Lapsenteko ikä jokaisen oma asia

  • Viestiketjun aloittaja piha
  • Ensimmäinen viesti
en siis todellakaan tarkoittanut, että isovanhempien pitäisi hoitaa lapseni. Lasten hoitaminen ja lasten elämään osallistuminen ovat kaksi eri asiaa! Sanoin vaan olevani onnellinen että vanhempani saavat tuntea lapseni hyvin ja toisinpäin. En surkuttele niitä lapsia jotka jäävät kyseisestä asiasta paitsi. He saavat luultavasti muitakin aikuisia ystäviä ja turvallisia ihmisiä ympärilleen.
 
mmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 16:23 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:19 mmm kirjoitti:
Ihme tarvetta vakuutella, että itse hoidamme lapsemme! Kuka on muuta väittänytkään? Eikös sitä ihan itse lapsensa hoida, vaikka isovanhemmat olisivatkin mukana lapsen elämässä edes jollain tavoin?

Alunperin kyse oli siitä, onko ++40 hyvä ikä synnyttää.. Ehkä se on hyvä ikä, mutta tulevaisuus voi olla LAPSEN kannalta erilainen, oli niitä isovanhempia sitten olemassa tai ei. Itse en ainakaan toivoisi, että äitini olisi 45 vuotta vanhempi kuin minä. Yhteinen aika/elämä on silloin lyhyempi, väittivätpä ++nelikympit mitä tahansa.
:flower: Sinulla on hieno asenne! Minäkin lapsiparka olin hädintuskin 48-vuotias, kun äitini kuoli, voi voi. Näinkö nuorena piti minun orvoksi jäämän :eek: Tämä painaa ja ahdistaa kovasti! (Mitä psykiatria suositteletkaan?) Äitini oli kiva ihminen - joka *teki* minut ihan aikuisena ja niin tein minäkin lapseni =)

On meidän lapsella sentään mummo, joka älysi tehdä pojan 25-vuotiaana ja nyt hän asustelee omassa kodissaan eikä välitä tuon taivaallista lapsenlapsestaan. Että sikäli olet näissä ikäasioisa aivan oikealla linjalla. Korostan ja tähdennän erityisesti mielipiteittesi henkistä valmiustilaa, jonka toivon pikimmiten kehittyvän etiäpäin.
Voisi nämä "aikuisetkin" kirjoittelijat pysyä aiheessa.. \|O
 
Murrosikäisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:19 mmm kirjoitti:
Ihme tarvetta vakuutella, että itse hoidamme lapsemme! Kuka on muuta väittänytkään? Eikös sitä ihan itse lapsensa hoida, vaikka isovanhemmat olisivatkin mukana lapsen elämässä edes jollain tavoin?

Alunperin kyse oli siitä, onko ++40 hyvä ikä synnyttää.. Ehkä se on hyvä ikä, mutta tulevaisuus voi olla LAPSEN kannalta erilainen, oli niitä isovanhempia sitten olemassa tai ei. Itse en ainakaan toivoisi, että äitini olisi 45 vuotta vanhempi kuin minä. Yhteinen aika/elämä on silloin lyhyempi, väittivätpä ++nelikympit mitä tahansa.
Onko ++40 hyvä ikä synnyttää? On. Se on hyvä ikä, jos äiti on fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa. Joillekin naisille jo 20-25-vuotta voi olla hyvä ikä synnyttää. Suurin osa naisista on tässä iässä vielä lapsellisia ja he haluavat viettää vauhdikasta sinkkuelämää. Osa nuorista aikuisista on henkisesti ja taloudellisesti myös täysin riippuvaisia omista vanhemmistaan. Monet 20-30-vuotiaat asuvat vielä äidin ja isän luona tai vanhemmat avustavat heitä taloudellisesti.

Jos äiti ja isä saavat lapsen yli 40-vuotiaana, he ovat noin 60-vuotiaita, kun lapsi on aikuinen. Pidän aikuisena 18-20-vuotiasta. 60-vuotiaat vanhemmat eivät asu vanhainkodissa ja kulje rollaattorilla. Monet ovat työelämässä 65-vuotiaaksi asti. Eäkeikä voi tulevaisuudessa olla 68-70 vuotta. Kyllä yli 50-vuotiaat vanhemmat pärjäävät murrosikäisten nuortensa kanssa siinä missä me nuoremmat, 35-45-vuotiaatkin.

