Kaksosten odottajia v.2009

:wave:

No, mun täytyy sanoa etten ihan enää siinä liiku missä ennen... Töissä kantelen pikkulapsia ja iltaisin on vatsa kova ja arka. Työmatkat yritän kävellä, mutta ajallisesti nekin vievät nykyään 10min. kauemmin.

Olisi ihanaa jaksaa... entinen toimintakyky ja jaksaminen ovat pudonneet lähes puoleen. Siihen nämä huonovointisuuteni ja päänsärkyily on tietenkin osa syinä...

Ihailin Lilliputit-80 energisyyttä... Jos tiedät keinon ammentaa sitä jotenkin tännepäin niin ois kiva :) ...

Jotain pientä täytyy yrittää kehitellä vaikka vointi ois millanen. Jospas tuo alkava kevät innostaisi kokeilemaan jotain uutta, vaikka sit tota joogaa.

Tsemppiä kaikille!!

Nanah ja masukit viikolla tasan 15.
 
Liikunta on kyllä täällä jääny kuvioista pois kokonaan. En jaksa enää edes kauppaan kävellä, matkaa puolisen kilometriä. Painoa on jo sen verran että tuntuu että polvet paukkuu alta ja yleensä alkaa myös koskea vatsaan ja supistella jos kävelee. Harmillista kököttää neljän seinän sisällä..

Muuten menee kyllä ihan hyvin, päivät alkavat vähentyä uhkaavasti :D Nyt on viikkoja 30+3 joten pitkään ei enää tarvitsisi odotella. Meillä vaan sattuikin sellainen juttu että ensi viikolla (JOS kaikki menee hyvin) tehdään talokaupat ja muutto olisi edessä ehkä tämän kuun lopulla. Aika tarkalle menee kun pitäisi remonttiakin vielä vähän tehdä ja muuta sellaista. Pitää vissiin varmuuden vuoksi maalata lastenhuone ekana :D Tosiaan, kun kysyttiin, Savosta olen minäkin mutta likempää Mikkeliä :)

Kivaa talvipäivää kaikille! (täällä on yöllä tullut lunta ihan kauheesti, yäk!)
 
Oon kyllä varmaan tosi onnellisessa asemassa, kun ei ole vielä supistellut kertaakaan ja vointi on mielettömän hyvä!! Eipä tällaisia voi oikein ennustaa etukäteen, on niin yksilöllistä miten massu kasvaa ja kroppa reagoi raskauteen. Voin nyt vaan toivoa, että tämä tila jatkuu mulla mahdollisimman pitkään!

Nyt on tuntunut molempien Lilliputtien liikkeet päivittäin! Rakenneultra oli keskiviikkona ja sekin auttoi tajuamaan, miltä tuntuu, kun toinen suoristelee kinttujaan ja potkii yksiönsä seinää (ja sen voimasta toinen Lilliputti-parka heiluu sitten omassaan).. :D

Nyt tämä lähtee ajelemaan Noormarkusta kohti Helsinkiä (250km..) vanhan ystävän luo ja huomenna sitten Lapsimessuille!! :wave:

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!!



 
Tirppa; täällä on myös liikunta jäänyt pois kuvioista jo kuukausi sitten ensin flunssan takia ja nyt sitten olenkin lepoon määrätty.

Meille tulikin nyt sitten tällä viikolla huolestuttavia uutisia. Viimeperjantainahan olimme rakenne ultrassa, maanataina tuli soitto että tulisimme vielä käymään keskiviikkona. Keskiviikkona erikoislääkäri ultrasi, soitit Tampereelle ja perjantaina sitten oltiin siellä.

Tyttöjen kunto ei ole mikään hyvä meillä todettiin sitten eilen fetofetaalitransfuusio ja maanantaina pitäisi lähteä sitten laserhoitoon ouluun. :(
 
Olin eilen Lapsimessuilla ja kävin Childbirth Educator Päivi Laukkasen kyselytunnilla. Hän jutteli kaikenlaista synnytyksestä (synnytyksen kulusta, hormoneista, tukihenkilön roolista) ja kehotti käymään juuri auenneilla nettisivuilla www.bebesinfo.fi. Kävin katsomassa, ja löysin ne hänen kertomansa hormoneihin liittyvät asiat onneksi sieltäkin, haluan lukea ne ja muutkin aiheeseen liittyvät asiat netistä vielä lähempänä synnytystä!

