*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Täällähän on ehtinyt tapahtua.

Paapelolle tsemppiä! Taidat olla jo saanu nyytin syliin.

Onnea Kassu pojasta! :heart:

Onnea Mutilaiselle pojasta! :heart:

Onnea Riivinrauta tytöstä! :heart:

Inka oli lasketun ajan saavuttanut. Onnittelut.

Vaatteita ei olla paljon saatu. Mut niitä varmaan tulee, kun vauva syntyy. Isovanhemmat on varmaan jo ostanut jotain. Itse on vaatteita ostettu.

Täällä ei erityistä. Mitä nyt pieniä tuntemuksia tuolla alhaalla on ollut. Mut ei niillä varmaan merkitystä ole. Tänään kävi lastenneuvolan th kotikäynnillä. Täällä on tapana, et th tulee käymään ennen vauvan syntymää. Eilen käytiin katsomassa kaveripariskunnan kuukauden ikäistä tyttövauvaa. Oli tosi suloinen. Alkoi itsekin odottamaan, et koska saisi oman nyytin syliin. Sairaalakassia pitäis varmaan alkaa pakkaamaan. Jos lähtö jossain vaiheessa tulee.

Nasuli08+MillaPetteri 37+4
 
Täällähän on ihan vauva-aalto käynyt, kun olen ollut viikonlopun poissa. ONNEA kaikille nyytin saaneille! :flower: :heart:

Viikonloppuna oltiin vielä viimeisen kerran kahden hengen perheenä reissussa. Käytiin molempien vanhemmilla, eli tulevissa mummuloissa. Kyllä reissu taas vei voimat. Tänään ollut väsy ja aamupäivän olokin oli huono. Nyt alkaa jo helpottaa.

Täällä tuntuu, että maha olisi laskeutunut. Ainakin se näyttäisi olevan alempana, kuin ennen. Ja alakerrassa tämän seurauksena ajoittain vihlontoja.

Torstaina seuraava neuvola, sitä odotellessa. Ja tietysti kun vauvauutisia lukee näin tiuhaan, alkaa jo omaa vuoroaankin kovasti odottaa. Alkaa jo aika hyvin olla asiat valmiina vauvaa varten. Ensiviikolla varmaan haetaan sit vaunut ja turvakaukalo.

Barbapörrö ja Sisu :heart: 36+0
 
Aku
Ihanaa,tehän poksutte ihan kilpaa =) :heart:

Hirmuisesti onnea Kassu,mutilainen ja Riivinrauta ja tietysti paapelo jonka uutisia vielä odotellaan :flower: :heart:

Voi kun itsekkin kohta pääsis nyytinhakureissulle :heart: Lauantainahan tuli se 37 vkoa täyteen =) Saapi nähdä,vieläkään ei yhtään supistusta oo näkyny.Rasituksessakin tulee vaan harkkareita :/ Vaan eipä esikonkaan aikaan ollut mitään ennakkotuntemuksia.Ne ekat kunnon supparit oli sit ihan sitä itseänsä.

Inkalle (ja taisi olla pari muutakin loppuviikosta matkalla kättärille) tsemppiä ja toivotaan että tuut vauva kainalossa sieltä poies =)

Nyt iltapalaa ja sit suihkun kautta nukkumaan.

-Aku
 
Hurjasti onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vauvan hakuun lähteneille! :heart:

Ihanaa, kun täällä alkaa tapahtua. Ihan kyynel silmässä näitä uutisia luen.

Joku kyseli käsien turvotuksesta. Täällä sama vaiva käsien lisäksi jaloissa. Rannekanavat kai ahtautuvat turvotuksesta ja seurauksena on kiusallinen hermokipu. Ja sormenpäät tosiaan ovat tunnottomat. Koitetaan kestää.

Monilla on lupaavia oireita, joten varmasti tapahtuu lähipäivinäkin ja saadaan iloisia uutisia. Täällä vointi on loistava, kävin juuri salilla ja tuli rehkittyä ihan kunnolla. Ei kyllä raskaus tunnu juuri missään, ei edes harkkareita ole ollut. Joten tuskinpa pikkumies ajallaan syntyy.

