~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

fannie
Mä varmaan nostasin äläkän tommosesta opettajasta...
Jaksamisia sen puupään kanssa :hug:

Vakuutuksista...
Ei otettu esikoiselle ja meillä se oliski ollu ihan turha. Kertaakaan ei ole tarvinnu lääkärissä pojan kanssa käyä. Muutenki sairastellu tosi vähän :)
Eri juttu jos esikoinen olis sairastellu paljon niin sitten varmaan otettas tälle toiselle mut siis ei oteta sitä vakuutusta tälle toisellekkaan.

Hankinnoista...
Tosiaan samoilla linjoilla Matildan kanssa et ennen vauvan syntymää ei kannata kaikkee mahollista hankkia. Toiselle joku tosi hyödyllinen härpäke voi olla toiselle täysin turha. Sitten käytännössä näkee mitä tarttee ja mitä ei :)

Esikoisen aikana ite huomasin hyödyllisiksi hankinnoiks:
*Harsot! -> Niitä meillä kulu paljon
*Itkuhälytin
*Maidonkerääjä -> Toinen tissi suihkus aina imettäessä
*Liivinsuojat -> Niitten käyttö loppu vasta sillon ku esikoinen oli 10kk

Kestoliivinsuojia ostin esikoista oottaessa mut jäivät lähes käyttämättä ku ne kastu heti läpimäriks... Missä vika? Olisko niitä pitäny pestä hulluna ennen ku ne alkaa toimimaan? :confused:

Esikoisen ajoilta viisastuneena ajattelin hommata:
*Hyvät imetysliivit päivällä ja yöllä!
*Imetystyynyä kaipasin esikoisen aikaan minäkin :)
*Imetystoppeja ja muita imetystä helpottavia vaatteita :)
*Tumpulliset bodyt / ohuet erilliset tumput
*Lämpöpussi! -> Paljon helpompi autoillessa ku haalari, vauvakaan ei tuskastu takapenkillä kuumissaan ja helpottaa pukemista :)

Turhiks hankinnoiksi meillä osottautu:
*Kantoliina ja kantoreppu -> Esikoinen ei kummassakaan viihtyny. Kantoreppu oli jotenki huonoki ja sen ajattelin myydä pois. Kantoliinan ajattelin jättää vielä ja kokeilla jos tää toinen siinä viihtys.
*Pikkuset hupparit ja housut -> Huput oli aina tiellä pukiessa ja helma nous korviin. Kätevämpiä niiden sijaan oli haalarit.
*Pikkuset sukat -> Jäi meilläkin käyttämättä...


Poks! 17.viikko alko :heart: Masukuvaa otin tän päivän kunniaks :) Rakenneultra meillä on 16.5, siihen tuntuu olevan vielä ikuisuus...

Talvicci ja Torsti rv.16+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci Noista kestoliivisuojista kaksi vaihtoehtoa: ne kannattaa ensinnäkin pestä sellaisella erilaisella pyykinpesuaineella (saa ihan marketeista ja on hinnaltaan samaa luokkaa kuin muutkin pyykinpesuaineet, käy myös kirjopyykille) joka estää sitä imupintaa "umpeutumasta". Todennäköisempänä pidän kuitenkin, että sinulla maitoa vaan tuli niin paljon, että imukyky ei riittänyt :) Itse kun ompelin, niin noissa varhaisissa suojissa varsinkin sai olla 3-4 kerrosta imua ja silti pari kertaa päivässä vaihtaa suojaa, myöhemmin ritti 1-2 imukerrosta.
 
Fannie: Huh, melkonen opettaja sulla siellä koulussa :O Ei muuta kun kovasti kestämistä ja tollaset löpinät saa kyllä samointein päästää toisesta korvasta ulos

Vakuutuksesta: Otetaan, mutta aika satavarmasti haetaan se vasta vauvan syntymän jälkeen. Muillakin lapsilla on vakuutukset, esikoisen vakuutusta on käytetty ja huoletta käyty yksityisellä, kakkosen vakuutusta ei ole ollut toistaiseksi tarvetta käyttää. Mutta hyvä kun on olemassa.

Nukkumisesta: Esikoisella on oma huone tällähetkellä (vielä pienen hetken) ja me muut sitten nukutaan tilapäisesti jopa eri kerroksessa, kuopus meidän sängyn vieressä, ehkä metrin päässä.
Mutta kun tässä meidän remontit etenee, niin saa tuo esikoinen meidät kaikki vaivoikseen tuohon huoneeseensa siksi aikaa kun remontti on valmis. Sitten siirrytään kaikki yläkertaan, siellä on sitten lapsille omat huoneet, vauva tulee sitten nukkumaan meidän vanhempien huoneeseen. Jää tuo huone sitten lasten leikkihuoneeksi, mikä on nyt pojan huoneena.

Nukkumisasentoa täälläkin on kovasti haettu, mä rakastan mahallaan nukkumista, vaan enään en "uskalla" nukkua mahallaan, että melkosta pyörimistä on vielä ennen kun tottuu uuteen asentoon.

Meillä on kolmikerroksinen omakotitalo ja yläkeraan juuri remontoidaan meille kaikille makuuhuoneet, muut tilat on sitten kahdessa alemmassa kerroksessa ja tästä päästiin kiertotien kautta niihin hankintoihin...

