Kaksosten odottajia v.2009

Onnea Eemelin äiti ja miehenalut ja Tervetuloa mukaan kaikki uudet!!!

Huomenna alkaa viikko 23 ja töissä ponnistelen... HUH! Olen todella tyytyväinen että kesäloma alkaa nyt kesäkuussa, niin että ensiviikko on viimeinen... Olen töissä ryhmiksessä jossa 15 lasta ja suurin osa on pientä porukkaa... Nostelua, pukemista ja vaipanvaihtoa yms. Illat kuluvat masun vieressä maaten. Muuta ei juuri jaksaisi koska vatsa ihan kovana päivän työstä.

Kiva asustaa täällä Porissa :) tänään kun on tuplamammojen tapaaminen. Te muista kaupungeista... Kootkaa nyt ihmeessä itsenne kokoon... Vertaistuki ja ajatustenvaihto on jo nyt Porin tuplamammojen kesken ollut erinomainen tuki ainakin minulle!

Aurinkoista loppuviikkoa ja hyviä vointeja!

Nanah ja masuasukit
 
Onnittelut Eemelin äidille ja koko perheelle pojista! :heart: :heart:

Täällä Etelä-Suomessakin kokoonnutaan tänään, tosin monikkovalmennuksen merkeissä. Jospa sieltä vaikka löytyisi vertaistukea ja kanssaodottajia. :)

 
..syntyi eilen, lähes päivälleen laskettuna aikana, neljäs lapsi: 53cm ja 4700g!! Ugh.. No tuo koko oli odotettavissakin, kun esikoispoika oli samaa luokkaa, tytär hiukan alle 4kg ja viime keväänä syntynyt (mutta 2,5 viikon ikäisenä kuollut) poikakin muistaakseni reilu 4kg. Tämä äiti itse on hoikka, eikä raskauksissakaan ole pahemmin paisunut, paitsi vatsan kohdalta. Syntymäpaino on mieheni suvussa kulkeva "kirous", mieheni ja hänen veljensäkin olivat melkein 5-kiloisia..

LUOJAN KIITOS ODOTAN KAKSOSIA, jotka tuskin yli kolme-kiloisina syntyvät..!!




 
Täällä alkoi rv 38 tänään ja yhdessä kasassa ollaan edelleen. Ei mitään merkkiäkään että pikkaiset ulos tahtoisivat. Perjantaina olisi viimeinen tarkastus äitipolilla ja sitten varmaan käynnistellään lähipäivinä, sikäli kun eivät itse päätä ulos tulla. Olo on kohtuullinen, pikkuvaivoja on toki mutta ei mitään isompaa. Paitsi maha :D Nojoo, pikkuhiljaa alkaa jo väsymys iskeä ja ihan hyvä että kohtapuoleen pääsee tästä mahasta eroon.

Mukavaa vatsankasvattelua kaikille :)
 
Eemelin äidille onnittelut ja tervetuloa maailmaan, pienet miehet! :heart: :heart:

Rakenneultra takana! Kaikki siellä oikein hyvin, pienokaisilla oli painoeroa huimat 20 g, toinen oli hieman yli, toinen hieman alle 300 g. Isoja pieniä jo! :) Tutkimus oli tosi tarkka, pelkkä ultraus kesti 1,5 (!) tuntia. Välillä tosin piti odotella et toinen kääntää kylkeään...
Mä meinasin pyörtyä siihen tutkimuspöydälle jo 20 min jälkeen: ihan viivasuorana selällään maatessa kohtu painaa aorttaa niin, et veri ei kierrä. :/ Ikävä tunne kun alkoi päässä pimenemään, onneksi sen nopeesti tajusi kuitekin ja kyljelleen kääntyessä olokin helpottui heti. Loppuajan olinkin epämukavassa asennossa tyyny toisen pakaran alla.
Mut pääasia et molemmilla kaikki hyvin, kovin olivat aktiivisia kavereita molemmat! Mies jo ihmetteli et koska ne nukkuu, kun aina ultrassa heiluuvat kuin pienet heinämiehet.
:LOL:

Ja ne sukupuolet, tyttö ja poika meille tulee! :heart: :heart: A-vauva on tyttö ja B-vauva poika, ja ovat päällekkäin kuin kerrossängyssä. Lääkäri sanoikin, että tuskin enää paikkaansa siitä vaihtaavat. :)

Tirpalle tsemppiä viime hetkiin!!

