~Kesäkuun kullannuput 2010~

Kiitoksia vinkeistä miten miehen saa lasten hoidon pariin. Noh mies nyt lähtee neljäksi päiväksi Jyväskylään neste ralleihin, mutta sen jälkee itse sanoi että pitää rauhottua perheen pariin. :) Jää nähtäväksi.

Mie itse pesen pullot päivittäin ja tutin. Ja usein myös iltasella keitän teetä itselleni niin samalla kaadan tuttipulloihin ja tuttiin kuumaa vettä.
Itse en ole vielä sitterissä pienokaista pitänyt, välillä autoistuimessa tykkää istuskella vaikkei olla mihinkään menossa :D
Oih ihanaa, kumpa meilläkin vauva nukkuisi kunnon päiväunia. Harvemmin, kauheasti tykkää olla hereillä päivisin ja vaikka kuinka yrittää saada nukkumaan nii pah, turhaa. Nukkuu yleensä vartin tai pari puolentunnin pätkää päivisin leikkimatollaan. Ja nykyisin tuo ilta nukkuminenkin on hankalaa. Olen yrittänyt saada tietyn rutiinin iltaa, mutta tuloksetta. Ja nykyisin enemmän pienokainen heräilee yölläkin, kaipaa kovasti seuraa. Päivisinkin monesti itkestelee sitä ettei ole seuraa, mutta on tyytyväinen kun hieman "leikityttää" pienokaista :)

Heräilystä, tyttö myös heräilee venytellen, ottaa yleensä sen 10min ennen kuin alkaa kunnolla huutamaan. Välillä nukahtaa uudestaan venyttelyn aikana :LOL:

Jaahas, miulla piti tänään olla jälkitarkastus, mutta se aamulla peruttiin. Lääkäri ei kuulema tee jälkitarkastuksia, joten saapi nähdä milloin sitten pääsen. Toivottavasti pian :)

Meijän pieni prinsessa maistoi tänään jäätelöä. Mies päätti antaa kun kuulema katsoi pyytävästi häntä, niin kyllä maistui. Oletteko te jo miettineet milloin aloitatte soseiden annon? Mie olen ajatellut aloittaa reippaasti ennen 4kk, varmaan noin 3kk iässä tai hieman enempää. Mitenkäs teillä rokotteita? Meinaatteko kaikki antaa vai jätättekö osan pois?

-Anna ja Linda
 
Pitkästä aikaa... :)

Kerroin viimeksi pojan silmätulehduksesta ja reisien/pepun vesirakkuloista.. No, rakkulat ovat onneksi parantuneet, ja jopa ilman antibioottia vaikka niissä kasvoikin streptokokki-bakteeri! Silmä puolestaan ei ole vielä kunnossa.. Silmätipat auttoivat hetken, mutta pian alkoi taas toinen silmä märkimään. Nyt on sit vaan pyyhitty tiuhaan vedellä ja vähän alkaa jo olemaan parempi.

Käytiin tosiaan pari viikkoa sitten muumimaailmassa ja kivaa oli! :) Esikoinen tykkäsi muumeista ja ylipäätänsä naantalin/turun reissusta ja caribia-hotellissa yöpymisestä. Pikkumies oli tyytyväinen koko reissun ja muumimaailmassa joko nukkui vaunuissa tai oli sylissä. Ruokaillakin sai koko loman aikana rauhassa kun sattui aina nukkumaan kun me syötiin. :) Hotellissakin uni maistui hyvin vieraasta paikasta huolimatta. Kaikenkaikkiaan hyvä reissu! :)

Imetysdieetistä on omakohtaista kokemusta. Esikoinen oli mega-allerginen ja jouduin lopulta imetysdieetille jossa sain vain syödä 5 eri ruoka-ainetta sekä suolaa ja sokeria. Imetin 1v2kk ja sen jälkeen esikko siirtyi veteen+kalkkiin+monivitamiiniin, ja niiden lisäksi hänellä oli sillä hetkellä 7 sopivaa ruoka-ainetta... Kyllä siitä silti selvittiin, ja esikon 2-vuotispäivän korvilla kaikki allergiat katosivat! :) Ja meillähän tosiaan esikoisen allergiat diagnosoitiin vasta 4kk iässä kun sitä ennen kaikki nla-täteistä lääkäreihin väittivät että koko ihon näpyt ovat vain normaaleja hormoninäppyjä. Vasta kun esikon poski meni vereslihalle ja vuoti kudosnestettä, ja varasin ajan yksityiselle lääkärille meidät ruvettiin ottamaan tosissaan. Ensin oltiin allergiasairaalassa potilaana, mutta myöhemmin vaihdettiin yksityiseen allergologiin ja hänestä oli erittäin suuri apu allergiaselvittelyissä! Jos joku pk seutulainen kaipaa vinkkiä hyvästä allergologista niin voipi laittaa yv:tä.. :)
Tästä kaikesta oppineena suosittelenkin kaikkia joita vähänkään epäilyttää vauvan iho- tai suolioireet miettimaan allergioiden mahdollisuutta!

