Kotiäitiys ei ole työtä eikä kotiäiti ole mikään arjensankari...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
...
[QUOTE="vieras";23262444]Ei tarvi maksaa palkkaa, kotihoidon tuen otan iloisesti vastaan, mutta olisin kotona vaikka en sitä pientä rahaa saisikaan (noin 300 e käteen).

Mutta mielestäni kaikki (paitsi sosiaalitapaukset ja lääkärin lähetteellä) saisivat maksaa hoidosta todelliset kustannukset eli n. 800 e/kk.

Ei tämä ole rasittavaa (tai on joskus tietenkin, varmaan sullakin joskus menee hermot lasten kanssa). Tämä on minun valintani ja pidän tästä. Joskus taas menen töihin, mutta nyt elän näin. En vain ymmärrä, että kotitöistä tehdään näin iso numero. Minä vastaan lasteni kasvatuksesta samoin kuin se sun lasten lto. Eli teen muutakin kuin pyykkään. Ja kyllä, tämä on ihanaa. Mutta myös rankkaa joskus, kuten kai kaikki äitiys ja elämä ylipäätään.[/QUOTE]

Todellakin näin. Ja jos se 800 olis liian iso maksu, niin voishan siitä poistaa sen 300, mitä maksetaan kotonakin lastaan hoitaville. :p
 
"qAz"
[QUOTE="vieras";23261325]Oman talouden kotitöistä ei palkkaa makseta tai omien lasten hoitamisesta, ja hyvä niin. Se ei ole mitään työtä. Jokaisen omavalinta on hankkia lapsia ja niiden hoidosta tarvi maksaa yhtään ylimäärästä. Kotiäiti voi vaikka tehdä keikkatyötä jos raha ei riitä. Ja ei ne kotityöt työäideltäkään minnekään karkaa, siellä ne odottaa työpäivän jälkeen tekemistä. Mutta eihän se kotimamma sitä tajua vaan nostaa itsensä jalustalle kun pesi lattiat ja tyhjensi tiskikoneen ja antoi Vili-Martille aamupalaa.[/QUOTE]


Peesi.
 
motto
[QUOTE="vieras";23262444]Ei tarvi maksaa palkkaa, kotihoidon tuen otan iloisesti vastaan, mutta olisin kotona vaikka en sitä pientä rahaa saisikaan (noin 300 e käteen).

Mutta mielestäni kaikki (paitsi sosiaalitapaukset ja lääkärin lähetteellä) saisivat maksaa hoidosta todelliset kustannukset eli n. 800 e/kk.

Ei tämä ole rasittavaa (tai on joskus tietenkin, varmaan sullakin joskus menee hermot lasten kanssa). Tämä on minun valintani ja pidän tästä. Joskus taas menen töihin, mutta nyt elän näin. En vain ymmärrä, että kotitöistä tehdään näin iso numero. Minä vastaan lasteni kasvatuksesta samoin kuin se sun lasten lto. Eli teen muutakin kuin pyykkään. Ja kyllä, tämä on ihanaa. Mutta myös rankkaa joskus, kuten kai kaikki äitiys ja elämä ylipäätään.[/QUOTE]

Miks aina pitää mainita että lto vastaa lapsen kasvatuksesta, kun eihän se p*ruvie niin mene. Kyllä mulla ainakin on sen verta älliä että tiedän kenellä kasvatusvastuu on. Lapset ovat hoidossa koska taloudellisesti niin on pakko. Ja mitä mä odotan hoidolta on se että lapsilla on päivällä kaverita ja kivoja leikkejä/arkartelua/ym. En mä odota että lto opettaa lapsen syömään, tai pukeen, tai käyttäytymään. Se kaikki lähtee täältä kotoa jossa lapset kuitenkin on 75-85% viikkotunneista. Sä painotat omaa täydellisyyttä kun olet kotona ja se kuitenkin kattaa "vaan" tuon 15-25% viikon tunneista.
 
