*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Empsu mä saan noita vihlaisuja iltaisin nivusiin niin että toinen jalka menee melkein aina alta. Inhottavia! Johonkin hermoon vauvan pää kai sit painaa.

Tosta kodinhoitotuesta Muisku kyseli niin tajusin just että mä oletin automaattisesti, että sitä ei voi saada esikoisesta nyt vanhempainvapaalla omien tulojen kasvun takia, joten enpä edes laskenut mitään. Mut joo miehen tulot ei tosiaan siihen vaikuta.

MB 39+3 tai 40+1... (esikoinen syntyi 40+2 mutta tää varmaan sit vasta kun mummi kyllästyy ja lähtee takas kotiin...)
 
Joo kiitos vaan peppimamma ja MB...mä tos lueskelin kelan sivuja ja en oikeesti voi uskoo et oisin nyt tajunnu oikeen, meinaa siä lukee et tosiaan miehen tulot eikä omatkaan vaikuta kotihoidon tuen hoitorahaan eli siihen perusosaan, mut muut tuet vaikuttaa!!! :eek: Eli siis jos oisin töissä tienaamassa hyvää rahaa saisin kotihoidon tukee esikosta (näin oli esim. vuosi sitten kun äippäloma loppu ja jäin pitään pitämättömiä lomia jolloin siis tienasin palkkaa niin silloin sain myös kotihoidon tukee), mutta jos oon kotona äitiyslomalla ja saan äitiysrahaa/vanhempainrahaa niin jos näitä tukia saa enemmän kuin sen kotihoidontuen määrän...mikä oli siis sen n.314e niin sit tota hoitorahaa ei saa. Ja käytännössä kai kaikki saa enemmän vanhempainrahaa kun ton 314e eli sillon jää tuki saamatta kokonaan. Hoitorahaan sit vois hakee sitä hoitolisää, mut se on sidonnainen koko perheen tuloihin ja nämä tulorajat on sellasia että jos mies on yhtään kahtuupalkkaisessa työssä niin nekin jää saamatta. Jotta kiitos vaan kela taas tyhjästä!!!! :kieh: Hitto mua alko oikeesti ottaan aivoon tää juttu taas ku olin niin aatellu et saisin ton about 300e ees kuussa lisää!! Käyn nyt toki tuon vielä kelasta varmistamasta, mutta yritin tarkkaan lukee noi esimerkitkin sieltä sivuilta niin näin mä tän asian käsitin)

Ai niin, alko eilen naurattaa kun mummulla käytiin (anoppilassa) kun sen keittiön seinällä on kalenteri niin hän oli kirjottanu mun LA päivän kohdalle "vauva syntyy" =) Voi kun se oliskin niin varmaa!!
heinähattu Pidetään nyt peukkuja että tosiaan ois kivut nyt sitä itteensä! Mutta palailehan kertomaan jos jotain tapahtuu!!
 
No voi hitsi tätä tekniikan maailmaa...teksti hukku jonnekin...
En jaksa kaikkea uudestaan kirjoitella, mutta..

Empsu: Kuulostaa ihan samanlaisilta tuntemuksilta, kuin minulla takareisissä...ihan kuin alkaisi vetämään suonta koko takareiden mitalta, mutta ei sit kuitenkaan...ja juiliminen on sana millä sitä olen yrittänyt kuvailla..tosi ikävän tuntuista. Olen ajatellut , että painaa kait jotain hermoja..
Heinähatulle tsemppiä jos lähtö on tullut."toivottavasti" jos näin voi sanoa!!

nöppönen80 37+0
 
Täälläkin alkaa nyt viimein äitiysloma. Tein kolme ylimääräistä viikkoa töitä, nopeasti sekin meni. Nyt on ihan outo tunne lähteä täältä ja lähin työkaveri ei ole edes paikalla just nyt:( Ihan mukavaa silti, luulen että nyt kun laskettuun aikaan on enää 2 viikkoa niin mun työkunto alkaa lopahtaa. En saa esim nukuttua vaikka ei ole kipuja tai mitään. Ilmeisesti kroppa vaan valmistautuu tulevaan valvomiseen.
 
Hip ja hei mammat!

Aluksikin ONNEA kaikille vauvansa saaneille :flower: ja paljon paljon jaksamista niille, joilla olo alkaa käydä sietämättömäksi. Pitää kai vaan yrittää ajatella positiivisesti, kipu ja huono olo vie vain lähemmäksi ja lähemmäksi sitä mitä ollaan jo monta monta kuukautta odoteltu - Saada oma pienen pieni nyytti kainaloon :heart: Ihania masukuvia olitte laittaneet ja etanainen (muisttakseni) ihania kuvia vauvalle hankituista asioista! Pitäisi itsekin vielä muutama kuva ottaa niin on jotain mitä myöhemmin ihailla. Niinkuin Tulia sanoi, masua tulee ikävä varmaan täälläkin.

