Lokakuiset 2018 <3

@amaia Joo, naulan kantaan toi, että asiat voi sujua hyvin erittäin monella eri tavalla(y). Tää on ehkä se mun suurin oivallus ulkomaanvuosilta ja se koskee niin työelämää kuin perhe-elämääkin :). Asuttiin alueella, jossa oli paljon eri kansallisuuksia ja oli hauska huomata, että eri maista/kulttuureista tulevissa perheissä oli ihan omanlaisensa meininki. Ja kaikki vanhemmat haluaa lapsilleen parasta - se vain, että mitä on hyvä vanhemmuus on vähän eri asia eri kulttuureissa. Tottakai siihen vaikuttaa sitten maan lait yms rakenteet. Esimerkiksi aasialaisissa perheissä isovanhemmat tuntuivat olevan tosi tärkeässä asemassa eli heillä näytti olevan erittäin paljon sananvaltaa seuraavan sukupolven asioihin, mutta myös niin, että kun vauva syntyi, niin monissa perheissä isovanhemmista kukin vuorollaan matkusti hoitamaan vauvaa ja auttamaan aina 3 kk kerrallaan :love: (minkä turistiviisumilla pystyi). Ja se, että heidän kulttuurissaan on pitkä lapsivuodeaika (olisko 1kk), jolloin ei saisi poistua kotoa ja joku muu hoitaa silloin äitiä ja vauvaa. Mä lähdin pari päivää synnytyksen jälkeen työntelemään vauvaa vaunuissa, niin jo tuli palautetta ja kauhistelua naapurin aasialaisilta ja kyselivät että missä mun äiti oikein on :).

Mulle itselle tuossa systeemissä ehkä yksi rankimmista asioista oli se, että mä jotenkin stressasin sitä, että mitä jos sattuu jotain - tietty vertasin sitä Suomen systeemiin, josta oli ennestään kokemusta, ja jossa otetaan hyvin huomioon, kuinka raskasta raskaus, synnyttäminen ja vauvavuosi voi olla (mutta näin ei välttämättä ole - eikä mulla sitten ollutkaan). Mulla oli myös Suomessa hyvä ystävä raskaana just samaan aikaan, jolla oli ties mitä raskauskomplikaatioita ja hän joutui sitten jäämään varhennetulle äitiyslomalle. Tietty sitä mietti, että mitäs jos jotain tämmöistä käy myös mun kohdalle o_O. Tosi hyvä, että saat jäädä kunnolla ennen laskettua aikaa pois töistä! Ja toi 6kk on jo ihan hyvä äitiysloma, paljon parempi kuin toi 3kk (y).

AnMaaria
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: amaia
Meillä oli nt-ultra tänä aamuna. Kaveri oli koon puolesta pari päivää suurempi kuin kuukautisten perusteella laskettuna, mutta parin päivän takia eivät laskettua aikaa siirrä. Niskaturvotusta oli tasan milli mitä pitivät ihan hyvänä, oli kasvanut sopusuhtaisesti, liikkui, ja kaikki tarvittavat osaset olivat siellä missä pitikin. Nyt vielä pitää jännittää sikiöseulan tuloksia, jotka kuulemma tulevat noin viikon päästä postissa.

Stressasin ultraa niin valtavasti että ehkä en ihan voi sanoa että kokemuksena oli niin huikea kuin onneksi jollakin teistä. :) Lähinnä huulta purren koitin ruudulta seurata mittaustuloksia ja seurata mittaajan ilmeitä. :) Ehkä nyt osaan jo rentoutua kun kaikki olikin hyvin, mutta tuppaan olemaan vähän huolehtija. Se rentoutuminenkin saattaa tapahtua vasta ensi viikolla kun posti kolahtaa perille...

Sukupuolta ei ultraaja halunnut kommentoida mitenkään, ja vaikka muuten katseltiin pitkään jokaista kuvakulmaa, haarojen tienoon viuhautti joka kulmasta mahdollisimman pian ohi. Reisiluuta mitatessa ehkä vähän ehdin vahingossa jotain nähdä, mutten maallikkona uskalla vielä mitään johtopäätöksiä tehdä. Saa nähdä maltanko odotella rakenneultraa :)

Kivaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha
Meillä oli nt-ultra tänä aamuna. Kaveri oli koon puolesta pari päivää suurempi kuin kuukautisten perusteella laskettuna, mutta parin päivän takia eivät laskettua aikaa siirrä. Niskaturvotusta oli tasan milli mitä pitivät ihan hyvänä, oli kasvanut sopusuhtaisesti, liikkui, ja kaikki tarvittavat osaset olivat siellä missä pitikin. Nyt vielä pitää jännittää sikiöseulan tuloksia, jotka kuulemma tulevat noin viikon päästä postissa.

