~Kesäkuun kullannuput 2010~

Mie annan sosetta iltaisin sen verran kuin maistuu n. 10lusikallista maximissaan neiti suostuu syömää.
Miekin olen kuullut, että aluksi korkeintaan saa antaa puoli pilttipurkillista ja sitten myöhemmin jo kokonaisen. Täälläkin itse tehdään perunamössö, hieman tuttelia joukkoon :)
Oletteko te muut vielä lisänneet porkkanaa tai jotain muuta mössön sekaan?

Do diin, tänään sitten oli 3kk:n neuvola. Neidillä painoa 5930g ja pituutta 58,5cm. Neuvolassa ihmeteltiin yhtäkkistä pituuskasvua, normaalisti pitäisi tulla 2-3cm kuussa, nyt neidillä oli tullut jopa 5cm :D
Muuten lääkäri kehu prinsessaa, erittäin jäntevä ja hyvin pitää lähes koko ajan päätä pystyssä kovasti haluaisi eteen päin. Lääkärin sanoi, että taitaa hieman olla kehityksessä edellä tämän jäntevyyden ja lihasten hallinnan suhteen. Muuten ei mitään huonoa sanottavaa, hieman karstaa ainoastaan päässä.

Yhden rokotuksen sai, emme antaneet pneumikokkirokotetta. Hieman tuli itkua, mutta rauhoittui melkein samantien. Kotiin päästyä nukkui pari tuntia putkeen, ja nyt vielä ihan normaalia iltatoimintaan. Kauhulla odotan loppuiltaa ja ensi yötä, mut ehkäpä ei tule mitään kiukkuisuutta (koputtaa puuta). Odottamaan jään.

-Anna ja Linda 13vk.
 
bannah Me kokeiltiin jo parsakaalia (oli pahaa) ja porkkanaa (oli hyvää) laitoin perus-soseen, joka, meillä siis bataatti sekaan alkuun hieman ja seuraavina päivinä lisäsin määrää.
Olet sitten tainnut hyvin osata arvioida tytön ruuan määrän ja aloittaa soseenkin hyvään aikaan, jos tuollainen pituuspyrähdys on tullut:)
 
Meilläkin nyt kahtena päivänä maisteltu bataattisosetta maidolla löystytettynä ja aika hyvin on maistunu. Ihania ilmeitä saatiin eilen tallennetua videokameralla, kun tyytö sai ekan kerran lusikallisen suuhunsa :D Ajattelin edetä erimakujen kanssa samanlailla kuin esikoisenkin kanssa, että muutama päivä yhtä lajia ja sitten yksi kerrallaan uusia makuja. Aluksi bataatti, peruna, porkkana parsakaali yms. ja sitten pikkuhiljaa hedelmäsoseita.
bannah: Meilläkin oli tytölle tullut 2-3kk välissä 5cm pituutta. Terkka sanoi, että kun on pienenä syntynyt, niin täytyyhän sitä jossain vaiheessa ottaa ikätovereita kiinni. Esikoisen neuvolakortista katselin, että hänellä ollut myös 5cm kasvupyrähdys 4-5kk.

Meillä oli lauantaina eka vauvauinti ja itse uinti meni hyvin, ihania riemunkiljahduksia saatiin kuulla, mutta altaasta noustessa alkoi ihan kamala huuto, joka loppui vasta kun olin saanut puettua tytölle vaatteet ja sain hänet kaukaloon -> nukahti heti. Väsy oli siis varmaan suurin syy tuohon huutamiseen ja vilu ehkä myös vaikka kahteen pyyhkeeseen hänet kiedoinkin heti kun noustiin altaasta. Meillähän toi uinti on siis klo 7.30. Normaalisti tyttö syö aamulla 5-6 välillä ja nukkuu sitten 7-7.30 asti. Nyt heräsi kuudelta syömään, eikä sitten enää nukkunut, kun aamupesut tehtiin siinä, vain hetken torkahti autossa. Eikä tuo muutenkaan jaksa olla hereillä yleensä kuin max 1,5h. Oonkin tässä nyt pohtinut, että pitäiskö ens lauantaina herättää tyttö syömään vähän aikasemmin yöllä että ehtii nukkumaan vielä ja sit vähän ennen lähtöä antaa pikkuhörpyt (kun aamut on tankkaus aikaa) maitoa ettei nälkä yllätä kesken uinnin. Ja laittaa yöpuvussa haalariin ja vasta uinnin jälkeen pukea päivävaatteet. Kokemus varmaan näyttää mikä toimii parhaiten, mutta kurjaa on jos joka kerta semmosella huudolla lähdetään sieltä. Varsinkin kun muutkin vauvat herkästi hermostuu jos yks huutaa :|

-minttu ja elsi 4kk
 
Zinazkii: Kiva että näitä mörssäreitä on muillakin =) Meillä oli yli 9 kg kotipuntarilla eilen. Ei muuten ole enää hauskaa kanniskella tuossa autokopassa, pakko olla aina rattaat joihin kopan pistää.

Milkei: Onnistuu uinti ilman miestäkin. Ilman kaukaloa mulla ei ole kokemusta. Voi olla hankalaa itse pestä, jos ei vauvaa saa mihinkään. Penkkejä varmaan löytyy joka hallista, jos vaikka pyyhkeen päälle, mutta siinäkin pitää olla varuillaan ettei vauva kääntyile ja putoa. Pyydä anoppia mukaan eka kerralla??:x. Usein siinä sitten tutustuu johonkin mukavaan tyyppiin ja häneltä ei ehkä niin stressi oo pyytää hetken pitoapua. Ohjaaja kyllä uintitilanteessa auttaa, sukellukset on semmoinen missä on kiva kun on kaksi, voi lähettää toiselle eikä tarvitse ohjaajaa odottaa. Mutta kaikki kyllä onnistuu ilman miestäkin. Mullakin tuo yksinmeneminen on edessä kahden viikon päästä, kun mies lähtee hirvimetsälle.. On täälläkin meinaan muuttunut tuo käytäntö ja vain kaksi kertaa saa uusia uinnit, jos jää välistä : /Tiedä miten hienosti siellä ruattinmualla on asiat ja paikat ja saa kait jotain rattaitakin tuoda tai ainakin vaunukopan sinne pukkariin.

