Kesäkuun kastehelmet 2012

5 kk neuvola takana. Mittaa neitosella 67,9 cm (66 cm) ja painoa kevyet 9020g (8785g).

Työkuvioista sen verran, että sanoin itseni irti kk takaperin eikä mulla näin ollen ole työpaikkaa jonne mennä. Niille, jotka muistaa odotusajalta sen mun pomom episodin niin tää irtisanomisjupakka on kans ollu yhtä taistelua ja tarkotus on suunnata lähiaikoina oikeusaputoimistoon hakemaan hieman apua saatavien perimiseen.
 
Töihin olen palaamassa sitten kun poika täyttää 3-vuotta, jos vain talous sallii (jos ei mitään mullistavaa tapahdu niin eiköhän se salli).

Hauska lukea täältä kun monella on jo vauvakuumetta ja ikävä raskautta ja synnytystä. Itse pakkailen pieneksi jääneitä vauvanvaatteita pienellä haikeudella mutta kuitenkin iloissani että nyt ei tarvitse enää näitä säästellä. Raskausajasta ja synnytyksestä en ole koskaan pitänyt mutta kyllä mä tiedän että vastasyntynyttä saattaa tulla joskus ikävä mutta ehkei enää meille (vannomatta paras).

Pojalle en aio ostaa mitään erikoista joululahjaksi, ehkä pakkaan jotain noita vanhoja leluja pakettiin että toisella on jotain mitä availla mutta mitään uutta romua ei tähän talouteen tarvitse. Minusta noi kastelahjat riittää kyllä tuollaisiksi säilöttäviksi lahjoiksi ja sitten jätän jotain pieniä vaatteita muistoksi.

Meillä poika kääntyili 1-2 kuukauden ikäisenä vatsalta selälleen useasti mutta ei ollut tietoista kääntymistä vaan painovoima vaan käänsi kun pää meni niin sivuun. Nyt 4,5kk iässä kääntyy salamannopeasti selältä vatsalleen (vaipanvaihto tuskaa) ja muutamana päivänä on jo kierinyt pari metriä paikasta toiseen. Tällähetkellä nostelee vatsallaan ollessaan peppua ylös ja menee mittarimatona eteen- tai taaksepäin, kädet eivät ole vielä mukana menossa joten ei onneksi vielä pääse kunnolla eteenpäin mutta näyttää siltä että yritys on kyllä kova. 4kk neuvolassa lääkäri kirjoitti korttiin "hyvin aktiivinen poika" kun hyöri ja pyöri ympäriinsä kun lääkäri yritti tutkia. Sängystä yleensä löytää hänet pää jalkopääsä ja mahallaan.
 
Töihin en tiedä koska palaan tai siis eihän mullakaan ole työpaikkaa/sopimusta tällä hetkellä. Vanhaan paikkaan lupasivat takaisin ottaa, mutta en tiedä, katellaan nyt pääseekö kun sieltäkin on porukkaa vähennetty! :kieh: Ajatuksena olis, että ehkä ens elo-syyskuussa palaisin. Ehkä siihen asti taloudellisesti jotenkin pärjättäis.

Meillä poika tykkää nukkua yöllä vatsallaan...viime yönä oli oikein itse kääntynyt vattalleen pinnasängyssä, mutta nostin sitten kyllä meidän väliin, koska pelkään jotenkin tuota vatsallaan nukkumista. Itse kuitenkin siihen asentoon koko ajan yrittää ja niin myös nukkuu sikeimmin. Mites teillä muilla? Esikoinen ei ikinä nukkunut muistaakseni vatsallaan. Pitäiskö vaan antaa nukkua sitten vatsallaan?

jkoo + poika melkein 5kk
 
5kk Neuvola: 7950g ja 67,5cm. Plus tietenkin kolme hammasta suussa :)

Mico kannattelee päätään viimeinkin! Ja kääntyy oikean kyljen kautta selältä mahalleen, ei vielä toisen kyljen kautta.

Kirjoittelen enempi paremmalla ajalla, nyt hyvää yötä.
 
