Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Piti kommentoida, että meidän esikoisen kummisetä on niin sanottu FAS lapsi. Äitinsä oli alkoholisti/huumeidenkäyttäjä ja 2,3 promillen kännissä synnytyksessä. Näyttää ulkoisesti FAS lapselta, mutta on fiksu ja sosiaalinen, mutta jotenkin vähän hidas. Nyt he ovat vaimonsa kanssa saamassa oman lapsen:)

Jenny elokuisista
 
  • Tykkää
Reactions: jkoo
Rintintin, mulla ainakin silmät kuivuu päähän. Polttaa ja kirvelee aivan törkeenä.. lääkärissä kävin korvia valittelemassa, ni sain silmävoidetta, kun oli mukamas silmätulehdus.. Tiedä häntä sitte.. Nyt lopetin sen silmätipat neljän päivän käytön jälkeen, kun sattus aivan hirveesti niiden laiton jälkeen, nini on alkanu nyt rähmimään.. Mut edelleen kirvelee.. Et mitä sitte oikeesti lie? o_O

Ja joku täällä(?) siitä päänsärystä puhu. Mulla ainakin särkee. Joskus on pitkäkin väli, mut joskus on kolme/neljä päivää peräkanaa.. Inhottavaa, kyl. Mut neuvolassa mulle sanottiin, et pitää muistaa juoda runsaasti, yli kaks litraa päivässä.. Ja hartioista mulla toi varmaan johtuu..

Emby^ ja nökö 19+2
 
Heippa kaikille! :)

Kävin tänään ylimääräisessä ultrassa Lääkäritalolla, koska vielä kolme piiiiitkää viikkoa rakenneultraan! En malttanut odottaa. Tuo ei ollut rakenneultra vaan lääkäri vaan ultralla katsoi, mittasi pään ja reisiluun, jotka vastasivat molemmat viikkoja! Ainoa mistä olen nyt pyörällä päästäni on se että töissä kun olen katsonut niin olen ollut näkeväni selvät pallit.. nyt niitä palleja ei lääkäri löytänytkään.. Mitä!! Onko meille siis tulossa tyttö? ..siihen laakari ei ottanut kantaa, eli siis nyt pitaakin odottaa sinne rakenneultraan :O maa en kesta :D :D

Mua on hieman kylla jannittanyt tuo rakenneultra silla mieheni veli sai vauvan toukokuussa jolle todettiin rakenneultrassa gastroskiisi.. nyt kuitenkin tanaan ultrassa olin helpottunut kun laakari sanoi etta vastanpeitteet ovat kehittyneet normaalisit..

mutta siis joo ultrasta sain KAKSI KUVAA, TOINEN REIDESTA JA TOINEN TAKARAIVOSTA. SAATANA :mad: mies ei paassyt mukaan niin nayta hanelle nyt sit kuvaa etta tassa on reisi :LOL:

FAS lapsista.. en tunne enka ole tormannyt elamassani. Olen asiasta lukenut myos ja kauhuissani kylla kuinka ihmiset voivat olla itsekkaita. Maa oon ollut sita mielta aina etta mielenterveyslakiin tulisi laittaa pykala jonka mukaan raskaana olevat alkoholistit ja huumeidenkayttaja tulisi asettaa pakkohoitoon raskauden ajaksi jos muuten eivat pysty lopettamaan.. Kylla!

h ja m 18 plus 4
 
Biegga: eikö siinä raskaushepatoosissa kutina pitäisi olla etenkin kämmenissä ja jalkapohjissa? Mun tutulla oli ainakin. Barbamamallako se on ollut? Voikohan se sitten vaihdella, esim. kutiaa vain selkä/ sääret?

Mulla on tämä korkea pulssi jäädäkseen. Voi itku. Jotain 100-110 koko ajan, jos kävelee vaikka raput, niin pilvissä. En oo mittaillut, mutta kun tuon lepopulssinkin jo tuntee :( Kuulemma varuiksi katsotaan ens viikolla kilppariarvot, kun mulla niitä on seurailtu muutenkin. Sain kuitenkin kehotuksen aloittaa rautakin jo nyt, jos auttaisi.

Huomenna rakenneultra, jännittää! Nyt rv 20+3.
 
Kiva kuulla kaikkien ultrakuulumisia! :)

Määkin olen ollut siinä uskossa että raskaushepattosissa kutina on lähinnä jalkapohjissa ja kämmenissä.. mutta tietenkin hyvä tietää jos sitä voi olla myös muualla.