Hyviä vointeja joka mammalle ja onnellisia hetkiä vauvautuneille! :)
 
Johan täällä vauvaudutaan kiivaaseen tahtiin :heart: Lämpimät onnittelut myös Mutilaiselle ja Riivinraudalle! Ihanaa =) Varmaan saadaan seuraava uutinen Paapelolta!

Täällä taas kärvistellään samanlaisella meiningillä kuin eilenkin, kovaa menkkakipuilu-supistelua ollut koko päivän. Täytyy toivoa, että tämä kohta edistäisi asioita, ettei tarvitse tällaisesta kärsiä (pahimmassa tapauksessa) seuraavat kolme viikkoa :headwall: Onneksi mottoni on vielä toistaiseksi, että "kaikki kipuilu on positiivista kipuilua" :D

Toivo ja tytteli 39+0 :heart:
 
Ai niin, piti vielä kommetoida NaNalle että myös minulla on kädet ja sormet turvonneet, vaikka muualla ei juurikaan turvotusta ole. Ei mitään toivoa, että sormukset mahtuisi sormeen, sen verran on sormet nakin malliset. Ja kipuilua on sormien nivelissä ollut jo kuukauden päivät, etenkin yöllä ja aamuisin, kun ei niitä "jumppaile". Aamuisin pidän aina pienen sormijumpan, että saan nivelet taas vetreytettyä :D

Toivo
 
Onnittelut kassulle, mutilaiselle ja riivinraudalle jakaantumisen johdosta :D :D :flower: :flower:

Mä täällä jännäilen huomista neuvolalääkäriä, kun on tainnu tota painoo tulla taas jonkin verran. Sokerit mulla pysyy nykyään aisoissa jos vaan katon, mitä syön, mut en mä jaksa enää ressata noista, vaan syön lähes mitä haluan, paitsi mittaus päivinä sit tarkemmin.

Palailenpa siis huomenna neukku uutisten kera.

pinkkimieli ja pallopää 35+3

p.s. tuli vaan mieleen, et enää ei ole kuin 6päivää ja n.17tuntia niin oon rouva :D
 
Onnea Kassu, Mutilainen ja Riivinrauta! :flower: Ihanaa todella, että näitä vauvauutisia alkoi nyt sadella. Ja ainakin Paapelo on päässyt omaa nyyttiänsä hakemaan, jokohan on vauva sylissä...

DsariaL: Minullakaan ei ihan varmaa vastausta ongelmaasi ole. Elokuussa kyselin itse neuvolasta samasta asiasta, kun tuolla kakkosella oli hirmunen räkätauti ja 1½- vuotisneuvola oli juuri silloin. Neuvolassa ainakin sanottiin, ettei jokaisen nuhan takia voi eristäytyä ja jos ei siis kuumetta ole ja yleiskunto muuten hyvä, voi neuvolaan mennä. Luulisin, että samoilla ajatuksilla myös äippäpolilla ollaan. Sinuna kuitenkin aamulla vielä soittasin suoraan sinne polille ja kysäisisin asiasta.

Omassa voinnissa ei mitään erikoista. Edelleen nuo lantionseudun kivut ovat lähes sietämättömiä. Tänään tuli käveltyä hiukan enemmän, kun esikoista vietiin kerhoon ja tuon kakkosen kanssa käveltiin vähän kauemmaksi puistoilemaan, niin se sitten kostautui oikein ekstrakipuiluna. Saa nähdä, kuinka saa taas yöllä nukuttua näitten vaivojensa kanssa. Viikonloppuna vauveli oli hiukan normaalia vaisumpia ja jo hiukan huolestuneena eilen aamulla kuulostelin liikkeitä. Onneksi muutaman hentoisen nykäisyn sain aina tuntumaan, mutta silti ihmetytti vauvan vaisuus. Aloin jo uumoilla, että vauvalla vihdoin olisi niin ahdasta, että olisi pakko rauhottua. No eilen illalla alkoi sitten tuttu ryske taas mahassa ja koko maha muljui ja aaltoili ja tänään on sama meininki jatkunut. En oikein tiedä, kumpi on parempi tai pahempi; ne vaimeat liikkeet saa vainoharhaiseksi, kun täytyy koko ajan miettiä onko vauvalla kaikki hyvin ja oikein pysähtyä kuulostelemaan liikkeitä, mutta toisaalta on kyllä rasittavaa, kun tämä vauveli yrittää mitä ilmeisemmin punkea itsensä kyljestä läpi. Tätä mammaa on siis hirmusen vaikea miellyttää.

