*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Täälläkin olisi yksi lokamamma, toivottavasti mahdun mukaan palstallenne =)
Raskausaikana seurailin usein kirjoituksianne ja nyt vauvan syntymisen jälkeen vieläkin enemmän.
Laiska :ashamed: kun olen kirjoittelemaan niin ei tullut raskausaikana liityttyä mukaan, kun toiselle palstalle jo kirjoittelin.

Tässä olisi tietojani
Rouva-77 31v (vielä kuukauden)
kolmas lapsi, la oli 15.10.
Poika syntyi 9.10. rv 39+1 painoa 3060g ja pituus 50cm, synnytyssairaala oli k-sks

Meillä on myös masuvaivoja ollut. Kitisee pitkin päivää ja iltaisin on kovimmat huudot.
Mutta sitten yöt yleensä nukkuu aika hyvin parilla syötöllä.
Nyt olen itse omaa ruokavaliota yrittänyt muuttaa, jättänyt maitotuotteet ja ruisleivän pois, saa nähdä onko niillä vaikutusta..

Tutti on meillä käytössä, opetettamalla saatiin poika sitä imemään, noin kolmen viikon ikäisenä, sen vuoksi kun poika oli koko ajan tissillä. Pulautteli enemmän ja masua kipristeli myös enempi. Ja lisäksi omat tissit oli tosi kipeät kun toinen koko ajan tissillä oli, eikä edes kunnolla imenyt..

Ulkovaatteista on ollut puhetta.
Itsellänikin on hieman hakusessa ollut, että mitä ja miten paljon.
Neuvolasta antoivat ohjeeksi, että aina villapuku ja muuta lisää sään mukaan.
Nyt kun on nollassa lämpötila ollut niin olen pukenut bodyn ja puolipotkarit, tumput ja villasukat, kypärämyssyn, pipon, villapuvun ja fleece ulkoilupuvun, lisäksi äitiyspakkauksen pussukka. Hyvin on näillä tarennut, on lämmin niska muttei hikinen..

Mutta nyt pikkumies kutsuu äitiään =)
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
T:rouva-77 ja pieni mies
 
Hei! Minäkin olen täällä :)

Meillä suht rauhallista ollut kotiutumisen jälkeen, mitä nyt vähän masuvaivoja itkenyt pikkumies..

Tosiaan jouduin oleen synnärillä 9 pvää, mutta onneksi sai poika hyvää hoitoa ja parani lasteosastolla joutuin infektiosta.

Tutista oli puhetta, meillä ne sairaalassa tosiaan lastenosastolla oli opettanut tutille, eikä haitannut ollenkaan. Siitä on kuitenkin hyötyä paljon, ja ei ole vaikuttanut imettämiseen.

Imettäminen oli muuten yllättävän vaikeeta! :eek: en ois uskonut.. no onneks se alkoi sujumaan sitten kun sain vauvani takaisin lastenosastolta omaan huoneeseen.

Ulkona en ole käynyt pojan kans vielä ollenkaan. Minkä ikäisenä te muut ootte vienyt ekan kerran vauvan ulos? Neuvolatäti meinas et 3 viikon ikäisenä..?

Ite oon käynyt vain 2 kertaa kaupassa :D Sekin on jo jotain.

Niin ja miten pienen vauvan kans toi nukkuminen, kuin pitkiä saa olla pisimmät unet, pitääkö sitä herätellä välillä? Säikähdin yks yö, kun pikkumies oli nukkunut vissiin 6 tuntia.. tai enempiki putkeen..

Poju oli saanut painoa hienosti kuitenkin kun eilen punnittiin, että saa maitoa riittävästi.

Vauvantuoksuista arkea kaikille :D

Myola ja pikkumies 2 vkoa

*MUOKS* Onko kellään hyviä joululahjaideoita mummulle ja papalle?
 
Tervetuloa uusille! :)

Liikunnasta: Mäkin kaipaan jo spinniin, olen ihan koulussa siihen! Mutta kaksi epparihaavaa taitaa estää sen vielä tovin. Salilla ajattelin aloittaa käymisen joulukuun alussa. Vatsalihaksia ei mun tietääkseni saa treenata ennen kuin vatsalihakset on palautuneet omille paikoilleen ja rako niiden välissä on kadonnut. Mulle salin personal trainer sanoi, että siihen voi mennä useampi kuukausi. Mutta syviä vatsalihaksia kuulemma kyllä saa treenata, joten pilatestyyppisen treenin voi aloittaa jo aiemminkin.