Minäkään en ole FAS lapsiin törmännyt. Mutta olen samaa mieltä että lakiin pitäisi saada pykälä ett alkoholisti-/päihdeäidit otetaan pakkohoitoon. Nykinenkin pakkohoidon kriteerinä on että mikäli on hengenvaarallinen itselleen tai muille. Kyllähän sikiö kuitenkin on elävä ihmisenalku.

(.) Sairasloma alkaa lähentyä loppuaan. Supistuksia ei ole ollut, mutta tänään alkoi menkkakipuja muistuttava alavastakipu. Onko tää kohdun kasvuun liittyvää kipua? Toivottavasti ei supistuksen ala sitten kun töihin palaan. Viimeksi kävi niin että lomalta kun palasin töihin, niin alko heti ekana päivänä supistukset ja jonkun ajan jälkeen jouduinkin sitten jäämään sairaslomalle kun supistukset vaan ylty koko ajan. Päänsärystä kärsitään täälläkkin enemmän tai vähemmän päivittäin. Varsinkin jos en ole muistanut juoda riittävästi.

Muumimamma_ 20+5
 
Unohdimpa tosta hepatoosi jutusta, mulla on semmoinen muistikuva, että toisin kui joku sano niin se voidaan ehken nähdä virtsasta bilirubiini arvojen kohoamisena? Sitä en sitten tiedä onko neuvolantesteissä toi bilirubiiniarvo... Maksaongelmiin voi liittyä kutinan lisäksi ihon ja varsinkin silmämunien keltaisuus, eli nyt kaikki palstamammat yhdes koos silmämuniaan bongaamaan :D

Silmienkutinaan saa apteekista käsikauppalääkkeenä kostuketippoja (ainakin bepanthen ja viscotears) Sopivuus raskauteen kannattaa aina varmistaa apteekista, mutta tuskin semmosissa liuoksissa mitään on...

Mä en näköjään saa töissä tarpeeks lääke/hoitojutuista ku tuun tänne palstallekkin besserwisseröimään :D

Aanna, mä kärsin kanssa nopeesta pulssista (koko ikäni oon mut hormonilääkkeet ja raskaus näköjään pahentaa)... Hyvä jos leposyke menee alle 90/min. Kivaa kuunnella nukkumaan käydessä sitä paukutusta... Tsemppiä rakenneultraan! :)

Stinuliini, ettei ois ihan valkovuotoa? Mullakinhan se on ollut ihan älyttömän runsasta ja ihan lorahdellut.. Neuvolassa testasivat onko lapsivettä pikatestillä ja se oli onneks nega. Tiedän kyllä kokemuksesta että säikäyttää.. Edelleenkin on lorahtekuja mut kai se pitää vaan uskoo että "kuuluu asiaan".. Toivottavasti teillä kaikki hyvin :hug:

Liikkeitä tunnen aika vähän.. Varmaan siksi että se istukan kutale siirtynyt etuseinämälle :kieh: Tänään töissä istuin toimistossa ja tuli semmoinen monotussarja alamasulle, mut siinäpä päivän saldo... : /

FAS, PFAS lapsiin oon törmännyt töiden kautta jonkin verran. Onhan se järkyttävää, mutta järkyttävää on myös ne olosuhteet missä yleensä tällaiset äidit(/vanhemmat) elävät. Sitä kun ollaan niin siellä pohjamudissa kierimässä, niin ei sitä paljoa alkion/sikiön/lapsen hyvinvointia ajatella. (Hieman asian vierestä mutta mä vaan mietin sitäkin, että mitäs sitten jos Suomessa abortti kiellettäs lailla, huhhei.) Pakkohoitohan ois tavallaan varmaan jees juttu, mutta se rikkois niin paljon yksilönoikeuksia että mä en kykenis sitä kannattamaan. En sitten tiedä onko sen moraalisempaa tarjota mahdollisuutta kastraatioon, kun jostain syystä nää alkoholistit/huumehörhöt tuntuvat ajoittain lisääntyvänkin kuin kaniinit..

