lähivanhemman vastuu?

  • Viestiketjun aloittaja Dajm
  • Ensimmäinen viesti
\
En tarkoittanutkaan että sen etän maksaman pitää riittää kaikkeen, vaan että se on etän osuus ja sillä siisti. Lähiltä saman verran sekä lapsilisä. Mutta jos oikeesti aletaan laskea ihan sentilleen mitä lapset kuluttavat, yllätys voi olla melkoinen. Minullakin kaksi lasta, 13- ja 15-vuotiaat, isä maksaa minulle 113e/lapsi. Jos minä pistäisin omasta pussistani vain tuon 113e sekä lapsilisän, niin ei sillä rahalla paljoo harrastettaisi. Ja nyt esim. kun esikko aloitti opiskelut, pelkkiin opiskelu tarvikkeisiin ja kirjoihin on mennyt jo melkein 300e.

Piti vielä lisäämäni, että eroperheen sivuilla lukee, että jos lähivanhempi ei ole hyvätuloinen, on tuo 118e riittämätön lapsen elatusavuksi.
[/quote]

Kuinka vähän olet alun perin saanut? vai oletkoollut kauan erossa kun kuitenkin ne indeksikoeotukset aina nostaa elatusmaksua. Jos saat vain 113?/lapsi olisit lopun saanut kunnalta jos haluat, ja tuo minimikin nousee muistaakseni vuoden alusta 125?KK joten kannattaa hakea kunnalta loput ja jos indeksi korotukset on jääneet maksamatta niin niitä voi ex puolisolta hakea myös takautavasti.

Noista eroperheen sivusta kommentoin vain sen verran että siellä on aivan erialista tietoa kuin oikeusministeriön sivuilla. Meillä henkilökohtaisesti on kulutus lähempänä oikeusministeriön suosituksia kuin mitä noihin eroperheen sivuille on laitettu.Meillä tullaan luultavasti ostamaan niinpaljon kuin mahdollista kirjoja kanttiinista käytettynä ja yritetään säästää kaikissa kuluissa niin kuin vaan on mahdollista ja myöskin kannustan nuoret töihin kesäksi jos vaan pääsevät ja osallistumaan omiin opintoihinsa. :wave:


[/quote]


Minä olen nyt reilu vuoden saanut elarin suoraan isältä, sitä ennen kaupungilta. Silloin kun muutin nykyisen mieheni kanssa yhteen, niin se pieneni jokusen markan. Ja kiertelimme kyllä divareita josko löytyisi käytettynä kirjoja tytölle, mutta ei ainakaan niissä ollut missä kävimme. Ja paljon suurempi summa mennyt erilaisiin tarvikkeisiin jotka ovat ihan välttämättömiä hänen opiskelussaan kuin kirjoihin..<br><br>
 
peuhu
\
Minä olen nyt reilu vuoden saanut elarin suoraan isältä, sitä ennen kaupungilta. Silloin kun muutin nykyisen mieheni kanssa yhteen, niin se pieneni jokusen markan. Ja kiertelimme kyllä divareita josko löytyisi käytettynä kirjoja tytölle, mutta ei ainakaan niissä ollut missä kävimme. Ja paljon suurempi summa mennyt erilaisiin tarvikkeisiin jotka ovat ihan välttämättömiä hänen opiskelussaan kuin kirjoihin..

[/quote]

Mun aikaan kirjat oli aina se suurin meno erä mutta näin se maalima muuttuu. Kirjoja saa ostaa kolujen seininen ilmoitustaluluilata käytettyna ja useimmissa kouluissa on vapaaehtoisten voimin pyörivä kanttiini josta voi ostaa kirjoja käytettynä.

Jos vasta vuoden isä itse maksanut elaria niin et varmaankaan saa sitä indeksi korotusta joka luultavasti tulee vuoden alusta mutta erotus siitä 113 ja 125 sun pitäisi saada jos viitsit hakea kunnalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 21:05 Dajm kirjoitti:
Kommentoikaa (ei rahanhimoiset exät!) mieluusti. Mä oon miettiny sellasta et miks lapset menee erossa MELKO automaattisesti äidille. Juteltiin avomieheni kans tosta asiasta ja sanoin et jos meille jostain syystä tulis ero ni en mä vois sanoo et tyttö lähtee mun mukaan. Ja miks voisinkaan?

Ja sit toi elatusmaksu? Voi jestas, eikö ole selvää, että jos AIKUINEN ihminen eroaa ja ottaa lapset mukaansa ni sillä on silloin ensisijainen vastuu lapsista? Sit nämä (exät) vielä kehtaa narista kaikesta... Ja sossun ämmät myötäilee... Ja kertokaa miten alle 10-vuotias voi kuluttaa useita satoja euroja kuukaudessa?!
Voihan sitä kuluttaa vaikka miten paljon jos esim. on kallis harrastus tai krooninen sairaus yms.

Mutta muutenkin tuosta etä isän tai äidin vastuusta. Lueskelin jokin aika sitten jonkun psykoterapian asiantuntijan kirjoituksen, jossa todettiin, että vanhemmuus on elinikäinen suhde, josta ei voi niin vain sanoutua irti. Siinä puhuttiin vanhempana olemisesta IHMISOIKEUTENA ja velvollisuutena. Kyseisen kirjoittajan mielestä lapsen oikeudet painavat enemmän kuin aikuisen oikeudet ja lapsen hyvinvointi ja tarpeet menevät aina aikuisten tarpeiden edelle. Kirjoituksessa todettiin myös, että vanhemmaksi kasvaminen edellyttää työtä, ponnisteluja ja luopumisia. Valitettavasti en muista kenen tuo ko. kirjoitus oli, mutta mielestäni viisaita sanoja, joita kannattaa miettiä kukin omassa sydämessään.
Ajattelin lähinnä näitä isien uusia vaimoja, jotka mieluusti näkisivät miehensä pesevän laspsitaan kätensä sekä talouudellisen että kaiken muunkin vastuun osalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 10:40 vai niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 22:53 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 22:10 Dajm kirjoitti:
No miksi sitten ottaa lapset mukaansa jos pitää rahasta narista? Kai se on selvää että lasten kasvatus maksaa...
No kukas ne ottaa? sosiaaliviranomaiset vai? Katsos kun ei sitä isää aina kiinnosta ottaa lasta. Ja kyllä lähivanhemmat tietää että lapset maksaa, isille ja uusille vaimoille se on epäselvää.
vai on se isille ja UUSILLE VAIMOILLE epäselvää.. Eron jälkeenhän kukaan muu ei osaa eikä pysty ajattelemaan järkevästi tai loogisesti paitsi ex-vaimo :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Jopas on aikuinen uusi vaimo lasten iskällä. Sääliksi käy..
 
Viestiketjua lukematta vastailen oman mielipiteeni. Voihan sitä ajatella, että lapsen elatukseen ei mene se 118 euroa + lapsilisät 100. Lapsi ei syö paljon ja vaatteitakaan ei tarvi joka kuukausi ostaa.

No mites asuminen. Jos lapsella on oma huone, paljon se maksaa kuukaudessa? Eli Kuinka paljon isompi esim. vuokra on jos asuu 2h ja keittiö vai sitten 1h ja keittiö. Harrastukset on monet aika sikakalliita. Paljon kuluu jääkiekko harrastukseen vuodessa, vaikka pelikamppeet kierrätettäisiin? Entäs kilpatanssiin? Koulussa oletetaan, että joka oppilaalla on omat sukset ja luistimet, ihan sama vaikka niitä ei tarvikaan missään muualla kuin koulussa. Tätä listaa voisi jatkaa aika pitkään, jos kiinnostusta olisi.

Mutta silti ei ole sekään oikein, että lähivanhempi rahastaa lapsellaan.
Minun ex on hyvätuloinen, varsinkin jos minuun vertaa, kun tulot melkein kolme kertaa paremmat. Silti en ole vaatinut paljoa suurempaa elatusmaksua kuin mitä minimi on. Eikä hän myöskään maksa maksuja joka kuukausi. Esim. kesäisin, joulua ennen tai muuten, jos hänellä on paljon ylimääräisiä menoja. Itse asiassa jos hän maksaisi minimi summan joka kuussa, olisi se enemmän vuodessa kuin nyt.
 
peuhu
\Voihan sitä kuluttaa vaikka miten paljon jos esim. on kallis harrastus tai krooninen sairaus yms.

Mutta muutenkin tuosta etä isän tai äidin vastuusta. Lueskelin jokin aika sitten jonkun psykoterapian asiantuntijan kirjoituksen, jossa todettiin, että vanhemmuus on elinikäinen suhde, josta ei voi niin vain sanoutua irti. Siinä puhuttiin vanhempana olemisesta IHMISOIKEUTENA ja velvollisuutena. Kyseisen kirjoittajan mielestä lapsen oikeudet painavat enemmän kuin aikuisen oikeudet ja lapsen hyvinvointi ja tarpeet menevät aina aikuisten tarpeiden edelle. Kirjoituksessa todettiin myös, että vanhemmaksi kasvaminen edellyttää työtä, ponnisteluja ja luopumisia. Valitettavasti en muista kenen tuo ko. kirjoitus oli, mutta mielestäni viisaita sanoja, joita kannattaa miettiä kukin omassa sydämessään.
Ajattelin lähinnä näitä isien uusia vaimoja, jotka mieluusti näkisivät miehensä pesevän laspsitaan kätensä sekä talouudellisen että kaiken muunkin vastuun osalta.


[/quote]
Tää on taas tää ikuisuus kysymys mutta niinkuin sanottu jokaisen pitäisi harrastaa varojen mukaan mutta sairaudellehan ei kukaan voi mitään.

