Kesäkuun kastehelmet 2012

Roki kuullostaapa suorastaan luxukselta teillä yöt :)

Meillä herättiin viimeyönä 03:30 ja valvottiinpa sitten olikohan 05 vai peräti 05:30 asti. Herätys oli sit 08 neuvolaan ja me kaikki oltiin ihan poikki. En tajua miks tyttö heräilee välillä tälleen ns. keskellä yötä..En tiedä onko joku paikka kipee vai miten oli niin itkunenkin yöllä.. Mä olen vaan nyt jostain keksiny ruveta pelkäämään jokamutkassa tytöllä virtsistä.. :confused:
Vieressä siis nukkuu ja tissin löytää miljoona kertaa yössä ja mua kyllä ärsyttää jo välillä.. Syömällä syö ehkä kaksi kertaa,mutta loppuyön pitää mua tuttinaan. Toisaalta,ei mulla ole kyllä minkäänlaista motivaatioo ruveta unikouluihinkaan :ashamed:
Seisoskelu on kivaa ja kaikki kielletty kiinnostaa,isin vahvistin ja pleikkari jne. on toooosi kivoja :) Kattoo hymyillen silmiin ja ees pikkusen parilla sormella näplii vempeleitä samalla kun äiti sanoo soosoo..:whistle:


Ja siis 8kk neuvolasta tämmöset terkut painoa nyt 7925g (+600g) ja pituutta 68cm (+3,5cm) kaikki siis hyvin,mutta tyttö huusi kun hurja kun vieraita ihmisiä oli. Tyttö on tosi herkkä tms. kun on muita ihmisiä. Odotustilassa oli vauva joka alkoi itkeä,tyttö itki myös. Sitten terkan huoneesta tuli vanhempi, 2-3v tyttö joka märisi puhelimen perään,alkoi meidänkin tyty itkeä. En tajua miksi tyttö ihankuin,pelkää toisia lapsia?!
Kaveriporukan mukulat (ja äiti :) ) on kovaäänisiä,joita harvakseltaan nähdään,niin eka tunti menee tytön itkeskelles kun säikkyy,hävettää ihan jo. Miten tässä pitäs toimia? Vinkkejä? Neuvolas terkka oli joku sijainen,ehkä just valmistunu mua paajon nuorempi ja hissukka,lääkäri oli joku huithapeli ja jäljessä aikataulusta ja tyttö kun huusi koko ajan,niin en ottanu asiaa esille enempää siellä.. Mummot ja ukit menee ok,paitsi ehkä miehen isä kun hieman oma käytöksensä munkin mielestä jotenkin ahdistunutta ja stressaantunutta,on siis ihan tämmönen ollu aina ja koko ajan..


Nyt taas pitää rientää! :)


Tipetsu ja Elle 8kk4pvää
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan allergia iskenyt kun pojalla on rintamus ihan punasena ihottumasta, välillä on napaan asti, kutiaakin ja raukka koittaa raapia. Rasvaus ei juurikaan auta, posketkin on usein ihan punaset, aamuisin kyllä vähemmän. Toivon kovasti ettei olis koiralle allerginen oiskohan voinu puhjeta vasta nyt. Tekeeköhän terveyskeskus puolella allergiatestejä vai pitääkö ensin ruoka-aineita jättää pois? En usko että on vaan kuolasta johtuvaa kun on kyynärtaipeissakin välillä
 
Tipetsu: toisten lasten itku tarttuu. Meillä ainakin molemmat isommat ovat herkästi alkaneet vauvana itkeä, kun kuulevat toisen lapsen itkevän. Eivätkä kyllä ole ainoita! Tämä nuorinkin on kerran alkanut reagoida toisen itkuun, mutta on tainnut kotona sen verra enemmän parkua kuulla, että on tottuneempi ta sitten vaan rauhallisempi tapaus.
 
Hei pitkästä aikaa!

Jäänyt aika vähälle tietokoneella käytettävä aika, joten tämänkin lukeminen saatika kirjoittelu jäänyt myös vähäiseksi. Ajattelin nyt kuitenkin pitkästä aikaa kirjoitella kuulumisia.

Täällä nyt 8 kk neuvola takana ja tytöllä oli painoa 9,7 kg ja pituutta 73,4 cm. Kaksi hammasta löytyy alhaalta, osaa istua jo tosi hyvin ilman tukea (välillä tosin kaatuu taaksepäin). Juuri pari päivää sitten oppi peruuttamaan mahallaan ollessaan ja osaa kääntyä "kellonviisarikäännöstä" jonkin verran, mutta siinä ne liikkumiset sitten onkin. Tyttö ei osaa vielä itse kääntyä selältä vatsalleen eikä toisinpäinkään juuri koskaan. Hieman tarvitsee auttaa liikettä alkuun, jotta kääntyy. Fysioterapiassa käyty nyt pari kertaa tämän takia. Asiasta ei olla kuitenkaan huolissaan, koska muuta kehitystä tapahtuu koko ajan kuitenkin. Sorminäppäryys on kuulemma todella hyvää tuohon ikään nähden ja jutteluakin tulee todella paljon ja välillä tuntuu ihan oikeilta sanoilta oikeassa kohdassa (kun näkee pupumme hyppivän sanoo "pup" tai "pu pu" ym.)