Omasta ajasta: Mä olen käynyt nyt pari kertaa jo luennoilla, jotten jää ihan kyydistä. Olen ollut pois max. 3 tuntia ja hyvin on isi pärjäillyt. Olen yleensä imettänyt ennen lähtöä ja pikkumies on torkkunut sen aikaa kun olen poissa. Ajatukset kyllä karkaavat vauvaan ja ikävä tulee jo parin tunnin aikana, mutta tekee ihan hyvää käydä vähän ihmisten ilmoilla.

Flunssasta: Miten te muut olette toimineet, jos esim. isä on sairastunut flunssaan? Oletteko pitäneet vauvan kaukana isästä? Mua huolettaa, kun miehelle on ilmeisesti tulossa flunssa ja haluaisin varjella pikkuista sen saamiselta. Miten hyvin imetys suojaa vauvaa flunssalta? Ja mistä tiedän onko vauva kipeä? Meillä kun itketään ja kitistään hikipäässä muutenkin niin paljon, ettei ainakaan itkuisuutta voi laittaa oireeksi. Ja kuumaltakin vauva usein tuntuu itkujen jälkeen.

Treffeistä: Mä olen mieluusti mukana, jos ei nyt koko perhe sairastuta flunssaan. Tosin mulla on ensi viikolle jo sovittuna parit treffit ja parit luennot, joten voi olla ettei sopivaa rakoa löydy. Mutta ehdottomasti kannatan treffaamista, josta voisi sitten ottaa tavankin; esim. kerran viikossa. =)
 
myola:saanko kysyä mikä infektio pojalla oli? Meillähän poika oli 13vrk sairaalassa, ensin lastenklinikan vastasyntyneiden teholla ja sitten kotikaupungin lastenosastolla mekoniumaspiraation ja siitä seuranneiden komplikaatioiden takia.

Me ulkoiltiin ekan kerran kotiutumisesta seuraavana päivänä, eli kahden viikon iässä. Sairaalassa sanoivat lähtiessä että heti voi ulkoilla kun on niin lämmin vielä.
 
Flora Kyllä periaatteessa tuntuu pahalta lähteä kauppoihin kierteleen (tai ei sitä kiertelyksi voi sanoa, äkkiä vaan ostetaan ne mitä tarvii) ainakin se lähteminen tuntuu pahalta. Mut kyllä ehkä kannattaakin käydä, ainakin tulee ihan hyvä olo kun jossain pääsee käymään. Vaikka mietinkin vauvaa ihan kokoajan, tavallaan nään sen naaman silmieni edessä! :) Toisaalta joskus tulee huono omatunto kun on vähän aikaa vaikka eri huoneessakin! Tuntemuksia siis laidasta laitaan.

Eilen kun kävin ruokakaupassa (pakko oikeestaan käydä, kun mies ei osaa ostaa kaikkea mitä tarvitaan, se ei oikeesti löydä kaikkia tavaroita tai tuo sitten vääriä, ja yhdessä on vaikeeta mennä jos vauva alkaa itkeä! Että jos nopeesti haluu selvitä, niin yksin menen) mietin että on sellanen aika omituinen olo olla muualla kun kotona. Tuntuu kun olisin jonkun kuplan sisällä, kun oma elämä on mullistunut niin paljon, ja ihmiset ympärillä siellä kaupassa ei sitä tiedä! Mietin että pitäis olla joku lamppu pään päällä tai huomioliivi, mikä julistaisi että "Mulla onkin kotona pieni vauva!"

Täytyy suoriutua kyllä kaupoilta aina mahdollisimman pian takaisin kotiin, koska pikkuinen syö tosi usein. Kateellisena luin äsken, olikohan se kaurisäidin tekstiä kuinka oli säännöllinen aikataulu pikkuisella, ja ihan kunnon välejä syömisessä. Mut on kyllä helpottanut elämää sekin, kun oon myöntänyt sen tosiseikan että tämä vaan syö kovin usein ja pitkään. Kun neuvolassa sanottiin että puoli tuntia riittää ja sitten sen voi irrottaa rinnalta. Kamala huuto alkoi kun sitä kokeili. Toisen kerran kun käytiin, ja taas oli puhetta syömisajasta että syö mielellään aika pitkään, niin täti taas sanoi että puoli tuntia sitten riittää! Mä vaan että: "juu, ei se hirveesti yli puolen tunnin yleensä..." Niin monesta paikkaa oon kuitenkin lukenut että kelloa ei kannata tuijottaa, että kaikki kelloon liittyvät ohjeet on vanhanaikaisia, ja neuvoloissa niitä silti usein käsketään noudattaa. No, mutta on tyttö lyhentänyt syömisiään ihan selkeesti, että usein riittää parikymmentä minuuttiakin. Mutta annan sen kuitenkin olla niin kauan kun haluaa, en toista halua ehdoin tahdoin huudattaa! Kun ei se tuttikaan kelpaa.