 
Ai nii unohdin kirjoittaa siitä mahallaan nukuttamisesta.

Itsekkin aluksi pelkäsin kokeilla sitä, mut kyllä vauveli siinä tykkää kovinkin nukkua ja auttaa mahavaivoihin meilä jos saa olla mahallaan. Harvemmin aluksi nukuhtaa iltasin pinnasänkyy mahallaan, mutta yöllä syötön jälkeen onnistuu hyvin. :)

Mutta nyt koti hommia, ja jos pääsis tältä pyykinpesulta tänää rannallekkin :)
 
Ripe:
Meillä neiti pissaa välillä reilustikin ja kestoilla mennään, nykyisin öisinkin. Välillä tulee ohivuotoja, mutta niitä on tullut kertiksienkin kanssa, kun öisin aluksi käytimme niitä. Ohivuotoja on tullut kestoissa lähinnä, jos olen laittanut imut huonosti taskuvaippaan tai en ole pöllönä pessyt uusia taskuja kuin vain kerran. Tulipa eilen meinaan huomattua, että taskuvaipakin pitää ennen käyttöönottoa pestä enemmän kuin kerran, muuten se eka kerros ei siirrä pissaa imuun vaan jää pisaroiksi pinnalle ja tipahtaa lahkeesta ulos. Juu, mutta taskuissa käytän tällä hetkellä imuna mieluiten taittoimuja, koska siinä yhdessä on imua tarpeeksi monta kerrosta, jopa yöksi (vaihdan yleensä kerran vaipan yöllä). Lisäksi käytän taskuissa imse vimsen flanelletteja (toimii parhaiten meillä näin kuin sisävaippana)+ tiimaimua. Meilllä taskuvaipoissa on pisin vaihtoväli (n. 3-4 tuntia päivisin ja 5h öisin), tosin vaihtelee imun mukaan (taittoimussa pisin). Sisävaippa+kuorivaippa-systeemeissä on lyhyin väli (2h), koska jäävät pinnasta kosteiksi, mutta ohivuotoja ei kyllä tapahdu kuorivaipan kanssa pitemmälläkään välillä. Öisin olen vetänyt kestopaketin päälle villikset, niin estävät ohivuodot parhaiten. Villa hengittää onneksi hyvin eikä ole hiostanut yöllä tyttöä.
Kestoilu on ollut yllättävän helppoa, mutta vauvan kasvaessa joutuu välillä hakemaan sopivaa systeemiä ja imujen määrää, ainakin näin ensi kertaa kestoileva.

Adalia:
Meillä esikoisen allergiataival oli samantyylinen kuin teillä, paitsi esikoisella (syksyllä 6-v.) on edelleen kiellettyjen lista. Esikoisen taistelusta kuitenkin oppi, joten nyt on helpompaa, kun tietää kuviot ja neuvolassa otetaan todesta eikä leimata hysteeriseksi äidiksi nyt, kun esikoisella on diagnoosit.

Ruoka:
Meillä mennään todennäköisesti täysimetyksellä puolen vuoden ikään asti ja sitten mietitään muita ruokia. Samoin tehtiin esikoisen kanssa. Meidän allergiaperheessä mielestäni järkevintä.

Rokotukset:
rokotusohjelmaan kuuluvat saa todennäköisesti, mutta muita ei varmaankaan. Näin on esikoisellakin. Välillä nuo rokotukset kyllä pohdituttaa sivuoireineen, mutta rokotusohjelmassa ollaan vain sikainfluenssarokote jätetty ottamatta.

Nyt täytyy etsiä kantoliina kehiin, kun tyttö taas huutelee. Hänkään ei meinaa oikein nukkua kuin liinassa, vaunuissa vain silloin tällöin. Onneksi öisin rauhoittuu kainaloon viereen.

Pahoittelut töksähtelevästä kirjoituksesta, mutta ei oikein meinaa pysyä ajatus ja keskittymiskyky koossa tyttöjen keskellä imetysdementiassa. :)

Voikaa hyvin ja tsemppiä helteisiin!