Miumiu83: Voi mahoton kuinka suloinen on poitsu, kauniit suuret silmät:heart:

Bannah: Toipumisia flunssaan.

minttu1: Kiva, että uinti meni hyvin! Menkää ihmeessä yöpuvussa. Mahdollisimman helpot vaatteet. Meillä aina yöpuku päällä pelkästään ja kaukalossa näillä keleillä vaan pipo ja lämmin peitto.

Mistä tuota pyykkiä oikein riittää! Koko päivän pyykänny ja vielä on koneellinen pestävää.. Eikä se pyykkäys, mutta se silitys sen jälkeen :rolleyes:
Täällä on joku ihme rytmien vaihto meneillä. Mami on ihan ihmeissään. Pitää jatkuvasti tarkkailla ettei mene yliväsyksi, kun aikaisemmat uniajat ei pidä paikkaansa. Hereillä ollaan selvästi enemmän ja yöllä syödään useammin. Alkanut juttelemaan tosi usein ja kokeilee korkeita kurkkuääniä ihan tosissaan. On muuten melkoisen kova ääni poitsulla. Torstaina on neuvola enkä ole vielä saanut hankituksi sitä tietoa siitä pneumokokkirokotteesta. Taidan kallistua sen puoleen, että ei oteta sitä.

Jaahas nyt huudellaan taas mamia..
 
Moi! Olen itsekin kesäkuussa synnyttänyt äitee ja lueskellut palstaanne aina silloin tällöin. Nyt ajattelin kantaa "korteni kekoon" ja kommentoida liittyen vauvauintiin. Ikeasta saa sellaisen muovipäällysteisen hoitoalustan, johon saa puhallettua reunat jottei vauva pääse niin helposti pyörähtämään. Maksaa muutaman euron ja ainakin meillä on herra makoillut siinä tyytyväisenä pyyhkeeseen käärittynä sen aikaa kun olen itse suihkutellut. Suosittelen lämpimästi =)
 
Viimeksi muokattu:
hei!

Pikaisesti juttua kuvan kera... en oo ehtinyt lukemassakaan käydä aikoihin! jotenkin hulinata tää elämä!

Meillä Aarnin 3kk neuvola ens maanantaina, "virallinen pv" keskiviikkona. Jännittää kyllä mitat... Polvet on löytynyt ja varpaistakin on saatu kiinni! :) Kovasti on alkanut Aarni juttelemaan ja kikattamaan ja ihme "eroahdistusta" tullut, autolla kun ollaan ja pysähdytään niin seuraa mun liikkeitä tarkkaan ja heti on itkua ilmassa jos jään piiloon liian kauaksi! Vaipanvaihto alkaa olemaan hankalaa kun nakuna on vielä kivempi potkia ja pönkiä :) Yllättävää on ollut että kaikkien varoittelusta huolimatta pissasuihkua ei olla saatu ;) Mutta nyt nukutustaistelu jatkukoon koulukkaan ja 5veen kanssa.. kamala iltavilli!

 
Unna12 Voi kiitos:) Komppaan uniajoissa, juttelussa ja korkeissa äänissä.
Hui en minä vaan jaksa silitellä:eek: :) omatkin vaatteet on ostettu sitä silmällä pitäen että silitystä ei usein tarvitse, vaikka ihan tykkäänkin metsästää kivoja vatteita niin se on tärkeä kriteeri:ashamed:
Mammaliinin poika näyttää niin isolta että - tarkoittaen kehittynyttä ja jotenkin valppaan oloista:) Ja ihanat hiukset! Täytyy tosiaan olla tarkkana vaipanvaihdossa, meidän pitää pian keksiä isompi vaipanvaihtopöytä, kuin pesukoneen päällinen.

Me mennään nyt torstaina muskariin, hakemaan vähän vauva ja mammakontakteja. Huomaa että meillä ei pahemmin sellaisia ole, siihen tahtiin täällä näpytellään:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Unnalle ja Kesäheinälle kiitos uintikommenteista! Hitsi kun sais kerran testata ilman, että tarttis sitoutua koko kurssin ajaksi... pitääkin kysäistä jos onnistuis. Tuollainen Ikean hoitoalusta löytyykin, kiitos vinkistä! Kaveri muuten kylvettää sen päällä myös lapsensa (tai siis kylvetti, nyt on jo liian iso sellaiseen) niin, että laittoi suihkuhuoneen lattialle tuon alustan ja sen päällä sitten. Hyvä, jos on niin iso suihkutila. Meillä on vaan tuo kylpy, jossa käydään pojan kanssa aina kahestaan. Oli siis vauva-amme aivan turha ostos ainakin näin alkuun, ehkä testataan sitten taas, kun Oliver osaa istua.

Miumiulla ja mammaliinilla aivan ihanat kuvat lapsista :) Ja ihania ovat lapsetkin! Miumiu meillä harrastetaan myös beduiinileikkejä, sitä harsoa myös imeskellään kovasti.. ja tosiaan mammaliinin Aarnilla kadehdittavan tuuhea tukka! Oispa miullakii :D

Eilen käytiin korvalääkärissä ja ei sieltä sitten mitään jatkotoimenpiteitä lääkärin mielestä tarvita. Kuulemma painovoiman pitäisi avittaa korvanlehteä laskeutumaan, sen näkee sitten... mutta operoidaan vasta, jos ei kouluikään mennessä ole itsestään korjaantunut. Muuten kuulemma hienot ovat korvat, kun kurkkasi molempiin. No, tiedetäämpähän se nyt sitten ainakin :D

Tänään käytiin sitten ensimmäistä kertaa avoimessa päiväkodissa vauvakahvilassa... oli ihan mukavaa. Vähän laulettiin ja leikittiin, tai mie lähinnä vaan leikitin Oliveria muiden laulaessa, kun en osannut ruotsiksi niitä lorusia... Oliverilla oli hauskaa, ja sehän on pääasia. Tai no kyllä se helpotti nähdä muitakin väsyneitä naamoja ja pukluisia vaatteita :D Kieli on edelleen hieman ongelma.

