~LOKAKUUN lapset **2010** heinäkuussa <3~ 1 vauva syntynyt !

Heipsan vaan kaikille! :flower:

Imetyksestä Minen mitenkään voi tajuta miten hoitohenkilökunnallla on noin uskomaton asenne imetyksen suhteen. Tai lähinnä ammatilaisten tiedonpuute. Järkyttävää syyllistää/kiusata äitejä tuolla tavalla, kun on muutenkin hyvin herkässä tilassa ja tuollaiset paineet lisäävät synnytysmasennuksen riskiä moninkertaiseksi. :kieh:

Maito ei nouse kenelläkään heti, siinä menee lähestulkoon aina se kolme päivää, täytyy vain imettää tiheästi, että nousu alkaa. Vauva saa muutaman tärkeän tipan ensimaitoa ja se pitäisi normaalikokoiselle vauvalle olla riittävästi. Isokoiset vauvat tarvitsevat joskus lisämaitoa, mikä onneksi nykyisin on ihan oikeaa äidinmaitoa, eikä korviketta. Kiitos siitä luovuttajille! (oliko se täällä Noora, joka on luovuttanut maitoa... ):flower:
Tuossa joku päivitteli lisämaidon pientä määrää, mutta vastasyntyneellä on oikeasti niin pieni vatsalaukku, että yleisin lisäannos on varmaan se 2 ml, viisi on jo paljon! Ja jos halutaan että oma maidontuotanto lähtisi käyntiin, niin tietty se määrä yritetää siksi pitää pienenä.
Eihän vauva enää ime, jossei ole nälkä.. Ja sitten suututtaa kun väkisin tungetaan tissiä suuhun...

Ekat imetyskerrat ovat pitkiä, mutta itse olen aina ajatellut että eipä siinä sairaalassa makoillessa mihinkään kiire ole. Puoli tuntia menee ihan tuosta vaan, yleensä vauva ottaa torkut välillä.
Jos pieni saa kamalat tissiraivarit, niin mun mielestä ei oo mitään järkeä jatkaa, siitä tulee "tissikammo". Rauhotellaan vauva ja voi tarjota vaikka tuttia ja yrittää hetken päästä uudestaan.

Pahin vaihe on kun rinnanpäät ovat ihan hellänä ja usein jopa rikki. Silloin vaaditaan oikeaa siissiasennetta ja tahdonvoimaa. Imetysasennon vaihtaminen auttaa, imettää voi vaikka vauva kainalon alla. Istuallaan vauva toisen rinnan alla, maaten alemmasta rinnnasta ja maaten ylemmästä rinnasta, pystyasennossa vauva repussa/liinassa... Väärää imetysasentoa ei ole olemassa!! :attn:
Bebanthen, lansinoh(olikohan oikein) ja ilmakylvyt ovat nannaa rikkinäisille rinnanpäille!

Ihan alussa imettäessä tulee aikas napakoita jälkisupistuksia, jotka muuten pahenee lapsi lapselta.. Ihan kauhulla oottelen..... :x

Tää on mun lempiaihe, voisin keskustella imetyksestä tuntitolkulla =)
Itellä imetys on alkukankeuksien jälkeen lähtenyt hyvin käyntiin ja oon nauttinut valtavasti sen helppoudesta. Kaikki pojat ovat saaneet rintaa reilun vuoden ikäiseksi, oisin halunnut imettää pidempäänkin, mutta ovat itse lopettaneet.
Esikoista täysimetin 6 kk:n ikään asti, keskimmäistä 4kk ja nuorinta 4,5kk, tavallista maitoa aloin tarjota kaikille mukista hieman alle vuoden ikäisenä. Nyt tarkoituksena, mikäli kaikki menee putkeen, olisi taas tuo 6kk:n täysimetys.