Oma kirjottelu pinoon on jäänyt totaalisesti reissaamisen ja muiden kiireiden takia :ashamed: Ehkä nyt olisi aika pysähtyä ja alkaa taas itsekin kirjoittamaan, muutaman kuukauden tauon jälkeen, eikä vaan lukemaan muiden kuulumisia! Kovasti olette kaikkea pähkäilleet ja itse samoja asioita pähkäillessä täällä on käyty lunttaamassa muiden mielipiteitä asioista. Kiitos kaikille omien asioiden jakamisesta, teistä on ollut suuri apu näin ulkomailla synnyttävälle!

Tänne Tukholmaan ei kuulu mitään erityisempää, koko raskaus on mennyt hyvin ja isommilta huolilta on tähän asti ainakin vältytty. Olo on vieläkin erinomainen, välillä unohtaakin ihan kokonaan, että on raskaana :D Täälläkin mahaa toki alkanut vihlomaan ja mekkamaista kipua on säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta mitään suurempaa supistelua ei ole ollut. Todennäköisesti olenkin ihan viimeisten joukossa hakemassa omaa nyyttiä kotiin.

Hollannin vahvistus kertoili risiiniöljystä ja ihmeellisestä tarhasysteemistä - kuulostaa tutulta. Täällä onneksi ei risiiniöljyä missään nimessä käytetä, mutta tarhapaikan hakeminen on melkein samallalailla. Viimeisessä perhevalmennuksessa totesivatkin että kannattaa alkaa miettimään tarha vaihtoehtoja valmiiksi. Kuulemma jos haluaa varmistaa, että saa lapsen johonkin lähi tarhaan, paikkaa olisi haettava mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen. Olisi kiva tietää miten noin ylipäänsä muut ulkomailla asuvat ovat kokeneet neuvolat suomeen verrattuna. Täällä ainakin järjestelmä on todella puutteellinen Suomeen verrattuna; esimerkiksi sokereita, hemoglobiinia ja pissaa ei tarkasteta jokaisella käynnillä (2vkon välein vk 30 lähtien) ellei pyydä eikä kertaakaa ole sisätutkimusta tehty :whistle:

Kauheana on aina mielessä asioita mitä pitäisi kommentoida, mutta sitten kirjoittaessa unohtuu ihan totaalisesti. Raskaana olon yksi oire ehkä, tuntuu olevan liikkeellä, heh.

Mutta nyt lopetan tähän, huomenna uudestaan neuvola kuulumisien kera.

Pikkis ja Mini 36+3
 
Onnea riivinraudalle :heart:

OT:na ajattelin huudella, että josko tästä pinosta löytyisi facebookiin farmville-naapureita?

Malttamattomana torstaita odotellen (äitipoli, pitäs saada tietää käynnistyspv)
Katiia +"sintti" 38+3
 
Eli sunnuntai maantai välisenä yönä klo 03.00 heräsin, kun tuntui, että kohta jotain valuu. Pääsin vessaan ja sitten läiskähti, lapsivedet siis meni.

Soitin Kättärille, kun viimeisen neukka käynnin yhteydessä epäiltiin molemmat, ettei vauvan pää ollut ihan kunnolla kiinnittynyt. Käskivät alkaa tulemaan heti. JA hyvä niin.

Sisään meidät kirjattiin 05.00...supistukset oli jo säännöllistyneet, mutta eivät olleet kauhean kipeitä.
Sisätutkimuksessa oli 3cm auki.
2h olin käyrällä ja supistukset koveni huomattavasti.
Kätilö kurkkasi tilanteen klo 07.00 ja totesi että 4cm auki ja vuoronvaihto.
07.30 tuli sitten uusi kätilö paikalle, kyseli vointia ja mietti josko käyrälle. Sanoin juuri päässeeni niistä.
No hän sitten vei vehkeet pois ja katsoi tilanteen 07.55...
Sitten tuli kiire.
Mies oli juuri hakemassa aamiaista ja kätilö juoksi hakemaan hänet.
Sitten kätilö tuli takaisin ja minä paniikissa, että mistä moinen kiire...ajattelin jo jonkin olevan vialla.
No syy kiireeseen olikin, että olin 8cm auki :D
08.10 oltiin synnytyssalissa.
Ei tuntunut vielä edes kovin hirveälle kivut joten rutistelin kuumavesipulloa. Tokkopa siitä oli muuta apua, kuin se että sain pahoinpidellä sitä :LOL:
Keskityin vain hengittämään ja rentoutumaan.
08.50 käskin painaa kelloa, tuntui painetta.
Kätilö tuli 08.55 ja totesi, että pää on tulossa.