Voikaa hvyin!

Raitanen ja pirpanat 20+0 (PUOLIVÄLISSÄ JO, uskomatonta!!)
 
Vielä vähän päivitystä :D Sain tänä aamuna oikein iloisen yllätyspuhelun äitipolilta. Kätilö soitteli ja kertoi että lääkäri tahtoisi siirtää aikani huomiselle, syynä että huomenna olisi parempi päivä käynnistää kuin perjantaina :D Ihan ei vielä kätilö luvannut käynnistystä, olettaisin että riippuu siitä miten pienillä on paino noussut ja kuinka he voivat. Pyysi kuitenkin ottamaan tavarat mukaan siltä varalta että jäädään sille reissulle tekemään lapsia :D

Että semmoista, pidelkäähän peukkuja että päästään huomenna hommiin! :)
 
Mulla oli eilen äitiyspoli-visiitti ja odotetustikkin oli jo kohdunkanava lyhentynyt. Se oli 4D-ultrassa 4 viikkoa sitten 50mm, nyt 26mm. Tuo mun lukema oli lääkärin mukaan kuitenkin kuulemma vielä ihan ok ja kohdunsuukin oli visusti kiinni!! HUH!!

Lääkäri määräsi mulle luonnollisesti sairaslomaa äitiysloman alkuun asti, mutta vuodelepo ei onneksi vielä ole tarpeen! Kielsi vaan halkohommat ja saunan- ja ikkunanpesut.. Voin hoitaa muutamat työjutut loppuun mutta teen ne kyllä osittain kotisohvalta, kun työkoneeni on kannettava. Ja kun se mun tuuraaja nyt vaan vihdoin saataisiin mukaan kuvioihin, niin käyn sitten häntä vähän opastamassa, kun ei mun tarvitse siellä toimistolla mitään raskasta tehdä, kuten nostella tai kantaa tavaroita.. Oon siis sihteeri. Ja saan kuitenkin lääkärin mukaan liikkua!

Pojat (lääkäri antoi ymmärtää, ettei epäilystä sukupuolista) olivat nyt ekan kerran molemmat raivotarjonnassa kivasti vierekkäin! Nyt siis tiedän, mikä mun oikeanpuolisia kylkiluita murjoo; herra B:n jalat.. Olivat niin aktiivisia (masu-bileet oli jatkuneet lähes yhtäsoittoa jo melkein vuorokauden), että lääkäri joutui vähän odottelemaan, että sai mittaukset tehtyä. Painoarviot A-pojalla 950g ja B-pojalla 1060g eli kasvaneet normaalisti! Istukoiden virtaukset hyvät ja muutenkin kaikki näytti olevan edelleen hienosti! :heart: :heart:

Hihhei mun vatsan pinnalla, navan kohdilla ja vähän yläpuolella näkyy välillä ihan sellainen kauhia aaltoliike ja lähes koko ajan pienempiä muljauksia.. Lilliputit on nyt ristitty uudelleen -> Villiputit.. :D Eivät tahdo rauhoittua ollenkaan.. :LOL:

tirppa82; voimia synnytykseen, hienosti kaikki varmasti sujuu!!

Raitanen; tosi hienoa kuulla, että kaikki massussa hyvin!! On se niin ihana nähdä ne pallerot siellä ultrassa..!!


Hyvää vointia kaikille!



 
Äitikarhu vm84
Tirpalle onnea matkaan! :)
Raitainen melkonen rakenneultra -sessio ollu, huh. Ihanaa, tyttö ja poika! *hih*

Täällä alko eilen toinen potkimaan. :) eilen oli rv 17+2. Tänään potkinu enempi jo. <3
Neuvolassaki meni kaikki hyvin. Seuraavaksi mullaki edessä rakenneultra. Jänskättää lupaileeko ne nyt sitte niitä tyttöjä meille... :)
 
Tirpalla taitaa olla jännät oltavat. Raitasella ihanat rakenneultrakuulumiset. Villiputeillakin ;) kaikki hienosti. :heart:

Täällä poksui tänään rv 15+0 ja olo on mitä mainioin. Masu senkun kasvaa, vuoto on loppunut ja liikkeitä odottelen jännityksellä. :) Meilläkin seuraava etappi rakenneultra reilun kuukauden kuluttua, ellei sitten saada vaihtaa sairaalaa. Se tarkoittaisi nimittäin, että päästäisiin ensi viikosta seurantaan kahden viikon välein... Niin ne käytännöt vaihtelee.