Onko täällä muuten ketään muuta "työmammaa"? Eli meillähän on niin että mies on koti-isä (koska on työtön) ja mä taas teen keikkatyötä (onneks oon semmosella alalla että pystyn aika hyvin itse päättämään työmääräni..)
Mua kyllä sinänsä harmittaa ihan hirveesti että oon osittain jäänyt paitsi esikoisen kehityksestä, mutta pakko se on jos meinataan pitää leipä pöydässä : /
Toivottavasti toi mies löytäisi töitä ens syksyyn mennessä niin ei mun tartteis taas äippäloman päätyttyä lähtee hommiin, tekis ihan hyvää varmaan ihan vaa kotimammailla :)

T ja t (varaslähtö) 19+0 POKS
 
tirlittan, kysyit onko täällä työmammoja paikalla. Yksi ilmoittautuu! :wave: Meillä mieskin kyllä on päivätöissä, mutta minä olen meistä se työnarkomaani. Mies viettää paljon aikaa pojan (3 v.) kanssa, koska minun pitää tehdä paljon valmistelevaa työtä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Oon vasta vaihtanut alaa ja pitkän muuntokouluttautumisen jälkeen pääsin unelmatyöhöni opetusalalle.

Mulla ei tällä hetkellä oo mitään erityistä intoa jäädä pidemmäksi aikaa lasten kanssa kotiin, vaan haluaisin palata melko pian vanhempainvapaalta työelämään. Voisin hyvin palata töihin vuoden päästä alkukeväästä, jos vain työtä olisi tarjolla (nykyinen paikkani on määräaikainen). Mutta ennenkuin mitään vannon, enhän minä tiedä minkälaista se sitten on kahden lapsen kanssa, tuntuuko vauvan synnyttyä enää yhtään samalta töihin menon suhteen, minkälainen yökukkuja sieltä syntyy ja onko tosiaan edes työpaikkaa mihin palata...

Maikki rv 19+2
 
Pakko tull purkaan tänne vielä. Mää oon nyt varmaan turha hösöttäjä. :ashamed: Mulla vaan lisäänty kuukautiskivut illan aikana ja maha meni sekaisin just niinkuin aikoinaan menkkojen aikaan. Supistuksia en kyllä oo huomannu.
 
Huomenet Kaikille! :wave:

Olin eilisen sängyn pohjalla, oli vähän niinku sinulla Muumimamma_ maha oli ihan sekaisin, justiinsa niinku menkkojen aikoihin mullakin mennyt :( Olo oli ihan kamala, mutta illalla pystyin melko normaalisti olemaan.. Nyt ei oo ollut mtn, toiv meni ohitte jo jos jotakin mahatautia esim oli!!
Esikoinen kuumeessa, ihan sänkypotilaana ollut hänkin ;(

Meillä pienokainen potkii jo ihan kunnolla, ihan mahdoton myllertäjä.. :) <3 <3 Mutta aivan ihanaahan se on tuntea pikkuisen potkuja, tietää että toisella on kaikki kunnossa <3

Aaaa-puuu-vaa, ku jännättää. Tiistaina on se rakenneultra !!!! Mitenhän tuota viikonlopun saapi ees vietettyä jännitykseltä rauhassa??

Aamuterveisin, Hantuliini & Pikkuinen 20+6 <3
 
Huoment!!
Muumimamma mulla on kans ajoittain tota ns. kuukautismaista myllerrystä ollu jo pari-kolmeviikkoa, neuvolas ei oikeen tiedetty mitä on...kestää noin alle minuutin ja on ohi....toivotaan ettei oo mitään vakavaa...pikaisesti käyden tääl ja menox...
Tiituliini ja Mukelo rv 20+0 POKS
 
Hepatoosista vielä... Mulla on siis tuo todettu yhdessä raskaudessa ja nimenomaan kutinan perusteella lähetettiin verikokeille. Niitä sitten otettiin säännöllisesti loppuraskauden ajan ja synnytystä aloitettiin käynnistellä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. En usko, että ainakaan meidän neuvolassa maksa-arvoja nähdään pissanäytteestä. Käsittääkseni siellä katsotaan vain proteiinit ja sokerit rutiininomaisesti.

Mulla oli kutinaa eniten kämmenissä, mutta myös muualla. Käsittääkseni kutinaa voi olla eri puolilla kehoa, mutta nuo kämmenet taitavat olla se tyypillisin. Itselläni ei silmät muuttuneet keltaisiksi tms. Jäi sellainen kuva, että se muutos tapahtuu vasta aika vakavissa maksasairauksissa. Tämähän vaiva hävisi raskauden myötä eikä siitä ole ollut merkkejä sen jälkeen edes muissa raskauksissa.

