*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Aku
Meillä on Aventin pullot ja joo toi on ilmeisesti ominaisuus eikä vika niissä :/ eihän ne aina falskaa mut välillä.Laitoin niistä s-postia vauvattareen josta ne tilasin ja heille ei kuulemma oo tullut muita reklamaatioita asiasta...Kyselivät vaan että vuotaako joka asennossa että jos ilmausreikä(?) on alaspäin.En tiedä,meillä on kans ainun pullot pikkuhiljaa tehneet kauppansa niin taidetaan myös siirtyä niihin.Tuntuu vaan että tyttö joutuu tekeen paljon enemmän duunia et saa maidon niistä ainuista kuin aventeista.

Saapa nähdä miten toi tuleva kellojen siirto vaikuttaa rytmiin.Nythän meilläkin herätään kuuden maissa.Jos sais sinne lähemmäks seiskaa nukkua ni oisin tyytyväinen :D

Miten mä saan tolta likalta kolmannet unet pois?Sillai sais ehkä yöuniinkin pituutta lisää.Meillä nukutaan siis nykyään aamulla 1-1,5h päivällä n. 2h ja illalla 30min-1h.Nukkumaan mennään 20.30-21 välillä.

Soseet maistuu edelleen hyvin ja maitokin ehkä hiukan paremmin,mutta vain kylmänä :p Mutta siis maitoa menee vuorokaudessa max. 5dl ja tässä siis puurot laksettuna jo mukaan. Lihasoseita kun sai maistaa niin ei meina akasvikset enää kelvata =) Puurot menee vaihtelevasti.mut kaikenkaikkiaan syö paljon paremmin kuin siskonsa aikoinaan. =)

Hyvin kyllä huomaa juu miten Iinakin on paljon aktiivisempi nakkena ollessaan.Alkuunhan tuo kääntyili vain ilmakylpyjä ottaessaan.Nyt on sen verran tuttua hommaa että koko ajan pitää olla masullaan ja välillä kieriä selän kautta uudestaan masulleen.

Onnea pienen pienistä hampaista kaikille ja tsemppiä rymimis/konttimis ja kääntymisharjoituksiin!

-Aku ja tytöt
 
Hei!

Aventin pulloista: Meillä käytetään noita ja juuri hankin pulloihin pehmeät nokat. Aika vaikeaa on vielä tuon kanssa juominen, mutta eiköhän se siitä. Siitä ilmareiästä valuu maitoa tytön naamalle, jos on kovin kallellaan. Sitäkö tarkoitit falskaamisella, Maev? Tuntuu, että ilmaa menee aika paljon mahaan nokkiksesta juodessa ja sit jos saa kunnolla vedettyä, niin menee kakomiseksi kun tuli niin iso annos. Mutta muistelisin, että näin se meni esikoisenkin kanssa, ja kuitenkin oppi hyvin juomaan Aventin nokkiksista. Ainun en ole kokeillut. :/

Aamuvirkku: Meillä herätään nykyään klo 7.30-8.00. JOskus jo klo 6.40 alkaa kuulua ölinää, mutta silloin vaan tiuhasti käydään laittamassa tuttia takaisin, jotta nukahtaisi. Useimmiten tuo toimiikin, ja nukkuu sit vielä vajaan tunnin eteenpäin. Itselle tuo 6.40 on tosi aikainen, vaikka itse asiassa töissä käydessä oma herätyskello soi tuolloin, koskapa klo 8 alkoi työt! Näin nopeasti sitä "taantuu"... :D Miten sitä syksyllä sit jaksaakaan nousta ylös... :eek:

Toinen alaetuhammas on tullut esiin! :D Kasvaisivatpa nopeasti niin saatais hienoja hymykuvia hampaiden kanssa. Mutta niinhän se taitaa olla, että tuo kunnolla esiin tuleminen vie viikkoja...odottavan aika on pitkä... :LOL:

