***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Mun on varmaan jo pakko kertoo porukoille tästä raskaudesta :ashamed: mun serkku sai just 2 päivää sit pojan ja äiti oli siitä sit veljelle soittanu ja samaan hengenvetoon oli surkutellu, että hänestä ei varmaan koskaan tuu mummua. Oli ollu kyllä veljellä pokassa pitämistä kun se ei voinu möläyttää, oli sit vaan jotain sanonu, että älähän nyt vielä, että kyllä tässä kerkiää :LOL:
Minkähänlaisen hössötyskohtauksen se mamma saa kun sille kerron :kieh:

Jee mun ekat mammahousut saapu :D on ne kyllä vaan aika hankala vetää jalkaan ku ne on yhtä kortsua koko housut :LOL:

Mä en oo huomannu vielä mitään mielitekoja, kaikki maistuu samallalailla ku ennenkin eikä mikään oo alkunu tökkiä.

Niin ja kun meille tää esikoinen on vasta tulossa, niin se tietää aika paljon ostettavaa, auts :whistle:

Mua on vähän ruvennu huolettaan toi masukin tilanne,kun niitä liikkeitä ei oikein tunnu. Oisko ihan mahdoton ajatus jos soittaisin neuvolaan ja pyysisin päästä kuunteleen sydänääniä? ottaako ne ees vastaan? mulla on seuraava neuvola vasta 31.1. Kauhee huoli vaan iskee kun lukee näitä juttuja täältä netistä :/

mutta nyt saunomaan, ihanaa =)

MP 15
 
vieläkö mahtuu mukaan?olen seikaillut noilla muilla palstoilla ja nyt kun löysin tämän ajattelin liittyä sekaan..
eli la9.6.08 toinen ja kolmas lapsi tulossa(siis kaksoset :D )
iästäkin oli jotain kyselyjä minä ja mies molemmat 26..(ehditään täyttää 27 ennenkuin pikkukakkoset syntyy jos vaan kaikki menee hyvin)
esikoinen juuri loppuvuodesta 7 täyttänyt ekaluokkalainen poitsu!

maha kasvanut ihan älyttömästi ja kilojakin oli tullut jo 5 viime neuvolassa ennen joulua..hupsis! B)
liikkeitä tuntunut tämän viikon jo selkeästi,viime viikolla jotain "räävintää" enkä ollut varma onko liikkeitä..
kaikki alkuraskauden vaivat on kyllä käyty läpi kysykää vaan mitä¨ei ole ollut??!!
:LOL: nyt tuntuu helpottavan ja ehkä tämä on nyt sitä keskiraskauden ihanuutta kun olo on huomattavasti reippaampi..

-mami ja masukit rv:t 17+5
 
Kyllä sitä täyttyy olla jo TÄYDELLINEN ÄITI ennenkuin hankkiutuu raskaaksi!!! :D Aivan tässä vanhoja alkaa muistelemaan, se pahin paniikki alkaa vasta sitten kun se pienokainen tupsahtaa maailmaan. Meillä se vielä tapahtui ennenaikojaan ja yllättäen. Voi sitä huolta ja murhetta ja PANNIIKKIA.

Eikös ne neuvolasta tuuppaa ne Kelaa varten tulevat kaavakkeet kätöseen kun riittävästi viikkoja on koossa. Muistaakseni....onhan tuosta jo yli 3 v. aikaa edellisestä että ilmankos hattaraa tuntuu päässä olevan.

Onko muuten jollain sanottu tuosta Rennien käytöstä jotain rajaa. Siis lueskelin että niissä on sakkariininatriumia or what ever ja sitähän sakkariinia ei raskautetuille suositella. En kyllä muista mitään sellaista sanotun. Esikoisen aikaan niitä söin ja oksensin, söin ja oksensin. Kakkosella ei edes tullu mieleen yrittää. Nyt niitä joulun alla ostin jos niistä jotain apua edes pikkuisen olisi.....Juuri nytkin tuntuu että voisin puhaltaa pari tulenlieskaa iloksenne |O

Sirkka-Liisa ja Pipsa 15+2
 
Toinenkin uusi ilmottautuu

Meillekin odotetaan kaksosia (la 16.6). Perheeseen kuuluu keväällä 11 v täyttävä esikoinen, 9 v täyttävät kaksoset, jouluna 7 täyttänyt starttiluokkalainen ja 2v 9kk kuopus. Itse olen 36-vuotias.

