Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Geri, Se istukkapussi oli siis ekassa ultrassa hälyttävän ylhäällä ja mulla tulikin viikon kuluttua siitä tarkistus että jos se jatkaa matkaa ylöspäin niin oli riski että joudutaan keskeyttään raskaus, koska se olisi mennyt munajohtimiin (vai miksi sitä nyt kutsutaan). Mutta nyt kun sikiö oli kasvanut niin onneksi se oli lähtenyt kasvamaan alaspäin ja näin ollen oli laskeutunut ihan vähän samalla. Joten nyt pitäisi olla kaiken ihan hyvin, mutta olen tietty nyt vähän skeptinen ja oottelen seuraavaa ultraa. Toivottavasti se on piakkoin. Siirryn nyt yksityiseltä puolelta kunnalliselle niin en ole varma milloin seuraavan kerran tarkistetaan asia. Mutta luultavasti suht pian tuon veritulpan takia.
Juuri tuli tulokset uusista verikokeista ja tulokset ei ole halutun laiset niin taas annostusta nostetaan.
Sanotaan että elä ihan normaalisti, mutta kyllä se vähän laittaa jännittään että ei uskalla hullunlailla liikkua. Mut nyt silti ulkoileen ku vielä paistaa arska.
 
Pahoittelut ja halaukset kaikille surullisia uutisia saaneet.... :'( :hug:

Tulin äsken sairaalasta. pahoinvointi yltyi niin pahaksi pääsiäisen aikana että pääsin kuivumaan pahasti. Laittoivat osastolle tiputukseen ja pahoinvoinninestolääkitykselle. Nyt on taas ihan erilainen olo ja ihanaa olla kotona. Viikko vielä saikkua ja rauhallista eloa..Toivottavasti nyt helppais ja olisi pahoin vaihe ohi. Vähän ne hoitajat vihjaili että osasto saattaa vielä tulla kovinkin tutuksi kun kaksosia odottaa. No..kyllä mä voin siellä kölliä taas kunhan pienoikaisilla on kaikki ok. Niinkuin olikin! Ihanat pienet kädet näkyi jo ultrassa. Tänään olisi ollut neuvolalääkäri mutta en tarvinnut mennä kun tuolla sairaalassa jo tutkittiin kaikki ja kaikki oli hyvin! :heart:

Nyt rupee taas huippaa kun en ole pitkään aikaan ollut näin kauan pystyssä. taidan heittäytyä sohvalle...

Voimia kaikille ja tsemppiä! palailen asiaan joku päivä kun olen taas vähän vahvempi!

Amelia ja pienokaiset 10+2
 
Joanna, voi ei :'( Olen todella pahoillani...en tiedä mitä sanoisin. Tulin niin surulliseksi, että itkettää vaan niin sun puolesta. Ei tässä varmaan mitkään sanat oikein lohdutakaan. Kamalaa kun ensin pääsee pelästyksestä ja ultra luo taas toivoa, mutta sitten se keskenmeno tuleekin.
En voi muuta kuin toivoa oikein paljon jaksamista sinulle ja miehellesi suruunne :hug:
 
Upsista!Mä nostan meidät ylös :) Oltiin tiputtu niin alas.

Tänään on sitten kesäaika. Tuli nukuttua tunti vähemmän kuin yleensä ja nyt väsyttää kun muutenkin väsyttää niin vietävästi. Täytyy lähteä tästä taas päivänokosille.

Katselin taas tuolla lapsettomuuspuolella, ei oikein tunnu vieläkään että kuuluisi ihan täysin tänne odotuspuolelle. Tai muutenkaan olo ei ole mitenkään erityisen raskaanaoleva.
Sanoin tuossa miehellekin yks päivä, et mun olohan on suht normaali. Siis lukuunottamatta sitä et kahdet menkat on jäänyt välistä ja väsyttää ja etoo välillä, niin jos en tietäis niin en välttämättä tietäis olevani raskaana. Olin jotenkin ihan varma, että mun raskausaika tulis olemaan supervaikea pahoinvointeineen, et joutuisin sairaalaankin, niinkuin mun äiti.
Mut emmä oo tähän asti kuin oksentanu 1 kerran, vaikka kyllä mua koko ajan etoo ja rupeen kakomaan, mut saan pidettyy vielä toistaseks sisällä :) Voihan se kyl viel alkaa pahenee viel myöhemmin, mut oon ihan tyytyväinen jos pysyy tälläsenä.

