Kesäkuun kastehelmet 2012

Täällä rytmi aika tasanen edelleen, mut toi 'välitissittely' poistunu. Ei varmaan haluaisi syödä rintaa kuin pari kertaa päivässä. Tarjoan silti aterioiden päätteeksi kun en todella halua alkaa soseita tekee enempää.
Herätys 8-9, puuroa ja hedelmää. Rintamaito heti päälle
päikkärit 10-10.30
12-13 herää ja heti lämminateria komentaa jo ruokaa pöytään. Rintamaito noin 30min päästä syömisestä
14-14.30 päikkärit
16-17 heräilee, heti ruokaa ja rintamaitoa
19 iltapuuro jonka jälkeen iltapesu ja rintamaito ja nukkumaan 20.30
Ei imetystä yöllä ja nukkuu klo 22 (tutin laittoa kerran kaks tätä ennen) aamuun asti. Vettä tosiaan juo aterioilla. Pissavaippoja tulee ihan hyvin. Tänän aamulla tissit ennen puuroa ihan kun heräs hiukan ennen kasia enkä jaksanu nousta puuroo tekeen.

Konttaus ei luonnistu, ryömiminen on ihan hullunnäköistä kun saa spurtteja mielenkiintoisia asioita nähdessään. Vielä ei oo keksiny, että voisi siirtyä huoneesta toiseenkin. kova poika leikkimään lelujensa kanssa ja viihtyy tosi hyvin yksin. Mä lähinnä istun jo seurana kun on niin kivannäköistä :)

tarkkapäivärytmi vaan vauvalle ja sevoi helpata tota yötouhua. Mä pidän lasta lantiosta kiinni ettei käänny konttausasentoon nukahtaessaan. Muuten siit ei tuu yhtään mitään. Heijaan samalla ja se auttaa. Toki voi olla ettei helppaa kun ajalla.

Sandra ja poika 7kk,1vko
 
Viimeksi muokattu:
Rytmistä kyseltiin, meillä tälläinen:

Klo 8-8.30 herätys
Klo 9 puuro+ maito
Klo 10.30-11(11.30)ekat päikkärit
Klo 12 liha/kasvissose ja maitoa
Klo 13-14 tokat päikkärit
Klo 15 hedelmä tai marjasose ja maitoa
Klo 17 maitoa
Klo17-18 kolmannet päikkärit
Klo19/19.30 puuroa
Klo 21 maitoa ja sen jälkeen unille, viimeistään kuitenkin klo 22.

Nukahtaa useimmiten itsekseen soittorasian plimplotukseen. Nukkuu hyvin. Päivisin viihtyy hyvin lattialla. Osaa leikkiä myös itsekseen, ei siis tarvitse koko ajan viihdyttää. Vahtia tosin tarvii silmä tarkkana kun löytää kaikki johdot ym. Rytmi sopii meille hyvin. Täytyisi varmaan ottaa kohta yksi sose ateria lisää...hmm mihinköhän sen saisi tungettua.

Puklailevatko pikkuisenne vielä... Siis kun laitan neidin lattialle (on lähes tulkoon aina mahallaan) niin puklailee, ei paljon mutta kuitenkin. Vaikka ruokailusta olisi tuntikin.

Äippä26 ja neiti kohta 7 kk :)

Niin ja onhan ne varpaatkin löytynyt:)
 
Pitkästä aikaa..
Hyvä ystävä synnytti tänään vauvan, jota huomenna olisi tarkoitus mennä katsomaan. Tulee varmasti entistä kovempi vauvakuume, ja tulen pitämään omaa vauvaani niiin isona poikana. :D

Z on 7 kk 1 vko ja on saanut kaksi hammasta. Ei osaa vielä istua, ryömiä tai kontata. Eli on hitaampi kuin monien vauvat täällä, mut kovasti yrittää eteenpäin, joten eiköhän se kohta lähde. :) Päivärytmin voisin kirjoittaa ylös, jos muistan mihin aikaan tavataan tehdä mitä. En pahemmin tuijota kelloa, mutta on meillä kuitenkin aika säännöllinen päivärytmi nykyään. Kaikki ajat on noin aikoja, eli voi heittää vähän päivästä toiseen.