Onko täällä ketään muita, jotka käyvät fysioterapiassa vai onko lapsemme ainoa "hidas" joissain asioissa?

Nyt on alkanut todenteolla ahdistamaan töihin meno ja päivähoito. En tiedä mitä asian kanssa tekisi. Alustavasti olen työpaikan kanssa sopinut meneväni takaisin töihin heinäkuun alusta, mutta nyt olen taas alkanut epäilemään sitä. Tuntuu, että menetän lapseni kehityksestä niin paljon jos olen töissä enkä hänen kanssaan koko ajan. Lisäksi ahdistaa se, että lapsemme ei ole ollut tekemisissä muiden lapsien kanssa (koska emme tunne ketään muita, joilla on pieniä lapsia). Pelottaa siis se, että miten sitten yhtäkkiä pärjää muiden kanssa. Emme myöskään tiedä, että olisiko parempi laittaa kunnalliseen päiväkotiin vai yksityiselle perhepäivähoitajalle. Onko kenelläkään tästä mitään mielipidettä/kokemuksia? Kummalla tavalla lapsi saa parempaa hoitoa ja kumpi on oikeasti kehitykselle parempaa? Entä meneekö lapsi kuinka sekaisin, jos on päivähoidossa 1-3 pv/viikko ja loput päivät kotona? Apua, kaikki tuntuu niin ahdistavalta ja stressaavalta nyt. Olenko ainoa joka painii näiden ongelmien kanssa ja onko tämä aivan naurettavaa?


Hoah, eiköhän synkistely riitä. Kaikenkaikkiaan kaikki on kuitenkin hyvin. Lapsi on ollut terveenä, nukkuu ja kasvaa hyvin. Kai tämä tästä.

Kiitos, että täällä saa avautua ja saa tukea ongelmiin! Muitakaan ystäviä eikä varsinkaan muita henkilöitä, joilla on lapsia, ole lähipiirissä.

PikkuistaOdottava ja 8 kk 2 pv vanha tyttö
 
Täällä yhdet fysioterapiassa käyvät... Saimme lähetteen 6 kk neuvolassa kun neiti ei vielä varannut suorille käsille eikä ollut löytänyt varpaita. Ja kyllähän nämä korjaantui jumppailun ja oikeilla kanto ohjeilla. Mutta tiedän sen huolen kyllä minkä siitä saa kun oma vauva ei jotain temppua osaa. Kyllä se siitä, kun oppii esim kääntymisen jujun...meillä kääntyiltiin ensimmäisen kerran 4.5 kk iässä, mutta selvästi itse tajusi jutun hauskuuden 5.5 kk iässä, jonka jälkeen ei selälleen viihtynytkään. Itse ainakin herkästi huolestun jos kehitys ei ole oppikirjan mukaista...ja jos fysioterapeutti ei ole huolissaan niin älä ole sinäkään. Monet vauvat käyvät fysioterapiassa, tekisi varmaan hyvää aikuisillekin :).

Äippä26 ja neiti 7.5 kk
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen..

Meilläkään ei vielä liikuta.. Istuu ja kääntyy kyllä. Istumasta aina mötkäyttää itsensä mahalleen mutta sitten alkaakin melkein heti itku kun ei pääse eteenpäin eikä tykkää olla mahallaan. 8kk lääkärissä sanottiin vaan, että ei vielä tarvitsekaan osata ryömiä. Melkein koko käynti meni itkun säestyksellä kun sattu just olemaan päikkäri/maitoaika. Jäi vähän sellanen olo, ettei kaikkea oikein ehdittykään käydä läpi kun lääkäri pisti meidät äkkiä ulos.. :/ En ole silti huolissani kun luin, että 1v. mennessä pitäis jotenkin liikkua niin onhan siihen vielä aikaa. Vaikka voishan tuo pötkylä vähän viitsiä edes yrittää, eikä alkaa itkeä heti kun menee mahalleen.. Mitä siellä fysioterapiassa tehdään, että vauva lähtisi liikkeelle?
 
Hellou!
Jääny kyllä ihan kokonaan tänne kirjottelu, kun on toi fb joka on aina päällä kotona ollessa.

Neiti täyttää ens viikolla 9kk ja on sellanen ikiliikkuja! Koko ajan liikkeessä, nousee tukea vasten pystyyn, kävelee tukea vasten, konttaa, availee kaikki laatikot ja kaapit :D
8kk neuvolassa mitat 8,1kg ja 69,jotain cm :)
Imetys loppu 7kk:n iässä, neiti vaan ite vierotti ittensä tissistä :( Ja mää olin niin surkuna, kun toiveissa oli imettää vuoden ikään vähintään.