Nuorimmaisen sektion ja ison koon vuoksi, hän sai lisämaitoa pullosta sillä aikaa, kun olin heräämössä odottelemassa tunnon palaamista. Se oli ihan järkyttävä pettymys minulle, tunsin että minut oli petetty, kun en saanut tarjota hänelle ensimmäisiä maitopisaroita! :eek:
Onneksi maidon tarjosi sentään isä.. Kaksi ensimmäistä päivää hänelle oli pakko antaa imetyksen jälkeen tuo pari milliä, koska sokerit olivat aika alhaiset. Sekin harmitti kauheasti, mutta sittenkun maito nousi, sitä tulikin sitten mielin määrin eikä lisämaitoa enää tarvittu
Tässä yksi syy, miksi haluan alatiesynnytyksen. Saan vauvan heti rinnalle syntymän jälkeen

Olisin itsekin halunnut luovuttaa maitoa, mutta lääkitysteni vuoksi en ole pystynyt.

Pakastimeen on tullut lypsettyä mahdollisia menoja varten ja viimeksi ihan että pojat ovat saaneet kokeilla vauvan syöttämistä pullosta..
Oon niin laiska etten jaksaisi kyllä mitään pullojen pesua ja keittämistä. Imettää voi missä vain, eikä tarvi miettiä pullon lämmitystä.. Ruoka on aina oikean lämpöistä ja hygienisesti tarjolla.
Mutta en mitenkään paheksu niitä, jotka valitsee pulloruokinnan :saint:

Nyt lopetan tänän romaanin tähän.... ;)

:wave: Puskajussi ja Onni 30+1 :heart:
 
Tuosta silityksestä, mä olen jo kerinnyt sitäkin stressata kun mua ei voisi vähempää kiinnostaa koko homma ja olen jo kauhulla ajatellut sitä kasaa vaatteita mistä mun pitäis selvitä :kieh: Onneksi täällä on muitakin, jotka ajattelee samalla lailla ja teitäkin jotka jättävät koko homman välistä. Voin siis hyvällä omallatunnolla tehdä samoin :saint:

Hyvää päivänjatkoa kaikille :wave:

Sähikäinen ja Nöttis 27+2 :heart:
 
Huomenta Mammat!

Ihana tuo Puskajussin imetysromaani :) Siinä oli kyllä harvinaisen paljon asiaa! Samoilla linjoilla mennään :) Meillä on kaikki lapset saaneet lisämaitoa ihan ensimmäisinä päivinään jostain syystä: kaksoset oli pieniä, Hertta ja Taimi ovat olleet lastenosastolla ja siellähän lisämaito on yleinen käytäntö. Tämä ei kumminkaan ole haitannut imetystä pätkääkään. Halusin vielä sanoa, että aina lisämaito ei vaikeuta imetyksen aloittamista. Lypsän kyllä ahkerasti heti ensimmäisistä päivistä lähtien, että maidon tulo lähtisi paremmin liikkeelle ja vauvat saisivat jokaisen tipan talteen. Jos lypsätte alussa ja maitoa tulee vaan muutama milli, niin älkää luovuttako. Niin se vain menee. Millit saa hyvin huuhdeltua pullon pohjalta vauvalle. Nämä ohjeet siis siihen tapaukseen, että lisämaitoa on annettava jostain syystä.

Sitten on toinen juttu mistä haluaisin mainita... Eli en halua pelotella taikka mitään, mutta asiasta mielestäni puhutaan liian vähän. Eli jos teillä tulee loppuraskaudessa jatkuva supistus ja kipua mahaan, niin menkää välittömästi sairaalaan. Mieluummin ambulanssilla. Istukan irtoamisen oireista ei puhuta useassakaan neuvolassa ja siinä tapauksessa on minuuteista kyse. Tämähän on tosi tosi harvinaista, eli ettehän nyt ala panikoimaan! Mulla selkein oire oli jatkuva supistus ja kova kipu ylämahalla (voi tulla sivuunkin) . JOs verenvuoto ehtii alkaa, niin sitten on jo todella kiire. Mulla onneksi alkoi vasta sairaalassa ja Hertta saatiin masusta kun olin ollu 30 minuuttia hospitaalissa. Onni onnettomuudessa!

