¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

Moi! Mulla paino noussut jo yli 14 kiloa. Ja en ole mitenkään kummallisesti syönyt. Olen normaalipainoinen ollut ennen raskautta. Nyt kuitenkin aloin itse miettimään, että pitää varmaankin ma soittaa neuvolaan ja pyytää glukoosirasitus testi minullekin. Neuvolassa kun ei tunnu mitään osaavan niin itse pitää nämäkin hoksata. Nimittäin kyllä jo ekalla kerralla mainitsin, että ei se ihme vaikka sokerit nousisi, kun minulla on PCO ja käytinkin siihen metforemia koko viime syksyn ja se auttoi hieman. PCO:ssa on kyse insuliiniresistenssistä eli siihen liittyy suurentunut riski muutenkin kohoaviin verensokereihin. Terveydenhoitaja ei siihen virkannut mitään (tuntui, että ei edes tajunnut mistä sairaudesta on kyse) ja kun hän jätti sen lääkärikäynninkin minulta pois (jota äitiyspolin lääkäri kyllä suuresti ihmetteli ja ei tykännyt) en ole saanut lääkäriltäkään mitään kommenttia, kun eka neuvolalääkärikäyntini on vasta viikolla 28. Itse taas olen nyt kovasti miettinyt miksi minun painoni nousee noin, vaikka en mitenkään ihmeellisesti syö....ja nyt sitten aloin oikeesti noita käypä hoito -ohjeita selaamaan, ja kyllä siellä edellytetään että myös PCO-potilaille glukoosirasitustesti pitäisi tehdä ensimmäisen kerran jo rv 12-16. ja muuten uusissa ohjeissa sitä suositellaan ihan kaikille!

No harmittaa vaan, etten ole itse jaksanut itseäni hoitaa ja älytä tätä aiemmin...mutta sitä luottaa, että terveydenhoitaja, joka hoitaa vain äitiyspkl:n asiakkaita, ymmärtäisi joidenkin asioiden eteen....mutta ei, kyllä se täytyy itse tietää vaatia. Niin kuin lääkäriin mennessään täytyy tietää etukäteen itse mikä vaivaa!

En mä halua mitään sika isoa vauvaa ja sektiota jos se on mahdollista välttää!!! Saati muita komplikaatioita joita raskausajan diabetekseen kuuluu. No onneksi sentään mitään virtsamuutoksia ei ole todettu.
 
:kieh: tuli nyt sellanen olo että minua varmaan katotaan ku halpaa piip. Ton hammas jutun takia. Mulle ne neuvolassa sano kun oon kertonu että aion mennä sinne hammaslääkäriin kun vauva on syntynyt että pääsen siihen nukutukseen, niin se sano että "jos en uskalla mennä sinne raskaana ollessani ja pelkään niin hirveästi, niin ehkä se on parempi mennä kun on synnyttänyt jottei stressaa turhaan sen hammaslääkärin takia".
Ja jos nyt totta puhutaan niin kyllä mulla harmittaa että se voi tarttua siihen, ja neuvolassa se täti sano että se saapi sen jo raskauden aikana en sitten tiijä :/
ja eipähän ennen vanhaankaan oo lapset kuollu hammaspakteereihin. Siis sen voi saada aikuisenakin jos pussaa jonku kans ja ne hampaathan putoaa kaikki poijes ja kasvaa uuvet tilalle!! mulla vaan rupiaa ärsyttään ku täällä o aina niitä jotka alkaa leikkimään jotaki jeesusta jonku asian kanssa jos joku on vähänki erimieltä. Minä en todellakaan viilaa pilkkua jos joku päättää olla menemättä hammaslääkäriin raskauden aikana, oma on asiansa.
Ja kenenkään on todellakaan turha alkaa vähättelemään toisten pelkoja!
:kieh: aattana!!! ja se siitä sitten piste. Nii ja tuskin se minusta teitä huonompaa äitiä tekee? enkä tod,kaipaa mitään valistusta näistä asioista, oon onnellinen että oon päässy tupakasta eroon ja se oli suuri juttu mun elämässä!