10 herätään, poika haluaa tissille ja herää sitten siinä. Sen jälkeen mennään keittiöön, minä syön ja poika leikkii lattialla. Ei syö vielä aamupuuroa.
11:30 ensimmäisille päikkäreille ( n 45 min), nukutaan yleensä yhdessä sisällä ja imetän samalla.
12.30 syö lounasta
14:30 ulos vaunuihin nukkumaan (n 30 min-2 h, vaihtelee)
16:30 syö päivällistä
20 syö iltapuuroa
22 nukahtaa (joskus aiemminkin)

Noiden aikojen välissä leikkii itsekseen, on sylissä ja imetän aina kun poika haluaa. Sillä ei ole päivisin niin paljon "aikaa" tissille, mutta yöllä syö sitten useamman kerran (en tiedä montako kertaa, koska nukun itse).


maikki79, kyllä voi imettää lapsentahtisesti, ei imetyksiä ole pakko ajoittaa ruoka-aikoihin (siis saahan niin tehdä jos haluaa, mutta äidinmaito ei ole niin kariogeenistä). Kannattaa lukea: Äidinmaito - hammaspeikkojen herkkuruokaa?.
 
Meillä tällainen rytmi:

7.00 herätään,puuro
9.00 päikkärit,kestoltaan 1-2h
Päikkäreiden jälkeen lounas lihakasvissose
13.00 välipala hedelmäsose
14-15 päikkäreille,kestoltaan 0,5-1 h
16 päivällinen kasvissose
18.30 puuro,jonka jälkeen yöunille
19.00 nukahtaa

Välillä herää kunnolla klo 5 aikoihin. Imetän ja jatkaa sen voimin unia vielä seiskaan asti. Muuten ei öisin syö.

Meillä tosiaan syödään 5 ateriaa päivässä ja imetän aina aterioiden jälkeen. Tuntuu kyllä,että saa olla jatkuvasti syöttämässä.

Joku kysyi puklaamisesta. Meillä puklataan päivittäin. Vähän tosin kerrallaan. Nimenomaan silloin,kun on mahallaan ja ryömii.

Tingon & poika 7 kk 1 vko
 
Morjes, pitkästä aikaa :wave:

Meillä aikalailla samaa rytmiä, ko Tipetsulla ja Äippä26:lla :)

Mua kiinnostais tietää / kuulla mielipiteitä / neuvoja tosta, jos jää hoitovapaalle, niin voiko tehdä sijaisuuksia?
Ja mun mies on työttömänä, niin eihän häneen vaikuta se isyysaika mikälie?

Ja joo, ehkä olis järkevintä mun mennä töihin, kun mies on kotona, mut en vaan yksinkertaisesti halua mennä takas sinne mistä jäin äippälomalle. En tahdo.
Enkä koe, et siinä on mitään järkeä mennä sinne kiukuttelemaan, jos on nyt jo tällanen olo.

Emby^ ja V kohta 8kk (11pv) :heart:
 
Heippa!


Meillä tyttö nousi eilen itse seisomaan keinuheppaansa vasten! :heart: Kyllä on sitten kiire kasvaa ja kehittyä :) Äidilleni laitoin viestin ja hän vastasi että "käykäähän pian kylässä ennenkuin tyttö on finninaamanen teini,kun niin vauhdilla kehittyy" :D