-Sh ja tytöt (toinen 5-v. ja toinen reilu 1kk)
 
Moi pitkästä aikaa! Kiirettä on pitänyt näiden kahden vilperin kanssa (vaikka naispuolisia kummatkin ovat). :D

Isommalla on vähän mustasukkaisuutta puhjennut. Taitavat nuo 2-vuotiaat olla niin omanapaisia tossa iässä, että äidin ja isän jakaminen tuntuu vaikealta. Esikoinen onneksi intoutuu välillä auttelemaan vauvan hoidossa, ja mielellään tekee kun pyytää vaikka hakemaan jotain. =)

Odottelen tässä että miehen loma alkaisi. Vielä tämä viikko ja sitten mies on elokuun kotona. :)

Jaksuja kaikille näihin superhelteisiin inkkarikesäpäiviin! Taidanpa lähteä tästä siivoilemaan, ja hakea siihen vähän energiaa parista kupillisesta kahvia.

Tupuna ja tytöt (2v ja 1kk)
 
D-vitamiineista tuli mieleen. Kokeiltiin esikoisen kanssa ensin Devitolia, sitten Jekovitia. Kummatkaan eivät maistuneet ja niistä tuli tytölle kamalat ilmavaivat, joista seurasi kamalasti kitinää.

Sitten vaihdettiin Deetippoihin, joita joutuu kyllä antamaan suuremman määrän (on ilmeisesti laimeampaa tavaraa), mutta tyttö ottaa sen mielellään, eli maku ei taida olla mikään hirveä. Ja ilmavaivatkin hävisivät sen siliän tien! Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan tota, jos d-tippojen kanssa on hankaluuksia.

Pikkukakkoselle ollaan annettu myös Deetippoja, eikä kokeiltukaan noita kahta muuta, ja hyvin näyttää maha toimivan. :)

Noihin ilmavaivoihin on mun mielestä ihan ykkönen sellainen kuin Disflatyl! Sitä on annettu sekä esikoiselle että nyt pikkukakkoselle, jos jostain syystä on alkanut maha vaivaamaan. Se auttaa meillä todella nopeasti!

Toinen hyvä ilmavaivojen helpottaja on Cuplaton. Kannattaa kokeilla noita, jos vauva kitisee. :)
 
Täälläkin mies jää torstaina lomalle, ihanaa! Meillä on suunnitelmissa ainakin kesäretki Turkuun:)

Kestovaipoista Meillä on Imse Vimsen flanellisisävaipat+kuoria ja anopin tekemiä villahousuja. Sekä pari Nalle sisävaippaa.
Hyvin ovat pitäneet, kiinteät imut ei tarvitse lisäillä! Varsinkin nuo Imse Vimsen kuoret, ei ole montaa ohivuotoa tullut. Kiva kun on lähinnä tuota yhtä vaippamallia, niin ei tarvitse miettiä mitä laittaa.

Oliskin kiva kuulla enemmänkin mitkä kestot toimii, niin tietää mitä hankkii kun nämä tästä alkavat jäämään pieneksi:) Vaikka samat ei välttämättä toimi kaikilla.
 
Tulin ilmottautumaan että elossa ollaan :LOL:
Olen kyllä käynyt lueskelemassa, mutta mulla on laiskuus huipussaan, kun en edes tahdo jaksaa koneella notkua.
Tulee nukuttua aina kun poikakin nukkuu.
Meillä herätään 2h välein 24/7 |O
Mä olen kokoajan ihan kuin krapulainen ei sovi tämä pätkä nukkuminen minulle ollenkaan.
Mies hoitaa kyllä myös poikaa.
Mutta en ole viittinyt sitä öisin häiritä kun menee aamulla töihin.
Tissimaidolla mennään edelleen. Olen vain paljon joutunut lypsämään pulloon kun ukkelille ei tahdo tuo toinen tissi maistua (tulee huonosti maitoa)

Pikkumies tänään JO 7 viikkoa :D
Onpas aika mennyt nopeasti...

Pikkumies saa nimeksi Jose Valtteri :D

Jane ja Jose 7vk
 
Huomenta. Meillä aamu alkaa vasta näin 10-11 aikoihin, poika tykkää nukkua aamulla hyvin. Öisin hän nukkuu kyllä mutta kitisee unissaan :/ Itse herään katsomaan että josko olisi ruoka-aika mutta poitsu vaan vetelee unta. Herättelen sitä sitten syömään pari kertaa yössä niin kitinä loppuu vähäksi aikaa.