Töihin en varmaan kaipaa kovin nopeasti vauvan synnyttyä. Ihanaa taas nauttia pienen ihmisen kanssa olemisesta. Olen ollut lähes koko ajan kotona lasten syntymän jälkeen (nyt 9 ja 11v). Minulle he ovat menneet selkeästi työuran edelle. Olen keksinyt sitten muita tapoja elättää itseni myös yh-aikana. Eikä tämä siis tarkoita, että olisin koskaan siipeillyt yhteiskunnan kustannuksella vaan olen tehnyt töitä kotoa käsin lasten ehdoilla =) Jokainen taplaa tyylillään. Pääasia on, että perhe on onnellinen omista valinnoistaan.

Ihanaa, että jotkut miehet haluavat hoitaa pikkuisia kun äiti on töissä. Tiedän useamman tapauksen, jossa lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa joka päivä vaikka isä on kuukausia / vuosia työttömänä. Kurjaahan tuo on ja lapset kyllä tietävät jäävänsä kakkosiksi :( Sääli, etteivät monet vanhemmat tajua sitä ollenkaan. Lomillakin vanhemmat viettävät laatuaikaa kahdestaan ja lapset viedään hoitoon. Sama juttu sairastaessa - vanhemmat lepäävät kotona ollessaan itse sairaina (eikä silloin tietenkään kykene hoitamaan lapsiaan???), mutta lapsi viedään hoitoon ihan missä kunnossa vain. :O Ei vain mene minun jakeluuni moinen käytös omaa jälkikasvua kohtaan.

(.) Loppuraskauden vaivat ovat yllättäneet jo tässä vaiheessa. Supistuksia on yhä enemmän, painontunnetta kohdunsuulla, alaselkäkipuja, huimausta, turvotusta, unettomuutta jne. Työ on ollut lisäksi vähän liian raskasta ja sama meno taitaa jatkua koko kevään. Alan olla aika loppu jo nyt. Maanantaina olisi lääkärineuvola. Saa nähdä pistääkö saikulle vai keksitäänkö joku muu keino jaksamiseen. Kauheaa kun tunnen huonoa omaatuntoa, jos joudun saikulle ja aiheutan toisille sillä hankaluuksia. Toisaalta en ole päivääkään ollut sairaslomalla tämän raskauden vuoksi ja nyt ollaan jo siinä pisteessä, että on pakko pistää oma ja vauvan vointi muiden edelle.

Barbbis 18+6
 
Huh kun oli tullut tekstiä sitten tiistain puolenpäivän jälkeen... :) No hyvä vain kun ollaan aktiivisia :D

Omaa napaa ja vähä pientä purkautumista: Ensinnäkin, jouduimme tiistaina lopettamaan meidän pikku koiran, 3-vuotias, jolla todettiin aivokasvain :'( :'( Käyttäytyi aggressivisesti ja kävi myös meidän lapsen päälle reilu 3 viikkoa sitten, josta onneksi selvittiin pintanaarmuilla ja säikähdyksellä... mutta tälläinen syy sit selvis tutkimusten jälkeen ja lääkärin mielestä meidän oli turha edes yrittää pelastaa tilannetta millään, muuta kuin laittaa meidän ihana poikakoira ikiuneen... Ja voi tätä itkun määrää :'( :'( Kun tästä oli selvitty niin samana iltapäivänä eli tiistaina meidän tytöllä nousi alle tunnissa 40 asteen kuume! ja jatkuu edelleen. Tiistaina jo hätäpäissämme mentiin lääkäriin kun hengityskin oli katkonaista, mutta mitään ei vielä löytynyt. Toistaiseksi epäillään vauvarokkoa, mitä hän ei vielä ole sairastanut vaikka melkein 1,5 vuotias onkin. Tänään uudestaan lääkäriin illalla jos ei ala helpottaa... kuume on sahannu 37-40.6 väliä ja yskii, kuivaa yskää, mikä kuulemma kans voi kuulua vauvarokkoon. Tiistaina tyttö myös oksensi pari kertaa, mikä kuulemma johtuu, kovasta kuumeen noususta. Ti-ke yönä ei meinannu millään tämä mamma uskaltaa nukahtaa ja unta kertykin vaivaset reilu 3 tuntia. Toissa yönä nukuin jo pelkästä kauhiasta väsymyksestä ja viime yönä sama. Tyttö on niin huomionkipeä ja vaatii nyt paljon. Kuume laskee aina Panadolilla ja nousee kun vaikutus loppuu... Tytön toinen mumma lupas hoitaa tämän päivän, että pääsin töihin hoitamaan kiireellisemmät asiat pois ja mumma oli sitä mieltä että nyt minä mennen mahani kans töihin "lepäämään". Ihania isovanhempia :heart: Toki täällä ollaan sillä varauksella että tulee lähtö jos tulee kotona jotain ongelmia. Mies ei pystynyt jäämään kotia kun tärkeitä palavereita koko päivän, mikä sekin ottaa päähän että oma sairas lapsi ei mee ekaksi vaikka toki ymmärrän toisaalta tuonkin puolen. Mutta täällä töissä nyt ollaan (minäkin) ja mä vaan kirjoittelen tänne ja avaudun... Noh, mutta tästä kaikesta kun selviää, koiran äkillinen pois meno, siihen tarvitaan hieman aikaa toipua ja odottaa sitä että aika tekee tehtävänsä ja kultaa muistot että pystyy ajatella meidän ihanaa karvaturria itkemättä. Tytön sairastuminen osui muuten vaan huonoon kohtaan ja oonkin TOSI uupunu, kun on surru koiraa ja hoitanut erittäin sairasta lasta :(