Ootteko muut huomannu hajuaistin herkistyvän? Mul on tullu iso ongelma siitä, että kaikki ihmiset haisee :LOL: Kaupassa käynti oli eilen yhtä tuskaa, kun kaikki ihmiset lemus. Yhen naisen hammasmätä haisi sadan metrin päähän ja yhen miehen valkosipulinhajuinen hengitys. Yök! Oksu tulee kun ajattelenkin valkosipulia. Siitä on tullut mulle nyt punainen vaate, vaikka oikeesti tykkään hirveesti valkosipulista ja se haju ei mua ennen häirinnyt. Nyt pakotin miehenkin nukkuu sohvalla, kun oli syöny valkosipulia.

Jaksamista kaikille :wave:

T: Kuunkulta ja pikkuinen rv 8+3
 
Täällä kans yksi, joka ihmettelee, onkohan sitä edes raskaana :) . Oireet senkun vähenevät ja nyt tuntuu, että mahan turvotuskin kadonnut ja pieni "vauvamahan alku" on kadonnut kokonaan. Pari viikkoa vielä neuvolaan, huokaus. Toivottavasti pienellä kaikki hyvin!

Hajuherkkyys on lisääntynyt, mutta riippuu päivästä ja olotilasta, miten pahasti reagoin hajuihin. Mies on hieman valitellut, kun ei saa lähelle tulla hengittämään eikä pussailu maistu, mutta kaikki haisee niin kovasti, että on pidettävä etäisyyttä kaikkeen. Mies ei siis oikeasti haise, mutta jo kahvin tuoksu hengityksessä tekee tiukkaa, vaikka itsekin kahvia vähän juon. Koirakin saa kärsiä siitä, että emäntä ei nyt kestä mitään hajuja (sylittely on jäänyt vähemmälle) ja mieluummin koira eri sohvalle.
 
Mä en taas haista ja en oikein maistakaan mitään, kun nenä on niin tukossa edelleen!
Eilen ja tänään olen vähän oksentanut. Mutta silti se ei estä mua kuitenkin syömästä....kun syöpöttää...
Mäkin kovasti jo odotan seuraavaa ultraa (jonka aikaa mulla ei vielä ole). Tekisi mieli tilata yksityiseltä väliultra...kun pelottaa, jos nää oireet on vaan mielen tepposia. Viimeisestä ultrasta on kohta 2 viikkoa. Tiistaina on neuvola, mutta siellä nyt ei mitään ultria ole mahdollista tehdä.
Ihanaa kohta voi alkaa pienentää lugejen määrää! Huomenna enää täysi annos...lopetan siis, kun 11 viikkoa tulee täyteen. Nyt rv 9+5.
 
Tervehdys! Vietin viikonlopun siskon luona hoidossa kun mies on reissussa enkä ole päässyt koneelle. =)

Perjantain ultrassa kaikki oli ok. Oikea munasarja oli kasvanut jättiläiseksi (9cm x 6cm) ja on kohdun päällä. Ilmeisesti munasarjan liikkuminen aiheuttaa kipua. Sitten kun kohtu vielä yrittää kasvaa munasarjan alla niin tila meinaa loppua ja sekin aiheuttaa kipua. Munasarjan pitäis kuitenkin pienentyä itsekseen eikä sinänsä ole vaarallinen. Kivut on viikonloppuna vähän helpottanut mutta edelleen jos liikkuu vähänkään enemmän kipu pahenee. Huomenna pitää varmaan soittaa työterveyshuoltoon ja pyytää sairauslomaan jatkoa.

Mulla on korvat jatkuvasti tukossa. Tosi inhottava tunne. Ilmeisesti limakalvot on turvonneet ja aiheuttavat tukkoisuutta.

