Kaksosten odottajia v.2009

Tervehdys pitkästä aikaa kaikille monikkomasuille! :heart:

Aika hujahtanut niin, että täällä elellään jo rv 25+1. Keskiviikkona jäin sairaslomalle äitiyslomaan asti eikä tästä asiasta enää äippäpolilla edes keskusteltu, kun useamman viikon on ollut jatkuvia supistuksia ja kohdunkaula pehmennyt hieman. Nyt totutellaan sitten kotona oloon aina tuonne lokakuulle 2010 asti. :D

Meillä huolenaiheena on pienten kokoero (tällä hetkellä 627/915 g), joka johtunee siitä, että B:llä on yksinkertaisesti suurempi osa yhteisestä istukasta käytössä. Tämän vuoksi meillä jatkuu tiivis seuranta ja mikäli A:n kasvu loppuu kokonaan, joudutaan tekemään päätöstä synnytyksestä. Mutta toistaiseksi molemmat kasvaa (n. 100/180 g viikossa) ihan hyvällä tahdilla, joten ei suurempaa syytä huoleen. Ja aika luottavaisin mielin tässä mennään. Jokainen päivä on pienille iso askel eteenpäin. :)

Kauhea melske on masussa jatkuvasti, näkyy ja tuntuu kyllä jo ulospäinkin. ;) Täällä kyllä menee vielä vähän arvauksen puolelle, että kumpi milloinkin melskaa. Tosin meillä A on tunkenut päänsä jo niin alas, ettei sieltä taida enää liikkuakaan mihinkään. On ollut samassa paikassa jo yli kuukauden kontrolleissa.

Onko kellään Porin mammoista tietoa Lilliputeista? Toivottavasti siellä on kaikki hyvin, kun ei ole aikoihin kuulumisia missään näkynyt. :)

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille ja kirjoitelkaahan kuulumisianne!


Valkolilja & möykeröiset rv 25+1
 
Moikka moi pitkästä aikaa. Kesä tuntuu vievän aikaa niin ettei täällä juuri ole ehtinyt käymään :) Hyvää harjoitusta tosin siihen kun vauvat saapuvat...
Täällä porskutellaan jo viikoilla 24+5. Tuntuu kuin just olisi ollut koko raskaus alussa. Eiköhän tätä vielä tuollaiset kymmenen viikkoa kestä. Paljon siitä enemmän ei taida kroppa kestää - sen mukaan mitä noita muita mammoja on seuraillut. Eilen tuli ensimmäisen kerran oikein todella vahva tunne että saisipa sellaiset pienet kääröt syliin ja haisteltavaksi. Melkein haistoin jo vauvan nenässäni.

Täällä raskaus on edennyt ihan mukavasti, isommilta vaivoilta on edelleenkin säästytty ('koputtaa puuta*). Närästys on alkanut olemaan jatkuvaa ja vatsa murisee ja pulputtelee omiaan. Rakenneultrassa todettiin istukan olevan etuseinässä joten siksi en ilmeisesti vielä potkuja tunne - epämiellyttäviä tuntemuksia kuitenkin. Toiselta jokin osa on vasemman puolen kylkiluissa ja kumpikin ilmeisesti potkii kohdun alaosaa, ainakin tuntemusten mukaan. Seuraava äippäpoli on perjantaina - siellä sitten saa varmuuden että mikä osa sitä oikein tuntuu missäkin. Niin ja varmuuden siitä että onko istukoita yksi vai kaksi. Varhaisultran perusteella ymmärsin että kummallakin on oma, np-ultrassa kätilö ei istukoita erottanut vaan sanoi niitä/sitä olevan joka paikassa. Rakenneultrassa en tajunnut edes kysyä niistä - taisin ollaan niin ihastuksissani vauvojen näkemisestä. Kohdun ja kohdunsuun tilannetta mulla ei oo seurattu vielä ollenkaan, siitäkin ajattelin perjantaina kysyä. Eivätköhän he sen nyt jo seurantaan ota.

Sairaslomasta ei vielä ole tietoa - tällä hetkellä mennään kesälomalla. Itse olen ajatellut että eiköhän tästä vielä elo-syyskuun vaihteeksi töihin palata, mutta katsotaan nyt miten vointi etenee. Liian pitkään ei töissäkään kuulemma saa sinnitellä - se saattaa kuulemma aiheuttaa vuodelevon myöhemmin. Hb oli 3 viikkoa sitten neuvolassa tipahtanut 102/108 lukemiin ja lisärautaa määrättiin. Tuntuu että olo on nyt virkeämpi mutta saattaahan se johtua siitä että aamuisin ei tarvi herätä töihin ja että päivät saa ottaa omaan tahtiinsa. Joku mainitsi noista ihanista raudan sivuvaikutuksista - varmaan pyörtyisin jos kaksi joutuisin ottamaan. Vatsan toiminta muutenkin raskauden vuoksi ihan jumissa ja rauta parin helpotuspäivän jälkeen vaan vaikeutti asiaa. Levolac auttaa hetkeksi, mutta sillä kun tuppaa olemaan liiankin tehokas vaikutus. Itse olen käyttänyt sitä siinä kohtaa kun olo on ollut liian tukala mutta en päivittäin. Se itse asiassa helpottaa jonkin verran - kyllähän näiden murujen eteen tekee mitä hyvänsä =)

Mukavaa loppukesää kaikille ja hyviä vointeja
Toivottelee mamma + Tiuhti&Viuhti


ps. Lilliputeilla on kaikki hienosti - annetaan puttien itse kertoa kunhan heidän mammansa vaan ehtii...
 
