Kesäkuun keijut 2017 *lokakuu*

Täällä myös eräs raskauden alkumetreillä kulkija. Viikkoja vasta 4+3 ja jännittää tosi paljon miten raskaus etenee. Takana ivf hoidot ja jotenkin raskaus tuntuu vielä epätodelliselta ja haavoittuvalta. Oireita tuli tosin jo viikko sitten, mutta osan niistä voi varmasti laittaa niiden lukuisien hormonien piikkiin (pun intended) joita hoitojen aikana on itseensä tavalla tai toisella laittanut. Tässä speksejä, kivaa liittyä keskusteluun:

16.6 / aniara / 31 / HUS alue / toinen lapsi, ensimmäinen raskaus
 
Onko muuten kellään muulla migreenitaipumusta? Mulla on tasaisesti migreenejä ja olen miettinyt että miten niitä oikein voi hoitaa raskausaikana... pitää muistaa kysyä tätä lääkäriltä seuraavan kerran. Mulla on usein auttanut (ennen raskautta) suuri määrä (1g) Buranaa jos sen on ottanut kun 'aurat' alkaa. Näin on voinut välttää migreenin säryn eikä ole tarvinnut varsinaisia migreenilääkkeitä.

Unohdin jo tietty ohjeet punaisesta yms, eli tässä speksit uudelleen:

16.6. / aniara / 31 / HUS alue / toinen lapsi, ensimmäinen raskaus
 
Mulla oli esikoisen raskaudessa vaivana toistuvat, rajut migreenit ja kävin niistä lopulta neurologilla. Kohtauslääkkeeksi määräsi Sumatriptania, annostuksella yhdestä pilleristä puolet. Estolääkkeeksi hän kuitenkin ehdotti Acetium-nimistä vatsahappolääkettä (saa siis ihan ilman reseptiä apteekista), jonka on todettu jostain syystä tooimivan migreenin hoitoon. Mulla yksi tabletti päivässä auttoi saamaan migreenit kuriin, joten voin todella suositella. Kannattaa googlata "Acetium ja migreeni" :)
 
Täällä varmaan on kokemusta tosta clearbluen digistä. Jäi mietityttämään kun ensin siihen ilmestyi teksti, raskaana, mutta viikkoja arpoi vielä jonkin aikaa, että saattaisiko tarkoittaa sitä, että on lähellä seuraaviin viikkoihin siirtymistä vai tekeekö aina noin?
Mulla se kanssa arpoi vaikka kuinka kauan viikkoja (ehdin pestä hampaat ihan huolella sillä välin), eli ehkä siinä vaan aina kestää?
 
Mä en ollut ehtinyt miestä edes varoittaa, että jännät päivät lähestyy, kun olin ajatellut testailla vasta tällä viikolla. Lauantaina heräsin kuitenkin hirveän aikaisin ja oli vahvasti sellainen olo, että nyt mun pitää tehdä se testi ja siihen tulee plussa. Ja niinhän siinä kävikin. Miehelle tiedotin asiasta tietenkin heti, kun se sängystä ylös kömpi, ja se oli raukka ihan puusta pudonnut koko ekan päivän. Nyt se on jo kuitenkin selkeästi sulattanut asian, ja on ruvennut puhumaan kaikkea käytännön asiaa (itselleen hyvin tyypillisesti). Että pitää ehkä muuttaa, ja kohta jo pitää ilmoittaa vauva päiväkodin jonoon (valitettavasti ihan totta täällä päin), ja koska voidaan tiedottaa vanhemmille. Taitaa sekin olla ihan iloinen, vaikka suhtautuukin asiaan paljon vähemmän tunteikkaasti kuin minä. Itse olen kuumeillut vauvaa jo vuosia, ja vihdoin keväällä mieskin hyväksyi päätöksen. Varsinaisesti ei alettu yrittää, mutta ehkäisy jäi pois, ja nyt sitten vihdoin tärppäsi! :love:
 
Joku kysyi millä perusteilla lasketaan arvioitu la/ askauden kesto?
Ite laitoin laskureihin viimesten kuukautisten Alkamis päivän ja kierron kestoon sen 30pv mikä on ollut säännöllisenä kauan. (eli kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään) Tätäkö siis tarkoitit, en oo ihan varma ymmärsinkö kysymyksen väärin vaiko oikein :)
Itellä kaikki mahdolliset laskurit näytti näillä tiedoilla samaa vastausta :)

Miehelle sanoin ostaneeni testin ja tekeväni sen illalla kun lapset on nukkumassa. Kävin vessassa, katoin tuloksen ja pyysin sitä tuleemaan myös kattomaan. Siinä sitte halattiin ja tais jonkulainen itku tai ainakin kyynel vierähtää omille poskille.
Mies silittelee masua nyt jo ja höpisee kaikenlaista, mutta ei silti läheskään yhtä tunteikas kun minä :D