Muutenkin poika on melko rauhallinen, kuhan saa ruokaa silloin kun on nälkä. Onneksi suostuu tuttia syömään jos ollaan pahassa paikassa kun nälkä yllättää.

Nimikin ollaan päätetty ja ristiäiset sovitttu. Ainut että ainakin täällä helsingissä lastenvalvojat ovat kaikki lomalla joten isyydentunnustusta ei olla päästy tekemään ja näin ollen voi olla että joudutaan pojalle antamaan minun sukunimi.

Kestoista Kokeiltiin äp:n kestoja mutta olivat näin helteellä aivan liian kuumia. Sisävaippa ihan hiestä märkä. Uusi yritys kun helteet helpottavat.

Marjukka ja poitsu 2 vk 5 pv
 
Pulloista, minä keitän pullot ja tutit joka ikisen syöttökerran jälkeen, meillä on vaan pulloja sen verran et päivän pärjää niin ettei tartte kun illalla vasta koko satsi keittää..

Mahallaan nukuttamisesta, päiväseltään nukutan, öisin en.

Sitterissä meillä viihdytää hyvin, vallankin kun vähän jalalla kiikuttaa sitä samalla (kuten esim. just nyt teen.. :p ), mulla ei oo hajuakaan mikä sitteri tuo on kun anoppi sen kirppikseltä osti..Hyvin joka tapauksessa toimii.. :)

Kiinteistä
, meillä on velli jo alotettu, oli pakko...Eli maissivelliä, tosin nanniin lantrattuna, annan vallankin yötä vasten, ehkäpä tässä kuukauden sisää annan pelkkää velliä ja kyllä meillä viimeistää syyskuussa aletaan jo kokeilee ihan perunaa... (tästä oli terkankin kanssa puhetta.. ) Mutta nyt kun on vähän tukevoitettu nannia, loppu meillä puklailu ja poika on selvästi rauhallisempi..Noi nanni määrät oli siis liian kovia, eikä tuo pystyny syömää niin paljoa kun maha olis vetäny... :/

Mutta joo, meillä olis nyt sit sunnuntaina ristiäiset ja mun pitäis itelleni vielä joku paita käydä etsimässä ja mä inhoan shoppailua... :kieh: Onneks menkat alko nyt helpottaa, mulla vuoti 4 päivää niin ettei mikää tamppooni tai side pitäny 1,5 tuntia pidempään...Melkein jakso naurattaa.. :snotty:

Mutta jaksuja kaikille jotka joutuu valvomaan, olemaan dietillä jne jne.. :hug:

Maira ja emppu 8vko
 
Osanottoni tädin löytäneille!

Miumiu: Täällä taas :wave: Huomenna meillä vauvan lääkäri ja se rokotus. Olen keksinyt yhden syyn lisää iltaitkuihimme (ja joskus myös päivä ) ja se on väsymys. Hän ei rauhoitukaan nukkumaan ollessaan väsy, vaan jaksaa huutaa kovasti. Minä tarjoan rintaa, mutta ei kelpaa. Ei siis ilmeisesti ole nälkä. No huomenna kuullaan totuus kasvuista. Pullealta neiti vaikuttaa, joten ei ole ainakaan nälkää nähneen näköinen... Kiva, että teillä alkaa helpottaa rytmin löytymisen myötä!

Mami: Osanottoni painokontrollissa juoksemiseen! Toivottavasti huoli on turha! Kummit oli helppo löytää, paitsi että yksi kummisetäehdokas ei voinut ryhtyä kummiksi, kun oli mennyt eroamaan kirkosta aiemmin, mitä en tiennyt. Neidillä on yksi kummisetä ja yksi kummitäti, jotka siis mietin valmiiksi jo esikon kummeja miettiessäni - että tulee tasaveroiset lapsille.

Garden: :hug:

Bannah: Mäkin luulin, ettei maito riitä, mutta syy itkuihin olikin masussa, väsymyksessä, helteessä jne. Soita imetystukipuhelimeen, niin saat vinkkejä vielä yrittää, jos haluat: http://imetys.fi/imetystukipuhelin ja neuvolassa voi asiasta puhua, heidän pitäisi antaa imetystukea, jotta maito saadaan riittämään. Meidän neiti tulee saamaan kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset, mutta ei mitään tutkimusrokotteita, pääasiassa siksi, etten jaksa kahden lapsen kanssa matkustella ylimääräisten rokotusten takia ja sitten selviäisi myöhemmin, että onkin kuulunut lume-ryhmään!