Mutta yöllä tapahtu jotain kauheeta.. :( Laskettiin pinniksen pohja kun vaarana on,että tyttö nousee yölläkin seisomaan ja tippuu. Laitakin piti nostaa. Seinän viereen laitettiin sänky,tähän asti ollu kiinni meidän sängyssä. Hankala on jenkkisängystä käsin kurottaa nostamaan vauvaa pinnikseen ja sieltä pois,pakko nousta itse.
Jossain kohtaa olin ottanut tytön viereen ja syöttänyt. Sitten tapahtu se mitö ollaan pelätty ja yritetty kaikin tavoin suojella tyttöä siltä,mutta Elle tippui meidän sängystä! Herrajumala,miten kamala kolahdus kuului ja tyttö huusi niin kamalasti! :'(
Mä kirosin ja tärisin. Miten helvetissä annoin sen tapahtua?! Vaikka olinkin nukkunu edellis yönä vain 3h,päivällä en yhtään ja väsytti ihan kamalasti eilisiltana,ei se ole mikään puolustus.. Noin ei vaan saa käydä!
Tyttö huusi meidän sängyn ja pinniksen välissä. Onneksi itkua kesti ehkä 25sek. Tyttö oli mahallaan lattialla jalat kohti ikkunaa,jota vähän ihmettelen. Nukutaan päät ikkunaan päin.Mun mielestä tyttö ei ole mahtunut kääntymään selältä mahalleen tuossa rakosessa. Eli,ei kai toivottavasti ole päätään lyönyt lattiaan. Silmän ja korvan välillä hiusrajassa oli punainen läntti,ei pattia,joten ehkä pinniksen jalkaan voinut kolahtaa.
Itse itkin,tyttö katsoi silmät suurina isin sylissä,että mikä nyt on. Valvottiin tunnin verran,tyttö konttaili,hymyili,söi tissiä. Oli ihan oma itsensä. Se hieman mietitytti,että kun tyttö nukahti niin helposti,tosin olihan kello 04.. Ja kuulin ehkä miljona kertaa yöllä unissani sen kolahduksen :'(

Tyttö on nytkin ihan aurinkoinen ja hyväntuulinen,hymyilee. Konttaa,ryömii,tutkii leluja ja kaikkea ympärillään. Söi aamupuuron heti herättyä ja nyt kiukkuaa isille :)
Seurailen tyttöä tietysti,mutta taidettiin(ko) selvitä pelkällä säikähdyksellä? Vai pitääkö käydä lääkärissä kuitenkin kaiken varalta?

Mutta jälleen kerran tunnen itseni niin huonoksi äidiksi,ettei mitään rajaa! :headwall: :mad: :'(


Tipetsu ja E
 
Tipetsu, varmasti säikähdit, mutta uskon että selvisitte pelkällä säikähdyksellä. Meillä esikoinen tipahti myös vauvana sängystä, mutta neuvolasta sanottiin että jos ei oksenna tai muuten käyttäydy epänormaalisti, niin ei tarvetta millekään toimenpiteille. Paitsi tietenkin katsoa ettei tilanne toistu.

Emby, kyllä hoitovapaalla voi sijaisuuksia tehdä, siis kelan kotihoidon tuen puolesta. Eikö siinä ole ainoa peruste, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa? En sitten tiedä onko työnantajan puolelta jotain rajoitteita.

Äippä26, meillä tyttö puklailee edelleen.

Maidah, kiitti imetyslinkistä!
 
Ois pitäny koputtaa puuta viime postauksen jälkeen. Heti seuraavana yönä 05 karmee huuto ja nälkähän pojan oli. On tarvinnu hiukan tarkkailla tissittelyä ja tarjoan nyt pari ylimääräistä kertaa päivässä. Kerran hhanakammin ottaa ja loput kerrat on vaan pureskellu tissiä joten ne turhia kertoja...

Tipetsu on varmaan sanu slaagin uskon sen. Pelkään ite ja pojan tömähtelyä kun opettelee liikumaan. Odotan millon naamaa aurataan lattiaa vasten urakalla. Yritän olla puuttumatta kaikkiin kolahduksiin kun niitä näyttää tulevan.. Huoh. Eipä se kenestäkään huonoa äitiä tee!!!!

Sijaisuuksia aijon ite tehdä hoitovapaalla ja tosiaan tuet katkeaa vasta kun laps menee kunnaliseen hoitoon.

Täällä puklataan aika harvoin ja nopeesti nielasee ylöstulleen tavaran.
 
Tipetsu mäkin tiputin meidän pojan sängystä, eikä meillä ole mikään matalin sänky :( poika oli aamulla mun kanssa sängyssä ja olin olevinaan virkeä, mut kuinkas kävikään mä nukahdin ja heräsin siihen tömähdykseen kun poika tippus sängystä. Ja mun äiti on tiputtanut mut samalla tavalla sängystä, et kyllä näitä sattuu.
 
