KESÄKUUN KULLANNUPUT

Mulla on kans tosi kova vilu.. makaan joka ilta huovan alla ja tutisen, mut mullei oo enää näläntunnetta. Ruoka kuvottaa ja joudun väkisillä ruokkiin itteeni. :|

Nytki on niin armoton väsymys, että taidan kohta painua petiin.
Onneks huomenna on jo torstai, mulla on kamun synttäribileet la, mennään miehen kans sinne limulinjalle, kamu tietää jo mun raskaudesta joten ei siis tarvi mitenkään selitellä miksei juo alkomahoolia. Ei mennä sitte heidän kans baariinkaan. Minen jaksa varmaan edes kovin myöhään siellä olla.
 
Tiiän näin alussa ollaan ja kaikki vielä epävarmaa, mut silti jo tämmösiä mietin.. eli.. Onko teistä jotku käyttäny lapsillanne kestovaippoja? Haluisin niitä käyttää tulevalla vauvalla.. Mikähän ois paras vastasyntyneelle? Olisko taskuvaippa hyvä? En oo siis esikoisella yhtäkään kestovaippaa testannu ikänä.. :)
 
juu nälkä on täälläkin ja nyt tarttee kattoo vähän tarkemmin mitä syö ettei kiloja kerry hirveään tahtiin ja nyt varsinkin kun uiminen meni pannaan joksikin aikaa, mulla on virtsatien johtimessa tuossa emättimen vieressä jokin patti ja on muuten kipee, kävin jo tk:n päivystyksessäkin ja pissanäyte oli puhdas, se vielä huomenna uuestaan ja sitten seurailua isoneeko tai ei jos pissassa ei mitään ole..
kiva kun sanoi että saatetaan joutua se leikkaamaan auki :x ei kiitos, sattuu pelkkä ajatuskin :$

Jonna ja kultu 4+5
 
En jaksanu kahlata koko pinoa, sorriii!

Ilmoittaudun mukaan, eli ikää 26 vee, 2 lapsi (esikoinen 10kk) ja synnytetään Tammisaaressa jos se on vielä silloin olemassa, muuten varmaan kättärillä. LA:ta en oo vielä miettinyt, mutta kesäkuussahan se on. Parin viikon päästä on Lumin neuvola, ni voidaan siellä terkan kanssa miettiä la:ta...

Aino, Lumi 10kk & pikkunen (oon tod. näk. 3:lla viikolla raskaana)
 
Voi MIKS mä en oo merkannu noita menkkoja kalenteriin. Mutu-tuntumalla ne oli elokuun lopussa ja laskuri antais LA:ksi 5.6.2010. En oo kyllä yhtään varma tosta. Jos näin on, niin syntyy tod. näk. toukokuun puolella. Esikoinen syntyi rv 38+5 ja tää ennenaikaisuus on meidän suvussa yleistä. Ihme juttuja mäki mietin jo! Pitäis vaan antaa asioiden mennä omalla painollaan. Onneks ei tarvi pelätä mitään jättivauvaa, kun minä 2,5kg, mies 2,7kg ja meidän esikoinen 2,5kg syntyessään, eli geeneissä pienikokoisuus. Ärsyttää vaan kaikenmaailman kasvukontrolleissa käynti, kun ei oo mitään vikaa. Noh, vauvan parastahan ne vaan miettii...

Näissä tunnelmissa nukkumaan!
 
haicu: Mä oon ymmärtäny että se on just noin ku sä sanoit. Eli toinen vuotaa pois.
apinapa: Mä haluisin kans käyttää meidän lapsella kestovaippoja ihan alusta asti, mutta esikoinen siis tulossa, joten ei ole vielä omia kokemuksia.
 
Mua väsyttää myös koko ajan järkyttävästi. Ja eilen alko jonkinlainen närästyksen tapanen. Pitää käyä tänään apteekista Rennietä hommaamassa, jos vaikka helpottas.

Kestovaipoista: Mä käytin molemmilla pienenä osittain kestoja. Tosin ne ei ollu sillon kyllä parhaat maholliset systeemit (huonoja harsoja huonoilla kuorilla). Mutta innostuin nyt vuosi sitten uudestaan. Eli tällä hetkellä nuorimmainen on käyttäny ton vuoden verran pelkästään kestoja (siis yökastelija), oon ite tehny ja hyvistä materiaaleista. Ja hyvin on toiminu.

Ihan vastasyntyneen onnistuneesta kestoilusta ei siis oo kokemusta paljon. Mutta kuulemma taskuvaipat ei oo välttämättä parhaat - saattaa lirahdella lahkeista ym. Käteviähän ne on, ja kannattaa toki kokeilla. Toiset vannoo vastasyntyneellä ehdottomasti harsojen + villahousujen/kuorien nimeen.
Ja tarkotus olis siis mullaki tällä tulevalla ruveta käyttämään kestoja.
 
