KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

kyllä mä irene ottaisin sitten selville sen sukupuolen :D ihan vaan työkavereiden takia kun poikaa on veikanneet :D mulle ei oo kukaan uskaltanu veikata mitään,kun ei itsekään oo sellasta selvää oloa sekin vaihtelee päivittäin :D

kesä on jo melkein mennyttä ja pian saa jo ekat mammat alkaa jänskäämään koska syntyy :) ajatelkaa kun kaikki on mennyt nopeeta :)syksy tulee niin ettei huomakaan :heart:

RP&rokkari
 
Kiitti kommenteista :) Hyvä jos se nyt ei näytä mitenkään erityisen alhaalla olevalta, synnytysvalmennuksessa vaan kattelin että ei helekkari, muilla sellanen tasanen maha, mulla roikkuu polvissa :LOL:

RouvaPapunen, haa, muutkin siis päätyneet samaan vaunumerkkiin :D Kattelin, että noista Brioista saa ihan kivasti takas, jos ne joskus myy.

unistavielä, minä oon nähny monesti sellasta unta, että ollaan erottu miehen kanssa ja soittelen sille että en minä ois halunnu erota, haluan olla sinun kanssa. Onpa hyvä etten oo ainoa, kellä näitä erounia! Taitavat kuulua asiaan, varmaan alitajunnassa käsittelee jotain pelkoja, että jos jäiski vauvan kanssa yksin.

Aavee, millä viikoilla se sun kaveri on? Ei välttämättä kerro kehityshäiriöstä, jos vauva ei kasva tarpeeksi. Minun kaveri synnytti keväällä pikkusen 2kg painavan tytön, jonka kasvu hidastu. Yleensä istukassa on silloin jotain häikkää. Ja itse olen hyvä esimerkki samasta asiasta, olen syntynyt melkeen laskettunapäivänä ja painoin vain 1800gr :D Silti ihan suhteellisen normaali koen olevani :LOL:

Duffy ja Oula 30+6, huomenna taa poksuu, nyt nämä viikot sitten vissiin menee vikkelään...

muoks. mulla kans sanottu töissä ja muuallaki koko ajan, että selvä poikamaha :D Ja poikahan tämä näyttäs olevanki.
 
RouvaP, joo toi keveys oli yks tärkeimmistä syistä niiden ostoon. Mä oon niin pieni ja heiveröinen etten jaksas mitään raskaita vaunuja raahatakkaan :D emmaljungia kateltiin niin ne tuntu tosi raskailta! Ja oisivat maksaneetkin 200e enemmän, taitaa merkki maksaa :/
 
duffy eikös ne kuitenkin molemmat ole ruotsalaisia merkkejä?kait? itsekin olen pienikokoinen niin ne vaan istui heti käteen kun käytiin miehen kanssa kokeilemassa :) ja jotenkin ulkonäöltäänkin olivat niin näppärän kokoiset :) hyvä ystävä kyllä kehui emmaljungia mutta ei ne vaan ollut mun makuuni :( tuolla ne briot on nyt vauvan huoneessa ja kyllä niitä pitää siellä käydä välillä ihailemassa ja testailemassa ettei vaan ruostu :LOL:

RP
 
Ihania massuja teillä! Eikä tuo Duffyn masu näytä ainakaan mun silmään olevan mitenkään liian alhaalla - oikein söpö. Teihin verrattuna näytän jo pahasti siltä, että la on jo oven takana :LOL: Kaikki turvotus tuntuu kertyvän vatsan seudulle ja iltaisin vielä nostaa masua enemmän esiin. Esimies totesi kauniisti juuri lomilta palattuaan, että "oot ainakin syönyt hyvin lomalla!" ja halasi päälle ;)

Meiltä löytyy myös briot kotoa, tosin kombit. Tykästyin niihin jo silloin esikoista odottaessa ja nyt odotan innolla, että pääsen niiden kanssa taas kärryttelemään. On hyvät ja tukevat ja mielestäni meille paremmat kuin Emmaljungat, jotka siskon tytöllä oli silloin samaan aikaan. Tosin kait tämäkin on pitkälle makukysymys ja tuntumasta kiinni.

Nyt on saatava päiväkaffetta!
S&S 27+6 / huomenna poksuu!

*muoks* Ai niin, meille kaikki tuntuvat veikkaavan tyttöä vaikka ultrassa ihan selvästi miehen alku nähtiinkin. Toiset ei vaan tunnu sitä uskovan :D
 
hei taas tänne kanssa,

Ompas pieniä masuja, verrattuna omaan joka lähentelee leveän ja pitkän kuljetuksen mittoja. Mullakun on vielä sellainen laatikkomainen maha, en tiiä johtuuko siitä et istukka on etuseinässä vai mistä, samallainen neliö se oli ekastakin lapsesta. (laatikkomainen, navankohdalta tasainen, ei pyöreä)

Ihana lueskella noita arvailuja kumpi tulee, itse en oli pystyny oleen tietämättä kumpi tulee.

Vaunuista, mä olen nyt joutunu katteleen tuplia kun on tuo esikoinen vielä sen verran nuori että pitää sellaiset ostaa. Olen nyt kahden vaiheilla BRION jossa heittoaisa,, tärkein juttu mulle, vai emmaljugan tuplien välillä. Tuntuu olevan hinnoissaan vielä käytettynäkin. taivastelin tuossa näitä netti kirpputoreja, että ihmiset oikeesti kehtaa myydä ja pyytää vielä sellaisia hintoja ruotosessa kunnossa olevista likaisista rattaista. No eihän se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa...
itse en kehtais ees niin huonoja laittaa myyntiin kun mitä jotkut myyvät...

nuin, mitäs muuta piti.. en muista..
hyvää kesänloppua taas kaikille ja onneksi täällä kaikki on vielä yhtenä kappaleena kun toisessa palstassa on jo kaksi pienokaista syntyny ennen aikojaan.

tiltalitti ja mymmeli 30+1
 
Sokerirasituksen tulokset sain tänään ja puhtain paperein pääsin läpi. Paastoarvo 4,9. 1h arvo 7,3 ja 2h arvo 7,3.

Eilen pikku L piti kovaa jumppatuokiota klo 22-23. Oli kyllä sellanen meno ettei tosikaan. :heart:

AaVee ja pikku L 24+3
 
Heippa kaikki ja terkkuja mökkeilemästä!