Jaahas, jospa menis tekemään mentaaliharjoituksen rattaan turvavaljaiden asentamisesta! :LOL: Ajattelin, jotta nyt siirrytään vaununkopasta pois avaraan ratasmaailmaan. Tosin aluksihan tuo varmaan vaan valuu puolelta toiselle kuin märkä rätti, vaikka miten tiukalla olis ne valjaat. Näin oli ainakin esikoisen aikaan. :heart: Ja pianhan sitä voisi ehkä alkaa harkitsemaan syöttötuolissa istumista. Esikoinen aloitti ton 6kk ikäisenä. :eek: Mihin on kadonnut se pikkuvauvani??? :|

Kisu ja tytöntylleröt
 
myola:

Lääkäriin vain. En osaa yhtään sanoa, mikä voisi olla, voisi olla ihan vain flunssaa ja ikävänä lisänä sitten maha kinkkanana tms. Mutta tuo kuume kyllä kannattaa selvittää. Toivottavasti selviää ja paranee poika nopeasti. :hug:

Onnitteluja hampaista ja taidoista =)

Päikkäreistä yksi pois:

Minähän venytin valvottamalla asteittain pidempään ne kolmannet illan ilta torkut pois. Eli viikko/kaksi kun varaa aikaa ja ihan siis valvottaa sen muutaman minuutin kerrallaan kauemmin, niin hitaasti mutta varmasti alkaa jaksaa.
Tähän tosin pitää asennoitua niin, että aika todennäköisesti pitää viihdyttää oikein urakalla alkuun, että jaksaa valvoa ja olla tyytyväinen.

Kun olin saanut valvejaksoa venytettyä 30min, sijoitin tuohon loppuillan (eli ennen nukkumaan menoa ) yhden uuden iltarutiinin mukaan, jolloin tyttö sitten nopeasti selkeästi oppi huomaamaan, että kohta pääsee levolle =)

Käytiin vähän ostoksilla. Mies osti pojalle sellaisen rantalelupussin. Poika on niin onneissaan ja bolleana esittelee sitä koko ajan :D Ja minä sain 30l multaa, ehkä minä hetken noilla pärjään :LOL:

Viime kesän multa menekki kun oli yhteensä kylvömultineen ja taimikasvatus aikoineen 300l :kieh: JA nyt on puolet enemmän lajikkeita :ashamed:
 
Aku
Alkuperäinen kirjoittaja maev:
Kisumisu: Meillä vuotaa se kierrekohta, välillä saattaa mennä kyllä niinkin kiinni, ettei vuoda. En oikein tiedä, että mikä siinä on vikana.
Näin meilläkin.Siis siitä pullon ja sen valkoisen kierreosan välistä.Näin oli myös Paulah:lla kun pk seudun treffeillä näistä juteltiin :/



Paapelo mistä kohtaa mä alan sitä hereillä olopätkää venyttää?Siis juu olen idiootti :D jos venytän ennen niitä vikoja unia niin nehän menee vaan myöhäsemmäks ja sit nukkumaanmeno siirtyy.Ja jos venytän niitten jälkeen niin sama homma.Tällä hetkellä tyttö on n 3h hereillä unien välissä ja tuntuu että sen on kyllä ehdoton maksimi.Nyttenkin vika tunti on aika aktiivista leikittämistä :|
 
Myola-: teillä ei varmaan oo tästä kyse, mutta meidän pojalla kun oli/on tuo rs-virus niin hällä oli masu kipeänä muutamana päivänä. Ymmärtääkseni kuuluu taudinkuvaan. Mutta voihan se olla jotain muutakin. Meilä ei tosin kuumetta ollut varsinaisesti ollenkaan.

