*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Riivinraudalle onnea tytöstä! :flower: :heart: Ja kiitos synnytystarinasta.

Täällä ois tänään ohjelmassa lääkärineuvola. Saa nähdä miten päin hänen mielestään tuo pieni tuolla majailee. Ja painoa on taas kahessa kuukaudessa tullut riittävästi. Pitäis vaan olla ilman suolaa, mutta kun melkein kaikessa on piilosuolaa. Juusto, kinkku yms. Nyt tosin ei oo turvotusta niin paljon, että sattuis sormiin tai halkapohjiin, mutta kerkeehän se päivän aikaan kertymään :D

Eilen oltiin perhevalmennuksen toisessa kerrassa, aiheena synnytys. Käytiin läpi kaikkea siihen liittyvää ja sanoi sairaalakassista että se kannattaa olla valmiina kaikilla, jotka on yli 34vko... Eihän täällä mitään oo vielä tehty :LOL:
Laitoin sitten heti aamulla vauvapyykkiä koneeseen, ja huomenna kun tulee palkka niin käyn ostamassa sen kassin, jotta voi aloittaa pakkaamisen. Ja tuohon valmennus aiheeseen liittyen sain sitten illalla ruokaa laittessa yhden supparinkin :) Oli sen verran kipeä, että piti oikein pysähtyä ja oottaa että menee ohi, mutta ei niitä sitten enempää tullut.

Alley ja Vilpertti 36+0
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille tasapuolisesti. Täällä edelleen ollaan kasassa. Toissayönä oli jonkin verran supistuksia tai siis sen verran, että nukkumaan päästivät vasta aamulla klo 6. Onneksi sain nukuttua vielä sittenkin. Sen jälkeen ei ole ollut tuntemuksia, paitsi mitä nyt ilmeisesti supistukset (tai joku) laukas päälle virtsatulehduksen. Ainakin luulen, että se on se. Pitää käydä antaa terv.keskuksessa virtsanäyte niin eiköhän se sit selviä.
Olo muuten OK, odotellaan seuraavia supistuksia.
Hollannikkaat + maha-asukki 39+1
 
Talvicci mun mielestä vauvautuneiden pinon voisi tehdä vasta kun suurin osa on saanut vauvansa niin pysyttäisiin samassa paikassa vielä :) Ehkä joskus marraskuun alussa sitten? Mä ainakin mielelläni lukisin vauvautuneidenkin juttuja vielä täällä, mutta kahdelle palstalle mulla ei ole aikaa.
 
Johan alko vauvoja putkahtelemaan!!! Onnea kaikille!! :flower:

Munkin mielestä vauva-pinon vois tehdä vähän myöhemmin, kivempi lukea yhdestä paikasta kaikkien kuulumiset.. Tänne pukkaa flunssaa ja ehkä välillä myös jotain supistusten tapasta???!!!

Silona ja POKS 40+0 :heart:
 
MB ja Silona ja toki muutkin... :D :wave:

Joo ku musta kans itestä olis mukavampi ku olis porukka vielä yhessä paikassa, jos sitten ku meistä suurin osa on nyyttinsä lunastanu niin sitten pistäis vasta sitä pinoo vauvapuolelle... :)



En usko että meijän Uuno ennen la:ta ainakaan syntyy...
Vaikka maha onki monesti kova ja kai sitä vähän supistelee ja selkää jomottaa...

Meijän äitillä on kaikki me menty yli la:n ja isosiskolla meni kans kumpikin niin mä varmaan seuraan perässä...
:whistle:

Tänään on siivouspäivä :wave:
Pakko ottaa ittee niskasta kiinni ku laskettuunaikaankaan ei ole huomenna ku viikko ja koko kämppä on ku räjähyksen jäliltä...

Ja sairaalakassin pakkauskin on osittain vielä kesken...
Kaverilta saan aluks imetysliivit lainaan ja neki pitäs vielä hakee :)
Ja jotain pikku juttuja vielä puuttuu mitä pitäs hankkia...