Heip :wave:
Tänään oli ä-polilla peruskontrollikäynti, menossa rv 29+3. Kaverukset ovat kovin liikkuvaisia, aluksi olivat molemmat rt:ssa, kunnes B päätti kääntyä perätilaan A:n mittoja otettaessa. Mahan pinta vaan muljahtelee kun masukit peuhaa :) A:lla on nyt painoa 1,3kg ja B 1,4kg, hyvin olivat taas saaneet painoa. Vettä on kummallakin hienosti ja virtaukset hyvät. Mun kohtu on jotenkin sisäänpäinkääntynyttä mallia koska masu ei ole niin hervoton mitä näillä viikoilla tuplia odottaessa voisi olla.
Otettiin taas puheeksi synnytysvalmennus, kun täällä Hämeessä ei ole normaalia valmennusta tänä vuonna resurssipulan takia. Kannatti sanoa, koska päästiin sitten synnytyssaleihin tutustumaan, puhuttiin kivunlievitysmahollisuuksista ja käytiin kurkkaamassa myös keskoskaappeja. Netin kautta on siis itse pitänyt käydä synnytysvalmennusta läpi, mutta tuo käynti teki hyvää! Tuli jotenkin rauhallinen olo kun nyt on nähnyt mihin sitä sitten mennään muutamien viikkojen päästä ja henkilökunta vaikuttaa ihanilta ihmisiltä :) Toivottavasti menisi 35-39 viikoille, mutta aikaisempaankin ollaan varauduttu. Supisteluja mulla ei ole vielä ollut, alaselässä ja nivusissa on kyllä painetta, ihan normaaleja liitoskipuja jotka vaan kuuluvat taudin kuvaan :D

Oottekos muut murehtineet possuflunssaa? Mä en nyt ihan murehtimaan ole alkanut mutta miettinyt kyllä. Viime viikolla neuvolan terkkarin kanssa siitä juteltiin, mutta tosiaan tällä hetkellä ei ole vielä ohjeistusta miten toimitaan. Raskaana oleville rokotus annettais ekojen joukossa, mutta luulenpa että meillä ollaan jakauduttu ennenkuin rokote tulee. Tietysti jos itse sen ottaisin myöhemmin syksyllä/alkutalvesta niin vauvat saisivat maidon mukana vasta-aineet.. tai vauvoille omat rokotteet. No, neuvolan kautta nämä sit selkiää.

Tässä vaiheessa raskautta synnytys ja imetysasiat ovat kovasti mielessä. Toisten äitien kanssa on ollut hyvä vaihtaa mielipiteitä ja kuulla kokemuksista, niin alkaa pikkuhiljaa muodostua omia käsityksiä miten meillä ehkä menee. Synnytystä ei tietenkään voi etukäteen suunnitella, syntyvätkö alateitse vai leikataanko, ihan tilanteen mukaan mennään.

Hyviä vointeja kaikille ja nautitaan vielä elokuun aurinkoisista päivistä :)
 
Kuulumisia täältä arjen tohinasta. Meillä pojat jo 6.5 kuukautisia ja jo lähes yhdeksän kiloisia ja 70 ja rapiat päälle pitkiä. kummallakin jo kaksi hammasta ja nuorempi jo ryöminyt kuukauden verran , vanhempi lähdössä suoraan konttaamaan. Aika vaan on mennyt niin hurjan nopeaan ja kesä lopuillaan. Pojat jo kanssa isoja ja muut vanhemmat lapset koulussa. Toiseksi vanhinkin jo aloitti amiksen ja vanhimmalla vika vuosi menossa. kaksi muut ajo nelosella ja kasilla. On se vaan hurjaa menoa tämä elämä. Mutta täytyy sanoa että ollaan kyllä nautittu suunnattomasyi koko perhe kaksospojista. Satumarika vieläkö olet täällä kuulolla? Olisi kiva tietää mitä teille kuuluu. Oikein paljon onnea kaikille jo synnyttäneille ja odottajille, ottakkaa kaikki ilo irti elämästä ja nauttikkaa siitä. Kuulumisiin :wave:
 
...eli kaksosia odotan, nyt rv 14. asia selvisi np-ultrassa. pikkuhljaa alkaa ajatukseen tottua, tuplaonni kyllä mutta myös tuplahuoli. mulla siis masussa identtiset kaksoset, joilla yhteinen istukka mutta ohut kalvo välissä. olen aika huolissani siitä fetofetaalitransfuusiosyndroomasta, eipä vaan auta ku odotella seuraavaa ultraa ja toivoa parasta.

en ole kauheesti vielä kertonu raskaudesta, perhe ja parhaat ystävät tietää. luulis vaan että esim töissä arvaavat, maha on niin muhkea jo. :) siirryin jo mammafarkkuihinkin. pitäis hankkia legginsit ja syksyä varten sukkahousuja myös että ei purista. ootteko muut uskaltaneet hankkia äitiysvaatteita? mua hirvittää miten pian ne jää pieniksi sitten, kokemuksia?

tuplis
 
Heipähei tuplur =) Minulla poksuu huomenna viikot 12+0 :heart:
Tänne on myös tulossa identtiset kaksoset joilla yhteinen istukka.
Alussa tieto kaksosista shokeerasi minut mutta nyt olen tottunut jo ajatukseen :D Lähimmät ystävät ja perhe tietävät kaksosista mutta muuten en ole asiasta kailottanut, "ulkopuolisille" siis. Tuplahuoli, kyllä.
Jotenkin sitä kauhulla odottaa ultria ym. kun kaksosraskaus on muutenkin riskiraskaus mutta äitini tänään käski minun olla murehtimatta liikaa, mutta minkäs itelleni voin.
Olen tilannut äitiysvaatteita (tulee tällä viikolla :) ) koska vatsani on jo ihan hervoton ja tavalliset vaatteet alkaa jo kiristää.
Minä itse tilasin vaatteet yhen koon isompana juuri tämän takia että vatsani ja painoni muutenkin kasvaa tuhatta sataa =D
 