Kyllä noita viisaita sanoja pitäisi pohtia myös lähi äidin, tekeekö lapsen ja isän tapaamiset helpoiksi, onko suhde isään hyvä( ei kokajan haastamassa riitaa)meneekö etän maksamat rahat todella kaikki lapseen koska LAPSEN oikeudet ja hyvinvointi menee todellakin muun edelle.

Itse olen yhden lapsen äitipuoli ja mielellään maksamme 160 ?kuussa elaria emmekä halua pestä käsiämme vastuusta, Lähi vaan on tehnyt kommunikoinnin täysin mahdottomaksi kiukutteluillaan ja yrittämällä haastaa isää oikeuteen korotuttamaan jo nyt korkeaa elaria johon onneksi sosiaalitoimi ja oikeusaputoimisto totesi että vaatimus on kohtuuton. Näikö lähi hoitaa lapsen etua ja oikeuksia???Vai onko tämäkin vain se kammottava isin uusi puoliso joka ei ajattele lapsen etua törsää isin rahat niin ettei lapsipololle jää mitään??

ps. Olen ollut mieheni kanssa paljon pidempään kuin ex eli en ainakaan kovin uusi vaimo ole :D :D
 
tarkennan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Hei tarkennan! Tiedätkö millaiset asuinkulut lapsen äidin perheellä on? Saavatko (työttömiä kun ovat) asuintukea jne.? Jos lapsen osuus asumisesta on pieni, kyllä tuon 160e PITÄÄ riittää KAIKKIIN lapsen hankintoihin, saavathan he lapsilisätkin, jolla lasta ruokkia ja asumiseen voi kyllä käyttää sen isovanhemmiltakin saadun avustuksen.
Tilanteenne tulee luultavasti vain pahenemaan, jos miehesi ei ikinä uskalla vastustaa lapsen äidin pyyntöjä ja vaatimuksia, sillä tiedäthän, että kun antaa pikkusormen... Ei muutosta tule, jos ei uskalla pitää puoliaan. Ensi rektio vastapuolelta on usein raju, kun "etuuksia" karsitaan, mutta kyllä tilanne tasoittuu. Näin ainakin meillä.

vuokraa kuulemma maksavat n.600e/kk:ssa,muista asuinkustanuksista en tiedä, saavat asumistukea sekä toimeentulotukea exän kertoman mukaan, se kuinka paljon, sitä en tiedä..
olen kanssasi täysin samaa mieltä, voi kun miehenikin sen ymmärtäisi, sanoo vaan että onneksi tuleva lapsemme ei kuluta ainakaan ensimmäisinä kk:sina paljoa, ja höpö höpö sanon minä, mutta huomatkoon karun totuuden itse, sillä aiheesta kun nostan kissan pöydälle nykyään, ei tule kun riitaa, ja puolustelua miksi osallistuu niin paljon lapsen hankintoihin elarin lisäksi..ja kaippa se niin menee että jos elareita saataisiinkin laskettua muutama kymppi, niin ei se meidän tilannetta helpota, se miehen näkemys.. :headwall:
 
Sonia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 14:18 tarkennan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Hei tarkennan! Tiedätkö millaiset asuinkulut lapsen äidin perheellä on? Saavatko (työttömiä kun ovat) asuintukea jne.? Jos lapsen osuus asumisesta on pieni, kyllä tuon 160e PITÄÄ riittää KAIKKIIN lapsen hankintoihin, saavathan he lapsilisätkin, jolla lasta ruokkia ja asumiseen voi kyllä käyttää sen isovanhemmiltakin saadun avustuksen.
Tilanteenne tulee luultavasti vain pahenemaan, jos miehesi ei ikinä uskalla vastustaa lapsen äidin pyyntöjä ja vaatimuksia, sillä tiedäthän, että kun antaa pikkusormen... Ei muutosta tule, jos ei uskalla pitää puoliaan. Ensi rektio vastapuolelta on usein raju, kun "etuuksia" karsitaan, mutta kyllä tilanne tasoittuu. Näin ainakin meillä.

vuokraa kuulemma maksavat n.600e/kk:ssa,muista asuinkustanuksista en tiedä, saavat asumistukea sekä toimeentulotukea exän kertoman mukaan, se kuinka paljon, sitä en tiedä..
olen kanssasi täysin samaa mieltä, voi kun miehenikin sen ymmärtäisi, sanoo vaan että onneksi tuleva lapsemme ei kuluta ainakaan ensimmäisinä kk:sina paljoa, ja höpö höpö sanon minä, mutta huomatkoon karun totuuden itse, sillä aiheesta kun nostan kissan pöydälle nykyään, ei tule kun riitaa, ja puolustelua miksi osallistuu niin paljon lapsen hankintoihin elarin lisäksi..ja kaippa se niin menee että jos elareita saataisiinkin laskettua muutama kymppi, niin ei se meidän tilannetta helpota, se miehen näkemys.. :headwall:

Ymmärsinköhän nyt oikein: et usko. että miehen ex:n luona lapset kuluttavat juuri mitään, mutta tiedät jo etukäteen että sinun tuleva vauvasi kuluttaa enemmän kuin miehesi arvelee. Miten luulet ex:n kanssa tehtyjen lasten elävän vähemmällä???!!!! Ja miksi isä ei saisi osallistua lapsensa hankintoihin, onhan lapsi sentään hänen omansa!
 
tarkennan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 17:25 Sonia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 14:18 tarkennan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Hei tarkennan! Tiedätkö millaiset asuinkulut lapsen äidin perheellä on? Saavatko (työttömiä kun ovat) asuintukea jne.? Jos lapsen osuus asumisesta on pieni, kyllä tuon 160e PITÄÄ riittää KAIKKIIN lapsen hankintoihin, saavathan he lapsilisätkin, jolla lasta ruokkia ja asumiseen voi kyllä käyttää sen isovanhemmiltakin saadun avustuksen.
Tilanteenne tulee luultavasti vain pahenemaan, jos miehesi ei ikinä uskalla vastustaa lapsen äidin pyyntöjä ja vaatimuksia, sillä tiedäthän, että kun antaa pikkusormen... Ei muutosta tule, jos ei uskalla pitää puoliaan. Ensi rektio vastapuolelta on usein raju, kun "etuuksia" karsitaan, mutta kyllä tilanne tasoittuu. Näin ainakin meillä.

vuokraa kuulemma maksavat n.600e/kk:ssa,muista asuinkustanuksista en tiedä, saavat asumistukea sekä toimeentulotukea exän kertoman mukaan, se kuinka paljon, sitä en tiedä..
olen kanssasi täysin samaa mieltä, voi kun miehenikin sen ymmärtäisi, sanoo vaan että onneksi tuleva lapsemme ei kuluta ainakaan ensimmäisinä kk:sina paljoa, ja höpö höpö sanon minä, mutta huomatkoon karun totuuden itse, sillä aiheesta kun nostan kissan pöydälle nykyään, ei tule kun riitaa, ja puolustelua miksi osallistuu niin paljon lapsen hankintoihin elarin lisäksi..ja kaippa se niin menee että jos elareita saataisiinkin laskettua muutama kymppi, niin ei se meidän tilannetta helpota, se miehen näkemys.. :headwall:

Ymmärsinköhän nyt oikein: et usko. että miehen ex:n luona lapset kuluttavat juuri mitään, mutta tiedät jo etukäteen että sinun tuleva vauvasi kuluttaa enemmän kuin miehesi arvelee. Miten luulet ex:n kanssa tehtyjen lasten elävän vähemmällä???!!!! Ja miksi isä ei saisi osallistua lapsensa hankintoihin, onhan lapsi sentään hänen omansa!
et ihan täysin tainnut ymmärtää oikein, missään vaiheessa en ole kieltänyt isää osallistumasta lapsensa,joita yksi alle kouluikäinen hankintoihin, enkä marissut elreista sen kummemmin, enkä sanonut että tuleva yhteisemme kuluttaisi enemmän..mutta ihmettelen suuresti kun miehen lapsi kuluttaa sen 300e noin 2 vkossa exän mukaan, onhan se aika paljon??ja en tosiaankaan kuvittele että minun lapseni sitä kuluttaisikaan..tuossa aiemmin kerroin että elareita mieheni maksaa 160e, lapsilisää exä saa 100e ja mieheni vanhemmilta 100e/kk, mieheni maksaa matkakulut jotka n.50e per reissu, , ja lapsi meillä lähes puolet kk:sta..mieheni osallistuu paljon myös exän kustantamiin hankintoihin, sen lisäksi kustantaa meille samat tavarat, tätä ajoin takaa..mutta sitä lähinnä ettei kai isän ole tarve kustantaa koko lapsensa elantoa ja hankintoja että luulisi exänkin osallistuvan kuluihin tasapuolisesti..laskeppa itse kun nyt haemme lapsen 4 vkoloppuna peräkkäin tänne on se 200e, siihen 160e ja uudet kengät ja puku n.100e..en tosiaankaan kuvittele että yhteinen kuluttaa tuota summaa muutamassa vkossakaan, joten sitä purnasin vaan kun tuntuu ettei meillä ole ikinä ylimäärästä ja silti exäkin narisee koko ajan ettei rahaa ole,ostaa mitään saati ees kuskata..siitä tämä kaikki..
 