Me käytiin kans 5 kk neuvolassa (suluissa 4 kk): 65 cm (63) ja 7170 g (6760). Keskikastissa siis mennään. Vielä ei tyttö käänny selältä vatsalleen, mutta viihtyy kyllä masullaan pitkiä aikoja. Muutenkin on tosi rauhallinen tyttönen, mieluiten vain köllöttelisi sylissä ja katselisi maailman menoa. Isoveljen pöllötyksiä seuratessa kyllä irtoaa hersyvät naurut :heart:

jkoo, meillä esikoinen nukkui vauvana parhaiten vatsallaan. Vanha neuvolan täti sanoi, että anna nukkua vaan, jos niin parhaiten nukkuu. Edelleen 4-vuotiaana on sama tyyli =)

Mupelolle tsempit työsuhdekuvioiden setvimiseen!

Töihin minä olen kuvitelmissani palaamassa ensi kesän jälkeen. Tai itse asiassa menen osa-aikaisesti töihin jo huhti-toukokuuksi ja mies on isäkuukaudella + hoitovapaalla sen ajan. Kesän olen vielä kotona viettämässä sivutoimisen opettajan palkatonta lomaa ja elokuussa sitten molemmat lapset menevät hoitoon, jos määräaikainen työni jatkuu. Perheen talouden ja oikeastaan enemmän oman työurani takia (olen vasta vaihtanut ammattia) tällainen ratkaisu.

Miten muuten ootte merkanneet neuvolakorttiin aloitusajankohdaksi, kun ootte aloittaneet kiinteitä? Me ollaan annettu kuluneen viikon aikana muutamana päivänä teelusikallisen verran jotain sosetta maisteltavaksi (perunaa, porkkanaa, päärynää), eikä niistäkään suurin osa oo mennyt kurkusta alas... Lasketaanko sitä nyt kiinteiden aloitukseksi vielä?

Maikki ja pikku-H 5 kk
 
Moikka pitkästä aikaan

AADA ON 5KK kyllä aika menee niin nopeasti, kiinteitä täällä syödään ja maistuukin hyvin.
Aada kasvaa normaalisti painoa tulee ja pituuttakin löytyy hurrrjasti.
Kehittyy hyvin ja osaa hienosti asiat

Töihin palaan ensi vuoden syksynä/talvena, talous sallisi olla vaikka 3 vuotta tai ylikin kotona. Mutta haluan itse olla töissä rakastan työtäni.

Oma napa. Oma olo on hyvä, päivällä aina piristyy vaunulenkillä. Päivittäin ollaan lenkillä jos olo sallii.
Mutta ei meillä sen ihmeempää, tavallista vauva arkea.

Saara ja Aada 5kk
 
kylläpä aika vierii vauhdilla..jäänyt palstalla käynti ihan nollaan :/
Mutta joo tyttö on jo yli 5kk. mitat hällä on 68,5cm ja 8,8kg iso likka :)
hampaita löytyy kaksi ja ylös tulossa kaiketi pari lisää:)
menoa ja meininkiä.pyörii eteenpäin ja peruuttelee.kovasti yrittää päästä ryömimään jo.
suht hyvää kuuluu siis.unet jää itellä lyhyeksi ku oon niin herkkä heräämään kaikkeen pieneen liikkumiseen vaikka omassa pedissään tyttö nukkuukin.
soseita syö ja puurot aloitettiin nyt.
ny taas pitää mennä täytyy lukasta mitä kaikkea teille muille kuuluu :)
 
Tervehdys!
Täällä ja 5kk rajapyykki tulee vastaan ja sen myötä neuvola sekä rokotevahvistukset. Veikkaisin pojan painavan likemmäs 9kg jollei ylikin. Pituuttakin löytyy ja 74cm vaatteet on sopivia. Kunpa tää vaatekoko nyt hetken kestäis tuntuu, että on kuukauden välein saanu vaihtaa kokoa isompaan vaan.

Rintamaidolla mennään pääsännössä ja bataattia sekä luumua on maistellut kerran päivässä. Ei kyllä ole maistelua kun suu ammollaan odottaa seuraavaa kuormaa. Hyvin siis uppoaa. Päärynä ja peruna on seuraavana vuorossa. Kakka on karseeta kun kiinteitä saanut. Tiedä sitten onkokiinteät aloitettu vai ei :) samapa tuo, kiinnostunut niistä on niin niitä silloin saa.