Suosittelen siis lukemaan ainakin tämän:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=34

Hormonit kun selittävät sen, miksi synnytyksen kulku hidastuu/pysähtyy usein sitten, kun sairaalaan päästään ja miksi huone saisi olla hämärä ja musiikkia mukana jne. Voi ottaa mukaan myös oman tyynyn, omat vaatteet, jotain tutulta tuoksuvaa siis.

Tuolla sivuilla pitäisi olla kuvattuna myös ponnistusasentoja, ja miten tukihenkilö voi auttaa synnytyksen eri vaiheissa.

Jos tukihenkilö ei ole varma, onko NYT aika lähteä sairaalaan, kannattaa Päivin mukaan tehdä seuraava testi: Ota kamera ja pyydä äitiä poseeraamaan ennen sairaalaan lähtemistä. Jos äiti suostuu kuvaan, hymyilee ja miettii vielä kampausta ja asuaankin, ei ole vielä aika lähteä. :) Jos taas äitiä ei voisi vähempää kiinnostaa kamera ja miltä hän näyttää (onko päällä pelkkä aamutakki), on aika lähteä. :D Hormonit kun saavat aikaan sen, että äiti on täysin omassa maailmassaan synnytyksen edettyä pidemmälle.


 
Lauantaina iski kauhea vatsakipu ja missään asennossa ei ollut hyvä olla. Sitten aloin voimaan pahoin ihan tajuttoman paljon. Edes tilkka mehua ei 10minuuttia kauempaa pysynyt sisällä... Sinnittelin vuorokauden, mutta sitten soitin polille. Pyysivät sinne ja laittoivat osastolle nesteytykseen kuivumisen takia. Sain 4litraa nestettä ja lääkkeitä suoneen, mutta suun kautta mikään ei pysynyt sisällä vieläkään...
Oli hurjan kaamea olla...
Eilen lääkäri sit ultrasi ja ETTE USKO mikä helpotus oli nähdä kaksi masuasukkia nukkumassa siellä vierekkäin ihan turvassa... Heti oma fyysinenkin olo parani kun näki että he siellä vaan huilailivat äippän kivuista ja vaivoista häiriintymättä.

Neuvoksi silti kaikille jos voimakas pahoinvointi yllättää... Lähtekää vaan heti polille ja hakekaa apua oloonne! Mä sinnittelin liian kauan ja kuivumisesta johtuvat kouristukset vatsassa olivat todella kamalia ja pelottavia.

Nyt saikulla vaan lepäillen...

Lilliputti... Kiitos hyvästä linkistä!! Laitoin sulle viestiä takasin...

Voimahaleja kaikille!!

Väsy Nanah ja 2 masukkia :) :) :)
 
Heippa kaikille! :wave:

Voisin minäkin ilmoittaa olemassaolostani. Raskauden keston määrityksessä äippäpolilla viime viikolla saatiin maailman ihanin yllätys: ruudulla näkyikin kaksi sykkivää sydäntä. :heart: :heart: Esikoisia odotellaan ja laskettu aika on 19.11. Kovin alussahan tässä mennään, mutta kovasti toivotaan, että kuukauden päästä np-ultrassa edelleen molemmat rakkaat olisi kyydissä hyvinvoivina. :)

Keväistä pääsiäistä ja ihanaa odotusaikaa kaikille! :flower:

Valkolilja + möykyt rv 7+5
 
Nanah, oi, olipa sulla ikävä kokemus! Hyvä et olet jo parempana, ota iisisti!! Selviskö se, et mistä tuo tollainen äkillinen pahoinvointi sit voi johtua?

Valkolilja, sulle laitoinkin jo tuohon toiseen pinoon viestin - onnea mahtavista uutisista! :heart: :heart:

Kyselisin miten paljon teillä on on ollut kohdun kasvukipuja: alavatsakipuiluja, nipistelyä ja viiltelyjä? Mulla niitä on ollut ihan ekoilta viikoilta alkaen, ja jatkuuvat vain. Välillä tuntuu tosi kovasti, mutta useimmiten pienenä, mutta hyvin säännöllisinä nipistelyinä koko ajan. Se ei ole mitään hurjaa kipua, mut sen verran kovasti välillä kyl tuntuu, et pitää oikein pysähtyä ja esim. kumartua vähän eteenpäin tai kevyesti painaa vatsaa, se tuntuu helpottavan. Tokihan se kohtu kasvaa koko ajan loppuun saakka pienokaisten mukana, mut mietin vain, et koveneekohan nää kivut vain tästä, vai jatkuuvatko samanlaisena synnytykseen saakka?