Erehdyin menemään iän perusteella tarjottuun veriseulontaan, vaikka niskaturvotusta ei ultrassa ollut yhtään. Halusin tarkistuttaa arvoja mahdollisten sulkeutumishäiriöiden varalta. Jäinkin sitten yllättäen kiinni mahdollisen kromosomipoikkeavuuden vuoksi, koska kuulumme veriarvojen ja iän perusteella riskiryhmään. Kaksosraskaudessa riskilukua ei lasketa, mutta kätilö arvioi sen olevan aika lähellä ikäriskiä, koska veriarvot olivat lähellä normaaleja yksösraskauden arvoja. Otatin kuitenkin lapsivesipunktion torstaina ja nyt täytyy vaan toivoa, ettei lapsivettä ala vuotaa. Liikkeet tuntuivat kunnolla oikeastaan vasta eilisiltana ja tosi selvinä. Mielessä kävi heti, että ehkä syynä on vähäisempi lapsivesi, alakautta ei onneksi ole kuitenkaan tullut mitään ylimääräistä. Täytyy vaan yrittää ajatella muita asioita ja lueskella itsensä ajan tasalle listalla.


 
Imetys ja maidontulo Minulla ei ole kummaltakaan lapselta kertakaikkiaan TULLUT maitoa tarpeeksi. Kun vauvalla alkaa paino pudota, on todellakin PAKKO antaa myös lisamaitoa. Samoin, kun vauva vain itkee nälkäänsä eikä mitään enää rinnoista heru. Asenteesta ei tässä tapauksessa ole mitään apua, ja mua suoraan sanoen loukkaa suunnattomasti syyllistäminen tyyliin "kyllä maitoa tulee, kun vaan haluaa/yrittää" kun kyse ei minulla todellakaan ole siitä, ettenkö olisi yrittänyt.

En ole koskaan saanut maitoa herumaan kunnolla, hyvästä syömisestä ja juomisesta huolimatta. Maito on todella tiukassa, sitä on vaikea saada tippaakaan ulos pumpulla/käsipelillä. Kun molemmat lapset ovat vielä kellastuneet ja sen myötä väsyneet ja paino on laskenut liikaa, olen joutunut antamaan jo sairaalassa lisämaitoa ylipäänsä pitääkseni lapseni hengissä.Esikoinen sai lisämaitoa koko ajan, kuopuksen kohdalla onnistuin hieman paremmin.
Kuopuksen kanssa pääsin eroon lisämaidosta vasta vauvan ollessa 3vkoa, ja tuota onnea kesti viikon. Tiheästä imemisestä huolimatta maitomäärä ei lisääntynyt, ja oli pakko taas antaa korvikettakin. Kun vauva vielä huomaa, että maitoa saa pullosta paljon helpommin, kuin tissistä, ei tissi enää kelpaa.
Kokonaan korvikkeeseen on siirrytty vauvan ollessa 7-8 viikkoa :(
(Vauvan paino siis laski myös kotona)

Maitoa tulee minulla vain yhdestä tiehyestä/rinta ja sekin tipottain, esim. liivinsuojia en ole IKINÄ tarvinnut, maito ei todellakaan edes valu, suihkuamisesta puhumattakaan.
Anteeksi purkaus, mutta on sen verran arka aihe, ja hieman pahoitin mieleni (taas kerran) tuosta yhdestä edellä olevasta kirjoituksesta. :/

Kyllä minäkin toivoisin, että imetys olisi helppoa, tai ylipäänsä onnistuisi, ei siihen enää syyllistämistä tarvita... Ja sitä kyllä tulee niin tutuilta kuin tuntemattomiltakin.

vaatteista olen ostanut hirveästi vaatteita :ashamed: aikka kaapit pursuvat jo ennestään vaatteita. Lähinnä lyhythihaisia bodyja olen ostellut, ja sitten pitkähihaisia myös ja potkareita ja kestovaippoja...