Rintaraivot ei ole ehkä rintaraivoa vaan harmitusta lähinnä kun yöytä vasten 3 rinnan syönnin jälkeen herumisen eteen on hiukan tehtävä töitä eikä maitoa enää suihkua suuhun. Väsyttää ja haluaa ruokaa, mutta se ei tule. Koaa työtähän tuo tissin imeminen on, meidän mies hikoilee ainakin ihan sikana nykyäään syödessä Syö siis yötä vasten ihan tolkuttomasti, mutta nukkuu niillä 22-09 ilman yösyöntiä. Päivisin syö 2-3h välein joka musta ihan ok. Syöminen on niiin nopeaa nykyään, että ei tartte kauaa loikoilla ainut asento jossa syömisestä tulee yhtään mitään tällä hetkellä.Öisin laitan pari kertaa tutin huuleen ja peiton kun potkii niin viluun varmasti herää. On samanlainen lämpimän rakastaja kuin minäkin.

Kääntyminen onnistuu ja alkanut olemaan vauhtia lelujen metsästyksessä mahallaan, että meinaa kopsahtaa siitä selälleen. Käsivarret suorana kannattelee ylävartaloa ja pitkään jaksaa mahallaan olla. Kovaa ähellystä on lattialla ja liikkua tartteis kuten varmaan kaikkien tässä vaiheessa kun tajuaa maailman olevan aika iso.
Nauraa räkättää ja jokeltelee kovaa. Tutut kasvo tunnistaa ja vieraita kohdatessa vakavoituu muttei itke. Muutenkin on kiltti vauva ja ei turhia nurise.

Töistä olette paljon keskustelleet, kauheaa vauhtia vahempainvapaa tuntuu hupenevan! En usko, että kokoaikaisesti menen takaisin töihin, en raaski. Taloudellinen tilanne ei kyllä salli rahamäärän pienentyvän tästä yhtään. Sen verran lainoja, vakuutuksia ym on maksettavana.. Tutkin tota osa-aikaista kotihoidon tukea ja se summa on ihan naurettava kun vielä verot pitää siitäkin maksaa..Huoh.

Niin ja hampaita ei oo eikä näy, mutta kovin ikeäniä pakottaa.Järsii lelujaan ja tissiä myös saattaa kovakourisesti yrittää ikenillä puraista. Ostin mamin helistin purulelun joka oli aika mukavan oloinen kapistus pojan käteen ja suuhun.
 
Kävin pojan kanssa vihdoin lääkärissä uniongelmien takia, sillä on jo äänikin ollut käheänä pari päivää. Refluksia epäili ja nyt on lääke kokeilussa, toivon että auttaa niin kauheita yöt on ja toisella vaikea olla. Oliko jollain tosta kokemusta
 
Josko sitä nyt kerkeis ees jotain kirjottaa..
5kk täynnä ja painoa löytyy 7080g ja pituutta 64,3cm. Rokotuksista ei tälläkään kertaa onnex tullu mitään ja neiti oli oikein reipas, ei parkassu kun vasta toisen piikin jälkeen.

Mutta meillä on taas ongelma noiden yöunien kanssa.. Nyt 4 hyvin huonounista yötä takana, tyttö päättänyt taas herätä 1,5-2h välein :( Parina yönä ei edes syönyt, huuti vaan. Viimeyönä söi joka kerta kun heräs. Eilen nukkui yhdet pitkät 3h päikkärit, yleensä nukkuu 2-3 pienemmät 30min-1h. Ikenissä tuntuu selvää röpelöisyyttä ja muutamasta kohtaa paistaa hammas, mutta ei edelleenkään puhki.. Oisko vaivat puhkeamista vai taas joku vaihe menossa..? Parempaa yötä toivoen.. Aterioita syö kuitenkin päivässä 4-5, aamu- ja iltapuuro, 2x kasviksia tai hedelmää + liha tai kala ja joka aterialla myös maitoo.