Koska sen rota-rokotteen saa? Meille ei siitä neuvolassa puhuttu vielä mitään, jossain lapussa siitä luki jotain, mut en muista mitä... Mut eikös se olis hyvä just aika pian ottaa, että siitä olis eniten hyötyä. Täytyy vaatia sitä ens kerralla neuvolassa.

Aika paljon kyllä vaihteleekin toi ulkovaatetus, mitä noita kuvauksia on lukenut. Tosi yksilöllistä kyllä toi vauvojen hikoilu.

Onko teillä vauvalle tullut paljon näppylöitä tai karstaa tai vastaavia? Meillä oli pitkään että ei ollu mitään, mutta nyt on ruvennu tulemaan näppyä. Karstaa ei oo ollu päänahassa, mutta kulmakarvojen kohdalla kyllä. Eilen laitoin siihen rasvaa, niin tuntui kyllä heti auttavan. Tänään huomasin että näppyä on paljon rintakehässä ja selässä, tai semmoista karstatyyppistä, ei ihan kunnon näppyä. Mietin että onkohan sitten varmasti vaan sitä "imeväisaknea" vai mitä nyt onkaan, ettei olis sitten mitään muuta!

Meidän pienokaisella on tummat aika pitkät hiukset, toivottavasti pysyvät eivätkä lähde pois. Vauvan päänahka haisee sellaiselle aika "aikuismaiselle", vähän niinkuin likaisille hiuksille, tai oikeastaan aivan kuin isänsä päänahalle... :( Oon niitä hiuksia päivittäin harjannut ja pyyhin päätä kostutetulla pesulapulla joka päivä. Kylpypäivänä koitan huljutella kutreja enemmän, mut se on kyllä aika hankalaa... Vielä en haluis alkaa shampoota käyttämään! Mutta meneeköhän tuo ohi sitten kun nuo näppylätkin menee? Talinerityksestä kai sekin johtuu? Neuvolassa ei osannut sanoa tähän aiheeseen oikein mitään, niinkuin mihinkään muuhunkaan aiheeseen jos totta puhutaan. Äitiysneuvolassa oli paljon paremmat neuvolatädit, vaikka ne aina vaihtuikin!
 
Neuvolaterveisiä

5170 g (s 3480 g)
57,5 cm (s 51 cm)

Palaan juttuihinne myöhemmin.
MB ja tyttö 7 vkoa tänään

Niin ja ei saatu rotaa vielä tänään, kun antavat 2kk iässä ekan annoksen. Varasin sen ajan sitten samantien.
 
:attn: Pk-seudun treffit :attn:

Mä ajattelin tässä ehdottaa päivää ja katsotaan sopiiko kellekään:D

Eli vaikka ensi viikon ti 24.11 ja klo 12/13 ja paikkana Helsingin keskusta ??

Inka ja Maisa huomenna 7vko :heart:
 
Huoh... Mulla on ilmeisesti tullut joku tulehdus, alamaha ollut jo viikon kipee ja pahenee vaan kipu. Sain päivystysajan tälle päivälle, mut kyllä ahdistaa mennä terveyskeskukseen istumaan. Saa pelätä kyllä oikeesti, tuoko mukanaan kaikki mahdolliset taudit. Onneks Saraa ei tarvii ottaa mukaan. Tää tulee olemaan nyt toinen kerta, kun käyn ilman neitiä jossain. Yhden kerran oon käynyt kaupassa ilman sitä, ja oikeastaan se tuntui ihan kivalle. Tosin se oli pika käynti, et saas nähdä miten nyt käy. Välillä kun neiti nukkuu neljän tunnin päikkärit, niin jo silloin tulee ikävä sitä :heart: :heart: :LOL:
 
Täällä myös minä ja poikavaavi! :wave:

Kyllä päivät menee nopeasti pienen kanssa! Tuntuu ettei oikein mitään saa tehtyä. Nostan todellakin hattua teille kaikille, joilla on useampi lapsukainen kotona. En ymmärrä miten ehditte huomioimaan lapset ja pitämään huushollin kasassa.