Mimmuli tein testin ja näytti poikaa, ihan kuin mun oma olokin :) 6.2. on ultra ja meinataan kysyä kumpi näkyy jos suostuu itseään näyttämään, jännää kattoa pitääkö paikkaansa. Netistä kyllä tosin löysin kyseisestä testistä hieman kriittistä kirjoitusta että mahdollisuudet ois oikeasti 50 % osua oikeaan. Että siinä tapauksessa jos testi näyttää tyttöä niin mahikset on suuremmat että se näyttää oikein, mutta jos näyttää poikaa niin monella kuulemma menny pieleen, mutta mulla nyt ei niin väliä - kun omaa kivaa on :) Kiinalainen kalenterikin kyllä povaa poikaa, heh :) Eli aika vahva tää mun olo on vain entisestään :p Nää on hauskoja raskaana olevan naisen sallittuja fuuruja :D Pääasiahan edelleen kuitenkin että saadaan terve lapsi kainaloon :heart:

PikkuMyy ja "kikko" 20+6
 
Pikku-Myy82 Voi että osaonottoni koiran puolesta! :hug: Se on tositosi rankkaa joutua koira lopettamaan tai luopumaan!! Voin vain kuvitella kuinka raskasta on, ja raskaana kun tunteet on vielä voimakkaampia (ainakin mulla!) niin voin vain kuvitella mielipahan määrän!! Ja väsy vielä siihen lisäksi ku lapsia kipeänä.. Koita yrittää levähtää <3 Jaksamisia kovasti!! <3 Aika kultaa muistot <3
 
Stiinuliini mäkin olisin tuon valkkarin kannalla, koska itellä sitä kanssa lorahtelee aika huolella välillä, mutta jos huolestuttaa, niin kannattaa soitella neuvolaan, jos siellä saa kerran testattua pikana sen lapsiveden. Toivottavasti kaikki olisi hyvin!

Mahakivut ym. mulla on noita samoja tuntemuksia välillä kanssa! Niin kuin menkkakivut ja vatsa menee sekaisin. Vatsa ei kuitenkaan kovetu, joten en ole tulkinnut näitä supistuksiksi. Lähinnä tuntuu kuin vatsa olisi sekaisin esim. jostain ruuasta, en tiedä. Minua nämä kivut vaivaavat lähinnä öisin ja olen niihin herännyt ja niitä tulee muutama, kestää hetken se kipu ja sitten menee ohi. Minulla todettiin se emätintulehdus tällä viikolla ja olen miettinyt, että voisko johtua siitä tulehduksesta nuo kivut, koska molemmissa, virtsatulehduksessa ja tässä viimeisessä, on lääkäri aina kysynyt, että onko vatsakipuja, olen sanonut että on, eikä hän siihen sen enempää ole sanonut kommenttia. Ensi viikolla on neuvola ja aion kysyä sieltä vielä asiaa, koska säikäyttää aika kivasti nuo kipu/vatsa sekaisin kohtaukset kyllä :ashamed:

Pikkumyy-82 voi surku tuota koiran poismenoa!! Voimia teille sinne suruaikaan ja toivottavasti tyttökin tervehtyy!! :hug:

jkoo + Pupu 19+2
 
Pikkumyylle osanotto. Todella surullista, ettei mitaan ollut tehtavissa. :(

Barbamama, kylla ne tyokaverit ymmartavat jos sinulle ja vauvalle on parasta saada pieni hengahdys tyostressista. Kukaan ei ole korvaamaton, ja toisaalta jo tilanne on hirmuisen kiireinen, siina pitaisi olla esimies sinun sijaan syyttamassa itseaan heikosta resurssoinnista.