Stressasin ultraa niin valtavasti että ehkä en ihan voi sanoa että kokemuksena oli niin huikea kuin onneksi jollakin teistä. :) Lähinnä huulta purren koitin ruudulta seurata mittaustuloksia ja seurata mittaajan ilmeitä. :) Ehkä nyt osaan jo rentoutua kun kaikki olikin hyvin, mutta tuppaan olemaan vähän huolehtija. Se rentoutuminenkin saattaa tapahtua vasta ensi viikolla kun posti kolahtaa perille...

Sukupuolta ei ultraaja halunnut kommentoida mitenkään, ja vaikka muuten katseltiin pitkään jokaista kuvakulmaa, haarojen tienoon viuhautti joka kulmasta mahdollisimman pian ohi. Reisiluuta mitatessa ehkä vähän ehdin vahingossa jotain nähdä, mutten maallikkona uskalla vielä mitään johtopäätöksiä tehdä. Saa nähdä maltanko odotella rakenneultraa :)

Kivaa viikonloppua kaikille!
Ei vaihdeta tota 5 päivän heittoakaan, mutta neukkutäti käski elämään niiden mukaan ja rakenneultrassa ottamaan asia sitten puheeksi
 
Heippa!
Ollu niin hulina viikko ettei oo ehtiny jutella täällä eikä pahemmin ees fb:n puolella.:LOL:

Täällä kanssa sukkapuikkokipua ja jomottavaa kipua tulee ja menee. Mulla nää on kohdun kasvuun liittyvää ja varmaan monilla muillakin just tätä. Ei oo voimakasta, mutta häiritsevää.

Onnea ultrakuulumisista joilla ultria ollut tällä viikolla.:love:

Täällä on alkanut tuntumaan päivittäin pikkuriikkisä hipsutusliikkeitä. :) Nyt ovat sen verran selkeitä, ettei epäilytä ovatko mitä.:LOL:

Täällä poksui eilen viikot.:love: Nyt alkaa olla ihan turvallinen olo.

Ja hoppu jatkuu, joten tän enempää ei taas ehdikkään.:X3: Käyn kyllä lukemassa joka päivä mutta ei tahdo jäädä aikaa kommentointiin. Josko ens viikko ois iisimpi.:D

Viipulainen & Itu 13+1:love:
 
Hellou!

Onnea @Eetuha ja @Montecea hyvistä ultrakuulumisista :)

Mulla taasen väsymys vie voittoa + nää yövuorot ja vuoronvaihdot verottaa:sleep: Noh, mutta onneksi paha olo edelleen lähes kokonaan gone..! Onkoan nää pienet kivuntapaset sit just niitä kohtuun liittyviä..? Välillä tuntuu et koko lantionseutu kipuaa, sillai eritoten venytyksissä...
27.pvä neuvola, kiva päästä sinne pitkästä aikaa:) Ei kyl hajuakaan mitä siel tehhään, mut jospa vaik kuunneltais pikkusta ja neuvottais kelajutuissa tms... Ja 2.5. Onki sitten taas ultra:love: Toivon totisesti et pikkusella kaikki hyvin:love: Liikkeitä en tunne edelleenkään, pitäis vissiin joku kerta kunnolla syönnin jälkeen yrittää kuulostella :D

Mäki nyt tultiin sit feisbas ja instas ulos, ku kuullu jo niiin monelta, et näkyy hyvin:oops: Ni eipähän tartte arvuutella..! Oli se helpottavaa, mut nyt toivon vielä enemmän, ettei satu mitään, ku enemmän ihmettelijöitä sit ja äh. Mut kuten Eetuha sano, ni eihän sitä pelossa voi elää. :D

Mites muilla menee niinku noin muuton? Miten psyyke jaksaa? :)

Ane773 ja Pätkis rv 14+3:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha
Tekee kyllä hyvää välillä verrata Suomen systeemejä muuhun maailmaan. Tein useampi vuosi sitten ulkomailla työharjoittelua sairaalassa. Leikkurissa meillä oli ohjaajana raskaana oleva nainen. Yhtenä päivänä häntä ei enää näkynyt ja hänen työkaveri sanoi, että hänelle tehtiin sektio aamulla. Oli kuulemma siirtänyt sitä itse parilla päivällä aikasemmaksi. :eek:

Sain töissä sanottua esimiehelle, että jään sitten syyskuussa äippälomalla, jos kaikki menee hyvin. Oli kyyneleet silmissä ja ihan innoissaan. :) Kiitteli, että sanoin riittävän ajoissa niin jää kunnolla aikaa miettiä sijaista. Kenellekään muulle en ole vielä töissä puhunut, en ole jotenkin jaksanut vielä.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut. Mahan turvotuskin alkaa näyttää jo enemmän vauvamahalta, kun katsoo mahaa paljaana. Kukaan ulkopuolinen nyt tuosta ei voi vielä arvata mitään. Olis kyllä kova kun saisi pidettyä työpaikalla salassa kesälomaan asti (alkaa kesäkuun puolivälissä). Sitten kuukauden päästä reilumman pallomahan kanssa takaisin. :ROFLMAO:

@Ane773 Nostan hattua, että jaksat tehdä yövuoroja! Ja kaikille muillekin, jotka jaksaa. Ne nyt ei muutenkaan mulle sovi, mutta en vois kuvitellakaan, että niitä tekisin tässä jamassa. :LOL: Psyyke jaksaa ihan ok. Miehen reissuhommat kyllä rassaa. Tuntuu ettei saa kunnolla nukuttua kun ollaan tytön kanssa kahdestaan. Mutta jos sattuu hyvät unet niin pinnakaan ei pala turhasta. ;)

13+1...
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa! :)

Olen viettänyt tässä pitkään hiljaiseloa, sillä viimeinen kuukausi on mennyt sellaisen pahoinvoinnin kourissa, että oksat pois :sick: Töistä olen juuri ja juuri selvinnyt, mutta varsinkin iltaisin on tullut tuijoteltua pönttöä. Tämän lisäksi sain järkyttävän flunssankin vielä kaiken päälle ja en ole hirveästi pystynyt mitään tekemään viime aikoina.

Viime viikolla käytiin NT -ultrassa ja kaikki näytti onneksi hyvältä :love: Sikiö oli muutaman päivän isompi ja liikkui vikkelästi aina pois kuvasta :ROFLMAO:Niskaturvotus oli ok ja sain myös jo seulontatulokset ja niissä ei onneksi ollut mitään. Sukupuolesta ei ole mitään käsitystä, muuta kuin se vahva tunne mikä itselläni on ollut alusta asti..

Pahoinvointi jatkuu edelleen, odottelen josko se tästä jossain vaiheessa helpottaisi. Onko muilla ollut pitkäkestoista pahoinvointia näin pitkälle vai onko teillä mennyt se jo ohi?

Tänään 13+4.
 
@Mape32 Mulla on ollut edelleen oksentelua ja huonovointisuutta. Jotkut päivät on jo melko hyviä ja sitten tulee taas takaisin tuttu huono olo. Oon niin väsynyt tuohon oksentamiseen:sick:... Mitähän se hampaillekin tekee?! Meillä on ollut lisäbonuksena viikon verran jotain pitkäkestoista vatsatautia/ripulia molemmissa lapsissa. Oliskohan norovirusta. Mullakin saattaa olla, koska väsyttää erityisen paljon, oon oksentanut ja on huono olo. Toisaalta vähän vaikeaa sanoa varmasti, että onko tautia vai ei, koska tätä tää on ollut vikat 2 kk :(o_O. Erona "normaaliin" kyllä se, että syödessä tulee huono olo, yleensä silloin taas olo hetkellisesti paranee.

Viikonloppuna muuten huomasin, että vatsan päällä erottuu nyt semmoinen ihan hailakka tumma viiva (linea nigra). Näkyykö semmoinen jo muilla? Muuten masu on aika maltillisen kokoinen (siis aamuisin): alavatsassa näkyy pieni ylimääräinen kumpu ilman vaatteita. Mutta päivän aikana se muuttuu palloksi, varmaan jotain ilmaa kertyy. Jotain vihlontaakin on, etenkin makuulta noustessa/kääntyessä kyljelleen. Muksujen vatsataudin vuoksi ei päästykään vkl mummolaan, joten uutiset on edelleen kertomatta mun perheelle. Esikoinen oli kovasti sitä mieltä, että pitää odottaa ja kertoa kasvotusten :love:. En tiedä, kauankohan tätä kehtaa pantata :).