Minä kävin tänään kampaajalla (pitkästä aikaa) värjäyttämässä tätä reuhkaa. Kysyin kampaajalta että huomaako että mulla lähtee hiuksia ihan hirveästi niin kampaaja vaan nauroi että ei tosiaan kyllä huomaa. Mulla kun on tuota tukkaa kuulemma ihan riittävästi muutenkin. No, kiva tietää kun itsestä tuntuu että on lähtenyt ihan hirveästi pois.

Jos poika nyt tervehtyy tuosta kunnolla niin me lähdetään iskän kanssa lauantaina vähän viihteelle. Mummi ja ukki tulee meille kotiin hoitamaan poikaa yhdeksi yöksi kun me juhlistetaan mun synttäreitä. Toisaalta ihan kiva päästä ekaa kertaa sitten pojan syntymän yhdessä jonnekin, mutta sitten taas toisaalta...No, luulen että ilta menee aika rauhallisesti ja pääpaino on yöllä jonka saa herätyksittä nukkua.

Ja eiköhän se poika toivu. Äsken söi 1,5 pilttipurkkia kasvista ja puoli purkkia hedelmää. Sekään ei tunnu riittävän, joten maitopullon lämmitykseen...
 
Aku:

No jos tuossa on ennen pikku torkkuja noin pitkä valvejakso, tekisin itse niin, että venyttäisin valveaikaa ennen 2 päikkäreitä. Sittenhän lopulta (siis ainakin teoriassa ) nuo 2 unet alkaa myöhemmin ja kestää kellosta katsottuna myöhempään, ellei jopa nukkuisi hieman pidempään jaksoa ja tämä sitten johtaisi siihen, että lopulta ne pikkutorkut muuttuukin yöuniajaksi.
Tällöin ilta ei venyisi pidemmäksi...saitkohan tolkkua minun ajatuksen juoksusta :D
 
Juu, meillä vuotaa kanssa tosiaan aventin pullot. Ei kuitenkaan vuoda aina ja oon niistä muuten tykännyt eli en oo vaihtamassa toisiin. Mutta ihmetyttää kyllä tuo. Me luultiin jo jotenkin rikkoneemme pullot (kun ongelmaa ei musta ollut aluksi) mutta näköjään kaikilla on sama ongelma. Ja kierteestä tosiaan mustakin vuotaa.

Mä annoin tänään ekaa kertaa kalaa tytölle. Ihan vähän vaan, peruna-porkkanasoseeseen sekoitin peruna-punakampelasosetta. Hyvin maistui mun yllätykseksi. Ehkä siksi kun tuossa oli mukana jotain mausteitakin eikä vain sitä mautonta perunaa, jota tyttö inhoaa :D
Ostin myös Hipp:in 6kk tarkoitettuja purnukoita, esim joku kasvispasta, josko ne maistuisi... en ihan vielä anna mutta lähiviikkoina. Suht hyvin on alkanut ruokailut sujua.
 
Aventin pulloista: Meillä ei vastaavaa oo käyny kertaakaan... Parhaiten toimivia nuo ja ainun pullo. Näiden llisäksi meillä on kaksi mam.in pulloa, joissa on se venttiili juttu pohjassa ni ne vuotavat juurikin noiden kierteiden kohdalta.

Meilläkin on vaunujen ratasosa jo käytössä. Tyttö ei kyllä ole valjailla kiinni, vaan makuupussi on siellä lampaantaljan kanssa ja selkänoja melkein makuuasennossa. Silti tyttö näkee sieltä paremmin kuin vaunuista ja viihtyy paremmin.
 
Täällä myös yksi aamuvirkku tyttö, tänään herättiin vasta 6.20. Neljän jälkeen alkaa nukkuminen olemaan ihan hullua, viereen olen yleensä nostanut ja sitten saa 15-20 min välein olla laittamassa tissiä suuhun, toimin siis tuttia nuo aamuyön tunnit. Miehellä on ensi viikko lomaa, aattelin että jos jonkinmoista unikoulua pitäis, lähinnä siis ajatuksena että tutti kelpais eikä tarttis äitiä pitää tuttina.

