Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

helba, Mä asun ulkomailla. Täälläpäin tuo oma gyne on sama kuin neuvola. Lain mukaan täällä on ilmaisia ultria 3. Mutta mulle on tehty jo 3 ultraa ja varmaan ne seuraa nyt tarkemmin, kun oli alkanut kaksosraskaus, mut toinen meni kesken. En oikein tiedä noista Suomen systeemeistä, muuta kuin mitä olen täältä sivuilta lukenut. Myöhemmin raskaudessa tulee mukaan kätilö, joka tulee tekemään tarvittaessa kotikäyntejä, sen saman kätilön saa halutessa synnytykseenkin ja hän tulee sitten lapsen synnyttyä tekemään kotikäyntejä ja auttaa lapsen hoidossa ja imetyksessä jne.
Olen ollut tosi tyytyväinen terveydenhoitoon täällä. :)

Omaa napaa vielä...
Nyt olen huomannut, että masu alkaa kasvamaan. Pieni kumpu näkyy jo! :D
Aluks se oli sellainen pömppä, kun oli turvotusta punktiosta, sitten se turvotus hävis ja tilalla on ihan selvä pieni vauvakumpu. Tuntuukin jotenkin siltä että nahka venyy ja alkaa kasvamaan :LOL:
Nyt vasta alkaa tuntuu kuin ois raskaana, kun näin sen pienen siellä heiluvan. Siellä tosiaan on elämää. Kokoajan aattelee, et siellä se heiluu. Luin että alkio nukkuu tässä vaiheessa vain pari tuntia päivässä ja on koko ajan liikkeessä. Sit kuvittelen, et se on samankokoinen kuin muistattekos niitä Barbie-nukkeja, jotka on raskaana, sen mahan sai irti ja sisällä pieni vauva?
Kuvittelen että se on nyt sen barbie-vauvan kokoinen ja heiluu ja elää. :D
Jotenkin mielikuvitus mulla laukkaa :LOL:

Toissayönä näin elämäni ensimmäistä kertaa vauvaunta, mun vauvasta. En ole ikinä nähny mitään vauvaunia. Mut tää oli niin todellinen. Kylvetin sitä vauvaa ja se tykkäs vedestä ja nauroi. Sanoin miehelle, et kato se nauraa :)

Hyviä vointeja kaikille! :wave:

Kuunkulta ja pikkuinen rv 9+0
 
Kiva kuulla, että Maricalla kaikki hyvin!

Utelen täällä, että joko olette kertonut töissä ja muualla raskaudestanne?
Meillä tietää pomo, molempien vanhemmat ja muutama ystävä. Odottelen, että milloinka joku työkaveri huomaa töissä tai puolitutut nähdessä..
 
Moikka!

Kirjottelen tässä aamuyön tunteina kun en kuvotukselta saa unta.

Pakko kysyä Kuunkulta, että missä maassa on noin toimivat systeemit? Kateeksi käy =)

Luin juuri sikiön kehityksestä netistä. Ajatella että vk 8 asukki on jo sikiö, siihen asti puhutaan vielä alkiosta. Huimaa on kehitys kun jo vk 12 se on jo täysin kehittynyt ihmisenalku, raajat, sisäelimet jne. Vaikka pieni vielä onkin.

Itse aion kertoa pomolle raskaudesta lähipäivinä. Syystä että joudun varmasti olemaan sairaslomalla pahoinvoinnin takia useampaan kertaan. Sen lisäksi vain lähimmät ystävät tietävät, miehen lisäksi =) Eikä ole tarkoitus kertoa muille vielä pitkäään aikaan. Sitten kun alkaa masu selvästi näkyä niin meinataan tästä vasta avautua.

Eikö teillä muilla ole pahoinvointia?! En tosin ole ehtinyt kahlaamaan koko ketjua.
 