Huomenta! Ja tervetuloa taas uudet mukaan!!
Täällä myös viluttaa koko ajan, eniten iltapäivällä ja illalla, tuntuu että mitkään vällyt ei riitä.. Ja meillä sentään on 23 astetta lämintä sisällä ja välillä enemmänkin kun takkaa lämmitetään, että kyllä pitäis tarjeta.. Heikko ja kuvottava olo iskee jos syömisestä on mennyt liian pitkä aika. Vähän on jo rajottunu mitä pystyy syömään ja mitä ei. Voimakkaat hajut tekee pahaa. Makeeta tekis kauheesti mieli, mutta kun noita kiloja on jo valmiiksi liikaa, niin pakko kattoo mitä suuhunsa pistää ja kun viime raskaudessa tuli diabetes niin senkin takia täytyy skarpata alusta asti. Silloin se tosin pysyo kurissa tosi hyvin ruokavaliolla eikä mun tarvinnu kauaa edes mittailla sokereita kun ei arvot ylittyneet koskaan, mutta oon kuullu että toisella kertaa se voi olla hankalampi.
Soittelin eilen neuvolaan, en vielä varannut ekaa aikaa vaan vasta sitten parin viikon päästä kun ultra on ollut. Siksi soitin kun halusin tietää sikainfluenssarokotteesta. Mä oon palaamassa töihin hoitovapaalta reilun viikon päästä ja poika menee päiväkotiin. Oon hoitoalalla ja luin, että ensimmäisenä rokotetaan sosiaali-ja terveysalan henkilöstö + apteekkityöntekijät ja sitten raskaana olevat. Olisin halunnut vähän tietää että onko turvallista ottaa rokotus ekalla raskauskolmanneksella, mut terkka sano että sitä ei oikeen kukaan tiedä varmaks :( Jokaisen siis täytyy itse punnita riskit ja hyödyt ja päättää ottaako tuota rokotusta. Itseni puolesta en tuota tautia pelkää, enkä ole sitä aikasemmin juurikaan miettinyt edes, mutta vauva on nyt etusijalla tietenkin ja työssäni mulla on iso riski saada se + pojan kautta päikystä. JOS possunuhaan sairastuu ja saa jälkitauteja jotka voi olla haitallisia vauvalle tai sitten mitä jos rokotteesta onkin jotain haittaa.. Toisaalta ei kai sitä rokotetta suositeltais raskaana oleville jos haitat olis suuremmat kuin hyödyt, mutta just tämä eka kolmannes mietityttää eniten, kun nythän kaikki sisäelimet ym muodostuu. Onneksi uusimpien uutisten mukaan tartunnat on nyt vähän vähentyneet, ei auta kuin toivoa että menis vielä ainakin pari kuukautta ennenkuin kunnolla tulee suomeen, niin sitten olis raskaus jo yli sen 12 viikon ja vois vähän turvallisemmalla mielellä ottaa rokotteen. Mitäs te muut ootte ajatelleet tästä asiasta vai ootteko mitään?

-minttu ja pikku-Toivo :heart: rv5+2
 
Mä taidan ainakin jättää sen sikainfluenssarokotteen väliin, se on niin uusi juttu, että sitä ei ole mitenkään voitu vielä testata niin, että se varmasti olisi turvallinen. Mä pyrin vaan pysymään erossa pärkivistä ihmisistä ja pesemään käsiä, paljon.

Heh, multa itseltäni on jo kysytty moneen kertaan, joten heitetään tännekin kysymys, jota tuskin moni on vielä miettinyt ja mieli voi muuttua monesti, mutta: kumpi olo teillä on? Tyttö vai poika? ja aiotteko selvittää sukupuolen ultrassa etukäteen?

Mulla vaihtelee tuo hirveästi, mutta kyllä se poikaolo taitaa olla hitusen vahvempi kuin tyttö. Sukupuolta ei aiota etukäteen kysellä, niinkuin ei kahdesta ensimmäisestäkään. Jotenkin nyt vielä sekin laittaa tossa asiassa vastaan, et kun tulee se suunniteltu sektio, niin ei saa edes jänskätä koska pikkanen syntyy niin saa jännäillä sentään sukupuolta :LOL:

tatomira ja itu rv 5+4
 
Hipheips!

Tein aamulla vielä r-testin, kun oli varoiksi yksi kaapissa ja nyt tuli jo kunnon plussa
. Viime viikonloppuna testasin useita haamuja ja roskishaamun (Apteekin omalla).

Oireet: Esikosta oli alkuraskauden pahoinvointi ja loppuraskaudesta muutama närästys- ja suonenvetokohtaus. Nyt ylämasua nipistelee ajoittain varsinkin, jos istuu kasassa tai liikkuu reippaammin. Voi olla, ettei liity mitenkään raskauteen, mutta on kyllä alkanut sen myötä. Esikon kanssa tuli keskivaiheilla samantyylinen ja lääkäri sanoi sen olevan raskauteen liittymätön oire tyyliin "vatsanpeitteiden venähdys" ja meni ohi, kuten lääkäri sanoi. Toinen oire, joka nyt jo havaittavissa on, että vatsa on jo muttunut pinkeämmäksi ja housut, jotka aiemmin olivat ok tai pieni kiristys, joka ei haitannut, kiristävät nyt niin, että se haittaa. Nyt jo? Kuinkahan kauan tämän pystyy pitämään salassa?


Olemme siis kertoneet jo aika monelle, koska viikonloppuna oli bileet ja siellä piti selitellä, miksi tulin autolla. Nyt viikonloppuna aiotaan kertoa mun vanhemmille. Mutta töissä en haluaisi vielä kertoa.

