Lasten synttärilahjoista kaverisynttäreillä

  • Viestiketjun aloittaja Ei voi olla totta
  • Ensimmäinen viesti
Ei voi olla totta
Millaisia lahjoja lapsenne ovat saaneet kavereilta? Meidän eskarityttö sai joiltain Lego Friendseja, Barbeja, ja hyviä lautapelejä, ja hännänhuippuna feikkibarbi tai kynsilakka (kyllä, tämä oli ainoa lahja). Feikkibarbi on siksi huono, että se hajoaa heti kun taas oikeat kestävät pitkään. Outoa, että vaikka me olemme ostaneet hienot lahjat, meille ei osteta yhtä hienoa. En valita koska lahjat eivät ole pääasia, mutta hieman ihmetyttää.
 
ok
Siis mitä mä just luin? Mikä vika on Barbeissa, Lego Friendeissä tai lautapeleissä? Tai kynsilakassa? Feikkibarbistakin olen eri mieltä lahjana, mutta mitä siitä enää..
 
vierass
Mikä vika noissa lahjoissa on? Okei, kynsilakka ehkä pelkästään vähän erikoinen mutta kukin antaa mitä haluaa. Et kai lahjojen vuoksi lapsellesi synttäreitä järjestä?
 
"huhheijaa"
Lahjojen takiako teillä niitä synttäreitä juhlitaan? Eipä tule mieleenikään ostaa lasten kavereille yli kympin lahjoja. Niitä synttäreitä kun on vähintään kerran kuukaudessa. Parille parhaalle kaverille on lahjat voineet olla parin kympin luokkaa, mutta ei muille. Usein lahjan arvo on jotain 7-8 euroa.
Hyvä teille, jos rahaa on niin paljon, että voitte ostaa kalliita lahjoja. Älkää odottako sitä muilta, tai opastakaa lapsianne olemaan vain rikkaiden kavereita.
 
"aapee"
Kyllä 7-8 eurollakin saa parinkympin lahjan jos ostaa etukäteen alesta. Meillä ainakin on lahjoja valmiina synttärikutsuja varten. Meillä on aina tapahtumasynttärit, esim. HopLop, uimahalli, keilaus, ratsastus, joten kyllä odotan että jotain järkevää saa lahjaksi, vaikka toki olisi halvempaa jättää tapahtuma väliin ja ostaa itse monella sadalla lahjoja, mutta lahjat eivät ole se pääasia, vaan kivat juhlat, että lapsellamme ja hänen kavereillaan on hauskaa. Olisin ottanut mieluummin kynsilakan tilalle euron puuhakirjan, tai feikkibarbin tilalle oikean pikkusiskobarbin, jonka olisi saanut samalla hinnalla.
 
"Hömelö"
Jossain taloudessa saatetaan tosissaan miettiä, että millä rahalla maksetaan seuraavan kuun vastike /vuokra tai riittääkö rahat sika-nautaan. Kynsilakan ostaminen voi sillon olla jo melkein ylivoimanen satsaus. Kannattaa pitää se mielessä.
 
"Hömelö"
Sori nyt vaan, mutta ap kuulostaa just siltä porukalta, jotka pyytää häälahjat sen mukaan, minkälaisissa puitteissa juhlat pitää. Mieluiten isoja rahalahjoja. Koska jollainhan ne juhlat on korvattava. Tiliotteesta sitte tarkistetaan, että ketä muistetaan kiitoskortilla ja ketä ei enää tervehditä.

Juhlien isäntä päättää juhlien järjestämisestä ja niiden hinnasta. Kutsuvieras ei voi niihin vaikuttaa, joten miksi puitteiden pitäis vaikuttaa lahjan hintaan?!
 
"aapee"
En ole pitänyt hääjuhlia, koska menimme naimisiin kahdestaan. Olisi ehkä pitänyt tehdä ketju "omituisimmat tai kauheimmat kaverisynttärilahjat", niin olisin saanut mielenkiintoisempia vastauksia.

Edelleen, rahamäärällä ei ole niin väliä, ja itse ostamme hienot lahjat jotka sopivat budjettiimme, mutta tosiaan ihmettelen miten eri käsityksiä ihmisillä voi olla siitä mikä on hyvä kaverisynttärilahja.
 
Harmistunut
Rakas ap. Muutama muu ihminen jo tänne kirjoitti että kaikilla ei oikeasti ole _varaa_ ostaa niitä "yhtä hienoja lahjoja" kuin teidän perheellänne. Minulla oli yksi kaveri lapsena joka osti/etsi kätköistään minulle synttärilahjaksi arvoltaan aina noin 5mk lahjoja. Koska heidän perheensä oli köyhä. Minä ja vanhempani ostimme hänelle omien varojemme mukaan lahjan emmekä mentaliteetillä "Hyi kuinka halpa lahja, ostan yhtä halvan." (Ei meilläkään sitä rahaa liikaa ollut mutta sanotaan nyt että se sellainen noin 20-30mk arvoinen lahja)

Olemme vieläkin ystäviä tämän henkilön kanssa. En minä koskaan osoittanut häntä sormella ja ihmetellyt että "Jo nyt on kumma, kun ei löydy yhtä paljon rahaa teiltä kuin meiltä." Vai haluaisitko sinä että sinulle sanottaisiin niin ?