"aaa"
Mikä ero siinä on?
Arvostatko sitä toista lasta enemmän kuin omaasi?
Sinulle siis on ihan sama, jos joku vie lapsesti vaikkapa vuodeksi ja antaa tilalle naapurin lapsen!!! En oikeasti tajua, miksi te teette lapsia, jos ette välitä heistä yhtään. Itse ainakin rakastan omia lapsiani, vietän mielelläni heidän kanssa aikaa, leikin, laulan, kasvatan ja seuraan heidän kasvuaan. Sen sijaan jos viereisen rapun Lissu tuo lapsensa minulle hoitoon, niin kyllä se aika lailla eri asia on, kuin että leikkisin oman lapseni kanssa. En minä sitä vapaahetoisesti päivätolkulla, saati vuosia tekisi.
 
"aaa"
[QUOTE="vieras";23262494]Se vissi ero on se, että omien lasten kanssa lähtee hermo helpommin. :D Minusta on kyllä työnä ihan sama hoitaako omia vai toisten klo 8-16. Ne toisten tosin lähtee pois klo 16...
Mutta työmäärä on ihan sama, siis askartelut, puistoilut, kerhoilut, muskaroinnit, komentamiset ym.
Eli en ymmärrä pointtiasi.
Miten niin olisi eri työmäärä oli ne sitten kenen tahansa lapsia. ???[/QUOTE]

Sama kysymys sinullekin, eli jos lapsesi ovat sinulle noin yhdentekeviä, niin miksi ihmeessä hukkaat aikaasi heidän kanssa kotona olemiseen? Jos kerran sinulle on ihan sama, vietätkö päivän naapurin vai omien lastesi kanssa, niin minkä ihmeen takia roikut siellä kotona?
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262566]Sama kysymys sinullekin, eli jos lapsesi ovat sinulle noin yhdentekeviä, niin miksi ihmeessä hukkaat aikaasi heidän kanssa kotona olemiseen? Jos kerran sinulle on ihan sama, vietätkö päivän naapurin vai omien lastesi kanssa, niin minkä ihmeen takia roikut siellä kotona?[/QUOTE]

Mitä ihmettä sä nyt melskaat? Varmaan kirjoittaja tarkoitti että ihan sama määrä siinä on tekemistä,oli sitten oma tai vieras lapsi.
 
[QUOTE="aaa";23262566]Sama kysymys sinullekin, eli jos lapsesi ovat sinulle noin yhdentekeviä, niin miksi ihmeessä hukkaat aikaasi heidän kanssa kotona olemiseen? Jos kerran sinulle on ihan sama, vietätkö päivän naapurin vai omien lastesi kanssa, niin minkä ihmeen takia roikut siellä kotona?[/QUOTE]

Miksi sinä haluaisit nähdä kotiäitiyden työnä joka pitäisi olla rasittavampaa kuin ansioäidin äitiys?
Miten äitiyttä voi verrata ansiotyöhön, ainakaan jos työ ei ole elämäntapa.
 
"aaa"
[QUOTE="vieras";23262582]Mitä ihmettä sä nyt melskaat? Varmaan kirjoittaja tarkoitti että ihan sama määrä siinä on tekemistä,oli sitten oma tai vieras lapsi.[/QUOTE]

Meuhkaan sitä, että mielestäni se, että vietän päivän askarrellen ja laulaen oman lapseni kanssa ei ole sama asia, kun että vietän päivän naapurin lapsen kanssa askarrellen. Tuon jolla viestin laitoin, oli sitä mieltä, että se on ihan sama. Tätä ihmettelin, ja ihmettelen edelleen.
 
Mä olin melkein 4 vuotta kotiäitinä ja välillä tein osa-aikaisena töitä. Nyt lapsi on ollut vuoden hoidossa. Kotiäityidellä on omat hyvät ja huonot puolensa. Saa olla lapsen kanssa ja seurata kehitystä. Nyt muksu on jo isompi ja viihtyy hyvin hoidossa kavereiden kanssa!
 