Muutenkin masentaa tää syksyn pimeys ja vesisateet, loppusyksy ollu mulle aina yhtä tuskaa kun hirveen harmaata kokoajan. Lunta kiitos että valostus =)
 
Roki, teidän yöt kuullostaa samalta ku meijän. Meillä tytsy on nyt muutamaa päivää vajaa 6kk ja huonoja öitä ollu siitä 5kk iästä lähtien. En tiiä onko hampaita tulossa vai mikä vaivaa. Alan kyllä oleen ihan poikki :( kaverilla lapsi on pari kuukautta vanhempi ja niillä jatkuu kans edelleen huonot yöt. Toivotaan Roki että teillä pian paranis nuo huonot yöt eikä jatku yhtä pitkään ku meillä.
 
tervehdys pitkästä aikaa!
En muista, koska viimeksi kirjoittelin, ehkä silloin, kun vauvalla oli korvatulehdus? Sen jälkeen on ollut jo taas yksi flunssakin, ja isosiskoilla taas uusi flunssa, saa nähdä, tuleeko tällä kertaa vauvalle :( Kurja kierre isosiskoilla menossa.

Lisäksi tytöllä nyt sitten todettiin se maitoallergia, ja oon täysin maidottomalla dieetillä. On kyllä ollut apua, päiväunia tyttö nukkuu usein jopa itkemättä välillä ja yötkin olleet parempia. Yöllä neiti syö kyllä kolme kertaa... mutta mielellään yöllä aina syötän, kun tuntuu, että helposti nukahtaa, kun saa maitoa.

Joku sanoi lapsensa haluavan nukkua vatsallaan. Meillä on aivan sama, joskus yöllä, jos vauva herää piakkoin syömisen jälkeen ähertämään, käännän vain vatsalleen ja unet jatkuvat. Mä kyllä nukutan vatsallaan, isompia lapsia nukutin vielä enemmän niin, koska muuten eivät nukkuneet lainkaan :( Etenkää esikoinen.

Meidän tyttö ei vielä käänny vatsalleen, melkein kyllä mut ei ihan. Ei kyllä erityisesti ees yritä, on myös vähän tarkkailijaluonne ja viihtyy selällään/ kyljellään hyvin. Vatsallaankin toisinaan jaksaa jo hyvin olla, toisinaan kitisee jo melko piankin. Kovalla lattialla en vieläkään uskalla pitää vatsallaan, kun joskus pään kanssa tuntuu olevan vielä vähän holtiton?? Nauru sentään on opittu :D Sitä saikin odottaa turhan kauan.

Mitat 5kk neuvolassa 59cm (!!) ja 5,9kg. Eli kovin kirppu on. Edelleen käytetään meillä enimmäkseen 62cm vaatteita, nyt osa alkaa jäädä pieniksi. Jotkut ovat jo 68cm. Esikoinen siirtyi 68 cm:iin joskus 3,5kk iässä ja keskimmäinen vielä aikaisemmin, varmaan parikuisena... Tämä tyttö varmaan puolivuotiaana sitten.

Allergioita epäilen olevan ehkä jotain muitakin kuin maito. Soseista on maisteltu perunaa, porkkanaa ja päärynää. Etenkin päärynästä tuli vatsavaivoja, ja peruna-porkkanan jälkeenkin mystistä oksentelun lisääntymistä on esiintynyt :( SAmoin itkut kesken unien ovat palanneet, ja kakkaakin tullut taas pari krt päivässä (kun ei vatsavaivoja, kakka on tullut pari krt viikossa). Täytyy vaan jatkaa tätä soseiden kokeilua, teelusikallisessa vielä mennään, kun vaivoja on ollut. Tälle neidille soseet ovat ihmeen hyvin maittaneet! No, tosiaan määrät hirmu pieniä, mutta meidän muut lapset ovat irvistelleet enemmän, tämä tytsi oikein avaa suunsa, että lisää!