Moikka taas kaikille!

marica, Me asutaan Saksassa. En tiedä oikein Suomen raskaudenaikaisista hoitosysteemeistä mitään, muuta kuin mitä olen täältä netistä lukenut ja nyt äiti tilas mulle vauva-lehden. No joo maassa maan tavalla. Mut olen ollut tosi tyytyväinen terveydenhoitoon täällä. Laparoskopiassa olen täällä käynyt ja sain ongelmitta sen lähetteen sinne ja sairaalatkin saa täällä valita aina itse. Lapsettomuushoitoihin päästiin heti, eikä tarvinnut jonotella, heti ruvettiin tositoimiin. Hoitohenkilökunta on aina ollut tosi ammattitaitoista, eikä ole koskaan tullut mitään valittamista.

Mä ostin sellaisen kirjan vauvan kehityksestä, missä on ihan hedelmöityshetkestä alkaen kuvia miten alkio kehittyy, oikeita valokuvia tuolta sisuksista. Siinä on myös juttua hedelmöityshoidoista ja tosi paljon uusinta mielenkiintoista tietoa. Se on Ruotsalaisen huippuvalokuuvan tekemä kirja. Luulis, että niitä on sitten Suomessakin.
Tekijät on siis: Lennart Nilsson ja Lars Hamberger ja saksaksi tuon kirjan nimi on: "Ein Kind entsteht". Suosittelen! tosi huippu kirja! Seuraan koko ajan siitä alkion kehitystä. Tää kirja on erityisen mielenkiintoinen just hedelmöityshoidoissa käyneille.

Mua sitten raivostuttaa sellaiset ihmiset, jotka puolustaa aborttia, sillä syyllä et se on vaan joku "solumöykky". Jos näkee kuvia alkioista ja saa tietoa mitä milläkin viikolla kehittyy, niin tajuisivat ettei alkio ei todellakaan ole missään vaiheessa mikään solumöykky. Viikolla 5, milloin useimmat ei edes tiedä olevansa raskaana, alkiolla on jo sydän joka lyö ja aivot kehittyvät hurjaa vauhtia.

Tuosta raskaudesta kertomisesta:
Mä olen kertonut sellaisille ihmisille raskaudesta, joille kertoisin keskenmenostakin. Mut virallisesti kyllä odotan viikolle 12.

pahoinvoinnista:
Oli mulla pari viikkoa viikolta 6 pahoinvointia. Mut oksensin vaan kerran. Sain jotenkin pidettyä sisällä. Nyt on parempi olo. Sellaista kakomista tulee, kun monet hajut etoo.
Olin kyllä ihan varma, että menen raskaudessa sairaalakuntoon, niinkuin oma äiti. Mut olen onneksi säästynyt siltä.
Voihan se olla, et se pahoinvointi alkaa vasta myöhemmin. Vauvalehdestä luin just et, jollain ei ollut alkuraskaudessa pahoinvointia ollenkaan vaan se alkoi vasta keskiraskaudessa

Pönttöä halaileville voima :hug: !
Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
 
Kuunkulta, hienoa että saat hyvää hoitoa sielä Saksan maalla! Kuulostaa todella hyvältä!

Me ollaan kerrottu raskaudesta perheille ja sitten muutamalle ystävälle, joille ei voinut enään selitellä...en halua kertoa vielä kellekkään koska pelkään tuota keskenmenoa sen verran paljon, ehkä sitten viikolla 15 vois olla aika kertoa. Kuulin tuossa parilta tutulta että niillä on mennyt kesken viikolla 14 niin odotan sen yli ja sit voin huokasta ainakin päiväksi ;)

Mulla ei ole ollut kauhean pahoinvointia. Kuvotusta on ollut ja eilen oli aikapaljonkin, mutta tänään ei ole vielä ollut....heti tulee sellainen olo, että apua, onko kaikki hyvin! Mieskin on levollisempi kun mua kuvottaa =)

8+3
 
Onnea hyvistä ultrauutisista Mari75, Kuunkulta ja marica :heart:

Toivottavasti helban tulppaongelma saataisiin hoidettua :hug:

Meillä oli tänään nt-ultra ja kaikki näytti kuulemma oikein hyvältä :) Niskaturvotusta oli 0,94 mm ja pikkuinen oli 4,7 cm pitkä - ja oikein touhukas tapaus! Aluksi kölli ihan rauhassa sammakkoasennossa ( :heart: ), mutta sitten innostui oikein möyryämään ja huiskuttelemaan käsillä ja jaloilla. Selkäydinkanava, vatsalaukku, kallon luut, raajat ja mitä kaikkea kätilö nyt tarkastelikaan olivat ok. Myös nenäluu tarkistettiin, kun sitä kysyin. On hää vaan jo niin ihana :heart: - ja uskomattomalta tuntuu, ettei sitä liikuskelua ollenkaan itse tunne.

Ultran jälkeen kävin seerumiseulassa; täällä ilmoitetaan vain jos tuloksessa on jotain poikkeavaa eli viikon verran pitäisi tuota jännitellä.

Onko muuten ihan yleinen käytäntö, että jo tässä vaiheessa kysytään nimiehdotukset lapselle hätäkastetta varten? Meidän piti täyttää EKKS:aan esitietolomake, missä kysyttiin myös hätäkasteesta ja nimet sekä tytölle että pojalle. Aika aikaiselta tuntui, mutta onhan nyt sitten nimiasiakin mietitty.. :)

Tuota Kuunkullan suosittelemaa kirjaa on monet muutkin kehuneet - valitettavasti sen suomenkielinen painos Syntyy uusi ihminen on loppuunmyyty... voisihan sitä tietysti tilata tuon englanninkielisenä.

geri 11+4
 
Mullakin vaan kuvotus jatkuu...mutta pahinta on hirveä ummetus. Eilen oli sitten turvauduttava oikein peräruiskeeseen. Nyt on jo alettava päivittäin syömään levolaccia...pelottaa oikein, mitä on tulevaisuus tän suolen kanssa, kun kohtu alkaa painamaan.
Mulla on ultra ensi viikon perjantaina. Jännitttää - ajattelin sitten vasta kertoa työpaikalla, jos sittenkään. Tämä keskenmenon pelon takia.
 
elämänperhonen mullakin meinaa välillä ummetus vaivata. Saa keinutella itseään pöntöllä joka suuntaan että saa jotain vaivalla puserrettua ulos :kieh: Mulle sano väestöliiton hoitaja että kasviksia ja hedelmiä kannattaa popsia reilusti, vähentää ummetusta. Mulla pistää vatsan toimimaan parhaiten porkkana ja omena. Ja olen huomannut nyt kun olen omenoita varsinkin syönyt joka päivä niin se tosiaankin auttaa. Omenaa on tehnyt mieli ihan senkin takia kun se on niin raikasta, ja sitä pystyn syömään vaikka kuinka kuvottaisi. Millä viikolla muuten olet elämänperhonen? Katsoin tota listaa että olet n. kuukauden edellä mua ja olen miettinyt että kauan tätä kuvotusta oikein jatkuu?!! Mullahan tämä alkoi jo plussausiltana, toki lievempänä silloin.

Meillä ukko makaa krapulassa kun oli eilen kaverinsa varpajaisia viettämässä. Arvatkaa kuvottaako mua vanhan viinan löyhkä...Hyi hitto. Yöllä mies kysyi kotiin tultuaan voiko jotenkin helpottaa mun huonoa oloa. Sanoin että kyllä, pysy kaukana musta kun haiset niin pahalle
:LOL:
 
Älysin muuten vasta nyt että matkakorvauksiakin voisi ja mun kannattaa hakea ajokerroista Treelle. Meiltä matkaa kuitenkin 200km suuntaansa. Onhan niissä omavastuu per kerta 9.50e muistaakseni mutta kyllä siitä näppiin vielä mukavasti jää. Soitin väestöliittoon ja ne lähettää sieltä esitäytetyn lomakkeen. Siinä näkyy siis todistetusti käyntikerrat. Helppoa.
 
