Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Ehtoota pinoon.. :wave:

Babylonialle ja Annalle voimia.. Pienet ei sitten jaksaneet.. :'(
Jotenkin sitä on niin luottavainen, että täältä ei enää tipu.. Mutta eihän se tietenkään niin ole.

Mä olin viikonlopun nettipimennossa kun käytiin kotikonnuilla kertomassa vanhemmille kaksosuutisia. Tai no äiti tiesikin mutta isälle tuli yllätyksenä. :)

Tänään aamusta oli eka neuvola ja oli ihan kiva terkka. Tosin oli sijainen ja oma on sitten vastassa ensi kuussa. Kovasti puhui pahoinvoinnista ja siihen liittyvistä asioista vaikka sanoin muutamaan kertaan, että mulla ei ole pahoinvointia. ;)
Mun ainoat oireet on kylmän tunne ja päiväväsymys. Ja kai mä aikamoinen "ihana Mussukka Kullanmuru" olen mielialavaihteluineni.. :LOL: :LOL:

Niskapoimu-ultraan ei saatu vielä aikaa. Yleensä sen tekee täällä terveydenhoitaja (luulin, että lääkäri..?) mutta meille sen tekee lääkäri kun on tuplat.

Huomenna on ultra Väestöliitossa. Pelottaa niin hurjasti, että sydänäänet ei kuulukaan.. :|

Kertokaas nyt vielä tyhmälle... Ensin on siis np-ultra n. rv 12-14 mutta tuleeko sen jälkeen vielä rakenneultra jossain rv 18?
Jotenkin tuntuu, että oonkohan ymmärtänyt ihan oikein. Enkä muistanut neuvolassakaan kysyä. Missä kohtaa sukupuoli alkaa näkyä suhteellisen varmasti?
 
Np:stä, mä oon luullu että koska on kaksoset tulossa niin np olis keskussairaalas.... NO, ainahan sitä luulla saa... =)

Iso hali teille joilla suru iski kesken onnen ajan... :hug:

On:
Mikä auttaa unettomuuteen ja närästykseen????
Mulla on niin kova närästys että aiva hartioihin sattuu ja jos olisin 25v vanhempi niin olisin jo kovaa kyytiä menos sydänfilmiin. Aivan hirveä tunne, piimä ei auta. Mitä lääkettä uskaltaa ottaa?????? apua...
Unettomuus: Neljä yötä oon valvonu, viiden aikoihin saa nukuttua ja silloinkin huonosti. Mikä siihen auttaa? Päivisin oon sitte aiva rätti. Vauvat painaa jo rakkoa että vessas saa juosta tunnin välein mutta yöllä ei tartte ku pari kertaa nousta vessaan.

Luulin jo pahoinvoinnin poistuneen kuvioista mutta ei se mihinkää oo menny... Aiva yhtä huono olo on...

Kaikki on taas huonosti. Pelottaa.

T. Ulpis 8+1 (uusi viikko alkaa!) Jee...
 
Huomenta vaan!

Annalla suuret pahoittelut ja voimahalaus :hug: Toivottavasti lääkäri osaa antaa tänään lisätietoa tilanteesta.

Hiljaista on oireiden suhteen... Närästys ja yökköolo on jäänyt taas pois, sitä kestikin sitten vaan vajaat pari viikkoa. En panis pahakseni vaikka ruokahalu ois vähän heikompi ;) Nännit on arat ja väsymys vieläkin ihan älytön; harvana iltana oon valvonut edes ysiin, vaikka normaalisti olen iltakukkuja. Juu ja tosiaan tuo vessassa käynti on tihentynyt entisestään, nyt saa yölläkin käydä 2-3 kertaa - mitenköhän sitten myöhemmin?!!

Lueskelin just eilen seulontatiedotetta. Meillä se tehdään tosiaan keskussairaalassa ja tekijänä on kätilö (täälläkin on varmaan kaksoisraskauksissa tekijänä lääkäri?). Meillä olis aika nt-ultaan ja verikokeeseen 4.4. Lappusessa sanottiin, että jos osallituu nt-seulontaan (rv11-13) rakenneultra on viikoilla 21-22, jos ei käy nt-ultrassa niin viikoilla 16-18 (en ihan satavarma ole noista viikoista).
 