Meni taas tänään päikkärit ihan miten sattuu kun lähdin aamusta työkaverin luokse. Tyttö nukkui vaan automatkan, otti sitten puolilta päiviltä 3 tunnin unet mutta kohta olis saatava toinen vielä pienille tirsoille. Meillä jäi oikeastaan ihan itsekseen noi kolmannet unet pois kun valvomisaika vähän piteni ja nukkuu hyvät ( 2 tuntia) unet kahdesti. Alkoi oleen niin että olis menny iltatirsoille n klo 19 joten venytettiin sitä ja käytiin sitten yöunille jo ennenklo 20. Nyt ei kyllä haittais jos vähän venyis toi yöunille meno, jos sillä sitten aamutkin venyis vähän.

Myola: saattaisi olla rs-virus. Tuttun poika sairasti just ja sillä meni maha aivan ripulille ja oli kauhea yskä. Toivottavasti teillä poika on jo parempaan päin.

Maev. pari vuotta sitten oli äitiyspakkauksessa kirja : imeväisikäisen lapsen ruoka. Siinä on jotain ohjeita, perusohje n 250 g perunaa ja muita kasviksia ja 30-50 g lihaa, tästä tulee n. 5 dl sosetta. Alkuuhan lihaa tarvii olla vain 5 g per annos, yksivuotiaalle riittää 10-20 g lihaa per ateria. Sitten taisi olla nutrician nettivisuilla jotain ohjeita.

Lusikasta: meillä tosiaan poika sai lusikan käteen n 7 kk:n ikäsenä, alkuun tuli sotkua mutta se oli ainut keino saada toinen syömään edes jotain. Se hyvä juttu siitä oli että jo 1 v söi tosi siististi ja omatoimisesti melkein kaikki ruuat. Ite tein niin että pojalla oli yksi lusikka ja ite syötin toisella. Ei kai siihen siisteyteen ole muuta keinoa kuin ahkera harjoittelu.

Peppi ja tyttö 5 kk
 
Kysymys ruoka-aineista: millä lihalla olette aloittaneet ja missä vaiheessa? Me ei olla vielä lihoja annettu, mutta kohtahan nekin vois lisätä ruokavalioon. Oisko possu sopiva ekaksi lihaksi? Se on kuitenkin suht mieto. Mitenhän tommonen liha menee sosemuotoon?

Meil menee tällä hetkellä päivässä n.1 litra korviketta, 3-4 pilttipurkillisen (125g) verran soseita ja sitten 0,5dl riisipuuroa. Riisipuuron määrä nostetaan nyt 1dl kun uppoaa niin hyvin alas. Korvikkeen määrä varmaan nousee vielä kunhan on ihan terve. Ennen sairastumista meni lähemmäs 1,5l. Meinasin alkaa antamaan myös illalla puuroa.
 
Oisko joku tyyppivika noissa Aventin pulloissa, kun näinkin monella jo täällä tuota vuotamista. Noh, me siirryttiin Ainuihin ja Aventin pullot saa siirtyä varastoon. Tuota varastoitavaa onkin jo aika kivasti yhdestä pienestä vauvasta, vaikka on vasta vajaa puolivuotta. :D

Peppimamma: Kiitos, tuolta Muksun sivuilta tosiaan löytyi joitakin ohjeita. Pitää vielä katsella netistä lisää. :)

Meillä poika näköjään nyt kahden päivän ajan nukkunut vain kahdet päikkärit entisten kolmien sijaan. Yritin nukuttaa aiemman rytmin mukaan, niin ei nukahtanut, joten valvomisvälit pidenty ja saatiin tilalle kahdet pitkät päikkärit (eilen 2,5 h ja 2 h).

maev ja pikkumies 5½ kk
 
Ootteko muuten hoksinu kattoo tuttipulloista yms.ettei niissä ole sitä bifenolia?
Tuossa löysin semmosen keskustelun. Yhen lautasen otinki pois käytöstä ku oli just niitä jotka sisältää sitä...