Oireet: itken kaikesta... Tänä aamuna oli ensimmäistä kertaa vaikea syödä leipä loppuun kun tuntu. että saa mennä oksentamaan jos nopeasti syö.
Kahvia ei tee mieli, vaikka ennen tuli pääkipeäksi jos ei juonu kahvia puoleenpäivään mennessä. Vessassa normaalia enemmän.Väsy. Turvotus.Vilu. Vattassa erilaiset tuntemukset, mutta ei oksennusta _vielä_.. "kopkop"

Olikohan vielä jotain :D

Nyt on jo yli puolen yön niin voin laittaa että mimma 5+5 :p
 
Mulla oli esikoisen raskaudessa vaivana toistuvat, rajut migreenit ja kävin niistä lopulta neurologilla. Kohtauslääkkeeksi määräsi Sumatriptania, annostuksella yhdestä pilleristä puolet. Estolääkkeeksi hän kuitenkin ehdotti Acetium-nimistä vatsahappolääkettä (saa siis ihan ilman reseptiä apteekista), jonka on todettu jostain syystä tooimivan migreenin hoitoon. Mulla yksi tabletti päivässä auttoi saamaan migreenit kuriin, joten voin todella suositella. Kannattaa googlata "Acetium ja migreeni" :)
En ole tuosta kuullutkaan ennen - pitääpä selvittää. Mulla on beetasalpaajat toimineet estolääkityksenä tosi hyvin mutta niiden käyttö (edes propralin) epäilyttää ja koitan pärjätä ilman. Puoli tablettia sumatriptania on mulle lähinnä vitsi, en usko että tekee kohtaukselle mitään. Ehkä Mä vaan sit kärsin... ainakin on maailman ihanin syy kärsiä, jos nyt oikein koittaa löytää jotain hyvää särystä
 
Olin yksin kotona, kun tein testin ja mies tuli kotiin vasta seuraavana päivänä. Kun kerroin plussasta mies sanoi vähän hölmistyneesti, että oho. Hetken päästä kysyi, että pitäisikö alkaa katsoa isompaa asuntoa. Käskin ottaa nyt alkuun ihan rauhassa, kun kaikki on kuitenkin niin epävarmaa näin aluksi. Parin päivän päästä hän kuitenkin vielä sanoi, että juhlittaisiinko kuitenkin nyt jotenkin.

Jotenkin nyt huvittaa elokuvien ja tv-sarjojen plussareaktiot. Katsoin viime viikonloppuna downshiftaajien ensimmäisen jakson, ja siinä tuuletettiin plussaa oikein olan takaa.. Ei se tosielämässä ihan niin tunnu menevän :p Kun testi on puoli vuotta näyttänyt miinusta, on alkuun aika vaikea uskoa, että oikeasti se on plussa... :rolleyes:

Nyt on iskenyt aika armoton väsymys. Eilen jätin ensimmäisen kerran urheilut väliin, kun olin vaan niin älyttömän väsynyt. Menin vaan kotiin makaamaan sohvalle peiton alle, kun oli niin kylmäkin. Tuntuu, että treeneissä on tehot ihan kateissa, mikä vähän kyllä ärsyttää. Pitäisi vaan malttaa ottaa rauhallisesti, mutta mennä treeneihin kuitenkin, kun niin paljon energiaa urheilusta kuitenkin saa.

5+6
 
@mimma] Minä kysyin! Ja noin itsekin tein (tosin kaikissa laskureissa ei voi säätää kierron pituutta mikä on ihan typerää), ja koska sain ensin kaksi eri tulosta, kokeilin vielä useampaa. Ja sitten siirryin näihin paikallisiin sivuistoihin ja ne antoivat ihan mitä sattuu. Suomalaiset antoivat siis 17.6., 18.6. tai 19.6., mutta sitten noista muista sain mitä vain 20.6. ja 27.6. (!) väliltä, eli aika iso vaihtelu. Mutta ehkä vain luotan kotimaiseen. :LOL: Kiitos joka tapauksessa vastauksesta!
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]
Ollaan lähdössä reissuun ulkomaille loppukuusta.Mietin kävisinkö ennen reissua varhaisultrassa.Neuvola olisi vasta viikko reissun jälkeen ja lähinnä mietin kuinka nopeasti masu pullahtaa.Olisi kiva keretä itse kertomaan ennenku läheiset arvaa.Onko kukaan käyny varhaisultrassa?(n)
 