Äitiysvaatteista Täälläkin on pakko ollut melko alusta asti alkaa käyttämään. Minusta hupaisaa, koska esikoisen odotuksen selvisin kokonaan normihousuilla töissä ja kotona. Vasta parilla viimesellä viikolla piti vaihtaa golitshousuihin ja kuminauhavyötäröön :D Normipaidat nyt vielä menee. Tai no maha mahtuisi, mutta rinnat ei. Pari isomman numeron t-paitaa ostin alennusrekeistä, jos niilä hetken menisi. Odottamassa on pari imetyspaitaa, jotka menevän myös raskausaikana (pitkä helma).
Mammahousut minulla on kahdet, koossa 38 ja 40. Normisti olen 34-36, joten vararasvaa on jo kehoon kertynyt... Mielnkiinnolla oikeastaan odotan millaisiin mittoihin tässä vielä pääsee.

Vaunut aiheuttaa päänvaivaa :ashamed: Mie haluan ihan tietynlaisillä ominaisuuksilla, mutta sellaisia ei taida olla olemassakaan. Vai olisiko joku törmännyt vaunuihin, joissa on isot kääntyvät etupyörät, käännettävä istuinosa tai heittoaisa, erikseen säädettävät istuin- ja jalkaosat, kokonaan makuuasentoon menevä selkäosa ja jalkapeite?
Veilä ei ole tuollaista tullut vastaan :snotty: Taitaa käydä niin, että noista kääntyvistä pyöristä joudutaan tinkimään.

Hipkukka 20+0
 
tuplur ja Kirder- älkää ihmeessä kuluttako voimavarojanne huolehtimiseen ja murehtimiseen, vaan nauttikaa raskaudesta :) Fetofetaalitransfuusiosyndrooma tulee jos on tullakseen, sitä voi sitten murehtia jos on aihetta, mutta etukäteen ei kannata pilata omaa iloaan. Mun pojilla oli yhteinen istukka ja myös loppujen lopuksi ffts, joka havaittiin ekan kerran rv 29. Lopuissa ultratutkimuksissa lääkärit tuumasivat 400g eron olevan mittavirhe, ja pojat syntyivät 600g erolla rv 38+2. Pienempi on edelleen melkein kolmen kuukauden ikäisenä hoikempi, kalpeampi ja ei niin jämäkkä kuin veljensä, mutta muuten kasvavat molemmat hienosti ja ovat terveitä kuin mitkä. Nauttikaa raskaudesta ja levätkää paljon, se on masun asukkaillekin parasta :)

Hipkukka, olisko Emmaljungalla jotkut tuon tyyppiset vaunut, muistelin jonkun vähän tuohon suuntaan olevan nähneeni jossain vauvalehdessä? Meillä on Brion vaunut, mallia en muista, ihan perussysteemi heittoaisalla. Oikein ovat hyvät käytössä ja kevyt työnnellä metsäteilläkin, harmi vaan että nuo meidän pikku-ukot eivät oikein välitä vaunuajeluista.. :D

Ihanaa odotusta kaikille, uskokaa kun sanon että kyllä se onni on vaan kaksinkertainen, jos ei enemmänkin, kaksosten kanssa :heart:
 
Niin se aika vaan menee eteenpäin hurjaa vauhtia..tänään havahduin siihen että nyt mennään jo raskausviikolla 32+1..ja vastahan olin ihan raskauden alkumetreillä...:)

nyt alkaa jo pikku hiljaa aikas suurikin jännitys nousta ilmaan tuon synnytyksen osalta...vaikka turha sitä on kai sinänsä miettiä, koska se menee miten menee...:)

viime torstaina olimme ultrassa ja Pojat voivat molemmat erittäin hyvin ja ovat kovin liikkuvaisia ja kasvavat hurjaa vauhtia...kyllä siinä mamilla loksahti leuka auki, kun lääkäri taas painoja kertoi..vähän alle 1700g molemmat, parissa viikossa olivat sitten saaneet lähes 400g molemmat..HUI..:).kohdunsuulla ei ole juurikaan muutosta tapahtunut..että eiköhän tässä vielä tovi mene enne kuin veljekset päättävät maailmaan tulla...
ison mahan kanssa alkaa elämäminen olla jo aikas tukalaa ja selkä kivut ikäviä, mutta päivittäiset kävelyt auttavat mukavasti ja piristävät mieltä...:)

Joitakin kappaleita äitiysvaatteita on tullut ostettua, mutta ainakin farkkujen osalta täytyy todetä näin loppuvaiheilla että legginssit ovat huomettavasti mukavammat päällä kuin farkut..ainakin minun mielestäni...:)

Tuplur ja kinder- minulla myös identtiset kaksoset yhteisellä istukalla ja hyvin on mennyt koko raskaus...koko raskaus ajan ovat molemmat vaavit voineet mainiosti ja itse myös olen voinut hienosti lukuunottamnatta joitakin kolotuksia ja sen sellaisia normaaleja raskausvaivoja...vauvat voi hyvin, kun niiden äiti voi hyvin!:) nauttikaa odotusajastanne!!:)