Missä vaiheessa ootte muuten varanneet ensimmäistä neuvola-aikaa?
 
Voi kökkö - taas kirjottelin valmiit tarinat ja kaikki hävis... Pitäis aina muistaa kopioida oma teksti ennen lähettämistä, tyhmästä päästä sakotetaan ;)

Tosi hieno juttu Tiiti, että kivut ei johtuneet mistään vakavammasta. Lepäile nyt rauhassa ja toivotaan, että se munasarja alkais piakkoin rauhoittua.

Miulla oli varsinkin plussauksen jälkeen tosi herkkä hajuaisti, nyt on jo normalisoitunu mutta joskus tuntuu vieläkin. Tuolloin alussa varsinkin nuo ihmisten eri hajut otti tosi koville. Koirien pussailuyritykset ja hönkäilyt ei ole vieläkään suosiossa...

Soittelin neuvolaan muistaakseni viikolla 5+ ja ensimmäinen käynti oli rv 8+0. Ensi viikolla olis jo toinen käynti :)

Mie olen ollut tämän viikon lomalla ja rohkaistunut liikkumisen suhteen. Olohan miulla on ollut väsymystä lukuunottamatta koko ajan ihan ok, mutta jotenkin en vaan oo uskaltanut oikein jumppiin lähteä. Kahdelta lääkäriltä ja neuvolan th:ltakin oon asiaa tivannut, ja kaikki on sitä mieltä että liikkumisesta ei ole mitään haittaa - pelkkää hyötyä vain. Nyt hommasin kunnon sykemittarin, että voin tarkkailla sykkeennousua. Kävin parilla step-tunnilla, spinningissä ja yhtenä päivänä miehen kanssa pitkällä lumikenkälenkillä ja hyvältä on tuntunut :)
 
Geri, oot ollu kyllä tosi reipas tuon liikkumisen suhteen. Kateeks käy! En oo koskaan ollut mikään himoliikkuja mutta nyt kun on yli viikon vain ollut niin haluttais pikku hiljaa päästä jo kävelylle. Kaipais raitista ilmaa!

Kävin lauantaina siskon kanssa kiertelemässä Prismassa. Mahdoin olla kummallinen näky kun loppu ajasta istuin jokaiselle vastaantulevalle penkille levähtään. :ashamed:

Unohdin kirjottaa tuohon edelliseen viestiin että ultrassa näkyi jo ihan selkeä ruskuaispussi ja siellä jopa tosi hento sikiökaiku :heart: :heart:
 
Terveisiä ultrasta!! :wave:

Meidän pikkuinen oli 23,6mm eli vastasi täysin oikeita raskausviikkoja eli 9+3. Toisen sikiön kasvu oli ihan täysin hiipunut eli nyt on sitten virallisesti yksösraskaus. Kyllä se toinen sikiöpussi siellä näkyi. Ihan kuin olisi ollut litistetty ilmapallo toisen pussin päällä.

Syke huiteli vauvelilla toivotusti yli sataa ja kaveri heilutteli käsiään ja jalkojaan sekä nyökytteli meille!! :heart: :heart:
Aivot näkyi, selkäydinkanava oli hyvännäköinen ja niskaturvotusta ei ollut. Siis sen mitä siitä nyt vielä pystyi katsomaan.
Kohdussa oli vähän nestekertymää (ihan kuin punktiopäivänäkin) ja lääkäri sanoi, että ei kannata pelästyä jos se tulee ulos ja siinä on vähän punertavaa mukana. Onneksi sanoi, koska jos se tulee ulos niin mullehan iskee paniikki.. Istukan kaveri oli tehnyt takaseinään (ja olikohan se aika ylös?) eli oikein hyvään paikkaan. On niin isäänsä tullut lapsi.. Tekee kaiken huolella ja hyvin suunnitellen! ;)

Nyt musta alkaa vasta tuntua, että osaan jo hieman nauttia tästä raskaudesta. Tähän asti olen koko ajan tuntenut kaiken vasemmalla.. Ehkä siksi, että vahvempi sikiö oli ultrassa vasemmalla ja heikompi oikealla. Nyt näin ultrassa, että ovat päällekäin ja osaan ajatella, että vauva on siinä keskellä mahaa. Vaikka jotenkin se vasemmalla kyljellä nukkuminen ei tunnut enää hyvältä. Just sanoin miehelle toissa yönä, että vauva ei anna mun nukkua vasemmalla kyljellä... Mutta kaveri onkin siis keskellä! :heart:
Tosin mulla on vasen munasarja sellainen kenkku, että se on kääntynyt kohdun taakse.

