~ Lokakuun lapsoset maaliskuussa ~

Gabriellelle osanotto :'(

Itse rohkaistuin tänään soittamaan neuvola-aikaa. Sainkin samaan syssyyn ekan neuvola-ajan (rv 8) ja neuvolalääkärin ajan (rv 10). On tää kaikki vaan jännää, vaikka onkin jo kolmas raskaus :D Niin ja en tiedä mitä kiekkoa ne siellä neuvolassa kieputtavat, mutta täti sai mulle LA:ksi 22.10. kun itse olin laskenut 23.10. No, päivä sinne tai tänne. Ei tarvii muuttaa mihinkään - muutetaan sitten jos nt-ultrassa muuttuu.
 
Gabrielle: :hug: Tiedän tunteen, lämmin halaus.

Äitisyvaatteet: Jos ensi viikon ultrassa näkyy hyviä uutisia, niin kaivan sitten äitiysvaatteet esiin. Saa nähdä sitten kuinka paljon joudun ostamaan lisää, kun painoa on esikoisen jälkeen tullut lisää... : /

Vitamiinit: Syön raskausvitamiineja sekä omega3:ia.

Edelleen täällä vain vähäisiä oireita; väsymystä, tissit arat, etova olo jos ruokaväli liian pitkä. Viikko vielä varhaisultraan.. miten se aika mateleekaan. :)

ÄitiDino + Murunen 6+4
 
Gabrielle voi miten kurja uutinen. Lämmin lohtuhali ja suuresti voimia!

mammavaatteista iik, mää olen nyt niin pulskassa kunnossa nyt, että olen muutenkin joutunut pitämään isompia vaatteita kun ikinä ennen. siis ollut jo ennen raskautta. mitä lie kotiäitikiloja kertynyt : / Mutta pikapuoliin tuo pötsi on kyllä vailla ihan oikeita mammavaatteita. Osan olen esikon raskaudesta säästänyt, vaikka valtaosa lähtikin kiertoon. Paitoja on tosi huonosti, joten niitä pitäisi kaiketi hankkia. Onko monella kokemusta niistä masutuubeista? Mietin sellaisenkin hankintaa. Ei ole minulla vaan sellaista ollut, joten en oikein tiedä onko näppärä vaiko turha.

Olosta Kyllä tässä ei ole mennyt päivääkään, etteikö tuo pikkuinen masuasukki antaisi oireiden muistuttaa olemassaolostaan. On kyllä niin paljon tuota pahoinvointia että oksat pois. Onneksi se kai joskus loppuukin... Ja tissit on kipiät, auts.

Unista Ihanaa, että muutkin näkee outoja unia. (saako niin sanoa??) Olen meinaan ihmetellyt omaa unennäköäni viime aikoina. Aivan hämäriä unia, hyhhyi. Ekasta raskaudesta en muista että unet olisivat olleet omituisia, nyt on todellakin :O

Oikein ihanaa maaliskuuta kaikille masu-mammoille!!!!

Toivotteleepi mätky ja pallero 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Gabrielle, olen tosi pahoillani. Jaksamista sinne! :hug:

Mammavaatteista. Hui, toivottavasti näillä omilla vaatteilla pärjäisi pitkälle ja sitten, kun ei, niin tunika-legginsit -yhdistelmään vaihto, ja varmaankin ostan yhdet kunnon mammafarkut... Näin hm:n mammaosastolla tosi kivan näköisiä toppeja, siis pitkiä!! Ne kai korvaisi masutuubin!?

En ole tainnut muistaa kertoa, että ostin Bodyshopista kaakaovoi-vartalovoin (17e) ja sitten samaa sarjaa kaakaovoi-kosteuspuikon (n.14e). Nyt sitten rasvailemaan :)

bola ja 7+6 :heart:
 
:hug: Kaikille, joita suru kohdannut.