:whistle:
niin ja muihin asioihin..
osaako kukaan laskea paljon 425? vähennetään 16% veroa? :wave:
oisin kiitollinen jos joku osaisi.. :D itellä tuo matikkapää sen verta huono.
Vauva potkii kovasti ja nykyjään vasemale puolele kylkeä mikä on ihme.. En tiiä oisko jo käännähtäny? mulla oli tänään ihmeellisesti ripulia? en tiiä mistä tuli.. ukolla kyllä oli ensin, että voiko se tarttua sitten siittä? Pesin kyllä käsiä ja mies kans. Onneksi meni ohi
:snotty:
mitä muut mammat tietää???!!!
 
mullakaan ei tuu ollenkaan maitoa vielä..mikä on varmaan ihan hyvä juttu :)
Toivotaan että sitten touhon synnyttyä tulee,haluaisin imettää!! Oonki aatellu että jos vaan saan sen mahdollisuuden (ainahan se ei oo itestä kiinn i) niin ois mukava jos vois täysimetyksellä mennä tuonne lähemmäs puolta vuotta.. :) Kaikista eniten kyllä toivon tosiaan tuota että saisin imettää!! Mutta niinku joku tuolla sanoki(sori en muista enää kuka ) niin mullaki tulee tisseihin (tai siis nänneihin ) semmosta valakosta mikä lähtee rapisemalla pois :eek: mitä lie.

Laitettiin jo sänky :) (sis.verhon ja mobilen myös ) Mies on niin innoissaan että halusi välttämättä laittaa jo sen,tuskin siitä mitään haittaakaan on :) Saapahan ihastella iltasin nukkumaan mennessä :)
Nukkuja sieltä vaan puuttuu :heart:

Hammaslääkärissä käynnistä oli ilmeisesti jotain kinaa :eek: Ite en aio mennä vasta kun lapsen synnyttyä, neuvolassa kysyivät millon oon viimeksi käyny ja kun sanoin käyneeni vähän ennenku aloin oottaa niin sanovat että ei tarvi käydä raskauden aikana! (mulla on aina ollu tosi hyvät hampaat ) ja ihan siksikään en nyt aio mennä kun pelekään sitä ihan tosissaan, enkä halua "turhaa" hermostuttaa pikkukaveria.. Mutta sepä on jokkaisen oma asia!!
 
maatritti: onneksi en oo ainoa joka aikoo mennä vasta lapsen synnyttyä! :whistle:
ja muut jeesustelkoot rauhassa ja sillä sipuli!!

mulla tulee muuten maitoa, on tullu jo monta viikkoa! Yleensä öisin kun nukun kyljelläni ja ku herään esim vessaan, niin on paidassa ja lakanassa pyöreä limsapullon korkin kokoinen läiskä, sitte se kuivuu ja kovettuu omituisesti :snotty:
iteki haluan imettää mutta varmaan imetän muutaman kuukauden jotn 3-4 kk. Sitten pullolle.. tuli ostettua sellane kiva tuttipullo missä on auton kuvia ;)
mulla on kurkku kipeänä..Etten vaan olis tulossa kipiäksi. Ouh nouh! mulla oli viimeksi viime kesänä näihin aikoihin kauhea flunssa..ei kesällä oo kiva olla kipiä!
:kieh: tyhmät flunssa pöpöt jos iskevät minuun kyntensä.
iteki tahtos laittaa pinnasängyn valmiiksi muttako ei oo mitään mitä laittaa! Pitää eka hommata se sänky :) nyt go sleeping --> :flower:
 
Huomenta.
täällä kukutaan taas vaikka ois saanu nukkua.
menin tosin niin aikasin nukkuu ettei ihme et oon ollu jo hereillä.
ite kans hammaslääkäri kammonen. :eek: inhottava paikka.

miten teillä muilla kenellä on tulossa jo toinen tai kolmas lapsi.
mulla on ollut alussa yksi lääri ja seuraava vasta ennen ku vauva syntyy.
taitaa kaupunki olla säästölinjalla.
täytyy kysyä terkkarilta sit ens kerralla et tekeekö sisätutkimuksen, et miltä vaikuttaa. mietin vaan sitä uskaltaako uida.
vaikka ei kai paikat vielä ole auennut.




 
kiitos mimmali :)
eikö tuossa oli joku ukon viikon palkka, ja sen mielestä siittä on liikaa otettu veroja poijes kun sillä jäi uupumaan 200?? Johtuneeko se sitten siittä että sen veron lisäksi palkasta menee eläke sun muut jutut?? :eek:
nii joo.. eilen yöllä kyttäsin tyhmää hämähäkkiä ikkunanvälissä joka käveli sitä päästä päähän eikä oikein tienny minne meni. 5 kertaa se kipitteli ees taas, sitten se älys kiivetä ylös :D
piti äkkiä sulkea ikkuna ettei vaa tuu sisäle ja hyppää meitin lakanoihin pyörimään..Inhottavaa, hämähäkit on nii hemmetin karuja otuksia :x
tuli herättyä aikasten ku ukko häippäs tunteroinen sitten jonneki eräporukan talkoisiin :whistle: ja meikä siis yksin kämpillä koko päivän.. murr.. pitää vissiin käyvä tuosa parin talon päässä äitiä moikkaamassa tänään.. nyt aamu unille.
 