Pikaisesti tulin vain poksumaan. Tuntuu, että jokainen viikko lisää on iso saavutus! Meillä jatkuu huolen ja murheen kesä. Tällä kertaa huolet liittyvät pienen ja minun yhteiseloon. Rakenneultrassa tällä viikolla onneksi pienellä kaikki hyvin. Mutta minulla lähti jokunen viikko sitten verenpaineet nousuun ja niistä oon sekä kotiseurannassa että äippäpolin seurannassa. Vielä ei ole lääkitystä aloitettu mutta kotona ne jo on ja tarkat ohjeet siitä, missä paineissa aloitetaan. Ei uskois nyt, että alkuraskaudessa oli alhaisimmillaan 90/54.

Tällä viikolla alkoi myös verinen vuoto, aluksi kirkas, sitten ruskea. Nyt on sitten kaikki mahdollinen kielletty ja edetään päivä kerrallaan tämän raskauden suhteen. Istukka vuotaa, on kiinni hyvin kohdun etuseinässä mutta kasvanut kohdunkaulan päälle (eli ns. etinen istukka). Onko kellään kokemusta moisesta?

Parempaa onnea teille muille!

Omanapainen Salvia 20+0
 
Irene80: Onpa sulla ihanan pieni kompakti paketti tuo sun vatsa! TV. kateellinen valtamerilaiva :-D

En muista vastasiko sinulle vielä kukaan tähän, mutta liikelaskennasta sen verran, että TAYS:sissa ainakin kiellettiin liikkelaskennat ennen kuin on reilusti yli 30 viikkoo täynnä.
Sitten kun on tarpeeksi viikkoja niin silloin liikelaskenta tulisi suorittaa mieluiten illalla, jolloin vauva on virkeimmillään. Seurata tunti kylkiasennossa liikkeitä ja jos 10 liikettä täyttyy kaikki ok, jos taas ei täyty pitää nousta jaloittelemaan hetkeksi ja syödä/juoda jotain makeaa. Sitten uusi tunnin seuranta. Jos ei vieläkään tarpeeksi liikkeitä niin sitten yhteys sairaalaan. Tällaiset ohjeet minä sain. Tuosta möyrinnästä en osaa sanoa, kai se on kaikki sellaiset tuntemukset mitkä voi tulkita liikkeiksi eikä vain suolentoiminnaksi.

Siitä liikkeen sijainnista vielä. Meidän hotelli oli Vanhassa kaupungissa ja sieltä kuljettiin sitten autolla ympäriinsä. Tuohon linkittämääni lastenliikkeeseen oli Vanhasta Kaupungista matkaa noin 4 kilometriä. Ei siis ollut ihan keskustassa. Mutta auto ja navigaattori oli todella kätevät Tallinnassa. Päästiin kiertelemään Prismat ja kauppakeskukset eikä tarvinnut kulkea taksilla ja mitään ei tarvinnut kannella missään vaiheessa. Ostokset vain takaronttiin ja auto laivaan, kätevää J.

Duffy
: Sinunkin vatsalla on jo kokoa <3 Taivutko enää mihinkään? Minä en :-D

Unista: Nään todella outoja unia joka yö. Välillä ne on täynnä seksiä ja väkivaltaa ja välillä taas nään painajaisia siitä, että jostain syystä joudun eroon vauvasta just kun olen saanut sen pihalle vatsasta. Kuten esim. pari yötä sitten näin unta, että olin juuri synnyttänyt. Helppo oli ollut synnytys ja olimme kaikki onnellisia. Laitoin vauvan nukkumaan kehtoon ja menin ulos talon pihaan. No sitten tietenkin iski pyörremyrsky joka vei minut mukanaan. Viimeiset ajatukset oli siinä unessa, että juu, arvasinhan minä, etten saa viettää elämääni vauvan kanssa vaan tämä oli jo tähtiin kirjoitettu. No kuollaan sitten.
Toisessa unessa juoksin metsässä karkuun sosiaaliviranomaisia! Olin muka juonut yhden lasillisen viiniä yksissä juhlissa ja he aikoivat viedä vauvan mun vatsasta! En ymmärrä mistä mä näitä unia revin, kun mieleenkään ei ole tullut juoda edes sitä yhtä lasillista raskausaikana. Ehkä mä koen syyllisyyttä siitä, että mulla on välillä ikävä lasillista punkkua :-D
Ja se väkivalta :-O Ihan uskomatonta, todellisuudessa olen hyvin rauhallinen ja rauhaa rakastava ihminen ja ei edes sanallisesti riidellä miehen kanssa juuri koskaan niin sitten nään unia, että minä ihan huolella (suuren vatsani kanssa) vedän jotain ihmistä köniin kun se on mun mielestä ollut paha tai ärsyttänyt mua :-O Koskaan en ole fyysisesti tapellut kenenkään kanssa, jos ei lapsuus aikaisia riitoja oteta huomioon siskon kanssa. Kummallista.

Maricce ja Minni rv 28+3
 
Kiitos masukommenteista :) Rauhoitti kuulla, ettei se nyt NIIN alhaalla ole :)

Irenellä on kyllä just tollanen söpö maha :D Omani muistuttaa jalkapalloa lähinnä, mutta viikkojaki alkaa olemaan jo kiitettävästi.

Maricce, aika huonosti taivun :D Jos jotain täytyy lattialta nostaa, niin melkosen puuskutuksen kera sieltä saan ylös sen ja ihme asennossa täytyy vääntää menemään. Kengät laitan istualtaan jalkoihin, nyt kesällä oonki käyttäny sellasia lipokkaita, joihin tarttee vaan sujautta jalat.

Salvia, voi sulla nyt murhetta siellä :( Koita kuitenkin olla murehtimatta liikoja vaikka varmasti vaikeaa onkin ja tosiaan lepää! Mun veljen vaimolla oli etinen istukka, mutta se siirty sitten kohdunsuun päältä pois ja hän sai synnyttää alakautta, eli se on ihan mahdollista :) Toivotaan, että sullakin käy niin.

Aaveellä, tosi hyvät tulokset rasituksesta, onnea :)

Tänään poksutaan taas! Nyt viime päivinä on noita harkkasuppareita tullu enemmän ja yöllä supistelee sitten kivuliaita ihan kiitettävästi :/ Onneksi eivät oo kauhean kipeitä, eikä kestä kauaa. Muutenki maha on öisin kipeän tuntonen. Herään pari kertaa yössä pissalle ja vähintään toisella kerralla tuleekin sitten valvottua puoli tuntia-tunti.