Aikuisen ihmisen on opittava tulemaan itse toimeen. Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, ja olen huolehtinut omista kuluistani sen jälkeen. En ole maksattanut laskujani vanhemmillani ja pyytänyt kotoa rahaa. En ymmärrä, miten lapsi kärsisi siitä, että äiti ja isä ovat yli nelikymppisiä lapsen saadessaan?

Olen saanut esikoiseni 23-vuotiaana ja se oli hyvä ikä synnyttää. Sinkkuelämän houkutukset eivät ole koskaan kiinnostaneet minua, viihdyn kotona. Nuorimmaiseni syntyessä olin 38-vuotias, ja se oli hyvä ikä synnyttää. Esikoisen synnytys oli henkisesti ja fyysisesti todella kova urakka, koska en tiennyt, mitä on luvassa. Sen jälkeen synnytykset ovat menneet helpommin ja helpommin.

Omassa sukulais- ja tuttavapiirissämme on vain muutama perhe, joissa 20-30-vuotiailla pariskunnilla on jo lapsia. Suurin osa vanhemmista saa esikoisensa vasta 30-40-vuotiaana. Syitä: Naiset opiskelevat pitkään. Peruskoulun jälkeen käydään lukio ja ammattikorkeakoulu tai yliopisto. Tutkinnon jälkeen naiset ovat töissä 5-10-vuotta. Nainen on 30-40-vuotias ennen kuin lapsen saanti on ajankohtaista.

Lähimmästä synnytyssairaalasta voit kysyä, minkä ikäisiä synnyttäjät ovat. ENSISYNNYTTÄJIEN keski-ikä Suomessa on jo lähes 30 vuotta =).
 
kymysys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 10:22 fiksu kirjoitti:
aika moni yli 40v ei halua lapsia enää ja kummastelevat ikä tovereita jotka haluaa
Ja olikos tämä sinun tuloksesi tästä otannasta??
Anna ihmisten tehdä lapsensa vaikka 40 v jos vielä saavat.
Minä enemmän kummastelen ihmisiä joiden pitää kummatella kaikkea
 
mmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 12:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 23:38 mmm kirjoitti:
Voisi nämä "aikuisetkin" kirjoittelijat pysyä aiheessa.. \|O
Minä pysyin, kuten sinäkin. Ota vastaan kommentti, jonka asenteesi herätti.
En ole suositellut kenellekään minkäänlaisia hoitoja, enkä psykiatreja, joten aiheesta olet lipsahtanut pahan kerran.
 
mmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 10:02 Murrosikäisen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:19 mmm kirjoitti:
Ihme tarvetta vakuutella, että itse hoidamme lapsemme! Kuka on muuta väittänytkään? Eikös sitä ihan itse lapsensa hoida, vaikka isovanhemmat olisivatkin mukana lapsen elämässä edes jollain tavoin?

Alunperin kyse oli siitä, onko ++40 hyvä ikä synnyttää.. Ehkä se on hyvä ikä, mutta tulevaisuus voi olla LAPSEN kannalta erilainen, oli niitä isovanhempia sitten olemassa tai ei. Itse en ainakaan toivoisi, että äitini olisi 45 vuotta vanhempi kuin minä. Yhteinen aika/elämä on silloin lyhyempi, väittivätpä ++nelikympit mitä tahansa.
Onko ++40 hyvä ikä synnyttää? On. Se on hyvä ikä, jos äiti on fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa. Joillekin naisille jo 20-25-vuotta voi olla hyvä ikä synnyttää. Suurin osa naisista on tässä iässä vielä lapsellisia ja he haluavat viettää vauhdikasta sinkkuelämää. Osa nuorista aikuisista on henkisesti ja taloudellisesti myös täysin riippuvaisia omista vanhemmistaan. Monet 20-30-vuotiaat asuvat vielä äidin ja isän luona tai vanhemmat avustavat heitä taloudellisesti.

Jos äiti ja isä saavat lapsen yli 40-vuotiaana, he ovat noin 60-vuotiaita, kun lapsi on aikuinen. Pidän aikuisena 18-20-vuotiasta. 60-vuotiaat vanhemmat eivät asu vanhainkodissa ja kulje rollaattorilla. Monet ovat työelämässä 65-vuotiaaksi asti. Eäkeikä voi tulevaisuudessa olla 68-70 vuotta. Kyllä yli 50-vuotiaat vanhemmat pärjäävät murrosikäisten nuortensa kanssa siinä missä me nuoremmat, 35-45-vuotiaatkin.