Mites muuten, vieläkö teillä syödään yöllä? Meillä yösyötöt loppu reilu kuukaus sit, ja hyvin on mennyt :)
 
Täällä 8kk neuvolassa painoa 10,5kg ja pituutta 72,5cm. Iso poika on, vaatteita käytetään jo 80cm, kun esikoistytöllä ne tais mennä just siinä 1v. tienoilla, eli on ne vaan niin erilaisia nuo lapset :) Täällä ryömitään kovaa, noustaan konttausasentoon ja polvien varassa pystyyn, ei siis vielä jalat suorina. Yöllä myös nukutaan pylly pystyssä, niin söpöä :)

Ei minusta kannata kauhean huolissaan olla liikkumisesta (tai uskon että varmasti silti huolestuttaa), tiedän parikin lasta, kun alkanut liikkua vasta 9kk iässä johonkin suuntaan ja ihan normaaleja ovat. Juuri yksi tuttava kertoi jo aikuisesta lapsestaan, kun vain 9kk asti makoili ja katseli maailmaa ja sitten vasta tajusi pyörähdellä jonnekin suuntaan, kaikki ajallaan. Ja uskon, että jos on oikeasti jotain vialla, niin kyllä siihen sitten puututaan.

Meillä ollaan oltu vähän vatsa löysällä tässä viime viikolla. Poika ainoastaan, en tiedä sitten että oliko oikein vatsatautia vai mitä, kun muilla ei ole ollut, eikä tullut. Mitään vesiripulia ei ollut, mutta löysää ja kamalan hajuista kakkaa oli ja sitä tuli tosi monta kertaa päivässä. Nyt on vähän rauhoittunut. Onneksi oli tuossa alku viikosta se neuvolalääkäri, niin pääsi siinä samalla siivellä näyttämään poikaa. Mitään muita oireita ei ollut ja söi ja joi ihan normaalisti. Allergiaakin jo mietein, mutta tuskinpa noin yhdessä päivässä puhkeaisi, mitään uutta ruokalajia ei olla maisteltu. Noh, nyt on poika paremmassa kunnossa. Neuvolalääkäri sanoi, että voi olla joku lievä vatsatauti ja sanoi, että voi kestää viikonkin.

Kovasti odotellaan jo kevättä!! Hyvää kevättä teillekin!! :)

jkoo + poika 8kk + 1pvä
 
PikkuistaOdottava, meillä on esikoiselta kokemuksia sekä päiväkodista että kunnallisesta perhepäivähoitajasta. Molemmissa homma hoitui oikein hyvin :) Elokuun alusta ollaan laittamassa tyttöä hoitoon ja haettais pph:lle, jollei olis 4-vuotiasta esikoista, joka kaipailee kovasti omanikäistä seuraa. Kahteen paikkaan kun ei haluta kuskata, niin molemmille meni hakemukset päiväkotiin.

Esikoinen aloitti 1-vuotiaana päiväkodissa ja kaikki meni tosi hienosti. Mutta päiväkoteja on moneen lähtöön, meillä onnisti kun oli sitoutuneet ja ihanat hoitajat, ja kommunikaatio toimi. Perhepäivähoidossa plussaa on se, että sama hoitaja on läsnä koko päivän (päiväkodissa usein yksi hoitajista lähtee kotiin päiväunien aikaan) ja oleminen on sellaista perheenomaisempaa. Miinuksena meillä oli pp-hoitajan ylityövapaat, jolloin lapsi joutui vieraaseen paikkaan varahoitoon (2-3 pv/kk). Ja sit jos perhepäivähoitajan kanssa menee sukset ristiin, niin siinä ei oo ketään muita "puskurina", päiväkodissa on aina ryhmän muutkin hoitajat, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia. Meillä kyllä kaikki sujui pph:n kanssa oikein mallikkaasti :) Ja sit on vielä se, että päiväkodissa pienten ryhmässä on vain pieniä, pph:lla voi olla pieniä ja isompia samassa, jolloin hoitajalla ehkä riittää enemmän syliä taaperolle? Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen omakohtaisista kokemuksista.

Meillä ehkä aloitetaan hoito pehmeällä laskulla 3 pv/vko eka kuukausi (mies pitää lomia), mutta sitten menee kyllä 5 pv/vko, kun minun työssäni lyhennetty viikko ei onnistu (olen opettaja). Onhan se hoitoviikko lapselle väsyttävä, ihan kuin aikuisenkin työviikko, mutta meillä ainakin esikoisella kaikkein vähiten stressaavaa oli tasainen rytmi ja yhtä pitkät hoitopäivät joka päivä.

Maikki ja pikku-H 8,5 kk
 
Meillä hulinat jatkuu. Yöt välillä ihan ihmeellisiä. Tyttö nukahtaa kyllä ihan suht helposti,mutta sitten 2h päästä herää itkien. Mistä tuo johtuu? Ja kun tyttö nukahtaa tissille,niin siirrän omaan pinnikseen. En voi jättää meidänkään sänkyyn,tippuu varmasti. Viereen sitten otan yöksi. Monesti tyttö herää öisinkin vänisten,mutta hiljenee samantien kun tissin löytää. Mikähän ton väninän ja äninän aiheuttaa? Onko se ihan normaalia? Toki kyllä varmasti kaikki opittu tulee uniin kun meillä kuitenkin istutaan,seisotaan,kontataan jne. niin levotonta voi varmasti senkin takia olla,mutta kun tyttö herää kuin harvoin tuheltamaan tai kokonaan herää onneksi vain joskus. Vai aiheuttaako könyämiset ja muut touhuamiset yö-itkuja..? Ei vaikuta kuitenkaan vatsa- tms. kipuiseltakaan.. Rasittavaa alkaa jo olemaaan :headwall:

Mä olen huomannu semmsen asian itsestäni,että kun on menkat menossa,mulla on todella masentunu ja alakuloinen fiilis. Tytön itkut tuntuu ihan hirveiltä,kuin iskuja vasten kasvoja. Tuntuu että lamaannun ja koen itseni niin avuttomaksi kun tyttö itkee vaikka sitä kestäisikin vain hetken. Tuntuu että hermostun heti siihen etten tiedä miksi tyttö itkee. Tokihan mies on kotona nyt ja hoitaa tyttöä mun kanssa ja ottaa tytön syliin tms. kun huomaa että muutun lähes hysteriseksi.. Ja tämä ilmiö on vain menkkojen aikana. Itken helposti ja koen kaiken olevan kauheeta,niinkun monet naiset ovat itkuherkkiä menkkojen aikaan. Sekin viel,ettei ole oikeen kavereita enkä harrastakaa mitään (ja olen niin huono yksinkään mihinkään lähtemään),niin sitäkin surkeilen ja voi elämä miten vaikeeta on,mutta sit jossain kp 4 tienoilla ei mitään ongelmaa. Heittääköhän mun hormonit niin volttia,että jopa miinuksen puolella käy kp 1 tms. :confused: :D


Työ-päivähoito Meillä tyttö menee päiväkotiin,mutta vasta ensi vuoden alusta. Mulla kyllä vakkari-duuni (kaupassa jo 7v menossa) mutta siellä työajat ihan perseestä,enkä todellakaan aio ruveta ilta-aamu vuoroihin pienen ihmisen kanssa,vuorot kun iltavuoro usein 13-21:15 ja aamuvuorot 6-15 välillä ihan mitä vaan... Ja siis noi vuorot voi olla peräkkäinkin.. Ajatuskin puistattaa eli alan etsiä syksyllä uutta duunia. Tokihan se omaan lompsaan tulee ja rankasti,mutta pakko kituuttaa..( kiitos paskan suomen "hyvinvointivaltion"!!)
Ja siis päiväkotiin vieminen meinaa vähä jännittää kun olen itsekin joskus ollut siellä töissä ja nähnyt mitä se kiire voi pahimmillaan olla lasta kohtaan :( Ihan liian isot ryhmät,ihan liian vähän silmäpareja ja sylejä ja ihan liian paljon lapsia,jopa 9kk-5v samassa porukassa,jos pienempi päikkäri kyseessä..huh!
Just käveltiin neuvolasta tullessa päiväkodin ohi,niin ulkona sen 25 lasta ja aikuisia erotin 4..:O



Nyt kyllä pakko lähtee nukkumaan.



Tipetsu ja E 8kk 10pvää
 
Tervehdys pitkästä aikaan :wave:

Tänne kuuluu hyvää ja huonoa..

Viime viikon neuvolakäynnin mitat eli 8kk 10,7kg ja 73cm.
testattiin pinsettiote ja se kuulo homma plussat niistä.
Hampaita ylhäällä 3 neljäs tulossa ja alhaalla 2.
ryömitään, noustaan polvien päälle ja koitetaan kovasti jaloilleen nousta niin ja istutaan. Tehdään jäynää ja tuhoja jos jotain onkin jäänyt käsien ulottuville :)
hoetaan mamma pappa ja hölistään paljon muutakin :heart:

kaikki muuten hyvin ja kunnossa mut korvatulehduskierre ja atooppinen ihottuma vaivaa... Mä epäilen maitoa ilmavaivojen takia, ihottuman ja sit ku tulee herkästi korvatulehduksia ja on alkanu puklailut taas..
vielä kk verran pitäis kattoo ja odotella mihin suuntaan toi tytön iho oikeen menee tosta sit laitetaan maitoallergia testiin jos ei ala parantumaan..

nyt ollaan oltu koko perhe viikon kipeenä. kauhee nuhakuume/influenssa ite ollu 3 päivää kuumeessa, joista 2 melkeen kokoajan 39 asteen. pe oli pakko mennä jo lääkäriin ku kuume vaan jatko nousemista 40 eikä laskenu millään. Vahvemmat lääkkeet sain ni johan alko hellittää olo o ihan kaamee tälläkin hetkel.
isompi likka oli 4 päivää kuumeessa ja pienempi 3 molemmat kauheessa yskässä tässä taas odottelee et koskahan se korvatulehdus oikeen iskee pikkuselle : /

kaikesta sairastelusta huolimatta tyttö on aika rauhallinen pakkaus.. itkua tulee jos nälkä tai selkeesti on kipeä ja johonki koskee. reipas pikkunen :heart:
toivon mukaan pian helpottais nämä tai ainakin viimeistään, kun tyttö kasvaa et menis ohitte kokonaan. toivoo vaan kokoajan et loppuis jo nää hemmetin sairastelut.

jaksamisia kaikille!

Ihanaa kevään odotusta kaikille :wave:

Taistis
 
jj80 Fysioterapiassa annetaan ohjeita siihen, miten voi itse opastaa ja rohkaista lasta liikkeelle lähtöön. Annetaan siis ohjeita, että mistä kohtaa lasta avustetaan esimerkiksi kääntymään ym. Lisäksi fysioterapeutti itse "tutkii" lasta leikin lomassa. Tästä tosin meillä ainakin aiheutuu kauhea itku, vierastaa näköjään silloin kun vieras ihminen tulee koskemaan, vaikka muuten onkin hyväntuulinen ja kaikille hymyilevä tyttö.