Possuflunssassa yhdyn Mintun mietteisiin. Huolestuttaa kaikki vaihtoehdot
Toivottavasti ei ala levitä kovasti!!!!

Sukupuolesta: Mulla ei ole, eikä esikostakaan ollut tyttö/poikaoloa, mutta ihan miehen suvun sukupuolijakauman perusteella veikkasin viimeksi poikaa ja poika tuli ja eiköhän se pikkuveli sieltä nyt ole tulossa
.

Kylläpä aamulla oli kylmä! Aurinkoa lämmittämään viluista pinoamme
toivottaa Lenniina + pieni 4+6
 
Hei vaan!

Minäkin ilmoittaudun tänne. Esikoinen on syntynyt 8/2008 ja jos kaikki menee hyvin, kakkosen pitäisi syntyä kesäkuun alkupäivinä. Tarkennusta laskettuun aikaan saa vielä odottaa, kun eka ultra on vasta rv 11-12. Apua, miten sitä jaksaa odottaa noin pitkään?? Etenkin, kun olen ihan oireeton, epäilyttää tietysti, onko kaikki hyvin. Mutta toisaalta, oireeton olin esikoisestakin. Ihan samalla tavalla on tähän asti mennyt molemmat raskaudet: ihan alussa paleli kovasti, oli mahakipuiluja ja muutamana iltana vähän kuvotuksen tunnetta. Tai no, väsyttää kyllä kovasti ja se oli esikoisestakin oikeastaan se ainoa oire.

Kovasti houkuttaisi mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle, jotta saisi varmistuksen, että kaikki hyvin... Mutta ehkä sitä malttaa kuitenkin mielensä tuonne ekaan ultraan asti.

Mulla ei ole vielä minkäänlaista tunnetta onko tulokas tyttö vai poika. Ekasta oli vahva tyttöolo alusta asti ja tyttö hän olikin (ja tämä selvisi rakenneultrassa jo). Tällä hetkellä ajatus on, että rakenneultrassa ei selvitetä sukupuolta, mutta saa nähdä mitkä on fiilikset sitten kun asia on ajankohtainen :)

Muakin kovasti mietityttää tuo sikainfluenssarokote. Ainakaan ekan kolmanneksen aikana en sitä ota ja toivon, että huolellinen käsihygienia ja muut "varotoimet" auttavat säästymään siltä. Mua eniten mietityttää tuossa rokotteessa se tiomersaali ja mikä se toinen aine olikaan, joiden vaikutusta sikiöihin ja pieniin lapsiin ei tiedetä. Monissa maissa raskaana oleville ja lapsille on tilattu rokotteet ilman noita aineita, kun niiden vaikutuksia ko. ryhmille pelätään, mutta Suomessa pistettäisiin sama rokotus kaikille. Täytyy katsoa kuinka tilanne nyt etenee ja sen mukaan tehdä lopullinen päätös.

Nyt touhuamaan pikkuneidin kanssa!

 
Lisään vielä, että esikosta kysyimme sukupuolta, mutta kunnan rakenneultrassa ei sitä suostuttu kertomaan. Nyt on harkinnassa mennä 4d-ultraan ja haluaisimme sukupuolenkin tietää. Milloinkahan 4d:hen kannattaisi mennä, jotta sukupuoli olisi varmasti nähtävissä? Onko kukaan käynyt aiemmin?

Tervetuloa KiiraLiina! :wave:
 
huomenia vaan kaikille. Pyykit pesty ja lasagne uunissa :) nam.

Nyt hetken istun ja alan siivoamaan... plääh, se on tylsää hommaa. Tervetuloa uudet ja myös KiiraLiina. ekkös ollut ellissä myös ;)
Lenniina, me käytiin esikoisesta 4d ultrassa tampereella, hintaa tuli noin 240 euroa muistaakseni. Sukupuoli selvisi ym. Muistaakseni kävimme rv 26. taisi olla myös suositus aika jollain tuolla raskausviikoilla. Tästä tulevasta tiedän että en ole menossa tuohon ultraan... En oikein saanut siitä mitään irti. Olihan se hieno nähdä poika sielä jo silloin mutta mulla ultrattiin melkein viikon välein loppuraskaudesta että eipä paljon hetkauttanut enään :LOL:

Noista kestovaipoista, täälä yksi joka kieltäytyy tuosta hommasta. Esikoisesta hieman harkittiin. mies olis enemmänkin tahtonut mutta mä kieltäydyin... Tiedän, jätteiden määrä kasvaa ym. mut kun ei oo mun juttu niin ei oo. :ashamed:

Mitenkäs oletteko noudattanut neuvoja mitä saa syödä ym? Esikoisesta noudatin aika tarkalleen mutta nyt ajattelin ottaa maalaisjärjen käyttöön ja kaikkea saa syödä kohtuudella. Tuota painoakin on ylimääräistä reilusti tässä vaiheessa joten hyvä olis jos ei paljoa tulisi odotusaikana... Siinämielessä täytyy tarkkailla ruokailua (noh, tuota lasagneahan ei lasketa)...

