymättä.

Mutta voihan se olla että ap sitä tukiverkkoa enemmän kaipaakin, tuosta sain sellaisen käsityksen ettei välttämättä kyllä kaukana pidettävien häiden vuoksi. Tämä on taas omaa spekulaatiotani.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26124634:
Jostain katsoin että MLL:n hoitaja maksaisi jotain 8 e/ h, en muista onko viikonlopputaksa vielä kalliimpi. Mutta jos pitäisi tosiaan palkata 48 h:ksi hoitaja, niin tuohan tulee kyllä aika järjettömän kalliiksi.

Jos ei kutsuja ymmärrä tuota, niin anna suuttua.


Lisäksi tulee ne työeläkemaksut eli lähempänä 12e/h tulee maksettavaa arkisin. Ja sunnuntaina 24e/h eli ei oo mitään halpaa puuhaa palkata MLL:n hoitajaa kahdeksi päiväksi.
 
"vieras"
Mulla taas on häissä yleensä paljon tuttuja (sukulaisia, kavereita), enkä kaipaa miestä seurakseni, kun juttuseuraa riittää ja aika kuluu hyvin ilman miestäkin. Ehkä juuri siksi mulla on niitä tuttuja ja kavereita, kun liikun myös ilman miestäni...? :) Ja todella moni tosiaan ei käy missään ilman puolisoaan.

No joo, ihmiset on erilaisia. Jotkut sosiaalisempia kuin toiset. Usein se sosiaalisuus tuo mukanaan myös sosiaalisen verkoston, jota voi hyödyntää vaikka lapsenvahtina kun on sellaisen tarve. Yksinäisyys ja tukiverkottomuus on joskus ihan oma valinta, ja siinäkään ei ole mitään vikaa, kunhan sitten ei rutise että "kun ei ole ketään joka auttaisi, ja lapsia hoitaisi".
[QUOTE="aapee";26122512]Ehkä haluisimme mennä molemmat. Ehkä emme ole niin sosiaalisia että meistä on yksin lähtemään juhlaan johon on molemmat kutsuttu, ehkä me mielummin muistamme hääparia lahjalla kuin menemällä jompa kumpa paikalle juhliin joista ei tunne muita kuin hääparin.

En sano että ystävämme olsi itsekkäitä järjestäessään juhlat ilman lapsia, jokainen juhlii niikuin haluaa :)
Mutta se on minusta itsekästä että syytetään lapsenhoito ongelman olevan tekosyy.
Toisilla kun ei se suku asu naapurissa johon voi heti lapset laittaa kun sormia napsauttaa.
Pidämme juhlista ja pidämme ystäväpariskunnastakin mutta en vaan käsitä millä oikeudella hän suuttuu kun juuri itse rajaa ketä saa tulla ketä ei.
Onko sitten parempi ilmoittaa että kyllä tulemma ja sitten valehdella juhlapäivänä että oli vatsatauti ettei päästy.
Ymmärrän että sellaisten ihmisten on vaikea käsittää miksi emme mene juhliin ja miksi emme vaan palkkaa hoitajaa joilla on mahdollisesti niitä hoitajia joka sormelle ja varpaalle.
Ehkäpä me ei koskaan olla oltu niin "juhla" ihmisiä ja tästä syystä emme myöskään itse juuri juhlia pidä.
Miksi ihmisen pitää muuttua jos toisilla on juhlat?[/QUOTE]


Ap kyllä kirjoitti ettei tunne kuin hääpärin. Joten se siitä yksin menemisestä.
 
[QUOTE="vieras";26126240]Ap kyllä kirjoitti ettei tunne kuin hääpärin. Joten se siitä yksin menemisestä.[/QUOTE]

Ja minä vastasin Ken gurulle joka pitää häitä tylsinä jos mies ei ole mukana & kerroin miten mun kohdalla asiat ovat.
Ap:stä ei siinä vaiheessa ollut mitään puhetta :)

Itse tuskin menisin ollenkaan sellaisiin häihin, joista tunnen vain hääparin. Silloin ei voi olla kyse sukulaisen tai kaveriporukkaan kuuluvien häistä ainakaan meidän tapauksessa.
 
"Viinipyräle"
[QUOTE="aapee";26122552]Jännä ;)
Miksi minä tai me emme saa valikoida mihin juhliin osallistumme, ilman "tekosyytä"
Miksi häät on juhla joihin tulee kutsu ja niihin on joidenkin mielestä "pakko" osallistua? Luulin aina ennen että kutsu on kutsu ei ilmoitus pakko saapua paikalle.
Miksi joidenkin on vaikea tajuta että meillä ei ehkä varaa muutenkaan kuin kerta vuodessa palkata se lastenhoitaja ja saada se vapaa-aika.
Aika erikoista että tämä sai palstalla moisen vastaanoton ;)
Näyttäkäähän minullekin sitten se lista missä sanotaan että juhlan järjestäjä saa valikoida tietyillä kriteereillä vieraansa mutta vierailla ei kieltäytymiseen sopivaa syytä ole ;)[/QUOTE]

Häät on monelle elämän tärkein juhla, ja he toivovat saavansa jakaa kyseisen päivän teidän kanssanne. On kyllä hyvin loukkaavaa, jos te mieluummin vietätte illan kahden (minkä voitte tehdä periaatteessa milloin vain), kuin että haluaisitte jakaa heidän tärkeän, ainutlaatuisen hetkensä. Minäkin loukkaantuisin tuollaisesta.
 