Palatakseni jälleen perhepäivähoitoon.. mitähän sellainen maksaa? siis yksityinen? En ole mistään löytänyt mitään hintatietoja. Onko käsitystä siitä, että jos lapsi on hoidossa vain 1-3 pv/viikko, niin ottaako hoitaja silti koko kuukauden maksun?

Lisäksi päänvaivaa aiheuttaa nyt se, että en muista mitä vaatteita käytimme tytöllä syksyllä. Olemme lähdössä parin viikon päästä Lontooseen, jossa on lämmintä päivisin noin 10 astetta ja iltaisin mahd. vain 2 astetta. Mitähän sinne pukee tytölle päälle?
 
Perhepäivähoito vai päiväkoti itselläni ei ole kokemusta kuin yksityisestä pph:sta. Meillä esikoinen meni hoitoon ollessaan 1v. 3kk ja meidän perhetuttava, n. 50v. aivan ihana pph otti esikoisemme hoitoon, tai siis häneltä sattui juuri sinä syksynä paikka vapautumaan. Onnea oli matkassa. Tyttö jäi sinne aina mukisematta ja tykkäsin siitä kodinomaisesta tunnelmasta. En tiedä yhtään mitä olisin tehnyt, jos olisin joutunut päiväkotiin laittamaan, itse en millään noin pientä haluis sinne laittaa. Silloin kun esikoinen meni sinne hoitoon, oli hänellä sitten muut lapset 3-5 vuotiaita, mutta se oli minusta ihanaa, kun he olivat hoitamassa koko ajan esikoista :) Nyt kun palaan syksyllä töihin, niin luojan kiitos, tältä hoitajalta vapautuu paikka nyt meidän pojalle! Eli pph:lle menee tämäkin lapsi. Esikoiselle hain varoiksi päiväkotipaikkaa, kun hän voisi jo sellaisesta paikasta tykätä enemmän ja kun vuoden päästä olisi sitten kuitenkin eskariin menokin. Meillä tuo pph asuu tuossa seuraavassa korttelissa, jossa vierailemme muutenkin tosi usein, joten hoitaja on sitten jo tuttu pojalle.
Itse olen pienelle lapselle ehdottomasti pph:n kannalla, jos vain sellainen hyvä sattuu löytymään. Itselle liian helppoa, kun tuntee tädin jo muutenkin, niin ei tarvitse painia sellaisen asian kanssa, että pitääkö hän lasta hyvänä vai ei.
Niin ja siihen yksityisen pph:n maksuun, siihenhän saa sitten alle 3v. sen kotihoidontuen edelleen ja sitten alle 7v. yksityisenhoidontukea (n. 166€) Kelalta. Ottakaa siis huomioon, kun katsotte noita hintoja tuolta nettisivuilta. Nuo hinnat eivät jää siis kokonaan vanhemman maksettavaksi. Sitten mun mielestä vielä alle 3v. saa jotain muutakin "tukea" siihen tai siis hoitaja tuon ikäisestä lapsesta. Hoitoajoista voi myös sopia hoitajan kanssa, kyllä hekin varmasti pitävät tuollaisia osa-aikaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Johan sitä viikko nukuttiin hyvin, nyt 4 yötä armotonta huutoa taas (heränny n4kertaa yössä) veikkaan hampaita.. ja voi kun olin niin ilonen miehestä, nous ylös hyssyttelee toista ja oli sitten antanu maitoo toiselle ja nimenomaan monta kerta sanonu että ei enään mitään juomista yöllä. Totes vaan et kyllä noin pieni saa vielä yöllä syödä.. murrrrr.. tässä sitten arvotaan että huutaako hampaita vai pullon perään.. tosin mun mielestä itku on ihan selvää kipu itkua. Nyt pitää vaan ite nousta ylös ettei toinen mee taas antaa pulloo.
Päivähoidosta, tein tänään päätöksen et tyttö menee elokuus hoitoon ja alan ettii töitä. Tänää kattelinki noita hoitopaikkoja ja hyvä et katoin kun hakemus pitää olla viety 4kk aikasemmin kun haluais hoidon alottaa. Aikasemmin oli muutenki miehen kans puhetta et lähen syksyl töihi (jos vaan pääsen) Alkaa ahistaa kotona istuminen, vaikka kuinka tykkäänkin olla tytön kanssa ja seurata kehitystä, mut en oo ikinä malttanu istuu kotona. Nytkin jos ei työpaikkaa heti löydy niin menen sitten vaikka työharjoitteluun.
Muuten täällä huudellaa paa paa maa maa :) ja kävelytuoli saa kyytiä kun tajus miten sillä pääsee eteen päin. Varvistus on myös helpottanu ja yhä useammin koko jalkaterä maassa. Mutta nyt tilaus sukkien kimppuun..
 