Täällä kans yks aamuvirkku :D
Tänäänki herätty seittemältä, melkeenpä aina taitaa herätä niihin aikoihin...
Monesti vaan itellä vielä väsyttää niin ei jaksa nousta niin sitten poitsu vaan höpöttelee, semmosessa horroksessa on ennen ku nousee ylös :D

Talvicci ja "Unski" :heart:
 
Huomenta!

Aventin pulloista: Joo, meilläkin joskus vuotaa toi korkki. Mutta mies on diagnosoinut sen niin, että jos kokoamisvaiheessa muistaa vetää kovin, kun asettaa tuttia, niin jää tiiviiksi. Ja jos suoraan kuumana laittaa, niin rupee falskaamaan helpommin. Meillä pulllot saa levätä eli viilentyä steriloinnin jälkeen ja sitten kun kasataan, niin vedetään oikein voimalla tutti kiinni. Ei ole kuukausiin enää vuotanut, kun oppi ton alussa. Ja nokan jos laitaa, niin painaa kovin ja tarkista että on napsahtanut joka puolelta paikoilleen. Ja tietty kun kiertää korkiin kiinni, niin piukkaan pitää laittaa. Jos joku sai tästä selvää, niin hyvä! :LOL: Itse sain alussa pullot vuotamaan, kun en muistanut kiertää ihan kiinni, vaan jäi vähän löysälle. Sitten sitä maitoa valuikin sormille ja naamalle ja joka puolelle. :D

Unista: meillä yöunet kyllä on lyhentynyt siihen 11h. Ja päikkärit on 2x1,5h eli yht. 14h! :eek: Pari viikkoa sitten oli yöunet 12h ja päikkärit 2x2,5-3h eli yht. jopa 17h!!! Me not like...varsinkin kun aamut rupee alkamaan jo klo 7 tai aikaisemmin. Sitten sitä saa venyttämällä venyttää, että riittää nuo 2 päikkärit. Ja kuten Akulla, maksimipituus valvejaksolle on 3h, josta viimeinen tunti on juurikin aktiivista viihdytystä, jolloin ei yleensä saa edes istua sylikkäin vaan pitää seistä tai kävellä. :headwall:

Tietääkö joku: Voiko vanhempainvapaan katkaista? Ajateltiin, että kesällä kun menen töihin katkaistaisiin vanhempainvapaa ja mies pitäisi sit syksyllä kesälomansa perään ton lopun vanhempainvapaan (38pv+isäkuukauden 12pv). Onnistuuko? Kelan puhelinpalvelussa on jonoa :kieh: ja nettisivuilta en saa selvää tästä asiasta.

Jaahas, ohjelmatoimiston tarjontaa kaivataan. Alkaa tämä kivuliain jakso ennen päikkäriä... :D :kieh:

Hyvää torstaita kaikille! :flower:

Kisu & les girls
 
Kisu: ainakin voit isälle siirtää päiviä. Siitä en ole varma että voiko katkaista ja pitää sitten myöhemmin. "isäkuukauden" kanssa näin voi kyllä tehdä. Me tehdään niin että isä pitää sen 12 vanhempainvapaan viimeistä päivää + 12 lisäpäivää marraskuussa, ehtona on mun mielestä että lapsi on kotihoidossa ton väliajan. Voisko teillä mies pitää ensin vanhempainvapaan ja sitten vasta kesäloman?

Meillä nukutaan jo ekoja päikkäreitä. Tyttö heräs taas 6.20, onneksi mies nousi sen kanssa. Just äskön nukahti vaunuihin sisälle kun ulkona on vielä liikaa pakkasta. Pojalla olis ollu kerhopäivä mutta kun aloin pukeen sille päivävaatteita oli kuuma kuin kekäle. Nyt nukkuu sitten sohvalle, ei häntä kuulemma väsytä joten ei voinnu sänkyyn mennä.