Tervehdys kaikille!
Tänään omalla klinikalla ultrassa. Eli pikkuisella kaikki hyvin, niskaturvotus normaali. Lämmitti taas kovasti mieltä. Hemaatoma edelleen kohdussa muuttumattomana mutta ei ole istukassa eikä näin ollen vaikeuta sen toimintaa. Saikkua tulla pätkähti taas lisää nt-ultraan asti joka mulla 1.4. Tälläistä meidän odotukseen tänään.

Mari ja asukki 11+2
 
Heippa kaikille!

Marila hyviä ultrakuulumisia. :flower: Varmaan helpottunut olo.

Raitapaitainen, Meillä onkin sitten huomenna molemmilla ultrat. Muakin pelottaa ihan samat asiat kuin suakin, jos sieltä ei niitä sydänääniä löydykään. Kuunnellaanko ne sulla jo?
Ai niin mutta sinä oletkin viikon pidemmällä kuin minä. Mulla ei varmaan vielä kuulu sydänääniä, mut toivottavasti nähtäis se toiminta tai siis toiminnat. En tässä toivo mitään niin paljon kuin, että pikkuisilla olis kaikki hyvin.

Ulpulummukka, tsemppiä oireitten kanssa jaksamiseen :hug: Koita ajatella, että se on vaan hyvä, kun on oireita. Pahoinvointi on hyvä merkki, että raskaushormonia on runsaasti ja raskaus on vakaa. Samaa koitan itsellenikin tsempata, kun joudun arabialaista halailemaan :x
Ei tuo pahoinvointi paljon mieltä kohota, mutta jotenkin tuntuu olo enemmän raskaanaolevalta, eikä tuppaa unohtumaan tuo raskaus, niinkuin alussa.

geri Samaa väsymystä on täälläkin liikkeellä. Ysiltä olen kanssa mennyt jo pehkuihin. Olen illallla ihan älyttömän kiukkuinen ja väsyinen ja ei jaksa yhtään mitään, edes lemppari tv-sarjoja katella telkusta. Ei siinä auta muu kuin totella noita pikkuisia, jotka määrää tahdin...nyt jo :LOL:

Jaksamista kaikille oireiden kanssa :hug: Ja kaikille pikkuisille liimaa ja tarrasukkia, että pysyyvät kyydissä mukana!

muoks* Tuosta närästyksestä kun oli puhetta...
Rennietä saa kyllä syödä raskausaikanakin. Ja kotikonsteista tuli mieleen, että peruna saattaa myös auttaa, tasaa niitä mahahappoja jotenkin.
 
Hei.. Luonto päätti näpäyttää meitä, ettei tule iloittua liikaa.. :'(

Toisen sikiön kehitys oli hidastunut, kaksi sykettä kuitenkin näkyvissä. Toinen syke oli selvästi heikompi.
99% todennäköisyydellä meille taitaa sittenkin tulla vain yksi vauva. Ainut mikä saattaa toisen pelastaa on se, että tänään olisi ollut heikko kuvakulma. *in my dreams*

Mutta toinen voi siis oikein mainiosti ja syke oli vahva!! :heart:

On sitä vaan jo ehtinyt kiintyä kahteen.. Että kyllä tästä monet itkut saa itkeä.

Miten Kuunkulta?? Tuothan parempia uutisia??
 
Raitapaitainen , katoin äsken väärin, että sulla olis ollu huomenna ultra, mut olikin jo tänään.
Voi ei... eikä!Ei saa nyt olla nyt niin, että toinen jäis pois. Sanoiko se lääkäri että noin suurella todennäköisyydella tulee vaan yksi vauva? Onkohan nuo ultraäänilaitteetkaan aina niin tarkkoja? Ehkä ei kannata vielä hätääntyä ja menettää toivoa. Jos se toinen on vaan jotenkin ollut huonossa kuvakulmassa ja kaikki onkin ihan hyvin ja nyt sitten tulee turhaa stressiä sulle.
Pääsisitkö uusintaultraan piakkoin? Sattuuhan noita virhearvioita lääkäreillekin ja ei ne ultratkaan 100 % varmoja ole. Tuli heti mieleen eräs tuttavapariskunta, joilla np-ultrassa sanottiin, että lapsella on paha kehityshäiriö ja lääkäri ehdotteli raskaudenkeskeytystä. Pariskunta päätti ottaa lapsen sellaisena kuin tulee ja synnytyksessä kävi ilmi, että ihan terve lapsi syntyi. Lääkärin virhearvio siis tai ultra ei näyttänyt oikein.