Eli mä aijon nyt ostaa tälläisen Babyidea - Koala - vauvan riippumatto
Syystä että, kun tosiaan makuuhuoneet on ylhäällä, niin haluan että vauva voi ottaa niitä pikkutirsoja sitten tässä missä muutkin ollaan, on itselle helpompaa. Ei tarvi sitten rampata kokoaikaa kerrosten väliä. Toki vauva nukkuu sitten ulkona ja omassa sängyssäänkin.

Itkuhälyttimet on ollu meillä tärkeät, johtuen eri kerroksista, voi itse olla alhaalla jos vauva on ylhäällä nukkumassa, tai kun vauva on nukkunut ulkona, niin ei oo sitten tarvinu kytätä kokoaikaa

Manducan hankin kakkosta odottaessa ja oli toisen lapsen kanssa hyvä, esikoisen kanssa sitä en osannut kaivata, vaikkakin olis silloinkin ollu varmasti hyvä hankinta niin olis voinut tehdä vaikka metsäretkiä jne..

Itselle tärkeitä on ollu myös rintapumppu (sähkökäyttöinen) ja imetystyyny

Eipä muuta tähänhätään tule mieleen :)

Sykkeistä: Meillä sykkeillä ei ole ollut merkitystä sukupuoleen, tai siis molemmilla on ollu suht samanlaiset sykkeet alusta loppuun, ehkä tytöllä hieman hidastui sykkeen tahti loppuakohden, mutta ei niin huomattavasti, että olisin niiden perusteella voinut veikata jompaa kumpaa.

Sitten ON..
Kävin eilen sokerirasituksessa :x Jotenkin oli muuttunut tuo käytäntö täälläpäin siitä miten sinne mennään, koska aikaisemmin oon käyny vaan kerran ja nekin suorittanu hyvin tuloksin ja vauvatkin on syntyessään ollu pieniä, toinen 2,8kg ja toinen 3kg. No enikeis, se litku oli taas vaihtanut makua, nyt se oli vasta jotain aivan kamalaa :| jotain vadelmalla maustettua kirkasta siirappimaista mönjää.. No tulokset soittelin aamulla ja ne oli loistavat, vaikkakin omasta mielestä paastoarvo olis saanu olla parempi.. mutta ne oli: paasto 4,8 ja tunnin arvo 5,8 ja kahen tunnin oli sitte 5,1
Mutta hyi yök, sinne pitää sitten mennä taas lähempänä 30 viikkoa, puistattaa jo valmiiksi se litku.
Mutta kestettävä se on, kiitos tämän ei niin rakkaan ylipainon : /

Olo oli jo hetken parempi, mutta nyt taas osa päivästä kuluu kakoen :x sais mennä ohi jo.
Ens viikolla oliskin sitte raskauden toinen neuvolakäynti...

Pohjaton ja mimi 14+ jotain
 
Viimeksi muokattu:
Ensiksi, paljon onnea kaikille hyviä uutisia saaneille taas! :)

Kiitos kaikille tsemppaamisista! Nyt alkaa jo helpottaa ja antibiootitkin vihdoin viimein Postafenin kanssa ovat pysyneet sisällä, ja kappas kehveliä, vointikin alkaa jo olla kohtalainen! :) Vielä onneksi saikkua on yli viikko ennen kuin tarttee lähteä töihin rasittamaan itseään.

Oletko muuten, pikkubertta, kokeillut Postafenia? Mulle kätilö suositteli sitä pahoinvointiin, ja mulla kyllä on auttanut. Primperanista ei mullekaan apua löytynyt! Postafenia saa ihan käsikauppalääkkeenä apteekista, täällä Oulussa Yliopiston apteekista kiskaisivat jostain tiskin alta, että ihan hyllystä ei löydy :)

Fannie, ihan kamala tuo sun opettaja! Tuli aivan raivo pintaan itselläkin kun luin nuita sen kommentteja sulle. Tosi ikävältä kuulostaa hänen asenteensa kyllä. Toivon sulle kovasti jaksuja. Kuulostaa, ikävä kyllä, todella katkeroituneelta ihmiseltä tämä opettaja. Onneksi päivä päivältä ollaan lähempänä kesää ja lokakuuta :)

HemMin, mukavaa että tosiaan töissä ovat ottaneet niin hyvin vastaan raskausuutisen :). Mua kanssa jännittää kyllä melkoisen paljon pomolle kertominen, mulla on määräaikainen työsopimus elokuun loppuun saakka tällä hetkellä, että veikkaan kyllä vahvasti, että ei mahda sopimus jatkua. Mutta toisaalta, muutama hassu päiväköhän siihen nyt jäisi ennen äippäloman alkua, että ihan sama. Ja luulen, että töitä joka tapauksessa on niin paljon kuin jaksaa tehdä meilläkin sitten kun äippäloma olisi loppumassa.

Mua kiinnostaa ihan hurjasti, miltä ne liikkeet tuntuvat! Kertokaapa lisää te, jotka niitä tunnette! Tuntuu ajatuksena niin mielettömältä, että omastakin mahasta tuntuisi jossain vaiheessa jotain möyrimisiä! :heart:
 
Yih, sokerirasitustesti on täälläkin edessä parin viikon päästä, saa nähdä minkälaista mönjää se täällä on. Edellisellä kerralla (eri paikkakuntakin) se oli kirkasta eikä maistunut oikein miltään.