Aurinkoista päivää kaikille!

Peppi + tyttö
 
Hurjaa, vuosi sitten oltiin siskon kanssa Kättärillä odottelemassa, että alkaa tapahtua kunnolla ja sitten odotettiin vielä 12h päästä, että alkaa ponnistuttamaan ja vihdoinkin sitten 1h ponnistuksen jälkeen poika syntyi ja selvisi miksi kesti niin kauan toisen syntyä, kun painoi 4210g ja oli 54cm pitkä :D :heart:
 
Talvicci Minkälainen lautanen se oli mikä sisältää sitä bisfenolia? Me ei olla tuttipulloja koskaan käytetty, niin ei onneks tarvi niitä miettiä. Hilmalle ostin yhden nokkamukin, ja siinä taisi olla teksti että ei sisällä noita myrkkyjä. Meillä on miehen työkavereilta saatu melamiininen muumi-astiasto, ja oon pitäny sitä tosi epäilyttävänä. Se on vielä pakkauksessaan, meillä kun ei vielä kiinteitä syödä. Mut voi olla että jääkin siihen pakkaukseensa...

Ja sit noita 5kk neuvolamittoja... kohta on jo 6kk mitat otettavissa, nää tulee multa aina vähän myöhässä:
9350g, 66,7cm ja py 44,3cm

Hilma liikkuu sivuttaissuunnassa kierimällä ja napansa ympäri. Kovasti koittaa nousta ylöspäin, mutta ihan vielä ei raajat suostu niin suureen yhteistyöhön että konttausasennossa pysyisi :) Pelkällä tissimaidolla edelleen.

 
Torstaita! :wave:
Meillä tavataan heräillä noin 8 aikaan, se toissapäiväinen klo 6 oli kyllä aikamoinen poikkeus :whistle: Nyt poika ekoilla päikkäreillään.
Lusikasta pidetään kiinni täälläkin. Aina on pojun pakko saada ottaa lusikasta kiinni ja viedä itse kohti suuta. Yleensä suuhun osuukin, mutta sotkuista hommaahan se on :LOL: Samoin on nokkamukin kanssa, että itse nappaa kahvoista kiinni. Toki minun pitää avustaa että pysyy kuppi käsissä.

Mitä toi bifenol on?? :eek: Minkäslaisissa astioissa sitä tapaa olla?

Hanikka ompa teillä hyvänkokoinen typy :D

Meillä poika punnittiin tuon rs-rokotteen annon yhteydessä ja paino oli 6220g. Nyt on siis 7kk ja 10pvää :heart:

Tänään fyssarille iltapäivällä. Ollaan ahkerasti tehty jumppaa, paitsi silloin kun poika oli kovin flunssainen.

nöpötin ja pojanpallero :heart:
 
Bisfenoli A:sta, muista "muovimyrkyistä" ja ftalaateista puhuttiin paljon jo esikoisen vauva-aikanakin (ja jo ennen sitäkin, tietysti). Meillä on tehty niin, että muoviastiat (ne vähät, joita on) ovat ainoastaan tarjoilukäyttöön ja ne pestään aina käsin. Kiehuvaa tai edes kovin kuumaa vettä ei koskaan kaadeta muoviastiaan, niitä ei käytetä mikroaaltouunissa eikä astianpesukoneessa. Kaksivuotias esikoinen syö tavalliselta lautaselta / kulhosta tavallisella teräslusikalla / haarukalla ja juo pääosin juomalasista (myös muovimukeja on kyllä käytössäkin). Vielä ei ole sirpaleita tarvinnut korjailla.
 