Mussupussu: Pyrystä hyvä kuva!

Adalia: Mukavaa, että pikku-herra voi paremmin! Osanottoni vaikeiden allergiakokemusten johdosta - onneksi sait lopulta apua ja loppuivatkin :hug:

Janelle jaksuja vauva-arkeen!

Vauva heräilee pikkuhijaa ja inisee: Tämä kuuluu asiaan. Vauvan ja äidin unirytmit on luonnostaan erilaiset, mutta kun vauva on vierihoidossa, äidin rytmi hakeutuu samaan vauvan kanssa eli kun vauva heräilee hitaasti, on äitikin hyvin herännyt, kun on syömisen aika. Näin äiti ei tunne itseään väsyneeksi, kun ei tarvi herätä syvästä unesta syöttämään ja vauvan ei tarvi herätä kokonaan ollenkaan, koska äiti ruokkiin jo ennenkuin itku alkaa. Luonnon tapa, joka toimii meillä tosi hyvin. Esikko nukkui ininänsä takia eri huoneessa alusta asti ja mä olin aina kuoleman väsynyt, kun itku alkoi toisessa huoneessa. Nyt neiti nukkuu kainalossa ja en tunne itseäni yhtään väsyneeksi, kun hän heräilee syömään =)

Lenniina ja Hamuliini 8 vkoa
 
Hei kaikki. Löysin tieni pitkästä aikaa tänne sivustolle. Palaan lukemaan tekstejänne myöhemmin, mutta ilmoittelen kuitenkin, että meillä on mennyt Valon kanssa kaikki hienosti. Hän painoi 2 viikkoa sitten 2 kk neuvolassa jo 4180 g ja oli saavuttanut normaalin kasvukäyrän.

Toivon siunasimme haudanlepoon 11.6. ja ennen juhannusta haudalle tuli jo hautakivi. Kaunis kivi on pikkuisellamme.

Saagatar
 
Syyshortensia kiitos valaisevasta vastauksesta. Kävin neuvolassakin ja asiasta keskusteltiin, mutta paikalla oli sijainen ,joka oli eka päivää töissä...joten aika omillaan ollaan.
eilen virallisesti alotin tuon imetysdieetin, eli maito ja kotimaiset viljat jäi nytten pois , samoin kaikki voimakkaat mausteet, sitrushedelmät,tomaatti, paprika, kaalit,,ym. Olin ite poissa pari tuntia tänään ja sanoin miehelle, että antaa pullosta maitoa(tarkotin pakastettua/lypsettyä maitoa)oli hokare antanu nania.. :kieh: kuplastoppia annan, se ainakin pidentää kakkaamisen väliä.. kakka hiukan kelletävää!! :D JEE! mutta ed.limaista...ei yht.ryynimäistä. pitää soittaa uudelleen 1.8 neuvolaan kun oma nlatäti palaa lomalta. jospa tämä tästä..
 
Piti tulla kertomaan että oltiinhan me paikallislehdessäkin kun poitsu oli vuorokauden ikäinen http://kataju.pp.fi/janen/sensuroitu.JPG
Minä tarinoin vaikka mitä ja tuommosen "tyhmän" jutun sitten päättivät rapustaa.
No julkkiksia ollaan silti :D
 
Huh, olipa päivä! Kuuma ja ulkoiltiin + kyläiltiin melkein koko päivä.

Lenniina Olen tunnistanut samaa, joskus itku menee jo ihan yliväsyneeksi. Silloin ei kelpaa oikein mikään. Muutenkin alan pikkuhiljaa "varmaksi tunnistamaan että mikä on vialla. Esim. välillä selvästi itkee/kitisee ihan läheisyyden tarpeesta :heart:

Velleistä onkin Mairalla juttua just kun sitä kaipasin, mutta palaan siihen myöhemmin :wave:
 
Masuasukki2010: Onnea pojasta :flower:

Inkkukinkku ja syyshortensia: tsemppiä imetysdieettiin!

Garden: :hug: Tosi kurja juttu tuo masennus, toivottavasti lääkkeet auttavat.

Adalia: Piti aiemmin jo kommentoida noista rakkuloista, tutun lapsella oli myös ja ne oli streptokokin aiheuttamia, kun hänellä oli tietämättään ollut se bakteeri. Onneksi ovat teillä jo parantuneet.

