Lihaton lokakuu!!!

Sipuli (iso tai pari kuullotellaan padan pohjalla runsaassa oliiviöljyssä. Sekaan pari varsisellerin vartta (tai pala juuriselleriä), porkkana, puolikas paprika ja valkosipulia plus chiliä pilkottuna sek iso purkillinen tomaattimurskaa. Suolaa, mustaapippuria, loraus viinietikkaa ja yrttejä maun mukaan. Ja annetaan hautua ainakin kolme tuntia uunissa 120 astetta.

(Lopuksi sekaan voi lisätä tuorejuustoa tai vaikka mustapippurijuustoa jos haluaa tuhdimpaa.)
Tuohonko lissää pari kiloa naudan RASVAISTA jauhelihaa ja puolkilloo pekonia niin avot!
 
vierailija
Milloinkohan suomessa on viimeksi raivattu peltoa?

Päinvastoin, nykyisiä metsitetään.

Ja pitäähän ne lihatkin tavalla tai toisella, energiaa kuluttaen, säilöä.


Mun mielestä on naurettavaa vouhkata, tolleen kuin sinä, sitä vastaan että haluaa viettää vuodesta yhden kuukauden lihattomana.
Raivataan kuule edelleen ja se on yksi tekijä siinä miksi esim metsäkanalintu kannat on pienentyneet ja toisaalta pienpedot eli ketut ja supit lisääntyneet.. mikä osaltaan ahdistaa monen monituisen eläimen olosuhteita.

Näissä asioissa olis hyvä ymmärtää vähän isompi kuva kuin kiilloitella säde-kehään pään päällä yhtenä kuukautena vuodesta - mikä osuu vielä lihatuotannon kannalta todella pahaan kohtaan kesän jälkeen.

Mä kannatan 1-2 lihatonta päivää viikossa. Ja silloinkin mieluummin kotimaista luomulihaa tai riistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Jos säästää kirjavapillikkeet pellonlaitaan talveksi, saavat metsäkanalinnut, kuten pyyt, niistä syötävää (siemenet) pitkin talvea(y)
Mitäs luulet, tekeekö kuin moni näin?
Pahinhan on että suojaa ei ole syödä joten kettu kiittää ja kuittaa. Mut ei mitään raivataan lissää nyhtökaurapeltoo ja härkkis tannerta. Harmi ettei maaperän ravitheet välttämättä riitä. Mutta sitä vartenha on biolan ja yara.
 
Raivataan kuule edelleen ja se on yksi tekijä siinä miksi esim metsäkanalintu kannat on pienentyneet ja toisaalta pienpedot eli ketut ja supit lisääntyneet.. mikä osaltaan ahdistaa monen monituisen eläimen olosuhteita.

Näissä asioissa olis hyvä ymmärtää vähän isompi kuva kuin kiilloitella säde-kehään pään päällä yhtenä kuukautena vuodesta - mikä osuu vielä lihatuotannon kannalta todella pahaan kohtaan kesän jälkeen.

Mä kannatan 1-2 lihatonta päivää viikossa. Ja silloinkin mieluummin kotimaista luomulihaa tai riistaa.
Kiillottele sä kehääsi olemalla niin vitun luontotietoinen mutta mä olen tän kuukauden lihattomana.

Ja sun isompi kuvasi ei ole kuitenkaan koko palloa kattava.
 
En kyllä tajua, miksi niiden joiden mielestä lihaa on pakko syödä joka helvetin päivä, pitää tulla tähän ketjuun päätään aukomaan.

Toivon moisille sen punkin, joka aiheuttaa liha-allergiaa, puremaa. :X3:
 
Kiillottele sä kehääsi olemalla niin vitun luontotietoinen mutta mä olen tän kuukauden lihattomana.

Ja sun isompi kuvasi ei ole kuitenkaan koko palloa kattava.
Eli tärkeintä sinulle on minäminäminä. Tämä se on lihattoman lokakuun idea. Viis luonnosta, eläimistä ja lihantuotannon vähenemisestä, tärkeintä lihattomassa lokakuussa on se, että pääsee olemaan trendipelle ja muodikas.

Kun joku ehdottaa trendipellelle, että lihansyöntiä pitäisi vähentää tasaisesti ympäri vuoden, vaikkapa alkuun parin päivänä viikossa, trendipelle suuttuu, koska hän tosiasiassa ei halua vähentää lihansyöntiä, vaan ainoastaan kiillottaa sädekehäänsä kuukauden ajan ja sen jälkeen mässyttää lihaa kuten aina ennenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: epek ja .....
En kyllä tajua, miksi niiden joiden mielestä lihaa on pakko syödä joka helvetin päivä, pitää tulla tähän ketjuun päätään aukomaan.

Toivon moisille sen punkin, joka aiheuttaa liha-allergiaa, puremaa. :X3:
No itse asiassa suutut niille, joiden mielestä lihansyöntiä pitäisi vähentää jatkuvasti ympäri vuoden. Se on ilmeisesti maailmankatsomustasi vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Eli tärkeintä sinulle on minäminäminä. Tämä se on lihattoman lokakuun idea. Viis luonnosta, eläimistä ja lihantuotannon vähenemisestä, tärkeintä lihattomassa lokakuussa on se, että pääsee olemaan trendipelle ja muodikas.

Kun joku ehdottaa trendipellelle, että lihansyöntiä pitäisi vähentää tasaisesti ympäri vuoden, vaikkapa alkuun parin päivänä viikossa, trendipelle suuttuu, koska hän tosiasiassa ei halua vähentää lihansyöntiä, vaan ainoastaan kiillottaa sädekehäänsä kuukauden ajan ja sen jälkeen mässyttää lihaa kuten aina ennenkin.
No siellä sit antitrendi-pelle.