Huomenta! En olekaan aiemmin ollut mukana tässä ryhmässä, mutta nyt liityn, meillä siis 20.6.2012 syntynyt tyttö eli pikkoin 7,5 kk. Lueskelin tuosta sängystä putoamisesta, meillä ei ole käynyt niin, mutta ystävättären vauvalle kyllä. Elä missään nimessä tuollaisesta koe olevasi huono äiti, harmillinen vahinko ja onneksi ei käynyt huonommin!

Meidän neiti on keskivertoa huomattavasti kehitystä edellä, hän on viime viikolla ottanut ensimmäiset tukemattomat askeleet, siis reilun 7 kk iässä. Hän konttasi 5 kk ja kävellyt itsenäisesti tukea vasten 6,5 kk iästä. Näitä ei kukaan (mukaan lukien neuvola ja lääkäri) ole oikein uskonut näkemättä :)

Meillä on hyvin samanlainen päivärytmi, jota monella muulla pikaisesti tuossa luin olevan eli me:

8.00 heräämme
9.00 maissa syömme aamupuuroa
9-11.00 leikimme ja riehumme. Meidän berninpaimenkoira ja vauva ovat parhaat kaverit, joten minä "pääsen suht helpolla" kun valvon leikkimistä. Ohjelmassa siis köydenvetoa, ympäri kotia remuamista ym :)
11.00 pihalle nukkumaan. Neiti on alusta asti nukkunut yhdet pitkät päikkärit eli noin 3 h
14.00 lounas lämmintä ruokaa ( teen itse, syö tosi hyvällä ruokahalulla)
iltapäivällä himassa hengailua ja lisää riehumista tai jos on menoa niin kaupungilla kahvittelua, shoppailua ym. Tyttö useimmiten hereillä vaunuissa.
17.00 joskus viiden maissa syö hedelmää välipalaksi ja pari tuntia myöhemmin.. eli joskus 19.00 vielä kertaalleen lämmintä ruokaa.
Illalla sitten joko maitoa (imetän edelleen eli kaikkien näiden edeltä mainittujen ruokailujen yhteydessä ja välissä tissiä) tai ehkä vielä puuroa tai hedelmää.
22.00 nukkumaan

Meidän yöt olivat 0-3 kk aika paljoen valvomista, mutta 3 kk eteenpäin alkoi aivan ihana vaihe, jolloin heräsimme vain noin 1 krt yössä syömään. Tuo rauha rikkoutui 5 kk kohdalla, jolloin tyttö oppi tosiaan nousemaan ylös ja konttaamaan. Vaikka lisäsimme ruokaa yolläkin oli selvästi nälkä ja piti syödä useammin, jopa 3 krt yössä. Toinen mikä häiritsi yöunia oli "malttamattomuus nukkua"! Kun oppii niin hirveesti ja niin lyhyessä ajassa ei oikein malttanut yösinkään lopettaa treenejä :) Se oli sellaisra pylly ylös, pylly alas, pylly ylös, pylla alas - kontataan ympäri sänkyä tyylistä juttua, onneksi ei kestänyt kuukautta pidempää! Nyt tosiaan 7,5 kk on tyttö jo köpöttelee hän on iltaisin niiiin puhki päivän riehumisista, että meillä nukutaan 10 h putkeen!!! :) eli noin 22.00 - 8.00. Ymmärtääkseni tämä on ihan luksusta.

Toivottavasti kaikille ryhmän jäsenille kuuluu hyvää ja nautitte vauva-arjestanne. Eikö ole ihanaa! JOku kyseli noista KELA asioista, minäkin täytin kotihoidon tuen hakemukset netissä joku kuukausi taaksepäin ja vastaus tuli jo eli viimeisen äitiysrahan maksamisesta seuraavana päivänä alkaa juosta kotihoidon tuki. Ilman hoitolisää meidän tilanteessa hurjat 600 €/ kk. jes!

Ihanaa pian alkavaa viikonloppua kaikille ihanille mammoille ja vauvoille!
 
Tipetsu: Meilläkin esikoinen tippui pienenä sängystä ja hieman isompana myöskin.

Pikaisesti kuulumisia eli täällä kontataan ja noustaan tukea vasten seisomaan. Muutaman askeleen on muutaman kerran ottanut tukea vasten eli kiire on kova. Ikää ensi viikolla 8 kk.