Ihanaa alkusyksyä kaikille monikko odottajille täällä!!:)



 
Hei kaikille!
Täälläkin yksi onnellinen kaksosten odottaja ilmoittautuu. Viikkoja tänään 22+4 ja laskettu aika 25.12. Eli joulutonttuja odotellaan... Tänään oli ultra, ja kaikki oli pojilla hyvin!
Huoli on ollut kova kun toisella kaksosista todettiin kesäkuussa niskaturvotusta, ja sitä jännitin ensin lapsivesinäytteen oton muodossa. Onneksi kuitenkin kromosomit olivat normaalit, ja tänään siis ultrassa molemmat näyttivät ihan normaaleilta, eikä mitään häikkää sydämissä näkynyt.
Eli erittäin helpottunut ja onnellinen olo on juuri nyt!
Töissä ajattelin jaksaa vielä n. neljä viikkoa, sitten varmaan jään jo kotiin. Miten te muut olette jääneet töistä pois?
Hipkukalle piti vielä kommentoida että oletko tutustunut sellaisiin vaunuihin kuin Easywalker Duo Sky? Vaikuttaisi juuri kaipaamiltasi. Itsellänikin nimittäin samat toiveet vaunun suhteen, ja noita nyt harkitsen. Hinta uutena vaan tosi kova, joten jos käytettynä löytäis...

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!
 
Pumpuli, ihana kuulla etenkin sinun vauvojen hyvästä voinnista. Meillä myös toisella oli niskaturvotusta, ja lv-punktioon on aika ensi viikon torstaille. Kauanko teillä meni että saitte tulokset? Kysyitkö sukupuolen samalla? Me varmasti kysytään. Ja torstaina näkee sitten vauvojen vointia muutenkin, ymmärsin että se punktio otetaan uä-ohjauksessa.

Kiitos muillekin ffts:stä ja identtisten yksi-istukkaisten odotuksesta omia kokemuksiaan kertoneille. Mukava kuulla että teillä kaikki sujunut normaalisti uhkasta huolimatta, ja tirpalla vieläpä vauvat jo sylissä! Ihanaa!

Mun tartteis kyllä niitä legginsejä ostaa. Nyt mennään näillä yksillä farkuilla työpäivät, normilegginsit on tosi epämukavat. Mieluusti pidän mekkoja ja tunikoita töissä, mutta en paljain säärin... :)

Vointeja kaikille. Hilpaisenpa minäkin vielä lenkille.

 
Vaunuista. Nuo Emmaljungan vaunut olis muuten hyvät, mutta kääntyvät pyörät ovat pienet. Haluaisin isot, jotta varmasti päästäs tuolla meitin pehmeällä pururadallakin etenemään. Easywalkereihin taas joutuisi hommaamaan erillisen koppaosan, jolloin vauvat olis työntäjään päin. Ratasmallisena lapset matkustaa aina kasvot menosuuntaan. Teutonialla olis ollu muuten täydelliset vaunut, mutta selkänojia ei saanut kokonaan makuuasentoon, etikä vaunuihin kuulunut jalkapeitettä.
Miulla on liian kovat vaatimukset, kun ei täydellisiä vaunuja meinaa löytyä :snotty: :ashamed:
 
Hipkukka: Totta - tämä vaunuasia on tosi vaikee...en oikeesti tiedä mitkä pitäis valita. Lisää kokemuksia ja vinkkejä otetaan kiitosllisena vastaan!

tuplur: Meillä siis ei-identtiset pojat masussa, joilla molemmilla siis kaikki omaa (istukat, jne)
Me käytiin heinäkuussa lapsivesipunktiossa ja tulokset tulivat viikossa - nopeasti mielestäni! Mutta kyllä se oli todella piinava viikko... onneksi olin lomalla silloin!Meillä punktoitiin siis vain toinen -se jolla turvotusta oli todettu.

Mutta kyllä nyt todella on jo onnellinen olo, ja uskallan miettiä hankintoja ym. mitä en ennen rakenneultraa halunnut tehdä.
Mites teillä muilla, ootteko jo paljon tavaraa hankkinut?
Oleellisimmat hankinnat kai on vaunut, pinnasängyt, turvakaukalot ja babysitterit?
Muita tarpeellisia juttuja...?
 
Kommentoinpa nyt noita hankintoja, mitkä ovat osoittautuneet tarpeellisiksi, pumpuli-72 mainitsemien lisäksi :) TUTTIPULLOJA TUTTIPULLOJA TUTTIPULLOJA :D Vaikka lähdetään olettamuksesta että imetys onnistuu, niin kaksosten kanssa joutuu aika äkkiä myös turvautumaan pulloruokintaan, meillä oli pojat vähän alle 2kk kun piti ruveta antamaan lisämaitoa. Eli tuttipulloja kannattaa haalia mahollisimman paljon, ettei tarvi olla alituiseen pesemässä. Meillä on n. 30 pulloa, ja se tuntus olevan aika hyvä määrä, kun aina on koneessa osa. Ja yhtää ei oo ite ostettu, vaan käytettynä saatu, tuttiosat ollaan tietysti uudet ostettu.