MB:lle taisi tulla lastenhoitoapu kotiin odottamaan, koska uusi vauva syntyy. Mun on ihan pakko kertoa oma tarinani kakkosen syntymästä. Asuttiin tuolloin vielä pääkaupunkiseudulla, missä tukiverkosto oli melko olematon. Oikeastaan ainoa hoitopaikkamahdollisuus oli esikoisen vauva-ajalta tulleen ystävän luona, mutta hänkin aloitti juuri työt lasketunajan tienoihin. Niinpä pyysin hoitovapaalla olevan sisareni lapsineen meille päivystämään, että saa sitten synnytyksen ajan hoitaa esikkoa. Viikon meillä olon jälkeen, siskon oli pakko lähteä käymään kotonaan hoitamassa asioita. Tarkoitus oli, että hän on poissa yhden päivän ja palaa takaisin asemiin. Mutta tuo kakkonenpa päättikin valita syntymäpäiväkseen juuri tämän poissaolopäivän. No tarina päättyy kuitenkin onnellisesti. Supistelut alkoivat aamupäivällä ja voimistuivat pikkuhiljaa. Pystyin hyvinkin olemaan kotona iltapäivään, jolloin mammaystäväni pääsi töistä ja sinne kiikutimme esikoisen hoitoon. Näin mieskin pääsi mukaan synnytykseen. Siskoni tosin oli "katkera", kun kakkonen päätti syntyä juuri hänen poissaollessaan. :LOL:

Mutta nyt nukkumaan.
Lisää vauvauutisia odotellen

Shakki & Aleksis Kivi 38+2
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille! :flower:
Ja onnea myös niille jotka on hakureissuille jo lähtenyt! :)
Täällä ei oo mitään tuntemuksia edelleenkään, eiköhän täällä vielä aika kauan saa lukee muiden vauvautumis uutisia ennekö ite pääsee pikkusen hakuun. Sitä ennen täytyykin nauttia siitä että pystyy istumaan. :D ja ajamaan autoa. Sekä nukkumaan mahallaan! sitten on varmaan tissit niin kipeet ettei pysty. JA useimmiten kerkiän nauttimaan ruoankin vielä lämpimänä. No ei noi nyt paljon lohduta sittenkään kun sitä vertaa tuhisevaan nyyttiin, mutta uskotellaan nyt kumminkin =)

Empsu 38+6
 
Juu tosiaan... nyt on hetki istua alas ja vähän kerrata lauantain tapahtumia =)

Puoli kuuden jälkeen heräsin käymään vessassa, kun pääsin takas sänkyyn tuli ensimmäinen kipeä supistus, siitä n. 11 minuuttia tuli toinen.
Meni hetki niin sitä tulikin jo vedet sänkyyn.... susasin miehen hereille ja siinä sit ihmeteltiin molemmat että olisko tuo jo lapsi vettä vaiko pääsikö rouvalta "pieni" vahinko.
Mut kun sitä vettä sit tuli lisää ja lisää niin ei siinä enää vaihtoehtoja ollu... kilautus synnärille josta kehotettiin syömään aamupala rauhassa kotona ja sit hiljalleen ajeleen sairaalaa kohti että kunhan aamupäivän aikana tulee niin hyvä.
No todellakaan mulla siinä vaiheessa ollu mitään mielenkiinota rupee syömään mitään... sanoin miehelle että keittelee itelleen kahvit ja ottaa syötävää sillä aikaa kun mä käyn suihkussa.