Kuten sanottu, olen hävittänyt edellisten lasten jälkeen kaikki vauvatavarat joten ihan alusta lähdetään hankintojen osalta. Suurimman osan olen löytänyt nyt jo kirppikseltä kun vastaan on tullut, vaunut ainostaan hankittiin uutena.
Hyödyllisiä mun mielestä:
- kietaisumalliset bodyt ihan pienelle niin ei tarvitse pään yli pukea
- terälliset housut/potkarit/oloasut, koska vauva potki sukat aina pois
- imetystyyny oli käytössä vaikka oltiin pulloruokinnalla, niin ei tullut niska kipeeksi itsellä. Ja imetystyyny jalkojen välissä helpotti loppuraskaudessa nukkumista
- itkuhälytin, asutaan monessa kerroksessa
- kantoliina ja varsinkin isommalla vauvalla kantoreppu (meillä oli Ergo)
- sitteri. Meillä on vanha talo ja vetoiset lattiat.

"Turhakkeita"
- matkamallista tuttipullon/ruokapurkin lämmitintä ei tullut montaa kertaa käytettyä, ostettiin se kerran reissulle
- vauvan puuhamatto (kaaret jossa roikkui leluja) ei ollut mitenkään erityisen kiinnostava vauvan mielestä
 
Talvicci: Mäkin epäilen, että imuteho ei vaan riittänyt. Ainakin mun Ruohonjuuresta ostamat liivinsuojat oli aika ohuet, luulen, että niissä oli vain 2 kerrosta imua. Itse tehden toki saisi enemmän imutehoa, lisäksi kannattaisi imuna käyttää bambua tai hamppua, joissa on kankaista paras imuteho.

Sokerirasituksesta: Mä itsekkäästi päätin olla menemättä sinne näin alkuraskaudessa. Mua edelleen etoo aamuisin hieman, kun on tyhjä vatsa. Kuvotus iskee etenkin, jos joutuu pidempään odottamaan aamupalaa. Siihen kun lisää tämän murtuneen kylkiluun niin ei todellakaan tee mieli mennä kokeilemaan, oksennanko siellä rasituksesa vai en! :kieh: Yskiminenkin sattuu jo ihan tarpeeksi, en halua edes kuvitella, miltä oksentaminen tuntuisi. Menen sitten loppuraskaudessa, kuten viimeksikin.

Nukkumisesta: Mä onneksi tykkään nukkua eniten kyljellään, joten asennon löytymisessä ei ole ollut vielä ongelmia. Toki mahan kasvaessa pitää jalkoja ja sitä isoa mahaa tukea tyynyillä, mutta noin muuten nukkuminen on ollut ihan mukavaa puuhaa. :)

Liisikki: Ensimmäiset liikkeet on tosi hentoja. Ne sekoittaa helposti suolen pulputukseen ja ilmavaivoihin. Sellaisia aavistuksenomaisia hipaisuja, aivan kuin joku kutittaisi sisältä päin. Monet kuvailee niitä kupliksi mahassa, tai perhosiksi. Pikkuhiljaa ne vahvistuu, ja tulee enemmän sellaiseksi töytäisyiksi tai muljahduksiksi. Loppuraskaudessa erottaa jo ihan selvästi mikä on potku ja mikä on kädellä nyrkkeily. Vauvan pepun ja päänkin voi tunnustelemalla erottaa hyvin selvästi.
 
Fanniella kyllä aikamoinen opettaja :kieh: Mutta onneksi koulua ei ole enää hirveästi jäljellä tältä keväältä! Tsemppiä! Minulla opettajat suhtautuneet hyvin, ne keille on ollut pakko kertoa jo etten ole syksyllä tulossa. Eenemmän mua häiritsee luokkakavereiden kommentit, kaikki ei vielä tiedä, mutta osa on ihan että miten sä meinaat koulun sitten käydä?? Tarkoitus ei ole jättää opintoja kesken, vaan pitää välivuosi =) Ja kyllä nuo opiskelut sitten sujuu, kun itsellä vaan riittää motivaatiota =)

Pahoinvoiville jaksuja!

Tavaroista kaikista hyödyllisimmät oli mun mielestä:
- liivinsuojat
-imetysliivit ja -topit
- rintapumppu alussa (sai pahimman maidonnousun aiheuttaman tuskan pois pumpattua, ja välillä pääsi itsekseen jonnekin, kun sai maitoa pumpattua talteen)
- pumpustä päästäänkin ensimmäisten päivien ihan ehdottomaan hankintaan: keräkaaliin! Mulla meni rinnat niin kipeeks maidonnoususta ja vanha kätilö synnärillä neuvoi laittamaan viileät kaalinlehdet liivin sisään ja tuska oli poissa! :LOL: Oikeasti auttoi!
-meillä imetyksen epäonnistuessa sitten oli tarpeen erilaiset tuttipullot, joista löytyi vauvalle sitten sopivin kokeilemalla
-vauvalle kietaisubodyt, puolipotkarit, sukkahousut jne. helpot pukea ja riisua. yöpuvut sellaisia että sai haarasta auki, helpotti vaipanvaihtoa yöllä.
-harsot, kun puklua tuli paljon
-sitteri, asutaan vanhassa kerrostalossa maan tasalla, on viileät lattiat