[QUOTE="aaa";23262551]Sinulle siis on ihan sama, jos joku vie lapsesti vaikkapa vuodeksi ja antaa tilalle naapurin lapsen!!! En oikeasti tajua, miksi te teette lapsia, jos ette välitä heistä yhtään. Itse ainakin rakastan omia lapsiani, vietän mielelläni heidän kanssa aikaa, leikin, laulan, kasvatan ja seuraan heidän kasvuaan. Sen sijaan jos viereisen rapun Lissu tuo lapsensa minulle hoitoon, niin kyllä se aika lailla eri asia on, kuin että leikkisin oman lapseni kanssa. En minä sitä vapaahetoisesti päivätolkulla, saati vuosia tekisi.[/QUOTE]

Ei tietenkään ole sama, minähän hoidan pienet lapseni ihan itse enkä anna heitä muiden riesaksi. Eli siis jos oma lapseni on päiväkodissa, ja minä hoitaisin neljää vierasta lasta kotonani, tekisin arvokasta työtä, mutta koska hoidan omaa lastani omassa kotona 300e:lla kuussa, se ei ole mitään vaan lorvailen?
 
"aaa"
Miksi sinä haluaisit nähdä kotiäitiyden työnä joka pitäisi olla rasittavampaa kuin ansioäidin äitiys?
Miten äitiyttä voi verrata ansiotyöhön, ainakaan jos työ ei ole elämäntapa.
Olet ymmärtänyt väärin. En näe kotiäitiyttä työnä, päinvastoin. Mielestäni oman lapsen kanssa oleminen ei ole työtä. Sitä tässä olen aika monta kertaa yrittänyt toitottaa.
 
Fleur de la Cour
Minä olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Olin joskus aikanaan 4 vuotta kotiäitinä. Sen laiskempaa ja helpompaa aikaa tuskin elämässä oli. Aina oli aikaa järjestää suursiivoukset ja arkiset hommat, aina sai sovittua kampaajakäynnit ja lääkäriajat, aina oli viikonloput vapaana kavereille ja viikolla ehti kahvittelemaan jonkun muun kotiäidin luo. Sitten menin kaksivuorotyöhön ja lopulta kolmivuorotyöhön. Kas kotihommat odottaa kotona, edelleen kampaajat ja lääkärit pitää saada sovitettua almanakkaan. Lapsen tavaroista ja menoista on huolehdittava enemmän kun se on hoidossa tai koulussa. Lapsen nukkuma-ajoista on oltava tiukempi kun elämän rytmin sujuminen on niistä kiinni ja aika on muutenkin kortilla. Muu sosiaalinen elämä on sovitettava jonnekin, vaikka kotityötä ja muuta projektia tuppaa aina kasaantumaan vapaapäiviin.
 
[QUOTE="aaa";23262615]Olet ymmärtänyt väärin. En näe kotiäitiyttä työnä, päinvastoin. Mielestäni oman lapsen kanssa oleminen ei ole työtä. Sitä tässä olen aika monta kertaa yrittänyt toitottaa.[/QUOTE]

Lapsi kuin lapsi, samat asiat ja työt heidän kanssaan teet.
 
"vieras"
Mä en ymmärrä mistä ap:lla kumpuaa näin syvä viha ja halveksunta kotiäitejä kohtaan? Eikö se ole ihna yksilöllistä minkä joku kokee uuvuttavaksi tai raskaaksi? Ja ehkä se kotiäidin elämä ei kuitenkaan koko ajan ole väsyttävää tai rankkaa.

Saa kai sitä ihminen joskus valittaa ihan samalla tavalla kuin työssäkäyvä valittaa miten oli taas niin perseestä istua kahdeksan tuntia tietokoneen ääressä ja tehdä taulukkolaskelmia. Ootko sä yhtään miettinyt että lasten kanssa oleminen on oikeasti FYYSISTÄ hommaa ja kroppa väsyy ihan yhtälailla olit sitten kunnalla metsähommissa kuin jos nostelet kymmeniä kertoja päivässä kymmenkiloisia muksuja?