Jokohan sitä tänä yönä saisi nukuttua EDES 3 tuntia putkeen... Oliver on tankannut niin hanakasti ja ollut niin levoton, potkii ja kiehnää. Selvästi sitä massussa vääntää ja sitten on tehtävä pierujumppaa -> vaipan vaihtoon -> silmät kuin kaksi lautasta ja suu kuin hangon keksillä. Ole siinä nyt sitten hyssynmyssyn... Mies haluaisi testata laittaa poika omaan sänkyyn nukkumaan tällä viikolla :( En millään raaskis. Järjetön tarve pitää poika lähellä koko ajan vaan kasvaa, oonkohan jotenkin päästä viallinen? Jokaista rauhallista (paino sanalla rauhallista) sylihetkeä vaalii ihan tosissaan. Itseään siis käy vähästä vapaa-ajasta ja unettomista öistä syyttäminen.

Jospa sitä pesulle ja unille. Hyvää yötä, mamit!
 
Hei.

Täällä sitten sujui todella hyvin tuo rokotuksen jälkeinen päivä. Maanantaina neiti sai rokotteen, ja oli koko päivän unelias ja yön, nukkui koko yön putkeen. Ja tiistai aamuna oli normaali oma itsensä. Mitään ylimääräistä kiukuttelua tms ei ollut :) Onneksi.

Voih, täällä taitaa äipälle pukata kriisin poikasta. Kova hinku olis ostaa omk-talo keski-suomen seudulta, mutta ei mitään semmoista sopivaa löydy puol vuotta ollaa nyt aktiivisesti katsottu. Blaah, ennen asuin siellä päin ja niin myös mieheni niin siellä on paljon tuttavia ja kavereita. Kun ei täällä päin ole kettää, päivät osaavat olla pitkiä :/
Ja muutenkin ihmettelen mummin käytöstä, aikaisemmin sanoi että voi lapsenlastaan katsoa milloin vaan ilman varotusaikaa, nyt ollaa muutama päivä sovittu etukäteen ja sitten perunutkin ne. Arg, ku mie kaipaan laatuaikaa kahdestaa mieheni kanssa. Nyt miehelläni on ensi kuussa synttärit ja ajattelin järjestää pienet juhlat mut kas kummaa eipäs mummi suostu katsomaan vauvaa...

Mutta muuten täällä voidaan hyvin, paitsi äippä korva edelleenkin kipeä ja väsy pukkaa. Ku miekin siivoilen tms kun vauva nukkuu. Mutta nyt kahvittelua ja muffinsia :)

-Anna ja Linda 13vk.
 
Päivää!

Niin vaan mekin "käväistiin" sit kuusamossa.. :D Mun täytyy sanoa et tuo on aivan liian helppo lapsi kuljettaa mukana, 650km eikä yhtäkää ylimääräistä mutinaa kuulunu, kotia tullessa kilsoja tuli 800 ja aina vaan hymyiltiin... :) Parin tunnin välein puolen tunnin tauko, jossa poika tankattiin ja vaippa vaihdettiin ja taas mentiin.. :D

Yöt meillä nukutaan nyt kokonaan, enköhän mä jo uskalla sen ääneenkin sanoa kun tätä on jo kohta 2vko ollu, eli nukahtaa n.20.30 ja herää aamulla vasta 8 maissa!:O :D Aika mukava fiilis..

Kiinteitä meillä edelleen maistellaan kerran päivässä, yleensä puolen päivän aikoihin..Määriä en ole katsonu, eli ihan sen mukaa mitä herralle maistuu, eipä tuollainen paljoa "syö", puhutaan ihan muutamista lusikallisista...
Makuina on maisteltu porkkanaa, peruna-porkkanaa, maissia ja peruna-maissia..Peruna-porkkana tuntuis maistuvan paremmin kun maissi.. :)

Mutta joo, julmettu huuto alko kuulumaa, joten minä katoan...Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)

Maira ja Juhis
 
Hei.

Täällä äiti joka saamassa hermoromahdusta. Lapsi viime yönä aamuyöstä alkaen heräili puolen tunnin-tunnin välein. Todella kiukkuinen oli aamupäivän, nyt hieman rauhottunut, mutta koko ajan pitää itse olla läsnä :/ Itse todella väsynyt ja korvakipu vaivaa, onneksi tänään lääkäriin.
Voisikohan vielä kiukkuisuus liittyä maanantai saatuun rokotteeseen?

-Anna ja Linda
 
bannah Voi hyvinkin liittyä:( Meillä selvästi rokotukseen liittyvät oireet loppui n. 4 pvän päästä, mutta vielä nyt vajaa kaksikin rokotuksen jälkeen on ollut ihan selittämätöntä kiukkuisuutta ja viikko sen jälkeen oli ihmeellistä yöheräilyä, mitä ei ole koskaan ennen ollut.
Valvoneena - seuraavana aamuna kyllä kirosi rokotukset..:kieh:

btw..jos jatkuu yöheräilyt niin minusta voi antaa supon, vaikka ei kuumetta olisikaan. Täällä se auttoi heti:)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on taasen neuvolassa käyty. 3,5 kk mitat 63 cm ja 9230g:whistle: Melkonen mussukka siis. Ei ihme, että paikat jumiutuu tommosta kannellessa. Pitänee varmaan ettiä hyvä hieroja. Pneumokokkia ei sitten annettu, sain tietoa mukaan ja päätän ensi kerraksi annammeko ollenkaan, hyvä näin.
Ihanaa, meillä vihdoin saatu uuteen hiekkalaatikkoon hiekka ja esikoinen viihtyy hyvin. Ei aina tarvitse jäädä puistoon kökkimään. Nyt kun tuo hiekkis on tosi in.