Oireista: Menossa joko 8+6 tai 9+1, riippuen kummin laskee, ultran vai neuvolan mukaan. Viikonlopun aikana jatkuva pahoinvoinnin tunne väheni niin yllättäen, että ihan huolestutti. Rinnatkaan ei ole niin arat enään. Väsymys on ennallaan. Näiden muutosten kanssa pääsin jo sujuiksi, uskoen että kaikki jatkuu ennallaan...mutta.
Tänään tuli niin runsaasti jotain nestettä, että housut kastui läpi. Kirkasta, valitettavasti alusvaatteet valkoiset, niin ei pysty päättelemään oliko valtava valkovuotohulahdus. Pohdittuani pienessä paniikissa pari tuntia, soitin päivystävälle naistentautien osastolle.:ashamed:
Siellä melko tyly neito kertoi, ettei hän pysty kertomaan mitä se oli (juu, en sitä odottanutkaan, puhelinanalyysia), mutta lapsivettä ei pitäisi olla noin suuria määriä näillä viikoilla. Että jotain eritettä se oli ja nyt vain seuraat tilannetta. Kysyin, kauanko seuraan ja mitä sitten teen jotta saan varmuuden mitä tapahtuu. Neito kertoi, ettei sillä nyt ole oikeastaan väliä, koska jos se olisi alkava keskenmeno ei sille voisi mitään. Ymmärrän tuonkin, mutta halusin vain jotain mieltä rauhoittavaa varmuutta, mutta sitä voin sitten hakea yksityiseltä. Ai että suututtaa tuollainen asenne:kieh:
Ei julkisilta voisa ohjata yksityiselle, jos haluaa neuvoa ja tietoa. Annan sata varmasti palautetta, turhaa tylytttämistä.
Mutta, onko siis kellään samankaltaista kokemusta, voisiko hulahdus olla valkovuotoa joka oli vaan niin nestemäistä ja älytön määrä? Hieman ahdistaa...neuvola onneksi tai vasta perjantaina.
 
Paljon voimia Gabrielle! :'(

Olen ollut aika allapäin :p Enpä tiedä, pelottaa tää kaikki epävarmuus ja pelottaa itse pelko. Nyt yritän olla rauhassa vaan.. Mie en kestä vaan tätä kaikkea nyt :$ Jooh, ehkä se tästä pikkuhiljaa iloksi muuttuu.
 
Pringles Kyllä voi olla valkovuotoa, kuulostaa jopa tosi tutulta :) Välistä tuntuu, että saisi oikeasti ämpärin päällä istua :kieh: Voi olla tosi tosi vetistä. Jos on ei ole kokkareista tai haise pahalta (tai muita tulehduksen oireita) niin no can do ennen synnytystä :) Olen itse pitänyt ihan suosiolla kestositeitä joka päivä, ärsyttävät noita kertakäyttösuojia vähemmän ja ei tarvitse kulkea housut märkinä...
 
Pringles voi se oikeasti olla ihan vaan valkovuotoa, esikoisesta minä muistan tuon, kun tosissaan sitä saattaa hulahtaa reilumminkin.

Gabrielle pahoittelut menetyksenne johdosta.

Ensimmäinen neuvola oli tänään, eipä mitään ihmeellistä siellä. Se terveydenhoitaja on jotenkin jäykkis, me ei olla oikein samalla aaltopituudella. Hb oli 121, eli mun normitasoa, paineet oli matalat, sekin minulle normaalia. Kuukauden päästä olisi seuraava reissu.

Mua ärsyttää neuvolakäynnissä pieni typerä asia. Paino ennen raskautta oli 69 kg, mikä teki mun bmi:ksi 24,5. Nyt painan 71,9 ja terveydenhoitaja laittoi sen painoksi ennen raskautta. Se vie mun painon ylipainon puolelle ja näin ollen edellyttää sokerirasitusta. En aio mennä sokerirasitukseen, täytyy ensi kerralla pyytää terkkaa korjaamaan tuo painojuttu. Ja olin yllättynyt, että paino on noussut vain 3 kg, niin olen turvoksissa.

Pistosmaisia kipuja tuntuu vatsassa, huono olo on edelleen ja energia kadoksissa. Tänään kävin ostamassa ensimmäiset äitiysvaatteet jo varalle, mahaa ei kyllä pysty enää vetämään sisään. Mua nauratti, kun yhdessä niistä neuvolan oppaista mainittiin, että maha alkaa näkymään keskimäärin viikoilla 18-20, ei osu tuo todennäköisyys minuun ainakaan. Yksi vapaa ja sitten alkaa taas kuuden päivän työputki, plääh.