Helteiset huomenet :wave: Mä oon heränny vasta 10 maissa niin mulla on vielä aamupäivä menossa :whistle:

Hammaslääkäristä on ollut kinaa....Mä kävin ennen juhannusta ku särki hammas niin helvetisti ja paikkasivat sen ja käskivät varaamaan uuden ajan synnytyksen jälkeen.Mulla kun suu on niin kamalassa kunnnosa :ashamed: Mulla on ihan ehta hammaslääkäripelko jonka vuoksi olen skipannut jo ties kuinka kauan tuota lääkärille menoa.Nyt kun sain sitten kynnyksen ylitettyä pakon edessä niin on helpompi jatkaa tästä.

Esikoinen lähti torstaina mumminsa kanssa mökille ja tänään mennään miehen kanssa perässä.Ihanaa ilmaakin on luvattu muutamaksi päiväksi.Keskiviikkona pitää tulla takasin kun torstaina on taas ultra.
Minäpä repäsin eilen ja läksin käymään vähän viihteellä :D Emmä baarissa istunut kuin hetken aikaa mutta kyllä oli taas kiva päästä vähän ´ihmisten ilmoille´.Kauhean moni tuli kyselemään ja juttelemaan =)

Masuun ei kummempaa.Pahoinvointi jatkuu ja useimmiten vauva on tooosi huonossa asennossa,siis minua ajatellen.Kylkiluiden välissä heiluttelee varpaita ja se tunne on todella :x Mutta pääasia että liikkuu :heart: Ihan uskomatonta miten lyhyt aika on enää synnytykseen :eek: Ihan pelottaa kun aika menny humpsis vaan.

Nyt pitsalle :p

-Laura ja Jättis 29+2-
 
Missä vaiheessa täällä on ollu kinaa hammaslääkäristä? :eek:
En oo ite tajunnu sellasta ollenkaan...
Itekki vihaan kyseistä paikkaa, enkä tahtos mennä ollenkaan, mut jos ilmatteeksi saan ni sinne siis, kuhan saa aikaseksi soittaa...

Sitä hieman ihmettelen, et kukaan ei oo vastannu mihinkään mun edellisessä viestissä olleeseen kysymykseen, ei sillä, jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta, tai jos ei oo kokemusta asiasta niin pahahan siihen on mitään sanoa, mut kaipaisin silti vastausta ainakin siihen maitokysymykseen, eli siis, kuuluuko sen maidon mitä tisseistä nyt valuu olla valkosta vaiko kirkasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppari:
Missä vaiheessa täällä on ollu kinaa hammaslääkäristä? :eek:
En oo ite tajunnu sellasta ollenkaan...
Itekki vihaan kyseistä paikkaa, enkä tahtos mennä ollenkaan, mut jos ilmatteeksi saan ni sinne siis, kuhan saa aikaseksi soittaa...

Sitä hieman ihmettelen, et kukaan ei oo vastannu mihinkään mun edellisessä viestissä olleeseen kysymykseen, ei sillä, jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta, tai jos ei oo kokemusta asiasta niin pahahan siihen on mitään sanoa, mut kaipaisin silti vastausta ainakin siihen maitokysymykseen, eli siis, kuuluuko sen maidon mitä tisseistä nyt valuu olla valkosta vaiko kirkasta?
Mulla ainakin on tullu jo ehkä 1,5kk maitoa tisseistä..en käytä öisin rintsikoita niin yöpaita ihan märkä. :x
Se on semmosta kirkkaan ja keltasen sekotusta,ei mitään valkosta tosiaankaan,ainakaan mulla.Esimaidon vissiin kuuluukin olla vähän tommosta..epämäärästä. :D

 
poppari Mulla on tullut viimeset 2,5v tisseistä maitoo kun esikoisen imetyksen loputtua maitoa tuli aina siihen päivään asti kun tein uuden plussan :D Nyt tissit on ku rantapallot ja puristaessa ihan roiskahtaa esimaitoa joka usemmiten on keltaista.Ja sitten kun se ´tulppa´on siitä lähtenyt niin tulee ihan kirkasta.Eli aika tapauskohtaista se on keltä tulee minkä väristä,kuhan nyt ei vihreetä ole niin kaikki hyvin :D
 
mullaki tulee sellasta kirkasta tahmasta maitoa :D
ekoilla kerroilla kuvittelin että olin kuolannu lakanan mutta aloin miettiin että mun pää on eri korkeudella ko läikät lakanassa ja paitaki aina kastu ni maitoahan se on.. millo se sitten on valkosta???? :eek:
 