Eilen käytiin neuvolassa, pituutta on 72 cm ja painoa 9435g. Painonnousu on nyt rauhoittunut alun nopeasta tahdista.

Ihanaa kevään odotusta!
 
Pitkästä aikaa täällä!
Viimeksi kirjoitin, kun tytöllä oli flunssa. Se johti sitten korvatulehdukseen ja itse flunssa oli niin räkäinen, että neiti oksenteli itsensä miltei tiputukseen. Kahdesti oltiin päivystyksessä. Koville otti siis. Kun tyttö saatiin kuntoon, sairastuin mä. Isommat lapset flunssailivat jo aikaisemmin.

Ihanamamillapas on aikava vauva! Meidän tyttö taas on siskojaan hitaampaa lajia. Ikää tuli juuri 8kk eikä ryömi. Kierii sentään. Ei yritä konttausasentoon. Ei jokeltele konsonantteja. Viime viikolla ehkä mielikuvitusta käyttäen sanoi pari kertaa pu. Ehkä.Pikkuisen alan jo olla huolissanikin välillä. Välillä ajattelen, että on vaan niin rauhallinen tapaus... Mutta en tiedä. Huolta on, kun kielellistä kehitystä ei juuri ole eikä motoristakaan tapahtunut tässä. Lisäksi tyttö on ikäistään huomattavasti pienempi. Onneksi en ehdi joka päivä näitä hermoilla.

Öistä: meillä heräillään. Toisinaan, kuten viime yönä, aamuyöstä valvotaan. Heräilyjä ainakin neljä yössä, usein enemmänkin. Tissille nukutan enkä raaski vielä vierottaa. Mukista ei liioin ole opetettu juomaan vielä, pari kertaa vain kokeiltu, kai pitäisi aloittaa.

Murukalle onnea!
 
Tervetuloa Ihanamami Onpas sun vauva kiireinen :)

Aanna
Eiköhän tyttösi pian ala mönkiä jne. Kaikki on varmasti ihan hyvin,hiitampi vain :)


Tippumisesta selvitty ja käytiin ti iltapäivällä yksityisellä ihan vaan varuiksi vaikka tyttö olikin oma itsensä. Kaikki hyvin,ei syytä huoleen. Nyt sitten tänä aamuna aamuyöstä heräsin ja tytöllä oli noussu kuume. Isi ollu flunssassa mutta musta tuntuu että vilustui vain viime viikonloppuna.. Tyttö ei vaikuta kovinkaan flunssaiselta tms. ja lämpöä on kainalosta mitattuna ollu koko päivän lääkkeistä huolimatta 37,5. Pepusta en saa mitatuksi. Vauvallahan kuumeesta puhutaan vasta jossain 38 tienoilla,mutta kyllä tytöllä sen verran varmasti nyt ollut kun on niin kuuma pää ja kroppakin mutta kainalosta ei vaan taida saada täysin luotettavaa tulosta.
Nyt mua sit huolettaa että mikä tytöllä on,kun lämpöä on ilman muita oireita? Tyttö söi aamupuuron,sosetta päivällä,tissiä,hymyilee jne. mutta unille ei meinaa käydä vaikka on väsynyt..
Kauankohan tässä pitää seurailla ennenkuin vien lääkäriin?


Tipetsu ja pikkupotilas E
 
Terkut 8 kk neuvolasta. Mitat oli (suluissa 6 kk) 7740 g (7410) ja 67,5 cm (65,6). Mennään 10 kk kohdalla kasvukontrolliin, kun pituus ja paino molemmat ovat vähän hitaanlaisia. Muuten kehitys normaalia, konttausasentoon nousee, vierastaa ja pinsettiote löytyy.

Imetyksestä töihinmenon yhteydessä (10 kk iässä) kysyin ja terveydenhoitaja oli ihan että sähän voit sitten lopettaa imetyksen siinä vaiheessa :O Itse ajattelin että imetys vois jatkua kyllä, jos vain tyttö huolii pumpatut maidot nokkamukista päivisin. Ei siis kovin imetysmyönteinen terkka.