Tarvikkeista meidän pitäisi hankkia uusi, parempi turvakaukalo. Muutoin kaikki tarpeellinen onkin jo valmiina

Ehkäisy Minä en voi/halua syödä e-pillereitä tai käyttää muutakaan hormonaalista ehkäisyä. Korstuja on kovasti koitettu käyttää, mutta ne on niin inhottavia. lopulta ollaan luotettu varmoihin päiviin, ja oltu "varovaisia" ja aina välillä se unohtuu. Lopputulos on tässä...

Mulla oli tarkoitus laitattaa kuparikierukka, mutta jänistin niin paljon sen laittoa, että se sitten jäi. Nyt TÄMÄN vauvan jälkeen kyllä sen kierukan laitatan, en sentään välittäisi olla joka vuosi raskaana.

painosta Minulla oli ennen raskautta mitat 165/75. Suunnilleen samat mitat on olleet kummassakin edellisessä raskaudessa myös, ja painoa on tullut edellisissä raskauksissa 8kiloa.
Toivon todellakin, että nytkin tulisi maksimissaan sen verran, kyllä tätä massaa on ihan ennestäänkin.
Minulla on tähän mennessä paino laskenut pari kiloa, kuten edellisissäkin raskauksissa, mutta kyllä se on siitä sitten noussutkin.

mielihalut mielitekoja minulla ei ole, lähinnä tekee mieli kaikkea raikasta, paljon tulee juotua vettä ja syötyä hedelmiä ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
Mun on varmaan jo pakko kertoo porukoille tästä raskaudesta :ashamed: mun serkku sai just 2 päivää sit pojan ja äiti oli siitä sit veljelle soittanu ja samaan hengenvetoon oli surkutellu, että hänestä ei varmaan koskaan tuu mummua. Oli ollu kyllä veljellä pokassa pitämistä kun se ei voinu möläyttää, oli sit vaan jotain sanonu, että älähän nyt vielä, että kyllä tässä kerkiää :LOL:
Minkähänlaisen hössötyskohtauksen se mamma saa kun sille kerron :kieh:

Jee mun ekat mammahousut saapu :D on ne kyllä vaan aika hankala vetää jalkaan ku ne on yhtä kortsua koko housut :LOL:

Mä en oo huomannu vielä mitään mielitekoja, kaikki maistuu samallalailla ku ennenkin eikä mikään oo alkunu tökkiä.

Niin ja kun meille tää esikoinen on vasta tulossa, niin se tietää aika paljon ostettavaa, auts :whistle:

Mua on vähän ruvennu huolettaan toi masukin tilanne,kun niitä liikkeitä ei oikein tunnu. Oisko ihan mahdoton ajatus jos soittaisin neuvolaan ja pyysisin päästä kuunteleen sydänääniä? ottaako ne ees vastaan? mulla on seuraava neuvola vasta 31.1. Kauhee huoli vaan iskee kun lukee näitä juttuja täältä netistä :/

mutta nyt saunomaan, ihanaa =)

MP 15

Eipä sulla vielä ole kiiru liikkeiden kanssa.
Mulla esikon liikkeet tuntui vasta viikolla 20.
Voithan sä silti kipasta siellä, mutta uskon, että kaikki on ok!
 
Hei...

Huh huh kipuilee tuo häpyluun alue... ? :/
Mutta onneksi ainakin kaveri meuhkaa mahassa niin
selkeästi ettei sillä kai mitään hätää oo...
Illalla muksu päätti jamittaa pippaloitaan sitten
keskellä yötä todella kauan... :LOL:
Eikä millään unta... taitaa olla yhtä levoton tapaus kun isänsä..