Toinen mitä ei oo koskaan liikaa on harsot, niitä ku parhaana päivänä sotkeentuu toistakymmentä jos oikein kunnolla sattuu :D Etukäteen hankkisin kans erimerkkisiä vaippoja, kun ei sitä ikinä tiiä mitkä sopivat omille vauvoille. Vaipat on myös sen verran tiheästi kuluva hyödyke, että kantsii vinkata sukulaisille ja ystäville että vaipat ovat toooodella mukava tuliainen :)

Ne leikkikaaret on kans osoittautuneet hyväksi, nyt alkaa meillä jo pojat kovasti touhuta sen alla ja ehtii ite siinä jotai tehä kun läpsivät roikkuvia leluja ja selostavat koko ajan :D

Tosta pinniksestä, meillä on vaan yksi jatkettava pinnasänky, siinä nukkuvat kumpikin, aluksi olivat vierekkäin ja nyt nukkuvat omissa päissään. Tuo on levitettynä muistaakseni n. 150cm pitkä ja mahtuvat vielä aika kauan siinä kumpikin olemaan. Jos siis tälläinen sattuu vastaan tulemaan niin kannattaa harkita, ettei tarvi kahta heti ostaa kun sitä rahanmenoa on muutenkin aika paljon. Meillä ainaki tämä ratkaisu toimii :)

Sitten yksi mitä meillä ei oo tarvittu on tutit. Jostain syystä monet tykkäävät niitä tuoda rotinalahjaksi, mutta meillä ei pojat syö tuttia. Tai no toinen vähän syö ja toinen ei ollenkaan, joten ei olla edes pahemmin tarjottu, ainoastaan vaunuissa pidän varalla jos palaa käämi kävelyllä ollessa. Tutit ostaisin vasta sitten kun/jos tarvetta tulee, tai ainakaan yksiä enempää en ostaisi. Semmoista meillä, ei nyt tule enempää mieleen, toivottavasti oli jollekin apua :)
 
Kiitos tirppa-82 vastauksestasi! Todellakin nuo tuttipullot ja harsot unohdinkin tuosta.. Olen myös miettinyt tuttipullon lämmittäjää ja steriloijaa. Onko tarpeelliset?
Tuo pinnasänky-järjestely kuulostaa järkevältä - meillä kun tuota tilaa makkarissa ei hirveesti ylimääräistä ole, niin tuo kuulostaa hyvältä ratkaisulta siihen!
 
Huomenia kaikille.
Tarvikkeita minäkin olen pähkäillyt, että mitä kaikkea sitä mahdamme tarvita. Alkuun ajateltiin vain yhä pinnistä, ja tuo jatkettava kuulostaa tosi järkevältä! Tirppa, mistä hankit omasi? En ole sellaisiin törmännyt. Entä onko muilla kokemusta, kauanko mahtvat yhteen tavalliseen pinnikseen? Meillä on tilaa tosi vähän, siksi tätä mietin.
Ja sitten varmaan just vaunut, sitteri, leikkimatto/kaari, kaksosimetystyyny, pulloja, harsoja, tutit, kestovaippoja, apua mikä lista. Rahaa tulee palamaan. Ihan pari pientä vaatetta olen jo ostanut. Niistäkin pari bodyä jo silloin kun luulin että tulee vain yksi, eli meillä ei pueta samanlaisiin vaatteisiin (ainakaan aina).

Mukavaa päivää kaikille! :)


 
Eilen oli rakenneultra. Kaikki oli hyvin ja sukupuolet selvisi myös. Poika ja melko varma tyttö. Poika esitteli oikein auliisti jalkoväliään, mutta toinen oli hiukan ujompi, eikä kuvakulma ollut kovin hyvä ja napanuorakin vielä häiritsi näkymää. No, eiköhän tuokin vielä varmistu, synnytyssalissa viimeistään :D Ihan mukava yhdistelmä. Tämä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä meidän viimeinen raskaus ja tyttö onkin siksi mukava :snotty: Pääsen ostamaan kaikenlaista vaalenapunaista hörhötystä ja poika saa esikoiselta tallessa olevia vaatteita.

Sitteristä piti kysyä. Minulla yksi tavallinen on ja ajattelin toiseksi hommata sellaisen tärisevän yms. Onko järkevää? Ajattelin jos siinä sitten saisi toisen rauhoittumaan, kun toinen on 'työnalla'. Vai olisiko kaksi tavallista sitteriä ihan riittävä?

Meillä pinnis oli esikoisen aikaan sivuvaununa sängyn vieressä. Siis oltiin irroitettu yksi reuna pinniksestä ja nostettu pohja samalle tasalle vanhempien sängyn kanssa. Pinnis kiinni sänkyyn ja miusta se oli kätevä ratkaisu, kun ei tarvinnut nostella poikaa pois sängystään yöllä. Ja samalla vauva nukkui ihan vieressä, vaikka olikin omassa sängyssään. Mutta toimiikohan tuo kaksosten kanssa? Kokeillaan varmaan ainakin.

Hipkukka 20+2
 
pumpuli-72, me ollaan pärjätty ihan mikrolla ja ihan alkuun keitin pullot kattilassa. Nyt en oo keittohommia harrastanu ensinkään, eli lopetin tutien ja pullojen keiton jo varmaan kk sitten. Eli minusta tarpeettomia ovat erilliset pullon lämmittäjät ja steriloijat. Me ollaan noudatettu koko ajan periaatetta että yritetään pärjätä mahdollisimman vähillä hankinnoilla, lähinnä niukan budjetin takia, ja tosiaan en ole edellä mainittuja edes kaivannut. Ja juontuikin mieleen, rintapumppua en myöskään omista enkä ole tarvinnut, tarvittaessa lypsän käsin, joka kuulemma on tehokkaampaa kuin pumpulla. Hitto, alan kuulostaa jo aika askeettiselta tyypiltä :D

