Kenellä perheeseen kuuluu molempien aiemmasta suhteesta lähiapsia?

Haluaisin uutena udella miten teillä lapset ovat suhtautuneet aikoinaan uuteen tilanteeseen, minkä ikäsisiä lapset ovat ja onko perheessä jo yhteisiä lapsia tai onko tulossa?

Meillä suunnitelmissa neljäs (ensimmäinen yhteinen) ja haluaisin kokeneemmilta tietoja miten on mennyt ja kuinka arki toimii jos varsinkin jo useampi lapsi?? Miten lapset ovat suhtautuneet uuteen pikkusisareen?
 
Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 9 vuotta. Minulla on aiemmasta liitosta tyttö nyt 14v ja miehelle tyttö nyt 12v. Yhteen kun muutettiin niin tytöt olivat 6v ja 4v. Molemmat tytöt asuvat siis meillä käyvät etävanhemmillaan 1-2kertaa kuussa. Tytöt tulivat aluksi todella hyvin toimeen. Kuitenkin vuoden päästä tilanne muuttui kaottiseksi tytöt sättivät ja haukkuivat toisiaan. Alkoi tulla kommentteja "Tämä on minun isä sä et saa puhua sille." Tätä hetken katsottuamme otimmen yhteyttä Perheneuvolaan josta saimme keskustelu apua. Tilanne tasaantui ja homma alkoi luistaa.

-05 kuitenkin tulin raskaaksi ja aloin odottaa ensimmäistä yhteistä lastamme. Raskaus ajan kaikki sujui hyvin. Kuitenkin kun pikkuveli syntyi alkoi kilpailu siitä kumpi on parempi isosisko. Tässä vaiheessa piti selittää että kumpikin sisko on yhtä tärkeä . Huomion kerjäys alkoi myös meitä vanhempia kohtaa. Tuli paljon kysymyksiä: "Rakastatko sä äiti mua?" jne. Tuli siis se epävarmuus siitä että olenko minä nyt toissijainen vauvaan nähden jne. Ajan kanssa kuitenkin lapset tajusivat että he ovat meille edelleen yhtä tärkeitä mitä olivat ennen vauvan syntymääkin.

Toinen yhteinen lapsemme syntyi -08. Kaikki sujui paljon kivuttomammin kuin tuon ensimmäisen yhteisen lapsen kohdalla. Lapset tiesivät että he evät tule hyljätyiksi.

Nykyinen tilanne:
Lapset ovat: 14v,12v,5v,3v ja kuopuksen LA 12.7.2011.
Arki sujuu hyvin. Aina arjen pyöritys ja aherrus ei ole helppoa kun jokaista pitäisi koittaa miellyttää. Avain lause perheessämme on: Jokainen joutuu joskus joustamaan. Aina ei vain voi saada juuri sitä mitä haluaa.

Siinä nyt vähän kokemuksia :)
 
Meillä taas tilanne on sellainen että miehelläni on edellisestä avioliitosta 2 lasta poika 11v ja tyttö 9v itselläni on poika 7v ja yhteinen tyttäremme syntyi 2v sitten ja tilanne oli alkuun huumaavaa.
Oma poikani oli haltioissaaan kunnes tajusi että vauva vie aikaa paljon ja kiinnostus sisareen alkoi hiipumaan.Mieheni lapset taas ovat olleet aina kilttejä pikkusisarelleen.
Pojallani oli toki juuri ollut kriisejä kuten se että äiti muutti kotoa pois ja poika joutui seilaamaan kahden kodin väliä,meillä siis exän kanssa vuoroviikoin poika.
ja se että mieheni lapset ovat joka toinen vkl meillä kun taas minun poika on joka toinen viikko.Hän ei varmaankaan edelleenkään ymmärrä miksi sisko saa olla aina äidin luona ja hän ei enää saa sitä samaa yksinoloaikaa minun kanssani kuin silloin ennen kun sisko syntyi.
Nyt täällä on se tilanne että kolme vanhinta lasta on pyöräilemässä ja pikkusisko päikkäreillä kuten isänsäkkin.
 

Yhteistyössä