Voikaa hyvin, ja iloista pääsiäisen aikaa!

Raitanen ja kyytiläiset 13+0
 
Raitanen, kiitos paljon!! Nyt täällä vaan huilaillaan kaikki kolme...
Mulla on kaikkien näiden muiden vaivojen (aaaarrrggghhh...) ollut tuota samaa kipuilua ja viiltelyä alapäässä. Kirjasta luin, että kun ne ligamentit siellä alkavat repeillä ja löystyä niin juuri tuollaisia kipuiluja tulee ja ovat ihan harmittomia mutta ärsyttäviä kylläkin...
En osaa sanoa loppuvatko nuo oireet myöhemmin, mutta luulen että eivät. Sen mukaan kun masuasukit kasvavat lisää ligamentteja repeilee.

Vakoilija, tervetuloa mukaan ja huuuuurrrrjjjaan paljon onnea!! Toivottavasti vointisi on hyvä!

Keväisiä ajatuksia kaikille!! :heart:
 
Nanah: Kuullosti kyllä tosi kurjalta tuo sun pahoinvointi.. Ja sullahan oli ollut sitä paljon/usein jo aiemmin, mutta lievempänä? Kyllä ne tiitiäiset siellä massussa varmasti voivat hyvin, nehän ottavat tarvitsemansa energian äidinkin voinnin kustannuksella.. :$

Valkoilija: Tervetuloa joukkoon!! :wave:

Kivuista: Mulla ei oo ollut oikeastaan minkäänlaisia kipuja eikä muitakaan vaivoja, ihan vaan 2 kertaa muistan, että olisi viiltänyt vatsasta. Ekalla kerralla, joskus helmikuussa se taisi ollan, menin sitten sikiöasentoon makaamaan, kun en pystynyt seisomaan/kävelemään hetkeen. Meni ohi muutamassa minuutissa. Nyt sitten edellisiltana tuli sellainen hetkellinen kipu yhdynnän jälkeen alavatsan toiselle puolelle, mutta se meni ohi kymmenessä sekunnissa.

Kokeilen liittää tähän massu-kuvan rv 19+6! Mun massu tosiaan pullahti selvemmin esiin vasta ihan parin viikon sisällä. Siihen asti oli tosi mini, ja viikkoihin nähden (ja siihen, että vauveleita kaksin kappalein) on kyllä aika säälittävän kokoinen vieläkin.





 
Lilliputit-80 IHANA toi masu... on se kyllä paljon pienempi kun mulla :/ mut kyllä sen näkee että vauvamasu se on!! Mun ystävä on ihan samalla viikolla kun mä 15+6 ja hän odottaa yhtä. Masu on silti pikkasen suurempi kuin sulla nyt. Mut kyllä se sieltä varmaan vielä nousee kuin pullataikina. Syö nyt vaan paljon ja herkuttele vähän enempi ;) ... Näyttää siltä että sulla on varaa siihen. Yritän jossain vaiheessa liittää kans kuvan mukaan...

Vointeja ja haleja kaikille!! :flower:
 
Lilliputit ja Nanah, täällä on vatsa jo nyt isompi kuin teillä yhteensä! :LOL: Ihan järkyttävä turvotus...

Kiitos kaikille! :flower: Täällä todellakin toivotaan, että pysyttäis täällä tulevien monikkoperheiden alla ihan sinne marraskuulle saakka. Mutta uskallan tuulettaa kunnolla vasta äitienpäivän jälkeen, osuva aika np-ultralle. ;)

VL & möykyt rv 7+6
 
Valkolilja, sitähän me kaikki toivotaan... pysyvämme täällä monikkoperheiden alla :) ja kaikki aijotaankin pysyä, eikö vaan!
Laitahan kuvaa tulemaan... Ihana katsella näitä möhköfantti-masuja...
Mä odottelen kovasti tota rakenneultraa... vielä joudun toukokuulle asti jännäilemään...
Sit se ois taas yksi etappi takana, jos sit jo uskaltais ostaa jotain vauvatavaraa... edes muutamat bodyt :) ...

Kysymys kaikille... Mitä mieltä olette uudesta äitiyspakkauksesta? Mehän saadaan niitä kolme...
 