Eipä muuta ku kahvipaussin aika

Haicu ja matkalainen rv 4+6
 
tervetuloa uusille <3 <3

menin eilen tasan 21.00 nukkuun ( eli heti kun kaikki lapset saatu nukkuun) kiukuttelin koko illan ja taisin olla pahempi kun tuo mein uhmapeppu =)

no aamu olin niin kiireinen täällä oli -4 astetta pakkasta ja piti kauheella tohinalla ettiä vähän lämpösempää päälle sitten tytön hammaslääkäriin ja töihin eli en ehtinyt syömään ees aamupalaa ja illalla söin vaan suklaapatukan (ruoka oli n. 16-16.30) eikä yhtään tehty huonoo vaikka mun työkin on sellasta et liikun koko ajan.. ei tehny huonoo,ei heikottanu ei mitään kauhee tunne että oonkohan mä ees raskaana =( pitäskö viä kolmas raskaustesti tehä =D mietin myös et jos ultraa varais mut en tiä..helpottas kyllä tätä omaa oloo kun tietäs onko siellä masussa jotain.. ja jos nää mun vähäisetkin oireet on vaan keksittyjä eli mulla on kylmä selitys: on syksy ja puen itteni vielä kesäisesti yöllä on pitänyt käydä vessassa selitys: jospa oon vaan alkanut juomaan normaalia enemmän iltasin..huoh..

joku kyseli onko tyttö vai poika olo : jos mun masussa nyt joku asustelee niin mulla on tunne että se ois poika esikosta kysyin kyllä kumpi tulee ja kertoivat tyttö tuli seuraavissa raskauksissa mulla on ollut poika olo molemmissa ja molemmat poikia tyttöö odotellessa mun haju aistioli tosi herkkä koko raskauden esimerkiks jauhelihan,keitetyn perunan,kahvin hajut sai mut välittömästi oksentaan.

niin ja jos vaan niin pitkälle pääsen niin koitan selvittää kumpi tulossa =) nuorimmasta kun mulla oli se raskausajan diabetes niin kävin kerran viikkoon äippäpolilla jossa ultrasivat ja rakenneultrassa kysyin kumpi tulossa ja sen jälkeen viikon 31 jälkeen joka ikinen viikko ja aina oli huono asento vauvalla (tai eivät halunneet kertoa) kunnes rv 36 kerrottiin että poika tulee (ihan niinkun en olisi sitä paria viikkoa enään voinut olla jännityksessä =)

haicu: esikosta oon ollut varmaan aika tarkka syömisistä mutta sen jälkeen oon kyllä mätännyt kaikkee ja rehellisesti sanon niin 3 raskautta takana enkä ees tiedä mitkä on kiellettyjä. yx muistikuva ois et maksamakkara onkohan?? mulla oli keskimmäisessä raskaudessa siihen himo söin sitä joka ikinen päivä ja muistelisin et terkka käski rajoittaa sen syömistä.

mussupussu: mä en oo myöskään merkannut viimeisiä menkkoja ja tässä mutu tuntumalla mennään.. jotenkin mä aattelen että ne alko 26.8 mutta saattoolla että myös 25.8 tai 27.8 joku noista se joka tapauksessa kuitenkin on..

tänttärä ja tirppa 5+1
 
Tuota syömisjuttua olen minäkin täällä miettinyt hieman viimepäivinä. Esikosta noudatin ohjeita aika tarkkaan, mutta nyt en enää muista, mikä kaikki oli kiellettyjä. Maksaruuat, kypsentämättömät tuorejuustot ja kananmunat, kypsentämättömät ulkomaiset pakastemarjat/kasvikset, graavilohi... Pitääpä viikonloppuna käydä kaivamassa esikon aikaiset neuvolan raskausoppaat esille.
 
Heippa!

Oon ollu tositosi kiukku tänään, eikä ruoka oo maistunu yhtään. Jännä kun esikoista odotellessa söin koko ajan ja nyt ei mikään maistu. Tossa hellalla odottelis just uunista tullut jauheliha-viipaleperunavuoka, mut ällöttää koko syöminen!

Mä olin myös esikoisen kanssa tarkka noista syömisistä ja ajattelin kans nyt ottaa rennommin, KUNNES juttelin mun äidin kanssa joka totesi: "Mitäs jos Lumi on sen sun tarkkuuden takia noin terve, eikä sillä oo mitään allergioita?" Eli varmaan kyttäilen tässäKIN raskaudessa noita ruokajuttuja. Lenniinan vältettävien ruokien listasta puuttuvat äyriäiset, etenkin Itämeren äyriäiset. Ne elelevät siellä meren pohjassa kaiken p*skan seassa, joten ei kiitos! En mäkään nyt muista muuta, no alkoholi tietty! Kauhee siiderihimo oli jossain vaiheessa raskautta ja löysinkin silloin hyvän holittoman sidun: Stowford press siderin, jos nyt oikein muistan. Voiko RADE, eli raskausdementia alkaa jo näin varhain, hohhoijaa, ja taas mennään...

En aio ottaa sitä sikarokotetta ennen ku joku köyttää mut sänkyyn kiinni ja pistää väkisin! Inhoon neuloja yli kaiken ja neuvolassa kun ottavat veritipan sormenpäästä, meinaan pyörtyä joka kerta. Pakko se on vaan kestää *tana.