 
Täällähän taas kaikenlaista tapahtunut. Toivottavasti Tirpalla jo kaksi ihanaa vauvaa :)

Itsellekin tuntuu kaikkea tapahtuneen. Raskauden ja remontin keskellä tuntuu siltä että jo viikossa tapahtuu uskomaton määrä asioita. Np-ultra vahvisti 20.5. että kyllä ne kaksoset siellä tosiaankin ovat. Kovasti touhukkailta näyttivät. Toinen oli 61 mm ja toinen 59 mm. Niskaturvotukset oli 0,8 ja 1,0 eli normaalit. Hyvin vastasivat viikkoja ja käsiä, jalkoja, varpaita ja sormia näytti olevan olemassa - tosin itse en sormia enkä varpaita erottanut vaikka kätilö niitä näytti . Mies kuulemma erotti :ashamed: Mutta vauvat kuitenkin erotin, aikas suloisilta ne vaikuttaavat vaikka harmaa mustankirjavia ovatkin. Pääsin sitten mukavasti heti Porin kaksosmammojen tapaamisen samana iltana. Oli hämmästyttävää nähdä kaksosmasuja jotka olivat itseäni huomattavasti pidemmällä ja kuunnella juttuja. Toivottavasti ryhmään ilmestyy lisää äitejä, joilla laskettuaika samoilla nurkilla kuin itselläni (26.11). Näytti ja kuulosti siltä että kovasti saavat tukea ja tietoa toisiltaan.

Neuvolakäytäntöä olen tässä pari päivää ihmetellyt. Soitin neuvolaani np-ultran jälkeen saadakseni toisen neuvola-aikani. Kuvittelin saavani sen tälle tai seuraavalle viikolle, ensimmäinen neuvolakäyntini oli nimittäin huhtikuun viimeisellä viikolla. Ihmetyksekseni sain seuraavan ajan vasta 22.6. Siinähän tulee kahden kuukauden väli. Yritin jo soittaa neuvolatädilleni tänään asiaa tarkistaakseni, mutta en saanut häntä kiinni. Huomenna uusi yritys. Kaksosraskaudessahan kaikki käy vähän nopeammin - kohtuni ylettyi jo navan korkeudelle viime viikolla - luulisi että tuossa kahdessa kuukaudessa ehtii tapahtua vaikka mitä. No huomennahan se selviää, jos tädin saan vaan kiinni.

Mukavaa viikonlopun odotusta kaikille - toivottavasti ei tule tukahduttavan kuuma niin jaksetaan kaikki paremmin =)

Mamma + tiuhti & viuhti 14+0
 
Tirpalle onnea matkaan täältäkin! Ehkä pian saadaan kuulla ihania vauvauutisia :heart:
Täällä alkaa juuri rv 19 ja olo ollut mainio, taitaa nyt olla menossa se raskaudesta nauttimisvaihe mulla :) Tällä viikolla on masussa tehty kuperkeikkaa melkein päivittäin :) Painoa on tullut 3,5kg täs vaiheessa, ihan ok siis.
Ennen raskautta oon liikkunut aika paljon, juoksua harrastanut kevät-syksy ajan. Mut odotusaikana oon jättäny juoksut väliin, ei vaan tunnu hyvältä idealta. Reipasta kävelyä ja pyöräilyä kyl oon harrastanu. Toivotaan ettei kovin hikinen kesä tuu, meil mammoilla tulee muuten tukalat oltavat! Miehelle sanoin että jos kovasti hellettä pukkaa niin mä oon sit järvessä koko kesän, siel on ainaski vilposta :LOL:

Sellasta aattelin teiltä kysyä että minkä kokoisessa asunnossa/talossa asustatte? Meil on pienkerrostalossa tokassa kerroksessa oma tehokas kaksio 46 neliöö :) Kahden pikkuisen kans mahdutaan vuoden verran vielä asumaan ja sit isompaa hankintaan. 4h rivari on kiikarissa, omaa pihaa mä jo odotan, pieni viherpeukalo mussa kytee =) Kohta pidetään kuukauden kesäloma ja makkari rempataan tulokkaita silmällä pitäen.