Joo-o.. Omaa napaa nyt vaan kun olen niin innoissani ja tuijottelen noita ultrakuvia!

Mukavaa viikkoa kaikille!!
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

30.9
Marimilla................1.IVF/ICSI:n 1. Pas............

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF..........4.4 np-ultra....... EKKS

22.10
Bea..............................3. IVF ...................NKL

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

27.10
Elämänperhonen.....Luomu......2.IVF.................

31.10
Raitapaitainen..........1.IVF.........24.4 np-ultra..........TAYS


MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI.........

13.11
helba....................1. IVF....................NKL

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

Tiiti-.....................

Marica.................
[/quote]

[/quote]

 
Ihania ultrakuulumisia Raitis :heart: Tottakai alku-ultrassakin on tunteet pinnassa, kun varmistuu että vatsassa asustaa joku ja syke todetaan - mutta ihan uskomaton tunne tulee, kun näkee pikkuisen liikkuvan!! Itselläkin se antoi tosi hyvän tunteen odotuksesta ja hälvensi (ainakin hetkeksi) epäilyksiä ja pelkoja. Halit toisen pienen puolesta, mutta niinkuin aiemmin itse niin nätisti sanoit, tarkoitus oli ehkä auttaa toista hankalimmassa alkuvaiheessa.

Lisäisitkö miulle tuohon listaan np-ultran 4.4.
 
Ihanaa kun oot saanu kuvat ja kaikki ultrasta Raitis! Kyllä mieki oottelen että pääsis kunnon kuvia näkemään ja kuulemaan sydänäänet.

Tänään käytiin neuvolassa ja päätettiin synnäri. Eli meen naistenklinikalle koska käyn sielä nyt ylimääräisissä tutkimuksissakin. Tuntuis tyhmältä käydä tutkimuksissa eri sairaalassa missä sitten tulisi synnyttämään.

Miehen kanssa puhuttiin neuvolan jälkeen että ei vieläkään oikein tunnu siltä että haluaa ottaa mitään onnitteluja vastaan. Me kumpikin ootetaan vain koska tämä onni loppuu ja saa taas itkeä ja voivotella. Oon nimittäin kuulu nyt viikon sisällä parilta kaverilta keskenmeno uutisia kun olivat rv 14 ja toinen oli noin kuudennella kuulla kun lapsi oli kuollut kohtuun. Että näitä uutisia peläten mennään eteenpäin.

Neuvolassa ne sano synnytysajaksi erin ku tuo yksityinen lääkäri, mutta antaa tuon 13. päivä olla, koska sen näkee sitten paremmin kun toukka on isompi.

Geri, mieki tuossa kyselin kovasti että miten tuon liikkumisen suhteen ja pitää aloitella urheilu taas kun saa jalan kuntoon. Muutenhan tässä leviää ennenkuin raskaus edes näkyy.
 
Moikka!
Nyt nt-ultrassa käyty pikkuisella kaikki hyvin ja nt oli 1,1. Myös tämä hematooma oli pienentynyt lähes olemattomiin joten lääkäri käski palaamaan normaaliin päiväjärjestykseen eli Huomenna TÖIHIN Ihanaa rupesi nämä seinät jo täällä kotona niskaan kaatumaan :LOL: .
Kokeilin jo innoissani työ vaatteita ja totesin niiden kiristävän joten ei muuta kun uusien ostoon. Liekö kotona vietetty aika vai kasvamaan ruvennut mahan seutu syynä ? Epäilen kyllä syyksi mun liikkumattomuuttani, kun mitään ei ole saanu tehdä joten on ihana taas päästä lenkille tuonne keväiseen ilmaan.