Lisse ja Viljami 8+4
 
Gabrielle: Voi ei!!! Voimia ja suuri :hug:

Mammavaatteista: Minulla on parit housut jo käytössä. Enempiä en meinaa edes hankkia. Kesä tulee kuitenkin nopeasti ja silloin voi pitää hameita ja legginssejä. Paitoja varmaan tarttis alkaa etsimään...

Sektiohaavasta kyselisin, että miten teillä muilla sektion kokeneet kipuileeko teidän haava? Minä tunnen omassani aina välillä semmoista hassua jomotusta, samoin sitä särkee tosi paljon kun nousee vaikka sängystä ylös. Uskon kyllä, että se on tässä kolmessa vuodessa parantunut, mutta tuntuu vaan ikävältä....
 
voimia Gabrielle!

heipä hei :)
eilen oli toinen neuvola ja mulla sairasloma pahoinvoinnin takia jatkuu vielä kaksiviikkoa!
paino oili hiukan laskenut
hb oli 143, noin hyvä lukema saattaa johtua myös huonosta juomisesta tai siitä että puolet juomastani tulee ulos...että ei välttämättä niin hyvä asia!
rr 112/74
vauvan syke kuului hienosti ja se oli 168 <3
ainut mistä oon itekki ulkona et millä viikolla oikeen oon ku lääkäri mukaan nyt ois 8+4 ja neuvolan mukaan 10+3 mutta oon päättänyt mennä ton np-ultran tietojen mukaan sitten:) se on 10.3!

mutta nyt kerhoon lasten kanssa! äiti88 ja toukka 8+4(10+3)
 
Moikka kaikille !
Tääkin haluis mukaan..
Taas ollaan jännän äärellä, joten etsiydyin tänne vertaistuen pariin, epätodellisuuden tunne kestää varmaan ekaan ultraan saakka, vaikka pahoinvointi muistuttaa kyllä.
La olisi 10.10., synnytyssairaalana KOS ja ikää on 31v. Niin ja toinen olisi tulossa.

maisakaisa ja 8+1
 
Moikka pitkästä aikaa.

Gabrielle :hug:

Mammavaatteista Ajattelin itse ommella suurimman osan, niin saa tehtyä sellaiset mistä tykkää. Jotenkin äippävaatemallistot ovat mielestäni todella värittömiä ja tylsähköjä : /

Minulla on pahoinvointi muuttunut todella paljon. Se on vähentynyt lähes kokonaan pois, mikä tietysti huolettaa hieman. Rinnatkaan eivät tuntuisi olevan niin arat kuin ennen, vai onko se vaan mielen kepposia. Täytyy varmaan tehdä jotain ylipahaa paistettua ruokaa niin näkisi alkaako taas oksettamaan. Väsy on kyllä ihan mieletön, voisi vaan nukkua jatkuvasti |O

Varasimme tukholman risteilyn pari viikon päähän, kun tuli niin hyvä tarjous ettei voinut olla käyttämättä. Pääsemme koko perhe 22e, eli puoliksi ilmaiseksi. Lisäksi tuohon hintaan sisältyy kaikille aamiainen yhdelle aamulle :O. Ei voinut muuta kun tarttua tilaisuuteen.
 
Aurinkoista päivää kaikille :)
Kermaperuna: Noista oloista, on tää jotenkin huvittavaa että ensin on hirvittävän huonossa kunnossa ja toivoo että olo helpottaisi ja sitten kun olo helpottaa niin alkaakin pelottaa että onko kaikki kunnossa :D
Itsellä nimittäin ihan sama tilanne; su-ma-välisenä yönä tosiaan jouduin tiputukseen ja kun sieltä pääsin pahoinvointilääkeresepti mukana niin pahoinvointi on kadonnut... kaksi aamua oksentamatta, kaksi hyvin nukuttua yötä takana enkä yhtään lääkettäkään ole joutunut ottamaan!

Meillä olis kans Tukholman risteily varattuna 27.3. mutta vähän tuntuu siltä että jää lähtemättä, en uskalla ottaa sitä riskiä että oksennan siellä 2 vrk, voin muutenkin huonosti laivoilla ja nyt ei taida matkapahoinvointilääkettäkään ottaa, pitää nyt katsella ja kuulostella oloa.

Pikkubertta ja "Yrjö" 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Gabriellelle ja muille suru-uutisen kohdanneille voima:hug:

Onpas ihana päivä tuolla ulkona. Kävin koiralenkillä ja mies vei kuopuksen luistelemaan. Kohta lähden keskimmäisen kanssa leffaan näin hiihtoloman ratoksi.