Maira: Saako udella, millanen vauvakaukalo teillä on autossa? Uskomattoman hyvin herra viihtyy. Meillä on tuo Gracon ja tuntuu, että siinä hiostaa kovasti olla :( muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen ja tuo telakka on aivan paras ratkaisu, ei tarvitse nyöritellä.

mammaliini83:Onpas tosiaan "ison" oloinen vauva teillä. Näyttää paljon vanhemmalta. Suloinen on kyllä ja ihana tukka:heart:

Miumiu83:Toivottavasti muskarireissu meni hyvin :) ihanahan se on, jos vauva viihtyy ja löytyy vielä samanhenkinen mammakaveri. Itse olin esikoisen vauva-aikana tosi huono lähtemään mihinkään ja silloin välillä tylsistyi. Näin kun on tuo esikoinen, ei ehdi tylsistyä ja on pakko lähteä eri juttuihin mukaan. Kivaahan siellä perhekerhoissa tms. on mutta se lasten tarvikkeiden pakkaus yms. lähtötohinat ei oo mun juttu, vieläkään!( Kauhulla oottaa talviaikaa kun puetaan toppiksia ja vauva huutaa kuumissaan ja yrittää esikoista auttaa siinä samalla:|) Mulla on myös ollut hyvä tuuri, kun molempien vauva-aikana on ollut omia ystäviä myös mammiksella. Nyttenkin hyvällä ystävällä on 5 vkoa nuorempi poitsu.
 
Ihania kuvia Miumiun ja Mammaliinin pojista – todellisia söpöläisiä molemmat :heart::heart:

Kiitos pumppausaiheisista vastauksista! Rohkeasti siis vaan alan pumppaamaan ja jos en jaksakaan, niin korviketta, näinhän se menee. Yöllä vauvan vieressä pumppaaminen ei onnistu, koska mulla sähköinen pumppu, joka pitää aivan järjetöntä meteliä! Ja tämä mamma ei vielä omalle viihteelle ole lähdössä, kun nyt pääsisi ensin edes sinne magneettikuvaan...

Bannah: Onkos mummi sanonut mitään syytä käytökselleen, kun aika kummalliselta kuulostaa tosiaan? Ja harmilliselta sulle! Jaksuja :hug:

Meillä nyt kolmesta rokotteesta viikko ja nyt alkaa itkuisuus vähentyä ehkä. Ja itkun syy siis huomattavasti lisääntynyt pulauttelu :x:( Voiko johtua rokotteista, mene ja tiedä?!

Ja vielä parantumisia kaikille flunssaisille!
 
Unna Gracon kaukalo jalustalla meilläkin on, mut noin pitkää matkaa tehdessä pojalla ei ollu päällä kuin sisävaatteet ettei hikois ja autosta ulos otettaessa, kietastiin viltti ympäri..Toki tuohon viihtyvyyteen varmasti vaikuttaa sekin että jätkä ei ollu kun 2 viikkonen kun alettiin kulkee 100-200km matkoja autolla ja niitä ollaan tehty koko ajan, eli autossa olo ei ole outoa tuolle.. :) Ei sillä, Juha on muutenkin tosi hyväntuulinen ja helppo lapsi!Tuolla se nytkin hihkuu... :heart:

Mistä tulikin mieleeni, mitä teidän muksut tykkää telkkarista?Me ei olla edes "katsottu" tv:tä, silti pojan pää kääntyy aina telkkariin päin kun se auki on..Liekö vaan sit liikkuvat värikkäät kuvat kiinnostaa..Oon mä ihan sikamaisesti välillä antanu sen kattoo lastenohjelmia juniorilta, saapahan kahvit juotua rauhassa..Poika kun on niin kovin sosiaalinen yksilö, koko ajan pitäis olla viihdykettä... :)

Mä oon tässä vähän miettiny josko kuukauden, parin päästä siirtäis pojan nukkumaan omaan huoneeseen kerta yöt jo kokonaan nukkuu, mä nimittäin herään sen ähkimiseen jatkuvasti...Mut saas nähä..
 
Onko teillä muuten miten usein neuvoloita? Meillä kun on 3kk jälkeen seuraava vasta 4kk, joka onkin sitten lääkärineuvola, mutta 3kk ei ollut lääkäriä ollenkaan.

Unna Kiitos, toivottavasti menee muskari mukavasti, kohta lähdetään:) Poika on ainakin tänään oikein hyvällä tuulella. Muutama pvä sitten kuunneltiin "pienet sammakot kappaletta ja oli ihan innoissaan. Siitä päätöksen teinkin.
Lenniina Kiitos!:)
Maira Just eilen puhuttiin aiheesta TV! Poika kun katsoisi sitä koko ajan, vaikka olen vähän sitä mieltä että ei vielä tarttis katsoa. Tähän asti olen onnistunutkin vielä estämään ihan hyvin, mutta kun meilläkin pitäis olla koko ajan viihdyttämässä..

Meillä on alettu jo vierastamaan:O Mummia ja ukkia, jotka on tähän asti käyneet kylässä ihan viikoittain. Nyt yhtäkkiä menee huuli mutruun ja tulee itku. Rauhoittuu vasta äidin sylissä.
 