Kestovaippoja kokeilin esikoisen kanssa, mutta en tiedä oliko syynä tytön pieni koko vai mikä, mutta ei viihtynyt niissä yhtään. Varmaan otetaan tossa kohta käyttöön muutama kesto, kun opetellaan potalle. Nyt jo 3 pissaa ja 1 kakka pottaan, jee.

Jahas, tytön välipala-aika.
 
Lainaus osoitteesta http://www.helistin.fi/?page=3105479&id=8360715:
"Raskaudenaikaiset ruokavaliosuositukset - mitä tulisi välttää?
Hyvä ravitsemus raskauden aikana ylläpitää äidin terveyttä, turvaa sikiön kasvua ja kehitystä sekä ehkäisee mahdollisten ravitsemusongelmien syntymistä. Hyvä ravitsemus edesauttaa myös synnytyksestä toipumista ja tukee imetyksen onnistumista.

Monipuolisesti syövä, terve äiti ei tarvitse erityisiä muutoksia ruokavalioonsa. Koko perheen ruokasuositus sopii myös odottavalle äidille (ja imettävälle): Täysjyväviljavalmisteet, kasvikset, marjat ja hedelmät muodostavat ruokavalion perustan. Liha ja kala sekä maitovalmisteet täydentävät kokonaisuutta. Kasvimargariinia ja öljyä käytetään kohtuullisesti.

Monipuolinen ruokavalio turvaa myös vitamiinien ja kivennäisaineiden luonnollisen saannin. Suomessa tarvitaan D-vitamiinilisää pimeinä talviaikoina, rauta- ja foolihappovalmisteita suositellaan yksilöllisesti niitä tarvitseville.

Erityissuositukset

Sikiön kasvun ja kehityksen turvallisuuden takaamiseksi eräiden ruoka-aineiden käyttöä suositellaan rajoitettavan raskauden aikana. Alkoholin käyttöä ja tupakointia tulee välttää koko raskauden ja imetyksen ajan.

Maksa

Naudan, sian ja broilerin maksa sisältää erittäin runsaasti A-vitamiinia ja raskasmetalleja. Maksaruokien syömiseen (runsain määrin) raskauden aikana saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski.

Sen sijaan kasviksista ja hedelmistä saatava A-vitamiinin esiaste, beetakaroteeni, on haitaton runsainakin kasvis- ja hedelmäannoksina.

Uusissa suosituksissa todetaan, että maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 grammaa viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 grammaa. Mikäli maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa.

Kala

Ruokavalioon suositellaan ainakin kahta kala-ateriaa viikossa. Kala-aterioille on hyvä valita monipuolisesti eri kaloja kuten kirjolohta, taimenta, muikkua, siikaa, puna-ahventa tai seitiä.

Raskauden ja imetyksen aikana tulisi välttää kokonaan hauen syöntiä (kerää elohopeaa). Samoin tulisi välttää sisävesialueiden isokokoisen ahvenen, kuhan tai mateen runsasta ja yksipuolista syöntiä (näissä kaloissa on todettu korkeita saastepitoisuuksia). Itämeren alueen isoa silakkaa (yli 17 cm) tai lohta voi syödä 1-2 kertaa kuukaudessa.

Listeriaa?

Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen ja kylmäsavustettujen kalavalmisteiden, mädin, pateiden, pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä, ilman kuumennusta, ei suositella listeriavaaran vuoksi.

Raakana syötävät vihannekset kannattaa pestä ja kuoria huolella ennen käyttöä. Pakastevihannekset
ja valmisruuat tulee kuumentaa ennen syöntiä. Myös liha kypsennetään huolellisesti ennen syöntiä (kauttaaltaan >70 astetta).

Energiattomat makeutusaineet

Aspartaami ja asesulfaami ovat tavallisimmin käytettyjä energiattomia makeutusvaihtoehtoja. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei tavanomaisessa ruokavaliossa ylity. Asesulfaamin käytölle ei ole asetettu erityisrajoituksia.

Sakariinin ja syklamaatin enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti aspartaamia pienempiä. Sakariinin tai syklamaatin käyttöä ei suositella raskaus- tai imetysaikana.

Lakritsi ja salmiakki

Odottaville äideille ei suositella säännöllistä lakritsin tai salmiakin käyttöä ja kerta-annokset kannattaa pitää kohtuullisina (alle 50 g päivässä). Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua. Lisäksi on mahdollista, että äidin runsas lakritsin syönti voisi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään.

Kahvi ja muut kofeiinijuomat

Odottavien äitien on hyvä rajoittaa kofeiinin saantia noin kolmeen kupilliseen (1,5 dl) kahvia. Monet äidit tuntevat vastenmielisyyttä kahviin raskauden aikana, mikä luonnostaan vähentää kahvin juontia. Kahvi aiheuttaa usein myös närästystä. Raskauden aikana tulee välttää myös muiden runsaasti kofeiinia sisältävien juomien, kuten kola- ja energiajuomien käyttöä.