@Murupiltti Näin ajattelin itsekin, että ultrassa varmaan selkenee. Mutta melkoista salatiedettä tämä viikkojen ja päivien seuraaminen tuntuu välillä olevan... (n) Täällä lasketaan eri tavalla kuin Suomessa, eli raskausviikot alkavat juosta arvioidusta hedelmöittymishetkestä eikä edellisistä kuukautisista. Mulla olisi näin ollen vasta kolmas raskausviikko meneillään, ja toinen raskauskuukausi käynnistyisi vasta suomalaisittain laskettuna viikolla 6+0. Oon varmaan aivan aivot solmussa pian tän asian kanssa! :LOL:
 
En ole tuosta kuullutkaan ennen - pitääpä selvittää. Mulla on beetasalpaajat toimineet estolääkityksenä tosi hyvin mutta niiden käyttö (edes propralin) epäilyttää ja koitan pärjätä ilman. Puoli tablettia sumatriptania on mulle lähinnä vitsi, en usko että tekee kohtaukselle mitään. Ehkä Mä vaan sit kärsin... ainakin on maailman ihanin syy kärsiä, jos nyt oikein koittaa löytää jotain hyvää särystä
Juu ei mullekaan Sumatriptanit tehny yhtään mitään, mutta se oli ainoa mitä uskalsi määrätä. Mutta tosiaan tuon Acetiumin kanssa migreenit katos kokonaan raskauden ajaksi. Ja se on käytännössä aminohappo eli ei ole sikiölle millään tavalla haitallinen, vaikka tutkimustulokset puuttuvatkin - näin totesi neurologi. Eikä meidän likkaan ole ainakaan mitään vaikutuksia ollut, päinvastoin :)
 
Ollaan lähdössä reissuun ulkomaille loppukuusta.Mietin kävisinkö ennen reissua varhaisultrassa.Neuvola olisi vasta viikko reissun jälkeen ja lähinnä mietin kuinka nopeasti masu pullahtaa.Olisi kiva keretä itse kertomaan ennenku läheiset arvaa.Onko kukaan käyny varhaisultrassa?(n)
Mä oon menossa varhaisultraan. Meille oli ihan selvää, että sinne mennään kun sellainen mahdollisuus on olemassa. Meillä on yritystä takana jonkun aikaa ja ehdottomasti haluan tietää tilanteen heti kun mahdollista. :)
 
Minäkin voisin liittyä mukaan :).

LA 3.6.2017/Lahja*/36/ 2. lapsi/EKKS

Varhaiultra viikon päästä ja neuvola kahden viikon päästä.

Luottavainen olo kyllä, mutta jotenkin olen nyt joutunut sellaisten henkilöiden kanssa tekemisiin, jotka ovat kertoneet omista tuulimunaraskauksistaan jne. :rolleyes:. Tarkoitus ei ole ollut kuulemma pelotella, mutta... :cautious:.
 
Kenelle kaikille olette tässä vaiheessa kertoneet raskaudesta? Me ei olla vielä kerrottu kellekään, ja ajattelin vähän aikaa vielä pitää mölyt mahassa. Kuun lopussa tulen Suomeen ja näen perhettä ja kavereita pitkästä aikaa, ja olin ajatellut, että varmaan helpointa vaan silloin sitten tiedottaa uutiset. Mies ei kuitenkaan tällä kertaa tule mukaan ja se oli niin pahoillaan, kun kuuli että aion kertoa ilman sitä, että lupasin yrittää salata asian vielä tämän reissun aikana. Jouluna tullaan yhdessä, ja olishan se nyt aika kiva joululahja. :p En vaan tiedä, miten pystyn välttämään alkoholitarjoilut, kun vanhemmat ihan varmasti haluaa laittaa jotain hienompaa ruokaa ja ostaa viiniä siihen kaveriksi. En ole kummoinenkaan alkoholin kuluttaja, mutta ihan mielellään olen sen yhden lasin juonut hyvää viiniä jos tarjolla on. Ja mun äiti on terveysalalla töissä ja haluaa taatusti tietää kaikki yksityiskohdat mahdollisesta "lääkekuurista" eli sekään veruke ei mene läpi. Apuaaahh...:eek:
 
10.6.17/MrsInfelice/30v/2.lapsi/Tyks

Täällä yks hailakoita plussia viikon verran saanut, mutta erittäin toiveikas äiti. Josko huomenaamulla sais jo vahvan plussan, tämmönen löysässä hirressä roikkuminen ei oo kivaa.. viikkoja kasassa 5+3 ja oireina vilu ja väsymys.
 