Nyt on synnytysvalmennuksessa käyty, enpä nyt kyllä tiedä oliko tuosta hirveemmin mulle ainakaan hyötyä, aika paljon tiesin jo entuudestaan, ehkä miehelle enemmänkin =)

Käytiin vähä shoppailemassa, ostin sellaisen tukijutun tuohon mahalle, katotaan miten osaan tätä käyttää ja onko miten hiostava kesällä. Mies tuossa just pähkäilee hoitopöydän kanssa kun ei meinaa tuo kasaaminen olla niin helppoa :D

Mä varasin kesäkuussa hammaslääkäri ajan, sain sen elokuun lopulle, sitä kauhulla odottaen..

Mulla on muuten vaunut myytävänä, jos jotain kiinnostaa:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82761570 hinnastakin voi hiukka neuvotella, jos löytyy kiinnostusta! ;)

Mut pitää lähtee vähä tuota miestä avustaa, jos se nyt mun apua huolii =)

memmy ja vaavi 25+2
 
Vitsi,mulla kauhea jännitys täällä päällä ku isosisko on parhaillaan synnyttämässä :eek:
Ihan hermona jo imuroin ja luutusin ja siivosin keittiön ja kaikki muutki paikat perusteellisesti :LOL: Mies sanoki että nyt rauhotut tai te makkaatte yön päälle vierekkäin siellä sairaalassa :LOL: Koko ajan pittää kytätä puhelinta että joko tullee viestiä tai puhelua että on syntyny :) Toivottavasti vaan kaikki menee hyvin :heart:
Sama homma oli huhtikuussa ku isoveljen emäntä oli synnyttämässä niin minä ihan hermona olin koko päivän ja siivosin ku hullu..Onneksi tässä ei nyt kukaan tuttu oo synnyttämässä ennen minua..Paitsi että jos teistä joku sitte laittaa vihiä että ois lähtö niin varmasti tulee jännitettyä täälläkin :D satun olemaan sitä sorttia että eläydyn helposti toisen ihmisen asemaan ja sitte se jännitys onki 1000 kertanen :D

No,jospa tästä jatkan hommia..ei vaan yksinkertasesti pysty istumaan yhessä kohti!
Toivotaan vaan kovasti että se syntyy ennen aamua,minäku tuskin saan nukuttua ennenku tiiän tilanteen :)
 
HEIPPA! Tulin nopsaa vilkaisee, kun aletaan just katsoo leffaa.
Elämänperhonen, kyllä kannattaa vaatia sitä sokerirasitusta. Mulla kanssa pco ja kyllähän siinä testissäkin napsahti sokerit koholle. Kävin aika varhaisessa vaiheessa jo.

Hammaslääkäristä sen verran, että täällä ei ainakaan näytä edes pääsevän. Sain jonnekin syyskuun loppuun ajan. Kai sitä sitten pääsee, jos on oikein kipeä, mutta raskaana olevat naiset eivät kuulemma oo etuasemassa muuten.

Nyt elokuvaa katsoo. Moikka!

Irene & pikku veijarit 27+0
 
Mää varasin vanhasta muistista itelleni hammaslääkäriajan jo huhtikuussa samalla kun pojalle varasin. Oisin saanu lokakuulle ajan, mutta sanoin, että mulla on muuta tekemistä sillon. Aikaisti sitten syyskuulle sen:headwall:
Neuvolassa tuli asia puheeksi, niin ei täällä enää mitään edes tarjota odottaville äideille tarkastusta! Meenpähän nyt kuitenkin ni onpa sitten käyty tarkastuksessa..

Maidon väristä mulla ei oo kyllä hajuakaan:) Sitä tulee niin että paita kastuu hyvin märäksi. Tissinpäässä se näyttää kuivuessaan valkoiselta? Täytys kestoliivinsuojia tilata..

Äh, ei tässä saa nyt rauhassa oltua, täytyy mennä

 
voi että otti päähän eilen, ootin et tulee selviytyjät ni
eiköhän sieltä tullu jotain hemmetin golfia |O
ois saanu rauhassa kattoa ni eí ni ei. höh

purkaus tämäkin :LOL:

voi että eilen näin, pikku vauvan, oli tiistaina syntyny , miten sitä unohtaaki kuin pieniä vauvat on kun ne syntyy. sulonen pikku käärö oli.