Mari ja asukki 13+2
 
Hei kaikki onnellisesti odottavat! Sallinette pienen kurkistelun ja tunkeilun tuolta lapsettomuuspuolelta tänne. Kanssasiskot vinkkasivat kysymään mielipidettä teiltä. Meillä on ekan ivf:n siirto huomenna ja pähkäilemme siirtääkö 1 vai 2 alkiota. Riskit ja todennäköisyysprosentit on tiedossa, mutta seuraavaan kysymykseen ei tunnu löytyvän mistään vastausta. Eli, jos kaksi alkiota kiinnittyy ja kaksosraskaus alkaa, mutta toinen jostain syystä meneekin kesken, aiheutuuko tuosta toisen keskenmenosta vaaraa toiselle sikiölle? Tällaista riskiä en haluaisi ottaa, mutta lääkäriltäkään en kantaa tuohon saanut. Onko kellään siis tietoa asiasta?

Onnea kaikille masuasukeistaan, onnistumisenne antaa uskoa myös itselle :flower:
 
Moi!
Mäkin kävin tänään neuvolassa ja eipä siellä mitään ihmeempää tapahtunut. Minä olin kyllä pettynyt. Tästä on kaksi viikkoa jo viime ultrasta, joka tehtiin yksityisellä ja alan pikku hiljaa olemaan ihan hermona, että onko siellä vielä elämää...koska lapsettomuushistoria on melkein viisi vuotta ja kerran jo keskenmeno on ollut. No koin kyllä pettyneeni kovasti neuvolan toimintaan - luulisi, että asiakas kohdattaisiin ja keskusteltaisiin. nyt vaan lappuja täyteltiin (mitä olisin voinut jo tehdä kotonakin!) ja terveydenhoitaja puhui koneelle. Eipä kysynyt edes sitä miten olen voinut. No itse kyllä lopuksi avasin suuni siitä...mutta tosiaan millaiset kokemukset teillä on? Minusta prosessia voisi todella paljon kehittää - nyt turhaa aikaa menee asiakkaalta istua vieressä ja seurata, kun tietokoneelle näppäillään tietoja. Miksi sitä ei voi tehdä jälkikäteen ja oikeasti vastaanotolla kohdattaisiin se asiakas. Nämä kaikki kyselyt voisi toimittaa etukäteen sinne tai nykypäivänä täyttää tosiaan ne omat tiedot jonnekin nettipotilaskirjaan (joka varmaan tulevaisuudessa tuleekin). Esimerkiksi painojen seuranta ei ole luotettavaa, kun se otetaan eri aikaan päivästä. Kotona otetut mittaukset ovat paljon luotettavampia. Minulla ainakin normaalisti vaihtelee 1,5 kiloakin paino riippuen vaatetuksesta ja vuorokauden ajasta. Eipä sitten niitä ääniäkään voitu kuunnella, vaikka olisi minua paljon auttanut, kun hermoilen tämän asian suhteen.
Miruliini en osaa vastata kysymykseen, mutta haluan toivottaa sinulle paljon tsemppiä hoitoihin ja muista että ihmeitä voi tapahtua (minä en tullut raskaaksi en sitten millään ivf hoidoillakaan ja sitten heti niiden lopettamisen jälkeen tulin nyt luomusti raskaaksi!
 