Onko teillä kaikilla jo farmarit ostettu? :D Meil on tällä hetkellä 2-ovinen urheiluauto, mutta vauvojen synnyttyä meil tulee 4-ovinen henkilöauto, vaihdetaan miehen siskon kans päikseen kunnes on turvaistuinten aika. Lähinnä turvakaukaloiden takia, koska tohon 2-oviseen olis hiukka ankeeta asetella kaukalot ja vauvelit niihin kyytiin!

Missä vaiheessa ootte "uskaltautuneet" ostaan vauvoille tarvikkeita ja vaatteita?
Me aiotaan ostaa tuplavaunut (Brion double wavet kiikarissa) sekä turvakaukalot (telakkamallia) uusina, mut ei vielä.. :) Sittereitä ja vaatteita oon jo hypistellyt kaupoissa mut ei viel niitäkään.. Pinnasänky ostetaan työkaveriltani ja vauvat laitetaan samaan sänkyyn, luonnostaan kun toistensa läheisyyttä kaipaavat :heart:

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Huomenia!

Tuplamamma, noissa neuvolakäytännöissä tuntuu olevan kovastikin eroja. Itse olin käynyt jo kaksi kertaa rv 14 mennessä ja seuraava on rv 17. Tosin mun ensimmäinen käynti oli jo joskus viikolla 6, koska mulla oli toi raskauden kesto vähän epäselvä tapaus. Mulla kun kuukautisten mukaan laskettuna LA olis 21.9. (oikeesti 19.11.)... :whistle:

tupsuliini, me asustellaan omin käsin rakennetussa omakotitalossa (valm. 03/08) ja farmarikin on koirien takia ollut jo vuosikaudet. :D Että niiden puoleen ei tarvita toimenpiteitä. Vaunut (ja nimenomaan Brion double wavet) ostettiin jo aikaisessa vaiheessa, kun saatiin edullisesti todella hyväkuntoiset käytetyt toiselta lähiseudun monikkoperheeltä. Muita hankintoja ei sentään olla vielä tehty, mutta tarkoitus olisi vähän niitä jaottaa tähän pitkin kesää ja syksyä.


Ihanaa helleviikonloppua kaikille!



 
Hei! En ole enää odottaja mutta kurkkasin ketjuanne. Meillä konttailee täällä kaksi 10kk ikäistä, tyttö ja poika. Haluaisin kommentoida noihin tarvikkeisiin että niitä kuitenkin kannattaa ostaa hyvissä ajoin. Minä jouduin sairaalaan vuodelepoon 2kk ajaksi rv 26. Vauvat syntyivät onneksi vasta 37+5. Mies joutui sitten mun sairaalassa ollessa ostamaan yksin vaunut, turvakaukalot, sitterit, pinnasängyt, lakanat, melkein kaiken. Eli kannattaa nyt ainakin valmiiksi valita mitä aikoo jos käykin niin että loppuraskaudesta joutuu kotiin tai sairaalaan vuodelepoon.

Sen sanoisin vielä että jos yhtään epäilyttää sairasloman tarpeellisuus, niin ajatelkaa että se et itseasiassa ole sinä joka on sairaslomalla vaan loma on vauvojen terveyttä varten. Parhaassa tapauksessa sairaslomasta ei ole mitään haittaa mutta hurjasti hyötyä vauvoille. Ei mitään itsekkyyttä siinä että jää saikkarille jos supistelee tai muuten ei jaksa töissä.

Hyvää vointia ja onnellista odotusta kaikille tuplamahoille! Ja onnittelut myös teille joilla pienet nyytit on jo sylissä! Hurjaa vauhtia se aika menee!