Täällä myös yöt taas levottomampia. Uskon kuitenkin, että nuo uudet opitut taidot siellä kiusaavat, kun konttausasentoa treenailee ym. Kovasti poika pyörii ja hyörii ja välillä sitten kitisee yöllä, menee ohi kun tuttia laittaa ja vähän silittelee. Voi olla myös jotain hampaista johtuvaa, mutta ei kuitenkaan itke, ihme hyörimistä vaan. Mutta heräilee siis musta tosi usein, voisko sanoa, että ainakin 5 kertaa yössä ja herää edelleen siellä 6 aikaan lopullisesti, huh :whistle:

Päiväunet miten teillä muilla päivisin nykyisin nukutaan? Meillä on selkeesti nyt päiväunien pituus lyhentynyt. Ainakin viikon menty nyt näin, että aamupäivällä nukkuu 1,5h ja sitten iltapäivällä n. 1,5-2h. Kun ennen on nukkunut toiset unet n. 3h ja toiset n. 2h, ne ovat vaihdelleet, että nukkuiko aamu- vai iltapvällä pidemmät. Mutta selkeesti nyt vähentynyt ja pirteenä sieltä rattaista herää ja ollaan sitten jatkettu ulkoilua niin, että poika istuu rattaissa. Noh, katsotaan onko vaan taas joku vaihe, vai rupeaako unen määrä vähentymään.
 
Meillä myös on tyttö alkanut heräillä öisin. Ihan samat meiningit kuin Roki82:lla. Illallakin myllää ja möngertää, just otin sängyn katosverhon pois kun sitä revittiin ja kiskottiin koko ajan. Oon yöllä imettänyt, vaikka tiedän että tässä vaiheessa ei kannattais enää sitä hommaa aloittaa, kun tähän asti ei oo öisin syönyt... Mutta ajattelen että tää nyt olis joku vaihe vain. Kerran tai kaksi siis yössä herää.

Poski- tai kulmahammasta pukkaa ilmeisesti, kun kuolaa tulee älyttömästi ja koko ajan on sormet poskessa. Kahdeksan hammasta onkin jo ennestään.

Maikki ja pikku-H 8,5 kk
 
Moikka!
Musta ei ookkaan syksyn jälkeen mitään kuulunut kun oon keskittynyt lukemispuoleen enemmän!;)
Meillä tyttö täytti eilen 8kk ja eilen oli myös lekuri neuvolassa..69cm ja 7290g, sirpsakka likka! Täällä istutaan,kontataan,kiipeillään ja kävellään tukea vasten! Oppi jo 5kk iässä ryömimään ja th:lta saatiinkin tyly kommentti kuinka epänormaalin aktiivinen lapsi meillä on?! Mm.. Kiitos! Hampaita ei ole yhden yhtä, mutta näyttäisi alarivistöön niitä tulevan!
Meillä oli kurja alku kun meidän lastenvaunut tuhopoltettiin ja jouduttiin koko perhe sairaalaan pariksi päiväksi tutkimuksiin häkämyrkytysepäilyn takia:( onni onnettomuudessa, mitään ei käynyt eikä tekijä ikinä selvinnyt.. Koko kerrostalo oli asuinkelvoton n. Kuukauden ajan. Tämä tapahtui siis elokuussa jolloin tyttö oli 6vkoa. Nukuttiin myrkkysavuissa tunti, kun palomiehet ajatteli ettei olla kotona :O no, oltiin eikä herätty kun väsymys oli ihan ylitse pääsemätöntä tuohon aikaan.. Vauva nukkui myös sikeästi! Parempi unohtaa vaan.. Sairaita ihmisiä maailma pullollaan!
No, ilouutisia: PIKKUKAKKONEN TULOSSA, syyskuussa!:) näin suunniteltiin.. Vaipparumbat ja valvomiset yhteen putkeen ;) kesäkuussa menen takaisin töihin ja elokuussa alkaa äitiysloma.. Taas!
Tytölle järjestyi hoito mummolasta kesäksi :)
Kiva käydä aina kurkkaamassa mitä teidän pienoisille kuuluu ja miten kukin kehittyy!
AURINKOISTA LOPPUVIIKKOA KAIKILLE!
 
Taizu89 Ensiksi onnea uudesta tulokkaasta!!
Mä en voi käsittää miten joku voi olla noin sairas ja polttaa jonkun vaunut, pienen vauvan vaunut, hyi olkoon!! :( Vaikka näitä saa välillä lehdistä lukea. Tosi surkeaa, mutta onneksi teillä oli sitten kaikki muuten hyvin...outoa, että palomiehet vain ajattelivat ettette ole kotona :O
 