tuplur, Meidän pinnasänky on ilmeisesti vähän vanhempi, ainakin 5 vuotta, enkä tiedä mistä on hankittu. Kantsii ehkä seurailla huuto.netiä ja kierrätyskeskuksia, niistä voisi löytyä. Ja tosiaan, tuo kaksosten imetystyyny oli meillä ERITTÄIN kovassa käytössä ja suosittelen! Nyt pojat ei enää siinä viihdy mutta pienempänä oli tosi näppärä kun sai syötettyä yhtä aikaa. Vaatehankinnoista, me ollaan saatu tosi paljon sukulaisilta vaatteita, ja loput oon ostanu kirpparilta ja kavereilta. Uusia vaatteita oon ostanu ite ehkä viitisen kappaletta, sit tietysti lahjaksi ovat saaneet paljonkin uutta. Tää on taas makuasia mut kannattaa miettiä tarkkaan mistä vaatteet hankkii, kun jos uutena ostaa niin melekosen kallista on :) Kestoistakin piti vielä... Mulla oli kunnianhimoisena ajatuksena kestoilla poikien kanssa. Noh, sanotaan nyt näin että arki tuli vastaan ja ihan itseni säästämiseksi ollaan käytetty kertiksiä koko aika. Kestoja kyl kokeiltiin mutta pojat ei tykänneet ja meillä tulee pyykkiä päivittäin muutenkin ihan hirveesti. Mahdollisesti kun ovat isompia niin kokeillaan uudelleen. Hankelista on tosiaan huikean pitkä mutta omilla valinnoilla voi hintaa hilata melkoisen alaskin, mun mielestä me ainaki ollaan selvitty aika vähällä rahanmenolla eikä nuo lapset ole siitä kärsineet ollenkaan :) Kaikki meillä on mitä tarvitaan, eikä mitään ylimääräistä turhaketta.

Hipkukka, meillä on kaksi tavallista sitteriä. Muuten ollaan pärjätty niilläki tosi hyvin, mutta sillon ku oli se kauhee mahaitkuvaihe niin sellanen tärisevä ois ollu ihan paikallaan ja hyvä. Nyt jos saisin valita ni varmaankin ostaisin toisen sitterin tärisevänä ja toisen ihan taviksen.
 
Kirjoittelenpa minäkin kuulumisia. Huomenna alkaa rv 32 ja tuntuu että kahden viimeisen viikon aikana on tapahtanut eniten koko raskauden ajan; supistuksia on ollut öisin ja kävelylenkeillä, on alkanut närästää, turvottaa, sormeni turpoavat öisin ja niiden niveliä särkee... mutta nämä pikkuvaivat kestää kun tietää että muutaman viikon päästä saan omat rakkauspakkaukset syliini :heart:

Masussa voidaan kuitenkin hienosti. Meille on tulossa myös identtiset kaksospojat, meitähän on täällä sitten muutamiakin identtisten odottajia :) Ootteko muuten miettineet miten erotatte lapset vauvoina toisistaan? Napa on ainakin hyvä merkki kun se on kaikilla erilainen tai sitten jotkut rannekkeet alkuun, erilaiset vaatteet helpottavat myös :)
Tällä viikolla ultrassa saatiin painoarvioiksi 1600g ja 1900g. Tähän mennessä on painot olleet 100g erolla, nyt eroa on vähän enemmän joten ens viikolla on seuraava ultra jossa katsotaan jos painot olis tasoittuneet.

Sitten noista vaunuista ja muista hankinnoista. Me ostettiin Brion double wavet varsinaiseen käyttöön. Meillä on myös toiset saadut Oran vaunut parvikäytössä. Turvakaukalot on Gracon telakalliset. Yksi pinnis (125x65) on aluksi, ehkä noin 3kk mahtuvat samaan ja sitten ostetaan toinen. Vaatteita, harsoja, kestoja löytyy.. vaippoja ei olla vielä ostettu, niitä kyllä ehtii ostamaan. Tuttipulloja ja tutteja on parit, tuttipulloille saan kaveriltani Aventin sterilointilaitteen. Ajattelin että ehkä 10 tuttipullolla pärjättäis... rintapumppua en ole vielä ostanut, Aventin laitetta oon ajatellut. Kylvetysammetta meillä ei vielä ole. Sittereitä ollaan katseltu mutta ei vielä ostettu. Tarviiko niitä edes heti?
Tirppa82, koska teillä tuli sitterit ekan kerran käyttöön?

Voidaan hyvin mammat & masukit =)
 
tupsuliini79 me otettiin sitterit aika varhaisessa vaiheessa käyttöön, eivät kyllä pitkiä aikoja niissä alkuun olleet kun nukkuivat melkein koko ajan, omassa sängyssään. Sitterit kumminkin saa niin suoraan asentoon että hyvin uskallettiin pitää ihan pienenäkin niissä. Eipä kai niitä ihan heti alkuun välttis tarvii, kun lattiallakin voi pitää. Ja tuosta erottamisesta, äiti erottaa aina :D Meillä on kyllä pojat vähä erinäkösiä, ja toinen edelleen pienempi joten meillä ei oo ongelmia ollu. Tai no minulla ei oo ollu, isillä välillä on ja vierailla sitten enemmänki :D Tsemppiä tupsuliini, ei mene tosiaan enää pitkään kun saat pienet syliin ja ovat jo tosi hyvänkokoisia :heart:
 
Uusi tuplien odottaja ilmoittautuu mukaan! Eli täällä mennään rv11+2 ja tänään kävin NT-ultrassa, missä nähtiin ensimmäistä kertaa meidän tuplat. Ovat identtiset ja samassa pussissa, minkä takia seuraava ultra jo kahden viikon päästä. Ajatukset ovat ihan sekaisin, onnesta lähinnä, mutta kieltämättä tähän liittyy hieman huoltakin. Yritän nyt totutella ajatukseen kaksosista (joista muuten olen haaveillut joskus). Olisi kiva kuulla muiden kaksosodottajien/vanhempien kokemuksia enemmänkin, olisiko vinkkiä minne kannattaisi Turun seudulla suunnata "vertaistuen" toivossa?

