Lapsilisät on jo leikattu kaikkein köyhimmiltä lapsiperheiltä

  • Viestiketjun aloittaja :((
  • Ensimmäinen viesti
"USKOMATONTA"
[QUOTE="mimmi";22976289]Ei vaan lisääntyvään köyhyyteen on tehtävä jotain. Eihän kukaan varmasti halua ehdoin tahdoin olla köyhä ja elää vaan tuilla.[/QUOTE]

Toisaalta tulee mieleen maahanmuuttajat, joilla on isot perheet eikä mahdollisuuksia työllistyä. Eli heidän lapsilisänsä varmasti olisivat jatkuvasti hurja menoerä valtiolle, ja ehkä leikkaus on tehtykin sen takia.
 
"vieras"
[QUOTE="USKOMATONTA";22976388]Toisaalta tulee mieleen maahanmuuttajat, joilla on isot perheet eikä mahdollisuuksia työllistyä. Eli heidän lapsilisänsä varmasti olisivat jatkuvasti hurja menoerä valtiolle, ja ehkä leikkaus on tehtykin sen takia.[/QUOTE]

Ei mamuilta leikata mitään koska se olisi rasismia.
 
"vieras"
[QUOTE="alma";22976348]Ei varmasti haluakaan, mutta kyllä köyhienkin on napattava itseään niskasta kiinni. Fakta on se, ettei valtio kykene turvaamaan kaikille hyvää elintasoa vaan siihen on pyrittävä itse. Tuntuu, että porukka on täysin unohtanut oman osuutensa ja odottaa vaan lisää ja lisää rahaa tekemättä itse mitään.[/QUOTE]

Samaa mieltä
 
"USKOMATONTA"
[QUOTE="vieras";22976400]Ei mamuilta leikata mitään koska se olisi rasismia.[/QUOTE]

Kyllä heiltä nyt kait niitä lapsilisiä sentään leikataan jos ovat toimeentulotuella?
 
"mimmi"
[QUOTE="alma";22976348]Ei varmasti haluakaan, mutta kyllä köyhienkin on napattava itseään niskasta kiinni. Fakta on se, ettei valtio kykene turvaamaan kaikille hyvää elintasoa vaan siihen on pyrittävä itse. Tuntuu, että porukka on täysin unohtanut oman osuutensa ja odottaa vaan lisää ja lisää rahaa tekemättä itse mitään.[/QUOTE]

Tiedätkö kuinka moni pienituloinen antaisi vaikka kätensä että voisi mennä parempi palkkaiseen työhön??Opiskelu ei lapsiperheissä kannata ellei toinen ole vähintään keskituloinen,ainakaan meillä päin ei kannata. Vuokrat on pilvissä.
Koulutukseen täytyy yhteiskunnan satsata enemmän ja duunareille parempaa palkkaa,ne tätä yhteiskuntaa pyörittää ja eniten kärsii.
 
Gkf
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22976368:
Joo, siis on totta kai näin tarkoitus. Tarkoitin vain sitä, että jos tosiaan otat jonkun ihan pienen työpätkän vastaan (jos ei siis muuta tarjolla), että saisit vähän enemmän rahaa käyttöösi (kuin sen laskennallisen huimat 1000€ mistä pitäisi maksaa kaikki vuokrat yms.) niin se ei kannata, kun heti vähennetään tuista. Mun mielestä tossa pitäis olla joku raja, paljonko saa tienata ilman että vaikuttaa tukeen, jolloin itsellään on mahdollisuus edes hieman nostaa tulotasoaan. Mutta ei kun ei, jos teet paskapalkkaista pätkätyötä, niin et voi kuin kituuttaa.
Ymmärrän. Mielestäni tämä ei ole kuitenkaan epäkohta vaan se, että ihmisiä kannustetaan tuilla työtä tekemättömyyteen, koska se on kannattavampaa. Valitettavasti, pitkällä tähtäimellä tästä on vain haittaa niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Karua puhetta, mutta tästähän se kierre alkaa.
 
Mä muistan, kun lapsilisät nousi 10€...se taisi olla se yh-korotus mikä nousi, ellen ihan väärin muista. Vai olikohan se minimilelarit?! Samalla mun toimeentulotukeni tippui samaisella 10 eurolla...eipä siis ollut juurikaan aihetta juhlaan.
 