Viikonloppu reissusta miehen kanssa palattu ja taas koneen ääressä! Hiljaista tosin näyttää olevan.
Lihonut olen hirveästi, mies nauro hotellissa, että on kunnon jenkkakahvat nykyisin vaimolla. Reidetkin paksuuntuneet, huokaus! Vauvamahaa ei varmaankaan varsinaisesti, mitä nyt pientä turvotusta ja lisääntynyttä rasvamakkaraa. Mitenkähän iso sitä on h-hetkellä ;) ? Ruokahalu on nimittäin valtava! Kaikki menee, sellainenkin, mistä ei oikeasti edes tykkää..
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

30.9
Marimilla................1.IVF/ICSI:n 1. Pas............

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. EKKS

22.10
Bea..............................3. IVF ...................NKL

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

27.10
Elämänperhonen.....Luomu......2.IVF.................

31.10
Raitapaitainen..........1.IVF.........24.4 np-ultra..........TAYS


MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

6.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI.........

13.11
helba....................1. IVF....................NKL

17.11
Marica.................

Ilman laskettua aikaa

Kaneli-07.............. 1. PAS

Tiiti-.....................

Marica.................

[/quote]

 
Heipä hei.. Mulla on ensimmäinen viikko työharjoittelua takana ja tuntuu, että voimat on ihan loppu ja nyt on jo taas sunnuntai.. :'(
Siis siellä on tosi kivaa mutta kun jatkuva uusien asioiden opettelu ja tämä väsymys ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Työ on vielä sellaista, että tarkkana pitää olla ja koko ajan valmiina muuttuviin tilanteisiin. En ole siksi jaksanut tännekään oikein kirjoitella. Lukemassa olen toki käynyt.

Mutta siis.. Ei pahoinvointia, ei enää kylmäntunnetta, ei pahemmin mielialavaihteluita, ei mielitekoja, ei ylensyömistä.. Sen sijaan väsymystä ja kohdun kasvukipuja. Kaveri taitaa laajentaa asuntoaan vauhdilla!! :heart:
Eikä hän pidä lainkaan, että äiti nukkuisi vasemmalla kyljellään, saatika mahallaan.

Juttelitte tuosta raskaudesta kertomisesta. Mä olen kertonut kaikille. Siis ihan kaikille. Mun politiikka lapsettomuuteen on muutenkin ollut enempi "varokaa ihmiset, teidät tullaan kyllästämään aiheella lapsettomuus". :D
Tämä tyyli sopii meidän perheelle paremmin kuin hyvin.

Onko teistä muuten monella lapsia ennestään?

Meillä ei ole. Olen kyllä hoitanut vauvoja ja lapsia paljon mm. työn kautta mutta tokihan se on sitten erilaista kun omaan vauvaan tulee ihan erilainen tunneside.

Nyt on kuitenkin hauska vaihe menossa kun voi käydä lastentarvikeliikkeessä lykkimässä vaunuja ja yrittää perehtyä eri vaunujen eroihin. Tiedän ainakin jo sen verran, että haluan kääntyvät/lukittavat etupyörät, heittoaisan ja pehmeän kovikkeilla olevan kantokopan. Mielellään vaunut saisivat myös olla kevyet.
Teutonian Mistral S:t ja Hartanin Toplinet (olikohan niissäkin joku lisäkirjain..?) on ainakin listan kärkipäässä. Hintakin molemmissa "ihan kiva" eli 780-870euroa! :eek:

Huh.. Ja mitä kaikkea sitä tarviikaan hankkia mitä ei ole edes tullut ajatelleeksi kun on muiden lapsia hoitanut.. Mulla on itseasiassa koneella lista tarvittavista asioista. Pitkältä näyttää.

