kannattaako asunnon ostaminen?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä
mies on sitä mieltä, että samalla rahalla mitä maksetaan vuokraa nyt, voitaisiin maksaa takaisin lainaa...

itse olen sitä mieltä, että napanuora pankkiin 25v. ajaksi tuntuu pelottavalle.. :/

onko oman asunnon ostamisessa mitään järkeä?
 
"minä"
sanon, että ei ole. Tai sitten on, jos ootte ihan varmoja, että siellä sitten olette ja pysytte. Mutta jos vähänkään on suunnitelmissa vielä muuttaa, ei kannata ostaa.

Voi muuten käydä niin kuin meille, että itku tulee, kun muutto lähenee ja taloa ei osta kukaan.
 
Khimaira
Mä en yksinkertaisesti saisi enkä uskaltaisi ottaa liki 300 tonnin lainaa asuntoa varten- ei ole mitään järkeä eikä elinaikanaan sellaista saa maksettua. Eli meille se on ehdoton ei täältä pääkaupunkiseudulta.
 
"tööt"
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä;23733481:
mies on sitä mieltä, että samalla rahalla mitä maksetaan vuokraa nyt, voitaisiin maksaa takaisin lainaa...

itse olen sitä mieltä, että napanuora pankkiin 25v. ajaksi tuntuu pelottavalle.. :/

onko oman asunnon ostamisessa mitään järkeä?
Vuokra-asunnon napanuorassa roikkumisessahan järkeä vasta onkin. Sen 25 vuoden jälkeen teillä ei ole mitään säästössä. Päättele siitä.
 
"aloittaja"
meidän pitäisi ottaa lainaa jotain 140000e, jos ostaisimme asunnon, millaista olemme katselleet. tuosta hinnasta jää 10-20000e rempparahaa, jota todennäköisesti tarvitsee asunnossa, kuin asunnossa..
 
Khimaira
[QUOTE="tööt";23733510]Vuokra-asunnon napanuorassa roikkumisessahan järkeä vasta onkin. Sen 25 vuoden jälkeen teillä ei ole mitään säästössä. Päättele siitä.[/QUOTE]

Mutta sen 25 vuoden aikana ehtii vaihtaa asuntoa ja asuinpaikkaa ( tai vaikka maata) vaikka kuinka monesti - eivät kaikki halua asua koko elämäänsä samassa paikassa tai edes samassa kaupungissa.
 
"minä"
[QUOTE="aloittaja";23733511]meidän pitäisi ottaa lainaa jotain 140000e, jos ostaisimme asunnon, millaista olemme katselleet. tuosta hinnasta jää 10-20000e rempparahaa, jota todennäköisesti tarvitsee asunnossa, kuin asunnossa..[/QUOTE]

Uskaltaisin kyllä ottaa tuollaisen lainan. Mutta miettisin kyllä tarkkaan, onko asunto sellainen, jonka saa varmasti sitten joskus myytyä, jos tarve tulee.
 
nuup
No, meidän tilanteessa ei kannattaisi. Omaa makseltaisiin tosiaan se 25 vuotta takaisin ja lisäksi kaikki korjauskulut ym. pitäisi kustantaa itse! Eikä nyt unohdeta sitäkään, että vaikka omassa on rahat kiinni, niistä rahoista ei hyödy kuin myymällä talonsa/asuntonsa...
 
nuup
[QUOTE="tööt";23733510]Vuokra-asunnon napanuorassa roikkumisessahan järkeä vasta onkin. Sen 25 vuoden jälkeen teillä ei ole mitään säästössä. Päättele siitä.[/QUOTE]

Mistä tulee tämä valheellinen käsitys siitä, ettei vuokra-asujalla muka olisi mitään sukanvarressa?? Siis nimenomaan vuokralla asuva voi laittaa huolettomammin säästöön rahaa ja sitä jää ehkä muuhunkin kuin lainanlyhennyksiin. Ja talohan pitää laittaa lihoiksi ennenkuin siitä saa omansa pois, eikä silloinkaan läheskään aina saa haluamaansa summaa...
 
kgfshztgdjh
Mä en yksinkertaisesti saisi enkä uskaltaisi ottaa liki 300 tonnin lainaa asuntoa varten- ei ole mitään järkeä eikä elinaikanaan sellaista saa maksettua. Eli meille se on ehdoton ei täältä pääkaupunkiseudulta.
Joo en mäkään todellakaan ottaisi noin suurta lainaa. Mutta meillä esim. 100 000e lainaa, juuri otimme. Se on sellanen summa, että sen saa nopeestikin maksettua pois. Se oli oikeestaan mulle semmonen kipuraja. En olis yhtään enempää halunnut ottaa enkä halua. Tolla saatiin kuitenkin jo hyvänkokoinen oktalo. Rempattiin siitä alakerta ja yläkerta huone kerrallaan.
 