Ison jaksu:hug: täältä sulle lähetän! Älä vielä menetä toivoa! :hug:
 
Täällä oli sekä hyviä että huonoja uutisia! Eli isot pahoittelut Annalle!!! :hug:

Raitis oli käynyt myös ultrassa. Toivotaan tosiaankin, että kuvakulma olisikin ollut vain huono ja kaikki johtuisi siitä! Kyllä se varmaan niin on, että sitä on jo ehtinyt kiintyä kahteen vaaviin ja nyt tuntuu tosi pahalta, jos saisikin vain toisen. Jaksuja sulle :hug:

Täällä myös eilen sain kokea järkytyksen rusehtavan vuodon suhteen... Eli eilen illalla tuli lugemössön mukana rusehtavaa vuotoa ja maailma romahti hetkeksi... Nyt on kuitenkin maailma taas uomissaan, koska vuoto on näyttänyt lakanneen ja enää toi lugemössö vaan värjäytyy ihan aavistuksen rusehtavaksi... Mukava eriteraportti siis täältä tällä kertaa... Ja ultra olisi siis ensi tiistaina, toivottavasti nyt kaikki menisi hyvin sinne asti, ootellaan...
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. 2. UÄ 25.3 ................ EKKS

21.10
Bea..............................3. IVF .............. UÄ 10.3

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

31.10
Raitapaitainen.....1.IVF......19.3 UÄ Väestöliitto....Kaksoset/TAYS

MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI....UÄ 20.3..........Kaksoset

10.11
Joanna...................2.IVF, 1.PAS......UÄ 25.3

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

marimilla...............

helba....................1. IVF

elämänperhonen.....Luomu...(2.IVF)........................

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VALS= Valkeakosken aluesairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus
 
Babylonialle ja Annalle voimia. :hug: :hug:


Täällä käytiin tänään ekassa ultrassa ja kaikki oli niinkuin pitikin. Siellä meidän haamun sydän löi. Eli yksi on tulossa. Meinasi itku tulla kun syke nähtiin. Isäntäkin tuumasi kun ulos käveltiin että poika tulossa... Oli kuulemma iso suu ja kikkeli... :LOL: Ite vaan mitään nähny... Eikä sitä vielä edes näe. Kai se sitten isäntä poikaa odottaa.

Tänään sitten lääkäriltä kysyin kun ollut puhetta ettei julkisella tehdä kuin kaksi onnistunutta raskautta. Että pitääkö paikkaansa. Ei ainakaan täällä Oulussa. Meinasi että jos pakkaseen jäi alkioita niin vaikka kaikki käytetään jos vanhemmat haluaa. On kai se kamalaa jo kun vasta saanut raskauden alkamaan niin minä jo lisää suunnittelen ja haluan. Mutta kun aina olen isosta perheestä haaveillut niin kai se siitä johtuu.
 
Joanna, Mulla on ollut ihan tuollaista samanlaista kuvailemaasi vuotoa aina välillä. Epäilen kanssa, että se lugemössö joka lorahtaa on värjäytynyt jotenkin. Onhan se lugemössökin sellaista kellertävää, mutta tämä vuoto oli ihan rusehtavaa. Yöks! Sori ällö kuvaukseni. Aion kysäistä tuosta huomenna lääkäriltä. Toivon ja luulen, että on ihan normaalia, ehkä jotain vanhaa verta, jota sekoittuu valkovuotoon. Onhan monilla raskaanaolevilla ollut jopa kirkasta veristä vuotoa ja silti kaikki on hyvin.
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. 2. UÄ 25.3 ................ EKKS

21.10
Bea..............................3. IVF .............. UÄ 10.3

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

31.10
Raitapaitainen.....1.IVF......31.3 UÄ Väestöliitto....TAYS

MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI....UÄ 20.3..........Kaksoset

10.11
Joanna...................2.IVF, 1.PAS......UÄ 25.3

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

marimilla...............

helba....................1. IVF

elämänperhonen.....Luomu...(2.IVF)........................