Nyt mietinnässä on itkuhälytin, olisiko se meille tarpeen? Täytyy pohtia asiaa. Ja aiemmin jo mainittu ratas-ongelma, mihin ratkaisuun sitten lopulta päädytään, että saan molempia lapsia kuskattua paikasta a paikkaan b. Uusia vauvanvaatteita olen joitakin ostanut tulevalle vauvalle ale-rekeistä. Meillä oli todella vähän vaatteita vastasyntyneelle ja 62cm oli meillä aivan liian isoja, kun vauva olikin pieni syntyessään. Noita pieniä vaatteita olen nyt sitten jonkun kappaleen jo ostanut, kun on kohdalle sattunut.

Täällä meinaa nyt flunssaa pukata päälle :( Alkuviikosta oli se mahatauti itsellä, nyt kurkkukipua ja nuhaa :( Onneksi muut ei ole sairastuneet. Ensi viikolla on toinen neuvola, sitä odotellessa =) Nyt lähdetään mummolaan viikonlopun viettoon!

Hyviä viikonloppuja!

Nessu ja pieni 15+1
 
Moikka taas!

Neuvola soitti sokrutulokset ja olin aivan varma, että paastoarvo olisi koholla, joka olikin 6,1, mutta 1h ja 2h arvot olivat kohdillaan. Ensi tiistaina nla ja kuulemma alan jälleen mittailemaan sokereita kotona.. Tämä on siis tuttua nuorimmaisen ajoilta.

Hain myös äsken postin ja siellä odotteli Huslabin kirjekuori, jossa luki, että tulos on normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu. Ihania uutisia tälle perjantaille =)

Noista hankinnoista kun on täällä puhuttu niin olen säästänyt kaiken tarpeellisen, mutta 1 on aivan ehdoton ja se on sähköinen rintapumppu!!! Sain lypsää käsin niin paljon, että kiitoksia ei enään, joten jos niitä jostain saa niin yksi lypsykone mulle :LOL:

Mukavaa viikonloppua!

Muutosta & Helvi 12+6
 
Ihania uutisia täältäpäin! Kävimme tänään np-ultrassa ja kaikkki oli mainiosti! Siellä kovin huito ja viuhto ja pomppi :heart: Nt oli 1,2 mm ja pituus vastasi viikkoja (5,4 cm). Mitattiin ties mitä päämittaa, reisiluuta ja näin. Kaikki normeja. Seulojen kanssa tulokset normaaleja. Olen vain hieman onnellinen, kuten tuo kovin hymyilevä ukkelikin. :D Tämän kunniaksi laitettiin vähän parempaa ruokaa, että on sitten kermakanaa, kasviksia ja uusiapottuja.

Nyt on hyvä hymyillä, harkitsemme illaksi lähtöä anoppilaan noiden karvaisten lasten kanssa ja sitten otetaan kamera mukaan ja valmiiksi, ennen kuin pudotetaan pommi. Pitäsköhä ottaa jo valmiiks yhteyttä johki terveysalan-ammattilaiseen... voi olla anopilla sydänkohtaus lähellä:eek:

Hankinnoista, meillä haalitaan kasaan tutuilta mitä saadaan. Sit jos on tarpeeton, niin voidaan antaa takaisin tai pois. Tietty joitain asioita pitää saada uutena.

Voitte kuvitella kuin kiva mulla on olla töissä. Työhön kuuluu ilmaiset virvoitusjuomat (kaikki mitä tehtaassa valmistetaan eli 50 % suomen virkkareista) työaikana. En ole ku muuten vaan vetänyt smurffi ja muumilimukkaa... muut juo syystä sokerittomia. Hampaat tippuu ennen kesän loppua.:p

Carriina ja napero tarrasukka 12+1 (eilen poksui hienosti ja eka kolmannes ohi!!)
 
Joo onhan Pantsu tuo meidän opettaja aka törkee änmä :stick: Osaa kyl jees olla halutessaan :D Onneks 7 viikkoa enää, ei tosiaan tartte kesällä miettiä opiskelua :D

Enpä tiiä hankitaanko me vauvalle oikein mitään.. Siis :D Äippäpakkauksesta tulee kumminkn tavaraa, jonka on moni tuttu ja tuntematon hyväksi havainnut :) Mitään itkuhälyttimiä ei varmaan hommata, turhaa hifistelyä. Sitä paitsi on nin paljon kaikkea muutakin osteltavaa kun esikoinen kerran on, et tarvii katsoa mihin rahansa laittaa :) Kaukalo ja vaunut uutena, muut tulee aika lailla lahjoituksina ja lainaksi :D

Hohhoh, tänään ei ole oksennusta tullut :cool: Toivottavast ei tulekaan. Jäätävä väsymys vaan..

fannie ja örkki 13+4
 
Matilda-08, rakennusaika on todella rankkaa aikaa, varsinkin jos perhe tekee paljon itse. Yritä kuitenkin jaksaa, pyydä tarvittaessa kotiin apujoukkoja, kyllä se lopussa kiitos seisoo kun talo on valmis. Vaikka miehesi on paljon nyt pois niin hän tekee sen teidän perheenne vuoksi.