Tiitiä kaivattiin vanhassa ketjussa kuulumisia kertomaan! Marica muuten.. Meidän hoitava lääkäri on Eero. Tarja teki vaan silloin punktion kun Eero oli ulkomailla. Mukavia ja asiansa osaavia kyllä molemmat. :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Vähemmän kuvotusta, enemmän jaksamista! ;)
 
Maanantaita kaikille!
En ole nt-ultran jälken käyny kirjottelemassa kun on ottanu niin koville toi töihin paluu. Väsymys iskee totaalisesti työpäivän jälkeen ilmeisesti taas kuukauden tauon jälkeen tottumaton seisomaan 8 tuntia ja saatika teputtamaan edes takas. No innolla odotan jo KESÄLOMAA :LOL: . Hankinnoista muista lapsista raitis kyseli, mulla on 2 tyttöä edellisestä liitosta kummatkin jo koulutaipaleella. Innoissaan odottavat siskoa/veljeä. Nuorempi tokaisi tossa yksi aamu kun makkarista tulin yöpaidassa et Äiti ei sun maha oo yhtään viel kasvanu.
  • Hankintoja sen verran et kaverilta pinnasängyn hain pois nurkista kulkemasta, Anoppi kyl eilen kyseli voiko ostaa jotain vaatetta jos vastaan tulee. Siitä vaan vastasin. Vaunuista Anoppi myös kyseli ja niiden hintoja eli varmaan voi vähän antaa avustusta niihinkin, anopille tämä on 7 lapsenlapsi, mutta hänen pojalleen ensimmäinen. Minun äidilleni tämä on 10 lapsenlapsi. Oikein hyvää viikonalkua kaikille ja voikaa hyvin !
    Mari ja asukki 14 tasan
 
Morjensta!

Joo kyllä mä Raitis muistan että teidän lääkäri on Eero :) Olenkohan johonkin kirjoittanut jotenkin epäselvästi :) Mutta sama, hyvä hoitopaikka. Oikein on jo ikävä niitä hoitajia varsinkin. Mä kävin ultrassa täällä Kymenlaaksossa joten Treelle ei ole tullut enää ajeltua. Ollaan kyllä ajateltu että jos tämä lapsi saadaan ulos marraskuussa niinkuin olisi tarkoitus niin laitetaan vauvasta kiitoskortti väestöliittoon kuvan kera :heart:

Huomenna olis eka neuvolakäynti, sitten selviää lopullinen laskettuaika. Olen laskenut että se olisi marraskuun loppupuolella.

Mä en ole vielä uskaltanu mennä lastentarvikeliikkeisiin. Enkä edes hiplata lastenvaatteita. Ehkä sitten kesällä. Tiedän kyllä että haluan sitten sellaiset vaunut jotka on hyvät. Pyörät pitää olla sellaiset että niillä on hyvä mennä maastossa kuin maastossa. Odotan innolla että pääsen tekemään pitkiä kävelylenkkejä. Mä olen vähän himourheilija ja nyt kun jumpat on kielletty jo monta kuukautta niin vaikiaa on ollut. Toisaalta ei näillä oloilla olisi pystyssä pysynytkään missään jumpassa. Ja meinaan kyllä jossain vaiheessa aloittaa ainakin jonkinlaiset jumpat kunhan kriittisin vaihe on mennyt ohi. Meillä oli tosiaan hyperin riski joten siksi jumpat on olleet pannassa. Ja kaverilta saan lainaksi pinnasängyn, sitterin jne. Kaikkea ei tarvitse sitten ostaa.

Nyt on mentävä syömään, alkaa muuten tökkimään taas...


Marica ja masuasukki huomenna vk 8
 
Kiitos raitis ku kerroit että minua on kaivattu. En oo viime aikoina jaksanut koneella roikkua.