Siis ihan oikeasti. Minulle tulee surullinen olo siitä, että tuollaisia arvomaailmoja on olemassa. Tuo on itsekeskeistä. Kyseessä on _vain_ syntymäpäivälahja, kyllä, jokaisen syntymäpäivä on arvokas ja oma lapsi ansaitsee vain parasta, mutta voisitko hetkeksi mennä itseesi ja oikeasti ymmärtää sen että kaikilla ei ole tässä maailmassa yhtä paljon rahaa ja varoja kuin esimerkiksi sinun perheelläsi. Olet selvästi omaksunut "Minä annan vain sen verran mitä saan", ajatusmaailman. Ettet olisi se sama henkilö joka kirjoitti jouluna kun mummi ja vaari antoivat lahjaksi halvat värikynät, pienen vihkon ja jojon ja ties mitä mukamas "mautonta"...

Toivon että ymmärrät sen että ne nallekarkit eivät mene tasan tässä maailmassa :) Minulle ei ainakaan lapsena ollut tärkeintä lahjojen määrä tai arvo vaan se että sain viettää juhlat kavereiden kanssa. (Vaikka niitä ei missään HopLopeissa tai uimahalleissa vietetykkään) Jos vaatisit muita lapsia ostamaan yhtä kalliita lahjoja mitä itse annat niin ehkä lapsesi juhlissa ei sitten kohta olisikaan ketään... Sehän varmasti ilahduittaisi sinua ja lapseasi ? Ei. Ei ilahduttaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
"hei"
Meillä kun oli hoplop synttärit niin minua oikein harmitti, kun osa vieraista oli ostanut niin kalliit lahjat. Teki mieli sanoa, että ei olisi tarvinnut, sillä ihan itsekkäistä syistä pidämme juhlat täällä ja itse olemme halunneet niistä maksaa. Sitten kun alkoi olla toisten vieraiden omia juhlia niin pakostakin hiipi mieleen ajatus "ne oli ostanut niin kalliin lahjan, että ei se 10-13e lahja ole mitään".Aikani asiaa märehdin jai pidin pääni , ostin ja ostan edelleen lahjan joka maksaa max 13e kortin kanssa. Periaatteeni vain on , että kaverilahja ei voi olla äärettömän kallis. Lähemmät kaverit ovat juttu erikseen.
 
[QUOTE="aapee";29473514]Kyllä 7-8 eurollakin saa parinkympin lahjan jos ostaa etukäteen alesta. Meillä ainakin on lahjoja valmiina synttärikutsuja varten. Meillä on aina tapahtumasynttärit, esim. HopLop, uimahalli, keilaus, ratsastus, joten kyllä odotan että jotain järkevää saa lahjaksi, vaikka toki olisi halvempaa jättää tapahtuma väliin ja ostaa itse monella sadalla lahjoja, mutta lahjat eivät ole se pääasia, vaan kivat juhlat, että lapsellamme ja hänen kavereillaan on hauskaa. Olisin ottanut mieluummin kynsilakan tilalle euron puuhakirjan, tai feikkibarbin tilalle oikean pikkusiskobarbin, jonka olisi saanut samalla hinnalla.[/QUOTE]

No siinähän se tulikin.
Jos ne köyhemmät lahjat jotenkin syö päätä, niin pitäiskö sitten järjestää halvemmat synttärit?

Mulla esimerkiksi on 4 lasta ikähaarukassa 3-10v.
Se tarkoittaa käytännössä n. 16-20 kaverisynttärit vuodessa, ja näinkin "vähän" ihan siksi, että osa kavereista on tytöillä yhteisiä eli vien 2 tai 3 muksua samoille synttäreille, ja ihan aina ei tietenkään päästä osallistumaan, jos on muita menoja.

Yksinhuoltajan budjettiin se 160-200€ vuodessa kavereiden lahjoihin on ihan riittävästi. Ja juu, pärjätään ihan ok, ja ei, ei käynyt lapsia tehdessä mielessä, että niitä pitäisi tehdä vähemmän koska neljän muksun vanhemmalla ei välttämättä ole lohkaista sitä pätäkkää kavereiden lahjoihin sitten enää niin tuhottomasti.

Järjestän itsekin joka muksulle ne synttärikekkerit, ja nekin ihan sen mukaan mitä muksut haluaa. Isoimman kanssa ne nyt voi olla jo sitä että viedään kaveriporukka leffaan ja/tai ulos syömään, pienemmillä on ollut sitä talutusratsastusta jne., mutta ei kävis mielen vieressäkään nurkua mistän lahjoista, tai edes siitä jos joku jättää koko lahjan tuomatta.
Kun pääasia nimenomaan mulle on se, että omalla ja sen kavereilla on hauskaa.
 