Hyviä vointeja kaikille ja erityisesti lapsosille!

 
Hei kaikki, ja minunkin puolesta tsemppiä tupsuliinille loppurutistukseen!

Mulla tosiaan äitiyspolilla lv-punktio ensi viikon torstaina, ja samalla näkee onko vauvoilla kokoeroa ja kuinka paljon. Pitäkääs peukkua. :)

Tein juuri viikkosiivouksen työviikon päätteeksi, ja viikonlopun aion (taas) keskittyä lepäilyyn ja ensi viikkoon latautumiseen. Työ vie arkisin aika lailla voimat, ensi viikolla on vielä melkoisen rankka viikko edessä. Mutta toivottavasti torstaina saisi piristystä sitten loppuviikkoon. :)

Tervetuloa sunburned, me mennään suunnilleen samoissa - mulla nyt kolmisen viikkoa nt-ultrasta missä kaksosraskaus paljastui. Minun vauvat eivät ole samassa pussissa, vaan välissä on ohut kalvo. Istukka on kuitenkin yhteinen, ovat identtiset ja toinen oli toista hieman suurempi ja hänellä oli niskaturvotusta. Ensi to siis lapsivesipunktioon ja samalla nähdään onko kokoero muuttunut mihinkään suuntaan. Ymmärrän siis hyvin huolesi ja tunnemylläkän. Luotetaan vaan että kaikki menee hyvin, ja nautitaan tuplaonnentunteista! :) Jos ei menisikään hyvin, eihän me sille yhtään mitään voida. Tsemppiä!

Hankinnoista taas.... Brion double vawejä mekin ollaan mietitty, ja kaukaloita tod näk ilman telakkaa. Ei varmaan ole tarvetta niitä kaukaloita sirrellä. Yhden lapsen kanssa olisin hankkinut travel system vaunut, ja silloin telakka olisi varmaan tullut tarpeeseen. Vai onko muilla kokemuksia tuosta telakasta, helpottaako arkea jotenkin? Ovatko kaukalot telakassa paremmin kiinni?

Nyt ruokaa ja sohvalle! Ihanaa viikonloppua!

Tuplur (rv 15) :)


 
Olen pahoillani etten kesäkuun puolivälin jälkeen ole täällä käynyt.. Netti tuntui vievän liikaa aikaa, joten osittain tarkoituksella jättäydyin "pois". :/

Mutta nyt olen siis 4 viikkoa ja 1 päivää vanhojen suloisien poikien ikionnellinen äiti!! :heart: :heart:

Raskaus mulla meni kyllä käsittämättömän hyvin, kahta viimeistä tuskaista viikkoa lukuunottamatta. Ei löytynyt enää asentoja, missä istua/maata, paras oli liikuskella hissukseen. En siis juurikaan nukkunut. A-vauvan pää oli todella alhaalla ja painoi sitten ikävästi tuonne alaosastoon ja aiheutti varmaan myös sen, että kokoajan tuntui olevan isompi tai pienempi vessahätä ja pytyllä oli sitten vaan pakko käydä vartin välein, vaikkei mitään ulos tullutkaan. Massu oli kireä ja laskeutui siinä parin viimeisen viikon aikana. Vatsa oli kaksosraskauteen ja raskausviikkoihin nähden pieni, mutta muhun verrattuna iso. Kiloja tuli raskauden aikana vain 9, joista suurin osa jäi tietysti synnytyssaliin ja loput pari olivat kai nestettä, joka lähti sitten parissa viikossa. Jalkojen turvotus tuli kuvioihin pari viikkoa ennen synnytystä, en tunnistanut niitä tukkeja omikseni, olivat varpaista polven yläpuolelle asti ihan järkyttävät. Ylös nostaminen tai hieronta auttoivat vain muutamaksi minuutiksi. Jalkaterät olivat tosi kipeätkin sen takia.