haloo
Mistä tulee tämä valheellinen käsitys siitä, ettei vuokra-asujalla muka olisi mitään sukanvarressa?? Siis nimenomaan vuokralla asuva voi laittaa huolettomammin säästöön rahaa ja sitä jää ehkä muuhunkin kuin lainanlyhennyksiin. Ja talohan pitää laittaa lihoiksi ennenkuin siitä saa omansa pois, eikä silloinkaan läheskään aina saa haluamaansa summaa...
riippuu ihan tulotasosta ja vuokrasta
 
joo ja ei
Kannattaa, jos maksaa itse koko vuokran eli ei saa asumistukea. Ei kannata, jos saa. Esimerkki meiltä: muutamme lähiaikoina asuntoon, jossa tilaa on kuudelle lapselle ja kahdelle aikuiselle, vuokra 900, vedet 144. Asumistukea meidän tuloilla n. 840 e. Eli: ei kannata ostaa, vaan asua lähes ilmaiseksi.
 
"aloittaja"
ollaan katseltu useampaa rivitalo kolmiota, joissa hintaraja ehdottomasti max. 130000e ja lainaa ois tarkoitus ottaa 140000e, siten siitä jäisi sitä remonttirahaa..

asumistukea ei saada, ei olla ikinä saatu, kun tämän hetkisen asunnon neliömäärä kahdelle ihmiselle menee yli ja miehen tulot on sen verran hyvät..

huolestuttaa, kun itse olen 3-4kk vuodesta työttömänä työmarkkinatuella..silti kyllä ollaan aina saatu vuokra maksettua ongelmitta ja on voitu elää ns. normaalielämää.
kamalan isoja asioita nämä.. :/ onhan se totta, että lainaa pois maksaessa sitä maksaa tavallaan itselleen sitä asuntoa, vuokraa maksaessa joku muu vaan rikastuu ilman näkyvää tulosta itselle ( esim. meillä vanha asunto, huonokuntoinen )..
 
"tööt"
Mistä tulee tämä valheellinen käsitys siitä, ettei vuokra-asujalla muka olisi mitään sukanvarressa?? Siis nimenomaan vuokralla asuva voi laittaa huolettomammin säästöön rahaa ja sitä jää ehkä muuhunkin kuin lainanlyhennyksiin. Ja talohan pitää laittaa lihoiksi ennenkuin siitä saa omansa pois, eikä silloinkaan läheskään aina saa haluamaansa summaa...
Mistä tulee tämä valheellinen käsitys, että sitä jäisi sukan varteen? Näytä minulle yksi varakas vuokralla asuja.
 
"Lilian"
Mieti, että vuokratalossa heitätte taaloja huis helvettiin, mutta omassa asunnossa maksatte käytännössä sitä vuokraa itsellenne. Ja lapsenne joskus perii senkin asunnon. Toki riippuu missä takakylässä tämä sijaitsee, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asunto on sijoituksista paras.
 
"miisa"
Me asumme omassa (tai siis vielä pankin) rivariasunnossa ja kaveri asuu kerrostalossa levottomalla "huonomalla" asuinalueella vuokralla. Asunnot ovat lähes yhtä isot, meillä taisi olla 2-3 neliötä enemmän ja maksamme kuussa melkolailla samanverran asuinkustannuksista. Monet tuttuni maksavat vuokraa pienemmästä asunnosta enemmän kuin mitä me maksamme lainanlyhennyksiä ja vastiketta tästä. Ainut miinus voi tosiaan olla sitten aikanaan kuinka saa myytyä. Ikinähän ei voi tietää miten elämä kuljettaa, mutta asunto sopivan kokoinen vaikka vielä yksi lapsi lisää tulisikin, vakituiset työpaikat lähellä ja kaupunki se missä todennäköisesti tulemme asumaan hyvin kauan.

Minulle oli haaveiden täyttymys ostaa miehen kanssa omistusasunto johon saan tehdä pintaremonttia mieleni mukaan sekä saan kuopsutella ja istutella omalla pikku pihapläntillä :)
 
plm
Ja toisaalta, asuminen ei ole koskaan ilmaista joten onko sillä niin suurta merkitystä mihin se raha joka kuukausi tililtä lähtee, vuokraan vai lainanlyhennykseen? Itse valitsin asuntolainan.
 
näinkin
[QUOTE="tööt";23733787]Mistä tulee tämä valheellinen käsitys, että sitä jäisi sukan varteen? Näytä minulle yksi varakas vuokralla asuja.[/QUOTE]

Näytä sinä varakas lainanmaksaja. Elämä on roikkumista löysässä hirressä korkojen nousun pelossa. Ystäväpiirissäni on useampi tällainen. Jatkuva pelko perseessä koroista ja siitä, pysyykö työpaikka vakituisena vai tuleeko siihen pelkäävään perseeseen jalanjälki.
 

Yhteistyössä