Hanikka olen ihan samoin ajatuksin kuin sinä siinä kuplan sisällä elämisessä! Sun ajatukset on niin tuttuja: "Mietin että pitäis olla joku lamppu pään päällä tai huomioliivi, mikä julistaisi että "Mulla onkin kotona pieni vauva!"Sama fiilis oli silloin kun sai tietää olevansa raskaana eikä ollut kertonut siitä vielä kenellekään. Oi niitä aikoja!

Meillä on lauantaina vauvajuhlat, koska ei järjestetä ristiäisiä ja nimikin on jo kaikkien tiedossa. Tarjolla tulee olemaan mm. kuohuviiniä, karjalanpaistia, mustikkavadelmakakkua ja limejuustokakkua. Ohjelmassa on vauvan kuvien katselua, videonpätkiä, kerromme nimien taustoista ja vieraat saavat tehdä vauvalle ennustuksia, jotka sitten säilytetään vauvakirjan välissä, jotta voidaan sitten tulevaisuudessa katsoa osuiko ne oikeaan.

Vauvan näpyistä vielä sen verran, että meidä pojulla oli heti syntyessää nenän päällä kymmenkunta vauvafinniä, jotka alkaa nyt pikkuhiljaa lähtemään pois. Ja punaisia hormoninäppyjä on kasvoissa noin joka toinen päivä. Niitä kuulemma tulee ja menee useamman viikon ajan, ja ne voi tulla myös rintaan ja selkäänkin.

Meillä on auttanut iltanukahtamiseen ja hyviin yöuniin sellainen, että annetaan pojulle illalla korviketta pullosta niin paljon kun hän vaan jaksaa syödä. Sen jälkeen nukkuukin ainakin 4 tuntia sikeästi kun on masu ihan täynnä. Imetän toki muuten, mutta pojulla on tapana nukahtaa tissille tosi nopeasti, eikä siis ehdi syödä masua tissistä täyteen.

Tännän viedään poju ekaa kertaa pariksi tunniksi isovanhemmille hoitoon kun mennään miehen kanssa ostoksille juhlia varten. Saas nähdä miten tämä mamma kestää... :)

heketsi + poikavaavi 3vk 5pv :heart:
 
Moi!

Mulle käy pk-treffeille ehdotettu ajankohta:)

Se bodyn jatkopala, esim täältä saa: http://www.vaippatalo.fi/cat/product_details.php?p=697
Olen nähnyt jossain kaupassakin. Ihan kivasti saa joillekin vaatteille lisää käyttöaikaa ja etenkin kestovaippojen kanssa kätevä, kun muuten bodyt voivat olla lyhyitä.

Mä oon ihan helpostikin pystynyt muutamaksi tunniksi poistumaan kotoa. Jos pitkään olisin poissa niin tulisi toki vauvaa ikävä. Mutta ostoksilla tai jumpassa kykenen ihan hyvin käymään.
 
Flora meillä ei saatu oikein selville infektion syytä, ei aina kuulemma selviä. Taisi olla heti synnytyksen jälkeen tulehdusarvot korkeella, kun ei alkanut tissille ja oli tosi itkuinen.. Luulin heti että nyt vauva on saanut sikarokotteesta jonkun vakavan "taudin".. (vainoharhainen kun oon :) )

ja meidän vauvelilla on näppyjä, häviävät äkkiä ja tulevat myös yhtä nopeaa eri paikkaan takaisin :D

Imetyksestä vielä, meän vaavi ei kyllä ime ku korkeintaan 15 min. maitoa taitaa tulla aika paljon, kun nielee nii "ahnaasti"..
 
Rota-rokotteesta ihmettelen nyt sit ihan ääneen, kun luin et joku saanu/saa sen 2kk iässä. Kun meil varattiin aika 3kk neuvolaan tänään jossa kuulemma se rokotteen eka satsi sitten myös saadaan.

6vko lääkäri oli tänään, ja pikku mies on jo aika iso mies :heart: Kovasti kehui lääkäri herraa ja kaikki oli hienosti.
 
Hop! Mukana ollaan, vaikka aika kyllä kuluu aika tehokkaasti kahden kanssa. Ja väsyttää vietävästi, vaikka ei tyttö ole edes mikään hirvittävä itkijä. Vaatii vaan olla öisin mun ihossa kiinni ja itse en osaa oikein rennosti nukkua. Perhepetillä siis mennään, vaikka joka yö sitä tyttöä yritetään omaan sänkyyn. Hyvällä tuurilla nukkuu siellä 1-3h.