Aikuisen ihmisen on opittava tulemaan itse toimeen. Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, ja olen huolehtinut omista kuluistani sen jälkeen. En ole maksattanut laskujani vanhemmillani ja pyytänyt kotoa rahaa. En ymmärrä, miten lapsi kärsisi siitä, että äiti ja isä ovat yli nelikymppisiä lapsen saadessaan?

Olen saanut esikoiseni 23-vuotiaana ja se oli hyvä ikä synnyttää. Sinkkuelämän houkutukset eivät ole koskaan kiinnostaneet minua, viihdyn kotona. Nuorimmaiseni syntyessä olin 38-vuotias, ja se oli hyvä ikä synnyttää. Esikoisen synnytys oli henkisesti ja fyysisesti todella kova urakka, koska en tiennyt, mitä on luvassa. Sen jälkeen synnytykset ovat menneet helpommin ja helpommin.

Omassa sukulais- ja tuttavapiirissämme on vain muutama perhe, joissa 20-30-vuotiailla pariskunnilla on jo lapsia. Suurin osa vanhemmista saa esikoisensa vasta 30-40-vuotiaana. Syitä: Naiset opiskelevat pitkään. Peruskoulun jälkeen käydään lukio ja ammattikorkeakoulu tai yliopisto. Tutkinnon jälkeen naiset ovat töissä 5-10-vuotta. Nainen on 30-40-vuotias ennen kuin lapsen saanti on ajankohtaista.

Lähimmästä synnytyssairaalasta voit kysyä, minkä ikäisiä synnyttäjät ovat. ENSISYNNYTTÄJIEN keski-ikä Suomessa on jo lähes 30 vuotta =).
Tässä menee nyt hieman ristiin asiat. Alussa ollaan sitä mieltä, että 20-30 vuotiaat ovat vielä "lapsia", ja asuvat vanhempiensa luona + ovat taloudellisesti riippuvaisia heistä. Sitten seuraavaksi pidetäänkin aikuisena 18-20 vuotiasta.Mitenkähän tämä asia nyt mielestäsi onkaan?

Lopussa todetaan myös, että ensisynnyttäjien keski-ikä on jo lähes 30 vuotta. Niin? Mitä sitten? Tässä olikin kyse ++40 synnyttäjistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 14:26 mmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 12:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 23:38 mmm kirjoitti:
Voisi nämä "aikuisetkin" kirjoittelijat pysyä aiheessa.. \|O
Minä pysyin, kuten sinäkin. Ota vastaan kommentti, jonka asenteesi herätti.
En ole suositellut kenellekään minkäänlaisia hoitoja, enkä psykiatreja, joten aiheesta olet lipsahtanut pahan kerran.
Ymmärrys hoi! Äly, älä jätä!

Relaapas nyt hieman ja rauhoitu hyvä ihminen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:19 mmm kirjoitti:
Ihme tarvetta vakuutella, että itse hoidamme lapsemme! Kuka on muuta väittänytkään? Eikös sitä ihan itse lapsensa hoida, vaikka isovanhemmat olisivatkin mukana lapsen elämässä edes jollain tavoin?

Alunperin kyse oli siitä, onko ++40 hyvä ikä synnyttää.. Ehkä se on hyvä ikä, mutta tulevaisuus voi olla LAPSEN kannalta erilainen, oli niitä isovanhempia sitten olemassa tai ei. Itse en ainakaan toivoisi, että äitini olisi 45 vuotta vanhempi kuin minä. Yhteinen aika/elämä on silloin lyhyempi, väittivätpä ++nelikympit mitä tahansa.
HYVÄ SYNNYTTÄÄ ON IHAN ERI ASIA KUIN

KUINKA KAUAN SAA OLLA BIOLOGISTEN VANHEMPIENSA KANSSA TELLUKSELLA!

ETTÄ TÄSSÄ NYT ON SE ASIA, MISTÄ OLI KYSE.

:flower: Rauhoitu hyvä hömppä, sulla on asenneongelma ja mä jo yritin sulle selittää, mut voin vääntää rautalangasta:

VIETIN ÄITINI KANSSA LAATUAIKAA 48 VUOTTA JA SE ON MIELESTÄNI VARSIN RIITTÄVÄ.
 
Että rouva koettaa vaan erottaa asiat

a) hyvä ikä synnyttää

ja

b) onko ihmiselle tarpeen viettää aikaa vanhempiensa kanssa yli 48 vuotta ja miksi.

Minun mielestäni 48 v. on varsin riittävä aika.