Edellinen raskauteni kävi ilmi siinä vaiheessa kun teimme miehen kanssa yhdessä talon perustuksia. Siinä sitä sitten huhkittiin lecaharkkojen kanssa imeskellen pastilleja pahoinvointia vastaan ja illat kuluivat sohvalla lopen uupuneena. Kotitöitä tehtiin kun ehdittiin :( Puolessa välissä projektia huomasimme, että sukulaismies, joka oli meillä siinä tavallaan pääurakoitsijana ja päävastuussa, ei enää ollut kiinnostunut koko hommasta ja se alkoi yhä enemmän kaatua meidän omaan niskaamme. Aikataulu alkoi pettää pahasti ja olimme jo ilmoittaneet edelliseen asuntoon irtisanomisajankohdan eli uuden talon oli pakko tulla siihen mennessä muuttovalmiiksi. Kamalia olivat ne illat, kun ollessani 37-38 viikoilla ahersimme iltahämärissä ukon kanssa huoneisiin lattialaminaatteja, jotta pääsisimme kantamaan huonekalut muutaman viikon päästä sisään. Konttailin ison mahani kanssa kovilla betonilattioilla ja olo oli nukkumaan mennessä sen mukainen. :x Synnyttämään lähtiessä olo oli helpottunut, oli pakko päästää irti koko raksasta ja toivoa vaan parasta että päästään läpi muuttotarkastuksesta ja onneksi siitä sitten päästiinkin. Vauva oli 2 viikkoinen kun muutimme. Oli aika selvää, että emme enää koskaan lähde rakennusprojektiin ainakaan osallistumalla siihen itse.

Vakuutuksista, meillä ei ole ollut yhdelläkään lapsella vakuutusta, olen katsonut että tämä normaali sairausvakuutus riittää. ja onneksi ovatkin kaikki olleet suht terveitä ilman allergioita yms. Nytkään emme siis ota uudelle tulokkaalle.

Fannie, olipas sadistista kommentointia opettajaltasi. Jos se niin kovasti häntä häiritsee, että käyt kesken tunnin oksentamassa niin kysypä häneltä, voitko ottaa ämpärin luokkaan viereesi ja oksentaa siinä sitten kaikkien nähden ja kuullen. Luulisi se häiritsevät paljon enemmän. Sanoitko, että hänellä on itselläänkin lapsia. Sääliksi käy heitä. Ei noin myötätunnoton ihminen voi olla kovin kaksinen äiti lapsilleen.

(.) Huh huh tätä vatsanvääntöä ja turvotusta. Ruoka kyllä maistuu ja sen saa menemään alas mutta suoli tuntuu niin tukkoiselta ja ilmavaivoja sen kun riittää...ääh! Ja väsyttää, kunnon yöunien lisäksi on joka päivä edelleen pakko ottaa iltapäivänokoset. Onneksi meillä on muut lapset niin isoja että siihen on mahdollisuus. Kovasti odotan nyt että nuo lumet lähtevät kokonaan pois ja pääsee tuota pihaa siivoilemaan ja haravoimaan, ehkä siitä ulkoilmassa puuhastelusta saisi virtaa ja pirteyttä.
Meidän 12-v. poika jo kovasti kyseli, voiko hän tulla seuraavaan ultraan mukaan ja jos se vain lääkäriasemalle käy niin toki hänet sinne mukaan otan. Siellä kyllä luki ohjeissa, että ultraan ei saa ottaa mukaan muita perheen lapsia, mutta kaipa sillä tarkoitetaan pienempiä taaperoita jotka eivät pysy istumassa paikoillaan tutkimuksen ajan.

kolmenmutsi ja munamies 13+2
 
Ei mutta silmät heitteli taas jotain omistuisuuksia. Piti kirjoittamani vielä että kiitos myötäelämisestä! En tiä mikä katkeruus sitä ämmää jäytää mut joku.. Ja tosiaan kolmen lapsen äiti :x Onneksi ei oo mun äitini!!

Ja tosiaan kun en edes johda poissaolotilastoja, en ole lintsannut vaan olen voinut pahoin. Varmaan vaihdevuodet tolla opettajalla, kun tänään oli ihan ok. Mitä ny sanoi et "hyvä kun sulla ei tänään oo ollut tota pahoinvointia, ei mee tätä aikaa hukkaan" :D Ei venäjän maa.