"vieras"
Huohottelin, koska tunnuit ymmärtävän koko ajan väärin sen, mistä puhuin.

Minä puhuin siitä, että jos kaipaa tukiverkkoa niin pitää tehdä jotain sen eteen eikä vain istua ja valittaa. Ja sinä selität että miksi pitäisi tehdä mitään sen eteen, jos ei kerran tukiverkkoa edes halua, tms. Toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

Ja olen ihan lapsesta asti tiennyt, että mun mielipide on mun mielipide, ja muilla on omansa :). Palstalla jotkut ei sitä tunnu tajuavan, vaikka miten monesti kirjoittaisi että "mun mielestä" yms, osoittaen selkeästi että kyse tosiaan on yhden henkilön mielipiteestä.
Muistaakseni vanhempasi asuvat teitä lähellä... hoidatatko lapsiasi heidän lisäkseen myös tukiverkollasi?
 
[QUOTE="vieras";26126361]Muistaakseni vanhempasi asuvat teitä lähellä... hoidatatko lapsiasi heidän lisäkseen myös tukiverkollasi?[/QUOTE]

Me hoidetaan lapsemme pääasiassa ihan itse :)

Tarvittaessa lapset on hoidossa jollain kaverillani, tai vanhemmillani. Vanhemmilla toki myös "ilman syytä" aika ajoin, kun isovanhemmat haluavat lastenlastensa kanssa olla. Viimeeksi oli hoidon tarvetta viime kesänä.

Ja mulla on aika ajoin hoidossa kavereiden lapsia, ja lasten kavereita.
 
"vieras"
Me hoidetaan lapsemme pääasiassa ihan itse :)

Tarvittaessa lapset on hoidossa jollain kaverillani, tai vanhemmillani. Vanhemmilla toki myös "ilman syytä" aika ajoin, kun isovanhemmat haluavat lastenlastensa kanssa olla. Viimeeksi oli hoidon tarvetta viime kesänä.

Ja mulla on aika ajoin hoidossa kavereiden lapsia, ja lasten kavereita.
Asutko lapsuuden kotipaikkakunnallasi tai lähellä sitä?
 
[QUOTE="vieras";26126422]Asutko lapsuuden kotipaikkakunnallasi tai lähellä sitä?[/QUOTE]

Asun lapsuuden kotipaikkakunnallani. Ja se on täysin tietoinen ratkaisu: en suostuisi muuttamaan kauas vanhemmistani ja veljestäni.

Ne ystävät, jotka tukiverkkooni kuuluvat, ovat kaikki sellaisia joihin olen tutustunut vasta aikuisiällä.
 
"vieras"
Asun lapsuuden kotipaikkakunnallani. Ja se on täysin tietoinen ratkaisu: en suostuisi muuttamaan kauas vanhemmistani ja veljestäni.

Ne ystävät, jotka tukiverkkooni kuuluvat, ovat kaikki sellaisia joihin olen tutustunut vasta aikuisiällä.
Kuitenkin melko helppo huudella toisten kyvyttömyydestä rakentaa tukiverkostoja, jos itse asuu edelleen samalla paikkakunnalla kuin lapsuudessaan.
 
[QUOTE="vieras";26126480]Kuitenkin melko helppo huudella toisten kyvyttömyydestä rakentaa tukiverkostoja, jos itse asuu edelleen samalla paikkakunnalla kuin lapsuudessaan.[/QUOTE]

Miten paikkakunta vaikuttaa asiaan...vain lapsuuden paikkakunnalla voi tutustua ihmisiin, ja tarjota & vastaanottaa apua vastavuoroisuusperiaatteella? :D

Kuten jo totesin, ihan aikuisiässä (ja lasten saamisen jälkeen) olen ystävistä/kavereista koostuvan tukiverkkoni kasaan kyhännyt. En ole näitä ihmisiä tuntenut lapsesta saakka. Ja he eivät kaikki ole kotoisin täältä, jos se muka asiaan vaikuttaa.

Kyse on monesti haluttomuudesta rakentaa tukiverkkoja. Siitä, ettei saa pyydetyksi apua. Siitä, ettei viitsi pyytää apua, koska joutuisi itse ehkä vuorostaan joskus auttamaan. Kyvyttömyydestä ei taida useinkaan olla kyse. Paitsi ehkä kyvyttömyydestä sanoa ääneen, että hei, kaipaisin lastenhoitoapua.