Suola

Suolan käytön vähentäminen on raskauden aikana suositeltavaa. Runsas suolan käyttö lisää raskauden loppupuolella nesteen kertymistä elimistöön, kuormittaa munuaisia ja nostaa verenpainetta.

Rohdosvalmisteet

Erilaisten rohdosvalmisteiden (paitsi lääkkeiksi rekisteröidyt vitamiini- ja kivennäisainevalmisteet) koostumuksesta, vaikutuksista ja turvallisuudesta ei ole tarpeeksi tietoa. Ko. valmisteiden vaikutuksista sikiöön ja raskauden kulkuun on tutkittu erittäin vähän ja siksi niiden käyttöä on syytä välttää kokonaan raskausaikana. "
 
Hyviä kestovaippoja löytyy sivulta minvilla.fi kokemusta on. Käväskääpäs katsomassa + imetyspaidat hyviä mitä siellä myydään.

Meillekkin kesäkkuun alussa tulossa esikoinen jos kaikki menee hyvin. pientä vuotoa nyt on nimittäin..Ens viikolla ultra.

sannuli + helmet 5+0
 
Ursus maritimus: mä en ollu ees viä raskaustestiä tehtyt ku mietin jo nimiä =) toisin tytölle ja pojalle on nimet ja varsinkin pojan nimistä ukko ei tykännyt mutta mulla on tässä aikaa suostutella =)

samoiten vauvan vaatteita oon nyt jo ostellu jätti tiimari muovikassin verran ( enimmäkseen poika väreissä tai unisex) vaikka noita edellisiäkin vauvan vaatteita on 2 täyttä äippäpakkausta..pitäs hommata jostain iso pahvilaatikko kun tyhmää pitää muovipussissa =) välillä käyn niitä mälväilemässä ja ihastelemassa

tänään virkeempi olo kun eilen niin sain jopa vähän siivottua täällä vielä pitäs n. viikon pyykit viikata kaappiin =) (en oo saanut aikaseks kun on niin väsyttänyt)

mä oon kirjotellu ekasta ja tokasta raskaudesta muistiinpanoja raskaus ajasta tuntemuksista ym eli vähän niinkuin raskauspäiväkirja ja niitä tossa luin tässä pojan raskaudessa olin alottanut rv 6 ja valitin pahaa oloa ja myös kylmyyttä (mitä en muistanut)
oikeesti huolestuttaa kun ei oo niitä pahoja oloja =(

sit oli hauska että esikon tytön muistiinpanoissa luki että odotin 2 viikkoa ennen kun tein raskaustestin siis 2 VIIKKOO oonkohan mä hätänen kun nyt tässä tein 3pv ennen menkkoja ja 1päivä kun menkat myöhässä =D

sit oli hassua että esikko tytöstä kerroin unen jonka olin nähnyt viikolla 22 siinä lääkäri veti napanuorasta TYTÖN ULOS tyttö oli 44cm/3,7kg mutta lääkäri oli työntänyt sen sisään ja sanonut että annetaan kasvaa lisää pituutta =) hauskaks tuossa tekee se että meille tuli tyttö ja tyttö oli syntyessään 3,740g eli toi mun uni tiesi melkein painonkin vaikka ei mulla tollon vielä mitään painoarvioita ym ollut.. tuo 44cm tulee siitä että oon ite ollut syntyessäni 44cm =)

tänttärä ja tirppa 5+1
 
terve!!!

kiitos ensinnäkin Lenniinalle ruokavaliosuosituksista!!! :flower:

Niiskuneiti, meillä ois kans kaverin synttäribileet lauantaina,mutta ei oo varmaan sama kaveri :D Jouduin sitten hälle kertomaan miksi en voi juoda...toisaalta ei edes tee mieli mennä kun joutuisi yksin olemaan selvinpäin...täytyy nyt katsoa mitä tehdään. Mutta nyt siis mun koulukaveri ja lapsuuden ystävä tietävät raskaudesta!

Apinapa, minä ainakin aion käyttää kestovaippoja! niitähän saa myös äitiyspakkausessa, joka on todella hyvä juttu.

Tillintallin, kestovaippa-ohjeita näytille jos sopii! =)

minttu1, En halua riskeerata vauvaani tutkimattomilla rokotteilla. jos ei suositella mitään muitakaan lääkkeitä raskauden aikana, paitsi panadolia(niinkuin mulle neuvolatäti sanoi), niin ei kai sitten jotain tuntematonta rokotettakaan...en tiedä, tuo on vaikeaa koska kukaan ei tiedä. Tästä syystä päätän jättäytyä aiheesta.

Tatomira, vaikea sanoa kumpi on tulossa, kun esikoinen tulossa. En aio selvittää etukäteen kumpi tulee, mutta jos sitä ehdotetaan tai kerrotaan että "tuossa näkyy pippeli" niin ei kai sille mitään voi

:LOL: .

voi mulla on huono omatunto kun en osaa lopettaa tupakanpolttoa. Olen vähentänyt ja polttanut vain puolikkaita, mutta silti...ja kun välillä en edes "muista" olevani raskaana..yhden keskenmenon jälkeen en uskalla nauttia raskaudesta vielä :ashamed: kaippa se sitten helpottuu 12 vkon jälkeen ja viimeistään sitten kun masu alkaa näkyä.

mun täytyy kysyä teiltä näinkin henkilökohtaista asiaa kuin seksi!!!!
semmosta itsestäni että ennen plussaamista koko viikko oli halutonta aikaa mulle. Nyt se on jatkunut. Tietysti oman vartalon muutos aiheuttaa itseen käpertymistä ja sen varmasti mieskin on huomannut. mutta odottaisin häneltä enemmän kosketusta varsinkin nyt kun olo on jo "lihonnut"...mites teillä muilla? :ashamed:

 
Hellou!

