Keskenmenon jälkeen plussanneet syksyllä 2013

kukkurukuu Siinä vaiheessa todella toivon, että ymmärtävät! :p Eivät he ilkeitä ole, vaan ajattelemattomia ja impulsiivisia, eivät siis ajattele tekojaan tai niiden seurauksia nenäänsä pidemmälle (mikä taitaa kyllä muutenkin nuorilla olla ihan yleistä)...

Toivon kyllä, että pääsisin pian kertomaan työpaikalla tästä, se helpottaisi työntekoa niin paljon kun ei tarvitsisi keksiä selityksiä, miksi ei voi tehdä sitä tai tätä. Jotenkin sitä vaan pelkää, että töissä sattuu joku peruuttamaton vahinko lapselle.

Mutta kukkurukuu, kai sä saisit sairaslomaakin töistä, jos pahoinvointi on niin voimakasta? Tuskin hirmu huonossa olossa pystyy kunnolla työskentelemäänkään, joten on turha "rääkätä" itseään työllä, jos olo ei sitä salli. Hyvällä omatunnolla siis sairaslomaa vaan :)
 
ralliruutu Siis mä oon sairaslomalla. Ollu nyt viikon. Oon poissa töistä ja koulun kautta työssäoppimispaikasta. Siellä työssäoppimispaikassa vaan on nyt joku ongelma... Oon sinne saikkulaput vieny ja sen enempää niitten ei tarvis kysellä. Oikein rassaa jatkuva urkkiminen.

Enkä todellakaan viitti asiakaspalvelutyöhön mennä kakomaan ihmisten eteen... Vois toisaalta kyllä ilmeet olla näkemisen arvosia :D

Pystytkö sä tekeen siellä töissä jotain muuta, kun olla niitten nuorten kanssa? Toi tuuppiminen kuulostaa musta tosi pelottavalta... :( Ehkä kannattaa siellä töissä jo sanoo, että tietää laittaa sua esim. "turvallisempaan" duuniin...?
 
Hei Kaikki! Osaako kukaan kertoa? Viime yönä heräsin siihen että vuodevaatteet märät, kirkasta verta oli tullut melko paljon samanverran ku normi menkoissa. Kävin tänään päivystyksessä ja ultrasivat siellä, vauvalla näkyi syke ja liikkui laittoivat kotiin ja kehottivat lepäämään. Nyt mietityttää et mitä toi vois olla, pelottaa et menee kesken ja tosiaan sitä verta tuli ei pelkkää "tiputtelu vuotoa". Kysyin myös lääkäriltä onko kohdunsuu auki tai lyhentynyt johon tk lääkäri vaan: ei se näyttäis olevan auki, ja on tuota pituutta ihan ok....??? Jäi vähän tunne et mitä?

Onko muilla ollut verenvuotoa raskaana ollessa ja miksi?

Papumamma rv 9+1
 
Niin.. Enhän mä tänne ookkaan avautunut... Mun tosiaan pitäis olla työssäoppimassa nyt, mutta oon saikulla. Työssäoppimispaikasta oli alettu hiillostaan mun opettajaa, et miks en oo sinne tullu ja mun opettaja kun eiv oi sitä niille kertoo, pyysi, että mä soittaisin sinne ja selittäisin tilanteen. No mä soitin ja kerroin missä mennään ja vastaus oli tää:
pomo "mun pitää kertoo tästä muille työntekijöille"
minä: "miks? mä en halua, että tästä puhutaan viellä, koska tää on niin alussa ja oon jo kokenu 2 keskenmenoo"
pomo: "Me ollaan täälä tosi tiivis yhteisö ja jos susta tuntuu, että tää harjotteluaika on jotenkin huono, niin voidaan me kattoo sitä myöhemminkin..."
minä: "siis en tarkottanu, että olis huono hetki, vaan että en todellakaan halua, että tästä raskaudesta puhutaan eteen päin."
pomo: "meillä ei oo salaisuuksia, mun pitää kertoo"
minä: "sinä et kerro kenellekkään ja mä kerron sitten itse, jos siltä tuntuu, jos tulen maanantaina"
pomo: "ai niin, jos et voi tulla ens viikolla, niin meijän pitää ottaa joku muu tilalle"
minä: "selvä. Kiitos hei!"