Nöpötin: bisfenoli A on muovin kovettaja, ja sitä on esim. lasten muoviastioissa. Ftalaatit ovat muovin pehmentäjiä, ja niitä on esim. leluissa ja elintarvikkeiden muovipakkauksissa. Bisfenoli A irtoaa kuumennettaessa ja sen on todettu aiheuttavan sukupuolihormonien epätasapainoa ja esim. kivesten pienikokoisuutta. Googlella löytyy runsaasti lisätietoa, myös suomalaisten tekemiä tutkimuksia aiheesta.

*Muoks: ettei kukaan nyt ihan maataan myy muoviastoita käytettyään, pitää tähän vielä todeta, että syöpäriski jne kasvavat vain suurten altistusten jälkeen. Eihän noita aineita muuten saisi lainkaan käyttää. Meidän perhe vain päätyi tällaiseen ratkaisuun ihan omasta päätöksestään - miksi suotta kasvaa kuormitusta, kun sen voi välttääkin.
 
meillä oli kanssa 2 aventinpulloa joista luovuin kun meni hermo just ton vuotamisen takia,ja vuoti nimenomaa sieltä renkulan alta.ei auttanut meillä tuttiosan tiukka vetäminen paikoilleen eikä mitkään muutkaan konstit siihin.tuttavalla oli myös noita aventin pulloja eikä ne koskaan vuotanut mitään.eli ite ainakin päättelin kyseessä olevan valmistusvika mutta koskaan en siitä mohkään valittanut,olis varmaan pitänyt! :kieh: ei kuiteskaan mitään halpoja pulloja.

meillä heräillään aamusella siinä 7.30-8 aikoihin,joskus 6 pintaan juo maitoa ja sammahtaa vielä unille sen jälkeen.tähän rytmiin oon eri tyytyväinen,kunhan nyt edes toistaiseksi pysyis,kesällä on sitten kiva herätä aikasemminkin kun aamusta valosaa ja lämmintä,voi aamukahvit nauttia ulkona =)

onkos toi bisfenoli se sama aine josta jokin aika sitten oli iso kohu että kaikissa tuttipulloissa tota on ??

neuvokaas nyt tyhmää tossa kuvien liittämisessä tänne aijaa.comin kautta,eli ensin vissiin etin kuvatiedoston mutta mitä toi skaalaa kuva tarkoittaa,mitä mä siihin laitan?sekä mitä toi teksti vesileimaa tarkottaa,mitä siihin tulee vai ei mitään???

mä tein eilen kasvissoseita pakkaseen,kun pidetään nyt perunasta taukoa eikä kaupan valmissoseissa ole perunatonta vaihtoehtoa,löysin muutes muksulta jopa yhden lihasoseen joka on bataattia ja lihaa.pakastin sosesekotukset pilttipurkkeihin niin on sitten koko annos kerrallaan ja lisään niihin sitten erikseen lihaa kun ruvetaan lihaa syömään.tuli muutes mieleen että jos tahtoo vaihtelua kasvissoseisiin tai vaikka lisätä lihasoseisiin niin tuorekurkkua voi myös antaa,raastaa tai soossaa sitä ruuan joukkoon lautaselle.ja kaveri antoi hyvän vinkin jos lapsen maha kovalla niin lisää kasvis-ja lihasoseiden joukkoon pienen määrän luumusosetta sekaan niin auttaa hyvin,jos lapsi ei siis luumusta yksinään tykkää,myös aprikoosi pehmentää mahaa,kaveri laittoi lihasoseiden joukkoon aina jompaa kumpaa vähän niin johan rupes maha toimimaan,kun muuten hänen muksullaan lihasoseet veti ummelle.ite tein kun neiti oli 8kk lihasoseita pakkaseen niin luumupossu oli suurta herkkua sekä hedelmäkana ( persikkaa tai ananasta ) .
enpä oo ite koskaan kuullut että lihat alotetaan vaaleesta tummaan,meillä ohjeistetaan aloittamaan possulla ?? niin ne ohjeet vaihtelee :eek: kalaa en anna lapsille kuin vasta 1v kun itsellä niin voimakas kala-allergia että pelkkä haju saa kasvot turpeeksi ja kurkku turpoo umpeen jos suuhun joutuu,niin meille on suositeltu tämän takia vasta vuoden ikää kaloissa,muutenhan niitä saa 5kk lähtien antaa.ja meillä kala on lasten suurta herkkua,ja joutuvat sitä syömään muualla kuin kotona,sen takia se varmaan onkin sitä harvinaista herkkua :D