tarkennan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 17:45 tarkennan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 17:25 Sonia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 14:18 tarkennan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 13:46 vieras kirjoitti:
Hei tarkennan! Tiedätkö millaiset asuinkulut lapsen äidin perheellä on? Saavatko (työttömiä kun ovat) asuintukea jne.? Jos lapsen osuus asumisesta on pieni, kyllä tuon 160e PITÄÄ riittää KAIKKIIN lapsen hankintoihin, saavathan he lapsilisätkin, jolla lasta ruokkia ja asumiseen voi kyllä käyttää sen isovanhemmiltakin saadun avustuksen.
Tilanteenne tulee luultavasti vain pahenemaan, jos miehesi ei ikinä uskalla vastustaa lapsen äidin pyyntöjä ja vaatimuksia, sillä tiedäthän, että kun antaa pikkusormen... Ei muutosta tule, jos ei uskalla pitää puoliaan. Ensi rektio vastapuolelta on usein raju, kun "etuuksia" karsitaan, mutta kyllä tilanne tasoittuu. Näin ainakin meillä.

vuokraa kuulemma maksavat n.600e/kk:ssa,muista asuinkustanuksista en tiedä, saavat asumistukea sekä toimeentulotukea exän kertoman mukaan, se kuinka paljon, sitä en tiedä..
olen kanssasi täysin samaa mieltä, voi kun miehenikin sen ymmärtäisi, sanoo vaan että onneksi tuleva lapsemme ei kuluta ainakaan ensimmäisinä kk:sina paljoa, ja höpö höpö sanon minä, mutta huomatkoon karun totuuden itse, sillä aiheesta kun nostan kissan pöydälle nykyään, ei tule kun riitaa, ja puolustelua miksi osallistuu niin paljon lapsen hankintoihin elarin lisäksi..ja kaippa se niin menee että jos elareita saataisiinkin laskettua muutama kymppi, niin ei se meidän tilannetta helpota, se miehen näkemys.. :headwall:

Ymmärsinköhän nyt oikein: et usko. että miehen ex:n luona lapset kuluttavat juuri mitään, mutta tiedät jo etukäteen että sinun tuleva vauvasi kuluttaa enemmän kuin miehesi arvelee. Miten luulet ex:n kanssa tehtyjen lasten elävän vähemmällä???!!!! Ja miksi isä ei saisi osallistua lapsensa hankintoihin, onhan lapsi sentään hänen omansa!
et ihan täysin tainnut ymmärtää oikein, missään vaiheessa en ole kieltänyt isää osallistumasta lapsensa,joita yksi alle kouluikäinen hankintoihin, enkä marissut elreista sen kummemmin, enkä sanonut että tuleva yhteisemme kuluttaisi enemmän..mutta ihmettelen suuresti kun miehen lapsi kuluttaa sen 300e noin 2 vkossa exän mukaan, onhan se aika paljon??ja en tosiaankaan kuvittele että minun lapseni sitä kuluttaisikaan..tuossa aiemmin kerroin että elareita mieheni maksaa 160e, lapsilisää exä saa 100e ja mieheni vanhemmilta 100e/kk, mieheni maksaa matkakulut jotka n.50e per reissu, , ja lapsi meillä lähes puolet kk:sta..mieheni osallistuu paljon myös exän kustantamiin hankintoihin, sen lisäksi kustantaa meille samat tavarat, tätä ajoin takaa..mutta sitä lähinnä ettei kai isän ole tarve kustantaa koko lapsensa elantoa ja hankintoja että luulisi exänkin osallistuvan kuluihin tasapuolisesti..laskeppa itse kun nyt haemme lapsen 4 vkoloppuna peräkkäin tänne on se 200e, siihen 160e ja uudet kengät ja puku n.100e..en tosiaankaan kuvittele että yhteinen kuluttaa tuota summaa muutamassa vkossakaan, joten sitä purnasin vaan kun tuntuu ettei meillä ole ikinä ylimäärästä ja silti exäkin narisee koko ajan ettei rahaa ole,ostaa mitään saati ees kuskata..siitä tämä kaikki..
vielä sen että exä avoimesti myöntää laittavansa elaritkin joka kk:si suoravelotuksena auton lyhennykseen, niin onko mieheni velvollinen lyhenytämään heidän autolainaansa, sekä kun on ostettava tänne pyörät,lelut,vaatteet ym, niin silti saa maksaa exälle vielä puolet ko.kustannuksista jotka exä hommaa kotiaan..että mieti sitä!!!huoli olikin että mitäs sitten kun yhteinen vauvamme syntyy, olenko minä ns.yh joka kustantaa lapsemme kustannukset,kun isiltä menee kaikki ylim.toisen lapsen ja exän kustannuksiin..se pistää kuule miettiin..ja on meilläkin ne korkeat asuinkustannukset mutta tukia emme saa, vaikka kuinka tuloni on tippunut sairasloman sekä tulevan äippärahan myötä, silti on vaan pärjättävä ja venytettävä, ja huom!minulla ei ole varaa jäädä lapseni kanssa kotiin äippäloman jälkeen, vaikka kuinka haluisin, koska mieheni ei pysty elättämään käytännössä 2 lasta,minua ja exää palkastaan..ei pahalla, mutta tämä asia vain vaivaa minua, ja kateudesta en tosiaankaan huutele..vaan realiteetti tallella..enkäs siksi että suosisin vain tulevaaa lastamme, ja exän lapsi ei mitään, päinvastoin rakastan lasta ja kuten olen jo ilmassut ei lapsen vika kun äiti on ahne ja ajattelematon..
 
on säälittävää että nuo exät eivät voi tajuta ex miehiensä uutta elämää vaan on pakko ruikuttaa perään!! :kieh: eikö enää ole hitustakaan itsekunnioitusta?? luulisi löytyvän!! muta ei!! rahaa ollaan mankumassa ja natkuttamassa koko ajan jostakin!! ei voi antaa elää oma elämäänsä!! ja juu sitten tuo miestan nykyisten vaimojen haukkumonen todella lapsellista on nykyisen vika se ja se!! vahtivat rahoja ym.. :LOL: ei ole tullut mieleen että voi olla että se mies ei halua antaa rahaansa sulle?? ei hakutaan nykyisiä ja ehkä heidä yhteisiä lapsia! vievät kaiken!! kamalaa! enää ei tanssitakkaan mun pillin mukaan ja ei oikeen onnistu tuo lapsillakaan kiristys!1 kun tuolla miehellä on niitä uusia jotka auttavat ehkä eroa edellisen liiton lapsistaja lievittävät ikävää!! kyllä älillä ois saunan takana todellakin tilaa! jättäkää nyt jo kiesus ne exänne rauhaan!! ero hei todellakin tarkoittaa eroa!! ja se mitä miehenne maksaa on hänen asiasiansa! ette voi yhtään mitään tolla terrorisoinnillanne ym.. päin vastoin se lisää sitä vihaa entuudestaan!! meillä ainakin!! lähinnä nauratti tuon exän epätoivoinen rahan mankuminen! säälittävää ee voi ihminen enää alemmas vajota!!
 