Täällä marjasavotta oikein urakalla päällä. Vadelmia on laiteltu moneen muotoon säilöntään. Monena vuonna on tullut 200 litraa :eek: Muutaman päivän päästä alkaa Mehu-Maija laulamaan ja omppusouvinki on vielä jäljellä. Kyllä näillä +33 asteen helteillä tarkenee touhuta :LOL:

Kaikkea Hyvää,

Noora ja Vilja 27+2
 
Imetys esikoisen kohdalla ei onnistunut ollenkaan,koska hänellä oli suulakihalkio pehmeässä osassa. Osa kätilöistä yritti pakottaa imettämään ja vauva huusi nälkäänsä,olin ihan raivona. Lypsin ja lypsin..tuli muutamia tippoja,tissit ihan kivikovina koko ajan. Kotiinkin vuokrasin sähkökäyttöisen lypsykoneen. Olin asiasta aivan ressissä ja lopetin touhun 10 päivän jälkeen. Lisämaitoa tyttö sai eka päivästä alkaen,kun joutui teholle alhaiseten sokerien vuoksi. Nannilla on neiti kasvanut vauva-ajan ja hyvin kasvoi.
Nyt toivon imetyksen onnistuvan :)

Mua on varoteltu verenvuodosta,kun istukka on niin alhaalla. Sanottiin et heti sairaalaan jos vähänkin tulee vuotoa,jos runsaampaa niin ambulanssilla,omalla autolla ei saa lähteä. Onneksi vielä ei ainakaan ole tullut tippaakaan verta.

Eilen peilasin vatsakumpua ja huomasin entisten raskausarpien tummuneen ja uusiakin tulleen :/ En kyllä ole rasvannut kumpua kertaakaan,olen maailman laiskin käyttämään voiteita mualle kuin naamaan :/

Nyt hellepäivää viettämään :)

t 77 ja pikku-ukko 29+3
 
Kyllähän se imetys oli melkoista taistelua. Minulla kyllä riitti maitoa, mutta nännit olivat väärnänmalliset eli ei oikein kunnolla mihin tarttua. No sain sitten heti laitoksella rintakumin ja sillä mentiin 8 kuukautta. Välillä yritin eroon siitä, kun jotkut pelottelivat maidon loppuvan rintakumilla.

Alussa täydellinen unettomuus (ei yhtään unta moneen yöhön) heikensi herumista. Lopulta hain lääkkeet nukkumiseen (opamox tarvittaessa, sitä voi imettäessä ottaa), ja unistressin loputtua alkoi nukkuminenkin sujua ilman lääkkeitä. Rohkaisenkin pahasta unettomuudesta kärsiviä ottamaan asia esille neuvolassa tiukoin sanakääntein. Kokemuksesta sanoisin, että neljän tunnin yöunilla vielä pärjää, mutta alle kolme on liian vähän. Ja mä olen normaalistikin vähäuninen eli seitsemän tuntia riittää hyvin. No kun uniasiat saatiin kuntoon, alkoi maitoakin tulla. Yösyöttöihin silti otin lisäavuksi pullon, koska nukkumisrytmin saaminen kuntoon oli ensiarvoisen tärkeää.

Yhteenvetona voisin sanoa, että kaikki ne pelottelut maidon loppumisesta, jos käyttää rintakumia tai antaa korviketta, ovat omalla kohdallani olleet turhaa pelottelua. Pahinta on mielestäni se, jos äiti stressaa eikä nuku tarpeeksi. Siihen se heruminen todennäköisemmin loppuu. Näin ainakin minulla. Kahdeksan kuukauden jälkeen lapsi alkoi vain nauraa rinnallle ja sylki sen pois suustaan. Siihen loppui minun imetykseni. :LOL:
 
Lääkärinlassa tänä aamuna kaikki ok, ei kummempaa. Hb 119, ei lisärautaa vielä. Paineet normit, samoin paino. Syke 142, kohdunsuu kiinni. Verikokeeseen passittivat, kun suvussa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Samoin pissat pitää kuskata labraan, kun joku arvo hieman koholla. Mut en stressaa noista, toiminpahan vain ohjeiden mukaan...