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart: :heart:
 
Kisumisu: Mä luulen, että kannattaa miehen suoraan jatkaa vanhempainvapaalla kun sä menet töihin ja pitää lomansa vasta sen jälkeen? Näin me ainakin tehtiin ja se onnistuu ihan hyvin. Tuota "tauolle laittamista" epäilen ettei se käy.... Toki kelasta kannattaa kysyä!

Nyyh, laitoin päivähoitohakemuksen matkaan:( Ajattelin että parempi laittaa jo nyt vaikka luultavasti aloittaminen hieman siirtyy, aattelin kuukauden pitää hoitovapaata ja mies pitää lomansa. 2 viikkoa vaille vuoden tulee tyttö olemaan kun hoitoon mennään, näillä näkymin ainakin.

Tuo tiedän mainitsema myrkky on varmaan se BFA? Aventin pulloissa luki BFA Free eli niissä ei sitä ole, siis niissä ruskehtavan sävyisissä.


 
Meillä taidetaan olla oikein aamulaiskoja, kun ennen yhdeksää ei kyllä nousta. Usein menee lähemmäs kymmentäkin :) Toki meillä mennään myöhemmin nukkumaankin kuin useimmilla. Nyt se on kyllä jo vähän taas hilautunut ja eilen oltiin unten mailla jo puoli kymmenen aikaan.

Kisumisu:
Minunkin mielestä vanhempainvapaata ei voi siirtää. Ainoastaan isäkuukauden eli vanhempainvapaan 12 viimeistä päivää + 1-12 päivää voi siirtää maksimissaan puolen vuoden päähän vanhempainrahakauden päättymisestä. Välissä ei voi olla kodin ulkopuolella hoidossa. Mutta, jos sinä palaat töihin, niin saat lopuilta vanhempainrahakauden päiviltä kuitenkin sen minimipäivärahan, vaikka olet töissä, jos lapsi on kotona. Eli siis ainoastaan ne 12 viimeistä päivää voi siirtää isälle ja muut tulee ajallaan ja jos ennen niiden loppumista palaa töihin, niin sitten saa niiltä viimeisiltä päiviltä miniimipäivärahaa (jos lapsi ei ole hoidossa). Tosi sekavasti selitetty ja joku voi korjata, jos olen ymmärtänyt väärin :)

Mitäs muuta, meillä on alettu tankkaamaan öisin vastapainoksi sille, että päivisin on niin paljon mielenkiintoisempaa tekemistä kuin syöminen! Kiva :) No onneksi meillä tissitellään tosi nopeaa ja jatketaan suoraan unia, joten vielä ei tarvitse ihan haamuna kulkea!

Päivähoito pyöri minullakin viime viikolla mielessä, kun kävin töissä juttelemassa siitä, milloin palaan töihin. Todennäköisesti palaan siis tammikuussa. Nyt se tuntuu aivan hullulta, että meidän pieni mies menisi hoitoon, mutta ehkä se silloin tuntuu jo paremmalta. Onneksi voin tehdä melko lyhyttä päivää. No, mutta nyt nautin kotona olosta. Täällä on ollut mahtavan aurinkoisia päiviä ja olen syönyt luonaat takapihalla päikkärien aikaan. Muistan, kun joskus mietin, että miten joku ehtii nähdä kevätaurinkoa, mutta nyt siitä on aikaa nautiskella, ihanaa!
 

Yhteistyössä