lainan lyhentäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
on säälittävää että nuo exät eivät voi tajuta ex miehiensä uutta elämää vaan on pakko ruikuttaa perään!! :kieh: eikö enää ole hitustakaan itsekunnioitusta?? luulisi löytyvän!! muta ei!! rahaa ollaan mankumassa ja natkuttamassa koko ajan jostakin!! ei voi antaa elää oma elämäänsä!! ja juu sitten tuo miestan nykyisten vaimojen haukkumonen todella lapsellista on nykyisen vika se ja se!! vahtivat rahoja ym.. :LOL: ei ole tullut mieleen että voi olla että se mies ei halua antaa rahaansa sulle?? ei hakutaan nykyisiä ja ehkä heidä yhteisiä lapsia! vievät kaiken!! kamalaa! enää ei tanssitakkaan mun pillin mukaan ja ei oikeen onnistu tuo lapsillakaan kiristys!1 kun tuolla miehellä on niitä uusia jotka auttavat ehkä eroa edellisen liiton lapsistaja lievittävät ikävää!! kyllä älillä ois saunan takana todellakin tilaa! jättäkää nyt jo kiesus ne exänne rauhaan!! ero hei todellakin tarkoittaa eroa!! ja se mitä miehenne maksaa on hänen asiasiansa! ette voi yhtään mitään tolla terrorisoinnillanne ym.. päin vastoin se lisää sitä vihaa entuudestaan!! meillä ainakin!! lähinnä nauratti tuon exän epätoivoinen rahan mankuminen! säälittävää ee voi ihminen enää alemmas vajota!!
kumma kyllä, yleensä se on tämä nyx joka täällä vauhkoo, ja ex.ää haukkuu.Eikä se nyt ihan miehen asia ole mitä maksaa,tarkoitan nyt kärjistetysti tyyliä...nyt maksan elatusta 5e, ens kuussa en taija jaksaa maksaa mitään, saa nähä mitä sitä seur. jaksas maksaa..Elatukset on siis määritelty ja toiv. vahvistettu ja se summa on maksettava, jos ei ole muita päteviä perusteita (esim. työttömyys) SE ON IHAN OIKEIN, MUUTA KUIN ELATUS EI OLE PAKKO ISÄN/ETÄN KUSTANTAA.JA TÄLLÄ EI KUULU EX.LLE PERIAATTEELLA EI MUUTEN KUULU NYXÄLLE MIHIN ELARIT MENEE...Itsekään en lajittele esim. palkkaa,lapsilisää,elatusta..vaan kyllä ne kaikki samalle tilille menee ja sieltä autonkin lainaa makselen.Että onpi voinut isänkin euroja lyhennyksiin hupsahtaa, toisaalta autoa tarvitsen että hänenkin lapsiaan voin kuskata..ENKÄ MUITA RAHOJA ISÄLTÄ PYYTELE, ELATUKSEN VERRAN ON MIELESTÄNI VELVOLLINEN LASTENSA ELÄMÄÄN LAITTAA.ps. olenkin se inhottava EX
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 22:42 lainan lyhentäjä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
on säälittävää että nuo exät eivät voi tajuta ex miehiensä uutta elämää vaan on pakko ruikuttaa perään!! :kieh: eikö enää ole hitustakaan itsekunnioitusta?? luulisi löytyvän!! muta ei!! rahaa ollaan mankumassa ja natkuttamassa koko ajan jostakin!! ei voi antaa elää oma elämäänsä!! ja juu sitten tuo miestan nykyisten vaimojen haukkumonen todella lapsellista on nykyisen vika se ja se!! vahtivat rahoja ym.. :LOL: ei ole tullut mieleen että voi olla että se mies ei halua antaa rahaansa sulle?? ei hakutaan nykyisiä ja ehkä heidä yhteisiä lapsia! vievät kaiken!! kamalaa! enää ei tanssitakkaan mun pillin mukaan ja ei oikeen onnistu tuo lapsillakaan kiristys!1 kun tuolla miehellä on niitä uusia jotka auttavat ehkä eroa edellisen liiton lapsistaja lievittävät ikävää!! kyllä älillä ois saunan takana todellakin tilaa! jättäkää nyt jo kiesus ne exänne rauhaan!! ero hei todellakin tarkoittaa eroa!! ja se mitä miehenne maksaa on hänen asiasiansa! ette voi yhtään mitään tolla terrorisoinnillanne ym.. päin vastoin se lisää sitä vihaa entuudestaan!! meillä ainakin!! lähinnä nauratti tuon exän epätoivoinen rahan mankuminen! säälittävää ee voi ihminen enää alemmas vajota!!
kumma kyllä, yleensä se on tämä nyx joka täällä vauhkoo, ja ex.ää haukkuu.Eikä se nyt ihan miehen asia ole mitä maksaa,tarkoitan nyt kärjistetysti tyyliä...nyt maksan elatusta 5e, ens kuussa en taija jaksaa maksaa mitään, saa nähä mitä sitä seur. jaksas maksaa..Elatukset on siis määritelty ja toiv. vahvistettu ja se summa on maksettava, jos ei ole muita päteviä perusteita (esim. työttömyys) SE ON IHAN OIKEIN, MUUTA KUIN ELATUS EI OLE PAKKO ISÄN/ETÄN KUSTANTAA.JA TÄLLÄ EI KUULU EX.LLE PERIAATTEELLA EI MUUTEN KUULU NYXÄLLE MIHIN ELARIT MENEE...Itsekään en lajittele esim. palkkaa,lapsilisää,elatusta..vaan kyllä ne kaikki samalle tilille menee ja sieltä autonkin lainaa makselen.Että onpi voinut isänkin euroja lyhennyksiin hupsahtaa, toisaalta autoa tarvitsen että hänenkin lapsiaan voin kuskata..ENKÄ MUITA RAHOJA ISÄLTÄ PYYTELE, ELATUKSEN VERRAN ON MIELESTÄNI VELVOLLINEN LASTENSA ELÄMÄÄN LAITTAA.ps. olenkin se inhottava EX
No, aika usein siihen exän arvosteluun on syytäkin, ei se aina ole turhaa vauhkoamista. Sinä olet ilmeisesti kuitenkin myös lasten hankinnat tehnyt, kuten kuuluukin. Meillä kun ex makseli autoaan (jota ei edes tarvinnut), niin sitten oltiin aina mankumassa, että isän pitää ostaa lapsille mitä milloinkin, siis ihan niitä perushankintoja kuten lenkkarit, kumisaappaat jne. Ja isä kuitenkin oli elareitten lisäksi ostellut vapaaehtoisestikin ylimääräistä, silti vinguttiin jatkuvasti lisää. Eli vaikka periaatteessa se, mihin elarit käytetään, ei isälle tai nyxälle kuulu, niin kyllä se joissain tapauksissa vähintäänkin ihmetyttää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 22:42 lainan lyhentäjä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
on säälittävää että nuo exät eivät voi tajuta ex miehiensä uutta elämää vaan on pakko ruikuttaa perään!! :kieh: eikö enää ole hitustakaan itsekunnioitusta?? luulisi löytyvän!! muta ei!! rahaa ollaan mankumassa ja natkuttamassa koko ajan jostakin!! ei voi antaa elää oma elämäänsä!! ja juu sitten tuo miestan nykyisten vaimojen haukkumonen todella lapsellista on nykyisen vika se ja se!! vahtivat rahoja ym.. :LOL: ei ole tullut mieleen että voi olla että se mies ei halua antaa rahaansa sulle?? ei hakutaan nykyisiä ja ehkä heidä yhteisiä lapsia! vievät kaiken!! kamalaa! enää ei tanssitakkaan mun pillin mukaan ja ei oikeen onnistu tuo lapsillakaan kiristys!1 kun tuolla miehellä on niitä uusia jotka auttavat ehkä eroa edellisen liiton lapsistaja lievittävät ikävää!! kyllä älillä ois saunan takana todellakin tilaa! jättäkää nyt jo kiesus ne exänne rauhaan!! ero hei todellakin tarkoittaa eroa!! ja se mitä miehenne maksaa on hänen asiasiansa! ette voi yhtään mitään tolla terrorisoinnillanne ym.. päin vastoin se lisää sitä vihaa entuudestaan!! meillä ainakin!! lähinnä nauratti tuon exän epätoivoinen rahan mankuminen! säälittävää ee voi ihminen enää alemmas vajota!!
kumma kyllä, yleensä se on tämä nyx joka täällä vauhkoo, ja ex.ää haukkuu.Eikä se nyt ihan miehen asia ole mitä maksaa,tarkoitan nyt kärjistetysti tyyliä...nyt maksan elatusta 5e, ens kuussa en taija jaksaa maksaa mitään, saa nähä mitä sitä seur. jaksas maksaa..Elatukset on siis määritelty ja toiv. vahvistettu ja se summa on maksettava, jos ei ole muita päteviä perusteita (esim. työttömyys) SE ON IHAN OIKEIN, MUUTA KUIN ELATUS EI OLE PAKKO ISÄN/ETÄN KUSTANTAA.JA TÄLLÄ EI KUULU EX.LLE PERIAATTEELLA EI MUUTEN KUULU NYXÄLLE MIHIN ELARIT MENEE...Itsekään en lajittele esim. palkkaa,lapsilisää,elatusta..vaan kyllä ne kaikki samalle tilille menee ja sieltä autonkin lainaa makselen.Että onpi voinut isänkin euroja lyhennyksiin hupsahtaa, toisaalta autoa tarvitsen että hänenkin lapsiaan voin kuskata..ENKÄ MUITA RAHOJA ISÄLTÄ PYYTELE, ELATUKSEN VERRAN ON MIELESTÄNI VELVOLLINEN LASTENSA ELÄMÄÄN LAITTAA.ps. olenkin se inhottava EX
Niimpä kun sen kiusan teke se ex!! ei nykyinen.. on kuule hyvää että jossain pääsee purkaman sitä hel..vetin terroria jota pitää! ja kyllä todella kuuluu mulle mihin mies rahaa laittaa samalla lailla kun se mihin minä MEIDÄN YHTEISIÄ RAHOJA käytän!! ei vann taida mielyttää tää näitä exiä!! ja tottakai joka kuukausi maksetaan se tietty summa!! mutta muu on meidän päätettävissä!! niimpä ja sit ihmetellään kun ei miehet halua näitä elareita exille laittaa juu niin kun niitä pakataan käyttää omiin menoihin!! meillä ex ostelee puhelimia siis iteleen ja muksut ihan karmeissa vaatteissa ymelarit on tarkoitus käyttää lapsiin ei omiin menoihin!
 
sama täällä
tottakai mieheni maksaa elarit, eikä se minun tehtävä narista, mutta on kyllä meidän asia siinä vaiheessa kun elarit pitää olla tilillä just ja tasan 15pvä kun lähtee autolaina siitä suoravelotuksena.,ja lapsi kulkee kamalissa ryysyissä..samoin sitten pyydetään rahaa koko ajan ylimääräsen, vaatteisiin, leluihin, pyörään jne..koskaan ei ole rahaa tuoda tai hakea lasta kun siihen palaa vähint.50e..eli se vaan ketuttaa,jos laittaa elarit autoon, niin on pokkaa vielä ruikuttaa osallistumaan kaikkiin muihin mahollisiin kuluihin, jos menevät reissuun niin isin on annettava pikkusen rahaa, kun äiti vie jne..mutta meille päin ei sama päde..mieheni osti pyörän meille lapselleen, kun äiti sanoi ettei ole aikaa ja paikkaa harjotella siellä, no kun tämän kuuli piti sinnekin saada oma pyörä, ja isi jakamaan kustannukset..eli pyörälle tuli hintaa sitten..meillekin vauva tulossa, joten kyllä sitä menoa on meilläkin, vai meneekö niin että minä kustannan yht.lapsemme menot että isä voi jatkaa lapsensa mielenmääräsiä kustannuksia exän luokse..muuten en valita mutta meiltä se on pois yhteisestä taloudesta nuo ylim.menot, en sano etteikö isän pitäisi osallistua hankintoihin, ettei se elari aina kata kaikkea menoa,mutta ei niitä pyöriä,leluja ja vaatteita joka kk.si tartte, ja koskaan niitä en vielä nähnyt mihin rahaa isi pistäny..ja aina ne meidänkin ostamat hyvät ja ehjät vaatteet jää sinne exälle, ja tilalle ei välttämättä tule mitään, viimeksikin mukana oli villapaita ja housut..ja taas meni täältä vaattet sinne..kun ei voi alastikkaan lasta pitää..
 