Kenelle kaikille olette tässä vaiheessa kertoneet raskaudesta? Me ei olla vielä kerrottu kellekään, ja ajattelin vähän aikaa vielä pitää mölyt mahassa.
Ei mekään olla vielä kerrottu kellekään. Mies sanoi yksi päivä että haluisi kertoa jo, ja kun kysyin että kenelle, niin vastaus oli "kaikille" :giggle: Tänään hän sanoi, ettei kyllä pysty valehtelemaan jos joku kysyy suoraan... Voisi nyt ainakin edes yrittää! Meillä on parin viikon päästä ystävien kanssa juhlat, joissa joku voisi potentiaalisesti huomata ja kysyä asiaa mieheltä vaivihkaa...
Tosi vaikea sanoa missä vaiheessa sitä kertoisi. Haaveilen jouluyllätyksestä lähisukulaiselle :geek: tiedän että firman pikkujouluissa holittomuus aiheuttaa kummastusta, ne vähän ahdistaa jo etukäteen.
 
No hei ☺

Ekaksi niitä tietoja:

9.6/Ruutinen/35/KAKS(toivottavasti)/kolmas lapsi

Meille raskaus tuli ihan puskista. Ei yritetty. Mutta minä luovuinkin kaikesta hormonaalisesta ehkäisystä nelisen vuotta sitten kun tuntui etten oikein enää tunne itseäni. En osaa selittää, mutta kun omat hormonit alkoi tasoittua niin oli oman mielen kans tosi paljon helpompi olla. Ois ehkä pitänyt olla tarkempi tuon kalenterin kans. Mut hei, näillä mennään mitä saadaan

Mulla on diagnosoitu viimeisen 10 vuoden aikana vakava masennus ja mahdollisesti myös bipolaarinen mielialahäiriö (eli kaksisuuntainen, niinkö Cheekillä )

Esikoistytär täyttää tammikuussa 15 v ja on ihana teini ❤ hän oli vauvasta asti sopeutuvainen ja kiltti ja nytkään ei ole mitään kamalaa teiniangstia. Sit meillä on 5 vuotias poika joka käy toimintaterapiassa ja tutkimukset ovat vielä vähän kesken. Hän on vilkas tapaus ja aistihakuinen lapsi, keskittymisongelmiakin on jonkin verran.

Nyt vähän pelottaa tämä uusi raskaus että "mikä" sieltä on tulossa... yhtä haasteellinen erityistapaus kuin isoveljensä? No turha kai murehtia etukäteen.

En ole edes varannut neuvola-aikaa. Katsotaan tässä jossain vaiheessa sitä.

Kerroin tässä itsestäni jo aika paljon, mitäs muuta... ai joo oireista..

* roikkuvat, tyhjät pussit joita tisseiksikin kutsutaan ovat täyttyneet (mies ei voi nauttia asiasta kuin silmämääräisesti, on nimittäin kosketuskielto kun ovat niin arat)

* nännipihat muuttui ihan parissa päivässä tosi tummiksi.Ehdinkin jo sitä odotella.

* aivastaessa tai yskiessä repäisykipuja (joo, oon flunssassa

Kerrottu on isosiskolle ❤ yhdelle ystävälle ja appiukolle kun meillä on niin läheiset välit sen kans niin oli pakko saada sanoa lupasi pitää asian omana tietonaan.

Jos kertois lopulle fämilille kun on se 10vk täynnä...

- Ruutinen 5+6
 
Viimeksi muokattu:
Kertomisesta
-Vielä ei oo kerrottu kun yhdelle läheiselle ystävälle, hän kun oli arvauksissaan kokoajan lähellä kuvioista :D
Itse kans haaveilen joulukorttiin kirjottavani nimien jatkoksi vauva2017 ja ehkä jtn muuta.
Mutta miehen sanoin " et pysty salaamaan tota pitkään" :D
Viikonloppuna olisi ne tuparit, joten saa nähdä kuinka hyvin tämä pysyy salassa.Miehet tuskin tarkkasilmäisiä ovat, mutta naispuoliset sitäkin tarkempia.. alkoholi herättää epäilykset, mutta aion kokeilla alkoholittomien siiderien juontia, jos saisi edes hämättyä..

Oireista
- Tänä aamuna oli ensimmäistä kertaa niin heikko-olo, että meinasin pyörtyä keittiössä. Pääsin sokkona sohvalle ja olo helpotti. toivon todella että pyörtyily ei ala tästä.. Viime raskauksista jäi kokemuksiin useassa kaupassa pyörtyminen ja niihin oksentaminen -_-
-Vattassa vihlasuja noustessa
-väsy
-rinnat on täyttynyt , muttei kipeät

´mimma 5+6
 

Yhteistyössä