Viime yön jouduin nukkumaan sohvalla ja kolme tyynyä pään alla, jotta närästys helpottaisi ja saisi unen päästä kiinni. Ei enää oikein tuo piimäkään auta eikä mustikkasoppa ym. kuin hetkeksi. Sitten se alkaa taas. Taidan poiketa apteekkiin hakemaan Rennietä.

Neiti-81 ja muutkin joilla noita pettämisunia on ollut. Mulla oli myös samanlaisia unia koko esikoisen odotusajan. Varmaan liittyy siihen, että askarruttaa, onko tuo mies lopulta valmis sitoutumaan tähän vauvaan ja isänä oloon. Naiselle se äitiys tulee väkisinkin biologian kautta mutta nuorelle isälle voi tuottaa siihen rooliin hyppääminen aluksi vaikeuksia. Ja vaikkei meillä pettämistä tosiasiallisesti ollutkaan niin kyllä mies niin nuori oli kun esikoinen saatiin, että jollakin tavalla ne unet kyllä osin konkretisoituivat - kun vauvan kanssa oli haastavaa niin miehen oli kovin helppo paeta ylitöihin ja kavereiden kanssa harrastamaan, viihteelle, jne. Eli eräällä tavalla tapahtui pettämistä, niiden isyyteen ja perhe-elämään liittyvien odotusten pettämistä. No, onpa tuo niistä ajoista sitten onneksi muuttunut parempaan suuntaan, nyt alkaa jo neljänkympin lähestyessä ja kolmen lapsen jälkeen olla vähitellen sinut isänä olemisen kanssa :)

Ylihuomenna olisi sitten eka neuvolakeikka, sitä odotellessa.
Aurinkoista päivää kaikille.

kolmenmutsi ja munamies 7 + 1
 
Pringles, sitä valkovuotoa tosiaan voi raskausaikana tulla ihan reilusti holahtamalla. Niin monta kertaa olen pelästynyt, että verta alkanut vuotamaan, mutta helpotus sitten ollut suuri, kun onkin ollut ihan kirkasta. Tuota verta sen sijaan vuosi meikäläisellä jälleen eilen ja siitä pelästyneenä siirsin ultran jo perjantaiksi. Ei pysty enää tiistaihin asti odottamaan.

HeMmiN oli kysellyt sektiohaavasta. Ilmeisesti tarkoitit, että sinulla on nyt alkanut se kipuilemaan raskauden myötä? Minulla on ollut kaksi sektiota reilun 3 vuoden sisään ja tuo sektioarpi ei kyllä ole mitenkään vielä oireillut. Tosin kohdussa ei kyllä ole ollut muutenkaan mitään tuntemuksia ja pelko on suuri, ettei siellä ketään ole pitkään aikaan enää kasvanutkaan. :( Pari vuorokautta pitäisi vielä jaksaa tätä jännitystä, kun ultra vasta miehen työpäivän päätteeksi, koska haluan hänet ehdottomasti mukaan.
 
maisakaisa tervetuloa, lisäsin sinut listalle :)

äiti88 noista viikoistasi piti vaan sanomani, että tosi aikaisin on sydänäänet saatu kuuluville, jos noilla pienemmillä menet :) Monessa neuvolassa ei suostuta edes alle 10+0 yrittämään kuuntelua, kun ne eivät vielä silloinkaan välttämättä kuulu. Että villisti veikkaisin sinun olevan jo noilla isommilla lukemilla ;)

Oma napa on kiltisti hiljaa, väsymys on vähän hellittänyt ja enimmäkseen on vain ollut noita kasvunippailuja. Oireettomuus mietitytti pitkään, mutta kai se on uskottava, että siellä joku on. Vielä pari viikkoa nt-ultraan :heart:

Branwen ja sissi 9+4
 
Gabrielle :hug: Kaikkea hyvää jatkossa sinulle!

maisakaisa, tervetuloa :wave:

äiti88, samaa mietin kuin Branwen, eli varmaankin pidemmällä olet jo. Minulle neuvolatäti sanoi, että hän on aikaisimmillaan sydänäänet löytänyt 9+2.

muoks Kuulea täällä sormet ja varpaat pystyssä että vuoto olisi harmitonta :hug: Onneksi sait ultran aikaistettua!