Kyykkäät,kumartelet,nostat..uskon että se rasittavuus johtuu aika paljon tämmösestä fyysisestä raskaudesta. Kyllä mä ainakin töissä väsyn kun kahdeksan tuntia siellä mummoja nostelen ja kääntelen ja mulla on sentään työpari ja nostolaitteet apuna. Kanna itse kaks turvakaukaloa neljä kertaa päivässä toppavaatteet päällä tuonne perimmäiselle parkkipaikalle ja takas sisälle ja sano että ei ota käsiin tai selkään. Kyllä se väsyttää samalla tavalla kuin mikä tahansa muu fyysinen työ.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lauratar
On ihmisiä jotka ovat ammatikseen lastenhoitajia. Pitäisikö heiltä viedä palkka pois, kun he vain "leikkivät" lasten kanssa päivät pitkät?

[QUOTE="aaa";23262469]Sinulle siis on ihan sama, kenen lapsia kasvatat. Eli lapsesi voisi vaihtaa noin vain jonkun toisen lapsiin????
Mielestäni on vissi ero siinä, hoidanko omaa lastani vai toisen lasta.[/QUOTE]

Taisi tulla väärinymmärrys. En minä mielestäni tuohon viitannut. Jonkun kirjoittajan mielestä kotityöt ovat työtä, mutta lasten kanssa kotona leikkiminen ei. Kuitenkin jollekin se on ihan palkkatyötä kodin ulkopuolella esim. lastentarhan hoitajat.
 
"aaa"
Ei tietenkään ole sama, minähän hoidan pienet lapseni ihan itse enkä anna heitä muiden riesaksi. Eli siis jos oma lapseni on päiväkodissa, ja minä hoitaisin neljää vierasta lasta kotonani, tekisin arvokasta työtä, mutta koska hoidan omaa lastani omassa kotona 300e:lla kuussa, se ei ole mitään vaan lorvailen?
Väännän nyt vielä kerran rautalangasta. Eli kyllä näin on: Kotona oleminen oman lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä. Eikä pitäisi kenellekään olla. Monen tässäkin ketjussa olevan mamman mielestä se kuitenkin on.
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262598]Meuhkaan sitä, että mielestäni se, että vietän päivän askarrellen ja laulaen oman lapseni kanssa ei ole sama asia, kun että vietän päivän naapurin lapsen kanssa askarrellen. Tuon jolla viestin laitoin, oli sitä mieltä, että se on ihan sama. Tätä ihmettelin, ja ihmettelen edelleen.[/QUOTE]

No onko sulle sit niin jotenkin ylivoimaisen rasittavaa laittaa ne vesivärit eteen sille vieraalle lapselle,kuin omalle? Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei se mun mielestä "rankkuudessaan" mitenkään poikkea siitä että onko lapsi vieras vai oma. Tässähän oli kuitenkin kyse työn määrästä eikä siitä henkisestä puolesta.
 
[QUOTE="aaa";23262615]Olet ymmärtänyt väärin. En näe kotiäitiyttä työnä, päinvastoin. Mielestäni oman lapsen kanssa oleminen ei ole työtä. Sitä tässä olen aika monta kertaa yrittänyt toitottaa.[/QUOTE]

En minäkään näe sitä ansiotyönä. Kotihoidontuki on minulle tukea ja korvausta kuin edellä olen kertonut. Siitä ei makseta eläkettä eikä muitakaan palkkaan kuuluvia sivukuluja tms. Miksi tästä asiasta sitten kannattaa enää väitellä?
 
"mie"
Kyllä ne arjensankarit on ne äiti ja isä joka saa sumplittua niin työn(talouden) kuin lasten hoidon ja arjen yhteen, kuitenkin niin että lapsille jää mahdollisimman paljon aikaa kotona.

Mun sisko loistava esimerkki. Molemmat töissä, mut tekevät lyhennettyä työaikaa. Muksut on 2-3pvä/vkossa hoidossa, eikä aina edes täysiä päiviä. Toki sisko ja hänen mies on onnellisia siinä kun on työ (ja ammatti) joka mahdollistaa jouston. Se on ennen kaikkea puljaamista noille vanhemmille, mutta musta suoriutuvat erittäin hienosti. Paljon yhteistäkin aikaa jää eikä talous ole yhden kortin varassa.
 