Musta tuntuu et hänellä on jollain syyllä ottanut mut silmätikukseen. Saattaa johtua kyl siitä, et tää on tämmönen kaikki-tuntee-kaikki-pikkukylä ja mun perhe on suht tunnettu ihan sen takia, et vanhempani ja isovanhempani olivat hautausalan yrittäjiä. Ja nyt siskoni on. Ja kun ollaan ainoot tän nimiset täällä, niin totta kai se tietää meidän perheen :p Sit kun mun isä on juoppo mikä on lisännyt tätä "tunnettavuutta".. Epäammattimaista, jos näin on! Valitettavasti sellaista vaan tapahtuu :|
 
Heipä hei kaikille! Ei ole tullut kirjoiteltua, vaikka lukemassa tulee käytyä lähes joka ilta.:) Mukavaa lueskella erilaisten ihmisten kokemuksia raskaudesta, varsinkin ensimmäistään odottavien tunnelmat ovat mielekästä luettavaa (aina kun uutiset ovat hyviä, syvät pahoittelut täältä kaikille suru-uutisia saaneille :'( )
Tänään kävin ensimmäisen kerran neuvolassa, ja sujui ihan mukavasti. Mukana oli kaksi nuorinta, jaksoivat ihan kivasti leikkiä sen puolitoista tuntia, mitä siellä meni. Neuvolatäti katsoi la:ksi 9.10, mutta se tarkentunee vielä ultrassa. Iloinen yllätys oli, että meidän neuvolaan oli tullut ultralaite. Täti sitten katsoi sillä ihan vatsan päältä, epäilin kyllä itse, että mahtaako mitään näkyä, kun on tuota läskiä välissä :ashamed: , mutta kyllä sieltä pieni sätkijä löytyi. Kone oli aika vanha, eikä täti ollut kovin taitava sitä käyttämään, mutta sydän sytkytti pienellä, ja kovasti virkeä hän tuntui olevan <3 Nyt täytyy odotella kutsua sairaalaan ultraan, raskauden kestoa täytyy vähän tutkia. Veriseuloihin, tai niskaturvotuksen mittaukseen en tahtonut, joten en pitänyt mitään kiirettä neuvolaan menon kanssa. Tässä vaiheessa on hyvä vähän huokaista, pahoinvointi ja päänsärky on ohi, väsymystä tosin vielä on, mutta se lienee ihan normaalia tämän porukan kanssa.:) Nyt vain odotellaan kesää, ja syksyä!
NäkkärinMuru ja Ätkylä 13+5
 
Voi Sedna, olet ollutkin paljon mielessäni, kun meillä oli samoja juttuja...Ikävää, että sulla kävi noin! Itse olen menossa torstaina nyt sitten siihen lapsivesipunktioon. Tämän viikon olen onneksi saanut lomailla, joten murheet ja odotus on ollut vähän taka-alalla... Olen hengessä mukana! Soittivatko tuloksen sulle? Ja kertoivat myös vamman vakavuuden? Eikös niitäkin ole eriasteisia. Mutta jos et jaksa jutella asiasta, niin ymmärän hyvin. Halaus sinulle ja miehellesi!!!!!!
 
Perjantai-iltaa kaikille!

Hurjasti taas tullut tekstiä, lukemassa olen käynyt myös päivittäin, mutta näin lomalla on jäänyt kirjoittelut vähemmäksi. Huomenna pitäisi lähteä ajelemaan täältä pohjoisesta kotia kohti. Saa nähdä miten jumissa ollaan huomisen jälkeen, kun nyt jo on paikat superjumissa kelkkailun takia.

Kiitokset muuten vastauksista tuon Streptokokki B:n suhteen. Mulla on nyt kuuri ohi ja toivotaan että pöpö on hävinnyt. Toinen pöpö tosin tilalla, sillä penisilliini toi uuden vaivan: hiivatulehduksen! Juuri sain entisen hoidettua, niin eiköhän heti perään tule jo toinen. Apteekki on kyllä tienannu hyvin viime vuosina kun käyn vähän väliä noita canesten puikkoja ostelemassa. On kyllä maailman ärsyttävin vaiva!

Nuo teidän kirjoitukset myös turhista ja hyödyllisistä ostoksista on mielenkiintoisia :) Hyvä saada tietoa teiltä, joilla kokemusta on!

Fannie: Karsee opettaja!!! En tajuu miten joku voi olla noin inhottava! :(

Ihania uutisia teillä np-ultrassa käyneet :) Täälläkin päästäään mukeloa vilkaisemaan maanantaina, kun on meillä aika ultraan.

Onko teillä muilla vielä minkä verran pahoinvointia? ja minkätyyppistä se on ollu 12 viikon jälkeen? Miulla tuntuu vaan tää pahaolo pahenevan. Oon nyt joka ilta oksentanu iltaruoat kokonaan pihalle ja välillä päivälläkin ja koko ajan on etova olo, en kohta enää tiedä et mitä voin suuhuni laittaa, ku kaikki ruoka ällöttää. Väsymys on kyllä jo onneks helpottanu..

Mimmu ja pikku-apina 12+3
 
Hei, ihan kuin olisin tuntenut liikkeen! Käännyin kyljelleni aamulla ja sitten tuntui sellanen "räpiköinti" ja hetkellinen muljahdus. Sen jälkeen ei mitään vaikka oikee pysähdyin että oliskohan ollu Kihuli siellä :D En tiedä, musta se tuntui ihan sille!Ei ainakaan mikään eksyny pieru ollu:LOL:
Oi:heart::heart::heart:

FANNIE: johan on opettaja:headwall:

MIMMU: mulla on edelleen pahaolla, aamuisin eritoten jos maha tyhjänä on niin alkaa yökkimään vaikkei mitään tulisikaan. Ja tosiaan ei mikään terveellinen uppoisi, kaikki roskaruoka menisi ja kaljaa tekee mieli:LOL: Välillä tosi lamaannuttavaa tämä olo. Nyt vaikuttais olevan helpompi aamu taas.