Nanah, meitä ultrannut kätilö valisti sillä, että kun kerran näin aikaisin ultrataan (rv 7+1), on enemmän kuin todennäköistä, että toinen alkio ei pysy kyydissä. Ja jos kaikki ultrattaisiin näin aikaisin, löydettäisiin todennäköisesti vaikka kuinka paljon kaksosraskauksia... Kuulosti vähän tylyltä... Mutta siis siksi en uskalla vielä kovin iloita asiasta. :/

Mulle selvis vasta äskettäin, että kaksosista oliskin tulossa äitiyspakkaus x 3... Ei kylläkään ole ehditty tuota asiaa vielä pohtimaan, mutta pakkauksessa itsessään oli mielestäni sekä jotain hyvää, että jotain vähemmän hyvää.
 
Valkolilja, voi juku mikä kätilö!!!! Tuli sun puolesta tosi paha mieli... Et ne voi joskus olla inhottavia... :( . Nyt kun olin sairalassa niin se lääkäri oli ihan kans tönkkö. Ei puhunut mulle juur mitään... Heti tulee sellanen olo et joku on vialla, vaikka ei oliskaan. Sit yks hoitaja kysyi multa et ovatko kaksimunaisia ja kun vastasin että ovat, niin sanoi: "No, sitten on parempi mahdollisuus selvitä..." Hitsi!!! Mä tiedän et oon todella herkkänä nyt kaikesta mitä sanotaan ja imen itseeni kaikki ihan liian kirjaimellisesti... mut jos jokin, niin heidän työnsä on palveluammatti ja ensikertalaiset varsinkin ovat aina tiedon nälkäisiä ja tiedon tarpeessa. Sellaisen asiallisen ja kannustavan tiedon ja tuen tarpeessa!!
Mä pidän sulle ja kaikille muille peukkuja pystyssä... Et sit myöhemmin saadaan kirjotella miten synnytys meni ja miten ihania tuplavaaveja meillä on... =)

Oma olo on vielä vähän hutera kun pahoinvointia taas koko yö... Mut kun aamupuuro pysy sisällä, niin siinä on jo juhlan aihetta...

Mä ajattelin et jos jättäis pakkaukset ottamatta... Ottais rahat, niin sit saisin katsomani yhdistelmärattaat. Vaatetta ja muuta saisin sit kavereilta vanhoja. Tykkäsin muutenkin siitä edellisestä pakkauksesta enemmän.
Täytyy myöntää etten itsekään oo uskaltanut vielä ostella mitään... mut katsellut ja haaveillut jo olen... On ikävää kun joutuu hillitsemään iloaan... ja jännäämään et kaikki menee hyvin. Mut siihen haluan uskoa!!

Hyvää pääsiäistä kaikille pystymasuille =) !!!!
 
Lilliputit-80, eli tosi, tosi monet... :( Lukiko mitään et mitä sit tapahtuu? Et saako sitä ihan mille viikoille jännätä...? Loppuun asti varmaan... :/ Et ennen ei sovi ajatella kaksosia ennen ku ne on synnärillä kumpainenkin sylissä...
 
Huomasitko muuten mun yksityisviestin?

Siinä artikkelissa tarkoitettiin, että vaikka joka 8. raskaus alkaa monisikiöisenä, yleensä vain toinen on tallessa siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran massuun katsotaan. Yleensä toinen alkio poistuu jo ensimmäisen kahden kuukauden sisällä. :/

Meille tulee muuten huomenna miehen kanssa 11v yhdessäoloa ja 10v kihloissa oloa..! :D



 
Nyt neljäs neuvola takana!

-Rv 21+0
-Painoa tullut lisää kolmessa viikossa 250g per viikko ja raskauden alusta n. 4kg.
-Ei turvotusta
-Rr 108/66
-Virtsa puhdas
-Hb noussut viime käynnistä 120->122
-Kohdun pohjan korkeus 21
-Sydänäänet hyvät, n. 136-142 x/min molemmilla Lilliputeilla
-Liikkeitä tunnen kivasti, ja hyvin erottaa myös sen, kumpi liikkuu!

Minkäänlaisia vaivoja ei vielä ole ollut ja massuhan on viikkoihin ja kaksosraskauteen nähden pieni. Ainoa ongelma on vessassa juokseminen ja vatsalaukun huono "vetävyys", Lilliputit on selvästi vieneet sieltä tilaa.. Koitan kyllä syödä usein vaikkakin sitten vaan vähän kerrallaan.

4D-ultraa odotellessa..!


 

Yhteistyössä