AnMaaria + papu rv 14+2
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha
Pahoinvointi jatkuu edelleen, odottelen josko se tästä jossain vaiheessa helpottaisi. Onko muilla ollut pitkäkestoista pahoinvointia näin pitkälle vai onko teillä mennyt se jo ohi?
Mullakin on vielä ajoittain pahoinvointia, viimeksi taisin oksentaa muistaakseni perjantaiaamuna. Mulla oksentelu ei ole onneks ollut jokapäiväistä ja väliin mahtuu ihan hyviäkin päiviä. Pahoinvointia on enemmän tai vähemmän ollut vielä päivittäin. Vielä en osaa varmuudella iloita että olisi kokonaan loppunut, mutta tuntuu vähän helpottaneen. Viikonloppuna on usein hyvä olo kun saa levätä riittävästi, mutta aikaiset työaamut saa oksun liikkeelle, joten arki menee usein vähän huonommassa hapessa.

@AnMaaria mä bongasin sen linea negran jo kp11 aamulla - siis omasta mielestäni jo ennen ovulaatiota eli jo ennen kuin tulin raskaaksi. o_O Tai sitten olin tuolloin jo raskaana, on sekin mahdollista! Perustan olettamukseni ovulaation ajankohdasta munasarjakipuun, joka tuntui vasta kp12 myöhään illalla. Eli siis ei kovin tieteellistä tietoa :D Ultrien mukaan sikiö on muutama pvä isompi mutta LA on silti määritelty kk-kierron mukaan, jolloin hedelmöittyminen on muka tapahtunut vasta kp15. Tästä laskutavasta olen hieman skeptinen, juurikin tuon viivan ja ovulaatiotuntemusten vuoksi, mutta mennään nyt sitten sen lääkärin päättämän LA mukaan. Se heittää kuitenkin vain sen 3-4 päivää :LOL:

Oli miten oli, se viiva oli ensimmäinen ns. "raskausoire" jota miehenkin kanssa pällisteltiin jo kaksi viikkoa ennen kuin plussa tuli tikkuun, ei sellaista ennen ole ollut. Ja tuossa se vieläkin menee, häpyluusta melkein napaan asti!

amaia ja pikkuveturi 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773 ja Eetuha
Onko teillä muilla muuten jo näkynyt sikiöseulan tulokset omakannassa ennen kun se kirje on tullut kotiin, vai vasta sen jälkeen?

Ei sillä että niitä mitenkään kyttäisin, mutta kyttään :)
Syyskuisista sen verran vierailen täällä kertomassa, että kun NetPost lupa oli aktivoitu, tuli tuo sikiöseulonnan tulos sinne SAMANA ILTANA kun olin käynyt ultrassa. Kirje tuli n. viikon kuluttua, ja omakannassa näkyivät kaikki tulokset vasta paljon myöhemmin (oli ilmeiseti piilotettu näkyviltä).
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773
Lähden kohta neuvolaan, hakemaan verinsokerimittaria :( radihan se taas on tässäkin raskaudessa kaverina :( noo ruokavaliolla pidetään kurissa. Yläselkä vaivaa kovasti ja on todella kipeä :( tänään vasen lonkka kipuili kun sängystä nousin... Oon varmaan rampa kun ollaan lokakuussa :eek:

Tervetuloa uusille
Laittakaahan pv/nimimerkki/monesko lapsi/synnytyssairaala tässä muodossa ja lisään etusivulle :)
 
Kiitos @Kapris, tuo helpotti!

Kirje tuli tänä aamuna, eli viitisen päivää meni ennen kun sellainen kotona odottelee, siltä varalta että joku muukin vielä omaansa odottaa. Meillä oli kaikki hyvin eikä kohonnutta riskiä ollut. Niitä tarkempia lukuja en tiedä kun vielä eivät kannassa näy.
 
Taustailun takaa ilmoittelen taas omiakin kuulumisia...

La-aika aikaistui muutamalla päivällä eli 4.10 vaihtui 2.10
Vauvalla kaikki hyvin ja masukin astunut esiin ihan kuin olisi jo pidemmälläkin
Rakenneultraa odotellaan seuraavaksi se on 14.5, kumpikohan sieltä on tulossa, toivottavasti saatais selville❤

Onko jollain tietoa onko fb-ryhmä jo täynnä? Laitoin iinaalisalle viestiä mutta ei ole kuulunut mitään...
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha
hei pitkästä aikaa.

hiljaiseloa ollut itsellä täällä kirjoitteluun, olen koittanut käydä kyllä lukemassa. opinnoissa on nyt intensiiviviikko menossa ja tehtävien tekoa. se ja ehkä tää raskauskin väsyttää, säätä unohtamatta. vaikka tuo raskaus app kertoo että nyt pitäisi olla niin virkeä olo, no ei todellakaan ole. :D väsyttää koko ajan töissä ja kotona. ihme kooma.