Imetyksestä: Mulla ei taaskaan maito riitä ja siitä on aika kehno olo. Pari kertaa päivässä syö 60ml tissin päälle ja ei silti vaikuta mahdottomia kasvavan
synt: 52cm 3700g
1kk: 56,5cm 4380g
7vk: omalla vaa'alla 4,7kg, saa nähdä mitä neuvolassa sanotaan seuraavalla kertaa, 7.12 mennään jotta rota-rokote saadaan.

Possunuhaa pelkään, mutta nyt tällä viikolla mentiin kuitenkin kerhoon. Kerhossa on sen ikäistä lasta, että taitaa olla suurimmaksi osaksi jo rokotettu ja kotona alkaa ahdistaa. Ulkoillaan päivittäin. Esikko sai sikarokotteen perjantaina ja lauantaina oli päälle 39 kuumetta. Säikähdin, että nyt saatiin sikainflu (ilmottautumisjonossa tautisia, kiitos oulu! :kieh: )

Ristiäisiä meillä vietetään 28.11. Nimeksi tulee Neela. Tarjoiluina meillä on täytekakkua, mango-kakkua (juustokakku) bailey's-kakkua (juustokakku), kinkkupiiraita, juusto-paprikasarvia, suklaakeksejä + jotain muita keksejä, appelsiini-suklaa kuivakakkua.

Meillä vauvatukka irtoaa, 1/4 päästä on kaljua :LOL: Oisin toivonu tällä tukan pysyvän, esikko oli kalju vauva :kieh: Näppyjäkin on sopivasti ristiäisiin tullu.

Mä olen jonkun verran käynyt kaupoissa ilman vauvaa, mies on sen aikaa ulkoillut lasten kanssa ja vauva tullut välissä autoon tissille jos on tarvetta. Tammikuussa aion tanssimaan lattareita palailla kerran viikkoon. Odotan innolla :)
 
Tiistai 24.11 sopii oikein hyvin! Mielellään klo 13, koska meillä tytteli heräilee yöunilta vasta 11 aikaan, tulee muuten hiukan kiire =)

Myös minä olen hyvin pystynyt lähtemään ostoksille ja kampaajalle (eilen :D) Mies hoitaa vauvaa mielellään, kerran jopa suorastaan tuputti ottamaan omaa aikaa ja lähtemään Jumboon. Kävisin varmasti enemmänkin, mutta sikainfluenssa pelottaa sen verran, ettei paljon tule lähdettyä muuta kuin ruokakauppaan. Itsestäni en enää ole huolissani kun synnytyksestäkin on kulunut se 4vkoa, mutta olisi hirveää jos sen saisi ja tartuttaisi vauvaan! Toisaalta tuntuu kyllä välillä siltä, että siitä sikiksestä vouhotetaan ihan liikaa... Mutta takaisin aiheeseen: Olen koittanut ahkerasti pumpata maitoa pakkaseen ja sieltä on näppärä ottaa vauvalle ateria kun olen poissa. Eilenkin tämä toimi loistavasti ja tytteli joi anhaasti pullosta rintamaitoa kun olin kampaajalla. Olen huomannut, että ne pienetkin hetket "ulkomaailmassa" ilman vauvaa auttavat kyllä jaksamaan ikävätkin itku-päivät =) Ainakin itselleni tekee hyvää päästä välillä tuulettumaan, vaikkapa ihan kävelylenkille. Ja isäkin saa sitten viettää kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa.

Varasin ristiäiset 13.12.2009. Oltiin liian myöhään liikenteessä kun ei tajuttu, että nyt alkaa kaikenlaiset joulutapahtumat kirkoissa ja niinpä emme sitten saaneet kirkkoa emmekä kirkon juhlasalia. Mutta parempi näin, koska jouduimme kartoittamaan muita vaihtoehtoja ja ristiäiset pidetään Töölönlahden rannalla yhden huvilan juhlatiloissa ja pappikin tulee sinne. Aivan ihana paikka :heart:

Tarjoiluista sen verran, että ajattelimme mennä ihan perinteisillä kakkukahveilla, mutta olisi kyllä varmaankin hyvä laittaa tarjolle myös jotain suolaista... Varmaankin teen muutaman suolaisen piirajan ja sitten on täytekakkua ja pikkuleipiä. Vieraita meille tulee 45 :eek: lähti vähän käsistä tuo vierasmäärä, mutta onneksi tila mahdollistaa ison määrän vieraita ja siellä on astiastotkin valmiina 50 hengelle. Ainoa ikävä tilan kannalta on se, ettei siellä saa käyttää kynttilöitä, mutta ajattelin käydä tutkimassa sellaisia led-tuikkuja. Joulukuussa on kuitenkin jo todella pimeää, joten tuikut toisivat tunnelmaa.