just just
ei ole nyxän tehtävä kattoo mihin elarit menee..ei juu olekkaan,mutta nyxän tehtävä on jakaa talous miehensä kanssa ja niellä joka krta kun se mies osalllistuu millon mihinkin hankintaan kun exä ruikuttaa, ja se on sitten nyxän ja miehen yhteisestä elämästä pois..ja kun tätä tapahtuu kk:sittain..nyxän tehtävä on ymmärtää kun satoja euroja menee kuussa bensaan,kun miehen lasta haetaan ja viedään sinne exän luokse, ja nyxä kuuntelee kiltisti kun exä kertoo mihin kaikkeen miehen on osallistuttava kuussa LAPSEN takia..exä vielä kehtaa sanoa että onhan miehelläni minut kustantamassa osaa yhteisen lapsemme hankinnoista, mikä onkin totta, mutta meillä hankinnat pikkusen eri mittakaavassa..hymyilen vain nätisti kun mies tuo vaatehankintalistan kotiimme, mitä exä pyytänyt hankkimaan lapselleen, ajattelen vain että minun lapseni ei saa mitään kun rahaa ei riitä kaikkeen,mutta pärjää onneksi..kuuntelen kuinka exä luvannut että viemme lapsen mäkkiin ja ostamme sen ison tutrles-ukon ja näin on tehtävä kun ei 3v ymmärrä jos luvattu eikä saakkaan sitä..mieheni lapsi on syytön exän vaatimiseen ja rahastamiseen, se tässä säälittääkin enemmän, ei lapsi tajua että kun äiti lupaa mitä isi millonkin tekee ja ostaa, ettei isillä ehkä' olekkaan rahaa tähän tai on muita suunnitelmia, sitä on niin hankala 3v selittää, kun hän vain ymmärtää sen että hänelle se luvattu, ja sen saa..nyt sitten odotamme joululahjalistaa kauhulla.. :D että mielestäni minulla nyksänä pikkusen on sananvaltaa raha-asioissa perheeni suhteen, vaikka paljosta jään paitsi lapsemme kanssa ja nielen..en tarkoita sinua joka kirjoitit ettet ylim.pyytele, hattua nostan!!!!mutta on näitä ääripäitäkin, joista me osa nyxistä narisemme ja emme ehkä tunne sympatiaa täsätä syystä exiä kohtaan.. :D
 
lainan lyhentäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 09:17 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 22:42 lainan lyhentäjä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 21:14 vieras kirjoitti:
on säälittävää että nuo exät eivät voi tajuta ex miehiensä uutta elämää vaan on pakko ruikuttaa perään!! :kieh: eikö enää ole hitustakaan itsekunnioitusta?? luulisi löytyvän!! muta ei!! rahaa ollaan mankumassa ja natkuttamassa koko ajan jostakin!! ei voi antaa elää oma elämäänsä!! ja juu sitten tuo miestan nykyisten vaimojen haukkumonen todella lapsellista on nykyisen vika se ja se!! vahtivat rahoja ym.. :LOL: ei ole tullut mieleen että voi olla että se mies ei halua antaa rahaansa sulle?? ei hakutaan nykyisiä ja ehkä heidä yhteisiä lapsia! vievät kaiken!! kamalaa! enää ei tanssitakkaan mun pillin mukaan ja ei oikeen onnistu tuo lapsillakaan kiristys!1 kun tuolla miehellä on niitä uusia jotka auttavat ehkä eroa edellisen liiton lapsistaja lievittävät ikävää!! kyllä älillä ois saunan takana todellakin tilaa! jättäkää nyt jo kiesus ne exänne rauhaan!! ero hei todellakin tarkoittaa eroa!! ja se mitä miehenne maksaa on hänen asiasiansa! ette voi yhtään mitään tolla terrorisoinnillanne ym.. päin vastoin se lisää sitä vihaa entuudestaan!! meillä ainakin!! lähinnä nauratti tuon exän epätoivoinen rahan mankuminen! säälittävää ee voi ihminen enää alemmas vajota!!
kumma kyllä, yleensä se on tämä nyx joka täällä vauhkoo, ja ex.ää haukkuu.Eikä se nyt ihan miehen asia ole mitä maksaa,tarkoitan nyt kärjistetysti tyyliä...nyt maksan elatusta 5e, ens kuussa en taija jaksaa maksaa mitään, saa nähä mitä sitä seur. jaksas maksaa..Elatukset on siis määritelty ja toiv. vahvistettu ja se summa on maksettava, jos ei ole muita päteviä perusteita (esim. työttömyys) SE ON IHAN OIKEIN, MUUTA KUIN ELATUS EI OLE PAKKO ISÄN/ETÄN KUSTANTAA.JA TÄLLÄ EI KUULU EX.LLE PERIAATTEELLA EI MUUTEN KUULU NYXÄLLE MIHIN ELARIT MENEE...Itsekään en lajittele esim. palkkaa,lapsilisää,elatusta..vaan kyllä ne kaikki samalle tilille menee ja sieltä autonkin lainaa makselen.Että onpi voinut isänkin euroja lyhennyksiin hupsahtaa, toisaalta autoa tarvitsen että hänenkin lapsiaan voin kuskata..ENKÄ MUITA RAHOJA ISÄLTÄ PYYTELE, ELATUKSEN VERRAN ON MIELESTÄNI VELVOLLINEN LASTENSA ELÄMÄÄN LAITTAA.ps. olenkin se inhottava EX
No, aika usein siihen exän arvosteluun on syytäkin, ei se aina ole turhaa vauhkoamista. Sinä olet ilmeisesti kuitenkin myös lasten hankinnat tehnyt, kuten kuuluukin. Meillä kun ex makseli autoaan (jota ei edes tarvinnut), niin sitten oltiin aina mankumassa, että isän pitää ostaa lapsille mitä milloinkin, siis ihan niitä perushankintoja kuten lenkkarit, kumisaappaat jne. Ja isä kuitenkin oli elareitten lisäksi ostellut vapaaehtoisestikin ylimääräistä, silti vinguttiin jatkuvasti lisää. Eli vaikka periaatteessa se, mihin elarit käytetään, ei isälle tai nyxälle kuulu, niin kyllä se joissain tapauksissa vähintäänkin ihmetyttää.
toki minäkin ymmärrän että v.i.t.u.t.t.aa olla raha-automaatti.Mun mielestä ihan laki sanoo kuitenkin ettei isä ole velvollinen osallistumaan muutakuin sen summan mikä elatuksessa on sovittu.Ainakin näin meille sanottiin, enkä ole muuta pyydellytkään.Kaippa meitä exiä ja nyksiä on moneen junaan.eikä kaikki ole "pahoja"...mun mielestä isän siis ei ole pakko maksaa "ylinmäräistä", velvollisuuksiin kuuluu hoitaa KUMMANKIN oma osuutensa. Joillakin (siis niillä exillä) kai sitten nälkä kasvaa syödessä..meillä isä ei kyllä laita yhtään vapaaehtoisesti mitään, mutta ei tarvitsekaan, ihan kivasti pärjäillään ja onpahan OMILLA rahoilla sitten kaikki omaisuus hommattu ajattelen mä...
 
Se inhottava ex
En jaksa uskoa, että kaikki exät olisivat rahanahneita ex-miehessään roikkujia. En ole itse eikä kukaan muukaan eronnut nainen tuttavapiirissäni.

Meillä lasten isä suostuu tapaamaan lapsiaan joka kolmas viikonloppu, ei ikinä viikolla vaikka välimatkaa on vallan 20 km. Tämän lisäksi ehkä hikisesti voi ottaa luokseen peräti yhdeksi viikoksi kesälomallaan mikäli se hänelle sattuu sopimaan. Mita lomia tai pitkiä vapaita ei ikinä vaikka olen ehdottanut ja pyytänyt. Niinpä esim. koulujen loma-aikojen hoidot ovat minun murheeni. Omia vuosilomia minulla ei ole yhtä paljon kuin koulusta on lomaa, harvallapa on. Elareita ex maksaa 170 ?/kk/lapsi, ylimääräistä en ole ikinä pyytänyt. Tosin hän saa luvan hakea ja palauttaa lapset tapaamisiin, mutta matka ei ole mielestäni kohtuuton. Jos hän suvaitsisi tavata lapsiaan useammin voisin minäkin joskus kuskata. Olen yrittänyt useasti saada häntä tapaamaan lapsiaan enemmän, mutta hän ei ole siihen suostunut.

Käyn ihan itse töissä, olen hyvässä asemassa ja luulen tienaavani enemmän kuin ex ja aivan varmasti maksan itse huomattavasti suuremman osan lasten kuluista. Maksimi päivähoitomaksut, lasten harrastukset ja niihin kuskaamiseen menevät bensat. Ja kyllähän ne lapsukaiset syökin ja tarvitsevat tilaa asunnossa, josta maksan isoa asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Ilman autoa en voisi kuskata lapsia harrastuksiin, exä ei niihin talkoisiin osallistu. Auton pitokaan ei ole ilmaista.

Jos haluan tehdä lomamatkoja, joudun ottamaan lapsetkin mukaan sillä isä ei heitä luokseen ota. Siten joudun maksamaan lastenkin matkat. Pitäisikö minun olla itsekin lomailematta, jotta ei tulisi sanomista että käytän rahaa matkusteluun? Isä kyllä itse matkustelee omilla lomillaan kulloisenkin uuden onnen kanssa, reissuilleen hän ei lapsia ota mukaan. Minulla ei ole mahdollisuutta tehdä ulkomaanmatkoja ilman lapsia kahdestaa oman uuden rakkaani kanssa, jota lapsetkin jo pitävät enemmän isänään kuin ns. bio-isää. (Miksiköhän? Saa bio-isä syyttää kyllä itseään.) Lasten isää en ole pyytänyt ikinä osallistumaan matkakuluihin tai antamaan lapsille käyttörahaa matkalle eikä hän ole sitä oma-aloitteisestikaan tehnyt. Eipä ole lapset isälle tuliaisiakaan tuoneet :).