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VALS= Valkeakosken aluesairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus [/quote]

 
Kyllä se ultrassa hyvin selvää oli, että toinen heistä vain jatkaa kasvuaan. Se toinen syke oli NIIN heikko ja aivan liian hidas. Sikiön koko vastasi rv6+3 kaikkein suurimmastakin mittakulmasta, toinen normaalia rv7+5 niinkuin pitikin.

Ollaan kovasti yritetty nyt tottua ajatukseen, että meille on tulossa yksi lapsi kahden sijaan. Molempiin oli jo ehtinyt kiintyä ja ajatella tulevaa kaksosten kannalta. Päivä on mennyt surressa ja itkua tirautellessa. Ymmärtääköhän vahvempi sikiö, että rakastan häntä aivan suunnattomasti vaikka nyt itkenkin ikävää toiseen sikiöön? Ehkä heikomman tarkoituksena on ollut auttaa vahvemman alkumetreillä.. :heart:

Voinette kuvitella itkuisuuden kun tässä tilassa on muutenkin herkkää.. :'( :'(
Yritetään löytää tästä hyviäkin puolia kuten riskit. Nehän laski nyt reilusti.

En halua olla ahne mutta olisin minä ne molemmatkin ottanut.. *lohdutonta itkua* :'( :'(
 
Iso halaus kaikille huonoja uutisia saaneille!!

Ja onnnitteluja hyvistä ultrakuulumisista!
Itsellä epävarma olo, vaikka np-ultrassa oli kaikki hyvin viime viikolla. Raskaus on niin oireeton, että välillä unohtaa olevansa raskaana. Toivotaan, että pikkuinen kuitenkin kasvaa ja kehittyy, vaikkei oireita olekaan. Mies valittelee, että syön liikaa. Ruokahalu on loputon, kai sen voi oireeksi laskea :kieh: ?!?
Pomolle piti raskaus paljastaa töissä sattuneesta syystä, miten te muut, milloin kerrotte töissä?
 
Marilla ja löllykällä ihania uutisia ultrista :heart:

Raitikselle :hug: - ymmärrän surusi, mutta toivotaan ettei suruun olis sittenkään aihetta. Varmasti tuntuu tuskaiselta odottaa seuraavaa ultraa, mutta jos uutiset olisikin sitten parempia :heart:

Voin kuvitella myös Joannan ja kuunkullan säikähdykset - itse huomasin viime viikonloppuna paperissa ihan hentoisen rusehtavan-punertavan rihman(?) ja menin ihan sekaisin ja itkin koko illan :/ Vaikka sitä tietää, että suuressa osassa ihan normaalisti etenevistä raskauksista on jonkinlaista vuotoa jossain vaiheessa, niin omalla kohdalla säikähtää ihan hirveästi. Vastaavaa ei ole näkynyt tuon kerran jälkeen ja jälkeenpäin ajatellen en edes ole varma mitä se oli... Toivotaan, että teidän vuodot myös loppuu - varmasti ihan vaaratonta :)

Marimilla, minäkin olen jo kertonut esimiehelleni; meillä on organisaatiossa erinäisiä sisäisiä järjestelyjä meneillään ja sen takia halusin kertoa tilanteen. Toisaalta se vähän ahdistaa, kun kaikki on kuitenkin vielä alussa, mutta kertomattomuus stressaisi minua varmaan enemmin. Läheisimmät työkaverit tietävät myös, tiesivät hoidoistakin.

Onko teillä muilla muuten kommentoitu munasarjoja mitenkään ar-ultrissa? Miulle ultran tehnyt lääkäri sanoi sarjojen olevan vielä suuret ja oma lääkäri ultraa senkin takia ensi tiistaina - tarkistetaan, että kaikki on ok. Punktion jälkeen munasarjojen toipuminen voi viedä aikaa, mutta en tajunnut kysyä vaikuttaako se jotenkin tähän raskauteen.