Toiseksi sanon sen, että kukaan ei tiedä päiviensä määrää.

Joku kuolee nuorena. Moni jopa sairastaa nuorena.

Ennenkaikkea: meitä on joka junaan. Koeta tajuta edes jotakin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 10:22 fiksu kirjoitti:
aika moni yli 40v ei halua lapsia enää ja kummastelevat ikä tovereita jotka haluaa
minä olen yli nelikymppinen, enkä halua enää synnyttää lapsia, mutta en kuitenkaan kummastele niitä jotka haluavat. Joka haluaa ja jaksaa, niin siitä vaan.
 
Murrosikäisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 14:31 mmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 10:02 Murrosikäisen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2006 klo 15:19 mmm kirjoitti:
Ihme tarvetta vakuutella, että itse hoidamme lapsemme! Kuka on muuta väittänytkään? Eikös sitä ihan itse lapsensa hoida, vaikka isovanhemmat olisivatkin mukana lapsen elämässä edes jollain tavoin?

Alunperin kyse oli siitä, onko ++40 hyvä ikä synnyttää.. Ehkä se on hyvä ikä, mutta tulevaisuus voi olla LAPSEN kannalta erilainen, oli niitä isovanhempia sitten olemassa tai ei. Itse en ainakaan toivoisi, että äitini olisi 45 vuotta vanhempi kuin minä. Yhteinen aika/elämä on silloin lyhyempi, väittivätpä ++nelikympit mitä tahansa.
Onko ++40 hyvä ikä synnyttää? On. Se on hyvä ikä, jos äiti on fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa. Joillekin naisille jo 20-25-vuotta voi olla hyvä ikä synnyttää. Suurin osa naisista on tässä iässä vielä lapsellisia ja he haluavat viettää vauhdikasta sinkkuelämää. Osa nuorista aikuisista on henkisesti ja taloudellisesti myös täysin riippuvaisia omista vanhemmistaan. Monet 20-30-vuotiaat asuvat vielä äidin ja isän luona tai vanhemmat avustavat heitä taloudellisesti.

Jos äiti ja isä saavat lapsen yli 40-vuotiaana, he ovat noin 60-vuotiaita, kun lapsi on aikuinen. Pidän aikuisena 18-20-vuotiasta. 60-vuotiaat vanhemmat eivät asu vanhainkodissa ja kulje rollaattorilla. Monet ovat työelämässä 65-vuotiaaksi asti. Eäkeikä voi tulevaisuudessa olla 68-70 vuotta. Kyllä yli 50-vuotiaat vanhemmat pärjäävät murrosikäisten nuortensa kanssa siinä missä me nuoremmat, 35-45-vuotiaatkin.

Aikuisen ihmisen on opittava tulemaan itse toimeen. Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, ja olen huolehtinut omista kuluistani sen jälkeen. En ole maksattanut laskujani vanhemmillani ja pyytänyt kotoa rahaa. En ymmärrä, miten lapsi kärsisi siitä, että äiti ja isä ovat yli nelikymppisiä lapsen saadessaan?

Olen saanut esikoiseni 23-vuotiaana ja se oli hyvä ikä synnyttää. Sinkkuelämän houkutukset eivät ole koskaan kiinnostaneet minua, viihdyn kotona. Nuorimmaiseni syntyessä olin 38-vuotias, ja se oli hyvä ikä synnyttää. Esikoisen synnytys oli henkisesti ja fyysisesti todella kova urakka, koska en tiennyt, mitä on luvassa. Sen jälkeen synnytykset ovat menneet helpommin ja helpommin.

Omassa sukulais- ja tuttavapiirissämme on vain muutama perhe, joissa 20-30-vuotiailla pariskunnilla on jo lapsia. Suurin osa vanhemmista saa esikoisensa vasta 30-40-vuotiaana. Syitä: Naiset opiskelevat pitkään. Peruskoulun jälkeen käydään lukio ja ammattikorkeakoulu tai yliopisto. Tutkinnon jälkeen naiset ovat töissä 5-10-vuotta. Nainen on 30-40-vuotias ennen kuin lapsen saanti on ajankohtaista.

Lähimmästä synnytyssairaalasta voit kysyä, minkä ikäisiä synnyttäjät ovat. ENSISYNNYTTÄJIEN keski-ikä Suomessa on jo lähes 30 vuotta =).
Tässä menee nyt hieman ristiin asiat. Alussa ollaan sitä mieltä, että 20-30 vuotiaat ovat vielä "lapsia", ja asuvat vanhempiensa luona + ovat taloudellisesti riippuvaisia heistä. Sitten seuraavaksi pidetäänkin aikuisena 18-20 vuotiasta.Mitenkähän tämä asia nyt mielestäsi onkaan?