Taalla kanssa yksi tyomamma, en usko etta jaisin yli vuodeksi toista pois, mutta sita ei ikina tieda! Taloudellisesti se todennakoisesti onnistuisi, koska meilla alkaa olla talolaina loppusuoralla ja miehelle on tyosopimus koko vauvaloman ajaksi jo valmiina. Kuitenkin olen jo alustavasti sopinut, etta tarpeen tullen voin tulla toissa pyorahtamaan vauvan kanssa. Laite, jota yleensa olen kaytellyt, ei vaadi kuin sen pari tuntia syvallisempaan tutkimukseen. Eli kavisin silloin talloin pari tuntia napyttelemassa, jos vain oma jaksaminen niin sallii.
Toisaalta omana ehtona on se, etta vaavikin voi tulla mukaan. Anopilla ja appiukolla on joskus taipumusta sooloiluun siina maarin, etten usko pysyvani heidan kanssaan valeissa, jos lapsen hoidossa tulisi pienintakaan ohjeista poikkeamista. Minun hermot eivat kesta sovituista ajoista poikkeamisia, mita on nyt kaynyt miehen teinin kanssa. Saati sitten, jos vauvan kanssa alettaisiin tekemaan jotain eri tavalla (paikkarit, vaipanvaihto, kylille kuskaaminen tms.) hoitoon luottamisen jalkeen. *nipo ylihuolehtija* Ja he taas suuttuisivat, mikali vaavi jatettaisiin miehen serkulle hoitoon, heidan naapuriin omien isovanhempien sijaan...
 
Heips pitkästä aikaa!


Ihan ensiksi, PikkuMyy-82lle :hug:



Me käytiin rakenneultrassa viime viikolla. Tytöltä pieni tulokas näyttäisi :heart:
Saatiin uus ultra-aika, joka on sit rv 26+5, eli vajaa 5 viikon päästä. Istukassa on laguuni/laguuneja. Lääkäri ultraa sitten uudestaan ja katsoo istukan paikan ja virtaukset sekä miten neiti on kasvanut. Nyt oli ihan viikkoja vastaava, painoa viime viikon keskiviikkona rv 20+5 oli 355g.


Liikkeet tuntuu ihan päivittäin, nyt on muutaman kerran mieskin tuntenut liikkeet mahan päälle :heart:

Mä olen sairaslomalla, keskivaikea masennustila. Lääkitys pitäisi alottaa. Pelottaa vaan ihan hirveesti alottaa sitä, vaikka pieni annostus ainakin alkuun onkin. :(


Koitan aktivoitua täällä nyt, kun kotona olen taas, fb:n puolella oon enemmän kirjotellut.

Pillipöllö ja Aino-Einari 22+0 *poks*
 
Hejssan.

Noista työhön paluu asioista niin jokainen todellakin taaplaa tyylillään ja se sallittakoon. Ainoa, mikä mua henkilökohtaisesti kauhistuttaa on ihan pienet lapset päiväkodissa. On ihan eri asia, jos hoito järjestetään kotiin tai muulla pehmeämmällä tavalla. Mutta näissäkin asioissa tappelu on turhaa ja jokainen vastaa oman lapsensa hyvinvoinnista parhaansa mukaanja omalla tyylillään :)

Usein se työkeskeisyys vähän helpottaa lapsen synnyttyä ja jos sattuuyhtäänvalvottava vauva (ja taapero... ;) ) niin voi olla ettei heti jaksa ajatellakaan aamuherätyksiä ja pitkää päivää töissä, siis ihan fyysisen väsymyksen kannalta.