Ensi viikko on talvilomaa - ihanaa!!! Mutta lomaakin enemmin odotan tiistaita ja ultraa; toivoin niin kovasti että pikku önniäisellä on kaikki hyvin :heart:

geri 9+3
 
Kiitos ihana Geri lohdutuksista tuonne toiselle puolelle...Voi miten kovasti toivoin, että olisin voinut sulle ja teille muille tutuille eilen ilouutisia omalta osaltani, mutta toisin kävi :'(

Aurinko paistaa silti ja kevät tulee. Ja minä aloitan uuden ivf:n heti kun menkat alkavat. Menopur-resepti on jo käsilaukussa: tänään kun lähden töistä, käyn hakemassa. Ihan tarmokkaasti ja toiveikkaasti. Ei tässä muukaan auta.

Raitikselle suuri lohduttava halaus. Toivottavasti kaikki menee nyt alkuvaiheessa vielä niin, ettei toiselle tulee mitään hätää, vaikka toinen ei jaksaisikaan. Ymmärrän kyllä: menetys on menetys ja se tekee varmasti aivan kauhean kipeää, vaikka toisen lapsen kotiin asti saattekin. Me lapsettomuudesta kärsineet koemme menetykset ja erityisesti niiden pelon vielä ehkä jollakin tavalla terävämpänä pistona kuin ne, jotka ovat onnekseen raskautuneet ilman lapsettomuuteen liittyvää pitkää taistelua ja surujen aikaa.

Toivotan sydämestäni kaunista kevättä ja onnellista odotusaikaa teille kaikille. Olkoon onni myötä teillä kaikilla loppuun asti.

Takaisin omalle "puolelle" - vielä yhdeksi kierroksi - vetäytyen,
Stella
 
Stella :heart: Olisin niin kauheasti halunnut siut tänne - eilen olit jo aamulla ennen töihinlähtöä ajatuksissa ja paljon toiveajatuksia sekä peukkuja lähetin. Mutta nyt katseet vaan tulevaan ja myöhän uskotaan että olet meijän kanssa tässä ketjussa ennen kuin huomataankaan!!

Oikein hyvää pääsiäistä kaikille!
 
Hyviä sekä huonoja uutisia ultrasta!

Aloitan niistä huonoista...eli meille ei sitten tulekaan kaksosia :'( :'(
Toinen niistä on tuulimuna. Ei löytynyt kuin ruskuaispussi, mutta ei sikiötä :'(
Olen tosi surullinen, koska olin jo ajatuksissani varautunut kaksosiin.
Lääkärikin oli surullinen ilmoittaessaan tämän, mutta sanoi sitten lohdutukseksi, että ehkä parempi näin, kun raskaus ei ole enää riskiraskaus. Ehkä se tosiaan on parempi näin.
Ehdinhän jo kauhistella niitä kaikkia riskejä. Eniten kerkesin jo pelätä keskosuutta, kun kaksoset syntyy yleensä etuajassa ja miten sitä jaksaa kahden vauvan kanssa yhtäaikaa.
Sitä paitsi meidän lapsiluku olis varmaan jäänyt niihin kaksosiin, koska varmaan ihan vähänajan päästä saati koskaan sen rankan kaksosten vauva-ajan jälkeen haluttais heti toisia lapsia. Meillä on pakkasessa vielä 6 alkiota, joten voidaan käyttää vaikka ne kaikki sitten myöhemmin yksitellen.

Hyviä uutisia, että toinen alkio oli hienot 9 mm ja sydän läpätti ruudussa hurjaa vauhtia! :heart: Oli aivan ihanaa nähdä se pikkuinen siellä ruudussa. Ihan jo erottaa kunnolla alkioksi.

Silti mun on käytävä tämä suru läpi, että menetin toisen kaksosista.
Kysyin tuosta ruskeasta vuodosta ja lääkäri oli sitä mieltä että normaalia varmaan on, toisaalta se voi olla vuotoa siitä tuulimunasta. Sekin on muuten parempi, että menettää toisen kaksosista jo hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta, niin ei tule riskiä toiselle. Lääkäri sanoi, että se toinen ei vuoda pois tai mitään vaan toisen kaksosen kasvaessa se toinen sitten häviää vaan pois.

T: Kuunkulta rv 7+0
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. 2. UÄ 25.3 ................ EKKS

21.10
Bea..............................3. IVF .............. UÄ 10.3

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

31.10
Raitapaitainen.....1.IVF......31.3 UÄ Väestöliitto....TAYS

MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI.........