Miruliini: Mulle siirrettiin kaksi alkiota ja alkoi kaksosraskaus, joista toisen kasvu oli sitten pysähtynyt rv 6+3. Nyt viikkoja on kasassa 9+4 ja eilen olimme ultrassa (kolmas kerta). Mies taas kysyi samaa asia toistamiseen ja lääkäri Väestöliitossa sanoi jälleen, että toinen vauva ei tiedä mitään toisen olemassa olosta ja kasvun hidastumisesta/menehtymisestä. Meillä tämän toisen sikiön kasvu loppui niin varhaisessa vaiheessa, että hänestä "aiheutunut" raskausmateriaali pysyy sisälläni eikä aiheuta mitään vaaraa tai tulehdusriskiä toiselle ja tulee ulos vasta synnytyksessä. Huomioithan, että meillä siis molemmat alkiot kiinnittyivät eikä niin, että toinen jakautui. Eli siis omat sikiöpussit ja istukat. Tai toisellahan se istukka vasta on kun toinen ei sitä ehtinyt rakentaa. Jos olisi samassa pussissa niin tilanne voisi olla eri.
Ultrassa näkyi eilen isomman sikiöpussin päällä kuin litistynyt ilmapallo, joka oli tämän toisen vauvan pussi. Pikkuhiljaa isompi alkaa vallata tilaa niin, että pienempi pussi häipyy ruudulta.

Jos minä saisin uudelleen olla samassa tilanteessa niin ottaisin uudelleen kaksi alkiota. Vaikka sen kyllä myönnän, että koko "lapsettomuushoitourani" raskain vaihe oli nyt kun toinen meni kesken. He ovat kaksi eri yksilöä ja toisesta ei voi iloita ennenkuin toisen on surenut pois mieltä painamasta. Eli vinkkini on, että ota vaan kaksi alkiota mutta iloitse kaksosraskaudesta vasta kun näet kaksi vahvaa sykettä. :hug:

Onnea sulle huomiseen siirtoon!! =)
 
Onnittelut hienoista ultrakuulumisista!!!!

Miruliini: käsittääksen jossain täällä netissä oli puhetta, että 2 alkion siirrosta n. 5 prosenttia (jollakin yhdellä tietyllä tutkitulla klinikalla) johti kaksosten syntymään. Useissa tapauksissa vain toinen tai ei kummatkaan ollut kiinnittynyt. Eli kaksosten saaminen on silti harvinaista, vaikka kaksi siirrettäisiin. Itse olen koko ajan ollut kahden alkion siirron kannalla, mutta julkisella puolella asiasta päättää lääkäri. Yksi sulatettiin ja se siirrettiin. Jatkossa ovat kaksittain pakkasessa ja silloin toivon, että molemmat siirretään, kun kerran molemmat non-topalkiot sulatetaan (siis jos joskus vielä siirtoon mennään/päästään). Ja jos molemmat selviää sulatuksesta..
 
Neuvolakäynti oli minullekin pettymys. Oli sijainen ja harjoittelija (oman tädin kanssa olen puhunut vain puhelimessa). Harjoittelija oli tosi mukava ja kertoi paljon, mutta sijainen ei puhunut mulle vaan naputteli koneelle kaiken aikaa. Punnitus vaatteet päällä niin sekin vaikuttaa, mitä on päällä :) . Ja ainakin nykyisin iltapaino on 2 kiloa enemmän kuin aamupaino..

Sijainen ei olisi antanut neuvolalääkäri aikaa, kun olin käynyt omakustanteisesti alkuraskauden ultrassa. Mutta harjoittelija vihjasi, että lääkäri saattaa ultrata, niin vaadin päästä neuvolalääkäriinkin. Ja ihmeen hyvin tiesivät näistä hoidoista, tuli hieman ikävä fiilis, kun en pidä siitä, että tuntemattomat tietää. Oma neuvolatäti oli ilmeisesti puhelinkeskustelun perusteella kirjoittanut kaiken ylös..en tykkää että sijaiset ja harjoittelijat tietää kaiken.. Jatkossa en asiasta mainitsisi, jos voisin vielä päättää. (luulin, että ei kirjannut puhelinkeskustelua ja saan sanottua tavatessa, ettei kirjaa koneelle lapsettomuushoidoista). Kai olen turhan tarkka omista asioistani ja liian herkkä lapsettomuusasiassa..
 