Ja herra ei edelleen tee elettäkään, että meinais kääntyä raivotarjontaan :kieh: Alkaa loppumaan aika ja tila pikkuhiljaa, arg!
Voi elämä, nytki ku painelen tätä mahaa, niin se on vissiin linkkariasennossa tuolla, ainaki toinen jalka on tuossa pään vieressä. Miten se voi tykätä tollasesta sykkyräasennosta!!

Duffy ja Oula 31+0 poks!
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Suomen loma on ohi, ja sain kyllä lueskeltua kuulumisianne, mutta oli vähän huonot välineet kommentointia varten, joten yritänpä nyt sitten... =)

Irene olen eteläisen Keski-Suomen rajamailta kotoisin (näin selkeesti sanottuna :D ) vähän siis sellainen "rajatapaus" :LOL: Mä en kuullut sokerirasituksen tuloksista mitään, joten päättelin sen olevan OK. Tänään vasta lääkärikäynnillä sain tietää tuloksen. Täällä otettiin vaan 2 tunnin arvo. Kiva eteenpäin suuntautuva massu sulla! Mulla vaan ympäripyöreä kumpu.

kirma terkut Keski-Suomeen! :wave: Meillä ei oo kyl ikinä oo ollu auto niin täyteen pakattuna kuin nyt paluumatkalla :D Istuminen sujui varsin hyvin, ja menomatkalla Tukholmaan ajoin vaan viimeset n. 100 kilsaa, paluumatkalla ei tarvinnut ollenkaan. Mies ajoi sellaista haipakkata kotiin että oltiin 1,5 tuntia luultua aiemmin perillä!!! Mut taisin kyl jännittää sitä vauhtia niin että mulla oli vielä maanantainakin reidet kipeet! Minäkin muuten oon alkanu tosissani nauttimaan raskaana olosta - nyt vihdoinkin tuntuu että uskaltaa - vaikka pikku vaivaa ja enenevää puuskuttelua onkin ollut. Vasta tässä yks ilta mulla iskeytyi tajuntaan että sisälläni tosiaan kasvaa uusi elämä! :heart: Ihanasti muuten "isomurusesi" sanoi suihkussa käynnistäsi :heart:

Rouva Papunen :wave: Mulle kertyi ikämittariin vuosi lisää loman aikana - viitsisitkö päivittää etusivulle iäkseni 42? (Huh!! :eek: ) Kiitos jo etukäteen! Sulla olikin kivat neuvolakuulumiset. Mulla paino vaan tuppaa nousemaan :/ Mitenkäs sokerirasitus meni? Turvakaukalosta: Me saatiin sellainenkin kaiken muun vauvakaman lisäksi, joten se puoli on hanskassa. Mielihaluista: Ollaan puhuttu kakkosautosta (jos sais leasingilla farmarimallin) ja nyt ollaan jonotuslistalla isompaan asuntoon, voi kun tärppäis!

Annabell miten olet jaksanut töissä, vai oletko saanut saikkua? Entä mitenkäs sokerirasituksen tulokset? Hb:sta: Täällä ei veriarvoja mittailla kätilökäynneillä, napsin vaan lisärautaa sen päivittäisen suositellun määrän kun niin käskettiin. Ei havaintoakaan missä mennään sen suhteen. Pitää ehkä omalääkäriltä kysellä seuraavalla käynnillä. Oli muuten hurjat helteet Suomessa, Kuopion korkeudellakin +34 astetta HUH! Yöt oli hankalimpia. Mulla ei oo ahdistanu muuten ku sillon ku juniori on köllötelly tosi ylhäällä. Hän on kylläkin alkanu kääntyilemään niin että ihan sattuu välillä :/ Töissä olen jaksanut edelleen, kesälomailut katkasee nyt mukavasti töissäkäymistä. Oletan jaksavani ihan mammaloman alkuun asti, kun olen suuremmitta vaivoitta säästynyt (*puun koputusta*). Kiirettä kylläkin on pitänyt, ja voi olla että ehdin mammalomalle ennen kuin sijainen aloittaa.

AaVee meillä on nyt käytettynä ostetut Emmaljunga Cerox yhdistelmät pehmeällä kopalla, saatiin ne 150 eurolla ja ihan siistit. Perusvärinä harmaa. Sadesuojasta on vetskari mennyt, mutta senhän saa korjattua jos ei tarrakiinnitys tunnu riittävän. Ihanilta kuulosti ne anopiltasi saamasi neuleet! Ja hyvä kun sait tarkistettua pikkuisen tilanteen, supistelut ja vähäiset liikkeet kun ei ole mikään mieltärauhoittava yhdistelmä :( Sievän näköinen massu sulla! Kiva kun tekin saitte pikkuvaatteita ja hyväkuntoisia sellaisia, meilläkin on nyt jo ihan kiva vaatevarasto pientä kokoa tiedossa, ja tänään työkaveri lupasi tuoda omiaan - ihanaa! Samoin onnittelut kun sokerirasitus on nyt kohdallasi ohi ja arvot niin hyvät!

pa-mi onnittelut r-ultrakuulumisista ja poikalupauksesta! Jännää olisko toinenkin myöskin poika? Miten sokerirasitus meni?

nonnii onnittelut ultrakuulumisista ja tyttölupauksista! :heart: :heart:

Maricce täytyy minunkin sanoa että olet kyllä aivan huippusisko kun järjestit siskollesi niin kivan yllätyksen! Minun parempi puoliskoni on tänään kaverinsa polttareissa eikä heille olla vieläkään kerrottu meidän tulokkaasta, joten häissä voi sitten olla massuni ihmettelijöitä (jollei hän sitten tänä iltana ole paljastanut uutista). Mulla huiteli sf-mitta parilla edellisellä mittauskerralla ensin ala- ja sitten yläkäyrällä, ja eilinen mittaus omalla kätilöllä oli sitten keskikäyrällä, johon uskon eniten. Taitaa tosiaan olla niin mittaajasta riippuvaa mihin kohtaa käyrällä osutaan. Toivottavasti et joudu insuliinia piikittelemään - mutta toisaalta, se on kyllä hyvä tasapainottamaan verensokeria. Kerrothan miten kävi! Teitte muuten tosi hyviä ja edullisia löytöjä Tallinnassa!!