Lopussa todetaan myös, että ensisynnyttäjien keski-ikä on jo lähes 30 vuotta. Niin? Mitä sitten? Tässä olikin kyse ++40 synnyttäjistä.
Kirjoitin, että minusta aikuisena voidaan pitää 18-20-vuotiasta. Ja aikuisen ihmisen on opittava huolehtimaan itse omista asioistaan ja itsenäistyttävä lapsuudenkodistaan. Olen muuttanut pois kotoa 19-vuotiaana, ja hoitanut itse asiani siitä lähtien. Sain esikoiseni 23-vuotiaana, mieheni oli samanikäinen. Olemme huolehtineet lapsistamme, kodistamme, raha-asioistamme jne. itse. Emme ole olleet isovanhempien avustuksien varassa.

Nykyään on paljon nuoria aikuisia, jotka asuvat joko lapsuudenkodissaan tai vanhempiensa elätettävänä (esim. vanhempiensa omistamassa asunnossa), vielä 20-30-vuotiaanakin. Isommissa kaupungeissa asuminen on kallista, ja nykynuorten kulutustottumukset ovat hyvin erilaiset kuin omalla sukupolvellani. Kaikki rahat laitetaan kulutukseen, säästäminen ei ole arvossaan.

Osa meistä on valmiita vanhemmaksi jo nuorempana, 18-25-vuotiaanakin =). Kuitenkin, jos nuoret ovat taloudellisesti ja henkisesti hyvin riippuvaisia omista ja appivanhemmistaan, voi lasten saaminen parisuhteeseen kärjistää tilannetta edelleen. Onko hyvä, jos isovanhemmat maksavat nuoren perheen asumista ja elämistä ja hoitavat lapsenlapsia päätoimisesti :(? Itse haluamme elää itsenäisesti emmekä isovanhempien avun varassa.

Ensisynnyttäjien keski-ikä on Suomessa jo lähes 30 vuotta. Siis osa ensisynnyttäjistä on huomattavasti tätä vanhempia. 35-40-vuotiaat ensisynnyttäjät eivät ole harvinaisia. Minusta on hyvä, että lapsilla on sisaruksia ja he eivät jää ainokaisiksi. Aika monella ++40-synnyttäjistä onkin jo isompia, ehkä jo aikuisia lapsiakin =).

Äiti ja isä hoitavat lapsensa. Tässä keskustelussa mukaan on vedetty myös isovanhempien ikä :(. Ja on surkuteltu niitä lapsia, joilla on iäkkäät vanhemmat ja iäkkäät isovanhemmat tai ei isovanhempia ollenkaan. Meille on aivan samantekevää, minkäikäisiä lastemme isovanhemmat ovat. Huolehdimme itse lapsistamme ja kodistamme =).
 
Itä-Suomi
Lisäänpä minäkin mielipiteeni tähän. Itse olen neljän lapsen äiti, joista vanhin pian 17-vuotias ja nuorin on kuusivuotias. Olen itse 40 v. Iällä ei ole muuta merkitystä äidiksi tulon suhteen kuin se, että mitä vanhempi äiti, sitä kypsempi ja aikuisempi, sekä motivoituneempi lasten kasvatuksen ja hoidon suhteen. Tämä on siis MINUN HENKILÖKOHTAINEN KOKEMUKSENI äitinä olosta ja lapsen saamisesta. Jokainen on omanlaisensa persoona ikään katsomatta, ja saakoon/hankkikoon lapsensa juuri siinä iässä kun se kullekin yksilölle/parille parhaiten sopii. Jokaisen elämä on hänen oma, ei siihen voi kukaan tulla neuvomaan, miten elää, tai milloin on hyvä ikä saada lapsi. Nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia asioita.
 
mmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 15:14 vieras kirjoitti:
Että rouva koettaa vaan erottaa asiat

a) hyvä ikä synnyttää

ja

b) onko ihmiselle tarpeen viettää aikaa vanhempiensa kanssa yli 48 vuotta ja miksi.

Minun mielestäni 48 v. on varsin riittävä aika.

Toiseksi sanon sen, että kukaan ei tiedä päiviensä määrää.

Joku kuolee nuorena. Moni jopa sairastaa nuorena.