Silittää en aio kuin korkeintaan huvin vuoksi jotain. Viikata aion esikoisen valikoimista soveltuvat esille valmiiksi johkain laatikkoon, jotta on sitten helppo aloitella.

Ihana Puskajussin kertomus. Ja samaa mieltä olen Thymen kanssa siitä, että äidin rento asenne ja lepääminen ovat ensiarvoisen tärkeitä alun sujuvuuden kanssa. Kannattaa tsekata

http://www.imetys.fi/itu/index.php

ja

http://imetystukilista.net/sivut/index.php

...näistä oli ainakin itselleni iloa esikkoa odotellessani ja asioita kelaillessani.
 
huomenia kaikille...

kysäsisin painogallupin muodossa että paljonko painoa on tullut tähän mennessä...?

Täällä eka neuvolasta +10kiloa ja kokonaisuudessaan +14 kiloa...jospa se painon nousu nyt hiljalleen hiljenis :$ uskaltaakohan toivoakkaan.....Huomenna neuvola heti aamusta joten sittenhän sen taas näkee. samalla saan sitten sokerirasituksen tulokset, tiistaina siis kävin siellä.

Vatuista: täällä kanssa eilen niitten kanssa hikoiltu ja alkas olla jo pakastimeen saakka, mehumaijaa pitäs alkaan kasata ja pestä kanssa...mustikat on kadonnu jonnekkin? se mitä löytyy on NIIN pientä marjaa ja pieniltä alueilta....onneks pensasmustikka näyttää antavan tänäkin vuonna hyvän sadon. Saadaan ees jotain mustikkaa..mansikkaakin on pakkasessa kohtalaisesti hja raparperiä PALJONi puolukkaa vielä viimevuotista....Nooh, se omppuruljanssi täälläkin vielä eessä, ja viinimarjat....

synnytyskammoinen, Neila rv 28+3

ps. onko jollain vielä vanhempainraha päätös saamatta? täällä odotellaan edelleen koska halusin 13.8 maksettavan palkan huomioitavan noihin edellisen 6kk tileihin....ja työnantaja tarjos et perusin kesäloman ja ottasin rahana mutta en mä enää taida, vaikka kiva lisä siitä taas ois äippärahaan tullutkin :D Summa hieman mietityttää, eli millaisilla rahoilla sitä onkaan ensi vuosi selvittävä..onko joku pienentäny esim lainanlyhennystä...kun mulla menee asuntolainaan esim. 700e/kk ja miehen kanssa yhteensä siis lyhennetty 1500e/kk....en taida ihan pystyä tuohon :snotty: toisaalta esikoinen lähtee kouluun ja yhdet hoitomaksut sitten jää myös pois..

mites muut...??
 
Mulla on päätös vanhempainrahasta saamatta. Kun katotaan kans ne 6 kk:n tulot ja mulla ainakin palkkatomisto lähettää päivää ennen kun äippäloma alkaa tiedot. Kun äippäloma alkaa 30.8 ja tulot piti ilmottaa 29.8 asti. Mulla on palkkapäiväkin 30.8 ja palkka vähän vaihtelee kun saan kk-palkan lisäks tulospalkkioo. Mut mä saan työnantajalta sen 3 kk:n palkan ensin, joten sen takia ei tolla päätöksellä niin kiire, sen ehtii siis sitten kun äippäloma on alkanu.

Meillä on noi lainalyhennykset varmaans amaa luokkaa kun teillä Neila. Sen ajan lyhentelen kun saan isompaa rahaa, mutta kun jään hoitovapaalle niin meillä on aiemminkin lyhennyksistä vastannut mies. Me ei olla kk-erää pienennetty, toki se kannattaa jos ei toinen pelkästään voi lainaa lyhentää. Mä en niin tarkkaan miehen tuloja tiedä, ilmeisesti sen rahat riittää ihan hyvin vaikka lyhentää yksin lainaa :saint: Me ollaan pärjätty hyvin, mistään ei oo sen kummemmin tarvinnut tinkiä. Kun ei me ulkomailla matkustella muuten kaan tms. Normaalia elämää kotona ja kunhan saadaan toi talo valmiiks niin ei varmaan koskaan lähetä sieltä mihinkään :LOL: rahat on sitten kiinni siinä ja siellä olla möllötetään :D