Lenniina: Olen huomannut saman kun nukuttaa viereen. Nyt on yllättävän pirteä. No on kyllä eri tilannekin kuin esikoisen aikana, häntä kun piti kolmen tunnin välein syöttää. Nyt ei aina edes muista syöttäneensä ;) Tosin mulla aika kamala suihkutissiongelma, että olen joutunut aina välillä nousta röyhtäyttämään.

Saagatar: Hienosti on Valo kasvanut.

Vaippaihottumasta on ollut puhetta. Bepanthen ja sinkkivoide yhdistettynä on hyvä ärtyneeseen ihoon. Esikoisella ei ollut koskaan vaippaihottumaa, mutta tuo auttoi, kun kerran oli ripuli ja pylly paloi heti. Ei tällä kakkosellakaan ole ollut vaippaihottumaa, ainakaan vielä. Ambilanilla olen säännöllisen epäsäännöllisesti rasvaillut vaipan vaihdon yhteydessä, se tapa jäi sairaalasta.
Liivinsuojista esikoisella tykkäsin eniten Natusanista, nyt ne jostain syystä jäi rintoihin ikävästi kiinni ja Ainut on tällä hetkellä parhaat minulle. Tiedä sitten miksi.

Ihania nimiä olette tosiaan antaneet. Meillä on ristiäiset kolmen viikon päästä. Tänään kysyttiin viimeinen kummi, nyt on sitten kolme kummia. Etunimi on jo mietitty mutta kahta muuta vielä pyöritellään.

Poitsu kasvaa ja voi pyöreästi. Mies tossa juuri tokaisi pöydässä kun vauva oli minun sylissä vaippasiltaan, että tissitkin roikkuu, ehdin jo mulkaista pahasti, ennen kun tajusin, että pojalla (kin) ;) Reissu meni suhteellisen mukavasti, ainoa, että vauva ei suostunut nukkumaan kuin ilmastoidussa mökissä, joten mökkireissu anopin mökille jäi minulla ja vauvalla väliin. Ihanaa kun viikonlopuksi on luvattu viileämpää. Tuo on ihan kaamea hikipukki, pelkässä vaipassa ollut kaikki hellepäivät. D-tipatkin vihdoin aloitettiin muutama päivä sitten.

Toivottavasti ei ole kauhean sekavaa tekstiä, wordissa aina pätkissä kun käy kirjailemassa, niin lopputulos voipi olla sitä sun tätä.. Nyt saunaan kun pienet poijat nukkuu..


 
Lenniina: Neuvolassa käyty. Poika on kasvanut hienosti. Kiitos imetystukipuhelimen Tytin vinkeille ja kannustukselle eli tiheätä imetystä ja sylissäpitoa. Nyt vauva painoi 4120g ( viikko sitten 3865g) ja pituus 56cm (54.5cm). Terv.hoitaja oli sitä mieltä, että joillakin vauvoilla (esim. hänen oma poikansa) menee oma aikansa ennenkuin "hoksaavat" ja jaksavat syödä tarpeeksi.
Seuraava painokontrolli vasta 2 viikon kuluttua.

 
Moi kaikille, jospa minäkin aktivoituisin taas. Odotuspuolella tuli kirjoiteltua, mutta myöhemmin laiskuus iski ja on jäänyt vaan lukemisen tasolle tämä palstailu.
Meillä siis kesäkuun alussa syntynyt poika, tänään tasan 8 viikkoa. Lapsi on ensimmäinen, ja opetteluahan tämä elämä hänen kanssaan on ollut. Mahavaivoja on ollut, muuten kaikki mennyt suht hyvin. Mahavaivoihin käytössä disflatyl ja relatipat. Omasta ruokavaliosta karsittu ilmavaivoja aiheuttavat tuotteet mahd. minimiin. Silti poika paukuttelee paljon vieläkin. Mietin, että onko tuon disflatylin tarkoitus vähentää ilmavaivoja, vai päästää pieru helpommin tulemaan? :LOL: Onko kellään tietoa...Kun ei nuo paukut ole kyllä vähentyneet. Mahakin pojalla on tosi löysällä ja uloste tulee hirveän ruminan kera. Kakka on kyllä keltaista, mut aina vetistä ja välillä on ollut myös limaista. Poika kuitenkin tuntuu voivan hyvin, eikä ole kipeän oloinen masustaan.