Sannis Hyvät ostokset teit Italiasta :D Mä olen kenkäfriikki, mutta nyt en ole arvannut ostaa kuin ihan välttämättömimmät, kun ei tiedä jos vaikka kenkäkoko kasvaa kun elopainoa tulee tässä lisää. Mitenkäs uusi sokerirasitus meni? Koita vaan lepäillä ja ottaa iisisti töiden puolesta niin paljon kuin mahdollista, ettei tarvitse kipujen kanssa kärvistellä.

tiltalitti huh kuulosti aika hurjalta tuo enterovirus, onneksi itse säästyit siltä kaiken kiireen keskellä! Hauskasti kirjoitit "leveän ja pitkän kuljetuksen" mitat täyttävästä kummustasi :D

Duffy koitahan nyt ottaa iisisti saikulla :heart: Ja onnittelut talosta, tsemppiä ja jaksuja muuttoon! Ei minunkaan mielestä sun massu ole liian alhaalla. Täällä ei ole mahan naksumista ollut havaittavissa, juniori vaan muuten kokeilee rajojaan välillä aika kiivaasti...

Ovis miten olet pärjännyt selkäkipujen kanssa, vieläkö aiot jaksaa töissä? Mä olen rasvaillut kroppaa ihan perusvoiteella, hajustamattomalla sellaisella, eikä ainakaan vielä ole raskausarpia ilmaantunut.

bittersweet hyvä kun selvisit sokerirasituksesta, minkälaiset tulokset oli?

meriharakka :wave: Sori mutta kuulostaa ihan siltä että aiot käydä koko raskausoirerepertuaarin läpi :LOL: No ei vaan, toivon todella että oireet helpottaa ja voit todella nauttia olostasi! :heart: Esimaidosta täällä ei ole havaintoakaan, mutta viime yönä näin unta että kokeilin että tulisiko vasemmasta rinnasta maitoa, ja tulihan sitä - enkä saanutkaan sitten maidontuloa loppumaan vaikka mitä yritin! :LOL:

katjuzka onnittelut uudesta autosta, ja puolivälin poksuista! R-ultrakuulumisia odottelen innolla!

Voi Salvia kun sua edelleen niin koetellaan! Pidän peukkuja että tilanne lähtee parempaan suuntaan! Hyvällä ystävälläni oli toisessa raskaudessaan etinen istukka ja kyllä se ennen h-hetkeä nousi pois kohdunsuulta, joten alatiesynnytys onnistui. Samaa toivon sinullekin!

Nimistä: Ollaan tehty listoja ja pähkäilty, mutta lopullinen päätös tai edes pari suosikkia on vielä työn alla...

Unista välillä tulee kyllä niin outoja unia että... Tuon meriharakalle kertomani unen lisäksi näin hiljattain unta että olin kloonautunut kahdeksi, ja sitten unessa seurailin mitä itse ja sitten kloonini toisaalla puuhastelivat. Lopulta mieheni tuli unessa paikalle, ja sekä minä että kloonini oltiin samassa huoneessa, ja sulauduin kloonini kanssa yhteen todeten miehelleni että ei siitä mitään tule että olisi kahdessa paikassa samanaikaisesti. Voi jestas :LOL:

Oli tosiaan auto täynnä, kun saatiin ystäväpariskunnalta pinnasänky + vuodevaatelaatikko (mahtui autoon kun purettiin osiin) sekä patja, yhdistelmävaunut, turvakaukalo, turvaistuin, sitteri, äitiyspakkauslaatikko täynnä vaatteita + vuorattuna ja patjan kera, BabyBjörnin rintareppu, parit talvihaalarit, makuupussi, vuodevaatteita - koko hela hoidosta maksettiin 250 euroa! Amme ja teline eivät mahtuneet mukaan, eikä tietenkään hoitopöytä, joten ne on sitten ostettava - no problem. Muilta ystäviltä saatiin lahjaksi vähän vaatteita, ja itse ostin ruokalapun ja kylpypyyhkeen. Eilen yksi työkaveri kysyi tarvitsenko vaatteita, ja totesin "öö onko se niin ilmiselvää?" kun luulin hänen tarkoittavan minua itseäni!! :) Mutta tarkoitti siis pienen koon vauvanvaatteita, niitä saan häneltä pikku laatikollisen. Kiva, kun ne kuitenkin menee niin lyhyen aikaa!
Torstaina oli käynti omalla kätilöllä: viikkoja 30+0, verenpaine 108/75, pissa puhdas, sf-mitta 28 (keskikäyrällä ), rt, painoarvio 1600 g. Ajoittaisesta närästyksestä valitin, ja sain ohjeeksi ostaa apteekista siihen tarkoitettuja tabletteja, joita voi huoletta ottaa jopa 10 päivässä. Torstai-iltana oli infotilaisuus nr. 2 synnytyssairaalalla, ja sieltä sai hyvää tietoa imetyksestä - sen onnistuminen kun oli alkanut mua huolestuttamaan, "kiitos" netin kauhutarinoiden... Näin yhden työkaverini siellä infotilaisuudessa vaimoineen, tosin hän ei mua huomannut kun porukkaa oli niin paljon, mutta kysyin perjantaina näinkö oikein - kyllä! Perjantaiaamuna oli lääkärikäynti synnytyssairaalalla, tarkoitus oli tehdä painoarvioultra, mutta mun olisi pitänyt saada siihen erikseen aika toisaalta, eikä niin ollut tapahtunut! Joten käynti oli aika turha. Sain sentään sokerirasituksen tuloksen: 6,3 (2 tunnin arvo jonka piti olla alle 9,1 joten ihan hyvä ).
Ensi viikolla lomailen tiistaista perjantaihin kun meille on tulossa ystäväperhe lomallaan kyläilemään, joten meno torstaille varattuun painoarvioultraan onnistuu helposti. 16.9. uusi kätilökäynti, ja 17.9. uusi lääkärikäynti synnytyssairaalalla. Vähän tyhmästi kun ovat peräkkäisinä päivinä taas, mutta minkäs teet. Siinä välissä, rv:lla 32, pitäisi olla omalääkäriaika - kohta se on tilattava.

Nyt kello repii täälläkin jo niin paljon että olen ihan daa ja valmis pehkuihin. Mukavaa viikonloppua kaikille!!
t. Mullu nyt jo 30+2
 
Heissan heissan!