Mussu :wave: täälläkin =)
Mulla olis kanssa muuten LA 5.6 :D

Me ajateltiin ottaa tällä kertaa sukupuoli selville, viimeksi ei siis haluttu tietää. Nyt jotenkin ajattelee kaikkien hankintojen ym ym kannalta asiaa...
poika/tyttö olo, mulla oli niin armotonta pahoinvointia neitisen raskaudesta niin nyt kun olo on edelleen hyvä niin olisko sieltä poika tulossa?! Nooh ultraa odotellessa, eihän siihen toiseen ultraan ole enää ku hmmm 15 viikkoa
:LOL:
tänttärä Mäkin näin tuon neidin odotusaikana yhden ja ainoan vauva unen joka jääny mieleen ja siinä oli tyttö tulossa (samassa unessa neiti ITSE ilmoitti nimensä meille)...

Kestovaippailusta on samat fiilikset menossa kuin haiculla, ettei todellakaan!!!
Ei vaan ole minun eikä mieheni juttu! Kaikki taplaa tyylillään. =)

Ursus maritimus Meillä on nimet valmiina, löydettiin/keksittiin edellisen raskauden aikana sopivia nimiä ja pojalle tai tytölle nimi löytyy!

Possurokotuksesta, niin en oikein osaa sanoa, toisaalta en haluaisi ottaa rokotusta mutta toisalta teen asiakastyötä jossa altistun aivan varmasti pöpöille... Niin eiköhän se rokote tule sitten aikanaan otettua :|

mirna seksistä, niin mulla ei ole fiiliksiä pahemmin kun tuossa viikonloppuna tuli harrastettua niin oikeasti SATTU ja ilkeesti :(

Eilen menin nukkuu 20.15 ku oli koko pv ravattu siskon kanssa ostoksilla ja sit vielä käytiin syömässä masu täyteen sekä jälkkärillä vetämässä suklaa-chili kakkua NAM!

Jos liikutte hki alueella niin kantsii käydä kurkkaa, itse ostin (Miten niin ajoissa) :D niin mammahousut hintaan 10?! siellä siis oli 10? kaikki mammavaatteet niin housut kuin paidat!
http://www.konkurssipesat.com/ilmoitukset/03/0308_lahtinen.htm

K ja nyt nukkuu :wave:
 
Iltaa!

Mä tulin äsken päivystyksestä. Tuli sen verran kovat alamasu ja -selkä kivut, että päätin mennä tarkistuttaan että kaikki on hyvin. Kohdunsuu oli täysin kiinni ja muutenki kaikki on hyvin. Sain ainakin 1000kg taakan sydämeltäni pois :)
Kai nuo on vaan kohdun kasvukipuja. Sitä vaan pelkää kaikkea ku on eka raskaus eikä tiiä mikä on normaalia ja mikä ei. :ashamed:

Niisku- ja muru 5+1 :heart:
 
Kiitos mirna, että lisäsit mut tonne listaan!

Alkaa jotenki konkretisoitumaan tää raskaus. Viimeks odotettiin (ainakin muistaakseni) hirveen kauan, ennen ku kerrottiin kellekään. Mä olin kyllä tosi laiha ja se maha näkyi todella aikasin, niin kyllä esim. naapurit tuli kysymään oonko raskaana, että kyllähän se näkyi... Mulle jäi ekasta tollanen pömppömaha, ni ehkä tällä kertaa ei huomata niin aikasin. :LOL:

Olin tänään Meandi -kutsuilla (jos joku ei tiedä mikä se on: meandi.fi) ja tuli taas tilattua jonki verran. Hyvin sain kyllä hillittyä itseni, ettei ihan käsistä lähteny. Noista vauvanvaatteista kun puhuitte, silloin kun esikoista odotin, kauheesti neuvottiin, että älä osta paljon niitä ihan pieniä kokoja. Nooo, ostin sit hirmusesti jotain 56cm vaatteita ja sitä kokoa kaikki lahjatkin olivat. Lumi oli niin pieni, että käytti keskoskokoa 44cm jotain 3kk! Rinnalla tietysti muutama 50cm vaate. Ne 56cm:set kävikin tosi lyhyen aikaa, kun just sillon Lumilla oli kasvupyrähdys... :headwall: ELI, aion ostaa nyt hyvissä ajoin niitä ihan pieniä vaatteita. Niitä on aika vaikee löytää, tai ainakin sillon vuosi sitten oli.