Oli mulla ihan hyvät tukiverkot myös ulkomailla asuessani. Lapsia ei silloin ollut, mutta kaikenlaista muuta apua tarvitsin kyllä, alkaen ihan asunnon saamisesta ja työpaikan löytämisestä. Tukiverkko auttoi.
 
helppi
Melkoinen ongelma yhdet häät...

Jos ap ei halua mennä, ok.

Mutta siihen on turha vedota, ettei lastenhoitajaa löytyisi, kun näin etukäteen hommasta tiedetään. Ketjussa on hyviä ehdotuksia siitä, miten asian voisi hoitaa, jos oikeasti kiinnostaisi mennä.
 
"hmmm"
Ok
Luulen, että ennen vanhaan juhliin kuului mennä, jos sai kutsun. Tai siis se oli tapana. Mutta silloin asuttiin lähempänä toinen toisiaan. Lisäksi ei varmaankaan ollut lapsettomia juhlia nii paljon.

Toisaalta lasten kanssa oli rennompaa. Kaikki ei ollut niin nöpönuukaa. Nykyään pienten lasten kanssa on joillakin hirveän vaikeaa ja sääntöjä on kaikesta, syömisestä, nukkumisesta jne isompien lasten kanssa ollaan kuin ellun kanat, eikä jakseta enää vahtia esim. 9-10-vuotiaita, saattavat ladata mitä vain ja olla jopa feisbuukissa, katsoa salkkareita jne. Kurittomia.

Ennen sai ottaa alkoholiakin vaikka lapsia oli paikalla, pieniäkin.

Toisaalta ennen vanhemmat eivät yrittäneet tehdä omasta lapsesta niin kovasti kaiken keskipistettä. Eli lähdettiin pois jos lapsesta haittaa muille.

Minusta sinun on ok kieltäytyä juhlista. Miksi ylipäänsä joku haluaisi juhliinsa ihmisen joka on siellä vaan jos saa paljon ilmaista ruokaa ja juomaa, koko perheelle, mitään ei olla halukkaita satsaamaan? (ei edes lastenhoitajaa)
 
no huh
Miten paikkakunta vaikuttaa asiaan...vain lapsuuden paikkakunnalla voi tutustua ihmisiin, ja tarjota & vastaanottaa apua vastavuoroisuusperiaatteella? :D

Kuten jo totesin, ihan aikuisiässä (ja lasten saamisen jälkeen) olen ystävistä/kavereista koostuvan tukiverkkoni kasaan kyhännyt. En ole näitä ihmisiä tuntenut lapsesta saakka. Ja he eivät kaikki ole kotoisin täältä, jos se muka asiaan vaikuttaa.

Kyse on monesti haluttomuudesta rakentaa tukiverkkoja. Siitä, ettei saa pyydetyksi apua. Siitä, ettei viitsi pyytää apua, koska joutuisi itse ehkä vuorostaan joskus auttamaan. Kyvyttömyydestä ei taida useinkaan olla kyse. Paitsi ehkä kyvyttömyydestä sanoa ääneen, että hei, kaipaisin lastenhoitoapua.

Oli mulla ihan hyvät tukiverkot myös ulkomailla asuessani. Lapsia ei silloin ollut, mutta kaikenlaista muuta apua tarvitsin kyllä, alkaen ihan asunnon saamisesta ja työpaikan löytämisestä. Tukiverkko auttoi.
Täytyy olla helvetin tyhmä ihminen joka menee neuvomaan toisia ihan pokkana sellaisesta josta itselä ei ole mitään kokemusta.

En neuvo enkä arvostele yksinhuoltajia koska en ole sellainen enkä ole koskaan ollut.
jne.
Jos sinulla ei ole kokemusta siitä että muutat vaikka 10 kertaa ja aloitat kaiken alulsta, ja ei tietoa iten se vie ihmisen voimavaroja, niin älä puhu, yhtään mitään. On tutkittu että muutto on lähellä kuolemaa, avioeroa jne. näitä stressitilanteita kuormittavuudessaan.
 
Mä en jaksa lukea koko ketjua mutta kysyn nyt kuitenkin,että olisiko semmoinen onnistunut,että koko ap:n perhe lähtee sinne toiselle paikkakunnalle ja hotelliin (tms majoitukseen) palkattaisiin ko. paikkakunnalta mll-hoitaja muutamaksi tunniksi?Tulisi samalla perheen keskeinen reissu hoidettua ja lapsille "jännää".Rahallisesti ehkä ei sen edullisempaa,mutta jotenkin tuolla tapaa mun mielestä kaikki voittais.Mä itse en ihan heti haluais jättää lapsia tuntemattomalle hoitajalle vuorokaudeksi saati kahdeksi niin tällä säästyis siltä.
 

Yhteistyössä