(.) Heräsin sitten aamulla puoli kuudelta, enkä saanut enää nukutuksi. Seitsemältä ois vasta täytynyt nousta. Nälkähän se taisi herättää :kieh: Turvotus on ehkä vähän hellittänyt mutta jatkuva närästys pitää kyllä pintansa :x nt-ultraan tasan 3 viikkoa. Voi kun aika menisi nopsaan...

Sedna + toukka 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Pikkubertta: postafen lääkettä (auttaa matkapahoinvointiin) voi kyllä käyttää raskauden aikana, sitä monelle määrätään raskauspahoinvointiin ja sitä minulle ohjasi kokeilemaan äitiysneuvolan terveydenhoitaja.

Äiti88: samaa ajattelin kuin Branwen, aikaisin sinulla äänet kuuluu, mutta toisaalta joillakin kuuluu. meillä neuvolassa kokeillaan kyllä kuunnella sydänääniä jo silloin ensimmäisessä neuvolassa jolloin viikkoja 8-9, . Mikäli ei kuulu niin varataan aika seuraaville viikoille, miusta tosi kiva käytäntö! :)
 
Yksi lokakuinen ilmoittautuu :)

ikä 33, 2. lapsi (1.yhteinen), la 19.10? Synnytän Vammalassa (tai jos on pakko niin TAYS:ssa)

Eli plussasin 18.2., nyt on viikkoja ehkä 7? edelliset kuukautiset oli niin kummat, että niistä ei osaa sanoa millä viikoilla mennään. Ensi viikon tiistaina varhaisultra, sittenhän sen tietää.

Tämä on tällainen hups-lapsi <3 meidän ei pitänyt enää saada lapsia, puolison poika on 7v ja mun 10v, ja suunnitelmissa oli tän huoltovelvollisuuden helpotettua olla kahdestaan ja reissailla... no, nyt ei reissailla kahdestaan :) aloin juuri yksityisyrittäjäksi, plussauspäivä oli viimeinen palkkatyöpäivä. Kieltämättä hiukan piti huokaista kun kaksi viivaa näin, menee mainos- ja markkinointisuunnitelmat uusiksi, kun pitää sunnitella syksyksi äitiyslomaa yrittämisen sijasta. Mutta voi, miten onnellinen olenkaan! Saan sittenkin vielä synnyttää ja imettää!

Oireita on ollut... yölliset nälkäkohtaukset, palelu, rinnat on arat, nännit on kipeät, yököttää, koko ajan pitää syödä, ja pahinta on tää mitä mies kutsuu Naishulluudeksi... että aina itkettää, ja suututtaa, ja kyllä, mäkin näen unia missä mies mut jättää ja hylkää. Ei oo kiva olla näin epätasainen luonne yhtäkkiä!

Osanottoni menetyksen kokeneille. Teidän vauva on saanut koko elämänsä olla äitinsä suojassa, vaikka se elämä olikin lyhyt <3
 
Että voi olla mun tuuria!

Soittivat lääkäristä, että lääkäri, joka piti tehdä meille ultra tänään on ollut autokolarissa ja aika peruuntuu!!!

Onneksi siellä oli vapaa aika huomiseksi aamuksi klo.9, joten pääsen sittenkin kurkkaamaan masuun aika pian. Kyllä alkoi tympimään.

Muutosta & Helvi 7+4
 
jonna ja danone
Hienoa että ultrassa kaikki oli niinku pitääkin :) :flower:

mimmu
Hm... Tarkotitko salainen toive etkä haave? :D
Mut eipä mitään, ei oo eka kerta ku menee nikit sekasin... :D

hapsiainen
Ei tosiaan voi perua sen takia. Eihän siinä varhaisultrassa näe niitä juttuja joita np-ultrassa ja nykyään np-ultra käsittääkseni kuuluu kaikille. Täällä päin se kai on ollu jo kauan niin mut muualla tullu vasta nyt ilmakseks nuo kaks ultraa...