Mites teillä muilla vauvan päivärytmit. Kuinka kauan valvoo kerrallaan, kuinka pitkiä päiväunia, yöunia nukkuu. Täällä nukkuu päivällä yleensä tunnin ja sitten valvoo tunnista kahteen tuntia ja taas nukkuu tunnin. Iltapäivällä saattaa nukkua parin tunnin unet. yöunille yhdeksältä tai kymmeneltä ja herää pari kertaa syömään ja yö loppuu viideltä tai kuudelta. Varmaan jos jaksais valvoa päivällä enemmän, nukkuis pidemmät yöunet. Mutta väkisin valvottamisesta ei saa palkaksi kuin kitisevän vauvan, jota ei sitten saa nukahtamaan kun työllä ja vaivalla. Että ehkä on parempi mennä ihan vaan vauvan oman rytmin mukaan, jospa se tästä unetkin pitenis. Nythän tuntuu että yhtä nukuttamista vaan!

Siinäpä tärkeimmät.
 
Emppuhan on oikein hymypoika =)

Saagatar: Hienoa kuulla teistä ja siitä, että Valolla kaikki hyvin :hug:

Inkkukinkku: Jaksuja diettiin ja toivottavasti auttaa :hug:

Jane: Nyt me voidaan kertoa kaikille, että melkein tunnetaan yksi julkkis - sut, jes! Ei vaan, hienosti selvitty Jane :hug:

Mami: Hienoa! Jaksuja jatkoon, kyllä se siitä =)

Pohtijatar: Meillä yöunet nukutaan n. klo 21-6 (syö välissä klo 3:lta). Päivärytmi vielä hakusessa. Joinain päivinä nukkuu kerralla päiväunia 4h, joinain vain puolituntisia/krt. Hereillä ollessaan on itkuinen, syynä mm. helle, masuvaivoja (pulauttelee, kakka joskus vihertävää/limaista ja tulee kauhealla rutinalla - sain hoito-ohjeita tähän liittyen ks. alla) ja yliväsymystä. Meillä auttanut kapalo nukuttamisessa päiväsaikaan.

Neuvolassa (2kk) käyty tänään. Kaikki ok. Paino 5520 g (syntymäpaino 3915), pituus 59,5 cm (53). Rota-rokotteen saimme, jäämme odottamaan tuleeko viikon sisään masuvaivaa. Seuraava neuvola kk päästä. Ja masuvaivoihin sain nyt ohjeeksi antaa säännöllisesti ostamaani Kuplastoppia, röyhtäyttää joka syötön jälkeen, makuuttaa masullaan pieniä aikoja kerrallaan ja välttää (nyt ensiksi) kaasuuntuvia ruokia (mm. ruisleipä, kaalit, pavut, herneet), koska täysimetän.
 
Ihania kuvia olette laittaneet!
Hienoja nimiä on moni vaavi saanut. Onnea kastajaisten/nimiäisten johdosta! :flower:
Meillä on edelleenkin nimet keksimättä.. Noh, hiljaa hyvä tulee (yeah right) . :LOL:

Mulla olis kysymys teille korviketta syöttäville: mitä teette, jos olette lähdössä vähän pidemmäksi aikaa jonnekin jossa ei ole mikroa (esim. pitkälle lenkille, rannalle tai vaikka kauppaan)?
Pumppaan 2,5 tunnin välein, mutta välillä vauva syö pumppaamani maidon melkein heti pumppauksen jälkeen ja sitten pitäisi yli 2h odottaa seuraava pumppausta ennen kuin uskallan mihinkään lähteä. Maitoa nimittäin ei tule ihan kamalasti, joten en voi useamminkaan pumpata.
Nykyään olen siis aina ottanut mukaan omaa maitoani, sillä sehän säilyy 6-10h huoneenlämmössä (+25c) . Jos olemme vaikka pidemmällä kävelylenkillä ja vauvalle tulee nälkä, niin annan mukana olleen pumpatun maidon, mutta sitten olenkin ihan paniikissa, että mitä teen jos vauva alkaa kohta itkemään nälkäänsä. Silloin olisi hyvä olla jotain muutankin. Kuinka kauan korviketta voi pitää huoneenlämmössä, että se on vielä syötävää? Vai voiko sitä ylipäätänsäkään ottaa mukaan? Uudelleen lämmityshän on kielletty. Apua!!

SisunÄiskälle olis vielä sellainen kyssäri, että pumppaatko myös öisin? Vai onko teillä jo imetys lähtenyt sujumaan?

Meillä menee muuten mukavasti. Vauva jo kovin jokeltelee ja hymyilee. :heart:
Se neuvolan pahvinaama saa paljon hymyjä aikaan. Ollaan sijoitettu se hoitopöydän yläpuolelle yläkaapin alle niin, että vauva näkee sen aina vaipan vaihdon yhteydessä.