Nyt lähen siivomaan ja laitan koneen kiinni... :kieh:

Miehen pitäs ottaa päivän ajaks joku piuha tästä koneesta irti ettei menis koko päivä aina koneella istuessa :LOL:

Palaillaan asiaan sitten ku meillä on siistimpää :D :wave:

*Talvicci ja Uuno rv.38+6* :heart:
 
Voi juku! Nythän niitä vauvoja sitten alkaa tupsahdella!! Onnea kaikille tasapuolisesti! :heart:

Oon vaan taustaillut ja päivittäin lukenut teidän juttuja. Oma olo on aika tukala ja vaivoja piisaa. Öisin on aika tuskasta jo, suppareita tulee ja menee. Limatulppaa en oo tosin vielä pongannut, että tuskin tässä vielä lähtöä tulee....Mielelläni tästä masusta jo luopuisin. Neuvolassa sanoivat kyllä, että tämä vois syntyä vähän aikasemmin, paikat kun on jo pehmenneet ja aukeilleet...saa nähdä.

Voikaa hyvin :wave:

hertta ja bertta 38+1 :heart:
 
nöppönen juu siis nämä kivut on jotain aivan mieletöntä!! ei mitään pieniä vihlaisuja vaan kunnon poltetta tuolla alakerrassa ja siis jossain tuolla sisällä.. nyttenkin hytkyn ja "heijaan" itseäni tässä koneella kun on vaan niin vaikeaa olla paikoillaan :/ :headwall:

Tultiin jokuaika sitten pojan kanssa puistosta ja nyt taitaa kyllä olla viimeiset kerrat kun sinne raahaudun! Olo oli suht ok.siellä ja vielä kotiin tullessakin kivut oli aikas minimaalisia mutta imuroituani ja leivottuani yhden kakun alkoi jälleen tämä tuskainen polttelu ja jomotus tuolla jossain.. :/ en tajua mitä tämä oikein on.. kun en enää usko näiden olevan enää mitään liitos kipujakaan. Mullahan kanava on jo hävinnyt ja paikat ainakin sormelle auki. Mietin vaan että olisikohan taas paikat aukeamassa tai jotain..?? Äh,en tiedä mutta nyt alkaa ihan oikeasti hymy jo hyytyä (ja tämä mamma myös) väsy painaa mutta kun nukuttua ei saa |O

Anteeksi tämä omanapa -vuodatus :ashamed: on tää vaan nii vaikeeta :headwall:

kivuista kärsivä heinähattu & pikkunen rv38+6
 
Heipsis! Ja kiitoksia riivinrauta synnytyskertomuksesta! Niitä on kiva lukea ja valmistautua sillä tavalla omalta osalta synnytykseen...

Kävin siis tänään ite äippäpolilla synnytystapa-arviossa (flunssasta huolimatta). Siellä ensin ultrattiin ja sen jälkeen lääkärin kanssa keskusteltiin tunnelmista synnytykseen liittyen ja lääkäri tutki lantion ja kohdunsuuntilanteen. Vauva on keskikokoinen, nyt oli 3330g ja varsin alhaalla jo (ultraaja sanoi, että ei oo vauva vielä tarpeeksi alhaalla, mutta lääkäri sisätutkimuksen tehdessään sanoi, ettei juuri alempana vois olla :D ), istukka oli jo varsin kalkkeutunut. Kohdunsuu oli lyhentynyt melkein olemattomiin ja oli jo auki reilusti sormelle, eli täällä ollaan jo hyvissä asemissa synnytystä ajatellen! Niinhän tuo lääkärikin meinas, että tuskin kauan enää... Niin ja alakautta mahtuu vauva tulemaan ihan hyvin, kuulemma ois hyvät edellytykset synnyttää suurempikin yksilö. Eli todella positiivisella ja luottavaisella mielellä odotan synnytystä!

Supistuksia (varsin kipeitä) tuli viime yönä parin tunnin ajan, kuitenkin aika epätasaiseen tahtiin. Ja tänään tuosta lääkärin kopeloinnista kohtu ilmeisesti hieman ärsyyntyi, kun supistukset tuntuu taas... Myö siis vaan ootellaan, että päästään tositoimiin. Tän flunssan voisin kyllä ensin sairastaa pois.