Viimeksi muokattu:
tähtisimmu*
Ymmärrän. Mielestäni tämä ei ole kuitenkaan epäkohta vaan se, että ihmisiä kannustetaan tuilla työtä tekemättömyyteen, koska se on kannattavampaa. Valitettavasti, pitkällä tähtäimellä tästä on vain haittaa niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Karua puhetta, mutta tästähän se kierre alkaa.
Juu, olen samaa mieltä. Tätä pointtia tuossa hainkin, että nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta työntekoon, edes pienissä pätkissä. Siksi mielestäni se kansalaispalkka olisi hyvä ratkaisu, jolloin siihen päälle olisi mahdollista tienatakin. Ja jos käytäntöä mietitään, niin sehän voisi kuulua jokaiselle 18 vuotta täyttäneelle ja siihen sit lapsilisät päälle lapsiperheille. Ja ei sen palkan niin suuri tarvitsisi olla, että sillä olisi keskituloinen vaan nimenomaan toimisi vain pohjana, johon voisi itse rakentaa omat tulonsa päälle. Ja kaikille sama palkka, kuten kaikille tulee samat lapsilisätkin. Esim. 1000€/kk (tai vähemmänkin) olisi mielestäni ihan riittävä.
 
"alma"
[QUOTE="mimmi";22976417]Tiedätkö kuinka moni pienituloinen antaisi vaikka kätensä että voisi mennä parempi palkkaiseen työhön??Opiskelu ei lapsiperheissä kannata ellei toinen ole vähintään keskituloinen,ainakaan meillä päin ei kannata. Vuokrat on pilvissä.
Koulutukseen täytyy yhteiskunnan satsata enemmän ja duunareille parempaa palkkaa,ne tätä yhteiskuntaa pyörittää ja eniten kärsii.[/QUOTE]

Tiedän kyllä ja tiedän myös sen, ettei opiskelu lapsiperheessä kannata. Ja silti opiskelin itseni röntgenhoitajaksi ja nyt minulla on pitkäksi aikaa ainakin melko varma työpaikka. Se, että joku ei ole tällä hetkellä kannattavaa ei tarkoita, etteikö se olisi sitä tulevaisuudessa. Mieluummin elin muutaman vuoden opiskelijana kahden lapsen kanssa kuin luovutin ja totesin, että eletään nyt sitten koko elämä valtion avustuksella.
 
"USKOMATONTA"
Viitsiikö tätä edes tunnustaa... Mulle tuo on uusi asia. Mä olen luullut että lapsilisät ei vaikuta tukeen millään tavalla.
Minulle on viime aikaisista keskusteluista välittynyt nimenomaan se kuva, että lapsilisiin ei saa koskea missään, ei missään tilanteessa. Koska suurituloisilta ei ole saatu vähentää niitä senttiäkään.

Miksi he ovat unohtaneet nyt sen, että toimeentulotukea saavat joutuvat kärsimään heidän sijastaan.
 
haloo
[QUOTE="USKOMATONTA";22976470]Minulle on viime aikaisista keskusteluista välittynyt nimenomaan se kuva, että lapsilisiin ei saa koskea missään, ei missään tilanteessa. Koska suurituloisilta ei ole saatu vähentää niitä senttiäkään.

Miksi he ovat unohtaneet nyt sen, että toimeentulotukea saavat joutuvat kärsimään heidän sijastaan.[/QUOTE]

Ei niihin lapsilisiin kosketakaan vaan toimeentulotukeen...
 
"vieras"
[QUOTE="USKOMATONTA";22976412]Kyllä heiltä nyt kait niitä lapsilisiä sentään leikataan jos ovat toimeentulotuella?[/QUOTE]