Jos lasten isä päättää joku päivä tehdä lisää lapsia jonkun uuden onnensa kanssa, en todellakaan aio suostua elatusmaksun pienentämiseen ilman oikeuden päätöstä. Nykyinenkin maksu on mielestäni pieni ottaen huomioon että lapset eivät ole isällään kovinkaan paljoa ja kaikki kulut tulevat minun maksettavakseni. Että mulle on aivan sama, saavatko ns. uudet lapset vaippoja tai syödäkseen. Ei pitäisi kenenkään tehdä enempää lapsia kuin mihin on varaa, ei lasten elättäminen ole yhteiskunnan tehtävä. Ei ne nykyiset lapset muutu "entisiksi" lapsiksi, vaikka lapsia lisää saisikin. Vaikka ne lapset olisikin sen "inhottavan exän" kanssa saatuja. Kyllä ne jo olemassaolevat lapset hoidetaan ensin ja sitten katsotaan onko varaa muuhun.
 
hienoa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 11:04 Se inhottava ex kirjoitti:
En jaksa uskoa, että kaikki exät olisivat rahanahneita ex-miehessään roikkujia. En ole itse eikä kukaan muukaan eronnut nainen tuttavapiirissäni.

Meillä lasten isä suostuu tapaamaan lapsiaan joka kolmas viikonloppu, ei ikinä viikolla vaikka välimatkaa on vallan 20 km. Tämän lisäksi ehkä hikisesti voi ottaa luokseen peräti yhdeksi viikoksi kesälomallaan mikäli se hänelle sattuu sopimaan. Mita lomia tai pitkiä vapaita ei ikinä vaikka olen ehdottanut ja pyytänyt. Niinpä esim. koulujen loma-aikojen hoidot ovat minun murheeni. Omia vuosilomia minulla ei ole yhtä paljon kuin koulusta on lomaa, harvallapa on. Elareita ex maksaa 170 ?/kk/lapsi, ylimääräistä en ole ikinä pyytänyt. Tosin hän saa luvan hakea ja palauttaa lapset tapaamisiin, mutta matka ei ole mielestäni kohtuuton. Jos hän suvaitsisi tavata lapsiaan useammin voisin minäkin joskus kuskata. Olen yrittänyt useasti saada häntä tapaamaan lapsiaan enemmän, mutta hän ei ole siihen suostunut.

Käyn ihan itse töissä, olen hyvässä asemassa ja luulen tienaavani enemmän kuin ex ja aivan varmasti maksan itse huomattavasti suuremman osan lasten kuluista. Maksimi päivähoitomaksut, lasten harrastukset ja niihin kuskaamiseen menevät bensat. Ja kyllähän ne lapsukaiset syökin ja tarvitsevat tilaa asunnossa, josta maksan isoa asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Ilman autoa en voisi kuskata lapsia harrastuksiin, exä ei niihin talkoisiin osallistu. Auton pitokaan ei ole ilmaista.

Jos haluan tehdä lomamatkoja, joudun ottamaan lapsetkin mukaan sillä isä ei heitä luokseen ota. Siten joudun maksamaan lastenkin matkat. Pitäisikö minun olla itsekin lomailematta, jotta ei tulisi sanomista että käytän rahaa matkusteluun? Isä kyllä itse matkustelee omilla lomillaan kulloisenkin uuden onnen kanssa, reissuilleen hän ei lapsia ota mukaan. Minulla ei ole mahdollisuutta tehdä ulkomaanmatkoja ilman lapsia kahdestaa oman uuden rakkaani kanssa, jota lapsetkin jo pitävät enemmän isänään kuin ns. bio-isää. (Miksiköhän? Saa bio-isä syyttää kyllä itseään.) Lasten isää en ole pyytänyt ikinä osallistumaan matkakuluihin tai antamaan lapsille käyttörahaa matkalle eikä hän ole sitä oma-aloitteisestikaan tehnyt. Eipä ole lapset isälle tuliaisiakaan tuoneet :).

Jos lasten isä päättää joku päivä tehdä lisää lapsia jonkun uuden onnensa kanssa, en todellakaan aio suostua elatusmaksun pienentämiseen ilman oikeuden päätöstä. Nykyinenkin maksu on mielestäni pieni ottaen huomioon että lapset eivät ole isällään kovinkaan paljoa ja kaikki kulut tulevat minun maksettavakseni. Että mulle on aivan sama, saavatko ns. uudet lapset vaippoja tai syödäkseen. Ei pitäisi kenenkään tehdä enempää lapsia kuin mihin on varaa, ei lasten elättäminen ole yhteiskunnan tehtävä. Ei ne nykyiset lapset muutu "entisiksi" lapsiksi, vaikka lapsia lisää saisikin. Vaikka ne lapset olisikin sen "inhottavan exän" kanssa saatuja. Kyllä ne jo olemassaolevat lapset hoidetaan ensin ja sitten katsotaan onko varaa muuhun.
lukea tälläistakin..ja oikeesti voit olla ylpeä itsestäsi!! :hug: isä voisi sensijaan mennä hieman itseensä..
mietin vaan tuota loppukommenttiasi meidän näkökulmastamme,ja tilannehan ihan eri,niin ymmärrän kyllä oman asenteesi asiaa ja elareiden alentamista kohtaan..mutta meillä mieheni lapsi on liki puolet kk:sta, mies maksaa matkakulut ( jotka suuret,välimatkan vuoksi), sekä lapsen vaatteet meille, sekä muut tykötarpeet..meillekin on vauva tulossa, enkä haluisi narista miehen kuluista lapsensa menoihin, mutta aiemminkin kirjoitin että meillä menee ( mieheltäni) heti kättelyssä elareihin ja matkakuluihin kk.ssa 310e, ja siihen muut kulut päälle+omat asumiskulut+puh.laskut ym sekä tuleva vauva jatkossa..niin kyllä välillä tuntuu että elareiden alentaminen olisi paikallaan sekä matkakulujen puolittaminen, kun kummiskin jos lapsi meillä sen 8-15 pvää kk .ssa niin onhan meilläkin siinä menoa, elareiden ja matkojen lisäksi..isä vie lasta lomamatkoille, lomat on meillä..eli ei voi meidän kohdalla ajatella että ensin miehen elätettävä lapsi edel.suhteesta ja sitten katsoa onko meillä varaa tehdä yhteistä, ei ehkä olisi jos oikein tarkkoja ollaan, mutta onneksi minäkin tienaan vähän.. =) ja väliin pidän perheen pystyssä ja eväissä kun miehelläni tiukka kk:si mutta lapsen kuluista mies ei tingi.. :)
 
se inhottava ex
Sulla on hieno mies, kun rakastaa lapsiaan noin paljon että haluaa viettää noin paljon aikaa heidän kanssaan ja huolehtii heistä :) . Olen iloinen puolestasi. Toivottavasti pärjäätte yhtä hyvin, kun teidän yhteinen vauva syntyy.

Pystyisitkö ajattelemaan asiaa ex-puolison näkökulmasta, hänen menonsahan eivät pienene samalla kun teidän menonne kasvavat. Tuntuu aika kohtuuttomalta, että hän joutuisi yhtäkkiä kituuttamaan vielä pienemmällä kuin aiemmin vaan sen takia, että hänen ex-puolisonsa saa lisää lapsia. Eihän hänen pitäisi joutua siitä kärsimään. Toki jos lapset ovat paljon isänkin luona ja pitäähän sitä ruokaa ja tilaa sinnekin varata niin kokonaisuudessaan elatusmaksua voi olla aiheellista tarkistaa. Vai onko tilanne olltu sama jo kun maksu on määrätty?

Itse olen aivan kyllästynyt iänikuiseen narinaan ja ex-puolisoiden haukkumiseen, kun asiat nähdään vaan hyvin suppeasta näkökulmasta. Isähän voi kertoa vaikka mitä nyyhkytarinaa ja "muka kärsii" kun "joutuu" olemaan erossa lapsistaan jne. Meillä ainakin tuo tuntuu kovasti nauttivan vapaudestaan, kun sitä halusikin. Ei voisi lapset siinä häntä vähempää kiinnostaa, ellei ole joku itsekin lapsellinen tai lapsirakas uusi onni pyörityksessä, jolloinka esittää kärsivää malli-isää. Tämä vaihtelee kausittain ja lapsetkin ovat ihan pihalla kun välillä isää kiinnostaa enemmän ja välillä vähemmän. Minä sitten saan arjessa kokea lasten kärsimyksen ja käytösongelmat/ahdistuksen minkä isän ajoittain tapahtuva hylkääminen aiheuttaa. On käyty lastenpsykiatrilla jne, vaikka työtkään ei itsellänikään sallisi kauheasti poissaoloja tällaisten käyntien vuoksi. Mutta minkäs teet. Äitihän se on jonka on pakko aina joustaa vaikka ei pystyisikään.