"aaa"
Lapsi kuin lapsi, samat asiat ja työt heidän kanssaan teet.
Minulle omat lapseni ovat tärkeintä mitä voi olla, en ikinä vaihtaisi heitä mihinkään, enkä ikinä voisi kuvitella, että kuka tahansa lapsi voisi heidät korvata. Sinulle taas on ihan sama, kuka lapsi kanssasi aikaa viettää. En vain tajua tätä. Ilmeisesti meidän ajattelutapamme ovat vain niin kaukana toisistaan, että turha jatkaa tätä väittelyä.
 
Ehkä pitäisi puhua työstä ja palkkatyöstä, jotta asia olisi selvempi.

Itse olen kotona lapsen kanssa ja olisin vaikka en saisi latin latia. Mies tekee nyt palkkatyötä ja asia meillä näin sovittu ja hyvin toimii.

Ja vaikka kotona olo ei minustakaan mitään työtä ole, niin kyllä se välillä työstä käy. :p
 
[QUOTE="aaa";23262658]Väännän nyt vielä kerran rautalangasta. Eli kyllä näin on: Kotona oleminen oman lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä. Eikä pitäisi kenellekään olla. Monen tässäkin ketjussa olevan mamman mielestä se kuitenkin on.[/QUOTE]

Niin, en minäkään ole sanonut sen olevan varsinaista ansiotyötä. Mutta töitä kyllä lapset teettää, olit heidän kanssaan kotona tai et.

En tiedä miksi tämä on aina näin. Miksi se on niin tärkeää monelle saada sanoa, että kotiäiti ei tee töitä eikä ole arvokas? Että hän on loinen ja laiskottelee?

Jäikö omassa elämässä jotain saamatta, teetkö rankkaa työtä pienellä palkalla ja olet siitä niin katkera että olet vihainen täysin syyttömille ihmisille?
 
"aaa"
[QUOTE="vieras";23262671]No onko sulle sit niin jotenkin ylivoimaisen rasittavaa laittaa ne vesivärit eteen sille vieraalle lapselle,kuin omalle? Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei se mun mielestä "rankkuudessaan" mitenkään poikkea siitä että onko lapsi vieras vai oma. Tässähän oli kuitenkin kyse työn määrästä eikä siitä henkisestä puolesta.[/QUOTE]

Tässä oli kyse siitä, voiko oman lapsen kanssa kotona olemista määritellä työksi. Ja viimeisen kerran, mielestäni ei voi. Ja edelleen, mielestäni on ihan eri asia viettää päivä oman lapsen kanssa, kuin että sen viettäisi vieraan lapsen kanssa. Enkä edelleen tajua, miten teille voivat omat lapset olla niin yhdentekeviä, että teille on ihan sama, kenen lasta hoidatte.
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262658]Väännän nyt vielä kerran rautalangasta. Eli kyllä näin on: Kotona oleminen oman lapsen kanssa ei mielestäni ole työtä. Eikä pitäisi kenellekään olla. Monen tässäkin ketjussa olevan mamman mielestä se kuitenkin on.[/QUOTE]

Jos sanoo että se ei ole lomaa,ei tarkoita sitä että se olisi silloin työtä. Mutta se voi kaikessa kiireessään ja fyysisyydessään vastata tavallista työpäivää. Kai nyt jokainen idiootti tajuaa että mielummin sen työpanoksen antaa kotiin ja käyttää energiansa omien lasten kanssa olemiseen,kuin vaikka vieraiden vanhusten hoitamiseen. Mutta ne voivat olla silti ruumiillisesti ihan yhtä kuluttavia päiviä.
 
[QUOTE="aaa";23262693]Minulle omat lapseni ovat tärkeintä mitä voi olla, en ikinä vaihtaisi heitä mihinkään, enkä ikinä voisi kuvitella, että kuka tahansa lapsi voisi heidät korvata. Sinulle taas on ihan sama, kuka lapsi kanssasi aikaa viettää. En vain tajua tätä. Ilmeisesti meidän ajattelutapamme ovat vain niin kaukana toisistaan, että turha jatkaa tätä väittelyä.[/QUOTE]

Olet ihan väärässä. Minulle ei ole sama, kuka lapsi täällä on.

Puhuin työnmäärästä.
 

Yhteistyössä