Onneksi mussu jo huomenna tulee kotiin,
illalla aina iskee ikävä :heart:
Siivosinkin :D
Sain pestyä kaikki pyykit ja puunattua nurkat,
vähän oon ylpeä itsestäni =)

Huomenna jo 18+0 täysi...
Aika menee hirveen nopeasti..
pian ylittyy puoli ja sit enää
puoli jäljellä ja nyytti on valmis!! :heart: :heart:

vivvi :heart: puhna 17+6
 
jos viittaat minun kirjoitukseeni, niin tarkoitus nimenomaan ei ollut syyllistää. Juuri noista mainitsemistasi syistä joillakin maitoa ei yksinkertaisesti tule ja imetys ei yrityksestä huolimatta onnistu. Fyysinen syy maidon riittämättömyyteen on kuitenkin harvinainen. Minusta on niin hölmöä, että lähes aina äidit, jotka eivät imetä sanovat, että maito loppui. Miksi ei voi ihan suoraan sanoa, että ei halua imettää? Miksi se on huonompi syy kuin muut? Pikkuvauva-aika voi olla todella rankkaa ja jos joku asia sitä edes vähän helpottaa, se usein tehdään.

Anteeksi jos loukkasin jotakuta mielipiteilläni. Imetyskeskustelu saa aina veret kiehumaan molemmissa "leireissä". Mielestäni imetys on jokaisen oma asia ja kaikki tekevät varmasti kaikkensa vauvan parhaaksi.

Ja jokainen päivä, kun äiti imettää on vauvalle hyväksi. Vaikka imetystä kestäisi vain kolme viikkoa, on se jo vauvalle paljon.
 
Luulen, että imetyskeskustelut on ihan sama juttu, kun alatiesynnytys vs. sektio... :kieh: Itse haluaisin imettää, mut siis esikon kohdalla mahdotonta oli...samoten haluisin kokea alakautta synnytyksen, mut sekin oli esikon kohdalla mahdotonta. Toivon vaan, että pääsis sellasille viikoille, jotta vois sitä alapäästä tapahtuvaa synnytystä kokeilla...Tosin tärkeintä mun kohdalla tai siis Taunon kohdalla ei oo se synnytystapa vaan, millä viikoilla se tapahtuu ja missä kunnossa molemmat ollaan.... ei kai huomaa, et rv 20 alkaa lähenemään. Se on se viikko, kun raskausmyrkytys oireita voi alkaa ilmaantumaan. Siis sitä ennen ei yleensä niitä tuu. PANIIKKI ISKEE...

Venla ja Tauno 18+6
 
Helmi mammaksi nyt en kyllä osaa neuvoa tohon profiilin kuvan laittoon, ku kuulosti, että teet ihan oikein. mulla on joskus kyllä tökkiny se kuvan vaihtaminen, että ei oo onnistunu. kannattaa kokeilla uudestaan.

kestovaipoista tälle meidän esikoiselle meinasin alkaa käyttään kestoja jo heti melkein aluks, mutta se jäi. no aloitin sitten pojan ollessa 8kk kestoilun pikkuhiljaa ja ostin vähitellen uusia. vieläkään ei kestoilla päivällä ihan täysin, ku ei oo tarpeeks ja kylässä ja yöllä käytössä kertikset. tarkoitus ois ostaa vielä muutama lisää niin voisi täyskestoilla kotosalla. ainut mikä itteä ärsyttää kestoilussa on se, että ne kakkavaipat pitää aina huuhdella kunnolla, joka ei oo mitään herkkua. parit villahousut pitäis kans kutoo, ku langatkin ois valmiina. saa nähdä teenkö vauvalle vai isommalle..

painonnoususta ei oo hajuakaan paljon on tullu, ku joulukuun alussa oli jo tullu 2kg. ei oo hirveenä haluttanu käydä puntarilla. toivottavasti jouluherkut ei oo hirveenä lisänny painoa :whistle: edellisestä tuli n. 15kg plus mitä viikon aikana siihen lisää oli kerennyt tulla, ku en puntarilla ja neuvolassa kerennyt käydä.