Voin vakuuttaa, että ei ole herkkua yksin vastata arjen pyörityksestä. Eikä kyse ole pelkästään rahasta, on siinä henkisetkin voimavarat koetuksella. Jos joutuisi vielä rahan vuoksi tappelemaan niin eipä tätä jaksaisi. Olisin rahan sijaan erittäin onnellinen satunnaisesta vapaa-ajasta, jopa yksi arki-ilta kahden viikon välein tuntuisi luksukselta. Vaan sepä ei sovi ex-herralle, sillä hänen pitää saada harrastaa ja viettää vapaa-aikaa kulloisenkin uuden onnensa kanssa. Mitäpä minun tarpeistani ja jaksamisestani. Onneksi uusi rakkaani on tukenani ja rakastaa lapsiani kuin omiaan.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 11:04 Se inhottava ex kirjoitti:
Jos lasten isä päättää joku päivä tehdä lisää lapsia jonkun uuden onnensa kanssa, en todellakaan aio suostua elatusmaksun pienentämiseen ilman oikeuden päätöstä. Nykyinenkin maksu on mielestäni pieni ottaen huomioon että lapset eivät ole isällään kovinkaan paljoa ja kaikki kulut tulevat minun maksettavakseni. Että mulle on aivan sama, saavatko ns. uudet lapset vaippoja tai syödäkseen. Ei pitäisi kenenkään tehdä enempää lapsia kuin mihin on varaa, ei lasten elättäminen ole yhteiskunnan tehtävä. Ei ne nykyiset lapset muutu "entisiksi" lapsiksi, vaikka lapsia lisää saisikin. Vaikka ne lapset olisikin sen "inhottavan exän" kanssa saatuja. Kyllä ne jo olemassaolevat lapset hoidetaan ensin ja sitten katsotaan onko varaa muuhun.
Niinpä niin, sinulle on ihan sama saavatko uudet lapset syödäkseen... Eli vain sinun lapsillasi on väliä. Kyllä ydinperheissäkin "tehdään" lisää lapsia, ja silloin lasten kuluista ehkä joudutaan joustamaan, eli eletään sen mukaan, mihin on varaa. Exät aina peräänkuuluttavat tasapuolisuutta, mutta vain jos heidän lapsensa ovat jäämässä vähemmälle. "Uudet" lapset saavat kernaasti olla vaikka syömättä.
 
vastaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:44 se inhottava ex kirjoitti:
Sulla on hieno mies, kun rakastaa lapsiaan noin paljon että haluaa viettää noin paljon aikaa heidän kanssaan ja huolehtii heistä :) . Olen iloinen puolestasi. Toivottavasti pärjäätte yhtä hyvin, kun teidän yhteinen vauva syntyy.

Pystyisitkö ajattelemaan asiaa ex-puolison näkökulmasta, hänen menonsahan eivät pienene samalla kun teidän menonne kasvavat. Tuntuu aika kohtuuttomalta, että hän joutuisi yhtäkkiä kituuttamaan vielä pienemmällä kuin aiemmin vaan sen takia, että hänen ex-puolisonsa saa lisää lapsia. Eihän hänen pitäisi joutua siitä kärsimään. Toki jos lapset ovat paljon isänkin luona ja pitäähän sitä ruokaa ja tilaa sinnekin varata niin kokonaisuudessaan elatusmaksua voi olla aiheellista tarkistaa. Vai onko tilanne olltu sama jo kun maksu on määrätty?

Itse olen aivan kyllästynyt iänikuiseen narinaan ja ex-puolisoiden haukkumiseen, kun asiat nähdään vaan hyvin suppeasta näkökulmasta. Isähän voi kertoa vaikka mitä nyyhkytarinaa ja "muka kärsii" kun "joutuu" olemaan erossa lapsistaan jne. Meillä ainakin tuo tuntuu kovasti nauttivan vapaudestaan, kun sitä halusikin. Ei voisi lapset siinä häntä vähempää kiinnostaa, ellei ole joku itsekin lapsellinen tai lapsirakas uusi onni pyörityksessä, jolloinka esittää kärsivää malli-isää. Tämä vaihtelee kausittain ja lapsetkin ovat ihan pihalla kun välillä isää kiinnostaa enemmän ja välillä vähemmän. Minä sitten saan arjessa kokea lasten kärsimyksen ja käytösongelmat/ahdistuksen minkä isän ajoittain tapahtuva hylkääminen aiheuttaa. On käyty lastenpsykiatrilla jne, vaikka työtkään ei itsellänikään sallisi kauheasti poissaoloja tällaisten käyntien vuoksi. Mutta minkäs teet. Äitihän se on jonka on pakko aina joustaa vaikka ei pystyisikään.

Voin vakuuttaa, että ei ole herkkua yksin vastata arjen pyörityksestä. Eikä kyse ole pelkästään rahasta, on siinä henkisetkin voimavarat koetuksella. Jos joutuisi vielä rahan vuoksi tappelemaan niin eipä tätä jaksaisi. Olisin rahan sijaan erittäin onnellinen satunnaisesta vapaa-ajasta, jopa yksi arki-ilta kahden viikon välein tuntuisi luksukselta. Vaan sepä ei sovi ex-herralle, sillä hänen pitää saada harrastaa ja viettää vapaa-aikaa kulloisenkin uuden onnensa kanssa. Mitäpä minun tarpeistani ja jaksamisestani. Onneksi uusi rakkaani on tukenani ja rakastaa lapsiani kuin omiaan.
uskon ettei tosiaankaan arjen pyörittäminen yksin ole herkkua, onneksi sinulla ihana uusi puoliso joka varmasti auttaa sinua jaksamaan!!
vastaan tuohon kun kyselit exän menojen pienenemisestä jne..tilanne on ollut koko ajan sama, ja en väitäkkään että exällä olisi helppoa, niin henkisesti kuin rahallisestikaan..ja eihän periaatteessa häneltä tarvitsisikaan tuen pienentyä sen takia että meille sitä perheenlisäystä tulossa..mutta lähinnä kun lapsi on meillä sen puolet kk:sta ja ollut alkuun tosin sen 4pvää isällään, mutta minun jäädessäni sairaslomalle ja työnikin puolesta mahdollista että lapsi meillä nykyään niin paljon, että onhan tilanne siitä muuttunut..mieheni maksaa sen 160e elareita, ja matkat, joihin menee n.150e kk:ssa, ja hankinnat meille sekä osan maksaa exänkin hankinnoista, vaatteista ja leluista..minun mielestäni tuo summa on suhteessa aika suuri, siis tuo 160e koska lapsi meillä niin paljon, ja onhan meilläkin tällöin suuremmat menot, ja hankinnat sitä lähinnä tarkoitin, ja jos lapsi meillä loma,eli on sen koko KK:den on silti tuo elatusmaksu maksettu..siksi pohdin tuota pienetämistä, koska suhteutettuna siihen kuinka paljon lapsi meillä sekä lähillään, niin lähi kummiskin saa tuet, mutta esim.lapsen ruoka,asumis ym.kulut on vain puolelta kk:lta hänellä..ja siihen varmasti riittäsi vähempi kuin 160e+lapsilisä..kun meillä tosiaan tulee lisää porukkaa perheeseen, tottakai menot kasvaa, mutta tulot pysyy ihan samana, minulla tosin pienentynykin jo huomattavasti ja äippärahakin pienempi huomattavasti kun palkkani..en siis ajattele exää pahana nyhtäjänä, vaan että eikö olisi kohtuullista ajatella asiaa kaikkien mäkökulmasta, ja ei viitsisi viranomaisia sotkea tähän..sanotaanhan matkakustannuksistaki että jos km yli 50, jaetaan kulut puoliksi, ja meillä matkaa yhteen suuntaan reilu 100km, ja mies maksaa viulut..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:44 se inhottava ex kirjoitti:
Sulla on hieno mies, kun rakastaa lapsiaan noin paljon että haluaa viettää noin paljon aikaa heidän kanssaan ja huolehtii heistä :) . Olen iloinen puolestasi. Toivottavasti pärjäätte yhtä hyvin, kun teidän yhteinen vauva syntyy.

Pystyisitkö ajattelemaan asiaa ex-puolison näkökulmasta, hänen menonsahan eivät pienene samalla kun teidän menonne kasvavat. Tuntuu aika kohtuuttomalta, että hän joutuisi yhtäkkiä kituuttamaan vielä pienemmällä kuin aiemmin vaan sen takia, että hänen ex-puolisonsa saa lisää lapsia. Eihän hänen pitäisi joutua siitä kärsimään. Toki jos lapset ovat paljon isänkin luona ja pitäähän sitä ruokaa ja tilaa sinnekin varata niin kokonaisuudessaan elatusmaksua voi olla aiheellista tarkistaa. Vai onko tilanne olltu sama jo kun maksu on määrätty?

Itse olen aivan kyllästynyt iänikuiseen narinaan ja ex-puolisoiden haukkumiseen, kun asiat nähdään vaan hyvin suppeasta näkökulmasta. Isähän voi kertoa vaikka mitä nyyhkytarinaa ja "muka kärsii" kun "joutuu" olemaan erossa lapsistaan jne. Meillä ainakin tuo tuntuu kovasti nauttivan vapaudestaan, kun sitä halusikin. Ei voisi lapset siinä häntä vähempää kiinnostaa, ellei ole joku itsekin lapsellinen tai lapsirakas uusi onni pyörityksessä, jolloinka esittää kärsivää malli-isää. Tämä vaihtelee kausittain ja lapsetkin ovat ihan pihalla kun välillä isää kiinnostaa enemmän ja välillä vähemmän. Minä sitten saan arjessa kokea lasten kärsimyksen ja käytösongelmat/ahdistuksen minkä isän ajoittain tapahtuva hylkääminen aiheuttaa. On käyty lastenpsykiatrilla jne, vaikka työtkään ei itsellänikään sallisi kauheasti poissaoloja tällaisten käyntien vuoksi. Mutta minkäs teet. Äitihän se on jonka on pakko aina joustaa vaikka ei pystyisikään.