Aanna, meillä ei myöskään vielä tyttö tavuttele ja konttausasentoon alkoi nousta vasta pari viikkoa sitten. Eteenpäin ryömiminenkin on melko uus juttu, oikeastaan alkoi samaan aikaan vasta kuin konttausasentoon nousu. Teilläkin varmaan tyttö ottaa kertarykäyksellä kehitysspurtin, oota vaan!

Maikki ja pikku-H 8 kk huomenna
 
Kiitokset tsempittelyistä! Tyttö täytti 8kk, neuvola ensi viikolla. Pituus ehkä jotain 63-64cm, jos kasvu on ollut samanlaista. Painoa n.6,7kg. Että vielä enempi miinuksilla mennään kuin maikki79:llä.

Mä menin töihin, kun esikoinen oli vauva. Imetin ihan normaalisti aamuisin, töistä tultua ja iltaisin. Ja öisinkin 11kk ikään asti.. Päivällä tyttö joi vastiketta nokkiksesta, en pumppaillut, mutta muuten imetystä pystyi hyvin jatkamaan!
 
maikki79 Olipa ihme neuvo terkalta. :/ Imetyksen saa tietty lopettaa koska haluaa, mutta parasta olis että sen lopettaa joko hyvissä ajoin ennen suurempaa muutosta vauvan elämässä tai vasta jonkin aikaa muutoksen jälkeen, eli ei juuri samaan aikaan. Äidin töihin meno on takuulla suuri muutos vauvan elämässä, eli imetyksen voi hyvinkin antaa jatkua jonkin aikaa sen jälkeen jos haluaa. :) Ja jos saat pumpattua, niin sehän on tosi hyvä.
Mä ajattelin itse mennä kesätöihin kun vauva on vuoden ikäinen, mutta imetystä haluan jatkaa vielä 2-vuotiaaksi, eli ajattelin imettää silloin, kun olen kotona. Muuten saa juoda lehmänmaitoa. En kyllä tiedä miten osaan olla erossa vauvasta yli 8 h, apua! No, vielä on hyvin aikaa tottua ajatukseen.

Mitä muuten 8 kk neuvolassa "pitäisi" osata? Ja onko seuraava neuvola sitten vasta 1 v?
 
Maidah: Meillä testattiin ainoastaan pinsettiotetta 8 kk neuvolassa, ei muuta. Ohjeistuksen mukaan seuraava neuvola on 1-vuotiaana, mutta me mennään käymään myös 10 kk iässä. Terkka kysyi halutaanko tulla ja mennään nyt.
 
Heippa :)

Kyllähän niitä hyviä öitä tovin kestikin. Öihin tullut hulinaa kun on alkanut hytkytellä konttausasennossa...todella söpöä, mutta tuntuu taas rankalta herätä useita kertoja yössä kun pääsi jo unen makuun :)

Onko kellään suositella hyviä rattaita? Meillä on nuo yhdistelmävaunut, mutta rattaat raskaat ja hankalat kuljettaa esim. autoon. Keväämmällä meinasin ostaa. Saisi olla sirot, mutta ei ihan hepposet kuitenkaan.

Niin ja vois tuo lumisadekin jo loppua... Kevättä odotellessa :)

Äippä ja neiti 7 kk 1 päivä
 
pitkästä aikaa taas kirjottelen!

aika vaan vierii eteenpäin ettei pysy oikeen kärryllä :)

meitin poikasesta on tullut iso äijän alku. leikkii ja pyörii ympäri kämppää aina kun pääsee lattialle.väläillä kiljunnasta päätellen "joutuu" sinne :) kyllä osää kiljua korkeelta ja kovaa. mutta pääasiassa on hyvin tyytyväinen elämäänsä. kun ruokaa ja juomista saa silloin tällöin. ja vaipankin vaihdettua. alku kuukausien jälkeen kakkaaminenkin on jo ihanan normaalia jokapäiväistä hommaa:).

seuraava neuvola olis sit ens kuun alussa että näkee miten ukko on kasvannut.