En olisi itsekkään uskonut, että näin voi todellisuudessa tapahtua! Vaikka lehdistä lukee, niin ei vain tunnu realistiselta :/
Asutaan kolmannessa kerroksessa ja kaikki talon asukkaat olivat heränneet sankkaan myrkkysavuun paitsi minä ja pieni..ensimmäiset epäilyt poliisien ja palomiesten suunnalta oli että olisin ollut kovassa humalassa?! Siinä sitten rautalangasta väänsin ja kerroin pienen vauvan mukana tuomasta univelasta.. Minähän en siis muuhun herää paitsi vauvan itkuun. Tyttö nukkui tuona yönä todella sikeästi! Kuulin järjetöntä kolinaa rapusta ja avasin silmät.. Asunto oli täynnä mustaa savua! Oman pääni siluetti erottui selkeästi tyynylakanasta :( saatiin vakuutuksen kautta nopeasti uudet vaunut.. En itse uskaltanut käyttää niitä varmaan 2-3 kuukauteen.. Syyssateissa otin rintarepun ja miehen takin päälle ja lähdin koiran kanssa lenkille.. Naapurirapun asukas syyttää meitä tuhopoltosta edelleen ja muistan kuinka tämä mies minulle onnettomuusyönä rumasti huuteli :( ei ole koti tuntunut turvalliselta enään elokuun jälkeen!
Vielä toisinaan mietin mitä olisi voinut tapahtua, tuolla tavallahan ihmiset tulipaloihin menehtyy! Ja osallisena vielä 6viikkoinen pieni ihmislapsi ! Onneksi omassa rapussa asuu ihania ihmisiä, eikä syyttävät sormet meihin päin osoita.. Naapurirapun aktiiviasukas saa keksiä mun puolesta omille eläkepäivilleen muuta tekemistä kuin meidän syyttämistä mielisairaan ihmisen teoista!
Ketuttaa siis edelleen!
 
Taizulle onnittelut! Ja tosi kurja tuo palojuttu :(

Päivähoidosta: me aiotaan kuskata lapsia eri paikkoihin, sillä haluan pienen pph:lle. Isommatkin lapsemme ovat aluksi olleet pph:lla, ja meidän lapsille se on sopinut. Keskimmäinen siirtyi 2,5v päiväkotiin ja oli liian aikaisin. Päiväkoti on niin täynnä lapsia, eri aikuisia ja hulinaa että meidän lapsi oli siellä pitkään jotenkin turvaton, jäi aamuisin itkemään j oli levoton jne. Yritetään, että saataisiin Tämä pienin pph:lle ja voisi olla sillä kolmevuotiaaksi. Yksityinen pph kai voi vähän itse määritellä hintaa, mutta yksityiseen hoitoon saa tukea eikä meillä tuo hoitomaksu sitten juurikaan eronnut kunnallisen puolen maksusta. Olen myös perhepäivähoidon kannalla pienille.

Tyttö oppi viimein ryömimään. Juttelukin on monipuolistunut paljon nyt 8kk iässä. Huomenna tulee jo 9kk täyteen. Aika rientää. Yöllä syötän edelleen useita kertoja, heräilyjä on. Päiväunia tyttö nukkuu hyvin. Nyt pitääkin laittaa hänet aamupäiväunille. Mitähän pitää pukea, pitkästä aikaa kunnon pakkanen...
 
Taizulle onnea!!! :flower: Itsekin toivoisin pian plussaa..;) Mut karmee juttu tuo tulipalo. Onneks ei käyny pahemmin :heart:

Yöt levottomia. Tyttö nukahtaa kyllä ihan kivasti,tissille kylläkin edelleen. Mutta jokaikinen kerta hän herää 1-2h päästä itkien. Joskus riittää sen kun laittaa takaisin selälleen ja silittelee,mutta toisinaan yltyy itkemään ihan kunnolla. Sitten kun itse painelen nukkumaan,ehdin nukkua sen 30min. kun tyttö jo änähtää,nostan viereen. En jaksa jotenkin unen ja valveen välillä ruveta silittelemään.. Tissin etsii ja sitä lupsuttaa. Yö sitten jatkuukin niin että tyttö heräilee vähän väliä ja tissi hiljentää heti,ei kuitenkaan syö joka kerta,mutta loppuyö menee sitten mun hyppiessä puolelta toiselle eli kumpi tissi on taas vuorossa...Ja mä olen niin J.U.M.I.S.S.A joka kohdasta!!!
Miten mä saisin tsempattua unikoulut käyntiin?! Tosin hampaita pukkaa,ylös nyt tulee molemmat etuhampaat,molemmat kakkoset tuli jo kuukausi sitten,pikku vampyyrini :) :vampire: :heart:
Tänään käytiin hammashoitajalla eka kertaa :) Katteli vaan ikenet ja hampaat,ant uuden harjan ja neuvo tahnan käytössä. Seuraava hammaslääkäri on sit 3v vasta!

Kattooko teidän muiden pirpanat telkkua? Meillä tyty töllöttää lasten ohjelmia aamusin..ei varmaan ihan terveellistä :ashamed: Ja keno-pallot,mitä tänään syötäisiin -tunnari,specsaversin mainos,jossa soi Queenin biisi,ärrän hojohojo isopomo- mainos ja 0100100 keltainen mainos on ihan parhaita! :D Oikeen lelut lentää kädestä kun mitä tänään syötäisiin alkaa :LOL: Meillä on telkku auki koko päivän ja oikeesti,sen kattomista ei voi välttää kun iso telkku ja asunto niin "avonainen" että sen näkee aina,ihan sama missä kohti istuu. Mut ihan oikeesti,miten vaarallista telkun kattominen on?

Meillä siis katotaan telkkua,kontataan,narskutellaan hampaita,istutaan,noustaan seisomaan,yritetään kiivetä ja ottaa askelia. Ensi to 9kk,missähän meidän vauva on?!