Edit. Sellainen tuli mieleen että vaunujen suhteen olis tosi kätevää jos vähän isompana olisi sellaiset vaunut joissa on omat lokerot kummallekin lapselle. Nimittäin tässä 9-10kk iässä alkoivat viedä toisiltaan tuttia suusta ja mätkiä naamalle tuolla vaunuissa. Mun kaksosäitikaveri onkin hankkinut uudet vaunut nyt isommille lapsille, itsellä ei sellaiseen ole varaa (meillä emmaljungan twin city crossit). Tää juttu kannattaa kuitenkin huomioida jos vaikka matkarattaita ostaa erikseen, että olis toiset sellaiset vaunut joissa on edes päätyosa erillinen että on nukkumisrauha.
 
Täällä alkoi juurikin kesäloma! Vähän reilu 4 viikkoa lomailen :) Kaikenlaisia suunnitelmia ollaan tehty, mut ihan mun voinnin mukaan kuljetaan. Odotan jo oikein ens viikkoa kun lähdetään kylpylään, pitäis varmaan sovittaa bikineitä mahtuvatko päälle... yläosa menee mutta alaosa... :) Tänään tehtiin ensimmäinen hankinta, ostettiin pinnis. Viikon päästä on rakenneultra, vähän se kyllä jänskättää, toivotaan että kaikki on ok. Tähän mennessä ovat molemmat olleet onneksi suht samankokoiset ja liikettä pitäneet kivasti :heart:
 
Hep! Olemme jakautuneet :wave:

Eli siis, viikko sitten 28.5. aloitettiin käynnistely puolenpäivän aikaan oksitosiinilla ja yhdeltä a:n kalvot puhki. Viiteen asti supisteli jonkun verran ja sitten loppui kuin seinään avautuminen. NOH, kahdeksan aikoihin illalla tuli ylilääkäri katsomaan tilannetta ja suositteli leikkausta. Näinpä sitten kiireellisellä sektiolla klo.22.22 syntyi HERRA A 2320g/48,5cm ja 22.23 HERRA B 2990g/49cm :heart: :heart:

A-poika hengitti huonosti ja kiikutettiin teholle yöksi, mutta jo muutaman tunnin päästä syntymästään veteli maitoa pullosta kuin aikamies eikä ollut mistään moksiskaan. B-poika pääsi vierelle heti kun minut kärrättiin valvontaan. Laitoksella oltiin maanantaihin, eli neljäntenä päivänä päästiin kotiin. Voidaan kaikki tosi tosi hienosti, pojat ovat kertakaikkiaan ihania ja helppoja lapsia. Nukkuvat 4-5h putkeen ja syövät hyvin eivätkä pahemmin itkeskele. Itse toivuin sektiosta erinomaisesti, ihan normaalisti pystyn jo toimimaan. Lenkille ei vielä viitsi mutta muuten poikien hoitelu ja kotihommat onnistuvat jo ihan hyvin.

Pojilla oli ilmeisesti jonkun verran esiintynyt varastamista, A oli kovin kalpea ja B kovin punainen mutta nyt ovat jo ihan vauvan värisiä ja A pyöristyy kovaa vauhtia. Olihan tuota painoeroakin ehtinyt kertyä.. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, en olisi voinut uskoa miten hienosti voi kaikki mennä ja miten uskomattoman suloiset lapset me ukon kanssa saatiin :heart:
 
Äitikarhu vm84
Onnea tirppa82

Hankinnoista: meillä OLI farmari, mutta koska syntyvät lapset ovat meille 3. ja 4, vaihdoimme auton minibussiin. Alkoi jo farkussa olemaan kahden lapsen kanssa ahdasta ku aina yleensä vaunut mukana, ja reissataan paljon. Nyt onki hyvä syy lähteä etelä-Suomeen pyörähtään kesällä. :) Pinnis on, vielä maalausta vaille valmis. Ja kaapit pursuavat vaatteita, tosin jos pojat tulee niin sitte täytyy jotain "poikamaisempaa" hommata. Tuplarattaat on jo, tytöillä kun vaan 1v ikäeroa.
 