Voin vakuuttaa, että ei ole herkkua yksin vastata arjen pyörityksestä. Eikä kyse ole pelkästään rahasta, on siinä henkisetkin voimavarat koetuksella. Jos joutuisi vielä rahan vuoksi tappelemaan niin eipä tätä jaksaisi. Olisin rahan sijaan erittäin onnellinen satunnaisesta vapaa-ajasta, jopa yksi arki-ilta kahden viikon välein tuntuisi luksukselta. Vaan sepä ei sovi ex-herralle, sillä hänen pitää saada harrastaa ja viettää vapaa-aikaa kulloisenkin uuden onnensa kanssa. Mitäpä minun tarpeistani ja jaksamisestani. Onneksi uusi rakkaani on tukenani ja rakastaa lapsiani kuin omiaan.
En ole se, jolle vastasit, mutta hänen tilanteestaan olen lukenut... Ei se ole etäisän vika, jos lähiäiti "kituuttaa" työttömänä ja mieluummin makselee autoa kuin elättää yhteistä lasta. Isä maksaa elarit ja korkeat matkakulut, lisäksi tekee lapsen hankinnat pääpiirteissään, isovanhemmat avustavat rahallisesti ja päälle lapsilisät. Sitten lapsi puolet kuusta isän luona. Ja vielä pitäisi asettua exän asemaan!! Eivät exän menot pienene, vaikka isälle lisää jälkikasvua tuleekin, mutta eihän isän exää kuulu elättääkään.
 
se inhottava ex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 13:18 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 11:04 Se inhottava ex kirjoitti:
Jos lasten isä päättää joku päivä tehdä lisää lapsia jonkun uuden onnensa kanssa, en todellakaan aio suostua elatusmaksun pienentämiseen ilman oikeuden päätöstä. Nykyinenkin maksu on mielestäni pieni ottaen huomioon että lapset eivät ole isällään kovinkaan paljoa ja kaikki kulut tulevat minun maksettavakseni. Että mulle on aivan sama, saavatko ns. uudet lapset vaippoja tai syödäkseen. Ei pitäisi kenenkään tehdä enempää lapsia kuin mihin on varaa, ei lasten elättäminen ole yhteiskunnan tehtävä. Ei ne nykyiset lapset muutu "entisiksi" lapsiksi, vaikka lapsia lisää saisikin. Vaikka ne lapset olisikin sen "inhottavan exän" kanssa saatuja. Kyllä ne jo olemassaolevat lapset hoidetaan ensin ja sitten katsotaan onko varaa muuhun.
Niinpä niin, sinulle on ihan sama saavatko uudet lapset syödäkseen... Eli vain sinun lapsillasi on väliä. Kyllä ydinperheissäkin "tehdään" lisää lapsia, ja silloin lasten kuluista ehkä joudutaan joustamaan, eli eletään sen mukaan, mihin on varaa. Exät aina peräänkuuluttavat tasapuolisuutta, mutta vain jos heidän lapsensa ovat jäämässä vähemmälle. "Uudet" lapset saavat kernaasti olla vaikka syömättä.
Kyllä ns. ydinperheissäkin mietitään perheenlisäystä suunnitellessa, mihin on varaa. Ei ydinperheessäkään voi vaan "unohtaa" aikaisemmin syntyneitä lapsia.

En minä rupea huolehtimaan lapsistani vielä taloudellisestikin yksin vaan siksi, että exä päättäisi ruveta leikkimään kotia jonkun uuden naisen kanssa. Ihan samalla tavalla, jos minä saisin "uuden" lapsen uuden mieheni kanssa, en minä sillä verukkeella rupeaisi kiskomaan exältäni lisää elareita entisistä, sillä verukkeella että ei ole itselläni pistää rahaa niin paljoa "entisiin" lapsiin. Eihän sen rahan pidä olla exän taloudesta pois. Samahan se on päiinvastoin, jos exä tekee omaan talouteensa lisää muksuja, ei sen rahan pidä olla meidän taloudesta pois. Ja sitähän se elareiden pienentäminen tekisi, eikä se nytkään riitä kaikkiin lasten kuluihin.

Tämä on nimenomaan sitä tasapuolisuutta. Kullakin on oikeus uuteen onneen, mutta ei sen pidä rasittaa taloudellisesti kumpaakaan ex-puolisoa. Ja jos ei rahat riitä niin ei tehdä sitten lisää lapsia.
 
se inhottava ex
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 13:35 vastaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 12:44 se inhottava ex kirjoitti:
Sulla on hieno mies, kun rakastaa lapsiaan noin paljon että haluaa viettää noin paljon aikaa heidän kanssaan ja huolehtii heistä :) . Olen iloinen puolestasi. Toivottavasti pärjäätte yhtä hyvin, kun teidän yhteinen vauva syntyy.

Pystyisitkö ajattelemaan asiaa ex-puolison näkökulmasta, hänen menonsahan eivät pienene samalla kun teidän menonne kasvavat. Tuntuu aika kohtuuttomalta, että hän joutuisi yhtäkkiä kituuttamaan vielä pienemmällä kuin aiemmin vaan sen takia, että hänen ex-puolisonsa saa lisää lapsia. Eihän hänen pitäisi joutua siitä kärsimään. Toki jos lapset ovat paljon isänkin luona ja pitäähän sitä ruokaa ja tilaa sinnekin varata niin kokonaisuudessaan elatusmaksua voi olla aiheellista tarkistaa. Vai onko tilanne olltu sama jo kun maksu on määrätty?

Itse olen aivan kyllästynyt iänikuiseen narinaan ja ex-puolisoiden haukkumiseen, kun asiat nähdään vaan hyvin suppeasta näkökulmasta. Isähän voi kertoa vaikka mitä nyyhkytarinaa ja "muka kärsii" kun "joutuu" olemaan erossa lapsistaan jne. Meillä ainakin tuo tuntuu kovasti nauttivan vapaudestaan, kun sitä halusikin. Ei voisi lapset siinä häntä vähempää kiinnostaa, ellei ole joku itsekin lapsellinen tai lapsirakas uusi onni pyörityksessä, jolloinka esittää kärsivää malli-isää. Tämä vaihtelee kausittain ja lapsetkin ovat ihan pihalla kun välillä isää kiinnostaa enemmän ja välillä vähemmän. Minä sitten saan arjessa kokea lasten kärsimyksen ja käytösongelmat/ahdistuksen minkä isän ajoittain tapahtuva hylkääminen aiheuttaa. On käyty lastenpsykiatrilla jne, vaikka työtkään ei itsellänikään sallisi kauheasti poissaoloja tällaisten käyntien vuoksi. Mutta minkäs teet. Äitihän se on jonka on pakko aina joustaa vaikka ei pystyisikään.

Voin vakuuttaa, että ei ole herkkua yksin vastata arjen pyörityksestä. Eikä kyse ole pelkästään rahasta, on siinä henkisetkin voimavarat koetuksella. Jos joutuisi vielä rahan vuoksi tappelemaan niin eipä tätä jaksaisi. Olisin rahan sijaan erittäin onnellinen satunnaisesta vapaa-ajasta, jopa yksi arki-ilta kahden viikon välein tuntuisi luksukselta. Vaan sepä ei sovi ex-herralle, sillä hänen pitää saada harrastaa ja viettää vapaa-aikaa kulloisenkin uuden onnensa kanssa. Mitäpä minun tarpeistani ja jaksamisestani. Onneksi uusi rakkaani on tukenani ja rakastaa lapsiani kuin omiaan.
uskon ettei tosiaankaan arjen pyörittäminen yksin ole herkkua, onneksi sinulla ihana uusi puoliso joka varmasti auttaa sinua jaksamaan!!
vastaan tuohon kun kyselit exän menojen pienenemisestä jne..tilanne on ollut koko ajan sama, ja en väitäkkään että exällä olisi helppoa, niin henkisesti kuin rahallisestikaan..ja eihän periaatteessa häneltä tarvitsisikaan tuen pienentyä sen takia että meille sitä perheenlisäystä tulossa..mutta lähinnä kun lapsi on meillä sen puolet kk:sta ja ollut alkuun tosin sen 4pvää isällään, mutta minun jäädessäni sairaslomalle ja työnikin puolesta mahdollista että lapsi meillä nykyään niin paljon, että onhan tilanne siitä muuttunut..mieheni maksaa sen 160e elareita, ja matkat, joihin menee n.150e kk:ssa, ja hankinnat meille sekä osan maksaa exänkin hankinnoista, vaatteista ja leluista..minun mielestäni tuo summa on suhteessa aika suuri, siis tuo 160e koska lapsi meillä niin paljon, ja onhan meilläkin tällöin suuremmat menot, ja hankinnat sitä lähinnä tarkoitin, ja jos lapsi meillä loma,eli on sen koko KK:den on silti tuo elatusmaksu maksettu..siksi pohdin tuota pienetämistä, koska suhteutettuna siihen kuinka paljon lapsi meillä sekä lähillään, niin lähi kummiskin saa tuet, mutta esim.lapsen ruoka,asumis ym.kulut on vain puolelta kk:lta hänellä..ja siihen varmasti riittäsi vähempi kuin 160e+lapsilisä..kun meillä tosiaan tulee lisää porukkaa perheeseen, tottakai menot kasvaa, mutta tulot pysyy ihan samana, minulla tosin pienentynykin jo huomattavasti ja äippärahakin pienempi huomattavasti kun palkkani..en siis ajattele exää pahana nyhtäjänä, vaan että eikö olisi kohtuullista ajatella asiaa kaikkien mäkökulmasta, ja ei viitsisi viranomaisia sotkea tähän..sanotaanhan matkakustannuksistaki että jos km yli 50, jaetaan kulut puoliksi, ja meillä matkaa yhteen suuntaan reilu 100km, ja mies maksaa viulut..
Juu, teillähän on aivan eri tilanne. Jos lapsi on puolet ajasta molemmilla vanhemmilla, niin tuntuu aika kummalliselta että vielä elarit tulee siihen päälle. Varsinkin, kun lapsilisä menee vaan yhteen osoitteeseen. Mutta luulisi tuon olevan ihan selkeä muutosperuste maksuun, että teillä on tilanne muuttunut alkuperäisestä noin oleellisesti?
 

Yhteistyössä