liikkuu ainoastaan vielä pyörimällä eikä edes oikeen yritä ryömiä, on tainnut tulla siihen tulokseen että lähtee konttaamaan heti eikä viitti ryömiä:) eikä täällä ole mistään pinsetti otteista tietookaan mutta äkkiä sitä sit alkaa käyttämään kun hoksaa asian.

kyllä tämä talvi sais jo loppua ja ihana lumisade kanssa menee aina puol päivää että saa lumityöt tehtyä niin että autolla pääsee pihalle. mutta kyllä aurinko risukasaankin paistaa :) :) varasin meille etelänreissun toukokuulle. otetaan mun äiti mukaan toiseksi aikuiseksi niin vanhemmat lapset pääs halvemmalla::).

ei tässä muuta kun hyvää talvea kaikille

huisp&3xN
 
Inhottavaa tämä flunssa aika, kaikki nyt ollu kipeinä, pojun kanssa käytiin jo lääkärissä kun ei syö eikä nuku ja muutenkin vaisu.. rohinoita oli ja sai avaavaa yskänlääkettä, toivottavasti helpottaisi. puhui infektioastmastakin, oli vaan yleislääkäri etten ihan kaikkeen luottaisi. Onneksi ensi viikolla neuvolalääkäri.
Kylpylään pitäs mennä viikonloppuna saa nähdä ollaanko sen kuntoisia edes.
Konttauskypärä tulee kohta postissa, tarpeeseen nyt on kun kaatuu useita kertoja joka päivä.
 
Heippa kaikille! :)

Kirjoittelin aikaisemmin meidän uniongelmista ja lähetteestä sairaalan unikouluun..nyt on se sitten kokeiltu..ja voin sanoa että todella positiivinen fiilis jäi :)
Ei siellä vauvoja huudateta niinkuin pelkäsin..periaatteena heillä ettei jokaiseen pihahdukseen vastata mutta vauvan huutoon kyllä..meidän poika nukkui sairaalassa paljon paremmin kuin kotona..oli ensimmäisenä yönä jaksanut 1,5h huutaa kuulemma aika raivona..olivat istuneet vierellä, antaneet tuttia, silitelleet ja taputelleet..sitten rauhoittunut..kahtena muuna yönä havahtunut 2x vähän äännellyt, ei huutanut ja nukahtanut parissa minuutissa itse..
Nyt siis kotona oltu 2yötä ja poika omassa huoneessaan..illalla pientä protestointia nukkumaan mennessä ja yöllä havahtunut 2x pientä ääntelyä ja nukahtanut samantien itse uudestaan..levottomasti poika nukkuu kun on aina pääpuoltakin vaihtanut mutta nyt on ollut huomattavasti virkeämpi äiti ja poika! :)

Meillä aamu alkaa klo.7 silloin tissiä ja aamupuuro n.klo.7.30
päikkärit klo.10-12, ennen unia vähän tissiä
liha/kasvis ruoka klo.12.30 ja päälle tissiä
välipala n.klo.14.30-15, sormituokailuna ja tissiä
päikkärit n.klo.15-15.30 eli 30min
kasvisruoka ja hedelmäsose klo.16.30 ja tissiä
ulkoillaan tässä välissä
iltapuuro pikkusta vaille 19 ja iltatoimet lopuksi tissiä
unille klo.19.30

väliaikoina leikitään, lauletaan ja touhuillaan..poika on kovin aktiiinen liikkuja..menee kuin salama paikasta toiseen kontaten ja nousee seisomaan joka paikaan :) meillä ei istuta tuetta kun sillon jos ei älyä ettei pidetä kiinni..osaa siis muttei malta kun kiire joka paikkaan :D

ja sitten taas mentävä..poika kutsuu..
 
Oi kuinka ihana flunssa iski päälle, ihan vetämätön olo ja keuhkot piippaa. Toivotaan ettei tartu muihin..