Varsin omanapaista sepustusta taas(!!!), mutta oon niin innoissani näistä äippäpoli uutisista, etten pysty nyt keskittymään muuhun... :D

Dsaria ja Möykky 37+5
 
Ah, ihanaa tulla tänne lukemaan, että jo VIISI vauvaa tullut! ONNEA!!!!! Ja Riivinraudalle kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on tosi jännä lukea :)

Maanantaina oli taas neuvola ja sf-mitta oli nyt pienentynyt yli sentillä, eikä ole siis kasvanut kuukauteen enää. Nyt oli mitta vähän alle 30cm. Terkkari pisti sitten lähetteen sairaalaan tutkimuksiin. Sainkin ajan jo huomiselle, kivaa! Jännä sinne mennä ja taas vähän ultrassa nähdä, nyt kai saan ihan kunnon painoarvionkin. Aina vaan sanottu että kovin pieni vauva on. Toivottavasti nyt kaikki olisi kuitenkin ihan kunnossa. Painokin oli mulla pudonnut viikossa kilon. Luulen kyllä että lähinnä vaan nesteitä lähtenyt, kun ilmat viileni niin turvotus laski. Menee taas sormukset kivasti sormeen :p

Täällä on pakko käydä lukemassa aina monta kertaa päivässä kun ei koskaan tiedä kuka on seuraavana saanut pikkuisen syliin :) Nyt jännittää lähinnä että koska Paapelo tulee kertomaan uutisia =)

Vaatteista oli täällä puhuttu, me ollaan ostettu kaikki vaatteet kirppikseltä. Valikoitu siellä pitkin odotusaikaa parhaita päältä :) Ja äiti innossaan antoi jotain mun omia vanhoja vaatteita, joita oon siis 20 vuotta sitten käyttäny,heh... Ei niitä nyt paljon enää ehjinä ollut, mutta muutama mekko oli, jos sattuu tyttö tulemaan. Ja söpöjähän ne vaatteet oli.

Tänä aamuna kun heräsin niin ekan kerran oikeastaan rupesi vähän jännittämään. Kohtahan se vauva jo syntyy! Oikeastaan ihan koska tahansa! Enkä ole vielä ommellut tarpeeksi vaippoja! Siispä heti aamusta ompelemaan :) Ja nyt takaisin ompelukoneen ääreen. Saa nähdä kauanko viihdyn, luultavasti kohta oon taas takasin koneella :p

hemari 38+6
 
Mää nukuin viime yönä niin huonosti etten pitkään aikaan!
Koko ajan heräsin siihen kun lonkat oli aivan perkuleen kipeet, ja mieletön vessahätä :x
Sain onneks nukkua aamulla puol ysiin asti, nyt ei ihme kyllä väsytä yhtään.
Siivottuakin tuli tänään, pientä jomottelua koko ajan alavatsassa ja vihlomista. Samaa oli koko eilisen päivän..

Poitsu lähtee tänään Mummun ja Papan luokse yökylään, kun mulla huomenna se Kättärillä käynti aamulla. Mies on tänään koko illan töissä. Joten mulla on pitkä ja tylsä ilta tiedossa yksin..

Niin ja huomasin tänään että mulle on tullut peräpukama, on niiiin kipee :kieh:
Miten niitä pystyy hoitamaan???

Noh ei kai tässä muuta, odottelua odottelua..

Inka ja Maisa joka ei tahdo ulos 40+1 :heart:
 
heinähattu Tosi ikävältä kuulostaa sun kivut! :( Jos ei yhtään hellitä ja olo on ihan sietämätön niin ehkä voisit soittaa synnärille ja kysästä asiasta. Ja nyt tarvii vaan ajatella positiivisesti että varmasti nuo kivut tekee jotain tonne alhaalle et synnytys on varmasti jo aikas lähellä. Tätähän tässä on haettu koko yhdeksän kuukautta, vois sarkastisesti sanoo :D Mut tosiaan ei kyllä oo kivaa vielä yrittää jaksaa pienen lapsen kanssa kotona jos liikkuminenkin tekee tuskaa. Voimia sulle loppumetreihin! :hug:

Kiva kun riivinrauta kerroit teijän synnytystarinan. Kiva on kyllä lukee aina tollasia hyvin menneitä synnytysjuttuja.