Jaahas, meillä taas viime yö meni huonosti, yhteensä 5kertaa heräiltiin. Mutta onneksi nukkui aamulla jopa puoli yhdeksään asti :)

Mummi asiasta: en todellakaan tiedä mikä hänelle on tullut. Meinasin tänään kysyä hänen tyttäreltään, ett onko puhunut jotain meistä tms. Ymmärrän, hän aloitti juuri uudestaan työt varmasti oudokseltaan rankkaa, mutta jos kolme vapaapäivää ja pyydän nätisti voisiko edes muutaman tunnin katsoa vauvaa nii ei kuulema onnistu kun pitää "maistella" viiniä... Arg! Ja itse hän varmasti tietää kuinka rankkaa on vauvan kanssa välillä ja kun ei ole muuta tukiverkostoa kuin hän tässä lähellä. Senkin vuoksi olen valmis jo muuttamaan takaisin Keski-Suomeen, siellä ainakin olisi tuttavia ja ystäviä minulla ja miehelläni ja kun kerrasta mummista ei tunnu olevan apua :/

TV:stä: täällä on alusta asti katsottu telkkaria :/ Hyvin rauhoittuu ainakin siihen ja sitteriin niin saa itse touhuta muuta. Mutta nykyisin leikitän häntä päivisin ja mies iltaisin toisessa huoneessa jossa ei ole tv:tä. Ja en tiedä ei häntä aina edes kiinnosta tv, vaikka onkin olohuoneen lattialla nii ei käännä päätä tv:n suuntaa vaan etsii leluja tms. :)

Mut viikonloppuja tänne, ihanaa miekin pääsen tänään ihmisten ilmoille ja "isoon" kauppaan koko perheen voimin <3

-Anna ja Linda 14vk.
 
Heippatirallaa, pitkästä aikaa kirjoittelen.

Poika kasvaa tohinalla ja alkaa olla jo aika raskas nostella. Kotimittausten perusteella painoa olisi 7kg ja pituus siinä 64cm paikkeilla. Ikäähän Leolla on vasta n. 2,5 kk. Sormet löytyi jo jokin aika sitten ja niitä on kiva tunkea suuhun. Varpaat löytyi myös ihan hiljattain ja niitä ihmetellään erityisesti vaipanvaihdon yhteydessä. Kakkavaippoja saa edelleen vaihtaa tiuhaan tahtiin, sellaiset 5-10 kertaa päivässä. KuplaStopin lopettaminen hieman hillitsi tuota kakkaamista. Ilmavaivoja on nyt hoidettu omatoimisesti vauvahieronnalla, joka tuntuu toimivan.

Käytiin sukuloimassa tuolla Itä-Suomessa 4 päivää ja 1250km. Tämä viikko menikin sitten reissusta palautumiseen, kun pojan unirytmi meni ihan sekaisin. Heräiltiin syömään tunnin välein ja valvottiinkin öisin pari tuntia. Nyt alkaa onneksi taas tasoittua. Muuten matkanteko sujui ihan hyvin. Leo on myös alkanut saamaan hepuleita, jos äiti on liian kauan pois näköpiiristä. Isälleen kiukuttelee, jos lähden kauppaan, kampaajalle tms. parin tunnin reissuille. Saa nähdä mitä tapahtuu kun jätetään vanhempien hoiviin illaksi parin viikon päästä.

Itse ylitin eilen itseni ja kävin jumpassa, kylläpä teki hyvää. Tosin rankkaa oli, kylläpäs sitä onkin rapakunnossa, vaikka on ahkerasti käyty vaunukävelyllä ja toki tuolla vauvajumpassa ja lattareissakin vähäsen tulee hikoiltua, kun sen 45min putkeen tuota jötkälettä kanniskelee. On kyllä kiva kun nykyisin on kaikenlaista aktiviteettia ja on mahdollisuus olla vapaalla vauvan kanssa. Juttelin vanhemman sukulaisnaisen kanssa, joka aikoinaan oli synnyttänyt kolme lasta vuoden välein ja lisäksi hoitanut anoppiaan sekä maatilan askareita siinä samalla.

Tilasin muuten ne Bravadot tuolta nettikaupasta www.nursingbra.co.uk kiitokset sille, joka aikoinaan linkin laittoi. Mittausohjeet oli hyvät ja tuli oikean kokoiset liivit kohtuuhinnalla ja nopealla toimituksella. Olisin tosiaan säästänyt pitkän pennin, jos olisin heti sijoittanut näihin. Tulipa vähän mainontaa, mutta tätä voi todella kyllä suositella.

Onpas Mammaliinin poika ison näköinen, ja noin paljon tukkaa. Oikein suloinen!

Milkei, täällä on kanssa tullut tosi voimakas läheisyyden tarve. Leo on alusta saakka nukkunut omassa sängyssään, mutta nukuttaminen ja yösyötöt hoidetaan meidän sängyssä. Nyt en välillä millään raaskisi laittaa sitä omaan sänkyyn, saati sitten siirtää eri huoneeseen nukkumaan. Niin ja kiva oli kuulla, mitä sanoivat Oliverin korvanlehdistä. Leolla on myös vähän tuolleen kippuralla nuo korvanlehdet, mutta kait ne siitä korjaantuu sitten.

Telkkaria Leo ihmettelee kovasti, kun sellaisen jossain näkee. Meillä itsellä on vaan videotykki + valkokangas ja sitä tulee nykyään aika harvoin käytettyä. Muutaman kerran ollaan katottu leffaa, mutta Leo on silloin aina nukahtanut mun syliin.

Ai niin ja tervetuloa Nti Kesäheinä!

Tässä meidän matkailija :)


Jonna & Leo kohta 3 kk
 
Meillä kyllä tuo telkkari kiinnostaa ihan liian hyvin. Yritän käännellä poikaa siten, että ei näkisi, mutta kyllä tuo saa päänsä käännettyä aina sinne päin. Huomaan kyllä, että monesti muuttuu levottomaksi, jos annan katsoa. Eli ei hyvä ollenkaan.

Mä en päässy vauvamuskariin. Haluaisin harrastaa jotain ton pojan kans, mut vauvauintiin en viitsi mennä, kun ei poika oikein tykkää ammekylvyistäkään, niin epäilen, että ei nauttisi uimahallista olostakaan. Täytyis kysellä neuvolan tädiltä, mitä harrastuksia sitä paikkakunnalta löytyy. Ollaanko jonnekin perhekerhoonkin alaikäisiä!?!