Meilläkin kärsitään näppylöistä! Tuntuu että niitä tulee ja menee. Nytkin tyttelin naama kukkii iloisesti :D Toivottavasti helpottaa ristiäisiin, ettei ole ihan peikon näköinen kuvissa, kun tuo tumma tukkakin tuntuu olevan aina ihan sikinsokin.

Nyt äkkiä päiväunille kun tytteli vetelee edelleen sikeitä vaunulenkin jälkeen!

Toivo ja tytteli 4vko 1päivä
 
Niin tosta tukasta, ei oo vauvatukka lähtenyt mutta kun sairaalassa ajoivat sivut kaljuiksi kanyylin laiton takia, niin ei oo niihin kohtiin kasvanut hiukset takaisin. Eli jos se nyt lähtee niin ei varmaan heti kasva takaisin. Tosi törkeen näköset noi sivut kyllä on ja toisella puolella on vielä pulisongit jätetty :LOL: Muutoin hiukset on aika pitkät, joten kontrasti on valtava. Nauroi se meidän lääkäri että nykyään saa lääkäri tehdä parturinkin hommia :)

Meillä on kans näppyä naamassa. Aamulla saattaa olla hirveästi näppylöitä ja illalla ne on jo kadonneet...

Huomenna saan pitkästä aikaa sushia! Oon ihan toivoton sushifani ja kun tulin raskaaksi niin jätin sen herkun heti pois. Huomenna sitten sitä saa 9kk:n tauon jälkeen, ei malttais odottaa!
 
Mulle ei sovi tuo tiistai, oon aina ti 12-14 ja to 14-16 luennoilla. Joten toivottavasti seuraavat treffit olisi jonain toisena ajankohtana. :)

Toivo82: Saanko kysyä mikä tuon juhlatilan nimi on? Me etsitään parhaillaan sopivaa juhlapaikkaa ristiäisille, jotka tosin pidetään vasta tammikuussa.
 
Täällä ollaan, kiitos talvicci uudesta pinosta =)

Ristiäisistä Meillä on ristiäiset 13.12. Tarjottavaksi olen ajatellut laittaa pari erilaista salaattia, pieniä lihapyöryköitä, karjalanpiirakoita ja munavoita. Makeannälkään iso kermakakku ja kaksi aleksanterinkakkua ja jotain "tyttömäisiä" pikkuleipiä.

Ulkoilusta Joku kysyi milloin ulkoilun voi aloittaa.. Meille sanottiin neuvolassa, että kun syntymäpaino on saavutettu tai kahden viikon iässä. Meillä kaksi viikkoa tulee huomenna täyteen, ihanaa pääsee vihdoinkin ulkoilemaan!!! =)

Omasta ajasta Minä en ole käynyt vielä missään ilman tyttöä, neljän seinän sisällä siis mennyt nämä kaksi viikkoa neuvolakäyntejä lukuunottamatta. Tänään käytiin ensimmäistä kertaa miehen ja vauvan kanssa pidemmällä ajelulla ja haettiin mäkistä ruokaa, voi että kun oli uudesti syntynyt olo kun pääsi ihmisten ilmoille :D En ole itsekään vielä kuntoutunut täysin synnytyksestä, istuminen ja pidempään (yli 5 min. ) seisominen tekee kipeää, joten vaikuttaa myös tähän oman ajan ottamiseen.

Täällä on kanssa vauveli joka viihtyy sylissä ja nukahtaa oikeastaan vain syliin tai tissille. Vaikka tyttö olisi kuinka väsynyt ja jo silmät kiinni ja laitan hänet omaan sänkyyn niin alkaa heti ähisemään ja puhisemaan ja lopulta itkemään jos en nosta syliin. Vauvan uni palstalta luin että vauvan pitäisi oppia rauhoittumaan myös itsekseen ja nukahtamaan omaan sänkyyn. Onko muilla samanlaista?

Santtu ja vauva
 
Hep, eli täällä ollaan edelleen!