Ajattelin vähän nostella pinoa ku oli tippunu jo tokalle sivulle...

Tänne ei kummempaa. Yritän kärvistellä näissä helteissä. Eilen mittarit näytti varjossa 29 astetta ja nytkin on jo 20+ huh huh... Tulis jo syksy.

AaVee ja pikku L 24+5
 
CIAO!

aavee mä olen kans sitä mieltä että sais tulla jo syksy :D ainakin eilen olin kun oli niin jesuksen kuuma...ja heti supisteli :( olin katselemassa vauvalle jos löytyis alebodyja ihan huvikseen niin tais tulla sellainen ns.selkäsupistus ja se kesti kauan menin selästä vatsan puolelle ihan voimattomaksi jännästi siis niin kun puutui paikat eikä tuntunut ollenkaan kivalta..onneksi ehdin yhden bodyn napata mukaan ja äkkiä autoon makuulle hetkeksi ja johan helpotti :whistle: huh..voi tietenkin olla lisäksi sekin että olin nukkunut yönkin tosi huonosti.Onneksi tänään on paljon viileämpää...

mullu vielä ei muuta tietoa sokerirasituksesta kuin että eka arvo oli ok...no viimestään neuvolassa sitten saa tietää :)
sullahan oli sitten hyvä suomen reissu kun tavaraa kerran tursusi auton ovista ja ikkunoista :D saisinpa mäkin kavereilta noin paljon tavaraa mutta kaikilla on tällähetkellä itsellä vauva :D


sitten omaa napaa :) miehellä on vielä puolet lomasta käytettävissä ja jotain pitäs keksiä :) luultavasti täytyy käydä katsastamassa se tallinna,jos sieltä sattuis löytymään pikkuselle kaikkea kivaa vaikka jokin hyppykiikku tai joku tempputeline kun virtaa näytti olevan eilen,yöllä ja tänä aamuna vaikka kuinka paljon :D

heippa taas hetkeksi!

RP+rokkari 28+5
 
:wave: Täällä ollaan oltu netin ulottumattomissa... Pieni kyläreissu ja ennustamaton ukkonen hajotti meidän adsl boxin, sekä tietokoneen. Ja tällä kertaa ei selvitty pelkällä virtalähteellä, vaan nyt meni emolevyt ja prosessoritkin :( Kovalevy vielä ?...

Mutta sairaslomalla sitä sitten ollaan... Kävin edellis perjantaina työterveydessä, sillä fiiliksellä että kysyn MITÄ tämä selkäkipu on. Ja lääkäri oli valitettavasti sitä mieltä että pullistumat on uusimassa, saikkua paukahti 2 viikkoa. Nyt kun on kotona, eikä oikeasti tee mitään. On ihan hyvä olo, mutta heti jos seisoo enemmän, kävelee ulkona yli 1/2 h per pv, tai istuu kauemmin, on issias vaiva kamala :(

Nyt sitten pitäis ens viikon jälkeen itse arvioida että mennäkkö töihin vai ei, ja jos tuntuu ettei voi mennä, niin työterveyteen vaan. Meillähän ei neuvolan saikkutodistus kelpaa :kieh:
Mutta sekin on aika hankala tietää että pärjäiskö sitä töissä, oletettavasti pari pv menis jotenki, mut sit taas sama laulu alkaisi, koska eihän toi vika sieltä mihinkään häviä! Maanantaina on neuvola, niin täytyy konsultoida neuvolantätiä, että mitä hän meinaa...

Muuten vatsa kasvaa kovaa vauhtia :) Oman vaa'an mukaan paino ei ole edelleenkään 4 viikon takaisessa neuvolan punnitusarvossa ( joka oli 2 kg enemmän ku kotona) että jännityksellä odotan paljonko neuvolavaaka näyttää tällä kertaa ;)

Sitten semmoinen järkyttävä stressin aihe, kuin että olen hukannut neuvolakortin!!! :'( :eek: Sitä ei kertakaikkiaan löydy yhtään mistään, vaikka kuinka on haettu :( Tosi kurja juttu. Toivottavasti täyttävät tai antavat mun täyttää uuden, koska mun mielestä neuvolan täti on kyllä kirjoittanut kaiken ylös tietokoneelle. Mutta harmitus on silti aika kova :( Ei oikeestaan ole muuta vaihtoehtoa kuin että se on pudonnut jonnekkin?! :(

Sokerirasituksesta vielä, niin siitä selvittiin puhtain paperein :) Kauhea väsymys tuli siellä, ja huono olo, siis järkyttävä olo. Kaiken lisäksi se terveyskeskuksessa notkuminen toi kamalan flunssan, josta nyt kärsitty viikko. Mutta nuo paastoarvot oli mulla 4.7, 6,9 ja 4,7. Eli aika nopeesti laskee tuo verensokeri takaisin paastotasolle?


Salvialle Tsemppiä ja lepäilyjä sinne kotiin! :)

Mullu Saikin tässä pitkässä sepustuksessa jo vastausta tosta meikäläisen selästä :)

Vauvan liikkeistä: niin meidän pikkuinen tykkää välillä valvottaa mylläämällä, mikä on hänen pääliikkeensä. Potkuja tulee lähinnä jos olen kyljellä ( hän ei tykkää) tai muuten huonossa asennossa, ja välillä muuten. Mutta pääosa on just semmosta muljuilua, ja sitä kyllä piisaa :) Jonkinlainen rytmi on olemassa, mutta välillä sekin on ihan sekaisin :)

On se vaan niin ihanaa kun on oma pikkuinen masussa :) :heart:

Annabell ja skorppari 29+6
 
Heippa kaikille! :flower: :wave:

Kesälomalta ollaan palattu (siltä toiselta 2 viikon pätkältä ) ja hirmuisesti on tullut tekstiä viimeisen kirjoittelun jälkeen... Joten en ala enempää erikseen kommentoimaan niitä. Onnittelen vaan kaikkia ultrakuulumisista sekä Aaveelle onnittelut hyvästä rasituskokeen tuloksesta :heart:

Tosiaan toinen lomapätkänen on nyt ohi ja arki koittanut koko perheelle. Poitsu ei olisi millään halunnut lähteä hoitoon, eikä ihme, 6 viikkoa kun sai olla kotona :)
2,5 kuukautta nyt sitten koitetaan olla töissä ja jaksaa kulkea, sitten alkaa äitiysloma.