Poika on ollu viimepäivinä aika väsy. Nukkuu parit päikkärit ja illalla vielä tirsat. Aamupäivällä tänään 1,5 tuntia, joilta oli pakko herättää ja iltapäivällä vielä 3,5 tuntia. Ja nyt iltatirsoilla jotka kestää tod. näk. 0,5-1h. Ja yöunille noin 21.00 ja aamulla herää 7-8. Aiemmin nukkui siis päikkärit pätkissä, mutta nyt vetelee tuolla vaunuissa noin kauan. Nyt parina päivinä tuntuu, että joutuu aina herättelemään, kun herran unet vaan kestää ja kestää, ja tietenkin juuri silloin, kun jonnekin ollaan lähdössä.

Minähän sitä olen valitellut siitä pojan nukkumaan laitosta. Noh, tilanne onneksi korjaantui ihan itsekseen, nyt menee iloisella mielellä taas nukkumaan, ei mitään ongelmaa. Onneksi! Tuntuu muutenkin, että kun poika täytti sen 3 kuukautta, niin sen hoitaminen helpottui ihan huomattavasti. Nukkuu kun laittaa sänkyyn tai vaunuihin, syö kun antaa tissiä, ja on oikea hymypoika. Itkee tosi vähän, tänäänkään ei kertaakaan. Kyllähän tietysti välillä kitistään, kun on tylsää, nälkä, väsy tms. mutta niinhän sitä pitääkin. Eli en voi kyllä valittaa.

Jonna H, täällä myös jumppa aloitettu. Käyn kerran viikossa, ja kyllä mullakin eka kerta veti vähä heikoksi!Mutta jospa se siitä. Tänään myös kävin ekaa kertaa raskauden jälkeen juoksemassa, 40 minuuttia hölkkäsin ja suht kevyeltä tuntui. Ihmettelin itsekin, kun jaksoin niin hyvin. No vaikka kunto on suht ok, niin painoo kyllä sais pudota. Samat lukemat kyllä on kun ennen raskautta, mutta normaalipainon ylärajoilta haluaisin sinne keskivaiheelle. Mutta ei tämmöseltä herkkusyömäriltä kyllä kilot karise, ei...miks kaikki makee himottaa niin hemmetisti, ärrinpurrin!

Mut nyt iltakahveen keittoon!
 
Oltiin just miehen kanssa ihan kehdestaan ulkona syömässä&vähän ostoksilla:)
Anoppi oli katsomassa poikaa. Vähän pelotti miten menee kun vähän vierastaa. Ja olihan hän huutanut, mutta rauhoittui sitten.
Ei kuulemma tullut käsityön tekemisestä mitään, kun poika touhottaa ihan koko ajan, eikä juurikaan nuku päikkäreitä:D Niinpä...
Muskarissa meni kivasti, poika tykkäsi katsella muita vauvoja. Me kun niitä niiin harvoin nähdään. Oli ryhmän nuorin, mutta ei yhtään kitissyt.
Täytyy varmaan kohta hankkia rannetuki, joita olen jo monella mammalla nähnytkin. Oma jo ennestään vammainen ranne ei kauan jaksa pikkuista kantaa.
JonnaH Ihana kuva lukijapojasta:)
 
heippa!

minä tossa odotuksen lopussa en enää yhtäkkiä jaksanut kirjotella. nyt alkasin taas kaipaamaan samassa tilanteessa olevaa juttuseuraa. joooh,aikaa on kulunut tosta syntymästä jonkin verran, etten tiiä mistä oikeen alottaisin...

ihana hymysuu-poikamme on 3,5 kk. imetys alkoi heti synnärillä syntymästä tunti, ja jatkui rintakumilla koska se vaan tuotiin mulle kun oon tämmönen lättänänni :D noo, se ei oo mitään helppoo hommaa varsinkaann pimeessä ja poika viuhtoi niin paljon että sehän aina irtos ja kädet ei tuntunu riittävän että sais sen takas paikoilleen...pojan lähtöpaino oli 3035g ja pituus 48 cm. kotona imetys jatkui ja tissit välillä suihkus, että sitä tuntui riittävän. mutta voiii ku mä manasin ku hikos noilla keleillä ja poika söi siis tuntikausia!!!!olin niiiin jotenki loppu ku päivät ja KESÄ kului sängys maaten. kyselin neuvolasta imetysasentoja ku halusin olla yhtä näppärä ku muutki äidit jotka imettää tosta vaan vaikka missä ja kuinka!!no, se näytettiin nallella ja mulla jäi paska maku heti koko neuvolasta...lisäks vauva oli hetken jo saanu rintaraivareita enkä tajunnu miks (oon lukenu kyllä kaikki maholliset vinkit ja kokeillu,muttei asia selvinny) eikä neuvolassa sanottu juuta eikä jaata siihenkään...no, 2kk neuvolassa ei sitten ollu paino noussu ollenkaan 2 viikkoon kun sitä ennen se nousi kiitettävällä 300g viikkovauhtia. sitten neuvolantäti ehdotti että annan korviketta! no, eipä menny ku viikonlopun yli ja seuraavalla viikolla poika ei huolinu enää tissiä ollenkaan!!!!!!voi että ku olin vihanen ku esikko kuitenkin eikä se edes maininnu että voi oll amahis tollaseen. vaikka olin lukenu senki netistä, niin aattelin et neuvolassa tiedetään ku on uusimmat tiedot...joo,no itku kurkussa sitten pumppaamaan ja välillä tuntui että mihkä mua enää tarvitaan kun mies voi antaa pullosta. heh, no en enä aattele niin, hormoonit ne vaan hyrräs :D mutta nyt seki on jääny, otin niin suurta stressiä siitä ja vieläkin...alkoi tulla vähemmän ja syytän siitä tasan itteeni ku otin siitä stressiä ja ärsytti koko pumppaus. nyt mietinkin että onko joku muu alottanu uudelleen pumppaamaan jos on hetkeks lopettanu?? meillä on nan käytössä ja hyvin on se maistunu eikä onneks kauheempia mahavaivojakaan ollu. mutta miks ihmeessä siitäki tehään niin iso numero ja annetaan ymmärtää että parasta olis se 6kk täysimetys ja 1 vuoteen asti ainaki?!?!siitä sitte tulee kauheet omantunnon tuskat. ja varmasti turhaan, koska monikaan ei voi imettää ja terveitä lapsia niinkin tulee :) mutta tosiaan hitaammin heruu jo kun ei oo hetkeen taas pumpannu. en tiiä sitte kannattaako enää sitä stressata, pian saa jo kiinteetki alottaa.