Kopsaan kuulusia tännekin tuolta lapsettomuuspuolelta:

Viime keskiviikkona alamahakivut muuttui niin pahoiksi etten pärjännyt kotona. Jouduin Oys:iin osastolle tiputukseen pariksi päväksi. Hyperiä tuo ilmeisesti pukkas, oikea munasarja oli kasvanut entisestään (12cm). Se tuntuu ihan selvästi ku alamahaa vähän painaa.
Perjantaina kotiuduin osastolta ja lähtiessä ultrattiin. Lääkäri ei löytänyt enää ollenkaan sikiötä (sikiökaiku näkyi vielä ke) ja sanoi että kohdussa on viikkoihin nähden aivan liian paljon nestettä. Lääkäri ei osannut sanoa mistä neste johtuu. Sikiön näkymättömyydestä lääkäri ei ollut huolissaan kun se on kuitenkin tässä vaiheessa vielä niin pieni. Itkun kanssa sitten tultiin osastolta kotiin.

Lauantaina varasin ajan yksityiselle kun en enää kestänyt epätietoisuutta. Yksityisen lääkäri ei saanut kohtua näkymään ultralla ollenkaan. Sanoi että oikea munasarja on kohdun päällä niin että peittää näkyvyyden. Lääkäri uskoi että ovat perjantain ultrassakin katsoneet munasarjaa kohtuna. :eek:

Huomenna on taas aika ultraan Oys:iin. Aika ristiriitaisissa ja pelokkaissa tunnelmissa täällä siis ollaan. Toivottavasti huomenna varmistuu jotain!

Kivut on edelleen ajoittain kovat enkä pysty juuri olemaan pystyssä. Alkaa pikku hiljaa tuntua että olis ihana päästä liikkeelle.

Tiiti rv 6+0
 
Tiiti toivottavasti se pikkuinen olisi vain siellä kaiken muun alla edelleen! Toivottavasti hyperi saadaan kuntoon. Muista juoda!

Mulla jatkuu pahaolo tai oikeastaan se on vaan pahentunut...on vaan niin huono olo, että ei keksi mikä auttaisi. Se helpottaa vähän kun laittaa sormet kurkkuun ja oksentaa... mutta sekin vaan vähäksi aikaa. Ei tee mitään mieli sydä - silti vatsa on kovin turvoksissa. On niin pirun raskas olo. Mulla on myös ilmeisesti allergiat nyt pahentuneet - koko ajan aivastuttaa ja ahistaa. Missä se valo on tunnelin päässä???? No ehkä se vähän piristäisi jos ultrassa on sitten vielä tällä viikolla kaikki hyvin...
IHANAA EKAA KERTAA OLEN EDELLEEN RASKAANA VIELÄ VKO:LLA 12!!! Nyt rv 11 + 0. Ehkä tämä sitten tosiaan tulisi syliin asti...no pidetään silti jalat maassa.
Mitään vauvahankintoja enkä mammahousuja ole ostanut vielä - en uskalla. Katsotaan mikä mieli viikonloppuna sitten on ultratuloksen jälkeen.
 
Tiitille ja elämänperhoselle jaksamisia!
Oletko elämänperhonen kokeillut salmiakkia huonoon oloon? Turkinpippuria tai niitä salmiakin muotoisia karkkeja karkkilaatikossa? Pahimmat riskiviikot alkavat olla sullakin takanapäin :) !

Raitis kyseli lapsista ja tavaroista. Ei ole meillä kumpaakaan, vielä :p ! Jotain olen lähimmiltä kysynyt, ketkä nyt tietää raskaudesta. Harmi vain, että ystävillä lapset niin isoja, että eivät ole säilyttäneet vauvatavaraa ja muutama tuttu on itse raskaana, niin eivät (yllättävää kyllä) myy tavaroitaan.