Ei leikata. Mamut ovat valtiovallan erityisessä suojeluksessa ja heidän edut ovat paremmat kuin suomlaisilla. Se rasismi nääs...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22976459:
Juu, olen samaa mieltä. Tätä pointtia tuossa hainkin, että nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta työntekoon, edes pienissä pätkissä. Siksi mielestäni se kansalaispalkka olisi hyvä ratkaisu, jolloin siihen päälle olisi mahdollista tienatakin. Ja jos käytäntöä mietitään, niin sehän voisi kuulua jokaiselle 18 vuotta täyttäneelle ja siihen sit lapsilisät päälle lapsiperheille. Ja ei sen palkan niin suuri tarvitsisi olla, että sillä olisi keskituloinen vaan nimenomaan toimisi vain pohjana, johon voisi itse rakentaa omat tulonsa päälle. Ja kaikille sama palkka, kuten kaikille tulee samat lapsilisätkin. Esim. 1000€/kk (tai vähemmänkin) olisi mielestäni ihan riittävä.
Hmm. Kenties. Jyränä ajattelen silti, että pienet tuet (tarpeelliset toki) kannustavat työhön. Toisin sanoen, ajetaan ihminen työhön, koska pienillä tuilla ei elä. Edelleen lapsilisät ja yh-korotukset niille, jotka niihin ovat oikeutettuja. Sairauksista ym johtuvat syyt esim työttömyyteen on asia erikseen.
Mielestäni Suomessa ollaan mennyt takapuoli edellä puuhun näissä ratkaisuissa. Väliaikaisessa hädässä ja avuntarpeessa olevalle on EHDOTTOMASTI annettava tukea, mutta kuinka monella köyhyys jää pitkäaikaiseksi, koska tuillakin pärjää ja mentaliteetti on se "ettei kannata".

Ymmärsinkö nyt oikein viestisi; siis kaikille 1000€ kuussa tai vähemmänkin olisi riittävä, mutta aiemmassa viestissä sanoit, että laskennallisen huimat 1000€ mistä pitäisi maksaa kaikki vuokrat yms.) niin se ei kannata

Menen jo itse sekaisin :D
 
[QUOTE="USKOMATONTA";22976470]Minulle on viime aikaisista keskusteluista välittynyt nimenomaan se kuva, että lapsilisiin ei saa koskea missään, ei missään tilanteessa. Koska suurituloisilta ei ole saatu vähentää niitä senttiäkään.

Miksi he ovat unohtaneet nyt sen, että toimeentulotukea saavat joutuvat kärsimään heidän sijastaan.[/QUOTE]

Ne suurituloisten tulot eivät varmaan koostu yhteiskunnan tuista...

Muutenkin vähän nurinkurinen ajatus että toimeentulotukiasiakkaalta vedettäisiin lapsilisät pois. olen ymmärtänyt että toimeentulotuki olisi sellainen minimitulo minkä yhteiskunta tarjoaa kaikille. Eli jos ihmisen/perheen yhteenlasketut tulot (siis sekä palkka että erilaiset tuet, pitäen sisällään myös lapsilisän) jäävät alla tuon minimin niin sitten saa toimeentulotukena sen erotuksen. Ja eikö toimeentulotuki ota jo huomioon sen että perheessä on lapsia?

Ihan yhtälailla siis voitaisiin ajatella toimeentulotuen vievän ihmisen opintotuet, kotihoidontuen jne. Olisiko ehkä reiluinta lopettaa koko toimeentulotuki niin jokainen saisi pitää itse nuo muut tukensa ja miettiä sitten keskenään miten siitä eteenpäin jos tuo ei elämiseen riitä?
 
[QUOTE="USKOMATONTA";22976470]Minulle on viime aikaisista keskusteluista välittynyt nimenomaan se kuva, että lapsilisiin ei saa koskea missään, ei missään tilanteessa. Koska suurituloisilta ei ole saatu vähentää niitä senttiäkään.

Miksi he ovat unohtaneet nyt sen, että toimeentulotukea saavat joutuvat kärsimään heidän sijastaan.[/QUOTE]

Mä olen ollut sitä mieltä ettei lapsilisiin tarvitse koskea. Mutta enpä ole tajunnut että osa saa ne liksan päälle ja toisilla ne lasketaan vähennettäviksi tuloiksi. Mä olen vaan ajatellut että lapsilisä kuuluu tasapuolisesti kaikille.
 
tähtisimmu*
Hmm. Kenties. Jyränä ajattelen silti, että pienet tuet (tarpeelliset toki) kannustavat työhön. Toisin sanoen, ajetaan ihminen työhön, koska pienillä tuilla ei elä. Edelleen lapsilisät ja yh-korotukset niille, jotka niihin ovat oikeutettuja. Sairauksista ym johtuvat syyt esim työttömyyteen on asia erikseen.
Mielestäni Suomessa ollaan mennyt takapuoli edellä puuhun näissä ratkaisuissa. Väliaikaisessa hädässä ja avuntarpeessa olevalle on EHDOTTOMASTI annettava tukea, mutta kuinka monella köyhyys jää pitkäaikaiseksi, koska tuillakin pärjää ja mentaliteetti on se "ettei kannata".