Vaikka olisinkin työkykynen (ihan kun olisin), niin hakisin saikkua ihan piruuttani. En todellakaan oo menossa paikkaan, missä ihmisillä ei oo yksityisyyttä. Ymmärrän kyllä, jos ite haluaa kertoo, mutta se ei oo POMON tehtävä. Se ei sais ees sanoo, että mä oon saikulla vaan, että mä en vaan pääse tuleen. ÄRSYTTÄVÄÄ!!!!
 
miss_piggy
papumamma:En osaa sanoa, mutta jos syke näkyi ja kaikki ok, niin voiko olla että olisi ollut esim. jotain istukkavuotoa tms?

ralliruutu:Sinuna ehkä kertoisin töissä jo tuosta raskaudesta, jos joudut tuollaisiin tilanteisiin missä tönitään ja tuupitaan, niin ainahan on se vaara että jotain sattuu..

kukkurukuu:Voin sanoa että ei se pelko helpota koskaan. Ei edes näillä viikoilla. Itse kerroinkin raskaudesta oikeastaan vasta nt-ultran jälkeen kun tiesi että kaikki oli kunnossa. On mullakin välillä ollut ristiriitaisia tunteita tätä raskautta kohtaan, välillä tuntui että mitä ihmettä oon tekemässä ja onko musta äidiksi ja varsinki se pahoinvointi vaikken oksentanutkaan kertaakaan oli jotain aika veemäistä. Nyt kuitenkin odottaa jo innolla sitä vauvan syntymää ja pelko pysyy aisoissa aina kun tuntee ne vauvan potkut... Mutta kyllä valitettavasti keskenmenon kokeneilla taitaa jonkunlainen pelko olla perseessä siihen asti kun lapsi on 18v ellei kauemminkin :)

piggy ja 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: kukkurukuu
Onnea serenadelle vauvasta :)

Kiitoksia kaikille onnitteluista :flower:

Ti aamuna tosiaan heräsin siihen kun veet meni. Vesi oli hieman veristä, ja kun neuvolasta oli sanottu että mennä lanssilla sairaalaan, niin soitin sitten samantien kyydin. Käyrillä ollessa vettä rupes valumaan taas ihan kunnolla, ja muuttu enempi veriseksi, jolloin pyydettiin lääkäri ultraamaan. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan kohdussa näkyny, ja siirryin saliin muutamaksi tunniksi seurantaan. 10 aikaan lääkäri kävi kierrolla, ja siirryin osastolle ootteleen, kun kohdunsuun tilanne oli epäkypsä. Lapsivettä tuli aina välillä ihan reippaasti, eikä ollut enään niin veristä kuin aamulla. Ke aamuna laitettiin ballonki, ja se sai olla 8t paikoillaan kun ei itestään tippunu. Keskiviikkona vettä ei enään juurikaan tullut. Yöllä kolmen aikaan heräsin että taas tulee vettä ihan reippaasti, mutta vessassa paljastuki että oli verta. Käyrillä vauvan syke oli onneksi hyvä, ja vauva liikku. Lääkäri pyydettiin ultraamaan, ja pienen siistin hematooman löysi kohdusta istukan vierestä. Istukka itessään oli kuitenki reunoilta siisti. Ballonki oli hieman avannu paikkoja, ja lyhentäny kanavaa, joten lääkäri siirsi mut saliin ja puhkas kalvot. Oli siis jostain ylempää puhennu aikasemmin. Lapsivettä tuli niukasti ja se oli veristä. Sitten vauvalla rupes sykkeet laskeen supistusten aikana. Verisen vuodon ja sykkeiden laskun takia päädyttiin sitten kiireelliseen sektioon. Ei keretty kauaa olla salissa ennen ku mentiin sektioon. Oli hyvä että lapset oli mummulassa, ja meiltä ajaa alle 10min sairaalaan, niin kerkes mieskin mukaan.

Vauva oli hyvävointinen ku synty, hieman ainaki väristä otettiin pisteitä, kun ekat pisteet oli 7. Vauvan syntyessä kohdusta oli tullu muutama kohtalainen hyytymä. Istukka kuitenki oli siisti, ja vuotokohta ei selvinny.