Tavaroiden kysyntää vaikeuttaa se, että odotellaan, että tutut huomaa itse raskauden. Läheisille ollaan toki kerrottu. Yksi tuttu on tähän mennessä huomannut. Töissäkään ei ole tullut kommentteja, muutama on tosin tuijotellut varovasti vatsaani. Raskausviikolla 16 siis ollaan ja lihottu hillittömästi..
 
Hei taas pitkästä aikaa.

Täällä oltu ensin sairaana ja sitten podettu kunnolla pahoinvointia ja väsymystä. Tänään olin taas pitkästä aikaa töissä.Mutta aikas huonolla menestyksellä.
pahoinvointi alkoi joskus kuuden kieppeillä ja jatkuu vieläkin.Mutta sinnillä olin kymppiin asti töissä. Saa nähdä mitä huomenna nla.ssa sanotaan kun aina ovat kysyneet vointia. ( siis edellisissä raskauksissa )huomenna on eka tälle raskaudelle. Mulla siis yksi poika ed suhteesta Täyttää kesällä 12v ja pas tyttö nykyisen kans. Helmikuussa täytti 2v.

Mulla ollu sama periaate kuin raitiksella kaikki mahdolliset tietää raskaudesta myös siitä että hoidoilla alkunsa saaneet. Ja en oikein voisikaan enään piilotella raskautta kun tuo massu on tosi iso jo nyt... Jos en olisi ultrassa käynyt enkä varmaksi tietäisi että yksi pikkuinen tulossa niin epäilisin että on kaksi tulokasta. Työkaverit tosin epäilee vieläkin vaikka tietävät että yksi asukas siellä köllöttelee.

Mulla kaikki tarvikkeet jo on kun tytölle ostin uudet vankkurit kaksi vuotta sitten ja joitakin on pojan aikaisiakin jäljellä. Sitä kun ei muka osaa luopua mistään vauvan vaatteista eli tarvikkeista. Ja Pari tuttua jo kyseli tarvinko jotain kun heiltä jäämässä kaikki mahdollinen. Ainut mitä en enään halua tälle kolmannelle on hoitopöytä. Mulla ei yksinkertaisesti ole käyttöä sille. Helppo vaihtaa vaatteet ja vaipat joko lattialla tai sängyn päällä.

Nyt pakko mennä nukkuun niin jaksaa taas huomenna.

Löllykkä ja haamu 9+6
 
Heippa!

Jaksamisia kaikille ensinnäkin :heart: :heart:

Eka neuvolakäynti takana. Neuvolatätin lisäksi oli mukana harjoittelija, tuntuu olevan nykyään joka paikassa. No ei se haittaa mua, tekeepähän perusteellista työtä kun se on neuvolantätille kuitenkin opetustilanne =)

Kyselin piruuttani että onko ivf asiakkaita nykyään paljon, ja on kuulemma. Eipä tullut yllätyksenä mutta halusin siltä kysästä.

Kaikki arvot oli ok. Pelotti ihan hypätä puntarille kun en ole liikkunut samaan tapaan kuin aiemmin. Pelko oli kuitenkin turha. Olen saanut yhden lisäkilon siitä mikä mun normipaino on ollut. On vaan niin pönäkkä olo koko ajan kun tuota masua turvottaa, varsinkin iltaisin. Mies aina naureskelee ja päivittelee mun mahaa, ja sanoo että en kuulemma kauaa pysty töissäkään tätä enää piilotteleen. Haluisin piilottaa sen siihen asti kunnes kriittiset viikot on ohi. Sen jälkeen näyttelen mielelläni pömppistä =) Mun mielestä raskaana oleva nainen on kaunis isoine masuineen. Olen aina niin kateellisena katsellut muiden isoja vatsoja. Jospa nyt tänä kesänä minunkin masu olisi sitten iso ja ihana.. Tiedän että monia ahistaa pyöristyminen (tai ainakin pari kaveriani on näin kertonut) mutta minä sen sijaan oikein odotan iso masua =) varsinkaan kun en ole sitä koskaan omistanut.