Ymmärsinkö nyt oikein viestisi; siis kaikille 1000€ kuussa tai vähemmänkin olisi riittävä, mutta aiemmassa viestissä sanoit, että laskennallisen huimat 1000€ mistä pitäisi maksaa kaikki vuokrat yms.) niin se ei kannata

Menen jo itse sekaisin :D
Juu, siis tarkoitin nimenomaan että sen kansalaispalkan ei tarvitse olla niin suuri, että sillä yksinään eläisi. Vaan pitäisi tehdä töitä päälle. Mutta nyt jos sulle lasketaan, että 1000€/kk pitäisi riittää elämiseen ja lasten elättämiseen (siis yhteensä, mukana lapsilisät, asumistuet ym.) ja jos vähänkin tienaat, niin toimeentulotukea pienennetään eli loppusaldo palkankin kanssa on se 1000€/kk.

Mutta jos taas otetaan kansalaispalkka, johon ei tulot vaikuta, niin silloihan sulla ois pohjana se 1000€/kk, johon saisit päälle tienata vaikka toisen tonnin tai vain pari sataa, jolloin loppusaldo olisi kuitenkin suurempi ja näin kannustaisi työntekoon.

Ja tällä hetkellä se menee enemmänkin niin, että VÄLIAIKAISESSA/ÄKILLISESSÄ tuen tarpeessa et sitä tukea saa, sillä sulla on ollut tuloja, joiden olisi laskennallisesti pitänyt riittää. Huomioon ei oteta äkillisiä menoja, mikä on syy, että eivät riittäneet.
 
"mievaan"
Ymmärsinkö nyt oikein viestisi; siis kaikille 1000€ kuussa tai vähemmänkin olisi riittävä, mutta aiemmassa viestissä sanoit, että laskennallisen huimat 1000€ mistä pitäisi maksaa kaikki vuokrat yms.) niin se ei kannata

Menen jo itse sekaisin :D
Anteeksi että sekaannun. Mutta uskon, että jos nykyinen asumistukijärjestelmä purettaisiin ja siirryttäisiin kansalaispalkkaan, vuokratasokin laskisi. Nyt asumistuet virtaavat suoraan omistavan luokan kukkaroihin, ja kaiken kukkuraksi asuntopulaa tuskin helpottaa kun pariskunnatkin asuvat eri kämpissä maksimoidakseen tukensa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22976459:
Juu, olen samaa mieltä. Tätä pointtia tuossa hainkin, että nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta työntekoon, edes pienissä pätkissä. Siksi mielestäni se kansalaispalkka olisi hyvä ratkaisu, jolloin siihen päälle olisi mahdollista tienatakin. Ja jos käytäntöä mietitään, niin sehän voisi kuulua jokaiselle 18 vuotta täyttäneelle ja siihen sit lapsilisät päälle lapsiperheille. Ja ei sen palkan niin suuri tarvitsisi olla, että sillä olisi keskituloinen vaan nimenomaan toimisi vain pohjana, johon voisi itse rakentaa omat tulonsa päälle. Ja kaikille sama palkka, kuten kaikille tulee samat lapsilisätkin. Esim. 1000€/kk (tai vähemmänkin) olisi mielestäni ihan riittävä.
Keski-ikäinen pariskunta, velaton asunto, lapset muuttaneet omilleen ja 2000 €/kk käteen tekemättä lainkaan töitä. Kuullostaa oikein hyvältä :)
 
"vieras"
[QUOTE="USKOMATONTA";22976126]Olin järkyttynyt ja vihainen kun kuulin tuon uutisen.

Jatkuvasti korostetaan sitä, että lapsilisä on se lapselle tarkoitettu raha, johon EI MISSÄÄN TAPAULKSESSA SAA vaikuttaa VANHEMPIEN tulot. Ja nyt sitten kuulee tuollaista. En oikeastaan tiedä mitä ajatella, maailma on niin epäoikeudenmukainen. Enkä siis itse kuulu toimeentulotukea saaviin perheisiin, mutta olen harmissani heidän puolestaan[/QUOTE]

Totta helvetissä isotuloiset saavat säästää kun työssä käyvät ja omillaan ovat. Ja tietenkin lapsilisät vaikuttaa koska toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN muoto. Jos pystyy säästämään niin silloin ei ole TARVETTA toimeentulotuelle. Ei se ole mikään subjektiivinen oikeus.
 

Yhteistyössä