VAKUUTUKSISTA:
Esikoiselle ei otettu, eikä ole tarvittu. Kakkoselle ei SAATU koska rakenneultrassa tulikin tieto halkiosta... tai olisi saatu, mutta olisi kaikki halkioon liittyvä rajattu ulos (esim. korvat, nielu,hampaat yms yms), mutta hyvin on kunnallisella pärjätty. Leikkaukset on tehty husukessa, putkituksia kunnallisella ja yksityisellä (koska kunnallinen mokasi aika pahasti yhden putkituksen...) yhteensä 7 kertaa on likan korvat putkitettu, korvatulehduksia on ollut reilu 40kpl... putkista huolimatta, eli meillä on oikeesti korvaongelma täällä ollut. Ekan 2 vuoden aikana oli 30 korvatulehdusta ja 23 antibioottikuuria. Mutta me ollaan aina päivystyksessä saatu apua nopeesti, koska meillä oireet ovat niin selvät aina, niin se on 5 min ja kuuri on kourassa.
Viimeksi kuulontutkimuksessa (koska tytöllä on tulehduksista johtuen kuulon alenema) tyttö sanoi että "mun korva tuntuu hassulle"
Kyllä oli järkytys suuri kun laitettiin napit korviin ja turskahti verta korvista :O. Kuulontutkimus siirtyi kun havaittiin molempien korvien raju välikorvantulehdus ja oli korvakäytävätkin kokonaan vereslihalla jo.! Kertaakaan ei tyttö valittanut korviaan!! Joten kipukynnystä sillä alkaa olla jo :/
Mutta juu, hänen kohdallaan vakuutus olisi ollut ihan kiva, muttei siis kannattanut ottaa kun niin paljon rajattiin ulos...

T:Neiti+Kihuli 12+5
 
Fannie huh, mikä opettaja :kieh: Meitä on moneksi... : /

Liikkeet Tuntuvat vaihtelevasti sellaisina pieninä pulputuksina, ihan yksittäisinä, sellaisena pienenä kutituksena sisältäpäin ja nyt viimeisen viikon aikana sellaisina vähän vahvempina hipaisuina. Ihan selvästi jotain kyljen kääntämisiä tai kädellä sipaisuja :)

Marianne Jaksamista teille odottamiseen ja tule sitten viimeistään kertomaan kuulumisia :hug:

Vakuutuksista vielä jos sellaista on ottamassa, niin kannattaa verrata omavastuun lisäksi niitä maksimisummia, jotka vakuutuksista vakuutuksen voimassaolon aikana korvataan. Niissä on useamman kymmenen tuhannen euron eroja.

Branwen ja sissi 15+0 *poks* :heart:
 
fannie: ei voi sano kuin huh huh mitä käytöstä, toivottavasti jatkossa kohtelu asiallisempaa.

pikkubertta: sulla kyl raskaus menee rankemman kautta. itellä pahoinvointi/ huono olo on ollut huomattavasti lievempää, mutta aina siinä kohtaa kun halaili pönttöä, ajatteli vaan lokakuuta...

hankinnoista on kyl mielenkiintoista lukea noita teidän listoja mitkä on ollut hyödyllisiä ja hyödyttömiä. itselle kun on vasta esikoinen tulossa niin ei oikein tiedä mitä kannattaisi hankkia, vauvatavaroita kun on niin hirveästi.

käytiin torstaina niskaturvotusultrassa. vauvalla oli kaikki hyvin, kovasti potki ja heilutteli käsiään. seulontatutkimuksessakaan ei ollut mitään hälyttävää. mukaan saatiin 8kpl kuviakin, joista muutama 4d:nä.
laskettuna aika muuttui niin että on nyt 17.10. tuon ultran jälkeen varsinkin, mulla on ollut poikaolo. myös mies on sitä mieltä että mahassa asuisi poika.
alkuviikosta oli neuvolalääkäri. ilmeisesti jatkossa joudun ravitsemusterapeutille, tämän ylipainon takia. paino tosin on nyt pari kiloa vähemmän kuin lähtötilanteessa. ens viikolla pitäisi mennä sokerirasitukseen, jo etukäteen inhottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Neiti ja Marianne saivat yksäriä.

Onnea kaikille lokakuisille odotukseen. Toivottavasti muut pysyvät mukana listalla loppuun asti :hug: Itse alan kuumeilemaan uutta, toivottavasti kovin pitkään ei tarvitsisi odotella.
 
fannie: Kyllä on ollut käytöstä! Huh!

Vakuutuksista: Olen kyllä tainnut jo aiemminkin sanoa että meillä kyllä otetaan kun esikoisellakin on. Kallista lystiä tuntuu Tapiolan kautta olevan, mutta pitäisi vähän halventua sitten iän myötä ja kattaa kyllä tosi hyvin.

Hankinnoista:
Turhuus hankintoja meillä oli:
- 50-56 senttiset ei-kietaistavat bodyt
- muutenkin kaikki vähän erikoisemmat pienet vaatteet, mitä ei ollut helppo pukea niin jäivät käyttämättä.
- kantoliinan möin lähes samantien eteenpäin, kun ei tyttö viihtynytkään siinä enkä kokenut sitä omaksi jutukseni.
- Hoitopöydäksi olisi riittänyt pesukoneen päälle taso, mutta meillä oli/on oikeastaan sitten vaatteiden takia ollut erikseen hoitopöytä.