Pine ja pikkuinen 6 viikkoa tasan :heart:

Ps. Hain eilen kirjastosta sen Minna Kiistalan Minä en sitten muutu -kirjan ja se on jo luettu (200 sivua) . Joka pumppauksen yhteydessä pikkuisen eteenpäin, niin nopeastihan se menee. Pumppaus kuitenkin vie sen 10-15 min / tissi. Nyt vielä, kun mieskin on kesälomalla, saa pikkuisen omaa aikaa aina pumpatessa. Saa katsoa miten käy kun mies ensi viikon jälkeen palaa töihin. Kauhukuvia jo piirtelen seinille... :$

Pps. Kiitos vaan Nasuliinih ja lilli80, taas alkoi lompakossa raha polttelemaan, kun laitoitte linkit niille nettisivuille... :kieh: Pitäisköhän taas tilata jotain. :D Pienessä kaupungissa asuvana tulee tilattua netistä koko ajan jotain vauvalle tai itselle (äitiyteen liittyvää ) . Saa nähdä milloin mies tajuaa... :LOL:
 
Sen verran piti tulla vielä edellistä kirjoitusta korjaamaan, että ei muuten kannata lukea samalla kun pumppaa. Parempi on pitää vauvaa sylissä, sillä maitoa tulee enämmän, kun vauva on lähellä, ainakin mulla. Koko ajan olen aiheesta lukenut, että vauvaa (tai vauvan kuvaa) olisi hyvä katsoa pumpatessa, mutta mulla nähtävästi toimii läheisyys paremmin... Koko ajan oppii uutta! :D
 
Pine: Korvike säilyy avaamattomana huoneenlämmössä viimeiseen käyttöpäivään ja avattuna (sekä lämmitetty että lämmittämätön) noin tunnin. Eli ota reissuun mukaan pari tetraa (ja pulloa), niin on mistä antaa lisää, jos tulee usempi nälkä matkalla. Näillä säillä sen voi mielestäni antaa avattuna suoraan tetrasta pulloon vauvalle lämmittämättömänä. Kauppareissuilla olen kyllä metsästänyt mikron eli infosta/myyjältä kysynyt, voiko lämmittää taukohuoneessa (siis muulloin kuin helteellä ). Toivottavasti vastasi kysymykseen enkä ymmärtänyt kysymystäsi ihan väärin?!
 
Huuuh hellettä... ei ole minusta enää oikeastikaan kivaa. Täällä Joensuussa siis mitattiin tuo huikea lämpöennätys 37.2 astetta ja voitte vain kuvitella että kuuma on. Sisätiloissa olemme oikeastaan pysytelleet postireissua ja kukkien kastelua lukuunottamatta. Sisällä meillä on vain 22 astetta, kiitos maalämpöpumpun!
Tänään oltiin muutama tunti kaupungilla niin eikös pihakukat olleet jo nuupahtaneet :( yritys oli hyvä pitää ne hengissä ristiäisten yli, jotka ovat siis lauantaina...
Pappikin kävi tänään juttelemassa kastetilaisuudesta, ja olipas kerrassaan mukava nainen, mustine varpaankynsineen ja minihameineen :D

Päivärymistä: Mennään illalla nukkumaan noin 21, herätään yöllä syömään 2krt noin 1 ja 4. Aamu alkaa meillä 6-7 aikoihin. Kerrallaan valvotaan yleensä 1-4 tuntia, riippuen päiväunien pituudesta, jotka vaihtelevat suuresti 5minuutista aina 4 tuntiin.

Korviketta minäkin olen antanut aina tetrasta suoraan lämmittämättömänä, mikäli ei ole ollut moiseen mahdollisuutta. Otan aina ison pullon mukaan johon kaadan koko tetran kun nälkä yllättää, syö minkä syö ja loput myöhemmin.

Ensi viikolla olisikin jo sitten taas neuvola, tällä kertaa lääkäri, ja minulla samalla lopputarkastus.
1KK mitat olivat: 54cm ja 3900g.

Nyt tää mami lähtee pikkuisen viereen uinumaan (vauva siis nukkuu vieressä), huomenna tiedossa työntäyteinen päivä juhlia järjestäen. Onneksi anoppi on saanut vapaa päivän ja tulee avuksi kun on ensiksi aamulla paistanut karjalanpiirakat tarjottavaksi :)

Nasu ja poitsu 5vko 2pv :heart:
 

Yhteistyössä