imetyksestä esikoista täysimetin 5kk ja kokonaan lopetin imetyksen pojan ollessa 1v3kk. mulla tuli maitoa paljon ja pakkasessa oli aina maitoa. koskaan ei tarvinnu lisämaitoa, paitsi sairaalassa, kun poika oli teholla. sillon olikin huolena, että lähteekö imetys koskaan käyntiin. mutta lähtihän se sitten ekana yhteisenä yönämme, kun pääsin pois omalta osastolta. muutamia kertoja pojalla oli kunnon syömislakkoja, mutta ei siinä auttanu ku tissiä tarjota, ku pullot ei ikinä sairaalan jälkeen kelvannu. raskastahan se välillä on imettää, ku pullo ei kelpaa, mutta oon onnellinen, että oli niinpäin, että pullo ei kelvannu ku että tissi ei ois kelvannu. on se kuitenkin niin helppoa antaa tissiä. ymmärrän kyllä niitä jotka ei halua imettää ja tiedän, että kaikilla ei tule maitoa tarpeeksi, mutta jos vain tulee, niin yrittäkää ihmeessä mahdollisimman pitkään, ku itsestä tuntuu hyvältä. oisin periaatteessa voinut vielä jatkaa iltatissiä vaikka olin ajatellut, että lopetan kun poika täyttää 1v, mutta eihän se niin ihmeellistä ollut imettää yli 1 vuotiasta, vaikka yksi kaveri kerran sanoi, että imetätkö sää VIELÄ? huh, ku tuli sepostusta...

hankinnoista
meidän pitää ostaa tuplat, mutta ostan kyllä käytetyt tai jotkut halvat ja sit turvakaukalo pitää kans ostaa. muutenkin onkin edellisestä kaikki säilössä ja jos tyttö tulee niin vaatteita varmaan jonkun verran tulee ostettua, mutta luultavasti ei kysytä sukupuolta etukäteen.

himotuksista itelle on maistunu tosi hyvin hedelmät ja vihannekset ja välillä ei oo tehny yhtään mieli karkkia tai suklaata, välillä taas maistuu.

hansu ja masuvauva 16+4
 
En todellakaan muista, kenen kirjoitukseen viittasi, kun en nimimerkkejä sen tarkemmin katsonut. -eikä sillä ole väliäkään.

Ottaa vain päähän, kun heti ajatellaan, etten imettänyt laiskuuttani vaikka taatusti imetys on se helpompi ratkaisu pulloon ja korvikkeeseen verrattuna...

Ei se "maidon loppuminen" ole monellakaan tekosyy, minäkin tunnen muitakin äitejä (itseni lisäksi) joilla maito ei ole kertakaikkiaan riittänyt.

En tiedä, vaikuttaako omalla kohdallani tuohon huonoon maidon tuloon myös se, että esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla ja kuopus käynnistettynä, eli synnytys ei kummallakaan käynnistynyt itsestään, mikä varmasti helpottaa maidon herumista.
Meillä on tuo vähämaitoisuus myös kait vähän sukuvikana; äitini ei meistä kolmeasta lapsesta ole imettänyt kuin kuopusta, minä ja veljeni olemme keskosia itsesynnyin vkolla 32 ja veli vkolla 35. (sektiot raskausmyrkytyksen takia) joten ei sinänsä ole tietoa, miten imetys olisi kohdallamme sujunut. Äidin äidillä ei ole maito myöskään tahtonut riittää, vaan on tuolloin (50-luvulla) antanut jo pienille vauvoille lisäruokaa, että hengissä pysyvät.

Olen kuitenkin aika toiveiksas tämän kertaisen imetyksen onnistumisen suhteen, ja aion toki yrittää. Itsellä on paljon kokemusta lehmistä ym. eläimistä, ja ainakin lehmillä vetimet "löystyvät" ajan myötä, eli kovinkin tiukkavetimisellä lehmällä maito tulee paremmin muutaman poikimisen jälkeen. -jospa minullakin kävisi niin.

vaunuista kyssäri millaisia vaunuja olette muut ajatelleet? Meillä on briot, pehmeällä kopalla, tosin koppaa en ole noilla syksyvauvoillakaan paljoa käyttänyt, vaan pitänyt vauvaa ihan makuupussissa. Kesällä kova koppa olisi varmaan kuitenkin mukavampi, onhan se enemmän "sänky" ja kesällähän on oikein hyvä nukkua ulkona, kun ei ole kovia pakkasiakaan. Ajattelinkin, kun meillä on mummolassa kovalla kopalla olevat vaunut, että haen ne tänne, ja vien nuo omat siksi aikaa mummolaan (siis äitini luo) jos siellä käydessä sattuu tarvitsemaan vaunuja.