Hieman tietty harmittaa kun en saanut alateitse synnyttää, vaikka itestään käynnistykin, mutta pääasia että vauva voi hyvin. Tosin nyt ollaan verensokeriseurannassa, kun ei meinaa tasottua, ja varulta seurataan bilirubiiniakin, kun esikonen joutu valoon. Onneks mulla on yhen hengen huone, niin saan vauvan tänne samaan huoneeseen jos joutuu valon alle. Oishan tuo ihana jo päästä kotia viettään vauva-arkea, kun kuitenkin olen jo tiistai aamusta täällä sairaalassa ollut : / Oma vointi on hyvä nyt kun liikkeelle pääsee. Torstai oli rankin kun piti sängyssä vaan maata.

En tiiä onko meidän lapset nyt tässä. Alakautta en enään voi synnyttää, niin se kyllä kieltämättä harmittaa. Ja tämä kokoaikanen huoli vauvasta, sekä kamala koti-ikävä. Niinhän sitä sanotaan että aika kultaa muistot, mutta tulevaisuus näyttää miten käy.

Hurjasti tsemppiä kaikille odottajille. Toivotaan että kaikilla sujuu raskaus ja synnytys hyvin. Tää oli kyllä niin huippu ketju, kiitos kaikille vertaistuesta! Käyn varmasti aina välillä täällä lueskelemassa teidän kuulumisia, mutta kommentointi jää vähemmälle.

Marlin ja Vimma 2pv :heart:
 
kukkurukuu, no onpa tosiaan ikävä tilanne sulla! Ei todellakaan ole pomon asia kertoa muille työntekijöille sun henkilökohtaisista asioista, se ei todellakaan niille kuulu vaikka joutuisit olemaan poissa töistä.

Meillä on se tilanne, että tosiaan työntekijöistä on pulaa jo ennestään, enkä voi mitenkään saada raskauden ajaksi muita hommia meidän puljusta. Lähimmälle esimiehelle kerroin tilanteestani jo viikolla 7+, kun töissä tuli vaaratilanne, jonka seurauksena pelästyin ja menetin malttini yhdelle asiakkaalle ihan täysin (jouduin siis selittämään pomolle, miksi meni hermot ihan totaalisesti). Silloin mun vatsaan kohdistui siis voimakas töytäys ja ajattelin lähimmän esimiehen voivan vaikuttaa siihen, että saisin töissä vähän tukea muilta työntekijöiltä eikä tarvitsisi työskennellä niin paljon yksin. Mutta koska henkilökuntaa on muutenkin jo aivan liian vähän, en saa työparia, joka olisi siis sekä minun että asiakkaiden turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Mutta ei, kun säästetään kaikessa niin sitten säästetään...

Mutta tosiaan, lähimmälle esimiehelle kerroin tosiaan raskaudesta, ja kuukauden verran tuo osasikin pitää asian omana tietonaan, ennen kuin meni möläyttämään palaverissa (jossa en siis itse ollut paikalla flunssasta johtuvan sairasloman takia), että "niin ja X:llekin pitäisi alkaa kohta etsimään sijaista, koska se on raskaana". Kyllä mulla silloin otti kupoliin, kun kuulin tästä työkaverilta, joka oli ollut kyseisessä kokouksessa (ja joka kyllä jo tiesi mun tilanteesta, kun oli kuullut siitä mieheltään, joka on taas mun miehen hyvä kaveri). Ja tää mun työkaveri oli sitten taas mennyt kertomaan vielä eteenpäin yhdelle työkaverille, joka ei ollut palaverissa kuulemassa asiasta :mad:

On se raskaus vaan jotenkin niin ihmeellinen asia, että siitä ei näköjään voida pitää turpaa kiinni ollenkaan...
 
Marlin ja serenade onnea ihan hirveästi nyyteistä :heart: NYt vaan vauva arkea viettämään :)

ITsellä olo aika tukala kun tuntuu, että vaavi on hävinny jonnekki tuonne aivan järkyttävän alas. Kävely tettää työtä kun saa lyllertää "meloni jalkojen välissä". Ei tosiaan kiva jos vielä 6vkoa tätä... :S

kukkurukuu Onpas ikävä pomo sulla. Luulis tietävän omat velvollisuutensa ja olla kertomatta tuollasia asioita eteenpäin. ITse varmaan antasin kovaa palautetta pomolle tai pomon esimiehelle tuollasesta käytöksestä. Mut tsemppiä nyt jatkoon ja jaksamista :)

p.ö.m.p.p.i.s rv 33+5

No huomenna nvla ja katotaan mitä sinne sitten kuuluu.
 