Kaunis tyttömme syntyi 09.05, 3305g 49cm ja pipo 35cm..neidillä on tumma tukka ja rinta maistuu oikein hyvin.
Päästiin juuri kotiin.
Koska tyttö oli tarkastuksessa vielä niin nuori, niin kuului sivuääni vielä sydämmestä, tämä normaalia, mutta kontrollissa käydään kuitenkin kun tyttö on 6vk.

Eli täysin luomuna mentiin. Olen aika yllättynyt itsekkin että pystyin siihen.
Olen aivan huippu kunnossa...kävin ulkona 3h synnytyksen jälkeen kävelemässä ja soittamassa äidilleni...kätilöiden ilmeet olisi pitänyt saada kameralle kun tajusivat, että minä olen se uusi vuodeosaston mamma :LOL:

Mutta paljon onnea myös mulle nyyttinsä saaneille ja tsemppiä vielä odottajille. Palaan lukemaan juttuja myöhemmin. Nyt menen suukottamaan poikaa ja herättelemään tyttöä syömään :wave:

paapelo+poju 1v7kk ja Tyty-I 1vrk :heart:
 
Onnittelut kaikille, jotka saanut nyytin kainaloon :flower:

Mun on nyt pakko avautua tästä raskaumyrkytyksestä... Eli mä oon nyt ravannut polilla vaikka kuinka monta kertaa, ja melkein kaikilla kerroilla on ollut eri lääkäri. Perjantaina aloitin verenpainelääkityksen ja olin sen yön osastolla. Lääkityksen aloittamisen jälkeen verenpaineet ollut ihan ok, eiliseen asti. Yks lääkäri sanoi, että jos paineet menee yli 140/90, niin pitää soittaa. Eilen illalla oli sit reippaasti yli tuon (170/95) ja soitin sinne. Sain lääkärin puhelimeen, joka totes et ei noi paineet oo viel pahat :eek: Aha... Tänään taas aamulla oli paineet samaa luokkaa ja ajattelin et soitanpa nyt kumminkin uudestaan, niin nyt tuli sellainen ohje, et jos alapaine on yli 100, niin sitten pitää soittaa. Mua ottaa päähän ihan suunnattomasti se, et jokainen antaa mulle ihan eri ohjeet, miten toimia. Ihan sama siinäkin, kun toinen lääkäri sanoo, et pitää levätä niin toinen sano et voi tehdä ihan normi juttuja, ettei tarvii sen erikoisemmin lepäillä. Kyllä herää kysymys, et ketä tässä pitäisi uskoa??? :kieh:

Täällä tulee hentoisia supistuksia... Ja nyt en todellakaan toivo, että lähtis synnytys käyntiin, koska mun miehellä huomenna käsileikkaus. Ollaan puhuttu, et jos kävis niin et synnytys lähtis huomenna käyntiin, niin se menis silti sinne leikkaukseen, koska on joutunut odottaa sitä tosi kauan. Sen tietää, että uutta aikaa joutuis odottaa tosi kauan. Oon kyllä varannut yhden kaverin, et se lähtee mun mukaan, jos nyt kävis oikeesti niin, et vauva lähtis tulemaan.

Tälläistä tänne... Ja unohtui sitten kaikki mitä piti kommentoida :ashamed:

Missah ja Mölli 37+4

Muoks. Oikein paljon onnea Paapelolle :heart: :heart:
 
Hitto mikä päivä!!
Olin jo muutama tunti sitten varma, et kohta lähetään synnärille. Otin kaurapussin selkään, et vähän rauhottais, mut hitto se veiki ne supistukset kokonaan :eek: Nyt oon täs reilun tunnin ollu täysin kivuttomana :headwall:

 
MB- hyvä kuulla että joku muukin saa saman kaltasia tuntemuksia, tiedänhän ainakin etten kuvittele ihan höpöjä :D
Onnea paapelolle! :flower:
Ja tsemppaus kaikille niille jotka kärvistelee jonkun sorttisissa lähteäkkö vaiko ei kivuissa :)
On muuten ihanan kirpee syysilta ulkona!
Empsu 39+0
 
Paljon onnea Paapelolle ja perheelle pikku prinsessasta! :heart: :flower:

Aika hyvältä näyttää monella muullakin, että pian pääsee synnärille :)

Me käytiin tutustumiskäynnillä Jorvissa tänään. Ihan mukava reissu oli, siellä yks mamma ootti vastaanotolle pääsyä aika kovissa supituksissa. Siinä meidän odotellessa esittelijää pääsi sitten sisään ja suoraan saliin. Meille ei sitten esitelty salia ollenkaan, kun tämä äiti tarvitsi sen ainoan vapaana olevan :)
Kätilö oli todella mukava, ja tilatkin ihan kivat. Käytiin vuodeosastollakin ja katsottiin joku älytön video lapsivuodeajasta. Ihan ok reissu, ja aiotaan vieläkin pyytää perhehuoneeseen.
 