Millaisia kokemuksia ja ajatuksia teillä on kovasta/pehmeästä kopasta?

Lisäksihän meillä on nuo Oran tuplat, joihin ei koppaa olekaan, mutta kyllähän vauvan saa niissäkin pysymään, jos ei muuten, niin siinä pehmeässä kopassa, jonka voi noihin laittaa myös.

Mahasta piti myös kertoa, kun joku ihmetteli, ettei maha ole kasvanut alhaalta yhtään, mutta navan yläpuolella on kunnon vararengas. Minulla on myös näin, Kyllähän alavatsalla tuntuu selvää "kovuutta" mutta navan yläpuolinen osa on se iso osa, ja oikein pakkautunut ylöspäin. Tuo navan yläpuoli on myös aika arka, eli esim. puulaatikkoa ei kestä suuremmin kantaa niin, että se nojaa vatsaa vasten, se sattuu! Samoin kaikki painavemmat nostot ottaa heti tuohon ylävatsaan.

Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, ja ihan selvästi kohtu on nyt työntänyt sisuskaluja ylemmäs, juurikin tuohon navan yläpuolelle. Suoliston kurinat ja murinatkin kuuluvat siltä kohdalta :eek:

Minulla on joka raskaudessa ollut todella pinkeä olo, nimenomaan tuntuu, että vatsa repeää, niin nytkin. Ehkä se on juuri tuota, että sisäelimet hakee uutta paikkaansa.

 
Vaunuista Mä ajattelin hobbiksesta tilata
noi carenan vaunut, kun mä tykästyin niihin silloin
ku toi pikkuveli oli vauva =)

Lisäsin masukuvan... mä alan olla jo missin mitoissa :LOL:


vivvi :heart: puhna puoli tuntia vaille 18+0
 
Oltiin eilen ekaa kertaa esikon kanssa uimahallissa. Tykkäs ihan mielettömästi. Sitte käytii vielä mäkkärissä syömässä. Mulla oli kummilikkakin mukana. Raukka pikkunen nukahti autoon, ja nukku sitte putkeen tähän aamuun. Otti sellaset pienet 12h unet. Eipä oo aikoihin moista tehny. Täytyy alkaa käymään useammin uimassa, kun tykkää niin kovasti.

Sain kudottuu neidille sukatkin. Alotin samasta langasta ponchon tekoa sille. Saa nähä kuin onnistuu, kun en oo eläissäni mitään virkannu. Nyt on vaan inspis päällä.

Venla ja Tauno rv19
 
Masukuva Rv 15+4




Meidän esikoinen synty 08/06. Hänellä on käytössä Emmaljungan smart duo combi 2006, kovalla kopalla. Ja oli aivan ihana kesällä. Todella tilava ja meni pitkään vaikka vauva kasvo vauhdilla.
Nyt kun toinen vauva tulee niin nuo myydään pois ja ostetaan Emmaljungan twin city crossit. Siihen ei saa kun pehmeän "kopan", eli se kantokassi. Harmi sillä se kova olisi ollut parempi.

Äippä Ja Nasu 15+5
:heart:
 
Teillähän alkaa masuja jo olla ihan hyvin. :)

Vaunuista piti sen verran mainita, että me ostettiin kesällä meen tällä hetkellä nuoremmalle tytylle Gesslein Swing-Fi vaunut (roosa). Taitavat olla vm. 2006. Takuuta niissä kai oli vielä vuosi jäljellä.
Miehellä vaan pukkaa pientä kriisiä niiden kanssa, jos tuleekin poika. Miten voi työntää poikaa vaaleanpunaisissa vaunuissa? :D
Mulle ei kyllä teetä ongelmia. Ovat niin kivat vaunut muuten! =)
 
