kannattaako asunnon ostaminen?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
Mistä tulee tämä valheellinen käsitys siitä, ettei vuokra-asujalla muka olisi mitään sukanvarressa?? Siis nimenomaan vuokralla asuva voi laittaa huolettomammin säästöön rahaa ja sitä jää ehkä muuhunkin kuin lainanlyhennyksiin. Ja talohan pitää laittaa lihoiksi ennenkuin siitä saa omansa pois, eikä silloinkaan läheskään aina saa haluamaansa summaa...
Mistä tämä käsitys sitten tulee, että asuntovelallinen ei laittaisi rahaa säästöön? Me laitetaan. Ja onhan velattomasta talosta/asunnosta iloa muutenkin kuin sen myymällä: et maksa enää lainaa :D
 
[QUOTE="tööt";23733776]Tiedätkö, asunnon voi myydä ja ostaa toisen.[/QUOTE]

Ja sen voi tehdä myös niin, että ostaa pikku hiljaa isomman. Vaikka asunnon arvo ei kokisikaan suurta nousua, on kuitenkin lainaa maksettu alta pois eikä lainasumma ehkä koskaan kohoa ihan taivaisiin.
 
"Yks"
Me ostettiin nelisen vuotta sitten pikku kolmio kerrostalosta pk-seudulta, hinta 167 000€. Siitä pari vuotta myytiin pois ja saatiin 180 tuhatta jolla ostettiin iso rivarikolmio. Nykyisellään tämän asunnon arvo on reippaasti yli 200 000 ja varmaan vuoden päästä muutetaan vielä isomapaan, eikä aiota lainaa ottaa lisää, uskoisin että seuraava asunto, johon muutamme, maksaa n. 240 000 ja lainaa taitaa silloin jäljellä ehkä 140 tuhatta.

Eli ainakin meidän tapauksessa on todellakin kannattanut, mut me ollaankin semmosia ettei meitä muuttamiset niin haittaa, se on vaan kivaa :) vuokria oltais jo tässä ajassa maksettu aika huimasti enemmän, mitä on menny lyhennyksiin ja kht:lla ollessani maksoimme pankkiin pelkkiä korkoja + tietenkin vastike. Missä vuokra-asunnoissa voi kesken kaiken päättää, että maksetaankin vain puolet asumiskuluista seuraavat 12kk?

Minä en ymmärrä sitä, että heti täytyis olla ottamassa niitä 300 000 €:n lainoja ensiasuntoon ja ajatella, että no siinäpä sit asutaan loppuelämä.
 
haloo itelles
sinä taasen sossupummilta.
Mitä en ole. Miten olen sossupummi, kun käyn töissä, mutta palkkani ei riitä maksaa vuokraa itse? Perheemme on iso, kuusi lasta ja vanhemmat, joista toinen työttömänä. Meilläkin lienee oikeus asua riittävän tilavassa kodissa huolimatta siitä, mikä on varakkuutemme. Toki maksaisimme mielellämme lainaa, mutta alitettavasti emme saa sitä niin paljon, että voisimme ostaa riittävän ison kodin. Saisimme sen verran, että voisimme ostaa kaksion. Johan sossut puuttuisi elinoloihin, jos niin pieneen ahtautuisimme. :)
 
"heips"
Riippuu pitkälti asunnon hinnasta ja ostajan tuloista. Pienituloisille esim. 300 000 euron laina olisi mahdottomuus (sellaista tuskin edes saisi), tulisi todella korkeat lyhennykset + kaikki muut kustannukset lisäksi (joita ei vuokra-asunnossa ole). Mielummin sitten edullisesti vuokralla ja samalla säästäen :) Voiha sen oman ostaa kun on jo jonkin verran säästöjä (olettaen että vuokra on kohtuullinen)

Me päädyttiin väliaikaiseen ratkaisuun, eli asumisoikeus-asuntoon. Samalla hinnalla maksetaan nyt vastiketta + lainaa kun vuokraa samankokoisesta. Iso asuntolainaa ei näillä tuloilla nyt saatais, mut ehkä sitten kun on tosta asumisoikeusmaksusta jäänyt säästöön :)
 
"Vieras"
Mitä en ole. Miten olen sossupummi, kun käyn töissä, mutta palkkani ei riitä maksaa vuokraa itse? Perheemme on iso, kuusi lasta ja vanhemmat, joista toinen työttömänä. Meilläkin lienee oikeus asua riittävän tilavassa kodissa huolimatta siitä, mikä on varakkuutemme. Toki maksaisimme mielellämme lainaa, mutta alitettavasti emme saa sitä niin paljon, että voisimme ostaa riittävän ison kodin. Saisimme sen verran, että voisimme ostaa kaksion. Johan sossut puuttuisi elinoloihin, jos niin pieneen ahtautuisimme. :)
Voi luoja! Taas näitä jotka tekee monta lasta vaikka ei ole rahaa elättää. Kyllä me veronmaksajat maksetaan sunkin kakaroiden elämiset. Juu. Ja sun asumiset. Johan teillä on kuuden lapsen lapsilistätkin jo vaikka mitä. Lokit.
 