10.11
Joanna...................2.IVF, 1.PAS......UÄ 25.3

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

marimilla...............

helba....................1. IVF

elämänperhonen.....Luomu...(2.IVF)........................

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VALS= Valkeakosken aluesairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus


 
Kuunkulta ja Raittis! Mä täällä itkeä vollotan teidän puolesta! :hug: :hug:
Mä oon tosi pahoillani. Onhan se kuitenkin henkisesti varmasti helpompaa tässävaiheessa saada tietää toisen menehtyminen, kun ajattelee että jos näin kävisi vaikka puolivälissä. Silloinhan olisi toinenkin vaarassa. Ei se silti sitä surua vie pois varsinkin kun on tavallaan sisäistänyt ajatuksen kaksosista.

(*¤*) Mua edelleen pelottaa ajatus kaksosista. Siis välillä olen aivan epätoivoinen, mutta sitten kun miehen kanssa puhutaan kaksosista niin tulee mieleen että kaippa tästä selvitään. Sitten taas ajatus siitä että tämähän voi mennä vielä kesken! Siis kuinka sen voi unohtaa!?!?!? kuitenkin vasta yhdeksättä viikkoa mennään puolessavälissä, eikä edes niskaturvotusta ole tehtu. Jos ne onkin sairaita...

Mielipidekysely: Oletteko ajatelleet, jos NT-uä:ssä havaitaan poikkeavuuksia, oletteko valmiit jatkotutkimuksiin vai annatteko asian herran haltuun? Entäs jos esim. lapsivesipunktioissakin todetaan vakavia sairauksia/vammoja yms. Jatkatteko raskautta?
Mun täytyy myöntää, että mä oon niin valmistautunu terveeseen lapseen, että ajatuskin muusta on suuri painajainen. En halua loukata ketään, tämä on oma näkemykseni. Luulen, että jos lapsella todetaan joku vakava kehitysvamma yms mikä estää normaalin kehityksen, niin mä luultavasti keskeytän raskauden.
Musta tuntuu ihan hirvittävältä että mä edes ajattelen tällaista, mutta jos niin käy niin mä en ole tarpeeksi vahva kasvattamaan sairasta lasta. Luultavasti emme sitten edes käyttäisi pakastinta tyhjäksi vaan luovuttaisimme samantien. Tämähän oli meidän viimeinen hoito.

Typerää edes ajatella tällaista mutta minkäs teet...

Jee, Mä oon iltavuorossa ja isäntä lupas tuoda mulle pääsiäisillallista --> Kebab riisillä ja pullo Jaffaa.... Nam! Missähän se viipyyyyyyyyy......

T. Ulpis 8+2
 
Moi! Kuunkulta, vaikka suru on suuri, mutta ajattele sinulla on siellä yksi pieni elämänalku jo ainakin! Minä olen ainakin ikionnellinen tästä minun vauvanalusta. Toisessa ultrassa sikiö oli hyvin kasvanut - nyt se on miltei kaksi senttinen :) ja sitä se nälkäkin varmasti kuvastaa...kasvua kasvua. Nyt mennääbn 8+3 viimeisen ultran mukaan.
Ulpis kyselit siitä mitä tekisin jos tämä todettaisiin seulonnoissa vammaiseksi tai muuten poikkeavaksi...ensinäkin minulla on todella iso pelko siitä, koska edes 2 ivf:ssä ei jakautuminen alkioissa mennyt oikein jostain syystä ja mietittiin jo josko kromosomeissa vikaa....joten tämä on todella ihme, ja pelkään todella kovasti että myös poikkeava. Ja miten se voi olla normaali, kun tämä kaikki on ollut niin vaikeaa!!!! Aion kaikki testit/seulonnat tehdä, ja todella aiomme keskeyttää, jos tämä on vammainen. Kovasti arvostan ihmisiä, jotka ottavat sairaankin lapsen vastaan, vaikka oisivat voineet tämän lapsen syntymisen estää. Olkoonkin niin että down.lapset ovat onnellisempia kuin me muut, mutta siltikin en halua omalle kohdalleni sitä - myöskään meillä ei rerurssit siihen riittäisi. Ja niin epätoivoinen en ole, että haluaisin samalla lapsen tänne millä hinnalla hyvällä - eli hinta saattaisi olla, että tietäisin, että tämä lapsi ei saa koskaan täyttä elämää.
 