masu asukki 27+2 :heart:
 
piti tulla tännekki hehkuttaa :) Isosisko synnytti pienen pojan viimeyönä hätäsektiolla,vauvalla kaikki hyvin mutta äiti tosi kipeänä ja sekaisin..
Voi että,voiko olla näin onnellinen toisen puolesta :heart: Se oli sitte jo kuudes tätitettävä :) (hänellä 3 lasta ennestään ja kahella veljelläni lapsi)

Maarit ja Touho 28+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja maatritti:
piti tulla tännekki hehkuttaa :) Isosisko synnytti pienen pojan viimeyönä hätäsektiolla,vauvalla kaikki hyvin mutta äiti tosi kipeänä ja sekaisin..
Voi että,voiko olla näin onnellinen toisen puolesta :heart: Se oli sitte jo kuudes tätitettävä :) (hänellä 3 lasta ennestään ja kahella veljelläni lapsi)

Maarit ja Touho 28+3
Onneks olkoon.. :heart:
Sana hätäsektio kuulostaa pelottavalta,onneks tarkensit. :whistle:
Minäpä en vielä täti ole ja velipojan puheiden mukaan en tädiksi pääsekään.Hän siis 27v eikä mitään aikomustakaan hankkia lapsia.Höh. :|
 
täältäkin :flower:
hei.. mulla on roblema, en oikee tiijä kannattaako minun ostaa 60 senttisiä vai 50-60 senttien väliltä vauvalle valmiiksi vaatteita? Kun kuulema (ehkä) neuvolan jonku käyrän mukaan on melkonen jööti tulossa, mutta minusta taas tuntuu että ihan normaali kait tuo on sellane pieni<3.. en sitte tiijä..
*huoh*..

Satunen& lyllerö rv 28
 
pitää tarkentaa tuosta vielä että siksi jouduttiin tekemään hätäsektio kun sydänäänet laski liian alhaalle aina supistuksen aikana..Sitten selvisi että sillä oli napanuora kietoutunu toiseen jalkaan niin että oli pakko leikata!

Kiitos onnitteluista :) :heart:
 
Sunnuntaita :flower:

Maidon väristä oli puhetta... ja olen sellaisessa käsityksessä, että oli se oikeestaan minkä tahansa väristä niin se on normaalia... Esikoisen aikana pakastettu maito oli vihreää ja tuore pumpattu joskus sinistäkin :D

Hammaslääkäristä - mulla oli vielä jokin aika sitten aivan kauhee kammo, mutta sitten tulehtu viisaudenhammas :$ . Se jouduttiin leikkaamalla poistamaan ja alla oli mätää... huoh... ja senjälkeen olen kyllä loputkin viisurit poisttanut ja kiltisti hammaslääkärissä käynyt.... Jos ketään hampilääkäri kammosta yhtään lohduttaan niin helpompaa siellä on käydä kuin synnyttää... Ainakin minun mielestä....Ja kariesta koitetaan kyllä esikoisen kanssa välttää juuri niin ettei samasta lusikasta syödä ym. Ja muuten puppu puhetta on se, että karies tarttuu jo odotusaikana... Tartunnan saa vauva vasta siinä vaiheessa, kun ensimmäiset maitohampaat puhkeavat....

maatritille Onnea Tätiytymisestä! :flower:

Satunen - alle 60cm vaateita ei kannata ihan hirmusesti ostella... Meijän esikoinen oli pieni ( 2914g ja 48cm) ja jo 2kk vanhana käytti 60-62 vaatteita... Ja aina voi bodysta kääntää hihaa ja housusta punttia :D

Omaa napaa... vointi on hyvä! Viikolla kävin lääkärissä, joka katto paikat ja kirjotti lomanalkuun saikkua... Siloin oli viel lonkat todella kipeät, mutta nyt on kuin ei mitään... kohdun suu pehmeä mutta kiinni ja kaulaakin pari senttiä jäljellä. Vauva möllöttelee perätilassa, mutta kerkeehän tuo vielä kääntyä....

Vauvan huoneen remppa on edelleen kesken... Ja sormet syyhyää päästä vatteiden kimppuun.... no muutama päivä vielä niin eiköhän sitten oo jo valmista.

Nyt ruoan laittoon ennen formuloita! :wave:

Emppu & Papunen 29+1
 
Kiitos kommentista Irene81 - kiva kun joku kommentoi, kun harmittaa niin.... Täällä peräkylässä on niin vanhat nuo terveydenhoitajat, että eivät oikein ilmeisesti tiedä kaikista sairauksista. Miten nyt sitten kun sinulla todettiin siinä glukoosirasituksessa ne kohonneet arvot? Saitko ohjeet mittailla verensokeria, onko sinulla käytössä metforem? Onko sulla paino noussut miten? Huomenna itse soitan neuvolaan.
 

Yhteistyössä