"Yks"
Ja sitten en ihan täysin ymmärrä sitäkään, että nostetaan isoja asuntolainoja silloin kun korot ovat matalalla. Ok, se jonkin aikaa lainasummassa näkyy, mutta marginaalit on silloin yleensä pankeilla korkeat. Kun korot on korkealla, on helpompaa neuvotella pienempi marginaali. Korot kuitenkin vaihtelee, mutta marginaali on ja pysyy.

Matalien korkojen aikaan otetun lainan takaisin maksukyky lasketaan helposti silloisen korkotason mukaan. Ja sitten tosiaan saa olla pelko persiissä, milloin ja kuinka paljon ne korot nousee.

Kun laina on otettu silloin, kun korot on korkealla, tiedät jo samantien paljon sulla täytyy olla kuussa vähintään rahaa lainanhoitokuluihin. Pääoma lyheenee koko ajan, joten korkojen osuus ei tule pitkällä tähtäimellä yllättämään negatiivisessa mielessä.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin;23733868:
Näytä sinä varakas lainanmaksaja. Elämä on roikkumista löysässä hirressä korkojen nousun pelossa. Ystäväpiirissäni on useampi tällainen. Jatkuva pelko perseessä koroista ja siitä, pysyykö työpaikka vakituisena vai tuleeko siihen pelkäävään perseeseen jalanjälki.
Ilmoittaudun!
Maksan asuntolainaa ihan kohtuusumman kuussa jotta rahaa jää muuhunkin elämiseen.
Sukanvarressakin on vähän rahaa yllättäviä tilanteita varten.
En pelkää potkujakaan koska meidän firmalla menee hyvin ja olen luottamusmies - siis viimeinen joka lähtee jos huonosti käy.
 
Kyllä minun mielestä kannattaa. Toki pitää ottaa omat tulot huomioon ja valita sellainen omistusasunto mihin varat riittää maksaa sitä. Vuokra-asumisessa inhottavinta on juuri se, että rahat menee kuin kankkulan kaivoon, mitään ei jää käteen. Monesti asumiskulut ovat ihan samat asuttaessa vuokralla tai omistusasunnossa. Lisäksi jos vuokra-asunto on vuokrattu yksityiseltä niin aina saa olla pelko perseessä, että ilmoittaakohan vuokranantaja kohta, että joku sukulainen tai vuokranantaja itse haluaa asunnon omaan käyttöönsä ja siinä saa taas etsiä uutta vuokra-asuntoa. Eniten minua omitusasunnossa kiehtoo juuri se, että turvallisuus ja se, että varallisuus kertyy koko ajan maksuerien myötä. Tällä hetkellä asun vuokralla, mutta jos rahatilanne olisi erilainen niin ostaisin kyllä omistusasunnon.
 
"aloittaja"
mitä ihmettä tässä ketjussa on tapahtunut!?

kysyin, kannattaako asunnon ostaminen ja nyt puolet ketjusta onkin vääntöä YH-/sossu-älykkyysosamäärä- asioista... :( ihan tyhmää!

tarvitseeko muuten 140000e lainaan takaajia ja montako? eikös ensiasunnon ostajalle valtio takaa osan?
 
Meilläkin on asuntolainaa ja itse pidän ihan järkevänä maksaa asuntolainaa ennemmin kuin vuokraa. Mutta olen joskus kuullut tuttavalta, että omakotitalon ostaminen ei välttämättä kannata, koska siinä vaiheessa kun talo on maksettu niin siihen joutuu tekemään jo aika isoja remppoja eli ei se rahan meno lopu vaikka lainat onkin maksettu (henkilö oli sitä mieltä, että jos asuntoon haluaa sijoittaa niin sitten tosiaan kerrostalo tai rivari, ei ikinä omakotitaloa). Tiedä tuosta sitten, kai se riippuu niin monesta asiasta että missä tilanteessa se vuokralla asuminen sitten tulisi oikeasti kannattavammaksi eikä kukaan osaa ennustaa tulevaisuuteen korkojen nousua (vuokrathan kyllä nousee siinä samalla) tai sitä millä rahalla sen oman asuntonsa/talonsa saa mahdollisesti myytyä tarvittaessa. Jotenkin itsellä kuitenkin on se ajatus, että lainanmaksu kuitenkin tulisi järkevämmäksi..