Kuukauden päästä vasta seuraava neuvola ja sitten onkin lääkäri paikalla. Viikolla 11+ on sitten eka ultra. Sitä odotellessa.

Mun laskettuaika olisi sitten 17.11, jos joku jaksaa päivitellä listaa.

Marica ja masuasukki vk 8
 
Multa kysyttiin tänään neuvolassa että mitä kokeita haluan että otetaan sitten ultrassa vk 11. Sanoin että haluan kaiken mahdollisen mutta nyt olen alkanut epäröimään. En halua mitään testiä josta voisi olla sikiölle pientäkään riskiä. Eikös lapsivesitutkimus tms. ole sellainen että pieni riski on olemassa. Mitä te olette otattaneet? Älkää laittako pliis mitään lyhenteitä kun ne ei sano mulle vielä mitään.

Olisin kiitollinen pikaisista vastauksista koska soitan huomenna neuvolaan.
 
Marica: valitettavasti en osaa auttaa, sillä meillä nt-ultrassa oli vain ultra. Kyselin mahdollisista kokeista, mutta sanoi, että ultra korvaa kaikki muut ja jos jotain häikkää, niin sitten mietitään mitä lisäkokeita tulisi tehdä. Uskoisin, että mitään riskitutkimuksia ei tehdä, ellei muilla tutkimuksilla ilmene, että mahdollisesti jotain ongelmaa. Korjatkaa jos olen väärässä! Ja voithan aina paikan päällä kieltäytyä, kun kuulet riskit.
 
Ultrakuulumisia:

Aamulla ensimmäinen lääkäri sanoi että sikiö on mutta sen paikkaa ei osannut sanoa. Jouduin odottamaan kolmisen tuntia että pääsin tarkempaan ultraan. Tarkemmassa ultrassa kohdussa oli sikiö jonka syke näkyi. Mutta sikiön vieressä oli nestettä, mahdollisesti verta. Sitä mistä veri on kohtuun tullut ei kukaan osannut sanoa. Minua tutkittiin kahden erikoislääkärin voimin eivätkä olleet ennen moista nähneet. Ilmeisesti nestettä ei voi kohtuun jättää kun se on infektioriski. Toinen lääkäri pohti voisiko nesteen yrittää saada pois kohdunkanavaa laajentamalla, mutta siihenkin liittyy infektioriski. On suuri riski että raskaus tulee kesken. :'( Tilannetta seurataan. Torstaina on seuraava aika ultraan.

Olo on epätoivoinen! Välillä olen jo luovuttanut ja ollut varma että tulee keskenmeno. Toisaalta en halua vielä luovuttaa. Tuntuu liian julmalta että tämä onni otettais pois! :'( :'(
 
Voi Tiiti-, epätietoisuus on kauheata, mutta älä menetä toivoasi! Huomenna tiedetään taas ehkä enemmän ja toivotaan että tilanne olisi parempi. :hug:

Marica, meillä ultran yhteydessä oli mahdollisuus osallistua veriseerumiseulaan eli ihan tavalliseen verikokeeseen, jossa Down-riski tarkentuu. Mitään riskiä sikiölle tuosta verikokeesta ei ole. Lapsivesipunktiossa ja istukkanäytteenotossa pieni riski keskenmenoon on, mutta nämä (vapaaehtoisina) tehdään vain jos ultran/verikokeen perusteella riski on olennainen.

Tuosta veriseerumiseulasta ollaan montaa mieltä; toisaalta riski tarkentuu, mutta se ilmeisesti antaa myös vääriä hälyjä. Itsekin nyt jälkikäteen oon miettinyt, kannattiko osallistua kun ultran niskaturvotusmittauksessa ei ollut mitään hälyyttävää. No, tämän viikon aikana pitäsi tulla soitto huonoista uutisista, täällä eivät edes ilmoita mitään jos kaikki on ok.
 

Yhteistyössä