Tipetsu ja E
 
Tipetsu meilläkin on aina melkein telkkari päällä, oon vaan jotenkin tottunut, että se mölisee tuossa taustalla, kun en oikein osaa radiota kuunnella...(niinkuin täältä silti ääntä puuttuisi..) :whistle: Meillä poika tykkää pikku kakkosen tunnarista!! Esikoinen katsoo aina pikku kakkosen ja kun se alkaa, niin poika hilautuu välittömästi telkkarin eteen ja kiljuu tai nauraa sille :heart: Ei se kai kauhean terveellistä ole, mutta nykypäivää kai kaikissa kodeissa. Ainakin nuo uudet taulutv:t ovat silmille "terveellisempiä" kuin vanhat kuvaputki tv:t.

Täällä on tänään ollut kova päivä. Poika nousi sohvaa vasten seisomaan ja sitä tehtiin sitten monta kertaa ja sitten hän oppi vielä nousemaan istumaan. Jotenkin muutenkin poika oli tänään kauhean liikkuvainen ja haki konttausasentoakin monta kertaa, sai jonkun ihme spurtin ja rupesi kokeilemaan kaikkea, koko illan tässä kauhealla tohinalla yritti nousta kaikkea vasten. Oikein ilmeestä näki, että nythän mä pääsen pian vaikka mihin, kun minuakin vasten koko ajan kiipeili ja nousi :LOL: Ei siihen tarvita siis kuin 1 päivä, niin nämä voivat oppia vaikka mitä. Kehitys on huikeaa. Voi olla levoton yö tiedossa, kun niin paljon tänään touhunnut ukkeli :D

Kamalaa on ollut lukea tuosta Eerika-jutusta, kun joka lehti sitä nyt tyrkyttää!!! Mulla on niin paha olo ja mietin koko ajan mitä se tyttö on saanut kärsiä. En ole kaikkea voinut edes lukea ja saisivat olla noista kirjoittamatta, kun uteliaisuus vie välillä voiton ja avaan sitten jonkun uutisen. Kiva olla tuollaisten ihmishirviöiden puolustusasianajaja! Toivottavasti saavat kovat tuomiot! :'(


jkoo + poika 8,5kk
 
Viimeksi muokattu:
jkoo juuh,niin arvelin että nää taulu-töllöt ehkä terveellisempiä silmille,jos näin voi sanoo. Meidän telkku ei kyllä enää kaikista uusin versio taulutv-ole muttei mikään äärettömän vanhakaan..
Niin,tuo Eerikan kohtalo ihan oksettaa mua. En voinut lukea eilen lehdistä ja telkunkin käänsin uutisten aikaan toiselle kanavalle. Ihan hirveetä,ei tommosta saa tapahtua! Kuka voi tehdä omalle lapselleen tommosta. Kyllä pitäs tässä maassa olla kuolemantuomiot lapsen tappajille ja pedofiileille,toisaalta oikeesti koko loppuelämä linnassa ois parempi tuomio.. Mutta meidän valtiossa saa kovimman tuomion ne ketkä kavaltaa valtiolta rahaa,muista rikoksista annetaan ehdollista tai muutama vuosi ehdotonta.. Ääh,kyllä veri kiehuu taas näden tyhmien tyhmien epäkohtien takia..:mad:
 
Onnea Taizu! Kyllä pisti vihaksi kun luin viranomaisten ja naapureiden käytöksestä. Mut hyvä tosiaan,ettei käynyt pahemmin.

Meillä myös tuijotetaan telkkaria. En oo huolissani siitä, koska touhuaa muutakin. Jos vaan olisi paikoillaan ja tuijottaisi sitä päivät pitkät niin sit menis tv kiinni.

Meillä noustaan tukea vasten seisomaan ja kiipeillään mm.laatikoiden päälle. Yks päivä kaatui kunnolla ja löi poskensa laatikon reunaan. Tuli kunnon naarmu poskeen. Siispä vauhtia ja vaarallisia tilanteita päivät täynnä.

Tissittelyssä on tullu takapakkia. Syö tissistä vaan muutaman kerran päivässä ja muuten huolii tuttipullon. Yritän olla ottamatta stressiä,vaikkakin ajatus imetyksen loppumisesta tuntuu haikealta.

Itsellä tarkoitus mennä töihin syksyllä ja pojalle haettu paikkaa päiväkodista. On ollu viime aikoina vähän ristiriitaiset ajatukset. Lähinnä numero kakkosen hankkimisesta. Muutaman kerran olen kokenut jo valtavaa vauvakuumetta. Sit tulee huono päivä eteen ja kaikki kuumeet yllättäen häviää :D Välillä mietin,että odotetaan muutama vuosi. Välillä taas ajattelen oisko sittenkin hyvä tehdä melkein heti perään. Mietin vaan,miten sitä jaksaa taas aloittaa sama rumba alusta. Juuri kun yöt nukutaan hyvin ja muutenkin saa koko ajan enemmän oma aikaa. Mitä enemmän asiaa pohtii sitä hankalammaksi vaan menee. Ehkä pitäis antaa asioiden tapahtua omalla painollaan. Eikä näitä lapsia tehdä vaan saadaan (vai miten se meni) :)

Tingon & poitsu 8 kk 1 vko
 

Yhteistyössä