Me ollaan ehditty tässä loman aikana sairastaa tosi rankka mahatautikin.. :( poika aloitti oksentelun ekana. Piti soittaa hälle ambulanssikin, kun meni niin huonoon kuntoon, mutta onneksi ei sitten kuitenkaan tarvinnut lähteä Oysiin.. Lanssikuskit tarkkailivat poikaa vajaa 2 tuntia ja kun tilanne rauhoittui, lähtivät.. kyllä oli melkoinen yö.. minä en varmaan nukkunut kuin 3 tuntia (sekin koiranunta). Sitten sairastuin minä ja sen jälkeen mies. Oli kyllä tosi kamala tauti, ei mikään ihme, että veti pojankin niin heikoksi.. ´
Onneksi tauti meni kuitenkin nopeasti ohi. Olo oli kyllä vetelä ja tauti sattui tulemaan hirveimpien helteiden aikana.. plaah!

Sitten toinen mikä koskettaa vaan minua: reilu viikko sitten tuli aivan älyttömät liitoskivut (häpyluun alueelle), äkkinäisestä nopeasta liikkeestä johtuen.. Kävely oli kyllä pari päivää tosi tuskaista.. puhumattakaan öistä. No, nyt onneksi kivut on helpottaneet ja töissäkin olen (mitä nyt tän aamun perusteella voin sanoa) pystynyt ihan hyvin istumaan. Saa nähdä miten loppupäivä menee.. Ja kuinka sitten työviikon päättyessä.. se jää nähtäväksi.

Muuten olo on ihan hyvä, masu kasvaa ja pikkuisen liikkeet tuntuvat jo hyvin masunkin läpi. Yöt on melkoista jytäämistä, päivisin sitten nukutaan :heart:
Viime neuvolassa painoa oli tullut vaan 130 g per viikko, eli aivan maltillisesti. Seuraava neuvola on lääkärineuvola syyskuun alussa.

Ihanaa, kun helteetkin on ohi, täällä on ollut aivan kauheita ukkosmyrskyjä. On saanut pelätä, että milloin puut kaatuu talon päälle. Muutenkin viileämmät kelit on tervetulleita :)

Mukavaa alkavaa syksyä kaikille :)

Nipsu + muru 24+4 :heart:
 
Duffy ja Mullu, mainitsiko teidän lähipiirin etisen istukan kokeneet mitään verenvuodoista? Uteliaana kyselen, kun minulla nyt se tilanne, että välillä vuotaa ja välillä ei. Onneksi ei edelleenkään ole paljon sitä vuotoa silloin kun vuotaa.

Irene80, oli kysynyt liikelaskennasta. Siitä en kyllä muista mitään mutta rakenneultraaja kertoi, että äidit joilla istukka on selvästi kiinnittynyt eteen vatsan puolelle ja lapsi on selkäpuolella tuntevat liikkeitä vasta myöhemmässä vaiheessa ja yleensä ottaenkin vähemmän kuin sellaiset äidit, joiden vauva on vatsan puolella ja istukka selän puolella. Tiedä sitten, mutta sopisi mun kokemuksiin.

Maricce, tosi hienoa kun toisille häät järkkäsit! Kukkia pöytään! Me mentiin aikoinaan salaa kahdestaan naimisiin vaikka olisin häät halunnut, koska juhlia rakastan. Mutta niin paljon oli jo mennyt rahaa tutkimuksiin ja hoitoihin ja tiedettiin, että tulisi menemäänkin että oli pakko ottaa järki käteen. Nyt ei kaduta, kun ollaan jo kerran vanhemmiksi tultu ja toivottavasti tämä toinenkin jaksaa tarpeeksi pitkälle mutta silloin tietty harmitti.

Duffy onko sulla ihan ultralla katsottu ettei baby ole vielä kääntynyt? Mullahan esikon kanssa väittivät viimeiseen asti neuvolassa, että on perätilassa. Menin sitten hermoheikkouttani yksityiselle kokeneelle synnärilekurille ja totesi, että lapsi on raivotarjonnassa ja ollut jo jonkin aikaa, kun on jo niin hyvin kiinnittynyt tulemaan.

Mullullahan on ollut joulu keskellä kesää, kun oot saanut noin paljon kaikkea pienelle mukaan. Hieno homma! Siinä säästää kyllä pitkän pennin, kun saa kierrätettyä vaatetta ja rompetta.

Yhdyn Aaveehen ja Rva Papuseen: munkin puolesta syksy saa alkaa vaikka huomenna! En valita kesästä mutta eiköhän sitä D-vitamiinia auringosta ole tälle raskaudelle saatu jo riittävästi. B) Oon kuullut selkäsupparista mutta kukaan tutuista ei ole moista kokenut, kuulosti järkyltä. Toivottavasti Papunen ei toistu.

Annabell-77, nekö ei todennut sua raskausdiabeetikoksi vaikka eka paastoarvo oli 4.7? Tuntuu tämäkin vaihtelevan kunnittain. Muthan (ja vauva synnyttyään) ekassa raskaudessa pantiin 4.6 arvolla rd-seurantaan... Ihme meininkiä täällä. Noh, tällä kertaa narahdan varmaan kunnolla niin ei tarvii neuvolan arpoa diagnoosia... Pullistuma-Salvia täällä varottelee, että lepää ja saikkua heti, jos siltä tuntuu. Mulla ainakin loppua kohden vaan paheni ja liikkuminen lopussa todella hankalaa esim. sängystä kontaten vessaan. Ja huom. mulla vaan YKSI pullistuma. Lohdutukseksi voin sanoa, että synnytyssalissa helpotti selkäkipu.

Nipsu, melkoinen vatsatauti, huh. Toivottavasti ei löydä meille!

Miten teillä joilla on 2. tai useampi raskaus menossa, niin ollut noita neuvoloita? Meillä on käyty vasta kerran, kun on kaikenlaisia kesäsulkuja ja säästöjä. Parin viikon päästä toisen kerran. Ei se sinänsä mua haittaa, kun mulla on näiden vaivojen, paineiden ja vuotojen kanssa VIP-pi suoraan synnytyssairaalaan ja käyn suoraan siellä jos jotain ilmenee. Ihmettelen vain, että onko tää säästölinja jo ihan valtakunnallinen. Ei voi kohta enää Suomen neuvolapalveluilla maailmalla paukutella henkseleitä, jos samaan tyyliin jatketaan karsimista.