Joko nää ilmat viilenee huomenna. Tuskaa!! Eilinen ilta oli paha, jalat oli kun tulessa. Sitten uitin niitä kylmässä ämpärissä ja siitä kylmästä ärty sitten iskias. Imuroin, sitten supisteli loppuillan. Aamulla heräsin kauheeseen päänsärkyyn.


Iltapäivällä lääkärineuvola, palaan kuulumisiin sitten. On ainakin noita vaivoja mistä valittaa :kieh:



Zeena 30+4
 
Huh hellettä :headwall:

Painosta sen verran, että 15 kg on tullut ja tuskin se tähän jää...liikun/lenkkeilen paljon ja syönkin terveellisesti, mutta niin sitä vaan kertyy. En jaksa pahemmin asiaa murehtia, koska ei ole oikein mitään mitä voisin tehdä toisin.

Nyt on vaan alkanut lonkka pahasti vihoittelemaan ja kävelemisestä on tullut aika tuskaista. Lenkillä meinaa itku tulla kun sattuu ja välillä ihan housujenkin pukeminen on hankalaa, kun ei voi varata painoa kipeälle lonkalle. Onko muilla ollut vielä tälläistä ongelmaa? Neuvolassa kesäsijainen ei osannut sanoa asiaan mitään - sanoi että johtuu varmaan tästä raskaudesta ja totesi että "uiminen voisi olla hyväksi, mutta enää näillä viikoilla ei kuitenkaan kannata uida, joten ei voi mitään"...

Äitiysrahakausi minulla alkaa 13.8. eli valitsin sen 50pvä ennen LA. Ihan sillä, että kun suoraan opinnoista äitiysrahalle jään, niin minimirahaa saan sitten kuitenkin...Pienellä sitä joutuu pärjäämään, kun mieskin opiskelee, mutta onneksi on lapsella ihanat isovanhemmat keneltä voi apua tiukan paikan tullen pyytää :) Ja toisaalta tämä ei sinänsä nykyistä opiskelijan tulotasoa hetkauta suuntaan tai toiseen....mutta tietenkin on huomioitava että meitä sitten kahden sijasta kolme :heart:

Muuten kaikki vallan mainiosti - kova on tämä lapsukainen touhuamaan ja iskuja satelee yötä päivää. Liikkeet näkyvät jo ulospäin ja on ihan hassua seurata kun oma maha venyy sivulta toiselle ja nyrkkiä ja jalkaa yritetään saada nahan läpi isketyksi...

Laura ja ihanuus 29+3
 
Taysissa käyty ja sairauslomalle jääty. Aloitettiin vain iltainsuliini, kun lupasin skarpata ruokavalion suhteen. Neiti on kookas. Painoarvio 1,9 kg eli vastasi viikkoja 31-32, jopa 33.
Kyseli, että onko isä isokokoinen. No, ei ole päinvastoin. Ilmeisesti sokeri jo tehnyt tehtäviään, mutta oli kyllä muutkin arvot yläkantissa kuin vartalon ympärys. Parin viikon päästä menen kontrolliin. Niin raivotarjonnassa oltiin ja vilkkaasti liikuttiin ja sen kyllä tuntee. Mahdotonta möyrintää.

Minulla kaksospoika painoi vain 1960 g viikolla 36+1. Hänellä oli kyllä tuollainen kalvokiinnitteinen napanuora. Tämänpäiväinen diabeteshoitajakin tuumasi, että oli hyvä, että kesti. Olisi voinut irrota missä raskauden vaiheessa tahansa ja etenkin alatiesynnytyksessä. Tällainen ei edes näy ultrassa.