Serenade Onnea komean kokoisesta tyttölapsesta :)

).( ei mitään erikoista. Paitsi, että heräsin yöllä kun vanhin muksuistani (täyttää kohta 18) tuli kotiin ja sitten jouduinkin siirtymään sohvalle nukkumaan, kun oli niin huono olo.
 
Serenadelle vauvaonnea!

Pitikin kiusata kohtaloa aiemmin tällä viikolla ja leijua, miten tässä viidennessä, mutta toisessa näin pitkälle jatkuneessa raskaudessa oon ollut rauhallisin fiiliksin ja kaikki mennyt hienosti. Tänään sitten kalautettiin päistikkaa takaisin todellisuuteen. Jouduin osastohoitoon määräämättömäksi ajaksi jatkuvien supistelujen ja pari päivää kestäneen verensekaisen tuhruvuodon takia. Selvisi, että supistukset tehneet tuhojaan, kohdunsuun tilanne huono ja ennenaikaisen synnytyksen riski suuri. Sain vauvan keuhkoja kypsyttävän ekan kortisonipiikin tänään, huomenna toisen vuoro. Lisäksi saan mitä lie supistuksia ehkäisevää lääkettä. Tulehdusarvotkin hitusen kohollaan eli joku infektio saattaa olla muun mukavan lisäksi. Täällä sitä pötkötetään pääpuoli hiukkasen alas päin, jeejee. Vauvalla onneksi kaikki hyvin ja istukka toimii normisti. Kunpa vaan pieni ainakin muutaman viikon saisi kasvaa kolossaan, mielummin vielä monta kuukautta. Vielä olisi liian aikaista syntyä, kun viikkoja kasassa vasta 25+5. Niin kova huoli pikkuisen puolesta. Onneksi voin luottaa miehen hoitavan hienosti kotiasiat meiän 1-vuotiaan murusen kanssa, että saan rauhassa keskittyä lepäämiseen. Kyllä osaa v...taa tää tilanne!!

Paljon, paljon parempaa onnea teille muille!
 
wallaroo Paljon tsemppiä! :heart: Lepäiles nyt kunnolla ja toivottavasti pikkuinen jaksaa vielä olla! :)

giraffe Tervetuloa! :)

Miwwi & masuasukki 13+0 poks!

Muoks. Mä yritin tässä mietiskellä ja lueskella tuota äitiyspäivärahan suurutta. Mulla on siis sellainen tilanne, että työsopimus on vuoden loppuun ja en tiedä ja en usko että saan jatkaa, eli osaako joku sanoa kuinka se äitiyspäiväraha silloin menee? Työttömäksi jouduttua saan kyllä liitolta rahaa, mutta ei sekään mikään hurja summa oo. Minkälaisia tilanteita teillä muilla on ennenkuin jäitte/jääte äitiyslomalle? Tai aikaisempia kokemuksia näistä?
 
Viimeksi muokattu:
miwwi Tässä on miun mielestä aika hyvin selvennetty:

Yleensä vanhempainpäivärahan määrä lasketaan verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan – ei nykyisten tulojesi perusteella. Määrän vaikuttavat elämäntilanteesi ja saamasi tulot. Minimipäiväraha on aina 23,77 euroa arkipäivältä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien pyhäpäivät.

Tuen määrä lasketaan

verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan, kun olet ollut työssä.
päivärahaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan, jos tulot ovat nousseet vähintään 20 % verotuksessa vahvistetuista tuloista.
päivärahaa edeltäneen etuuden mukaan, jos olet esimerkiksi opiskellut tai ollut kuntoutuksessa, sairaana tai työttömänä.
edellisen vanhempainpäivärahan suuruisena, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta.
lyhyen työskentelyn tulojen mukaan, jos ne ovat verotuksessa vahvistettuja tuloja suuremmat (esim. jos äiti on palannut töihin lyhyeksi aikaa).
 
miss_piggy
Miwwi:Ite kuulun YTK:hon (yleinen työttömyyskassa) minkä kautta saan päivärahaa nyt kun oon työtön. Mutta liittohan ei maksa sitten mitään äitiyspäivärahaa, vaan sen maksaa Kela. Kelalta saa ensin sitä äippärahaa, ja sitten kun se loppuu pitää vissiin hakea jotain vanhempainrahaa. Eli samaan aikaan ei saa liiton rahaa ja kelan rahaa.