Laskettu aika oli siis 25.8. Kävin äitiyspolilla normaalissa tarkastuksessa 21.7 ja kohdunsuu oli silloin jo 2cm auki ja A-vauva kuulemma ihan siinä tyrkyllä ja synnytys olisi voinut käynnistyä milloin tahansa. Osaston ylilääkäri, josta tykkään todella paljon, antoi seuraavan ajan reilun viikon päähän eli 30.7. ja sanoi, että jos jostain syystä eivät synny ennen, niin voidaan sitten käynnistellä, jos mun vointi on jo kovin tuskainen. No sitä se oli kyllä jo tuolloin 21.7.. Laskin päiviä ja sitten tunteja siihen seuraavaan poliaikaan.. Kun se 30.7. klo 8 vihdoin koitti, päätin esittää vaikka vielä vaivaisempaa kuin olin, että pääsisin synnyttämään! Eipä tarvinnut esittää, kun olin jo 4cm auki ja A-vauvan pää suunnilleen näkyi jo.. Tämä ylilääkäri lähetti mut sitten suoraan synnytyssaliin ja kalvot puhkaistiin vähän klo 9 jälkeen. Supistuksia mulla ei ollut missään vaiheessa aiemmin ollut. Kalvojen puhkaisu aiheutti ne sitten tietysti ja kestin niitä siinä parisen tuntia ihan hyvin. Ilokaasu auttoi ihan mukavasti, mutta sitten pyysin epirduraalin, koska supistukset tulivat jo niin tiuhaan, etten ehtinyt rentoutua niiden välissä juuri ollenkaan. Eikä voinut tietää kauanko niitä vielä kestää ja tulevatko kivuliaammiksi. Epiduraali oli loistava valinta eikä sen laittokaan sattunut. Itse asiassa eniten synnytyksessä sattui kanyylien laitto, etenkin kun ensimmäistä ei saatu ekalla yrittämällä paikoilleen (hento käsi ja suonet?) ja oli pakko kokeilla toisesta kohtaa kämmenselkää. Se olikin sitten arka monta päivää. Itse synnytyksestä vielä; yhden jälkeen iltapäivällä olin täysin auki. Epiduraali ja ilokaasu otettiin pois ja oksitosiini-tippa tilalle (kaksossynnytyksessä käytetään kuulemma aina, että venynyt kohtu jaksaa supistella toisenkin vauvan ulos). Herra A ulkoistautui suunnilleen neljällä ponnistuksella klo 13.55 ja B sitten vartin päästä noin viidellä, ja oli kaiken lisäksi perätilassa (oli tietysti tiedossa etukäteen). Kaikki ne salissa olleet lähemmäs kymmenen henkeä eli lääkärit, kätilöt jne olivat kuulemma aika ällikällä lyötyjä, kun mun kokoisesta hentoisesta synnyttäjästä löytyi sellaiset voimat.. Vaavit laitettiin samantien lämpökaappiin, näytettiin mulle nopsaan ja vietiin sitten keskolaan teho-osastolle tarkkailuun kokojensa ja ennenaikaisuutensa takia (painoivat 2300g ja 2355g).

Ikävin hetki oli se pari tuntia synnytyksen jälkeen, kun mulle tuli kamala horkka, sellainen kylmyys ja mieletön vapina ja hampaiden kalina ja viimeisillä voimillani sinnittelin, että pysyin tajuissani. Makasin siis sen koko ajan siellä synnytyssalissa. Lopulta sain ruokaa ja vaikka ensin tuntui, etten pysty mitenkään syömään, se auttoi. Olinkin ehtinyt olla 12h syömättä.. Horkka johtui suurimmaksi osaksi varmaan siitä, että menetin hurjasti verta, hemoglobiini laski synnytyksessä 128 -> 89, oli "vähän" seko olo seuraavana aamuna.. Toisaalta jännityksen laukeaminenkin varmaan pahensi sitä jälki-olotilaa. Luin myöhemmin, että epiduraalikin voi saada aikaan vapinaa ja huimausta. Mutta en tiedä, voiko se tulla tuolla tavalla jälkikäteen. En edes muista, että olen syöttänyt pullosta vauvaani siellä keskolassa synnytyksen jälkeisenä iltana vai oliko se heti seuraavana aamuna, mutta tosiaan ihmettelin myöhemmin näkemiäni valokuvia tilanteesta.. Onneksi olo parani sitten sen synnytyksen jälkeisen päivän aikana tosi nopsaan ja palauduin synnytyksestä suunnilleen samantien.

Henkilökunta synnytysosastolla, synnyttäneiden vuodeosastolla ja keskolassa oli aivan ihanaa ja muutenkin jäi joka tavalla hyvä fiilis!! Kai sairaalakammonikin on nyt lähes historiaa, sen verran positiivinen kokemus tuo oli!

Kotiuduin sairaalasta 4 yön jälkeen. Pojat olivat siellä lasten teho-osaston tehohuoneessa vuorokauden ja sitten vielä 10 päivää omassa huoneessaan. Käytiin mieheni kanssa heitä siellä hoitelemassa ja syöttämässä muutaman kerran päivässä. Opittiin paljon hyödyllisiä käsittely- ym juttuja sen osaston henkilökunnalta ja kaikenkaikkiaan "pehmeä lasku" vauva-arkeen oli vain hyvä asia. Eli ei oikeastaan harmittanut, että kotiuduin viikon ennen vauvoja. Painot lähtivät ennen kotiutumista hyvin nousuun ja muutenkin pojat olivat hyvävointisia alusta asti.

Kotiutuminen on sujunut hyvin, onhan tässä kädet täynnä töitä, mutta kyllä näiden pienten ihanuuksien takia vähän valvookin..! Mun maito riittää melkein molemmille, syövät noin neljän tunnin välein. Hiukan joudutaan lisäämään Tuttelia välillä. Eli maitoa onneksi alkoi tulla heti synnytyksen jälkeen, pitää vaan muistaa juoda PALJON!! Nyt kun mieheni on kotona (isyysloma 3 vkoa + kesäloma 3 vkoa) syötetään yleensä niin, että mä imetän toista ja mies antaa samaan aikaan toiselle mun maitoa pullosta.

Ulos saatiin lähteä viime viikolla ja ollaan nyt sitten oltu jo pari kertaa vaunulenkillä koko perhe ja nukutettu pojat vaunuihin ulos pariksi syöttöväliksi joka päivä. Kuten oletettiinkin, nukkuvat siellä todella sikeästi ja pidempään kuin sisällä!

Nanah muuten jakautui myös tänään noin kuukauden etuajassa; poika ja tyttö!

En ehtinyt lukea kaikkia teidän kirjoituksia.. Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin!!

Hyvää vointia kaikille toivotellen,

Lilliputtien ylpeä äiti!! :wave:
 

Yhteistyössä