Gabrielle :'( Paljon voimia sinne surun keskelle :hug:

minimuu
Vieläkö tuolla nelly.com:ssa on ne ihan älyttömät toimitusehot? : / Kattelin joku aika sitten et vois tilata mut sitten ku kattelin niitä toimitusehtoja yms. niin jätin tilaamatta... :whistle:

niiskuneiti
Onpa teillä outoon aikaan rakenneultra... Voiko sen tehä noin aikasinki jo? :)

masutuubeista...
Mä kans mietin semmosen hankkimista... Onko hm:n masutuubit hyviä?
Noihan olis sitten imetysaikanaki käteviä vielä jos tavallista paitaa käyttää niin ei tarttis mahaansa esitellä...
Entä onko jollain kokemusta niistä vetoketjun ja napinläven "jatkopaloista"?


Mammapaidoista...
Nyt onneks on paljon kaupoissa semmosia pitkiä paitoja ja toppeja joita voi käyttää raskaana ollessaanki... Monesti ite mammapaidat on aika hintavia joissaki paikoissa...

Tervetuloa maisakaisa :flower:

äiti88
Onpa outoa :D Aikasin tosiaan sydänäänet kuulus... Mut ite tässä kans mietin et jos mulla on raskausviikkoja noin viikko vähemmän niinku arvelen niin sillon itekki olisin kuullu sydänäänet (tai sitten istukanäänet) rv.8+5 :whistle:
Mut samanlaista ääntä sieltä mahasta nytkin kuuluu, sillon oli melko vaimeempia toki...

Pitäski koittaa laittaa niitä koneelle niin saisin kuulla mielipiteen et onko ne sydänääniä :D

Tervetuloa Siljanvuori :flower:

Muutosta
Höh. Onneks kuitenki sait noin pian uuden ajan tilalle :)
Tuli vaan jotenki mieleen että toivottavasti sille ultraajalle ei ole pahasti käyny siinä kolarissa...



Mä vihaan hampaitten harjaamista! :kieh:
Eilen pesin hampaita ja komeessa kaaressa kaikki just syödyt ruuat ulos :x
Muuten olo hyvä ja taitaa olla pahoinvointi melkeinpä jo loppu :)
Väsyttää vain ja vaikka mahaa vetäs sisään niin jo aamusta huomaa mahan olevan selvästi jo kasvanu =)

Salainen toive ja Torsti rv.10+5 (9+5) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Gabriellelle:hug: rohkeesti yrittään uudelleen :)

Tervetuloo uusille, sais tulla lisää porukkaa tonne loppupäähän ku keikun ihan hännillä :kieh:

Äitiysvaatteista: Mulla on yhdet huonosti istuvat farkut ja lökähousut esikoisen odotusajalta. Käytin kyllä tavallisia farkkuja loppuun asti, joskus käytin mammahousuja.
Ehkä h&m:ltä ostan jotain tällä kertaa, mut varmaan vast puol välin tienoilla.
Vitamiineista: En oo popsinu mitään vielä. Esikoisen ajalta sain äidiltäni(apteekkari) valtavasti Biozinkkiä(sinkkiä), Emgesania(magnesium), Efamolia(helokkiöljy), Minisunia(kalkki) ja Elivoa(rauta+B&C).
Pakko myöntää et en jaksanu joka päivä ottaa, ja siks niitä onkin jääny... Yks unohtu muuten, Bio-Marin Plus(kalaöljyvalmiste, EPA:a ja DHA:ta). Eli kuutta lisäravinnetta äitini iski kouraan ku kerrottiin raskaudesta rv 14.
Kai noita vois taas alkaa syömään. Helpompaa olis kai syödä yhtä sorttia mut en mä kehtaa noita olla ottamattakan ku kerran sain. Kerralla ei saanu ottaa kaikkia, joten kaks eri shottia tein sillon.

Olikos se Salainen toive joka sano et lopetti imetyksen just? Mä taisin kans lopettaa eilen ku "unohdin" antaa päivätissiä. Poju jo 1v ja 2 vk niin saa pärjätä jo ilma.

Mittasin ite just verenpaineen(yllätysyllätys sain mittarin viime raskaudessa äidiltäni) ja lukemat oli 117/71 eli aika samaa luokkaa kuin aina.
Sydänäänistä on kans ollu puhetta, tsekkasin vahan äitiyskortin ja siinä neuvolassa on kuunneltu dopplerilla vasta rv16+6. Sykettä ei oo ikinä sanottu eikä kirjattu korttiin, laitettu vaan D+.
Olikohan siinä kaikki...
Villany ja toinen 5+4
 

Yhteistyössä