IhanaValo
Meillä lapset on olleet innoissaan esim.Lego friendsin ihan siitäkin pikkupaketista, mitä se maksaa, jotain 6e tai Littlest pet shop/my little pony tms. yksittäin pakatusta 3-4 euron lelusta. Tosin sitten värityskirjat/kynät, korutarvikkeet jne. on olleet myös haluttua tavaraa.
Ei itekään ostella kuin max. kympin lahja lasten kavereille..tosin yritetään miettiä mistä lapsi tykkää ettei mitä tahansa kuitenkaan.

Kynsilakka olis meille ollut ihan ok, feikkibarbit taas..ne tosiaan hajoaa harmittavan helposti. Vaikka kaikenhan lapset ottaa vastaan ja ilman nurinoita. Kaverisynttäreiden pääasia on kuitenkin se kavereiden näkeminen ja yhdessä leikkiminen.
 
-75
Meillä on myös ollut tapana ostaa n.10€ lahjoja kavereille, 8-12€ haitarilla. Tosin ostelen myös alelaareista varastoon lahjoja, joten alkuperäinen hinta voi olla kalliimpi. Ja samanlaisia lahjoja meille on tullut 5€:sta ylöspäin, enkä kyllä koskaan ole miettinyt että mitähän tuokin on maksanut, pääasia että joku lahja on tullut. Kerran yks lapsistamme sai yli 20€ maksavan legon kaverisynttärilahjaksi ja kyllä mä silloin ajattelin että kuinka noin kalliin olivat ostaneet. Mutta voihan olla että sekin oli alennuksesta jostain ostettu.

Jos kaverisynttärit järjestää niin ei se lahja silloin ole pääasia, vaan se että on synttärijuhlat, lapsi saa kutsua kavereitaan juhlimaan. Yhdestä asiasta olen ap:n kanssa samaa mieltä... pelkkä kynsilakka lahjaksi oli kyllä aika pientä... en kyllä itse kehtais pelkkää kynsilakkaa viedä. Jotain siihen lisäksi niin asia olis ollut toinen, karkki, joku vihko/muistikirja, hiuslenkkejä tms... Jotain lisää se olis tarvinnut. Mutta feikkibarbi kyllä on ihan ok lahja.
 
asennegeeni
Ap saa ajatella takaraivossaan ihan mitä tahansa, mutta hyvä luoja jos hän siirtää asenteensa ja ajattelunsa lapselleen!! Että missä niitä materialistisia ja nihilistejä pikkulikkoja oikein kasvatetaankaan....
 
Meillä lasten kavereiden vanhemmat kysyvät että mitä tarvitsee. Helppo ja hyvä keino. Ja kysyn myös itse. Sukulaisten ja lasten kummien kans sama homma. Silloin myös sen kalliimman lahjan kanssa on hyvä mieli kun se tulee tarpeeseen! Niin antajana kuin saajan äitinä. Esim. Haalarit, ulkoilu välineet. Yms. En nyt itse oleta että lapseni saa tai että minä ostan esim kummilapselle uuden pyörän mutta osallistun esim. Sopivalla summalla niin että se auttaa ostamisessa. Ja jos ei ole tarvetta millekään niin kyllä alle 15e lahjan saa synttäri sankari.
 
"aapee"
Hienoa, muutama oli ymmärtänyt pointtini, että esim. feikkibarbia ei ole järkeä ostaa, koska se ei kestä. Mieluummin käyttää vähemmän rahaa jonkin puuhavihkoon, josta on hyötyä ja iloa. Ja pelkkä kynsilakka on mielestäni jo melkein loukkaavaa, olisi mieluummin tullut ilman lahjaa.

En todellakaan siirrä asennettani lapselleni. Sitähän varten tulin tänne kirjoittamaan, ettei tarvitse kenellekään ääneen ajatuksiani sanoa.
 
"nuuh"
Feikkibarbeistahan saa tehtyä sen aitobarbin ruman ilkeän pikkusiskon. Leikkaa, liimaa ja maalaa vaikka tussupöheikkö sillä kynsilakalla. Opeta lapsellesi luovuutta tuon snobbailun sijaan.
 
Loukaantuko sun lapses sittä kynsilakasta?

Mä oon viimeks lapsena ollu synttärijuhlisaa joten nykykäytäntö ei ole vielä tuttu, mutta jos lahja pitää antaa sen mukaan millaset juhlat on järkätty niin :O
Mä en todellakaan aio missän tilanteessa yli 10e laittaa lahjoihin, enkä aio kierrellä alelaareja kattomassa lahjoja ennakkoon. Jos jotain tulee vastaan niin enköhän anna sen mielummin omalle lapselle. Lahjahan on ihan vaan toisen muistamista.
 
  • Tykkää
Reactions: abeena ja erinys

Yhteistyössä