Tarpeellisia:
- Rintapumppu (Mulle kyllä riitti käsikäyttöinenkin)
- Sitteri ja puuhamatto sitten vähän "isompana", tyttö oli sellainen joka viihtyi itsekseen lattialla ja tuo puuhamatto toi sitten sille tekemistä.
- Kietaistavat "tumpulliset" bodyt ja puolipotkarit, noin oikeastaan ensimmäiset kuukaudet neitiä puettiin.
- Kylpyvannasta on ollut nyt taaperon kanssakin hyötyä kun pistää neidille vähän sinne vettä ja leikkimään ankoilla suihkun viereen niin äiti pääsee käymään suihkussa.

Ehkä siinä nyt mitä tällä erää tuli mieleen.

ON. Olen muuten tällä hetkellä ihan YKSIN kotona ja viime yö nukuttiin miehen kanssa kahden. Eipä ole tuollaista yötä ollut kuin reilu vuosi sitten synnytystä edeltävä yö. Eilen vietiin tyttö mummolaan yökylään ja ollaan vaan nautittu kahdenkeskistä aikaa ja levätty! Ja nyt päiväksi mies lähti reissuun joten saan nauttia vielä ihan yksin olosta. Jos iltapäivällä ajelisin hakemaan tytön kotiin.

Olokin on ollut nyt paljon parempi kun olen saanut levättyä kunnolla. Tänä aamuna teki oikein mieli keittää aamukahvit mikä on todella outoa! En ole sietänyt kahvin hajuakaan tämän raskauden aikana. Ja sen huomasin että mun pitää vaan syödä ihan kamalasti niin se pahin krapulaolo pysyy poissa. Toivoisin niin että tää alkais kokonaan helpottamaan nyt eikä menis sinne 16 viikolle niinkuin esikoisesta.

Mutta nyt nauttimaan tästä rauhallisuudesta.

- Hapsiainen ja LyyliPellervo 11+jotain (ja nt-ultra lähestyy! Tiistaina ultrataan!)
 
Netpostiin oli tullut nt-ultran + veriseerumiseulan yhteistulokset ja meillä tulos oli normaali, ei kohonnutta riskiä. Tulokset tulivat kyllä tosi nopeasti, koska kävin labrassa keskiviikkona ja perjantaina jo oli kirje netpostissa. Mutta hyvä näin!

Väsymys vaihtelee päivittäin, mutta eiköhän se energia kasva kevätauringon myötä!

Vakuutuksista en muista, olenko jo vastannut. Meillä on molemmilla muksuilla ennen syntymää otetut vakuutukset ja ollaan oltu tyytyväisiä, varsinkin siihen kun ei tarvitse sitten julkisella jonottaa ja lääkkeet sekä perusvoiteet on saatu vakuutuksen piikkiin. Uudellekin tulokkalle haetaan vakuutus.

Liikkeistä: mä olen aikaisemmilla kerroilla tuntenut tosi huonosti/myöhään liikkeitä, koska istukka on ollut edessä vaimentamassa ja kohtu taaksepäin. Nyt on istukka takaseinämässä, niin toivon, että liikkeetkin tuntuvat nyt paremmin.

Seuraava etappi onkin parin viikon päästä oleva sokerirasitustesti sekä äitiyspolikäynti ylipainon takia.
 
Hyvää sunnuntaita mammoille ja masuille! :wave:

Ihana aurinkoinen viikonloppu ollut enkä edes oksentanut kuin perjantai-iltana! :) Jospa tää olo lähtis normalisoituun kokonaan. Vaikka kyllä sen kestää kun päivä päivältä ollaan lähempänä lokakuuta.

Musta on tullut tän raskauden myötä oikein itkupilli :D Tänään oltiin kaveripariskunnan tytön ristiäisissä niin tirautin sielläkin parit kyyneleet :LOL: Ääh, ei kai se haittaa ;)

Mulla on semmonen tunne ollut kerran, et mahassa pyörii toi muksu. Oli itse asias eilen, kun makasin sohvalla lukemassa kirjaa. Mut en tiä voinko muka tuntea sitä vielä :D Vai onko ollu joku ilmavaiva.. Niin ja pakko hehkuttaa pikaisesti rakasta miestä: Se osoitteli mulle yhdestä vaunukuvastosta Hartanin Topline X-kärryjä ja sano et semmoset meille :D Haha eli just ne minkä perään oon kuolannu jo pari viikkoo. Joo-o, on se vaan kiva kun meillä menee mielipiteet yksiin :D Sillai. On se toki muutenkin ollut taas niin oma ihana itsensä :) Tänään pohti kovasti nimeä meidän pikkuiselle.

Mut mää lähden tupperware-kutsuille. Ihanaa sunnuntain jatkoa ja alkavaa viikkoa! Mulla alkaa huominen sopivasti viikkojen poksunnalla ja neuvolakäynnillä.. :)

fannie ja örkki 13+6
 

Yhteistyössä