Hei olen mielenkiinnolla lukenut ketjuanne ja ajattelin tänne nyt uskaltautua mukaan. Mielle on tulossa avitetut kaksoset :D Eli alkion siirrolla alkunsa saaneet. Otettiin tietoinen riski ja siirrettiin kaksi ja molemmathan sitten päättivät pysyä mukana. Viikkoja on vasta 8+4 eli laskettu aika on 19.1.2010.

Vähitellen tässä alkaa tajuamaan ettei kaksi ole sama asia kuin yksi. Ja ettei toinen mene välttämättä helposti siinä sivussa :whistle: Ultrassakin olen käynyt jo kaksi kertaa. rv7 ultrassa kun epäiltiin toisen alkion kiinnittyneen liian lähelle munatorvea. Olisi voinut lähteä kasvamaan sinne päin... Eilen tarkistusultra osoitti, ettei mitään hätää ole ja tänään uskaltauduin soittamaan omaan neuvolaan ekaa aikaa :D
Suvusta löytyy kaksosia, äitini puolelta. Itse asiassa sukututkimus osoitti, että kaksosia on syntynyt viidessä sukupolvessa peräkkäin. Nyt ei kahteen sukupolveen ole eläviä kaksosia ollut, joten luultavasti miun suku olettaa näiden olevan nyt ne odotetut (hoidoista emme ole kertoneet) :ashamed:
 
Eli moikka kaikille ja kiitos paljon jo tiedoista mitä löytyny viesteistä!
Eli olen 28v. Imatralainen 2v 10kk pojan äiti ja Rv ois 10+6 ja la 26.12.09, eka ultra oli 10+3 > koska halusin heti ku mahdollista edellisestä keskeytymättömästä keskenmenosta (01/09) johtuen tietää että onko tässä raskaudessa sykettä... Oli todella pelottavaa mennä ultraan ja meinasinkin jo jänistää, että voisin ees kuvitella olevani raskaana :ashamed: . Pelko sykkeestä muuttuikin mykistykseksi kun kuulin että olisi kaksi alkiota joilla oli sykkeet ja liikkeetkin... Kysyin lääkäriltä mikä todennäköisyys et molemmat pysyis>aika todennäköistä.
Luomusti tulivat ja kaksosia on kyllä suvussa ollut, äidilläni enemmän. Nyt olen kovasti etsinyt tietoa lisää ja tieto on lisänny tuskaa, pelottaa se sulautumismahdollisuus...
Seuraava neuvola vasta 25.6 eli juhannuksen jälkeen ja rakenneultra rv 20. En tiedä pitäisikö mennä yksityiselle tai hankkia doppleria kun on päästy rv12 yli...
Paino ehkä alussa nousi, koko kevään aikana tullu n.4-5kg, mutta maha kyllä pullahti heti ja mieskin jo aikaisemmin kyseli että ei kai vaan kahta ole tulossa :kieh:
Nyt ultran jälkeen kun olen syönyt B-vitamiinia niin painoni on vähän laskenut. Väsymystä ollut enemmän ja pahoinvointi ollut kuvotusta, mutta sekin melkein hävinnyt tällä viikolla.
Onko teille meuille määrätty tai neuvottu b-vitamiinin ottoa? Kuulemma tutkimustuloksia on, että ehkäisee keskenmenoa ja hyväksi aivoille. Ostin ihan perus pirkkaa =)
Myyn tänään porrasperäisen vectrani :'( (rakas eka oma autoni) käyny pieneksi vaan ja olin jo taipunut farkkumalliin päin, mutta kai se on sittenkin tila-autoa 6-8 paikkaista etsittävä ja vauhdilla! :LOL:
Olen kertonut koko tämän raskauden ajan ystävilleni ynnä muille sukulaisille tilanteestani, koska edellinen keskenmennyt raskaus tuli yllätyksenä kaikille ja sain ripitystä siitä etten jakanut aikaisemmin. :x Olisin varmaan enemmän saanut tukeakin, joten vaikka on raskasta kerota koko ajan että joko? niin mieluummin näinpäin =) Olen ilmeisesti aika avoin ihminen :saint:
Iloisena, mutta realistina katse eteenpäin!
 

Yhteistyössä