Sen kummemmin en oo perehtyny, mutta töissä olen ollut nyt esim. vuonna 2012 vain kesäkuusta elokuuhun, ja sitten marraskuusa 2012 elokuuhun 2013 jos nuo nyt jotain johonki vaikuttaa...

22+3
 
13+0:n kunniaksi takana 14 tuntinen työpäivä ja olo aika väsynyt..
giraffelle tervetuloa ja laitahan pientä riviä tulemaan niin lisäillään listoille :)

Mä tänään töissä mietinkin, että pakko avata kone ja tulla vielä kattomaan miten täällä voidaan ja etenkin tsekkaamaan, miten Miwwillä poksuu viikot :D PregnancyBuddy - päivän tarkkuudella.
 
Eilen oli tän pahoinvoinnin kanssa pahin päivä tähän mennessä. Mutta sitten jotenkin taas se valo muhun uskoo, että vaavalla on kaikki hyvin!! Tää pahoinvointi on mun mielestä pahempaa, kun sillon kkm:n kanssa.
Ens viikolla ultra perjantaina!
Aika menee jotenkin toooosi hitaasti, mutta sitten kuitenkin nopeesti! Kohta vaihtuu viikot taas!!
Eli aika positiivinen mieli :)
Kukkurukuu 8+4
 
Kiitosta vaan tsempeistä ja kauniista ajatuksista Joosukka, p.ö.m.p.p.i.s ja Miwwi! Täällä sitä edelleen yhdessä kasassa pötkötellään. Vauvan keuhkoja vahvistavat kortisonipiikit saatu ja supistuksenestolääke sekä täyslepo rauhoittanut tilannetta! Verinen vuotelukin tyrehtynyt, joten alkaa olla positiivisempi olo. Salainen haave olisi päästä kotihoitoon tällä viikolla, mutta kuulema varauduttava viikkojen osastohoitoon. No, roikun vaikka jalat ristissä pää alas päin, jos se vaan auttaa pitämään vauvan mahassa. Tänään poksutaan 26+0. Jokainen päivä eteen päin on voitettu päivä :)

Miwwi Ensisijaisesti sun äitiyspäiväraha taitaa määräytyä vuoden 2012 vahvistetun verotuksen mukaan, kun äitiysloma alkaa vuonna 2014. Onkos sulla silloin ollut nykyistä paremmat tulot? Voi myös hakea kuuden edellisen kuukauden tulojen mukaan, jos ne olleet 20% 2012 vuoden verotusta korkeammat ja on muitakin mahdollisuuksia. Taisi p.ö.m.p.p.i.s jo vastaillakin aika perusteellisesti. Kyllä noiden etuuksien hakeminen on sellasta saikkaamista ja pykäläviidakkoa, että saa olla tosi tarkkana. Mulla esikoisessa määräytyi juuri sen vuoden tulojen mukaan, kun oli pitkään aikaan heikoimmat tulot ja kuuden edellisen kuukauden tulot oli vaan 18,5% paremmat, joten ei otettu huomioon. Kyllä harmitti!
 
miss_piggy
Ostin dopplerin huuto.netistä käytettynä, maksoi alle 20€. Nyt myin sen täällä eteenpäin kun en enää tartte. Esim. raskauskeiju.fi myy aika halvalla ihan sitä perusmallia..

En tiedä oonko jotenki omituinen, mutta välillä mua pistää ärsyttämään tämä koko raskaus... :whistle: Siis koko vauvahömpötys ja hössötys, kaikki hankinnat, vauvapuheet, raskaus ja kaikki siihen liittyvä. Tekis vaan mieli yksin omassa omituisuudessaan kasvatella mahaa ilman mitään hankintoja tai muuta höösäämistä, tai hypätä koko raskausajan yli siihen ku toukka on syntynyt.. En tiä... tämmösiä tunteita vaan herää välillä :stick:

22+4
 

Yhteistyössä