Kiillota, kiillota!

Mä otin ketjun silleen, että on kiva kun voi jakaa idoita kasvisvaihtoehdoista. Toki siitäkin sit jotkut onnistuvat harmistumaan. :confused:
 
No itse asiassa suutut niille, joiden mielestä lihansyöntiä pitäisi vähentää jatkuvasti ympäri vuoden. Se on ilmeisesti maailmankatsomustasi vastaan.

Kuulle pistähän selaten mun vanhoja viestejä. Tuota olen tehnyt jo useamman vuoden. Ja samalla olen myös kirjoittanut sen puolesta, että pitää hyödyntää kotimaisia kasviproteiininlähteitä tuontitavaran sijaan. Ja puhunut myös prosessoimattomien vaihtoehtojen puolesta.

En vaan tajua, miksi hyökkiä ketjuuun vittuilemaan kun palstan pahin hamppari-kebab-grilliruokamätääjä kerrankin syö jotain järkevää.
 
Jos haluaa ketjun kasviruokareseptien vaihtamiseen, niin sitten kannattaa tehdä ketju kasvisruokareseptien vaihtamiseen. Tämä ketju koskee ajattelematonta ja eläimille vahingollista hölmöilyä nimeltään lihaton lokakuu.
 
Jos haluaa ketjun kasviruokareseptien vaihtamiseen, niin sitten kannattaa tehdä ketju kasvisruokareseptien vaihtamiseen. Tämä ketju koskee ajattelematonta ja eläimille vahingollista hölmöilyä nimeltään lihaton lokakuu.
Sä vissiin olet lihakarjantuottaja?

Mun mielestä tehomaatalous on vahingollista eläimille. Niinkuin tästä ketjustakin voi päätellä.

Helvetinmmoinen elämä kun pitää päätyä teuraaksi kuukaudelleen oikeaan aikaan.
 
Kunhan valkenee, voisi piipahtaa metsään ja poimia viime yön hallassa paleltuneita suppilovahveroita. Muutoin ne menevät ihan hukkaan. Luonnonvarojen haaskausta olisi moinen!

Niistä jotain hyvää kauden juuresten sekä sipulin kera. :p
 
Sä vissiin olet lihakarjantuottaja?

Mun mielestä tehomaatalous on vahingollista eläimille. Niinkuin tästä ketjustakin voi päätellä.

Helvetinmmoinen elämä kun pitää päätyä teuraaksi kuukaudelleen oikeaan aikaan.
En ole. Minusta jokainen eläin on niin tärkeä, että jos se on joutunut elämään ja kuolemaan vankeudessa, ja sitten jonkun trendipelleporukan idioottineronleimauksen takia tuota eläintä ei edes käytetä ruoaksi, vaan se menee roskiin, on se pahinta haaskausta tällä planeetalla. Eli lihaton lokakuu aiheuttaa eläimille pelkästään turhaa kärsimystä. Lihantuotanto ei pysähdy kuukaudeksi ja jatku sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaan se on pitkä prosessi, jota voi kasvattaa ja pienentää, mutta sitä ei voi laittaa kuukaudeksi tauolle. Fiksu luonnonsuojelija ei ole ajattelematon trendipelle, vaan syö joka kuukausi saman verran lihaa, mieluiten aina vähentäen.
 
En ole. Minusta jokainen eläin on niin tärkeä, että jos se on joutunut elämään ja kuolemaan vankeudessa, ja sitten jonkun trendipelleporukan idioottineronleimauksen takia tuota eläintä ei edes käytetä ruoaksi, vaan se menee roskiin, on se pahinta haaskausta tällä planeetalla. Eli lihaton lokakuu aiheuttaa eläimille pelkästään turhaa kärsimystä. Lihantuotanto ei pysähdy kuukaudeksi ja jatku sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaan se on pitkä prosessi, jota voi kasvattaa ja pienentää, mutta sitä ei voi laittaa kuukaudeksi tauolle. Fiksu luonnonsuojelija ei ole ajattelematon trendipelle, vaan syö joka kuukausi saman verran lihaa, mieluiten aina vähentäen.
" joka kuukausi saman verran lihaa, mieluiten aina vähentäen"
Mites toi sit onnistuu?
 
vierailija
Mitäs luulet, tekeekö kuin moni näin?
Pahinhan on että suojaa ei ole syödä joten kettu kiittää ja kuittaa. Mut ei mitään raivataan lissää nyhtökaurapeltoo ja härkkis tannerta. Harmi ettei maaperän ravitheet välttämättä riitä. Mutta sitä vartenha on biolan ja yara.
Tämän jälkeen ehkä tekee. Olen istuttanut maitohorsmaakin, kun huomasin nyhtäneeni sen olemattomiin. Se on todella tärkeä mesikasvi ja ilman kevään ja syksyn meskikasveja éi ole pölyttäjiäkään tarpeeksi. Kirjavapillikkeen mesilähteeseen tuskin kaikki otukset yltää...

Härkäpavun varret on hyvää maanparannusainetta, kun kyntää ne tasaisesti maahan sadonkorjuun jälkeen. Jos sitä ei kasvata luomuna, ei siinäkään ole mitään järkeä. Todella hyvin kasvaa luomusti, olen itse kokeillut useampana vuonna ja aina on onnistunut. Kovin suurta karjaa niillä ei ruokita enkä ole itsekään syönyt niitä, sillä haluan nähdä aina itävyyden. Biolania en käytä siksi kun en tiedä, mitä ne kanat ovat syöneet - tais siis tiedänhän - jos ei ole luomukanan jätöstä:sick:

Papukasvit sitovat typpeä ilmasta ja siksi ne ovat tärkeitä.
 

Yhteistyössä