Yöunista: meillä kahdella ekalla muksulla yöunet vaan ovat huonontuneet 5kk iässä, ilmeisesti maailmankuvan avartumisen ja uusien taitojen seurauksena. Tämä vauva on myös pari kertaa heräillyt aamuyöllä juttelemaan ja seurustelemaan, mutta onneksi satunnaisemmin. Toisaalta ei vielä käännykään, mut ehkä ois rauhallisempi luonne ja nukkuisi paremmin :) Toivotaan. Muistakaa nukkua päikkäreitä / aina kun mahdollista, jos vauvat valvottavat tosi paljon. Kannattaa myös harrastaa jotain liikuntaa, jos väsymys alkaa saada vallan, että ainakin varmemmin nukahtaisi. Mulla totaalinen yliväsymys johtaa lopulta oksettavaan pahanolontunteeseen ja unettomuuteen, tulee sellainen stressitila. Toivottavasti vältytte siltä! (ja myös mä tämän vauvan kans :) )
 
Sandrastiina, samalta kuulostaa teillä syömiset ja nukkumiset kuin meilläkin. Ihanaa kun saa itse katkeamattomat yöunet.

Meillä tyttö on muutaman kerran kääntynyt selältä vatsalleen. Tai siis on löytynyt yhtäkkiä masultaan kun on selälleen laitettu. Yhtään todistettua kääntymistä ei oo nähty, mutta uskottava se on että itse on kääntynyt :)

Kovasti tyttö haluaa käsiin leluja ja kauhea huuto tulee heti jos lelu karkaa ulottumattomiin.

Imetys sujuu täällä edelleen hyvin ja jatketaan hitaalla kiinteiden makustelulla (muutama lusikallinen päivässä) sinne 6 kk saakka. Sormiruokaa aion antaa kunhan tyttö oppii istumaan.
 
Huonot yöt jatkuvat täälläkin edelleen! Poika tuhtaa, pyörii ja vehtaa, on ihan unessa, mutta ei rauhoitu millään, ei kuitenkaan itke. Tissiä yritän välillä tarjota, mutta ei oikein nälkäinenkään tunnu olevan, ei siis syö sen koommin, hetken lutkuttaa, rauhoittuu ja sitten taas hetken päästä alkaa se pyöriminen ja tuhtaaminen. Tuttia edelleen tiputtelee, mutta sitten ähisee ja vaatii sen takaisin. Tällaista rumbaa siis lähestulkoon koko yön, joten poika on meidän välissä yöt. Tuntuu, ettei itse saa nukuttua lainkaan. Todella toivon minäkin parempia öitä meille ja teille muillekin!! Hampaita olen kanssa epäillyt, mutta meillä ei tunnu ikenissä ainakaan mitään. Lääkärissä käytiin eilen, kun pojalla on silmätulehdus, korvat katsottiin samalla ja olivat kunnossa, joten en keksi mikä tuohon yön levottomuuteen on syynä, kun ei minusta oikein vatsavaivoiltakaan tunnu. Puuroa ollaan myös syöty nyt parina päivänä jo ennen nukkumaanmenoa. Turhaa toivoin, että sekin auttais, ei auttanut yöuniin :ashamed:

Imetys ja rinnat miten teillä muilla imettävillä maidonnousu?? Kun ennen minulla rinnat kovettuivat ja olivat täynnä maitoa, jos olin muutaman tunnin imettämättä. Nyt ei mitään, rinnat ovat koko ajan ihan "tyhjät". Imetys on tietenkin vähentynyt kun kiinteät ovat jo mukana päivässä, 2 kasvisateriaa ja hedelmäsosetta ja nyt puurokin on tullut mukaan. Imetän aina sitten ruokien jälkeen tai heti kun poika herännyt päiväunilta, sitten yöllä vielä voi syödä myös. Mutta tuntuu ettei maitoa olisi rinnoissa ja jos olen jollain menoillani, niin ei rinnat täyty enään niin, että olisi kovat ja kiinteät, ovat siis koko ajan ihan tyhjät pussit, näin kauniisti kuvailtuna :D Maitoa kuitenkin vissiin tulee, kun poika siitä syö.....välillä on muuten aivan kauheita rintaraivareita, eikä siihen tunnu auttavan mikään ja syöminen on ihan tylsää, kun ei näe mitä isosisko puuhaa ja tissistä irrotetaan vähän väliä, oikea vipperä tuo poika, niin utelias koko ajan :LOL: Mutta joku viisaampi kun tuosta imettämisestä tietää, niin vois valaista, ei kai mulla lopu maito...? Esikoista en näin pitkään imettänyt, niin en tiedä.

jkoo + poika 5kk
 
Hei,

täällä kanssa eilen käyty 5kk neuvolassa. Painoa neidillä 7910 g ja pituutta 68,5 cm. Vaatekokona tällä hetkellä käytössä sekä 68 että 74. Rokotteet aiheutti taas itkua, mutta laantui tällä kertaa nopeammin kuin edellisissä rokotteissa. Nyt on sitten taas eilisestä asti ollut melko väsynyt, mahakipuinen ja hieman lämpöä eli samat oireet kuin viimeksikin.