Ennenkaikkea: meitä on joka junaan. Koeta tajuta edes jotakin.

Ei näytä olleen riittävä aika, kun pitää toisille toitotella jollain vauvapalstalla, että "koita nyt tajuta edes jotain". Jos et voi hyväksyä muiden mielipiteitä asiasta, älä lue tätä palstaa! Niin helppoa se on :D

En ole väittänyt myöskään, että 48 vuotta ei olisi (yleensä) riittävä aika, vaan puhe oli ++4o synnyttäjistä. Joten jos äitisi olisi ollut 45-vuotias, kun sinut sai, niin eipä hän kovin nuori voinut olla enää silloin, kun täytit nuo maagiset 48v...
 
mie
40-VUOTIAS ON LIIAN VANHA SAAMAAN EKAN LAPSENSA. 20-VUOTIAS EI OLE LIIAN NUORI ÄIDIKSI, PARAS IKÄ TULLA RASKAAKSI JA SYNNYTTÄÄ. JAKSAA VIELÄ LEIKKIÄ LAPSENSA KANSSA EIKÄ KUOLE (LUONNOLLISTA KUOLEMAA) ENNEN KUIN LAPSI ON KOULUTIENSÄ PÄÄTTÄNYT. :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2006 klo 14:57 mie kirjoitti:
40-VUOTIAS ON LIIAN VANHA SAAMAAN EKAN LAPSENSA. 20-VUOTIAS EI OLE LIIAN NUORI ÄIDIKSI, PARAS IKÄ TULLA RASKAAKSI JA SYNNYTTÄÄ. JAKSAA VIELÄ LEIKKIÄ LAPSENSA KANSSA EIKÄ KUOLE (LUONNOLLISTA KUOLEMAA) ENNEN KUIN LAPSI ON KOULUTIENSÄ PÄÄTTÄNYT. :kieh:


:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: 40 liian vanha 20 täys kakara ei kannata tehdä lainkaan :kieh: :kieh: :kieh:
 
Kertokaa ihmeessä joku MIKSI pitää ihmetellä ja kommentoida toisten ihmisten lapsentekoikää???????!!!?????!!!???????

Mitä h.....ttiä se kenellekkään kuuluu ??!!?!?!?!

Siis sylettävän naurettavaa ! :LOL: :LOL: :LOL:

Terveisin henkilö joka EI halua määrätä toisten ihmisten tekoja tai tekemättömyyksiä.....
 
vanhako
meinaatteko näin että nelikymppisen pitää omien lastensa lapsia hoitaa mutta omia ei saa tehdä?? Onneksi minä en tarvi olla kenenkään ilmaine lapsenvahti vaan hoidan ilolla omiani
 
Pässille
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2006 klo 14:57 mie kirjoitti:
40-VUOTIAS ON LIIAN VANHA SAAMAAN EKAN LAPSENSA. 20-VUOTIAS EI OLE LIIAN NUORI ÄIDIKSI, PARAS IKÄ TULLA RASKAAKSI JA SYNNYTTÄÄ. JAKSAA VIELÄ LEIKKIÄ LAPSENSA KANSSA EIKÄ KUOLE (LUONNOLLISTA KUOLEMAA) ENNEN KUIN LAPSI ON KOULUTIENSÄ PÄÄTTÄNYT. :kieh:



Kyllähän sinäkin aika pässi olet, josset tajua, että parikymppisetkin vanhemmat voivat kuolla. Mikä se luonnollinen kuolema tässä tapauksessa on, se ei eroa 60 v ja 40v, kun ei se 60 v vanhuuteen sekään kuole. sairaudet ja onnetomuudet kohtaavat kumpiakin.
 
Lilli-An
Luettuani tämän keskustelun kommentteja olin lähes kuolla nauruun välillä ja välillä tyrmistynyt!

Eiköhän se ole jokaisen oma asia, milloin lapsensa maailmaan laittaa?!

Ja, voihan sitä tulla vaikka viisikymppisenä raskaaksi, jos ei ole niitä vaihdevuosioireita.

Tiedän monta naista, jotka ovat lähempänä viittäkymmentä, mutta niin vaan iltatähti tulee heillekin, tai jopa esikoinen - eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.

Ja, onhan meillä monella toinen mies, joillakin kolmas tai jopa neljäs -ja sellaisessa tilanteessa niitä yhteisiä lapsia voidaan myös haluta.
Eikä sekään ole muiden ihmisten asia.