Salvia 20+3

 
Salvia hmm. mulle kyllä sanottiin että paasto-arvon raja on 5 ja risat, vai oliko peräti 6 ja risat? Tänäänkin eri neuvolantäti kehui että tosi hyvät arvot. ? En tiedä, mutta tasaisesti meidän skorppari menee alakäyrää, eli ei ainakaan sen puolesta vaikuta miltään sokerivauvalta :)

Neuvolassa käyty, paino oli laskenut -207 g/vko. Mielenkiintoista sinällään.. verenpaineet oli 114/69 eli eipä kovin korkealla huitele... Vauva on kuulemma sivuttain masussa, ja erittäin alhaalla. Hän on kyllä koko raskauden viihtynyt hyvin tuolla alhaalla, ja vessassa saakin ravata olan takaa... Saas nähdä kääntyykö hän itse oikein, nyt on peppu vasemmalla ja pää oikealla :D

Selän kanssa jatketaan arvailua... tänään taas huonompi päivä, ja neuvolasta rivien välistä sain lukea, että ehkä ei kannattaisi mennä töihin...

Muuten se olis sitte 30+0 jeee :) :heart: täällä järjestelen pikku murusen vaatekaappia kun tuli pestyä kaikki vaatteet :)

Annabell ja skorppari 30+0
 
Salvia Aika jännä, et olivat laittaneet sut noin hyvällä paastoarvolla rd-seurantaan. Mun neuvolantäti oli aivan innoissaan ku mulla paastoarvo oli 4,9. Netistä luin, et paastoarvo sais olla 5,3 ennen ku siinä on mitään hälyyttävää. En sit tiiä voiko olla kaupunki kohtaiset noi arvot.

Tänään tuli lappu, et Äitiyspakkaus on noudettavissa. Täytyy heti lähtee hakeen se. :) :heart:

AaVee ja L 24+6
 
Heissan

Täälläkin odotellaan syksyä kovasti. Jo senkin puolesta, että masuasukit olisivat valmiimpia syntymään, mutta myös viileemmät kelit ovat toiveissa.

Ihania masukuvia olitte laitelleet. Voisiko joku neuvoa, miten sellaisen saa laitettua tänne? Ei onnistunut ainakaan ekalla yrittämällä. Voisin laittaa oman kaksosmasuni "näytille".

Nimistä kun on ollut puhetta, niin meillä on etunimet ollut jo lähemmäs kymmenen vuotta tiedossa useammalle lapselle. Esikoinen sai myös niistä yhden. Nyt täytyi sitten hieman toisia ja kolmansia nimiä funtsia enemmän, kun pitää kuitenkin varuilta olla kahdelle pojalle ja kahdelle tytölle nimet ja esikolla on kolme nimeä joista kaksi viimeistä on peritty suvulta. Tasapuolisuuden nimissä myös uusille tulokkaille on löydyttävä perimänimet :) Onneksi ne on nyt jo sitten päätetty. Vauva A:lle on nyt omansa ja vauva B:lle omansa, tulipa tyttöjä tai poikia tai molempia.

Minä olen yrittänyt metsästää 44 cm bodyja ja puolipotkareita kivenkovaan, mutta täältäpäin ja netistä en niitä ole löytänyt. Joitain käytetttyjä sain tuttavalta, jolle syntyi 1800g painava tyttö jokunen vuosi sitten. Silloin oli H&M:llä ollut noita. Nyt ei tunnu löytyvän mistään ja oletettavaa on, että lapsosemme eivät kovin isoja syntyessään ole. Olisi kiva saada jostain edes muutama pieni kietaisubody ja puolipotkarit lisää.

Paino on mulla noussut nyt viimeisen viikon aikana kotivaakan mukaan huimasti, joten masussa varmaan kasvetaan tosissaan, koska ruokailutottumukseni ei ole muuttuneet mihinkään. Turvotustakin on melkoisesti ja kengät alkavat puristamaan, sormukset heitetty jo viikkoja sitten odottamaan parempia aikoja. Masu on kyllä muutenkin ollut hellänä iholta ja napa on jo niin pinkeenä että tuntuu, että se kohta ratkiaa. Tilasin muuten sitä Gerneticin voidetta viimeviikolla helpotukseksi, mutten ole pakettia vielä saanut. Tyyristähän tuo oli, 119 e 100 ml, mutta kärsitään nyt, jotta helpotusta pinkeyteen tulisi ja toivottavasti ehkäisee myös enemmiltä arvilta. Kokonaan niiltä en varmasti välttyä voi.

Odottelempa ohjeita, kuinka sen kuvan voi tänne liittää. Kiitos jo etukäteen sille, joka ehtii ja viitsii neuvoa.

Terveisin
nonnii ja piiperoiset rv 28 + 5
 
pakko tulla kommentoimaan tuota paastoarvoa mä kun kysyin siitä paastoarvosta paljonko se sais olla mulle vastattiin että seiska on jo liikaa :eek: näköjään eri paikkakunnilla on erit säännöt :)

salvia en oo ainakaan täällä suunnalla kuullutkaan moisesta säästöjutusta ja vaikka terkkari on ollut kiinni niin kyllä neuvola on auki ollut ihan normaalisti :/ harmikseen nuo selkäsupparit on ollut lauantaista lähtien joka päiväsiä joten täytyy vähän tarkkailla tilannetta.....

nonnii mä muistaakseni näin elloksella 44 kokoisia bodeja käy sieltä katsomassa :) tässä selailin ajankuluksi yksi yö kun en saanut nukuttua :)

RP&rokkari 28+6
 
salvia, voi surku sun istukan kanssa! Onko nyt sitten edessä sektio?
Meillä neuvola on pyörinyt nyt toista odottaessa ihan samallalailla kun esikoisen aikaan, 4vkon välein ja nyt, kun rv30+ niin vaihtui, että 2vkn välein, ihan kiva :) Kuulostaa melko hurjalle tuo teidän kunnan säästö :eek:

nonnii
, googleta duns, moni nettiputiikki myy tuota merkkiä ja on ihania pikkubodeja! Mä kuolaan noita, pakko ehken tilata vielä joku :whistle:
Ja koska mä olen tosi innokas näkemään tuplamassun: meet aijaahan, painat selaa ja valkkaat sen kuvan, sitten lataat sen ja kun homma valmis, tulee siihen alas pitkä litania niitä kuvavaihtoehtoja. Maalaat siitä esim. pieni kuva+kopio+liität sen sitten tänne. Helppo homma mullekin, vaikka tumpelo koneen kanssa olenkin.
Odottelen sun kuvaa!