Jaa vaunut... Miehen veljeltä saadan kolmen tytön käyttämät vaunut, mut uskon, et ihan hyvässä kunnossa on. Niiltä saatiin myös pinnis (ihan ku uus) ja saadaan kaikki muut autoistuimet, paitsi se eka (sen ne oli ennen uutisten kuulemista jo myyny ). Sitteri ja hyppykeinu pitäis sen ekan autokopan lisäks hommata. Mulla on onneks niin käsistään kätevä mies, et hoitotason se rakentaa itte. Ainii, yks lipasto tonne meijän oih-niin-tilavaan vessaan on vaippoja varten ängettävä, mut sen suunnittelussa lupas mun isoveikka auttaa (meillä on perheellä se kalusteliike, ni hommataa tehtailt aina kaikki omat mittatilauksena, ni saa sopivaa. Veroja ei tarvii maksaa, ku tulee omaan käyttöön ni halvaks tulee ;) ).

Nyt kysymys teille joilla on jo lapsia: Milloin tunsitte esikoisesta ekat liikkeet? Musta tuntu ku olisin joulun tienoilla tuntenu jotain, sit ei mitään ja toissapäivänä taas ehkä jotain. Mut taitaa olla toiveajattelua. Huolestuttaa jo...

Huomenna on neuvola. Pelottaa ihan tajuttomasti, et mitä jos ei sydänääniä kuulukkaa... :/

rypäle ja pallopää 15+5
 
18+0 :heart:
Ja torstaina neuvola...jee..
Äijä tulee tänään reporankana kotiin :heart:
Olikin jo ikävä..

ImetyksestäMä imetän näillä näkymin
ainakin sen 3kk ekaa kuukautta ja katson sit uudelleen.
Turhaahan tuota etukäteen miettii,
kaikki selviää aikanaan.

Hyvää sunnuntaita kaikille mammoille!

Vivvi :heart: puhna 18+0
 
Vaunuista...Meillä on nyt emmaljungan ceroxit pehmeellä kopalla ja yritetään selvitä ilman kaksostenrattaita,ihan niinkin yksinkertaisesta syystä,että ne ei mahdu meille ovesta sisään ja ulkosäilytys mahdollisuutta ei ole...Onhan toi esikoinen kesällä parivuotias ja muutenkin vaunuilla liikutaan aika vähän.

Imetyksestä...Yritän imettää niin pitkään kuin mahdollista.Toivon mukaan ainakin sen 6kk.

Rypäle:Mä tunsin ekat liikkeet esikoisesta viikolla 17,mut mulla olikin istukka edessä,mikä vaimensi niitä ekoja liikkeitä.

Bamse 18+2
 
Tulin valittaa omaa oloain...kävellessä sattuu alavatsaa aikas kovasti :(
Enkä ees osaa kipuu kuvailla muuten ku sellane tasanen vihlonta tuntus joka askeleella.Ei kuitenkaan terävä vihlaisu.
Muutenkin istuessa alavatsa pinkeen oloinen.
Tunnustelen täs oloain tän illan ja huomen soitan kyl neuvolaan jos ei yhtään helpota.

Nyt vetäydyn pötkötteleen ja kuuntelemaan dopplerilla pikkuista.
 
vaunuista meidän tarvis ostaa vielä vaunut vaikka kaksostenrattaatkin tuli ostettua,mutta jos niille ei tulekaan käyttöä..ja muutenkin on mukavempi vauva laittaa vaunuihin nukkumaan..
mä olen miettinyt noita Emmaljungan crosswayrattaita citykopalla tai smart duo
mutta mies haluaa ostaa vaunut sitten vasta kun tiedetään kumpi on tulossa :D
 
ursulainen: lepäilehän nyt kovasti.

rypäle: muistaakseni esikosta tunsin liikkeet rv16. Mut mitään rasvakerrostakaan ei ollu sillon edessä, kai se jotain vaikutti? Nyt tuntenu useamman viikon heikosti liikkeitä, en vieläkään ihan hirveen hyvin tunne. Tunnistan kyllä liikkeiksi. Istukka siis edessä. Kerran ihan kylkiluiden alla tunsin jopa kädelle ne pikkupotkut :heart:

Venla ja Tauno rv19
 
heips pitkästä aikaa!

neuvolassa kävin perjantaina ja kuunneltiin sydänäänet ja juteltiin...ei oikein muuta...niin ja se toisiks tärkein: olin laihtunu kilon lokakuusta!!mulle kun ei saisi paljoo noita kiloja tulla kun tota lähtöpainookin oli jo kiitettävästi.

nyt riesana on ikenet ja nenän limakalvot...nenästä tulee n. kerran viikossa verta ja suussa maistuu päivittäin ja välillä sattuu ikeniin niin pirusti... mulla tulehtuu ikenet heti kun oon raskaana ja loppuu vasta kun raskauskin loppuu..siihen ei auta mikään..niin oli esikoisenkin kanssa.

nyt riesaksi saapui todella paha kurkkukipu...imusolmukkeet niin turvoksissa että ei uskalla kohta ees nielasta, viime yönä heräsin siihen kipuun kun nielasin..voi olla että huomenna syyään vaan jotain lientä et sais ees jotain alas.

Aamusin kun herää niin on masukki oikein esillä mut kun aina on niin kiirus vessaan kun herää ettei kerkee ihailee..eli aamusin on maha ihan pömpöllään niin että tuntee kohdun todella selvästi ja vielä että missä kohtaa masukki on, mutta käyppä vessas ja mee takas makaamaan ni johan se luikahtaa karkuun ajattelin et sillon vois olla paras aika kuulostella liikkeitä, mutta millä kerron pissalle ettei tarvii tulla viel!?! mulla kun on taaksepäin kallistunu kohtu ni se vähän heikentää noiden liikkeiden tuntemista.

nyt täytyy poistuu sänkyyn odottaa et sauna ois lämmin jos se vaikka helpottais tohon kurkkukipuun..

anteeks tästä romaanista missä ei ollu ku omaa napaa.

wiivi84 & ? 16+4 (ultran mukaan 17+1)
 
Mie tunsin esikosta liikkeet ekan kerran vk:lla 20 oikein selkeesti, että voin silloin sanoa niitä liikkeiksi. Tuntuu olevan TODELLA yksilöllistä, joten ei syytä huoleen, jos sulla rypäle ei vielä tunnu!

Vaunuista tuli vielä mieleen... mie tahtoisin esim. ABC:n 3-pyöräiset tuplarattaat kauppareisuja ym. varten. Meillä kun tuo nuorempi on silloin kyllä jo 3 v, mutta on niin nopeeta sorttia, että olisi kiva saada se vielä vaunuissa istumaan... Mutta voipi olla että mennään ihan nuilla normaaleilla yhdistelmillä... Lenkille pääsen aina iltasin, kun mies tulee kotiin... voi sitten vaikka vauvan kanssa kaksin mennä...nyt kun nuorimman kanssa ei ole voinut lähteä kaksin, kun vanhempi on jäänyt aina kotiin huutamaan. Nyt ois sit helpompi jättää molemmat vanhemmat tytöt iskän kanssa kotiin odotteleen. =) Menipäs selitykseksi... =)
 
Heräsin tuos pikkase ennen kuutta ja het tul selväks et kivut kävellessä jatkuu sekä istuttaessakii maha pahan tuntuinen :(

Illalla pitkän pyydystyksen jälkeen löyty pien :heart: dopplerilla,mut silti pieni pelko jäytää mieltä.
Ei auta ku soitella neuvolaan kunhan se aukeaa.

Sori tää oma napa...luen kyl tei kaikkien jutut.
 
Ursulainen: onko ne niinkun supistuksia? Vai tuntuuko että se maha painaa jotenkin? Voisko ne olla niitä liitoskipuja???? Ota nyt rauhallisesti ja meet siellä neuvolassa käymään. Hyvä jos löysit pikkusen. Sehän on pääasia. Kivut kyllä kestää, jos tietää, että pikkusella on kaikki hyvin.Lepäät kovasti, jos ne kivut sillai helpottaa :hug:

Venla ja Tauno 19+1
 

Yhteistyössä