Eletään ihmisiksi, ja annetaan kaikkien kukkien kukkia :flower:
 
Lissu45
Tässä referoitu tutkimus tehtiin Bangladeshissä raskautta yrittävillä naisilla. Naisilta mitattiin hCG (ihmisen koriongonadotropiini eli istukkahormoni) virtsasta kaksi kertaa viikossa. Alkio alkaa tuottaa hCG:tä noin seitsemän vuorokauden kuluttua hedelmöitymisestä, kun se kiinnittyy kohdun seinämään.

Tutkimus osoitti, että kun munasolu on hedelmöitynyt, varhaisen keskenmenon todennäköisyys on

18-vuotiailla 63 %
28-vuotiailla 85 %
38-vuotiailla 95 %
48-vuotiailla 99 %

Samanlaisia tutkimuksia on tehty muissakin maissa, ja luvuissa on pienehköjä eroja maiden välillä. Koeputkihedelmöityksessä vastaava keskimääräinen luku on 76 %. Keskenmenon todennäköisyys on sitä pienempi, mitä pidemmälle raskaus on ehtinyt.

Tutkimuksen tehneet tutkijat jakavat tapahtuvat hedelmöitymiset kahteen luokkaan: ison ja pienen riskin hedelmöitymisiin. Ison riskin hedelmöitymisessä keskenmeno aiheutuu sukusolujen geneettisestä epänormaaliudesta, ja keskenmeno tapahtuu jo varhaisessa vaiheessa raskautta. Todennäköisyys tällaisiin ison riskin hedelmöitymisiin kohoaa yhdessä naisen iän kanssa.


Lähde
Teksti on lyhennelmä Duodecim-lehdessä (113: 109-116,1997) olleesta Maija Tulppalan ja Olavi Ylikorkalan artikkelista 'Miksi raskaus keskeytyy - ja joillakin naisilla jopa toistuvasti?'

 
Hiira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 14:17 Lilli-An kirjoitti:
Luettuani tämän keskustelun kommentteja olin lähes kuolla nauruun välillä ja välillä tyrmistynyt!

Eiköhän se ole jokaisen oma asia, milloin lapsensa maailmaan laittaa?!

Ja, voihan sitä tulla vaikka viisikymppisenä raskaaksi, jos ei ole niitä vaihdevuosioireita.

Tiedän monta naista, jotka ovat lähempänä viittäkymmentä, mutta niin vaan iltatähti tulee heillekin, tai jopa esikoinen - eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.

Ja, onhan meillä monella toinen mies, joillakin kolmas tai jopa neljäs -ja sellaisessa tilanteessa niitä yhteisiä lapsia voidaan myös haluta.
Eikä sekään ole muiden ihmisten asia.

Eletään ihmisiksi, ja annetaan kaikkien kukkien kukkia :flower:
Niinpä.On niitä lapsia tullut ennenvanhaa todellakin "jopa 45 vuotiaana". Se on ollut ihan luonnollista eikä näitä asioita ole vatvottu sen kummemmin.Nykyään mietitään pää puhki milloin olis sopivaa ja laitetaanko yksi vai jopa kaksi lasta. Ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia, koira tai kilpikonna on huolettomampi. Ei ole koko ikää "riesana"
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 20:41 Lissu45 kirjoitti:
Tässä referoitu tutkimus tehtiin Bangladeshissä raskautta yrittävillä naisilla. Naisilta mitattiin hCG (ihmisen koriongonadotropiini eli istukkahormoni) virtsasta kaksi kertaa viikossa. Alkio alkaa tuottaa hCG:tä noin seitsemän vuorokauden kuluttua hedelmöitymisestä, kun se kiinnittyy kohdun seinämään.

Tutkimus osoitti, että kun munasolu on hedelmöitynyt, varhaisen keskenmenon todennäköisyys on

18-vuotiailla 63 %
28-vuotiailla 85 %
38-vuotiailla 95 %
48-vuotiailla 99 %

Samanlaisia tutkimuksia on tehty muissakin maissa, ja luvuissa on pienehköjä eroja maiden välillä. Koeputkihedelmöityksessä vastaava keskimääräinen luku on 76 %. Keskenmenon todennäköisyys on sitä pienempi, mitä pidemmälle raskaus on ehtinyt.