Ennen kasia oltiin sairaalassa.
Tarkastukset siinä ja sit päästiin perhehuoneeseen odotteleen....
Koko ajan tuli supistuksia 5-10 minuutin välein.
ennen yhtätoista sain jonkuu kipulääkkeen kankkuun ja odottelu jatkui... kivut ei kyllä menny mihinkään lääkityksestä huolimatta.
Onneksemme se kätilö vaihtui siinä 2 aikaan ja alkoi tapahtua... se uusi kätilö kävi kerran meitä katsomassa siinä huoneessa kun oltiin just lähössä vähän käveleen käytäville ja haukkaan raitista ilmaa ulos jotta jos sais jotain nopeutusta tapahtumiin.
Kätilö siinä sanoi ennen sitä mein ulkoilua että niihin supistuksiin pitäis saada lisää kestoa... että tulee hyvin n.5 min välein mut niiden tarvis olla pidempi kestosia. Ne siis kesti n. puol minuuttia.
Mut tultiin vähän ajan päästä takas sisälle ja huoneeseen kun se kätilö sit sattu samaan aikaan tuleen kattoon joko oltiin palailtu ja teki sit päätöksen että saliin lähetään samoin tein.

Alkuun sain sitten hengitellä sitä ilokaasua, mut siitä ei mulle juurikaan ollut hyötyä... tai en koskaan osannut aloittaa naamarin hengitystä ajoissa.
Kätilö mittas että sentin olen auki ja läks pois ja sit odoteltiin.... 20 min niin mun oli pakko sanoo miehelle että kutsuu sen kätilön takas koska mulla oli mieletön ponnistuksen tarve.
Kätilö mittas uudelleen kohdun suun ja oikeen säikähti että nythän tulee kiire että tää kaveri on jo päättäny olla jo tulossa. Kohdunsuu olikin jo 5 senttiä auki, ja onneksi anestesialääkäri oli heti saatavilla koska muuten olis saattanu jäädä kivunlievitykset saamatta.

Just se oli se kätilö höpötelly että spinaalia hän ei suosittele kun on niin lyhyt kestoinen puudute että varmaankin sitten se epiduraali... no joutu sitten peruun puheensa koska synnytys alkoi olemaan jo niin pitkällä että epiduraali ei olisi kerinnyt vaikuttaa tarpeeksi nopeasti.
No joutui sit pyörtää puheensa ja spinaalin laittovat.
Spinaali laitettiin n. klo 15.30
Pääsin istuskeleen hetkeks keinutuoliin... ei siinä kyllä kauaa keikuttu kun pääs taas mies kutsuun kätilön hätiin... sano lähteissään että "Nyt sit odotellaan sitä vuosisadan kakkahätää".
Ja kuinka ollakkaan pääsin takasin pöydälle/sängylle ja kätilö tarkasti tilanteen niin kohdunsuu täysin auki.
Ensin ponnisteltiin vähän aikaa kyljellään, ja kun pienen tukka näkyi, käännytettiin selälleen ja jatkettiin ponnistusta.
Kipua ei tuntunut ponnistus vaiheessa ollenkaan mut kivaahan se ponnistelu ei toki ollu.
Kun pää saatiin pihalle niin kätilö huomasikin että oli napanuora kaulan ympärillä mut siitä ei onneksi sen kauheempaa haloota nostettu ja tilateen kätilö hoiti hienosti.

No mutta... se palkinto :D

Klo oli 17.26 kun 3470g ja 49,5cm pientä tyttöä näki päivänvalon :heart:
Pisteitä tuli se 9-9 mitä tuli aikanaan esikostakin.

Nyt sit tosiaan tänään pääsin jo kotiin mutta painoa seurataan nyt tarkkaan.

Päksissä oli tosi kiire ainakin tänään synnytyssaleissa ja synnyttäneiden osastolla oli ihan ruuhkaa.... joten siksi me päästiin näin nopeasti pois vaikka tuo paino oli noin tippunut.