Kuunkulta.. Olen niin pahoillani. Tuo on niin musertava tieto. :hug: :hug:

Olen nyt 27h tiennyt omasta menetyksestäni. Luojan kiitos, että olen niin äärettömän väsynyt, että tulee nukuttua paljon, ei tarvitse miettiä asiaa koko ajan. Illalla itkin itseni uneen ja yöllä valvoin pitkään miettien menetettyä vauvaa. Yhtä rakasta ja toivottua kuin vahvempikin.
Viimeiset sanat illalla miehelleni, kaiken itkun keskellä olivat.. Mulla on niin ikävä sitä toista vauvaa.. :'( :'(

Toivottavasti toinen vauva ymmärtää, että tämä suru täytyy käydä läpi, että voi sitten nauttia hänestä täysin rinnoin. Kuten ystäväni tänään sanoi, että onneksi se tapahtui nyt eikä vaikka synnytyksessä. Nyt mulle annettiin edes mahdollisuus surra asia valmiimmaksi ennen toisen vauvan syntymää.

Kuunkulta.. Me selvitään tästä. Se tuntuu pahalta mutta meillä on edelleen ne toiset ihanat vauvat sisällämme vaikka nämä pienet ei sitten jaksaneetkaan elää. Minä ajattelen sen sisälläni kasvaneen pieneksi sikiöksi koska sieltä kuitenkin löytyi ruskuaispussi. Se on ensimmäinen asia jonka sikiö itse "rakentaa". Sanoit, että sun tapauksessa puhuttiin tuulimunasta mutta tässä on varmaan joku käsite-ero.. Joka ei muuta asiaa minnekään. :hug:

Ulpiksen kysymykseen en osaa nyt vastata. En oikein pysty edes ajattelemaan. Tärkeä asia, joka täytynee miettiä läpi mutta nyt en siihen pysty. Ja anteeksi omanapaisuuteni mutta oletan, että ymmärrätte. Jaan iloanne enemmän sitten kun suurin tuska vähän helpottaa.
 
Kuunkulta ja Raitapaita, olen niin pahoillani että teillä toinen kaveri jäi nyt väille, toivotaan näin että se antoi sitten superisti puhtia tälle toisella tyypille.

Mulla todettiin tänään veritulppa ja sairaslomaa tuli pari viikkoa. Ei tarvinu jäädä onneksi sairaalaan, vaan voi kotona pistellä itteeni lääkettä.
Eli kannattaa luottaa vaistoon ku se sanoo, että nyt ei ole kaikki ihan kunnossa. (Tosin siis mulla oli pohkeessa kipuja, että ei se ihan tyhjästä tullut.)

Kävin myös eilen ultrassa ja sielä oli pussukka, mutta ei voinu kunnolla vielä sanoa, että lyökö sydän kun on niin alussa. Ens viikolla to. saa sitten tietää että mitenkä sielä voidaan. Mulla kaveri oli myös ehkä liian ylhäällä ja jos se kipuaa vielä ylöspäin niin mulla on keskeytettävä raskaus. Tuli eilen myös vähän ruskeaa vuotoa niin kyl se säikäytti ja molemmat itkettiin miehen kanssa että tässäkö se nyt sit oli.

Mut nyt lomalle.

 
Hei!
Raitapaitanen ja Kuunkulta: voimahaleja molemmille :hug:
Itse kävin eilen lääkärissä ja mun "raskaus" oli kemiallinen. Itkut on nyt itketty ja kerätään voimia pas: ia varten. Tarkoitus olisi mennä passiin (jos kaikki menee hyvin) heti seuraavien kuukautisten jälkeen. Meille jäi tästä hoidosta kaksi "pakkasvauvaa".
Onko teillä kokemuksia disperinin käytöstä ja alkion kiinnittymisestä? Itse siitä olin jostain lukenut ja tätä ehdotin lääkärille niin se sanoi, että voidaanhan sitä kokeilla. (ei vissiin ole oikein mitään tutkittuja tuloksia asiasta)
Nyt poistun taustailemaan ja toivotan teille kaikille oikein ihanaa raskausaikaa =)
 

Yhteistyössä