Niinpäs onkin Kat meillä näin alustavasti sama LA! Oho! What are the odds? Kiitos tosta Realisointimyymälä -vinkistä! Täytyypä käydä joku päivä. Pääosin tilaan nykyään vaatteet eBaystä, niin tuntuu Suomalaisten kauppojen hinnat ihan JÄRKYTTÄVILTÄ! Esim. ostin eBaystä käyttämättömät UGG-buutsit (vieläpä väri jota ei saa Suomesta) 80 eurolla postikuluineen ja arvatkaapas paljonko joutuu Suomessa pulittamaan samoista kengistä? NO, 190 euroa! What!?

Kauhee vauhkoominen taas... Yritän kirjottaa ens kerralla vähän lyhyemmin. :ashamed:
 
Huomenta naiset!
Tuosta possurokotteesta vielä. Mäkään en edes miettis sen ottamista jos jatkaisin edelleen hoitovapaalla tai olisin muunlaisessa työssä, mutta nyt on pakko punnita vaihtoehtoja, koska työssäni vanhusten kotihoidossa hoidan niitä sairastuneita. Toki meillä töissä saa varmasti sovittua ettei mun tarvi käydä asiakkailla jotka sen saa, mutta sehän saattaa tarttua jo ennen oireiden alkamista. No, jos nyt sais lykättyä rokotteen ottamista 12 viikon jälkeen. Täytyy vaan entistäkin enemmän lutrata käsidesin kanssa töissä.
Seksistä: Mulla ei raskaus vaikuta haluihin vähentävästi. Esikoisesta päinvastoin teki mieli koko ajan. Ehkä se johtu osaks siitä että takana oli vuosien lapsettomuus ja seksi oli jossain vaiheessa sellaista pakkopuurtamista. Kun paineet hävis niin halut kasvoi :D Ennenaikaisuuden riskin vuoksi seksi kiellettiin meiltä joskus 30 viikolla. Nyt on vähän rauhallisempaa sillä saralla, illalla yleensä mieluummin alkaa nukkumaan.. Mutta jatkuva halipula mulla on!
sukupuolesta: Esikosta oli alusta asti poikatunne ja se piti paikkansa. Yks yö näin unen että synnytin pojan, mutta jotenkin silti on tyttötunne nyt. Tai sit se johtuu vaan siitä että olis kiva saada lapset molempia sukupuolia. Mutta kyllä se poikakin yhtä rakas olis :heart:

-minttu ja pikku-Toivo :heart: rv5+3
 
No niin, huomenia vaan kaikille. Täälä oikeesti porukka vaan lisääntyy :D Hieno homma! Eli tervetuloa taas uudet.

Paljon on ollut keskustelua tosta wagnerrokotteesta.... Mä en ihan oikeesti tiedä otanko vai enkö. Jotenkin ajattelee et ei se tauti meihin iske ja jos oon ottamatta niin kuitenkin iskee. Toisaalta jos sen otan niin mitkä on seuraukset vauvalle. Ajattelin kans kuten te muutkin viisaat ootte päätelly et jos sit rv 12 jälkeen jos siltä näyttää. Jos vaikka linnottautuis kotiin 7 viikoks :LOL:

Itsellä on niin epätodellinen olotila tästä raskaudesta. On siis toivottu ja odotettu mutta nyt kun plussa pärähti niin ajatukset hieman laantu... Onkohan tää normaalia. Mitään hinkua ei ole kertoa vanhemmille ym. Kotona ollaan ihan rauhassa eikä juuri raskaudesta puhuta. Mitä nyt täälä käyn hehkuttamassa ja kertoilemassa mutta kuitenkin...

Ehkä sekin vaikuttaa tuohon että minäkään en ole saanut lopetettua tupakin polttoa vaikka niin uhosin... Menee tosin vähemmän ja harvemmin kun aikaisemmin. Mut tuntuu siltä et en oikeesti oo vielä sisäistänyt tuota raskautta. Luulin aina että kun plussa tulee niin loppuu samantien... :ashamed: Noh, ehkä se tästä. Eikä saa olla liian ankara itselleen...

Iloisia uutisia. Tänään 5+0 poksahti :) vautsi vau. :LOL:

Seksistä myös täälä et piinapäivien aikaan halut oli aivan kortilla. Nyt hieman rentoutuneena täytyy sanoa että kyllä seksi maistuu hyvälle :whistle: :p
Meillä esikoista odottaessa miehen ei oikeen tehny mieli koska oli sitä mieltä että ei tahdo tökkiä vauvaa :eek: . Arvatkaa repeilinkö kun selitti asiaa silloin... Meinasin sanoa että eipä sulla niiiin pitkä ole et pääset sinne vauvaan asti, mut onneks pidin suuni kiinni :LOL: .
Onneks meiltä kummaltakin löytyy huumorintajua jonka toinen ymmärtää joten siitä ei mitään kriisiä suhteelle tullut.

Kuinkas pitään olette seurustellut nykyisen miehenne kanssa?
Meillä tuli 10 vuotta täyteen tuossa kesällä. Avoliitossa kokoajan ollaan asuttu, naimisiin ei olla vielä keretty ja tuskin mennäänkään. Eipä ainakaan mitään juhlia järjestetä suvulle. Salaa maistraatissa jos näin ollakseen.
Ehdittiin noin reilu 7 vuotta olla yhdessä ennen esikoisen syntymää siis.

noh, aamukahveelle taitaa tän tytön matka viedä :wave:
 

Yhteistyössä