ja siitä seuraavaan aiheeseen eli kiinteet. mä en haluis alottaa niitä vielä 4kk. en tiiä syytä. jotenki sitä haluaa uskoa suosituksia ja sitähän sanotaan että äidinmaito pitäs riittää vielä. mutta maistelu/totuttelu on tietty on eri asia. ja meillä neuvolas sanottiin että perunalla alotetaan 1 lusikallinen päivässä ja seuraava viikko porkkanaa...onko muilla ollu tämmönen menu??
ootteko tehny pakasteeseen jääpalarasioissa satseja? mietin että pitääkö siihen laittaa joku pussi päälle että ne olis sit kans puhtaita vai miten ootte tehny?

pullojen pesusta...en oo enää jaksanu joka päivä nitä keitellä, hyvä että joka toinen päivä. eikä siitä mitään vaaraa oo näyttäny olevan...mä en ees käytä tiskiainetta, huuhtelen vaan ne käytön jälkee =O mä oon jotenki kauhee kammoamaan ylimääräsiä aineita, lisäaineita tai lääkkeitä tai mitä vaan :D oonko ihan vainoharhanen :D ku pullotki lämmitetään vaan lämpimäs vedes eikä mikrossa ettei tulis turhaa säteilyä :D vai voiko se nan pilaantua mikrossa? äidinmaitoo ei kai suositella mikros? no sitte siihen liittyen ei olla otettu sikainfluessa-rokotettakaan sillon. nyt sitten päätettiin kuitenkin ottaa 3kk neuvolas rota, koska se on niin yleistä sairastua siihen ja vaarallistakin noin pienellä. en sit tiiä oisko sillä enemmän merkitystä jos on hoidossa jossain ja tartuntavaara suurempi mut kai se on hyvä ottaa. mut toi pneumokokki niin sitä ei otettu. se kun on niin uus rokote että ei haluta olla mitää koekaniineja. varsinkin kun tosta sikapiikistäkin tuli huhuja narkolepsiaan............
sen vuoksi en siis oo ikinä ylimääräsiä pillereitäkään syöny, eli luomuna ollu koko elämän :D siis kun täälä on tosta ehkäsystä puhuttu...että luomuna mennään jatkossakin :) en siis vielä olis valmis todellakaan uudestaan tulla raskaaks!! :O mutta sitte kun lapsia halutaan lisää niin tehään "normisti" :) (mä kerron ny kaiken si!!!!!! :D) joo ja menkkoja ei oo vielä tullu, niitö nyt pelolla odotan kun toi imetys ja pumppauskin loppui...:(
jaksamisesta...oon ollu niiiiiiiin erilainen äiti kun vaan oon voinu kuvitella. jotenkin tuntuu että se johtuu hormooneista ja toisesta baby blues-kaudesta...mutta myös tää on ensimmäinen lapsi ja äitiyden rooli on kuitenkin niin uus juttu vaikka siitä oonkin aina haaveillut. ei vaan jaksa välillä kiinnostaa sitte yhtää (tietty rakastan lastani ja hassuttelen ja hömpöttelen ja laulan ja tanssin sen kanssa!!!!) mutta heti kun mies tulee töistä niin haluisin vaan antaa pojan sille että nyt on sun vuoro, heippa! ja tuntuu niin pahalta ajatella niin.... :( sitte ärsyttää se että kun me ollaan niin monesti riidelty samasta asiasta että kummatkin ollaan eri mietä siitä että vertaillaan toisiamme pojan kanssa oletusta ajasta. ite oon vaan niin väsyny joka päivä ja mies ku valittaa että on niin kauhee ikävä töissä poikaa niin olkoon se sitte sen kaa illalla. mutta silti mun täytyy aina auttaa sitä kaikessa kun se ei muka pysty. ja ite se on mulle opettanu isyyslomalla kuinka helppoo kaikki on tehä vauva sylissä!!!voi eikä. (ette saa varmaan mitään selvää,mutta kunhan kirjottelen ny ku tuota juttuua tulee, luette tai ette :D:D) siis mulla on niiiiiiii ihana ja kiltti mies ettei toista varmaan oo, mutta seki ärsyttää ku se on niin hyvä isä ja musta tulee sitte siinä valossa huono !! =D
eli siis siitä riidellään jatkuvasti ku se tulee töistä kotiin niin on heti menos päikkäreille tai kauppaan tai asioille ja mun pitäs edelleen jatkaa pojan kaa oloa vaikka saisin vihdoin tauon!!mulla ku ei oo ees ajokorttii raukalla niin oon niin sidottu tänne kotiin...ja toinen vaan menee joka paikkaan. no mutta näin meillä tästä aiheesta.

no, poika siis syö n.130-150 ml joka kerralla ja n. 10 kertaa päivässä! syödäänkö teillä näin usein? joskus jää syömättä ja joskus kinuaa lisää, eli vaihtelee mutta yleensä noin. meillä päivä menee niin että herää puol 7-8, (hereillä oman jaksamisen mukaan eli jos mua väsyttää niin maitopullo ja unia jatketaan tai sitte herätään)
8-10 päikkäreille (maitoo välissä tai sit nukkumaan mennes)
hereillä usein 1,5 tuntii-2,5 h
jonka välissä taas nukutaan ja syödään.
illalla sit nukkuun 8-10 aikaan ja nukkuu johki 1-4 asti. 2-4 kertaa yössä syötetään tai vaihdetaan vaan kylkee ja tutti suuhun jos ei jaksa syöttää...
eli toisin sanoen syö 130-150ml/kerta n. 2-3 tunnin välein ja nukkuu kans 2-4 tunnin välein.
siis helppo tapaus varmaan jonkun mielestä! =) ittee kyllä väsyttää sitte aamulla ja voi että jos se kinuaa yöllä ku on just nukahtanu ite niin oon niin kiukkunen. se on kans ärsyttävää herätä sen ääntelyihin ja jos se onki väärä hälytys...meillä nukkuu siis omas sängys ja sänkyjen välissä on tilaa maton verran...