Jkoo pelkäsi maidon loppumista, samaa pelkään minä. Sunnuntaina en imettänyt päivällä ollenkaan kun oltiin menossa ja annoin vain korviketta ja maanantaista asti on sitten tuntunut tulevan maitoa todella vähän. Yön aikana (n. 11 h edellisestä syömisestä) maitoa kyllä kertääntyy niin että rinnat kovettuu, mutta muuten ei oikeastaan. Nyt on sitten soseiden lisäksi joutunut antamaan korvikettakin paljon. Soseita ei täälläkään olla annettu muutamaa teelusikallista enempää päivässä, kun tuntuu aiheuttavan vatsavaivoja nekin.

Täytyy vain väkisin yrittää tyttöä pitää rinnalla, vaikka tuntuu siinä hermostuvan heti jos ei maitoa tule, mutta jollain haluaisin maidontuotannon entiseen malliin, en kuitenkaan vielä haluaisi luopua imettämisestä. Tarkoitus oli yrittää imettää sinne melkein vuoden ikään saakka.

Mitenkäs muuten vesi? Oletteko antaneet vettä jo tämän ikäiselle? Ainakin aluksihan vesi oli kiellettyä, mutta mitenkäs nyt? Välillä soseiden jälkeen mietityttää, että lapsella on varmaan jano, mutta ei viitsisi korvikettakaan antaa.. voikohan siis antaa vettä ruuan jälkeen?
 
Imetys ja rinnat ihan sama täällä, rinnat on pehmeät. Ainoastaan aamulla pinkeät kun poika syö tolkuttomasti aamuisin tietysti kun on yön paastonnut. Rinnalla ei viihdytä huviksi ainoastaan syödään ja sen jälkeen käännytään pois. Pari kertaa kokeilen seurustelen jälkeen ohjata vielä rinnalle jos ei kelpaa jatketaan toisella jos ei huoli sitä ei ole enään nälkä. Väkisin ei kannata pitää siitä tulee vaan ahdistus. Mä tunnen pientä kihelmöintiä maidon noustessa kun poika syö, mutta paremminkin huomaan sen imemisen ja nielemisen muuttumisesta. Nostaminen ja herumisen käynnistyminen on erilaista imua. Tietysti myös nieleminen on merkittävässä osassa jos maitoa tulee.

Ja kannattaa tarjota molempia rintoja jos on kitinää, meillä ainakin poika huolii sen josta helpommin saa. Ja se ei aina mene vuorologiikan mukaan. Varmaan syö erimääriä jolloin toiseen voi jäädä valmiiksi maitoa ja tuntuu täydemmältä suuhun jolloin haluaa aloittaa siitä johon lopetettiin viimeksi. Tiedä häntä niin kumminkin on en aina voi siis ennakoida kun rinnat on pehmeät kummasta haluaa aloittaa.