Jos asuu melkein minkä tahansa kaupungin keskustassa, joutuu maksamaan aika suuriakin vuokria pelkästä kaksiosta. Kyllä silloin kannattaisi harkita sen oman kämpän ostamista, koska monesti ne asuinkustannukset menee samaan sen kovan vuokran kanssa.
 
haloo itelles
Yleensä se kyllä menee niin, tai ainakin pitäisi mennä, että siellä asutaan mihin varallisuus riittää. Tuntuu tosi oudolta ajatustavalta, että sinä haluat monta lasta ja oletat, että teillä on oikeus asua tilavasti vaikka omat varat ei siihen riittäisi. Väliaikaisen työttömyyden ajalta saadun asumistuen ymmärrän, muuta en.
No, luepas sitten uudestaan. MINÄ KÄYN TÖISSÄ! Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkäpä silloin, kun lapset on saatu, on varallisuus ollut toista luokkaa? Oletko kuullut, että työttömyys voi tulla yhtäkkiä kuten miehelleni kävi? Oletko tietoinen, että ihmisen elämässä voi sattua mitä tahansa, joka vaikuttaa siihen, että on pakko hakea asumistukea? Ei ison perheen pidä asua pienessä ja ahtaassa asunnossa vain siksi, että toisen palkka ja toisen työttömyyskorvaus eivät riitä maksamaan vuokraa itse. Sehän olisi epäinhimillistä ahtaa meidät johonkin kaksioon, johon voisimme saada lainan. Mietitään ennen kuin tuomitaan.
 
Suzyanne
Ehkä jostain muualta kannattaa, muttei Helsingistä, jos on pienituloinen, ja jos haluaa asuaa hyvällä alueella. Jos me ostettaisiin asunto, se olisi kolmio Lauttasaaressa. Juu ei todellakaan ole varaa noilla hinnoilla. :xmas:

Haku | Oikotie
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
häääää
En mäkään nyt oikein tajua, että miten niin jollakin pitää olla oikeus asua jossakin, jos on paljon lapsia..?

Mut se täytyy kyllä sanoa, että ovelasti toimittu, todellakin. Me maksetaan lainaa ja vastiketta tästä kerrostalokolmiosta, jossa meitä asuu neljä. Vielä ei ole toivoa muuttaa isompaan, kun hoidan muksuja kotona, mutta onpahan jännä ratkaisu elää tuolla asumistuella ja vielä möläyttää siitä täällä...
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23734053]mitä ihmettä tässä ketjussa on tapahtunut!?

kysyin, kannattaako asunnon ostaminen ja nyt puolet ketjusta onkin vääntöä YH-/sossu-älykkyysosamäärä- asioista... :( ihan tyhmää!

tarvitseeko muuten 140000e lainaan takaajia ja montako? eikös ensiasunnon ostajalle valtio takaa osan?[/QUOTE]

Niinhän näissä aina käy, jos mainitsee sanat asumistuki, yh, töyttömyyskorvaus, lapsilisä, yh-korotus, työmarkkinatuki, toimeentulotuki, mielenterveysongelma, masennus ym.
 
No, luepas sitten uudestaan. MINÄ KÄYN TÖISSÄ! Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkäpä silloin, kun lapset on saatu, on varallisuus ollut toista luokkaa? Oletko kuullut, että työttömyys voi tulla yhtäkkiä kuten miehelleni kävi? Oletko tietoinen, että ihmisen elämässä voi sattua mitä tahansa, joka vaikuttaa siihen, että on pakko hakea asumistukea? Ei ison perheen pidä asua pienessä ja ahtaassa asunnossa vain siksi, että toisen palkka ja toisen työttömyyskorvaus eivät riitä maksamaan vuokraa itse. Sehän olisi epäinhimillistä ahtaa meidät johonkin kaksioon, johon voisimme saada lainan. Mietitään ennen kuin tuomitaan.
Iso perhe oli varmasti sun oma valinta. Ei valtion pidä maksaa tukia siksi, että teillä on oikeus lisääntyä kuin kanit vaikka varat ei riitä vuokralla asumiseenkaan kunnolla.
 
häääää
Luin tuon uudemman viestin liian myöhään, se ei tosiaan ole mikään naurun asia, kun jompi kumpi jää yllättäen työttömäksi.

Mutta ensimmäisessä viestissäsi kyllä olit sitä mieltä, että kannattaa asua vuokralla eikä ottaa lainaa. Eli jos olisitte vielä "varakkaita" niin asuisitko silti vuokralla?
 

Yhteistyössä