Tutkimuksen tehneet tutkijat jakavat tapahtuvat hedelmöitymiset kahteen luokkaan: ison ja pienen riskin hedelmöitymisiin. Ison riskin hedelmöitymisessä keskenmeno aiheutuu sukusolujen geneettisestä epänormaaliudesta, ja keskenmeno tapahtuu jo varhaisessa vaiheessa raskautta. Todennäköisyys tällaisiin ison riskin hedelmöitymisiin kohoaa yhdessä naisen iän kanssa.


Lähde
Teksti on lyhennelmä Duodecim-lehdessä (113: 109-116,1997) olleesta Maija Tulppalan ja Olavi Ylikorkalan artikkelista 'Miksi raskaus keskeytyy - ja joillakin naisilla jopa toistuvasti?'
Bangladesh on Bangladesh ja suomi on Suomi eli eiköhän tässä elinolosuhteiden erilaisuudet ja ravinnonsaanti/sen puutekin vaikuta yms.
Minä olen päälle 38 v reilun kahden vuoden sisällä kaksi lasta saanut eli ei ihan nuo prosentit pidä paikkaansa koska välillä minulla ehti olemaan kierukkakin. Toista "yritettiin" parin kierron verran ennen kuin tärppäsi ja tuota nuorintakin "vain" vähän yli puoli vuotta. Eli ei siihen tainnut noita keskenmenoja juuri kovin montaa mahtua kuitenkaan.
Kannattaa miettiä mitä referoi. ainahan sitä löytää jostakin omia ajatuksiaan tukevia juttuja jos oikein hakee, mutta kriittinen lukija ei sitten kaikkea tälläkaan palstalla niele.
tuon tutkimuksen mukaanhan ei noissa ikäluokissa kamalia eroja ollutkaan, tuolla Bangladeshissä! Mikä muuten on Bangladeshissä odotettavissa oleva elinikä?
 
Murrosikäisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2006 klo 14:57 mie kirjoitti:
40-VUOTIAS ON LIIAN VANHA SAAMAAN EKAN LAPSENSA. 20-VUOTIAS EI OLE LIIAN NUORI ÄIDIKSI, PARAS IKÄ TULLA RASKAAKSI JA SYNNYTTÄÄ. JAKSAA VIELÄ LEIKKIÄ LAPSENSA KANSSA EIKÄ KUOLE (LUONNOLLISTA KUOLEMAA) ENNEN KUIN LAPSI ON KOULUTIENSÄ PÄÄTTÄNYT. :kieh:



Millä perusteella 40-vuotias on Sinusta liian vanha saamaan ensimmäisen lapsensa? Iso osa ensisynnyttäjistä on iältään jo yli 35-vuotiaita. Ja millä perusteella 20-vuotias ei Sinusta ole liian nuori äidiksi? 20-vuotiaitakin on kuules monenlaisia, kuomaseni =).

Onko lapsen etu, jos 20-vuotias äiti (ja isä!) on lapsellinen ja henkisesti täysin kypsymätön äidiksi (ja isäksi)? Viedäänkö lapsi mummolaan hoitoon, kun nuori äiti ja isä kyllästyvät sitovaan lastenhoitoon ja "kotileikkiin"?

Lastenhoito on sitovaa työtä, joka jatkuu, kunnes lapsi/lapset ovat aikuisia =). Joillakin 20-vuotiailla voi olla jo kypsyyttä oman perheen perustamiseen ja lasten hoitamiseen. Vaan löytyypä 30-vuotiaistakin niin lapsellisia "aikuisia", etten osaa kuvitella heille omaa lasta. He ovat näitä kotona pilalle passattuja nuoria, joille omat vanhemmat ovat kantaneet kaiken valmiksi eteen.

Luonnollisen kuoleman voi valitettavasti kokea missä iässä tahansa :(. Mistäs sitä voi tietää, jääkö suojatiellä auton alle 20-vuotiaana, joutuuko auto-onnettomuuteen 30-vuotiaana, saako sydänkohtauksen 40-vuotiaana, sairastuuko 50-vuotiaana syöpään tai 60-vuotiaana Alzheimerin tautiin?

On huvittavaa, että hyvinvointiSuomessa, jossa kaikenikäisille äideille on tarjolla mm. neuvolan perhevalmennusta, kattavat äitiys- ja lastenneuvolapalvelut, erilaisia synnytyssairaaloita, Aktiivista synnytystä, imetysohjausta, julkisia ja yksityisiä terveydenhuoltopalveluita, lasten päivähoitoa, ilmainen peruskoulu ym. sosiaaliturva, tehdään yli 40-vuotiaista synnyttäjistä elämää suurempi ongelma =).
 

Yhteistyössä