Itse olen hoitovapaalla vielä ja vaikka toki tiukkaa on, niin tämä on meidän perheelle ollutse oikea ratkaisu monella tapaa. Olen kyllä tehnyt vuoroja töissä ja harrastanut aktiivisesti, niin pysyy pää kunnossa. Mutta en kyllä ihan 9 vuotta voisi kuvitella kotona viettäväni :D

Meillä tässä uudessaultrassa oli nyt pää kasvanut muita osia kiinni, mutta muuten oli kasvu hidastunut ja kasvanut vain + 2 päivää, vaikka edellisestä ultrasta jo 9 päivää. Lisäksi mahalaukun ja munuaisten välistä löytyi joku pieni nestekertymä, jonka vuoksi uusinta ultraan viikon kuluttua lääkärille.

Ei jäänyt kovin rauhallinen olo tosta ultrasta.


Oletteko muuten te rakenneultrassa käyneet saaneet mukaan vauvan mittoja?

Siis seuraavilla lyhenteillä:AC, FL, BPD,HC ja lisäksi painoarviota? Jos saitte kuvia mukaan, niin niissä vois näkyä mitat ja usein näkyy vielä, että mitä viikkoa koneen mukaan vastaa. Jos olette saaneet, niin laittakaas niitä näkyviin!
 
PikkuMyy-82 ota osaa! :hug: Olen itsekkin useasti joutunut samaan tilanteeseen, joten ymmärrän surusi.

Täällä nuo menkkamaiset kivut jatkuvat, on sellainen olo että niinkuin kuukautisten aikaan että kohta alkaa vuoto... : / Eipäs nyt taida muu auttaa kuin levätä ja ottaa rauhallisesti. Viikko sitten neuvolalääkärissä kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Ensi viikolla on kuitenkin normi neuvola, joten jos kivut jatkuu niin pitää silloin kysyä terkalta.

Ollaan miehen kanssa mietittyä että mikäli taloudellinen tilanne antaa myöten niin olen kotona vähintään siihen saakka että lapsi on vuoden ikäinen. Onneksi on sellainen ammatti että voi tarvittaessa tehdä joitakin keikkapäiviä.

Minäkin olen ihan pää pyörällä nuista Kela asioista. Ensi viikolla saankin sitten todistuksen neuvolasta, niin saa sitten täyttää Kela-hakemuksen. Ensimmäistä kun odotan niin otetaan tuo äitiyspakkaus. Siinä varmaan menee useampi viikko ennenkuin paketin saa toimitetaan.

Muumimamma_ 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuMyy-82
Osanotto PIkkuMyy-82:lle, voin vain kuvitella surua, meidän koira on ainakin yksi perheenjäsen kuten muutkin.

Työhönpaluusta sen verran, että nyt en pidä kiirettä töihin. Esikoisen aikana menin töihin melkein heti äitiysloman jälkeen ja isä jäi työtilanteen vuoksi kotiin. Viihdyin hyvin kotona ainakin slloin ja olisin halunnut olla kotona pidempään! Hoiton vieminen riippuu kyllä mielestäni myös lapsesta. Meillä sattuu olemaan ylisosiaalinen tapaus ja hän on vauvasta asti nauttinut olla ihmisten parissa, eikä mitään väliä onko tuttuja vai ei. Joten hoitoon menoon (perhepäivähitajalle n.1v6kk) hän ei mielestäni reagoinut mitenkään ja on aina hyvin innokkaana menossa hoitoon. Mutta niin ne on yksilöitä nämä lapsetkin, toisile sopii toinen ja toisille toinen vaihtoehto!

Ja sitten hankinnoista, mitään ei ole vielä ostettu vaikka kovasti tekis mieli. Ja olen täällä kovasti miettinyt niinkin ajankohtaista aihetta, että mitä kesävauvalle puetaan! Esikoinen syntyi keskellä talvea, joten ei mitään käsitystä millaisilla vaatteilla ne selviää :x Mitä te olette ostelleet, lämmintä vai kesäistä? Tietenkin kesäkin vakuttaa ja kyllähän sen sitten oppii, mutta mulla on ainakin näin raskausaikana taipumus jäädä miettimään kaikkia pieniä turhia juttuja. Viimeeksi mietin monta yötä vaipanvaihtoalustaa =), vaikka se on ihan sama, millä alustalla sen vaipan vaihtaa!

Vielä viikko rakenneultraan ja mun kohdalle voi päivittää iäksi 31 ja poikaolo. Hyvää viikonloppua!

Ceciilia ja benkku 19 + 3
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuMyy-82

Yhteistyössä