Riivinrauta Ja Nuppunen 2pv
 
Vihdoinkin pääsin kirjautumaan (eilen jumitti meillä koko päivän tuo kirjautumisosio :headwall:!) ja onnittelemaan kaikkia vauvansa jo saaneita eli: kassulle, mutilaiselle ja riivinraudalle perheineen ihan mielettömän paljon onnea :heart: :heart:!!! Myös Paapelo on kaiken järjen mukana saanut nyyttinsä kainaloon jo...niitä uutisia odotellessa :whistle: =) ! Ihanaa kun vauvat alkavat nyt pikkuhiljaa puklahdella keskuuteemme....ihan jännittää aina tulla palastalle katsomaan, että kuka on jo lähtenyt vauvan hakureissulle ja kenellä alkaa hetki olla käsillä :p . Inkaa jännäillään, onnea l.a:n saavuttamisesta :)!

Ja kiitos Riivinrauta synnytyskertomuksestasi- oli mukava lukea se!

Tänne ei mitään uutta mullistavaa: tai no oikeasti kyllä: maanantaina meillä oli tarjonnan tarkistus synnärillä (kiitos muuten kaikille mua kääntämispelkojeni kanssa tsempanneille!!) ja meidän pieni on vihdoin kääntynyt poikkitilasta oikein päin ja pää jo nätistä lähtökuopissaan :heart: - toivottavasti ei nyt enää kiepsahda takaisin vikopäin- kaikki sormet ja varpaat ristissä sen puolesta :p . MUTTA ei sitten MITÄÄN tuntemuksia sen suhteen, että hänellä mikään kiire tänne olisi...ei supistuksen supistusta. Vihlomisia on "alakerrassa" ja alavatsalla ollut ihan kiitettävästi, mutta siinä kaikki...olo kerrassaan loistava: mahan aiheuttama kömpelyys sekä vauvan jatkuva myllääminen ainoat merkit koko raskaudesta...no ei nyt ihan mut melkein ;)

Neuvola oli taas tänään ja kaikki siellä ok ja suurimpana ilon aiheena tänään: paino oli pudonnut -817g (yleensä suunta ollut reilusti päinvastainen...:ashamed: ) : yhteensä painoa tullut siis 13,5kg.

Nyt lähden kahvin keittoon- heippa kaikki hetkeksi ja jokaiselle joka tänään lähtee vauvaansa hakemaan isosti tsemppiä ja onnea koitokseen :heart: :heart: !

Hugis ja Papu 37+4
 
huomenta.
Kiitos riivinrautatarinastasi :) näitä on aina niin kiva lukea..Niin ja onnea omastasta pienestä nytistä :heart:

Täällä jälleen huono yö takana! Siis oikeesti,mä en kestä enää yhtää päivää enkä yötä näiden kipujen kanssa :'( Niin hirveä jomotus,kipu,tuikkiminen, viiltäminen tuntuu tuolla jossain alhaalla, etten pysty istumaan, en makaamaan eikä seistäkään viittis koko ajan,puhumattakaan kävelyn onnistumisesta! :eek: Mä en enää tiedä miten kestän tätä!! :headwall:
Pelottaa ihan miten mahtaa tuo synnytys onnistua kun en pysty liikuttamaan senttiäkään jalkoja ollessani makuulleen ja kyljelleen en pääse kääntymään muuta kun minuuttien ähkimisen ja kiroilun jälkeen ja sekin asento tekee pelkästään kipeetä.. ja selälläänhän ei kauaa pysty makaamaan :headwall: MÄ EN JAKSA ENÄÄ!! :ashamed:

shakki täällä kanssa vauvan vaisuus aiheuttaa huolta, kun se vaisuus tuntuu olevan lähes jatkuvaa.. Silloin tällöi tulee pari kunnon jysäytystä mutta siinä se.. joten tiedän kyllä miltä se tuntuu kun huoli on kova siitä että pienellä on kaikki hyvin siellä! :)