No huh huh Marimilla!!! Eihän se sijainen voi sulta lakisääteistä ultraa ottaa pois vaikka oletkin itse maksanut yhden!! Onneksi pidit puolesi. :x

Mua kans häiritsee tuo painojuttu neuvolassa. Vaatteet päällä ja mihin aikaan tahansa. Mulla ainakin paino heittelee 1-3kg vuorokauden eriaikoina. Onneksi meidän terkka laittoi mulle alkupainoksi sen mikä oli omapaino silloin kun piikitykset syksyllä alkoi. Mulla siis hoidot teki turvotusta jopa 4-5kg! Punktiopäivänä paino oli paljon enempi kuin omapaino mutta laski onneksi 3kg kolmessa päivässä ja vielä hieman lisää ennen neuvolaa. Silti painoin neuvolassa melkein kilon enemmän kuin kotona. :/
Mua häiritsee tälläiset asiat tosi paljon kun olen tarkka painonnousustani. Laihdutin ennen hoitoja 26kg ja toivoisin, että paino nousee vain sen verran kuin asiaan kuuluvaa on.
Eräs sukulaisnainen on jo pari kertaa sanonut, että muista sitten ettei tarvi syödä kahden edestä.. Kun mulla on enempikin se ongelma, että en meinaa hyväksyä normaaliakaan painonnousua.. :|
 
Marimilla, sanoit että sua haittaa kun ihmiset tietää sun lapsettomuushoidoista, mua se taas helpottaa kun saan kertoa siitä muille. Kerron aika vapaasti siitä kaikille jotka vähänkin on kiinnostuneita. Mua ärsyttää suunnattomasti jos ne ei tiedä ja kyselee että miksi teillä ei ole vielä jälkikasvua. Just viikko sitten kävi niin että vanhempi mieshenkilö alko avautuun että kyllä niitä lapsia pitäs hankkia. Teki mieli läpsiä sitä naamalle ja sanoa, että kyllähän nuita tehtäs jos se olis yhtä helppoa kun sinun lapsilla, hitto että alkaa keittään nytkin ku aattelen tuota. No en sille sitten puhunu mitään kun en edes tunne ihmistä. Mutta kyllä musta on helpompaa että kaikki tietää että miten olen tullut raskaaksi, tietävät ainakin että ei ole vahinko ja tämä enemmän kuin haluttu.

Mulla taas lääkeannos nousi, ei meinaa tulppa lähteä. Ja nyt oli tullut ruskeaa vuotoa, mutta yritän ajatella että nämä lääkkeet sen vain tekee ja rukoilla että se ei muutu vereksi!!!

Mun eka neuvolakäynti oli ihan ok kokemus. Kauheasti lukemista kotia joita ollaan selailtu, ei vieläkään oikein halua paneutua täysin jos menee kesken. Hoitaja oli mulla kyllä tosi mukava ja ei ollu koneella kun sen ajan ku varattiin lääkäriaika ja seuraava neuvola. Kyseli mun vointia ja oli muutenkin ystävällinen...ainoa miinus oli että sen henki haisi niin pahalle, että jollakin varmaan tulee laatta sen ansioista.

Jaahas, oon menny laskuissa sekaisin, kohta alkaa rv8+0?? (hoitaja ja lääkäri kumpikin anto eri päivän niin nyt oon vähän sekaisin)
 
Kiitos vastauksistanne! Sain eilen myös ystäväni äidiltä vahvistuksen asiaan (on kätilönä lapsettomuusklinikalla) ja samaa sanoi, mitä Raitis teidän lääkäri: toinen ei tiedä mitään, eikä kärsi jos toinen keskeytyy. Eihän ne muuten suostuisi kahta siirtämään, jos tuollainen riski olisi olemassa...eli en päässyt yllättämään lääkäreitä tässäkään asiassa: "teille ei varmaan ole tällainen tullut mieleen.." =) No, te jos ketkä tiedätte tämän vainoharhaisuuden ja hysteerisen olotilan tässä vaiheessa, kun hoidot on jatkuneet ikuisuuden..

Oikein onnellista odotusta kaikille! Perässä tullaan toivottavasti.
 
Onnittelut hienoista ultrakuulumisista!