Aamulla oli neuvola ja eipä sielä mitään. Painoo tullu nyt onneks vaan muutama sata gramma, paineet ok, pissa ok, äänet ok...
Sano kyllä tää sijainen et näytän kuulemma tosi väsyneeltä...ehkä hieman turvotuskin pahentaa asiaa, vaik mitään kauheeta turvotusta ookkaan, mut selvästi naamasta näkyy et ainakin silmien alla on pussit :/ Kyseli sit et oonko oikeesti väsyny ja sanoin kyllä että oon kun en saa nukuttua kunnon pätkiä ja sit hän jotenkin alko kyseleen myös et oisinko mahdollisesti jotenkin masentunutkin tai murehtisin tulevaa (hän jo viime kerralla hieman huolestu kun näki millanen vilivilpertti toi meijän esikko sielä käynnillä oli ja mä jouduin koko ajan hyppään hänen perässä ja kieltään jne. ) ja kyseli myös että saanko esikolle aina välillä hoitajaa kun tuntuu tota energiaa olevan vähän liiaksikin hällä... Jotenkin sitä itekin vähän pelästy et oonko mä tosiaan muittenkin mielestä ihan loppuunpalaneen näkönen :/ Ei kukaan muu kyllä oo mitään sanonu mut molemmat mummut on kyllä kun tässä mietin niin kovasti olleet tyrkyttämässä apuaan ja "hoitotarjouksia" satelee...josko he sitten ovat kans jotain huomanneet. Äh, en tiedä. Kaipa tää vaan niin vaatii veronsa tää koko raskaus eikä tässä tunnu yhdellä jos toisellakaan helppoo olevan.

Hei te jotka ootte kotiäitejä kun mä tossa aamulla täytin esikon kotihoidontuen hakemusta niin mä en jotenkin tajunnu sitä et onko se hoitorahakin jotenkin sidottu perheen tuloihin?? Siis mä oon luullu et tienas mies mitä vaan niin jos äiti hoitaa lasta kotona niin saa sen tietyn rahan ja sit se hoitolisä määräytys tulojen perusteella, mut nyt ymmärsinkin niin et hoitorahaakaan ei välttis sais??!! Pitäs käydä taas kelassa kysymässä totakin. Niin joo ja sit kun tää meidän toinen lapsi syntyy niin häntä ei oteta ees huomioon perhekoossa niin kauan ku oon äippälomalla et hoitolisäkin sit lasketaan esikolle niin et me muka edelleen oltas kolmihenkinen perhe ??!!! On kyl tosi kummia noi kelan kiemurat!! :kieh:

Mun piti kommentoida muidenkin juttuja mut nyt ei muista yhtään mitä kaikkee. Palaan siis varmasti myöhemmin. Jaksuja mammat!!! :heart:
 
Kiitos zemppauksesta muisku :)

Täällä kuulkaas taidetaan nyt kärvistellä ihan oikeista supistuksista! Niin tuskaa alkaa jo pikkuhiljaa olemaan että jos ei ala kohta helpottaa niin otan kyllä puhelun tuonne NKL:n suuntaan :D Hikeä pukkaa tässä koneella istuskellessa, kirjoittaminen alkaa takkuilla ja aika-ajoin tulee sellainen keinutuksen tunne.. Noh,seuraillaan mutta toivon kyllä että nyt alkaisi oleen aika... :whistle:

heinähattu & pikkunen rv38+6
Tulen taas myöhemmin keroilemaan tilanteesta :wave:
 
Olipa ihana lukea Riivinraudan synnytyskertomuks! Näin ensikertalaisena ahmin kaikki mahdolliset synnytystarinat, kun tuo toimitus jännittää "hiukan" :D Eli lisää näitä sitten *vinkki vinkki* ;)

Talvicci, kannatan myös sitä pinon perustamista sitten kun olemme kaikki vauvautuneet!

Dsarialilla sai kivoja uutisia äippäpolilta! Toivottavasti saat nyytin pian syliin =) Hyvältä vaikuttaa! Ja hienoa että voit luottavaisin mielin lähteä synnytykseen kun kerta lääkärin mielestä isompikin vauveli mahtuu hyvin tulemaan!