Paapelon perheelle onnittelut prinsessasta :heart: :heart: :flower: :flower:

Missahille tsemppiä ja jaksamista paineiden kanssa ja vielä pallotellaan tolla tavalla että eri ohjeita tulvii :hug: Toivottavasti synnytys käynnistyisi itsestään pikimmiten ja niin että miehesikin pääsisi sitten mukaan =)

Empsu, täällä myös kuvailemiasi tuntemuksia, eivät ole todellakaan mukavia mutta kuuluvat varmastikkin asiaan kun vauva painaa hermoja tms.

Heinähatulla jännittävä tilanne, mulla samankaltaista kipuilua viimeksi vuorokausi ennen synnytystä. Kipu tuli siis kohdunsuulta kun käskivät synnärille näytille, sisätutkimuskin sattui aivan sairaasti. Koko maanatai meni kipuillessa joka paheni iltapäivää kohden jolloin sit soitin sairaalaan ja käskivät tosiaan käymään, seuraavana yönä heräsin kipeisiin supistuksiin ja aamulla poika syntyi kahdeksan jälkeen =) Eli :hug: kipujen kanssa ja toivottavasti sullakin käy samoin kun mulla ;)

Neuvolassakin käyty tänään, kaikki ok edelleen, vauva alhaalla ja rt kuten jo jonkin aikaa joten nyt vaan sitten odotellaan koska alkaa tapahtua =)

Pari viime yötä onkin mennyt taas pojan kanssa ihmeen hyvin ja toivon niin sydämestäni että sama meno jatkuisi. Torstaina tulee unikouluun erikoistunut perhetyöntekijä käymään joten josko sieltä sitten ainakin löytyisi lopulliset ratkaisun avaimet.

Muuten fyysinen olo on parempi kuin aikoihin sillä lenkillä pystyn käymään ilman niitä kamalia liitoskipuja ja vieläpä kävelemään reippaasti, ihanaa :D

Riivinraudalle ja Paapelolle vielä kiitokset ihanista synnytystarinoista =)

Dsarialillakin varsin kypsä tilanne nyytinhakuun, saas nähdä kuka on seuraava lähtijä ;) :D

Talvicci, mun mielestä kans voisi olla hyvä idea perustaa sitten vauvapuolen pino kun enemmän vauvoja on syntynyt niin ei tarvi kahden pinon välillä seikkailla, hyvä kun yhtä ehtii seurata :D

äitsy ja Lauri 37+4 :heart:
 
paapelolle ja perheelle suurensuuret onnittelut tyttärestä :flower: :flower: :D :D

katiia laitoin sulle yv:tä :D

Neuvolalääkärissä tuli tänään käytyä. Eipä siellä sitten ihmeempiä, kun ei vauvan koosta sanonut mitään. Oma paino on noussut n. 1000g / viikko, verenpaineet oli edelleen koholla, joten laittoi lähetteen äippäpolille, et sinne sitten taas katsomaan mitä sanovat. Ensiviikon maanantaille sain jo taas uuden ajan terkkarille, eli nyt alkaa siis tää viikottainen ramppaaminen. Tosin neuvolaan meen klo 11 ja naimisiin klo 15 samana päivänä :LOL: Sanoinkin terkalle, et tuun sillä ehdolla, ettei mun tarvii sinä päivänä synnyttää. Ei ollut vauva vielä laskeutunut, eikä ihmeempiä sanonut kohdunsuun tilanteestakaan tuo lekuri, eli oli mielestäni turha käynti. Luita se jotenkin kokeili ja se sattui ja totesi lapsen kyllä mahtuvan sieltä tulemaan.

Sekavakirjoitus ehkä, mut nyt en pysty parempaankaan kun särkee selkää. Oon kyllä yrittänyt vauvalle sanoa, ettei syntyis ennenku viikonpäästä, niinku yksi ennustaja on ennustanut, eikä ainaskaan huomenna kun on mun äireen sytymäpäivä (pallopään serkku syntyi viimeviikon maanantaina mun isän syntymäpäivänä).

pinkkimieli ja pallopää 35+4
 

Yhteistyössä