Discovery 29+4

 
Mitä mitä ihmettä, että "enää näillä viikoilla ei kuitenkaan kannata uida"? Ei mulle vaan ole sanottu neuvolasta mitään. Kohdunsuu tosin on kiinni, vaikuttaako asiaan? Ite ainakin olen uinut joka välissä ja tänä iltanakin ollaan menossa iltauinnille hellepäivän päätteeksi. Ei ole tullut mitään "oireita". Kysyin asiasta nlasta joskus viikkoja sitten, enkä ole ajatellut, että pitäis lakata, jos kaikki on ok/tuntuu hyvältä. Kertokaa, jos tietoa!

Jolian 28+1
 
Jolian, esikoista odottaessa sain kanssa ohjeet että näillä viikoilla voi alkaa ne paikat aukeemaan pikkuhiljaa ja sitten on suora reitti pöpöille yläsuuntaan jos käy uimassa "likaisissa vesissä". Neuvolalääkäri jos on kattonu että paikat kiinni, niin vielä uskaltanee mutta jossain vaiheessa kannattaa alkaa himmaileen.

Kuulkaas, mulle alkaa tää helle jo riittää. Onneks huomiseksi on helpotus tulossa, ainakin Treen suunnalle vettä luvattu ja vähän "viileämpää" eli 25 astetta. Naama koko ajan hiestä märkä vaikkei tee mitään...

Discovery, hyvä että pääsit siis katsomaan tilannetta! Mulla ens viikolla alkaa pistely myös, ei pysy enää aamut kuosissa. Ja hei muuten, kun sulle tulee sanelu sieltä Taysista, katso että ne on siinä laittanu samoja lukuja kun suullisesti aikavarauksella, nimittäin mulla oli nyt tosi suuria virheitä ed. kerrasta. Aion kyllä ottaa puheeksi ens viikolla ja pyydän tekemään korjaukset, koska ne on sitten ne dokumentit mitä seuraava lääkäri taas katsoo... Mulla oli siinä sanelussa väärin mm. sikiön paino, kohdunkaulan tän hetkinen pituus ja sikiön tarjonta.. Mielestäni aika oleellisia asioita kumminkin jatkoa ajatellen.. :kieh:

Esikoinen torkuilla ja illaksi/iltapäiväksi oon täytelly sillä valmiiks uima-altaan ja toivon että se saa siitä viihdykettä loppupäiväks. Ite ei juurikana virikkeitä jaksa kehitellä näillä kuumuuksilla. On vähän tiukkaa noi leikit hiekkalaatikollakin kun ei oikeen saa kyykittyä enää. Kyllä se vatta vaan on komia nääs! :heart:

Tsemppiä meille kaikille!

Keukeu ja Tirppi 29+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Alkoholi ja Imetys ihan surutta voi imettää vaikka juodessakin, ja imettää voi niin kauan kuin lapsi pysyy turvallisesti käsissä. Näin sanotaan imetystukisivuillakin. Se alkoholin määrä mikä maitoon menee, on niin pieni että d-vitamiini tipoissakin tuppaa olemaan enemmän alkoholia. Ja maidon pumppaaminen pois on turhaa (ellei sitten halua helpottaa vain omaa olo, kun vauva ei ole lähellä ja rinnat on pinkeenä maidosta/ ei ole kykenevä enää imettämään)
SIIS HUH HUH MITÄ TEKSTIÄ!!
Olen nähnyt niin monta alkoholistiperhettä, että en voi sanoa, kuin että ei tsiisus sentään!!
Näin meitä kannustetaan siis juomaan ihan surutta lasten nähden ja vielä imettämään pullo toisessa kourassa!

(kommenttini ei ole Menhitille, vaan imetyssivuille, josta tämä teksti on löytynyt!)

Bubbeli 28+0



 
:wave:

Discovery!
Millä käyrällä sulla meni vaavi?