Inkalla alkaa varmasti lähipäivinä tapahtumaan! Kuulostaa hyvältä tuo jomottelu ja vihlonta, eli eiköhän Maisa sieltä pikku hiljaa ala syntymään =) Itsellänikin peräpukama aina välillä kummittelee, mutta saan sen pois kunhan jaksaa muutaman kerran päivässä (etenkin vessassa käynnin jälkeen) suihkutella lämpimällä vedellä ja sitten laittaa sinne bepanthenia. Kannattaa ainakin kokeilla! Mulla on taipumusta suonikohjuihin ja peräpukamiin myös ilman raskautta :headwall: joten vähän jännittää että miten jättimäinen pukama minulle suodaan synnytyksen jälkeen :eek:

Heinähatulle tsemppiä kipuiluun! Onneksi sinulla on jo sen verran hyvät viikot, ettei enää pitkään tarvitse kärsiä! :hug:

Täällä ei omaan napaan mitään kummempia. Edelleen tulee kipeitä supistuksia "epäsäännöllisen säännöllisesti", joten odotellaan odotellaan... Tänään teen kotona suursiivouksen vauvaa varten ja toivon, että se saisi aikaan vähän enemmän jomottelua :D Torstaina on taas neuvola ja minä kun olin jo suunnitellut, että saisin vauvan maailmaan ennen sitä! :kieh: Ei taida onnistua.

Toivo ja tytteli 39+1 :heart:
 
Ihan pikaisesti kommenttia Heinähatulle. Toivottavasti kivut ovat jotain synnytykseen liittyvää & valmistavaa. Kuulostaa vaan pahasti samanlaisilta kivuilta, kuin itsekin kärsin. Juurikin kävelyn jälkeen ovat aina pahimmillaan. Ja mulla ei paikoissa siis ole tapahtunut mitään valmistautumista kivuista huolimatta. Nyt olen kärsinyt näistä jomotuksista n. 32 viikolta lähtien (koko ajan tuntuvat pahentuvan), kakkosta odottaessa ne alkoi jo puolen välin tienoilla. Se on todellakin vaikeasti selitettävää kipua; viiltelyä/jomotusta/vihlontaa/kirvelyä jossain tuolla alhalla. Mä joudun usein aamun puistoreissun jälkeen keskeyttämään oman ruokailuni ja nousemaan jalottelemaan, kun istuessa on niin valtavat kivut. Ja käsittääkseni nuo on ihan lantion löystymisestä johtuvia kipuja. Just viimeksi neuvolassa niistä terkan kanssa juttelin; tämä kolmas raskaus vielä suht lyhyellä aikavälillä kuulemaa edesauttaa just tota lantion löystymistä, kun paikat ei ole ehtinyt vielä edellisestäkään palautua. Tsempit sinulle! Ja toivottavasti pääset pian tositoimiin.

Shakki & Aleksis Kivi 38+3
 
Neuvolasta kotiuduttu.

rv 36
Paino: 840g/vko
Turvotus +
RR 124/84
Pissa: sekä valkosolut että protskut +
B-Hb: 136
SF: 33
Tarjonta RT =)
Syke: 138
Liikkeet ++

Kohdunsuu: Kiinteä ja kiinni
Kohdunkaula: 3cm

Eli täällä mennään varmaan reilusti yli tuosta LA.sta. Ois luullu että supistelut ja vihlonnat ois jotain saanu aikaseks. Proteiineja aletaan tarkkailla, ja heti jos tulee erilaista päänsärkyä kuin normaalisti niin soitto polille tai neuvolaan. Verenpaineet onneksi hyvät. En muistanu kysyä painoarviota vauvasta, josten nyt en sitten tiedä minkä kokoinen otus on tulossa. Harmittaa hiukan. No oishan se sanonu jos ois erityisen iso tai pieni. Eli luultavasti ihan normaali kokoinen. Mites tästä eteenpäin, kattooko neuvolatäti tuota kohdunsuun/kaulan tilannetta loppu ajan ja saako siltä myös kokoarviota? Miten teillä muilla on?

Positiivinen asia on se, että vauva on rt :)
 
Heinähattu: lupaavalta kuullostaa! Jospa se lähtö tulee tän päivän aikana.