Mulla oli tänään ensimmäinen ultra omalla gynellä. Otti samalla jotain testejä limakalvoilta, mitä kuuluu ottaa.
Tosiaan ei se toinen mikään tuulimuna ollutkaan, vaan kyllä siellä on alkio ollut, mutta on jotenkin epänormaali. Siellä näkyi ihan selvästi se ruskuaispussi, joka oli aivan liian iso ja joku pieni alkion aihe. :'( Gyne sanoi, että kyllä tämä toinen tästä sitten ajallaan häviää. Eikä siitä ole mitään vaaraa toiselle, kun ovat erimunaiset ja molemmilla omat istukat jne.

Oli niin ihanaa nähdä se pieni vauva siellä, ihan selvä ihmisenalku. Pää, kädet ja jalat ja vartalo erottui ihan selvästi. Sydän sykki ruudussa hurjana :heart: Ja sitten se rupes heiluttelemaan siellä käsiä, jalkoja ja päätään. Olin tosi yllättynyt, että se liikkuu jo noin pienenä, kokoa pikkuisella on nyt 1,8 cm. :heart:
Olin niin liikuttunu siellä, että rupesin vollottaan, ja hoin vaan et voi kun se on söpö :D

Kahden viikon päästä on seuraava aika gynelle ja otetaan jotain veritestejä ja sitten saan oman äitiyspassin. Täälläpäin se oma gyne on samalla "neuvolantäti" ja myöhemmin kuvioihin tulee mukaan kätilö.

T: Kuunkulta ja pikkuinen rv 8+6
 
Moikka vaan kaikille tasapuolisesti!

Nyt uskallan jo kertoa omia kuulumisia. Kävin tänään ultrassa yksityisellä, halusin varmistaa että kaikki on ok. Ivf tehtiin väestöliitolla, mutten jaksanut lähtä sinne asti ajamaan koska matkaa on useampi sata kilometriä. Siellähän se ihmisenalku köllötteli kohdussa ja sydän sykki kovasti. Kyllä se tilanne mut niin herkisti että aloin pillittää. Ajattelin että mitä suotta mä tässä itkua pidättelen. Eikä gyne reagoinut siihen juuri mitenkään. Parempi niin koska itkusta ei olisi tullut muuten loppua :) Pelkäsin ihan hirveästi mennä sinne. Sitä olisi pudonnut aika korkealta jos asiat olisivat olleet huonosti.

Mulla on ollut kestokrapula siitä asti kuin plussasin. Eli etoo siis koko ajan, välil enempi ja välil pahemmin. Ja jollen syö parin tunnin välein niin iskee tosi heikko olo ja tärinä. Mutta en tosiaankaan valita, olen niin onnellinen. Ja valkkari on lisääntynyt reippaasti, ällöä. Laktoosia masuasukki ei siedä yhtään. Ennen olen voinut käyttää hyla-tuotteita. Nyt kramppaa kunnolla jos vahingossa työnnän suuhuni jotain mikä sisältää laktoosia. Erikoista.

Mun vatsa turposi heti kun sain ne 2 viivaa. Ja nyt se on sellainen pömppö että reiluimmatkin farkut kiristää töissä istuessa. En tiedä kuvittelenko mutta ihankuin jotkut jo loisivat silmäyksiä mun vatsaan. Olen ollut ennen tiukkavatsainen koska olen treenannut paljon. Nyt siis jo peittelen pömppistäni =)

Kävin tänään ostamassa mammapökät henkasta. En usko että on edes hyväksi jos istuu päivät pitkät kireissä pöksyissä. Ja näitä voi kyllä pitää vaikkei olisi raskaana. Vähänkö nää on hyvät jalassa!

Nyt sitten otetaan edelleen rauhallisesti päivä kerrallaan...Tosi alussa ollaan kuitenkin.

Illanjatkoja :flower:

T: Marica ja asukki 7+1
 
Kuunkulta, miten sulla on jo ollut gyne aika ja seuraava on jo parin viikon kuluttua? Ookko kunnallisella puolella. Mulla tulee gyne aika vasta ehkä kahenviikon kuluttua ja sekin vain veritulpan takia.
Ajattelin että onkohan mulle unohettu neuvolassa kertoa kaikki jutut??

Ihanaa että Marica kaikki on hyvin!!

Helba 8+1
 

Yhteistyössä