Kiirettä pitää, mut sen verran pitää kommentoida meiän elämää, että Muru on 2 viikossa kasvanut 4 cm ja syntymäpainoon on tullut 800 g!! Onkohan laskettu oikein...
Mut kyllähän se syö hyvin, ja maito maistuu... :)
Käytiin siis tänään neuvolassa.
Nyt taas syöttämään...

Satu ja muru
 
:wave: Mukana ollaan! Vähänlaisesti tulee varmaan kirjoiteltua, kun en ehdi koneelle joka päivä.

Synnytyskertomusta ( pitkä ja rönsyilevää, toisin kuin synnytys) voi lukea edellisistä viesteistä profiilin kautta, jos kiinnostaa :). Tyttö voi hyvin, nyt on tosin käytössä jo toiset d-vitamiinit, cuplaton ja vielä rela-tipat antibioottikuuristani johtuen. Täällä kävi niin, että jouduin kaavintaan pari vk synnytyksen jälkeen ja siitä 6pv päästä sain vielä metherginit ja antibiootit |O . Kaavintareissustakin kirjoitin tuonne odotuspuolen lähes kolmekymppisten ekakertalaisten pinoon. Joskohan nyt alkaisi elämä voittamaan. Onneksi vauva on nukkunut yöt hyvin jo pari viikkoa, mitä nyt muutamana iltana on ollut hankalaa saada nukkumaan.

Täälläkin imetetään enimmäkseen rintakumin avulla, nyt on tosin onnistunut muutaman kerran suoraan rinnasta. Yleensä vähän tyhjempi tissi uppoaa paremmin vaavin suuhun, mutta tänään myös täydehkö rinta toimi melkoisen ähinän ja hamuamisen jälkeen :). Minulla on siis matalat rinnanpäät ja olen alusta asti käyttänyt rintakumia, tarjoten välillä myös ilman. Tuttikin on meillä käytössä, nukahtamisen apuna etenkin toimii hyvin, vauva pukeltaa sitten suusta pois, kun on kunnolla nukahtanut. Myös aamuöinen parin tunnin kakanvääntäminen sujuu ilman äidin apua, kun tuttia lykkää suuhun tarvittaessa.

Ulkovaatetuksena meillä on sisävaatteiden lisäksi villasukat, ohuet tumput jos bodyssa ei ole umpihihoja, kypärämyssy, kevyttoppapuku, neulemyssy, äitiyspakkauksen toppatöppöset ja -tumput ja makuupussi. Lisäksi meidän vanhojen, ohut- ja isokoppaisten vaunujen sisällä on lampaantalja. Tarvittaessa olen lisännyt vielä fleecepeiton makuupussin sisään, joka kyllä oli ainakin eilen liikaa. Tyttö ei ollut hikinen, mutta lämmin ja uni ei oikein maistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanikka:
Tuntuu kun olisin jonkun kuplan sisällä, kun oma elämä on mullistunut niin paljon, ja ihmiset ympärillä siellä kaupassa ei sitä tiedä! Mietin että pitäis olla joku lamppu pään päällä tai huomioliivi, mikä julistaisi että "Mulla onkin kotona pieni vauva!"
Tässä kiteytyy myös meikäläisen kauppareissujen ajatukset ;)

Jaaha, nyt ilmoittamaan miehelle ostoslistaa...

Piki ja tyssi 3vk 3pv

 
Tänään oltiin neuvolassa. Vielä ei poikamme saanutkaan terveen papereita, vaan odotellaan muutaman testin tulosta. Soittavat lastenklinikalta kuulemma nyt perjantaina tai maanantaina aiheesta.

Olen myös kiinnostunut osallistumaan pääkaupunkiseudun tapaamiseen. Ajankohdaksi minulle käy oikeastaan mikä vaan. Kalenterissa ei ole muuta kuin neuvola-ajat ja maanantaina lounas kaverin kanssa. Maanantai onkin ensimmäinen päivä, kun mieheni on töissä ja jo etukäteen jännittää, miten vauvan kanssa kotona yksin menee. Olen niin tottunut työntekoon ja siihen, että kalenteri täynnä ohjelmaa, että jotenkin tosi outoa, että nyt on vaan aikaa ja minä ja vaavi kahdestaan kotona tapittamassa toisiamme
:)
 
Eli lyödäänkö lukkoon Ti 24.11 klo 13? Ja missä tavataan?

Muistin juuri yhden hyvän kahvilan, Kampin oisko ollu 4krs, siellä on tosi hyvät tilat ja lastenhoitohuone löytyy kans. Onko muita jotka on käyneet siellä?