ja vielä se että en oo yhtään kiinnostunut tekemään ruokaa. meillä mies tekee ruoat ja lisäksi tiskaa. ne hommat on mulle jotenki nykyään ihan ylivoimasen tuskallisia. samoin ku seuraavan päivän ruoan miettiminen. hohhoijaa...huono vaimo. mutta tykkää se tehäki ettei sen puoleen...mutta pyykkäys on kivaa!!!se kun on niin helppoa :D

poika kuolaa jatkuvasti( on jo hetken) ja sormet suussa ku ikeniä kai kutittaa...yrittää saada kaiken mahollisen suuhunsa!!sitä mietinki että kuinka usein pesette leluja??mä en oo vielä kertaakaan...luulis että ainakin kerran kuussa ois syytä ellei jopa kerran viikossa??!?! ne kun on vaan niin paksuja pehmoja että kuinka lie menevän pesussa...

meillä ei osaa vielä kääntyä mahalta eikä selältä...mutta jostain luin että n. 5kk normaalisti. vaikka monen vaavit kai jo osaa?!? mahallaan tykkää olla lattialle levitetyllä täkillä, mutta ei kauaa viihdy yksinään. sitte jo huutelee äitin perään niinku tyylin "HEIIII" ja muka jotain juttelee :D ihana. ei sentään itke, tai no kitiää tietty. on siis tosi utelias ja innokas tekemään jotain ja koko ajan pitäis virikkeitä keksiä!!no, rättileikkiä ja laulua ja peilin edessä tanssia ja kirjojen luku nyt uusin kiinnostus. muuta mä en keksi. siis eihän ne oikeesti tarttis mitää ihmeellistä,mutta miks tuntee syyllisyyttä ku tuntuu välillä että kyllästyy niin äkkiä? meilä yleensä rauhottuu ku juttelee ja nousee kävelemään pitkin kämppää. jostain syystä lasten musiikki ärsyttää poikaa...kaippa se äidin laulu on kivempaa vaikkei mikää hyvä ääni ookkaa :D:D

mitäs vielä?????maha on vielä välillä niinku raskaana olles, vaikkakin kiloja siis lähteny melkein 13kg eli lisäkiloja tuli 17...haluisin kyl johki jumppaan.

telkkaria tölläis tuo mielellään että välillä pakko sammuttaa se tai kääntää pää poispäin!

pari kertaa ollu hoidossa mun äidillä ja ollaan oltu pari tuntii pois. hyvin menny! mutta kyllä lopuks on aina ajatus kääntyny poikaan ja sitte on tullu kiire kotiin ku kauhee ikävä :) oon ollu viihteelläki jo ja ihanaa oli! myös tupakkia poltan joo ja en haluis!!mutta onneks pystyin koko raskausajan olemaan ilman! kerran ku meni hermot ni kiinni taas jäi...juodaan joka ilta yhet kaljat, se rauhottaa kummasti =) =)

niinjoo,meillä d-vitamiinit välillä meinaa unohtua ninku nyt ja parina päivän on ollu vattanväänteitä ku uudestaa alotettu. eli devitol-merkki sopii hyvin muuten! aika harvalla sitä kai on, mutta meillä th suositteli sitä kun se on soijapohjanen eikä niin paljon lisäaineita.

vauvauintiin hutsis mennä joo! poika jo melki 7kg että kyllähän sais jo mennä ja iänki puolesta. mut meillä se ois su 7.30, ehtiiköhän siihen koskaan??mä kun oon niin vaikee tapaus ku oon niin tarkka tavaroitten ja itteni suhteen. toisaalta se ny haittais minkä näkösenä lähtee ku tukka märkänä sieltä tulis. mut kuinka tosiaan ootte saanu hoidettuu vauvan ja ittenne sielä pesuilla ja altaalla? onko mies ottanu vauvaa kanssaan miesten puolelle? vai luottaako kukaan mieheensä niin että antais :D

nojoo,mikä stoori!!!sooorryyyy.....oon ollu niin kauan avautumis-fiiliksellä että tulipa vissii kerralla kaikki asiat! :D:D no kiva jos sais jotain vastauksia johonkin, ei kaikkiin :D

kiva kun ootte jaksanut jatkaa samalla porukalla! =)
kaikkee hyvää ja vointeja ja jaksuja kaikille ihanille äideille! jokainen on hyvä äiti <3
 
zinazkii,siitä telkkarin kattomisesta on tutkittu ilmeisesti olevan jotain haittaa, olikohan nyt aivojen kehitykselle vai mille...ite oon huomannu, että tulee levottomaksi, siks en antas kovin paljon katella. Mut katsoo siis jonkin verran väkisinkin.

Mirna , tervetuloa takas vaan!Mulla oli kans alussa toi tunne, että voisin lykätä pojan isälleen kun sillä olis aikaa. Mut meillä on maatila, ja eipä tuota aikaa ole ollut liiemmalti. Olen siis ollut erossa pojasta 3,5 kuukauden aikana 4 kertaa. Yhden kerran kolme tuntia, muut kerrat 1-2 tuntia. Noh, nyt ehkä syksyn mittaan alan saada himppu enempi henk.koht. omaa aikaa, jos miehelläkin joskus olis aikaa olla pojan kans. Millekään tutuille, sukulaisille ei poikaa kyllä vielä tulis mieleenkään antaa, en vaan pysty vielä, eikä poika ole kovin paljon ollut edes muiden kun meidän kans. Antaa hänen vielä kasvaa, niin katsellaan omia menoja sitten.
 

Yhteistyössä