Nyt on mentävä aamutoimiin :wave: Näinköhän musta on kävelemään tuonne puistoon asti tänään :/ noh,se jää nähtäväksi :wave:

heinähattu & pikkunen rv38+6
 
niin ja hugis onnea hyvistä neuvola kuulumisista :) ja onnea ennen kaikkea vauvan kääntymisestä vihdoin oikeaan tulosuuntaan päin :) eiköhän se nyt siinä jaksa olla syntymäänsä saakka, ei nimittäin ole sullakaan enää pitkä aika ;)
 
Rv 39 :D

Olo on mitä tuskaisin, supistus ja viiltely alkaa heti kun koittaa tehdä jotain.
Vaan kun en vieläkään ( !!!!!!! ) tajua että onko tämä alamahan repiminen tuohon supistukseen liittyvää vai ei :eek:

6 päivää vielä jäljellä.... Piiiiiiiiiiitkä viikko edessä siis.
 
Riivinraudalle onnittelut pienestä typsystä :flower: :heart:
sun synnytystarinaa jo odottelinkin kun oon myös menossa päksiin synnyttämään =) vai ruuhkaa ollut,saas nähdä onko sitten kun oma vuoro mennä,toivottavasti ei ainakaan niin kovaa ruuhkaa että joutuis käytävällä nukkumaan ( tämäkin koettu v.94 kun esikon sain )

mutilaiselle ja kassulle onnittelut molemmille pikku-rinsseistä :flower: :heart:

paapelon vauvauutisia odotellaan... =)

kaurisäiti ja bambi 37+6 :heart: :heart:
 
Hugikselle onnea hyvistä uutisista!
Riivinraudalle kiitos synnytystarinasta, olipa ihana lukea.

Omaan oloon ei ihmeitä. Iltapäivällä olis lääkäri, toivottavasti keksii jotain tohon leukaan, syöminen ei meinaa enään onnistua ollenkaan.

Peppi ja tytsi 38+0
 
Heinähattu: Meille on sanottu neuvolasta, että jos kivut(oli ne sitten supistuksia tai muita) yltyvät niin kovaksi ettei kotona pärjää niin saa mennä sairaalaan..sinullahan viikot on jo kovastikin hyvät. Tsemppiä ja jaksamisia!!

Omassa olossa ei mitään kummia..yönkin sain kaikelta hikoilulta nukuttua pitkästä aikaa ihan OK.
Turvotusta on kovasti täälläkin jaloissa ja käsissä..välillä oikein naurattaa, kun tuntuu, että nakki on joka varpaan välissä :LOL:
Tuosta painon noususta..minulle tuli esikosta 15kg ja laitokselle jäi heti 10kg, sitten imettäessä 10kk:tta lähti loput ja vähän ylikin. Lähtö paino oli sillon 55kg ja pitkä olen 170cm.
Nyt sama lähtöpaino 55kg ja painoa on tullut jo melkein 17kg, mutta se kaikki on tuossa mahassa vaikka aika pieni maha onkin. Oma terkkari ei ole tästä asiasta millänsäkään, mutta sijaisterkka aina kysyy...syötkös ollenkaan muuta kuin herkkuja...??
Tulee savua itsellä korvasta, kun on ikänsä kuunnellut sitä, että syötkö mitään, kun olet noin laiha..(geeneissä taitaa olla tuo hoikkuus) ja nyt kun itse on onnellinen lisäkiloista niin joku alkaa valittamaan. On niin hienoo kun on terveen näköinen :)
Kaikille tuota painoa ei näytä kovinkaan paljoa tulevan..mistä lie johtuu..tietty en ole oikeastaa heinäkuun alun jälkeen pääsyt liikkumaan normaalisti. Tuossa pihassa esikon kanssa ja lähipuistoon hyvinä päivinä.
Kovasti osaa taas arvostaa ihan tavallista kävelyä ulkona, kun ei ole päässyt muutamaa sataa metriä kotoa kauemmas kävellen.
Pian tämä odotus onneksi palkitaan :)
Aurinkoista päivää kaikille!! Toivottavasti se paistaa muuallakin, kuin täällä meillä..

Nöppönen80 37+0 JEE JEE =)
 

Yhteistyössä