Mua ei kyllä huoleta pätkän vertaa maidon loppuminen ja yhden päivän tauolla se ei kyllä lopu. Jos ei ollenkaan pumppaile mitään pois tauon aikana, alkaa viesti mennä rintoihin tarpeen vähentymisestä. Ainahan on mahdollista, että pullosta syötettynä lapsi alkaa vierottaa itseään tissistä kun sen imeminen on aika paljon työläämpää ja aikaa vievää.. Tähän maailman avartumiseen tosiaan kuuluu toi rinnalla vähentynyt oleminen ja saattaa kostautua yöllä syömisenä.. Mä yritän syöttää monissa paikoissa esim.kesken leikin kun paikan vaihto lähinnä ärsyttää lapsen tutkimaan uutta ympäristöä parempi olla siinä missä on... Ja syöminen tosiaan on todella nopeeta nykyään ja syö pari kertaa päivässä vain toisesta rinnasta, ottaa siis vain välipalaa jakaks kolme kertaa päivässä molemmat peräjälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Jkoo: Tuo rintojen "tyhjyys" on ihan normaalia, eikä viesti maidon loppumisesta. Tuotanto on vaan tasaantunut, eikäm tuota ns. ylimääräistä maitoa. Itsellä kanssa rinnat tyhjän tuntuiset, vaikka taukoa useampi tunti. Viime yönäkin syötiin vain toisesta, eikä toinen ollut aamulla oikeastaan moksiskaan. Eikä tuo neitonen jaksanut siitä kauheasti syödä herättyään, joten päätin käyttää tilaisuuden hyväks ja pumpata maitoa talteen. Päästään miehen kanssa parin viikon päästä pikkujouluihin ja lapsoset menevät mummin ja papan hellään huomaan.
 
Maidosta Neuvolassa terkka kysyy aina että olenhan muistanu juoda riittävästi päivässä eli se 2l vähintään ja tietysi syödä.Vaikuttaa maidon tuotanton,tämänhän varmasti kaikki tiedättekin. Ja tosiaan mullakin tissit löttänät mutten ole huolissani loppumisesta ja tiedän että kysyntä-tarjonta tasoittunut. Mulla kyllä vielä kovettuu jos en muutamaan tuntiin ole imettänyt ja maitoa alkaa sitten itsestään valua :)


Meillä tyttö syö hyvällä ruokahalulla kiinteitä ja puuroakin iltaisin uppoaa joitakin lusikoita muttei koskaan koko määrää eli n. 0,5dl. Mutta kiinteet tökkii siinämielessä että tasan peruna-parsakaali kelpaa,kaikelle muulle irvistelee ja työntää suustaan. Eikä hedelmät kelpaa,mustikka on ainut marjoista. Voiko tuo lapsi oikeesti elää pelkällä peruna-parsakaalilla ja joskus mustikalla ja puurolla? Siis tietysti maitoa lisäksi,mutta pitääkö tässä alkaa johonkin toimiin kun kiinteistä ei muu maistu?!


Tipetsu ja E
 
Ja samat unettomat yöt jatkuu.. Välissä oli yks yö kun nukku 3h putket mutta viime yö oli taas yhtä heräilyä ja syömistä.. Ja siis päivällä kuitenkin söi 1dl aamupuuroa + päärynäsosetta, 1h unet, purkki kasviksia.. 1,5h unet, purkki kala-peruna-kasvista ja 1dl iltapuuroo ja persikkasosetta ja maitoo silloin kun halus. Mun mielest kuitenkin ihan tarpeeksi ruokaa ainakin syöny et luulis ettei yöllä tarviis noin usein tankata maitoo..
 
Mupelo Juuh,kaikkee on kokeiltu. On sekoiteltu ja ilman sekoitteluja tarjottu,mut ei. Äitini kyllä sano, kun hälle samaa asiaa selitin, että "anna tytölle sitä mitä suostuu syömään,ehtii myöhemminkin tutustua muihinkin makuihin,että ei kaikkee tarvi nyt tyrkyttää perunasta mangoon ja lohesta-luumuun..." Ja niimpähän meidänkin kohdalla toiminu ja ihan kaikkiruokaisia silti aina oltu :)
Mitään hedelmiä tyttö ei suostu syömään jne. Kiva ois puuroonkin laittaa hedelmäsosetta mut toinen vaan irvistelee. Menee kyllä hukkaan tosi paljo evästä,kun ei mikään kelpaa. Purkin avaa ja siitä muutamia lusikallisia tarjoo muutamina päivinä,oli se sit hedelmiä,marjoja tai peruna-porkkanaa.. Ei kai noita hedelmä- ja marjasössöjä voi edes pakastaa.
Mikshän neuvolan terkka käski alottaa lihat ja kalat vasta myöhemmin...? Eka puuro maistellaan kuukaus ja sit vasta lihaa. Tyttö varmasti tykkäis lihasoseista.


Ääh,ukkini hautajaiset on huomenna ja mua ahistaa jotenkin ihan kauheesti :(
 

Yhteistyössä