VIime viikolla aloittelin paastoarvojen mittaamisen ja olivat ainakin silloin kunnossa. eli mittaan joka toinen viikko paastoarvot 4:ltä aamulta ja joka toinen viikko yhden päivän kaikki arvot. Seuraava neuvola siis kesäkuun alussa, joten siihen mennessä pystyy näkemään onko tämä ruokavaliolla hoidettavissa, pysyykö arvot kurissa.

töissä aivot on jo moodissa että mitä tietoa jättää seuraajalleen.
Ajattelin kertoa julkisesti lopuillekin työkavereille parin viikon sisään. Saa sitten nuo sijaisen haut yms ennen kesälomia.

nyt jos suuntaisi kohti sänkyä, näin se vaan tulee kukuttua vaikka tiedostaa oman väsymisen..

saraneito ja rv 17+0
 
@amaia No toi oli kyllä aikaisin viivan pongaus mistä oon kuullut! :) Mulla ensioireena viikko ennen raskaustestiä oli pahoinvointi ja kuvotuksen tunne. Ihmettelin, että miten tää vatsatauti ei ala vaikka olo on näin kamala :D.

Kun nyt aiheesta on puhe niin mulla on takana melkoinen oksentelu viikko :sick:, joten ehkä siinä oli raskauspahoinvoinnin lisäksi mukana tällä kertaa myös sen Noroviruksen tekosia, mikä meidän perheessä jylläsi viime viikolla. Tosi huvittaa, että olojen puolesta ei ollut suurtakaan eroa, mutta oksensin vaan useammin ja ruokaa oli vaikea syödä - melkoista puuhaa tää raskaana oleminen :LOL:!

Eilen kävin toista kertaa neuvolassa ja tapasin ekaa kertaa mun oman neuvolan tädin, joka osoittautui ihanaksi ihmiseksi - tuli niin mieleen yksi mun lapsuuden kaveri, joka myös on ko alalla :). Vauvan sydän pumppasi hienosti, mulla sen sijaan verenpaineet ja sykkeet on niin alhaalla, ettei koskaan o_O. Siis ne on aina olleet matalat, mutta ei koskaan ihan näin matalat. Ei siitä mitään haittaa vauvalle tai itselle ole, mutta ei ihme että väsyttää kun verenpaine matelee 80/50! Viikon paras uutinen on se, että sain sen sisätautilääkärin konsultoinnin seurauksena lähetteen kilpirauhasarvojen (THS ja T4) tarkkailuun julkisessa terveydenhuollossa kerran kuussa tämän vuoden loppuun asti. Ihanaa, että tätä nyt tarkaillaan, eikä tarvitse itse arvailla ja huolehtia, että mitäköhän niille arvoille nyt mahtaa tapahtua. Ensi viikon lopulla olisi sitten edessä sokerirasitustesti. Oon lykännyt sitä, kun olo on ollut niin huono ja se sokeriliemenjuonti tyhjään vatsaan on aiemmin ollut mulle melkoisen huonovointinen kokemus itsessään. Nyt jo tuntuu, että tätä tarkastuksissa ravaamista alkaa olla kalenterissa melkoisen paljon, mutta muistaakseni meno vaan kiihtyy kun raskaus etenee!

Hyvää vkl ja ihanaa vappua kaikille :) :love:

AnMaaria ja Papu rv 14 + 6
 
  • Tykkää
Reactions: Dippadai ja Eetuha
Vinkiksi muillekin mahankasvattajille, en muista mainitsiko joku tässä ketjussa vai muualla mutta Lidlissä on nyt äitiysvaatteita. Kävin itse bongaamassa parit äitiysfarkut ja -sukkikset, mutta siellä oli vielä ainakin farkkumekkoja, toppeja ja tunikoita. Näin lyhyeen käyttötarpeeseen oikein hyvän hintaisia.

Miten muuten te sokereita mittailevat, onko teillä otettu siis jo sokerirasitus vai oliko virtsanäytteessä sokeria? Mulla ei oo ainakaan vielä sokerirasitusta ees ollut. Tosin työpaikan terveystarkastuksissa se on parin vuoden välein otettu eikä siinä oo mitään ollu, mutta eihän se tarkoita etteikö radi vois paukahtaa. Neukan mukaan kaikki yli 25 vuotiaat äidit täällä pistetään sokerirasitukseen, mutta vasta joskus 28 viikolla vai mitenköhän se oli. Aikaisemmin tietty jos kuuluu riskiryhmään, mutta en kyllä tiedä miten siihen kuulutaan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773

Yhteistyössä