Mulla oli eilen painoarvio (27+6) 1240g, kahdessa viikossa oli tullut noin 300g. Laskettiin miehen kanssa eilen, että vauva on noin 4,7kg syntyessään, jos näillä mennään.
Käytettiin "erittäin tieteellisetä" laskukaavaa:
10vkoa jäljellä
ensimmäiset 5vkoa vauva kasvaa 200g/vko = 1000g
viimeiset 5vkoa vauva kasvaa 500g/vko = 2500g
1240+1000+2500= 4740g
Noh, tuossahan ei ole mitään tieteellistä, mutta kunhan vitsailtiin :LOL:

Ja tiistaina taas ultraan ja lääkäriin, kun eilen meinasin joutua jäämään sinne sairaalaan.. :/ Ihanaa ravaamista!
Bubbeli 28+0

 
En minä Bubbeli huomannut mitään käyristä kysellä. Lääkäri vain totesi, että iso on vaikka mitenkä mittaisi. Onneksi on tuo kontrolli jo 12.8. Toisaalta ei nuo "ennustukset" aina niin pidä paikkaansa, kuten tässä onkin jo todettu. Odotellaan seuraavaa mittausta :).[
 
bubbeli: Minustakin toi teksti oli vähän hmm.. arvellutavaa. Itse en imettäisi jos olisin nauttinut alkoholia. Nommaalikokoisella ihmisellä yhden alkoholiannoksen poistuminen kestää elimistöstä n. 4h, joten siitä laskien olisin imettämättä, jos joisin. Itte en ymmärrä tota alkoholin kittaamista muutenkaan, tosi vähällä käytöllä yleensäkkin...

Mutta jos haluat vähän tieteellisempää laskukaavaa, niin tässä linkki:
http://www.tekay.fi/chart/efw.php
Muillekkin kiinnostuneille :)

( * ): Kuuma on ja vaivoja on. Ärsyttää kaikki! Murr ärr.

Onneks on myös ihania asioita ja ihmisiä elämässä, kuten pikkuvaatteiden pesu ja hypistely sekä kampaaja, jonka äiti mulle varas synttäripäiväksi ens viikolla :) :heart:
Ens viikolla meen ostamaan vauvalle loput mitä puuttuu (vaipat jne) ja sitten vietän synttärit ja syön paljon kakkua B) Ei paljon paranis syödä, painoa alkanu tulla kilo viikossa :eek: Vähän harmittaa (PALJON ) että mies ei pääsee kotiin melkeen kuukauteen, missaa siis synttäritkin...

Painogalluppiin: Lähtöpaino 58kg -> nyt 71kg eli 13kg jo kertynyt. Toivottavasti vähän hiljentyis toi painonnousun tahti, ei ihan tarttis kiloa paukkua per viikko! Muuten oon kyl ihan tyytyväinen tohon määrään, jos jäis alle 15kg hmm? :) (aina voi toivoo... ) Turvotusta kyllä on tullu, osa siis varmaan ihan nesteitä...

Voimia kaikille! :hug:

Lara 32+0 :heart:
 
Lääkärissä käyty.

Kaikki edelleen ok, supparit ei oo saanu mitään aikaseksi. Hyvä niin. HB oli 115, ihan kohtuu hyvä siis. Verenpaine oli kans ok, pulssi tosin huiteli lähellä sataa. Mutta nyt on ollu taas tykyttelyä ja tänään varsinkin siis tosi huono päivä.
Painoa oli tullut 533g/viikko, yhteensä on tullu nyt 10 kg. Voi kun sais ton painon nousun vähän hitaammaksi :saint:
Saikkua sain äippäloman alkuun asti. Mutta täähän ei siis tarkota että näin käy. Maanantaina meen sitten työterveyslääkärille, katotaan minkä verran se kirjottaa. Mut neuvola oli tätä mieltä. Ihan pyllystä tää saikkulappujen hakeminen sielät ja täältä. Joudun menemään ihan oudolle työterveyslääkärille, en siis yhtään tiedä miten se suhtautuu. Voi olla että siltä irtoo vaikka viikko :eek:
Saa siis stressata vielä maanantaihin asti. Ja töihinkin pitäis ilmoittaa etten tuu, jotenkin vaikee soittaa sille esimiehelle |O Ei oikein oo hyvät välit...