Muisku: kotihoidontuen se perusosa, mikäli on oikeelta nimeltä, ei ole tuloihin sidottu. Se hoitolisä on tulosidonnainen. Ja tosiaan Kela ei huomioi vauvaa ennen kuin vanhempainvapaa loppuu. Vanhempainvapaa aikana siihen perusosaan vaikuttaa sun tulot jos oon ohjeet oikein ymmärtäny. Kuten ei myöskään huomioi koululaisia osaksi perhettä, nehän ei kuluta yhtään tai vaikuta esim. asunnon kokoon. :kieh:

Dsarial: hyviä uutisia sait äippäpolilta.

Uudesta pinosta: olis kiva jos vaihdetaan pinoa kun lähes kaikki on nyytin saannu. Mulla ei aika riitä useamman pinon lukemiseen. Esim. marraskuusta voisi kirjoitella uudessa pinossa, varmaan silloin jo suurin osa on poksahtanu.

Lääkärissä käyty, ei oikein osannu sanoa mikä tossa leuassa on, luultavasti imusolmuke tulehtunu. Antibioottikuurin määräsi. Kehotti tulemaan uudelleen jos ei ala helpottamaan. Tosiaan toivon että helpottuu, pystyn syömään vaan jugurtti ja juomaan, mitään ei oikein saa pureskeltua.

Nyt kuopukselle kirjoja lukemaan.


Peppi ja tytsi 38+0
 
heinähatulle tsemppiä! Taijat olla seuraava nyytin hakuun lähtiä :wave:

hemari
Hyvä ku huikkasit, oli jääny lisäämättä yks syntyny pienokainen :D

Kiva homma että DsariaL sait hyviä kuulumisia äippäpolilta :wave:

Mulla kans kiinnostais tietää mikä tuolla on tilanne ku on noita supistuksia ollu sen rv.36 neuvolalääkärin jälkeen taas enemmän... Mut se selviää vasta sitten ku alkaa tositoimet...
Lääkäriin pääsee kai enää vaan sitten ku jos on laskettuaika ylitetty...


Sain aikaseks laittaa edes noita vauvan vaatteita...
Lajittelin isommat oottamaan laatikon pohjalle ja sen semmosta...

Jos sitä vielä tälle päivälle jaksais siivoomaan alkaa niinku oli tarkotus :whistle:
Mahaa vaan vetää ihan kovaks ja kipeeks ja selkää jomottaa... Niin en oo kehannu vielä...

Nyt syömään, ukko teki ihanaa lasagnea :p

*Talvicci ja Uuno rv.38+6* :heart:
 
Tätyyynyt kyllä kysyä että onko täällä kellään muulla tämmöstä: Iltasin kun meiän vauva oikein riekkuu ja punkee alas itteensä niin saan etureisiin ihan mielettömiä kipupiikkejä/suonenvetoja/sähköiskuja, niin että välillä pettää jalat alta :eek: En oikein osaa tarkemmin kuvailla. Ihan kummallista :| en kyllä muista esikoisesta moista. Toivottavasti ei vaan mee jalat alta niin pahasti että pamahdan pyllylleni tonne jonnekkin viel :LOL:

Heinähatulle onnea matkaan, jos päätät lähteä palleron hakuun! :wave:

Muille ihanan syksyistä sateista päivää =) (ainakin täällä tulee vettä)

Empsu 39+0
 
Onnittelut kaikille jo vauvan saaneille :flower:

Neuvolassa tuli eilen (rv 38+4) käytyä ja siellä kaikki oli kunnossa. Sf mitta oli jo 37cm, olo alkaa olla jo aika tukala tän masun kanssa :/ Supistuksia on aika paljon ja alamahalla inhottava paineen tunne, häpyluu tuntuu halkeavan jne jne. Meillä on mummi tän viikon ja vauvalla olis nyt hyvä aika syntyä, jos joku vaan kertois sen vauvallekin.. :LOL:

Mansikkakakku ja pikkuinen 38+5
 
Vielä yhdessä kasassa :wave:
Soitin äsken päivystykseen ja käskivät rauhassa kuulostella tilannetta ja jos kipu yltyy niin ettei enää pärjää sen kanssa on otettava yhteys synnärille.. Elikkäs tässä sitä nyt kärvistellään :headwall:
Mutta ilmottelen taas jos tilanne johonkin suuntaan muuttuu ja lähtö lähenee :whistle:

heinähattu & pikkunen rv38+6
 

Yhteistyössä