Mutta mikä tahansa kahvila käy:)

Mukana siis: Paulah, Toivo82, alisa77, ja minä inka85, vieläkö muita löytyy? :)
 
Peppi30: Kyseessä on Villa Kivi. Osoitteesta www.villakivi.com löydät paikasta lisätietoa. Juhlatila on rannanpuoleisessa osassa rakennusta, joten ikkunoista ja terassilta suora näkymä lahdelle. Jos nyt siis pimeällä enää ikkunoista ulos näkee :LOL: Mutta kiva paikka tuo on!

Inka85: Minulle ainakin käy Kamppi tai mikä tahansa muu kahvila! Tosiaan mielellään sellainen paikka jossa löytyy lastenhoitotilat läheltä =)
 
Marsupilami meille sanottiin tänään neuvolassa, että eka annos rotaa on annettava ennen kuin vauva on 12 vkoa vanha.

Rokoteoppaassa sanotaan näin: (http://www.rokote.fi/lastenrokoteopas/milloin_2009.html)

Ensimmäinen annos 6-12 viikon iässä, muut annokset min. 4 viikon välein. Kolmas annos tulee antaa viimeistään, kun lapsi on 26 viikon ikäinen.
 
Moikka,
meidan matami nukahti just itsenaisesti sankyynsa, tosin jo klo 20.00. Pistin jo yovermeisiinsa niin voidaan sitten puoliltaoin kun taas herailee pistaa vaan tissi siihun ja jatkaa unia.
Ilmeisesti on maitotilaus kaynnissa kun neiti imi hanakasti koko eilispaivan niin etta aamulla meinas tissit rajahtaa :)

Tosta rotarokotteesta - taalla se annetaan kahden kuukauden iassa ja kyseessa ei olekaan rokote vaan suun kautta annettava?! Ja kaks annosta ilmeisesti?

Kaytiin toissapaivana neuvolassa ja tassa tiedot:
Oli syntyessaan: 2870g, 51.5cm ja pipa 33
On nyt 3vkoa:3400g, 52.2 ja pipa 36.5.
Toi paino ei nayta kauheemmin kasvaneen mutta neuvolantati sanoi tyton syovan hyvin ja ottaneen hyvin kiinni. Kayrilla mennaan kylla ihan alinta kayraa hipoen painon suhteen...Miten paljon sita pitais olla saanut lisaa 3 vkon mennessa ettei aiteen tarvis huolestua?

Ulkoilusta: ma olen ilmeisesti sit aika kahjo, mut kavin kylla jo viikon vanhana ulkona - eka 15 min, sitten 20 min, sitten 30 min...nyt ollaan oltu jo parin tunnin lenkeilla. Tosin, taalla ei ole kylmakaan, tai kylmimmillaan noin 9 astetta (tanaan 16 astetta, mutta tuulista).
Ma pistan kans paivavaatteiden paalle fleece-puvun, mummin kutomat villasukat,-lapaset ja -pipon ja sitten aippapakkauksen nukkupussiin. Toimii!

Minka ikasena saa alkaa olla sitterissa? Tai siis, onks sillekin joitain suosituksia etta kuinka kauan siina saa istua? Meilla on aika hyva, pehmustettu sitteri joka menee aika makaavaan asentoon, mutta mietin etta nyt kun toi neiti on alkanut viihtya siina, etta kuinka kauan saapi olla kerrallaan? Eipa silti, halla menee hermot heti kun heijaaminen lakkaa ja ellei itse halua olla alati hytkyttamassa, ei se siina kauaa viihdy.

Ma en ole kaynyt viela muualla kuin vaunulenkilla koiran ja tytskan kanssa, enka aiokaan kauheemmin reissata. Jouluks ollaan tulossa Suomeen ja se kylla hirvittaa - junalla lentokentalle, lentokentalla olo tuhannen bakteerin seassa ja itse lento...Mutta laakarini sanoi, ettei syyta huoleen ja etta nain pieni on aika hyvin suojattu istuimessaan kun ei liehua suuna paana bakteereita hommaamassa.

Mietin kantoliinaan pistamista niin onpa vielakin katevapi muttei tuo tytska ole siihen viela oikeen tykastynyt. On kai niin pitka ettei oikein sovi siihen vastasyntynyt sidontaan joka tukee kylla hyvin niskaa. Onko kellaan kokemuksia nain pienen kantamisesta kantoliinassa?
 

Yhteistyössä