Nyt meen tuulettiman alle makaamaan. Nousi vielä kuumekin, taisin siis saada lapsilta tartunnan. Olo on ihan kauhee |O

 
Mä en ees nyt lukenu noit alkoholisuosituksia, mutta mä imetysaikana otin pari kertaa yhen siiderin niin et otin sen heti ku oon imettäny ja vauva menny unille, et tuli yleensä se 4 tuntia väliä, joskus vähä vähempi, mut en kuitenkaa jättäny imetyksiä välistä. Kerran taisin imetysaikana ottaa enempi, mut sehä oli sit kaverin luona joten vauva tiesti sai etukäteen pumpattuu tissimaitoo sillo sen illan/yön ja seuraavan aamun.

Painoo mulle on tullu 9kg, ihan samoissa menee ku esikoista oottaessa.

Mä oottelen innokkaasti ens viikon lääkärineukkuu, lähinnä et on hemppari noussu (viimeks oli 96) ja et pääsee puhuu sen terkkarin kaa siit painoarvioultrasta et sais semmosen jossai vaiheessa ku pelottaa kuin iso tää oikee on.

MissHappy rv 29+3 <3
 
Onpa tosiaan mukava näin ensikertalaisena lukea vähän kokeneempien kokemuksia imetyksestä, kiitos teille :flower:

Täällä toinen neuvolalääkäri takana
verenpaine 106/69
HB 122 ei tarvita lisärautaa
vauvan syke 155
sf mitta 26
painoa tullut 365g/viikko

painogalluppiin Täällä tullut nyt ekasta neuvola käynnistä tasan 2 kg ja ennen raskautta olleeseen painoon joku 2-4kg en ole oikein varma paljon painoin silloin (onnistuin lihoomaan siinä vauvaa yrittäessä kun tuli vähän suru herkuteltua kun ei mitään kuulunut) :ashamed:

Ai niin kodun kaula ei ollut lyhentynyt ja kohdunsuu oli hyvin kiinni ja kiinteä eli ei ole mitään hätää noiden suppareiden kanssa, laittoi tosin lähetteen vielä labraan että katotaan ettei pissitulehdusta ole kun on vähän epämääräisiä oireita välilä ollut.

Zeenalle tsemppiä toivottavasti saisit kunnon saikut sieltä työterveyden puolelta, ihmeellistä kyllä tommoinen useasta paikasta saman saikun hakeminen :/

R ja pyöriäinen 26+2 (täällä öttiäiselle annettu uusi nimi kun hyörii ja pyörii nii paljon että ei sykkeen kuuntelukaan meinaa onnistua! ) :D
 
heipähei!

täällä tänään jouduttu osastolle,valkuaiset pikatestissä ainakin kahdella plussalla. Verenpaineet huitelee taivaissa lääkityksestä huolimatta, joten saas nyt nähä, kuin kauan tätä Irmeliä vielä saan masussa pitää..tänään aloitettiin vuorokausivirtsan keräys, et siitähän sen kokonaisuudessaan näkee. Nyt on sormet ja varpaat ristissä, ettei myrkytys ainakaan tosta pahenis :/

Anteeksi omanapaisuuteni!

-pokermama ja Irmeli 28+5-
 
Alkuperäinen kirjoittaja pokermama:
heipähei!

täällä tänään jouduttu osastolle,valkuaiset pikatestissä ainakin kahdella plussalla. Verenpaineet huitelee taivaissa lääkityksestä huolimatta, joten saas nyt nähä, kuin kauan tätä Irmeliä vielä saan masussa pitää..tänään aloitettiin vuorokausivirtsan keräys, et siitähän sen kokonaisuudessaan näkee. Nyt on sormet ja varpaat ristissä, ettei myrkytys ainakaan tosta pahenis :/

Anteeksi omanapaisuuteni!

-pokermama ja Irmeli 28+5-

:hug: :hug: Voi hurja! Nyt lepoa ja positiiviset ajatukset!
Toivottavasti tilanne ei menis ainakaa pahemmaks...
Voimahaleja!!
 

Yhteistyössä