Viime kirjotuksest on taas niin pitkä aika etten muista mitä oon jo kertonu ja vielä kun monta kertaa alottanu kirjottaa ja sit on tullu häiriöö niin jääny kesken.. Mutta.. Tytöllä oli alkukuusta jälkitarkastuksenjälkitarkastus keskussairaalalla verikokeiden kera. Ja vihdoinkin lekuri totes et nyt ei tarvii enää tulla, niin hyvin on kasvanu ja kehittyny alkuvaikeuksista huolimatta :) Fysioterapeutti oli kans mukana ja kovasti taas kehu tytön kehitystä, nyt ainoo mihin kiinnitti huomiota oli varvistaminen. Joten sen takii joudutaan vielä menemään. Verikokeet otettiin suonesta ja sormenpäästä ja olin ihan varma että tulee hirmuhuuto, mut eipäs, ei ilmekkään värähtäny! Mitat oli pikkasen yli 8200g ja 70cm, sovittii neuvolan kans ettei mennä täs kuus sinne kun olis ollu vaan kahen päivän väli joten mennää vast 9kk.

Reviiri on nyt laajentunu olkkarin turvalliselta matolta kaikkialle ja vähän välii saa hakee takas (hyvää jumppaa) Edelleen mennään ryömimällä, konttaus ja karhukävelyasentoon noustaan kyllä vähän väliä. Hetkiä istuu jo itsekseen ja esteiden ylitys on hirmu hauskaa. Ja eilen muistu mieleen miten kiljutaan, siis kovaa ja korkeelta, sitten nauraa räkätetään päälle :) Eka hammas bongattiin tammikuun lopussa, ilman huutoja oli tullu läpi mut kiukutteli sen jälkeen sitte 3päivää.

Lekurilta kysyin kans siitä et kun ei oikeen maitoa juo päivisin niin suositteli rahkaa ja nyt vaihettiinkin välipalat hedelmäsoseista rahkaan ja jugurttiin. Yömaidon vaihdoin jo aikasemmin veteen, jos olis vaikka hylänny pullon kun ei ollukkaa maitoo mut ei. Unikoulua meinasin silloin aikasemmin, mut just silloin alko nukkumaan 5h putkeen. Nyt kuitenkin taas palattu 3h, välillä jopa 2h. Ja kyllä olen syyllistynyt siihen ett antanu nukahtaa aina pullolle. No äsken en antanutkaan pulloa päikkäreille mennessä ja hyvin nukahti ilmankin.
 
Meilläkin heräillään edelleen, mutta jos herätykset ovat nopeita eikä niitä ole yli viittä, Eivät häiritse. Rasittavaa on, kun vauva päättää aamuyöllä valvoa esim. Tunnin. Meillä tätä käy välillä. Yöimetyksiä en ole vielä(kään) ajatellut lopettaa.

Tyttö joutuu sitten huonon kasvun takia tutkimuksiin. Kaikenmaailman verikokeita otettiin loppuviikosta, en tiedä, mitä kaikkea nyt sitten tutkivat, sydänhän on jo valmiiksi tutkittu. Huolta on aina välillä, välillä taas olen iloinen tyytyväisestä tytöstä. Mittaa 8kk neuvolassa oli vain 63,5cm. Lievää allergiaa on jollekin ruualle kyllä, pylly tulee kakasta heti kirkkaanpunaiseksi :( jos muita oireita ei tule, siedätetään. Joskus vaan mietin, vaikuttavatko nämäkin allergiat osaltaan kasvuun.
 
Ja seisominen/kiipeily on niin parasta nyt :) yks ilta kudoin sohvalla ja neiti leiki lattialla vieressä, hetken päästä oltiinkin sohvan kulmassa kiinni ja seisomassa. Ja voi sitä hymyn ja naurun määrää. Eikä malttas mitenkään päin mennä nukkumaan päikkäreille kun tahtoo vaan seistä ja kiljua :D Mutta yöunissa tapahtunu radikaali käänne parempaan, eilen 8h katkeamatonta unta. Perjantaina en antanu yöllä pulloo vaan nostin syliin rauhottumaan ja takasin sänkyyn, pikkasen protestoi mut nukahti uuestaa. Heräs sen 4 kertaa alkuyöstä mut korkeintaa 15minsaa nii nukku uuellee ja sit nukkuki 5h ennen aamuherätystä. Eilen heräs kerran, hörppäs loput tipat pullosta (oli unohtunu viereen) ja nukku melkee puol ysiin. Näkee miten käy tänäyönä, vai oliko näin helppo unikoulu..
 

Yhteistyössä