irene80, mun mielestä liikelaskentaan luetaan kaikki ne möyrimisetkin, koska eihän vauva mahdu loppuajasta enää edes potkimaan tuolla. Mullakin on nyt enimmäkseen sitä jatkuvaa pyörintää vaan. Sen tiedän kumminkin, ettei hikkaa lasketa siihen.

irene+duffy+AaVee, ihania massuja :D Tosi kiva nähdä mille kaverit näyttää! Ja minusta duffy sulla ei maha roiku missään, elä huoli. Mun kaverilla oli raskaudessaan tosi alhaalla ja sen kyllä huomas. Sä et näytä samalle.

Minä oon ollut koneelta niin kauan pois, piti noita myrskyjä pelätä ja ollu masiina kiinni, sitten iski kiirus enkä tänne ole ehtinyt. Että nyt sitten on täällä ehtinyt tapahtua tosi paljon kaikkea, mutta enimmäkseen onneksi kuitenkin vaan positiivista. Paitsi annabellin neuvolakortti :/
Minä pujahdin ultrassa reilut viikko sitten ja helpotus ja huokaus, istukka oli noussut, on nyt vauvan pään korkeudella. Mä pääsen synnyttämään!! Painoarvioksi antoi alle 3,5kg syntymäpainoksi, sirorakenteinen, ihan kuin siskonsa. Ja kiitos passaa hyvin :)
Ilmeisesti meilläpäin on tapana, että näin loppuajasta sairaalassa otetaan vauvalta sydänäänikäyrät, mutta lääkäri ei katsonut sitä minulle tarpeelliseksi, totesi vauvan olevan sen verran vilkas, ettei häikkää pitäisi olla. Ja näin mä olen koko ajan sanonutkin, mun mahassa asustaa villipentu :heart: Jos se tulee syntymän jälkeenkin nukkumaan päivisin näin vähän mitä nyt, niin huh huh!
Oli muuten ultrakuva jo melko epäselvä näillä viikoilla.

Mulla on tullut uusia vaivoja, närästystä en ole kokenut oikeestaan koskaan, mutta tänään oli miehellä tuotettava rennietä apteekista. Tosi ärsyttävän tuntunen vaiva!
Sitten, vaikken oikeestaan ummella ole nyt ollutkaan, niin pönttö on veressä kun siitä nousen :x Että taitaa olla nyt sitten oikeesti niitä pukamia tuolla alapäässä, vaikkeivat muuten olekaan ilmoitelleet itsestään. Muistan esikoltakin saman vaivan, silloin neuvolassa sanoi th, että pitää vaan olla tarkkana kummasta rööristä veri tulee ja tarvittaessa sitten levolaccia naamaan.
Alapäässä on kans alkanut tuntua ihan hirveetä vihlontaa aina sillon tällön, jossakin tuolla rakon paikkeilla. Enkä oo ihan varma, että liittyykö se jotenkin vauvan liikkeisiin. Aattelen ite, että se jotenkin tuolla päällään ryskettää ja venyttää samalla paikkoja, en tiiä.

Duffyllä oli sitä napsuntaa, sitä en muista tunteneeni. Mutta kun seksisupistuksista mainitsit, niin minun ei tarvii kun pikkusen virittäytyä tunnelmaan, niin heti alkaa maha kovettua. On sitten peiton alla ollut melko hiljaista, ei oikeen pääse hommaan mukaan kun tarkkailee vaan mahatuntemuksia siinä. Mutta mies on onneksi tyytynyt hiljaiseloon. Vuoden päästähän sitä taas sitten metästetään ovulaatioita..ehtii sitä sitten harrastaa ;)

maricce oli kyllä tehnyt ihania löytöjä Tallinnassa! Minäkin siellä miehen kanssa pari pv:ää pyörin, mutta jäipähän lastentarvikeliikkeet bongaamatta. Ja nyt kyllä harmittaa vietävästi!

No juu, kommentoin sitten paremmalla ajalla lisää. Voikaa hyvin mammat!

kirma&muru rv31+2 (voi video kuin aika juoksee!)
 


Kiitos Kirma. Toivottavasti tää nyt meni oikein. Masun koko on nyt sellainen, kun yksösraskaudessa olin synnyttämässä rv 41 + 2 ja lääkärikin pari viikkoa sitten sanoi, että nyt mennään siellä yksösien lopussa kohdun koossa :) Ja tästähän vain edelleen kasvetaan :) Pituutta minulla ei ole kuin rapiat 159 cm ja painoa ennen raskautta n. 55 kg, joten melkoisesti tuon masun täytyy vaan venyä, mut kai se niin vain tekee....

Kiitos myös vinkeistä pienien vaatteiden metsästykseen. En ollut tajunnutkaan "avata" Elloksella noita kokoja vaatteiden kohdalta, kun esittelyssä puhuttiin vain vauvat 50 cm eteenpäin. Just tilasin vauvoille sellaiset toppapussit/puvut, joten olis samaan pakettiin saanu bodyja. No, on tehtävä sitten uusi tilaus :)

Niin vielä tuosta Tallinnasta. Loistava paikka on todella tehdä löytöjä ja ihan merkkituotteita huomattavasti halvemmalla kuin täällä. Nyt tässä raskaudessa en sinne pääse, mutta esikolle käytiin hakemassa yhdistelmävaunut sieltä Stockmannilta ja puolta edullisemmin kuin täältä olisi saanut. Silloin kolmipyöräisiä oli vielä Suomessa vähän ja hinnat olivat pilvissä. Tullissa kurkkasivat vaunuihin, mutta näytin vain masuani :) Niihin täytyi sitten vuoden päästä ostosta vaihtaa yksi aisan osa ja se hoitui suoraan tehtaaseen olemalla yhteydessä. Lähettivät kuluitta uuden osan. Voi, kun pääsisikin sinne taas shoppaamaan. Täytyy tyytyä lähtemään sitten, kun vauvat on jo syntyneet.

Terveisin
nonnii ja piiperoiset rv 28 + 6
 

Yhteistyössä